|
MÉSZÁROS
ANDRÁS*
Kazuisztika az irodalomtudományban?
Tézisek
Ismeretes az a posztmodern tudománymeghatározás,
amely a szociológia műhelyéből származik. Eszerint szociológia mindaz,
amit a szociológusok annak tartanak. Szeretnék ennek a megállapításnak
a nyomán a jelenlevő irodalomtudósok között egy olyan hipotézissel jelentkezni,
amely azt ambicionálja, hogy irodalomértelmezési módszerként elfogadtasson.
A hipotézis lényege pedig az, hogy a kazuisztika eljárásmódjai alkalmasak
egy adott irodalmi mű elemzésére, az irodalomtörténet bizonyos szempontú
elrendezésére és az irodalom tanítására is. Az alábbiakban elsősorban
megokolom, miért fordulok a kazuisztika felé, utána meghatározom a kazuisztika
fogalmát, majd pedig bemutatom a kazuisztika alkalmazási lehetőségeit a
fentebb megadott területeken. Végezetül pedig egy konkrét elemzésen keresztül
demonstrálom a kazuisztika működését az irodalmon belül.
Tényként kezelhető,
hogy az irodalomtudomány kapcsolata a filozófiával még a formalista és
strukturalista szemlélet térnyerésével sem szűnt meg. Vagyis hogy a filozófiai
meggondolások mindig is ott szerepeltek az elméletek hátterében. De az
írott szövegek filozófiai szintű elemzésének a csúcspontja mégis a középkori
hermeneutika volt, amely megkövetelte minden szöveg négyszintű - szószerinti,
allegorikus, morális, eschatologikus - olvasatát. Ami, kissé leegyszerűsítve,
azt jelentette, hogy a szöveg mögött (a szövegben elrejtve) az adott világszemlélet
emberének kellett megjelennie. A négyszintű olvasat feltételezte a korabeli
ember transzcendens létvonatkozásait (erre utal az eschatologikus és részben
az allegorikus olvasat követelménye). Ennek ismeretét pedig a filozófia
nyújtotta a korabeli értelmező számára. Hogyan hozható azonban vissza a
filozófia az irodalomról való elmélkedésekbe akkor, amikor a transzcendencia
nem konstitutív eleme a laikus világszemléletnek? Sőt, amikor maga az irodalom
is saját immanenciáját helyezi előtérbe mindenfajta rajta túlnyúló jelentéssel
szemben? Alighanem járhatatlan út lenne a transzcendens szemléletnek az
irodalomra való ráerőszakolása. Viszont látom értelmét annak, hogy az irodalom
és a filozófia létértelmezésének bizonyos párhuzamosságára utaljunk. Miről
van szó? Arról, hogy mind a filozófia alapkérdései, mind pedig az irodalom
alaptémái ugyanarra vonatkoznak: az emberi egzisztenciálékra. Vagyis azokra
a létmódokra, amelyekre soha nem lehet kimerítő választ adni, és amelyeket
mindig újratematizál mind a filozófia, mind pedig az irodalom. Kettejüket
azonban elválasztja egymástól az elvontság szintje. A filozófia absztrakt
kategóriái és az irodalom konkrét képzetei nem találkoznak. Pedig lenne
rá lehetőség. Véleményem szerint ez a lehetőség a kazuisztika módszereinek
kiaknázásában rejlik.
