|
ARDAMICA
ZORÁN
"Ennyiben a tudomány is poézis"
Jegyzetek Tőzsér Árpád Tanulmányok
költő-portrékhoz
(új és kevésbé új versek a versről és költőkről)
című kötetéhez
"A költészet
meg ott sínylődik a két eb közt, mint duzma kötőjel, tudnám, hol, derégen
nincs kinek írnom, s csak mikor őrségben ál-lok, meditálok néha rejtett
dactilusokban."
Bármennyire is azt tervezgettem - gondolom
ezt volt az elvárás -, hogy milyen frappánsan kielemzem majd az intertextualitás
szövevényes olvasatlehetőségeit, hogy a komparáció módszereivel élve felfedem
az eddig még megbúvó szövegkiterjedéseket, meg hogy mindenféle unalmas
tudományos boncolásnak vetem alá a textust, nem sikerült. Mostanában elragad
a hév, s mivel megint olyan hangulatban ültem le dolgozni, amelyikben a
versélmény jobban izgatott a tudománynál (lásd e szösszenet címét), így
már megint figyelmen kívül hagytam a tudományosságot. Csak úgy, a magam
örömére, mintha szeretnék olvasni, elkezdtem szeretni a verset és a költőt.
Öreg hiba volt, mert a munkakényszer (ill. a kényszermunka) minduntalan
előfurakodott a tudatalattimból, s nem engedte egyszerűen élvezni a szöveget,
a művészetet, előhúzta a bonckést, s onnantól kezdve ez az írás már csak
egy belső tusa a "szĺkembër" (sosem találom a palóc a-t, ami fölött pont
van és nem karika...) és a "mezei olvasó" között. Bocsássa meg nekem az
irodalom, nem tehetek róla, ilyen az a fránya természetem! S akkor következett
a meglepetés... Véletlen vagy sem, Tőzsér könyvéből ugyanezt a tusakodást
olvastam ki...
Adott egy
kötet, amelynek címében szerepel a tanulmány szó. Vagyis olyan műfajról
beszélünk, amely elsődleges jelentésében a megismerés, megtanulás, esetleg
begyakorlás szolgálatában áll. Másodlagos funkciója jelen esetben a szövegköziség
terepén tárható fel. Ha a megismerés, tanulás, racionális értelmezés dominál,
akkor óhatatlanul visszaszorul az esztétikum. Vagy legalábbis a tudás szolgája
lesz. E jelenséget értékelni fölösleges, hiszen mindenki belebukott, aki
eddig megpróbálta, mert csakis szélsőséges, kizáró jellegű eredményt ígér.
Ösztönösen, hangulatfüggően ért/zelmezhető csupán. Én szeretem mindkét
végletet: a tudást szolgáló esztétikumot és az esztétikum tudásrabszolgáját
is. Az egyiket művészetnek tartom, a másikat meg rock and rollnak. (Nem
mintha a rock and roll nem volna művészet!, de azon belül meglehetősen
specifikus.)
Lehet-e szépirodalomként
értelmezni ezt a metaszöveghálót? Amennyiben mindaz műalkotás, amit annak
szántak - a befogadó meg tanuljon meg befogadni! -, akkor igen. (Természetesen
érvényes, hogy a rock and roll már nemiségében is műalkotás. És amelyik
műalkotás szinte csak attól műalkotás, mert műalkotásnak szánták, annak
feltétlenül van valami köze a rock and rollhoz.) Tőzsérnél persze nem fenyeget
az a veszély, hogy csupán a szándék okán teremtene műalkotásokat, de mivel
szövegei szervesen beépülnek más szövegek sorába, illetve továbbírnak,
továbbgondolnak más szövegeket, formákat, stílusokat, metódusokat stb.,
szépirodalmi mivoltuk semmiképpen sem tisztán primér. Elméletileg az intellektualitás
felülkerekedését várnánk. Ám a költő nem játssza el a született urbánus
értelmiségi sóhajszonátáját, tiszta, ösztönös, csavarosan spekulatív palóc
"parasztésszel" gondolja végig az értelem dolgait. Mindig másfelől közelít,
körüljár. Van ugyanis honnan indulnia: műveltsége intertextualitásából.
S hová jut? Műveltsége intertextualitásába. Mégsem marad egy helyben. Kérdéseire
a válaszok tele vannak kérdésekkel: paródia, allúzió, tisztelgés, átírás,
értelmezés, gyakorlati beleélés, felülírás, elbizonytalanítás - ezek az
ő válaszkérdései. A kérdező Tőzsér helyett, a Tőzsérrel együtt magát kérdezésre
ragadtatott olvasó kerül itt válaszkényszerbe.