A kazuisztika
(esettan) olyan tanítás, amely a lelkiismeret és általában a moralitás
területén felbukkanó dilemmákkal foglalkozik. Feltételezi olyan normarendszer
meglétét, amelynek a fényében az egyes emberi cselekedetek, konfliktusok
és dilemmák értékelhetők valamint hierarchiába állíthatók. A kazuisztika
több eszmerendszerben is fellelhető (a zsidó hagyományban például precedens
értékű esetek tartoztak ide), de a kereszténység volt az, amely a teológia
részévé tette. Főként a jezsuiták voltak azok, akik a kazuisztikát bevitték
a felsőbb szintű oktatásba, és ehhez kézikönyveket szerkesztettek. A kazuisztika
az oktatásban nem az általános törvényeket és elveket célozta meg, hanem
az életben előfordulható, számtalan változatban és módosulásban felmerülhető
egyes konkrét eseteket vette vizsgálat alá, és különösképpen a kötelességek
összeütközéseinek az eseteit taglalta. A tanárok számára érvényes előírások
magukban foglalták azt is, hogy skolasztikus apparátus nélkül kell a problémákat
a kételkedések kiemelésével, következtetések útján megoldani. Sőt, arra
is figyelmeztettek, hogy a tanár a saját véleményét akképpen erősítse meg,
hogy az esetleges ellenkező véleményt - ha az szintén bizonyítható, és
tekintélyes szerzők véleményével alátámasztott - hasonlóan valószínűnek
és indokolhatónak jelezze (etiam probabilem esse significet). A kazuisztika
tanításában nagy szerepet játszottak a felvetett esetek fölött való vitatkozások.
Legjobban kidolgozott formái ezért a teológiában találhatók meg. Érdekes
módon nem a gyakorlati, hanem az ún. rendszeres teológia részeként szokták
tárgyalni a dogmatika, az apologetika, az irenika stb. mellett.
Jelenleg nálunk
a katolikus teológiai és lelkészi képzésben nem szerepel külön diszciplínaként,
csupán a morális teológiai vizsga részeként jelenik meg egy-egy konkrét
feltevés formájában. A protestáns teológia, alapelveiből kiindulva, nem
deduktív módon oldja meg a lelkiismeret kérdéseit, ezért a kazuisztikát
fenntartásokkal kezeli és a lelkészképzésből kihagyja. A jogtudományban,
amely pedig az újkorban a kazuisztikát annak deszakralizált formájában
újrateremtette, ez a kérdéskör mára marginalizálódott. Persze vannak olyan
jogrendek, ahol precedens-alapú ítélkezés folyik. Ott a kazuisztika állandó
jelleggel működik. Sajátságos a kazuisztika funkciója az orvostudományban:
itt a különleges esetek tartoznak hozzá, vagyis azok a kázusok, amelyek
eltérnek a hagyományos előfordulási módoktól.
Jogosan tehető
fel a kérdés: hogyan kerül a csizma az asztalra? Azaz: mit keres a kazuisztika
az irodalomtudományban, ha már eredeti területein is kiszorult a használatból?
Nos, a probléma nem ennyire egyszerű és egyértelmű. Csak egyetlen példával
szolgálnék. Az ún. alkalmazott filozófia, amely a filozófia pragmatikájával
foglalkozik, már visszahozta a diskurzusba a kazuisztika témáját. És ezt
nemcsak az etika és az erkölcstan (pl. az orvosetikán belül a szervátültetés
stb.), hanem az ekológia vonatkozásában is teszi. Mindezek a megközelítések
még nem jutottak el az elmélet szintjére, de funkcionalitásukhoz nem férhet
kétség. Mára az a nézet uralkodik, hogy a kazuisztika az alkalmazás centrális
kérdését érinti, hiszen az általános vonatkozások és az egyes esetek viszonylatára
szándékozik fényt vetni. Sőt, a kazuisztika kortárs képviselői úgy vélekednek,
hogy a kazuisztika képes válaszokat adni azokra a problémákra, amelyeket
összefogó jelleggel a "valós világ" kérdéseinek tekintünk. Ezek szerint
a kazuisztika alkalmazási területe a jelen legfontosabb dimenzióit érinti.
A fentebb
feltett kérdésre tehát a következő válasz adható: Ha a filozófia leszállhatott
felsőbb régióiból a köznapi gondok és gondolkodás szintjére, de ugyanakkor
megőrizte diszciplináris sajátosságait, akkor megpróbálkozhat ezzel az
irodalomtudomány is. Mégpedig két okból. Az első az, hogy az irodalomtudomány
mára eljutott az absztrakciónak egy olyan szintjére, ahová már csak a beavatottak
tudják követni. Pedig hát kialakulását az újkorban annak köszönhette, hogy
szükség volt az elveszett "sensus communis" helyébe egy új értelmezési
módra. Az irodalomtudomány visszavétele és visszahozatala a mindennapi
használat szintjére tehát nem azt jelenti, hogy feladja az elvonatkoztatások
magas szintjét, hanem azt, hogy ezeket az elvonatkoztatásokat az irodalmon
keresztül elnyert élettapasztalatok tisztázásához használja fel. A második
ok az elsővel függ össze: Elfogadva Kundera regény-meghatározását, mely
szerint a regény a modern ember metafizikája, mert a létet vizsgálja, azaz
visszavezeti az egyént saját egzisztenciájának alapjaihoz, akkor az irodalomtudomány
funkciója az, hogy ezt az önismeretszerzést megkönnyítse. Konkrétabban:
az irodalomtudomány és az irodalomkritika poétikai, stilisztikai, retorikai
és más elemzései mellett az lenne az irodalmi kazuisztika szerepe, hogy
az irodalmi művet egy lehetséges esetként felfogva kimutassa annak egzisztenciális
jelentéseit.
Ez azonban
még mindig elvont meghatározása az egyelőre hipotézisként felfogott irodalmi
kazuisztikának. Mik ennek a hipotézisnek az "axiómái"? Elsősorban a lehetséges
fogalma. Mire gondolok? A hagyományos kazuisztika vagy megtörtént, vagy
lehetséges konkrét eseteket elemez, és belőlük von le következtetéseket
a gyakorlat számára. A feltételezett irodalmi kazuisztika az irodalmi művet
az emberi élet egy lehetőségeként fogja fel. Olyan egzisztenciális lehetőségként,
amely az emberi létben benne foglaltatik, de a köznapi életben ritkán vagy
alig valósulhat meg. Felmutatása viszont modellhelyzetet teremt, amelyből
tanulságok vonhatók le az eljövendő cselekedetek számára. Ez a "lehetséges"
mindig konkrét téridőben jelenik meg, vagyis az adott episztémé (paradigma)
alapján értelmezhető. Gondoljunk például Oidipusz esetére, amely a görög
sorsfelfogás példázata. Oidipusz egzisztenciális lehetőségeit behatárolja
az, hogy jövője - képletesen szólva - mögötte van. Nem szabad választásainak
téloszaként, hanem a múltból előtörő determinánsként határozza meg a sorsát.
A modern individualitásra viszont Diderot Fatalista Jakabja a példa, akinél
ugyan a Nagy Tekercs - posztmodern olvasatban a Nagy Elbeszélés - tartalmazza
az eljövendőt, de ez nem akadályozza meg sem a regény szereplőit, sem magát
Diderot-t abban, hogy szabad elhatározásból döntsenek a történet kimeneteléről.
(Csupán zárójelben jegyzem meg, hogy Diderot esetében nemcsak a modern
individualitás lehetőségeiről, hanem legalább olyan mértékben irodalmi
játékról is szó van, ami nagyban kibővíti a lehetséges birodalmát. A játékosságot
itt a Sterne-höz fűződő szövegvariáció összefüggésében hoztam fel.) A "lehetséges"
fogalma ily módon alapját képezheti mind annak az elemzésnek, amely az
adott irodalmi mű szereplőinek cselekvésterét jelöli ki, mind annak az
irodalomtörténeti összevetésnek, amely pl. az antik és a modern szubjektum
irodalomban betöltött funkcióját veszi szemügyre, de szolgálhat az irodalom
tanítására is úgy, hogy az adott szereplők cselekvésében kimutatható elveket
a diák élettapasztalatára vonatkoztatjuk. (Ismét csak zárójelben: tudatában
vagyok annak, hogy az irodalmi kazuisztika bizonyos elemeinek alkalmazása
visszahozza azt a főként 19. századi elvet, mely szerint az irodalmi mű
erkölcsiségre oktat, vagyis ez a módszer egy bizonyos vonatkozásban zárójelbe
teszi az irodalmi mű immanenciáját. Csakhogy immanens értékeket csupán
az irodalommal szakmaként foglalkozóknak kell felismerniük. A köznapi ember
számára az irodalomnak eszköz jellege van: pihenést, okulást, élvezetet
szolgál.)