Hol van itt
a szenvedély??? Könyörgöm, hol? A klasszicista fiókban. Ahol Beethoven
Holdfény-szonátájának szenvedélye. Mélyen, belül, elzárva, esztétista
etüdökbe rejtve! Romantikus alkat lévén, ez engem nem nyugtat meg...
Tagadhatatlan,
hogy Tőzsérnek jó az ízlése. Számomra viszont ebben az ízlésben az az unalmas,
hogy egyáltalán nem vállal kockázatot. Kanonizált és - bár nem "egykaptafa"
- elismert, felfedezett, már-már szentté avatott szerzők előtt hajol meg.
Ez már irodalomtörténészi (egyébként önmagához hű) attitűd. Stabil, megkérdőjelezhetetlen,
csupán részleteiben, arányaiban módosítható rendszerből indul ki. Az igazi
kritikus és interpretátor a még mozgó, fejlődő, a veszélyes, az instabil
iránt vonzódik szenvedélyesen, hangsúlyozom: szenvedélyesen. Abból még
lehet baj, hogy megdicsérek valakit, aki kisiklik, vagy ledorongolom a
következő század költőfejedelmét! Az irodalomtörténészt sosem fenyegeti
ilyen veszély. Semmit sem kell felismernie, csak elismernie vagy nem elismernie.
Adott tények, kialakult, nagyjából letisztult, konvencionalizálódott struktúrák
elemeivel legózik. Nem farag játékkockát, műanyag vackokat rakosgat, amíg
el nem unja mindenki... Még szerencse, hogy a vers olykor felülkerekedik
a kötet szerkesztési elvein! "Ennyiben a tudomány is poézis" - ismeri el
Tőzsér helyett Johannes Kepler. Ő már csak ilyen marad...
Ha mezei adjunktusként
fogom föl a kötetet, akkor számomra nem egészen világos, mi célból születtek
meg ezek a stílus- és gondolattanulmányok. Tőzsért nem a rajongás hajtja,
mégcsak nem is a tisztelet. De nem is az érdeklődés, mert már rég annyira
jól ismeri tollal boncolt "áldozatait", hogy ezt nem hiszem el neki. Nem
is bizonyítási kényszer hajtotta, hisz közismert, mennyire bőre alá ivódott
már a nyelvhasználat és a poétika minden csínja-bínja-(kínja). A tudás
az övé. Egyáltalán nem kell bizonyítania, hogy megérdemelte a Kossuth-díjat.
Olvasóként - akinek meg hipotéziseket nem kell bizonyítania - már sejtem:
talán csak úgy, szórakozásból, versírási hóbortból tette, ahogy azok a
költők szoktak írni, akik nem a szakmának, hanem a (kocsma)asztalfióknak
meg a tavaszi napfénynek rímelnek. Legalábbis remélem!
Nem értem
viszont, miért kell okvetlenül az olvasó szájába rágni, s ezzel agyonfárasztani,
hogy itt bizony kemény intertextuális hálószövés folyik. Tán attól félt
Tőzsér, ha nem jelöli meg az eredetiket, akkor plágiummal vádolják majd?
...ebben a rewritingos posztmodernt is szatirizáló-ironizáló- elbizonytalanító
poszposztmodern korban? Ha valaki nem "eléggé" tájékozott a magyar irodalomban,
annak aztán magyarázhat akárki, ha pedig igen, miért kell tőle megvonni
a felfedezés örömét?! Írjon csak a költő bátran bárki "által" verset, ha
jó, akkor mindenképp eredeti lesz, ha nem jó, hiába hivatkozik bármilyen
eredeti példaképre... Tőzsér meg - nem mellékesen - tud verset írni...
E kötet alcímében
olvasható: "versek a versről és a költőkről". Igen, ez a tanárok csapdája:
elméleti fejtegetés a költészetről a költészet gyakorlati eszközeivel fogalmazva.
Szörnyűséges csapda. Az irodalom saját csapdája. Mindenki beleesik egyszer-kétszer.
De költőnk biztosítókötelet használ: Nem csupán dumál a szövegről meg szövegköziségről,
képes megcsinálni, életre kelteni, pókot dobni a hálóba! Hát ezért tetszik
a könyve, főleg annak második fele. A legtöbb elméleti szakember sosem
mer szépirodalmi alkotással próbálkozni, legtöbbször a szépírók vetemednek
arra, hogy ösztönös tehetségüket tudássá fejlesszék, s mivel eközben kénytelenek
megélni valamiből, s betegesen komolyan veszik magukat, elismert teoretikusokká
doktorálják meg píejdzsdízik meg habilitálják magukat, s egyetemi oktatóként
- nehogy idejük és élményük maradjon írni - élik hétköznapjaikat, tudatossá
fejlesztik eszköztárukat, csak éppen nemigen merik már használni. Ez persze
olykor erény, olykor kár. V.ö. In memoriam (O.O.).
Mintha Tőzsérnek
nem volna joga nem tőzséres Tőzsér-verset írni. Mintha kételkedne saját
szabadságában, mintha önmaga "legendája" lenne önmaga börtöne: kiszabadulni
egy Kossuth-díj teremtette konvenció börtönéből tényleg kicsit ciki...
Mélyebbre
hatolva a szövegekben kiderül, hogy Tőzsér tulajdonképpen a referencialitással
és a modernizmussal, későmodernizmussal küzd. Lélekben, alkotói attitűdben
és szövegben is. Életműve nem homogén, a fejlődés, költővé érés egyes fázisai
éles határok nélkül ugyan, de megkülönböztethetők. Míg költészetében a
kontinuitást a tárgyiasult képek, szemléletes, asszociatív jelzők, az esztétikai
többletjelentés (főként a metaforákban), a jelentéskoncentráció, az intellektuális
világlátás, kétkedés megfogalmazása, az eszmék jelképekbe tömörülése, a
(sokszor drámai) konfliktusok jelenléte stb. biztosítja, a szüntelen változás
zálogaként a formai keresés - a népi ihletettségtől a későmodernizmus és
avantgárd eszköztárán át a posztmodernig - említhető. Költőnk mára a keresésben
eljutott a posztmodernig - vagy amit annak szokás tartani -, s így kénytelen
tudatosításani minimum két tényt: 1. a posztmodern művészet sem lehet cél
és univerzális megoldás, 2. annak ellenére, hogy már évek óta a posztmodernnek
nevezett alakulat vizeiben lubickol a legszívesebben, s ez a közeg - viszonyaink
között ez az erőteljesen kalligramos háttérmenedzsmenttel megtámasztott
kánon - jelenti számára az elismerést, és esetleg a karriert, kénytelen
bevallani, de lagalábbis érzi, hogy sem saját életműve, sem a költészet
számára nem megoldás, ha teljes egészében aláveti magát ennek az irodalmi
trendnek. A kötet alapvető konfliktusát ebben látom. Hiszen az itt (is)
közölt versek jó része tudomásom szerint már megjelent, egyes darabjai
hosszú évekkel ezelőtt. E könyv tulajdonképpen egy szumarizáció szeretne
lenni, amelyben egyenrangú helyet kaphat a későmodern és a posztmodern
(tudatában vagyok, hogy e két kifejezést általánosítva használom - AZ).
Mégsem válhat maradéktalanul azzá, mert szinte minden vers, minden átfogalmazott,
-értelmezett alkotó és alkotói magatartás, eszközrendszer Tőzsér posztmodern-interpretációja
felé halad, lásd pl. a Baka István-"reflexiót". Tőzsér nem tagadni akarja
a posztmodern előzményeit, hanem saját időkezelésével (a múlt és az emlékek
a jelen felé tartanak, s csak ritkán fordítva) is hozzászelídíteni a "jelen"
kánonjához. Holott sejti, ez a kánon már nem tartható fenn sokáig, hiszen
- a posztmodern önnön meglehetősen rugalmas értelmezésének dacára - egyre
széttartóbb. Tőzsér érzi az éppen zajló, s ma még behatárolhatatlan periódusváltás
kényszereit. Valószínűleg ezért szumarizál, keres utakat. Mégis mintha
minduntalan megszólalna benne az aktuálisan elismert szlovákiai magyar
költőfejedelem, aki tulajdonképpeni posztját félti a változástól, s ezért
számára az útkeresés taktikája csak akkor hozhat pozitív eredményt, ha
talál is valami használható új utat, s amíg nem tud eredményt felmutatni,
inkább leplezi ezt az önmaga előtt is titkos, illegális törekvést. Márpedig
miért nyúlna vissza egyébként a múltba? Nosztalgiából? Az nem vezet sehová!
Tiszteletből, rajongásból? Kimutathatatlan. Az előző periódus, (vagy inkább)
szegmens időszerű módszereit és lehetőségeit, eredményeit keresi a recikláció
céljával? Ez a legvalószínűbb. Erre enged következtetni az etüd műfaja,
s költőnk elméleti, történeti tudása, egyetemi oktatói felkészültsége,
jártassága, majdnem azt írtam: rafináltsága is.
Privát irodalomtörténet,
privát irodalomelmélet, ill. inkább ízlés az, amit Tőzsér összegez az etüdökben.
Mint amikor a legjobb zenészek a koncert, a sörök és az éjfél után a félig
üres teremben jamelnek egyet önszorgalomból. Nyomják kedvenceik számait,
ahogy éppen nekik tetszik, más hangnemben, más hangszínnel, több torzítóval,
kevesebb visszhanggal, halkabban, de szívből, maguknak, a közön(bös)séggel
nem törődve... Privát filozófiai rendszer helyett privát filozófia, rendszertelen,
szertelen. Szelektív, azt fogadja be, amiben költészet is van, ormótlanul
steril, tudáscélú bölcselet nem izgatja, ettől is tőzséri. Különben meg
reflexív, pontosabban ürügykereső, asszociatív. Lásd a nyolcadik szín tovább-bölcselését
- csak meg ne kérdezzétek: időszerű-e ez a költői köntös?
Tőzsér valahol
a biztos irodalmi-kulturális (és életről mindent-) tudás dimenziójában
áll, olykor leül, elveszti a fonalat, egy pillanatra nem képes (szerintem
nem akar) tájékozódni... A biztos pontokat a múltban kezdi keresni, tapogatni,
mintha nem tudna semmit erről az életnek nevezett cirkuszról, amit lényegében
ismerősnek tart. Olyanok a versek, mint a szklerózis: az ismeretlenné váló
jelenből nyújtják ki csápjaikat a biztos jóbarát, a múlt felé. Elfelejtődik,
lényegtelenné törpül az előző perc, felértékelődik a félszáz évvel ezelőtti
élmény. Az idő elbizonytalanodik, a tudás viszonylagosodik. Tőzsér egyetlen
momentummal gyógyítja lírai énjét: nem enged a nosztalgiának. Ha elréved
is egy-egy percre, nem költözik vissza a meddő múltba, csak a jelen mankójának
tekinti, hogy tovább lépegessen. Kívülről szemléli már a jelent, de a múltat
is. Fölötte áll mindkettőnek - magányos öreg gyújt rá a falusi templom
előtti majdnem üres téren, körülnéz, amíg az első füstöt leslukkolja, komótosan,
nyugodtan, mielőtt hazaballag az ismeretlen új házak között a régi kisutcába...
Többet tud ő erről a faluról, mint az összes taknyosorrú doktorandusz monográfiaíró!
Bár ez már nem az a falu, a valóságok és időterek átjárják egymást valami
érthetetlen szerelemben... Csak a vén bölcsek néznek így, akik mindkét
falut látják, s a csitri lányok miniszoknyája alatt nagyanyáik szemérmét
sejtik. Beleszagol az öreg a levegőbe, hátha érzi a nagyanyák illatát.
Kifúj. A füstöt fújja. De a nőket érzi, a fiatal nőket, a jövőt, eszi a
fene, hogy már nem kap belőlük, de nagyon tudja, hogyan lehetne..., hogyan
kéne..., s mi fiatalok hogyan csesszük el...
A zenében
az etüdöknek alapvetően két funkciója lehet: a szó szoros értelemben vett
tanulmány egy-egy jelenség, probléma, stíluselem stb. begyakorlására, megtanulására
szolgál; az előadásra szánt etüd egy fokkal följebb tart a ranglétrán,
eredeti esztétikai tartalommal képes megtölteni, hallgathatóvá, önállóvá
képes tenni a darabot. A Tanulmányok költőportrékhoz kétrészes
szerkesztése hasonló elveken alapul. Elöl egy ciklusba szedve, mintegy
ujjgyakorlatokként megjelennek az "iskolásabb" opuszok, ezeket a tőzséri
tartalommal, gondolatokkal és esztétikával telítettebb kiforrott szövegek
követik. Így árulja el magát a költő, akinek a konvenciók szerint már megtalálni
illene a helyét, s nem keresni. Még szerencse, hogy a konvenciók ellenségeként
én minden konfliktus dacára többre értékelem az újkeresés útjának bátor
vagy jelen esetben bátortalan botlásait, mint a megelégedés megerősítését
szolgáló kényelmes "kiteljesedéseket". Ha Tőzsérben feloldódik görcs, ha
költői és irodalomtudósi tájékozódása nem vesz különböző irányokat, ha
a posztmodernnek tartott, múlandó kánonnak való behódolás helyett a veszélyesebb,
de új eredményekkel kecsegtető szélesebb, komplexebb irodalomszemlélet
(lásd e kötet egyik lehetséges motivációját) győz a költőben, sokkal könnyebben
és jogosabban tartja meg helyét a piedesztálon, ami kétségkívül megilleti.

|
|