A hipotézis
második axiómája: mivel mindenfajta olyan eset, amely az esettanulmány
tárgyaként szerepel, csak egy történés révén, azaz történetmondásban
jeleníthető meg, az irodalmi kazuisztika alighanem csak a drámára és az
epikára, jelesen pedig a regényre alkalmazható. Szélsőséges esetben talán
- teszem azt - Baudelaire Don Juan a pokolban című versének is lehetne
kazuisztikája, abban az esetben, ha értelmezhető lenne egy gesztus. A gesztusok
azonban inkább csak saját, időhöz fűződő kapcsolatainkat demonstrálják,
és annyira individuálisak-személyesek, hogy belőlük csupán az adott személy
világhoz való viszonyulása olvasható ki mindenfajta általánosítás lehetősége
nélkül.
A harmadik
axióma azzal függ össze, hogy ahogyan a "lehetséges" értelmezése összefügg
az adott episztémében elfoglalt helyével - vagyis ez az episztémé azonos
a kazuisztika hagyományos normarendszerével, amelynek alapján az értelmezés
lezajlik - úgy maga a "lehetséges" is meghatározza ezt az episztémét.
Gondoljunk például arra, hogy a 17. századi Dictionnaire des Précieuse
vagy Madelaine de Scudéry Clélie című regénye egyformán kialakították
azt a szélsőséges választékosságot, az ízlés rafináltságát és a modorosságot,
amely aztán Madame de La Fayette Cléves hercegné című regényének
alapmotívumát megadták. Vagyis ha a 17. századi szerelemértelmezést próbáljuk
nyomon követni, akkor kiderül, hogy a szenvedély és az erkölcsi kötelesség
viszonyának normatív rendszerét éppenséggel az irodalmi művekben mutathatjuk
ki a legpontosabban. Egy, az időben visszafelé ható kazuisztikában tehát
ezek a meghatározó művek nyújtanák az eligazodást abban a kérdésben, hogyan
vesztette el a 18. században a túlsúlyát az erkölcsi kötelesség a szenvedéllyel
szemben és hogyan adta át a helyét a szenvedélynek, majd pedig a szenvedély
testi megjelenési formájának, a gyönyörnek. Ha metafizikai szintre helyeznénk
a "lehetséges" ilyesfajta szerepét, akkor Hegelt hívhatnánk segítségnek,
mert szerinte a valóság mindig az adottnak és a lehetségesnek az egysége.
Az irodalmi mű tehát nem elsősorban a valóságábrázolás révén kapcsolódik
az adotthoz, hanem inkább olyan formán, hogy az adottnak a lehetséges felé
mutató potenciáit fogalmazza meg. Más szóval: az episztémé és az irodalmi
mű kapcsolatrendszere olyan korrelációkat mutat ki, amelyeket a reciprocitás
jellemez. Ez már önmagában véve is megkönnyíti bizonyos irodalmi témák
és archetípusok időbeli megragadását.
Ez a
reciprocitás ugyanakkor lehetőséget nyújt arra, hogy elkerüljük az oly
gyakori, kauzális jellegű elemzéseket. Azaz nem keresünk ok-okozati viszonyt
az irodalmi mű külső vagy belső strukturális összetevői valamint a jelentés
között. Elkerülhetjük ezzel mind a korai modernitásra (pozitivizmus, marxizmus)
mind pedig a modern formalista és strukturalista módszerekre jellemző redukciót.
Igaz, hogy az általam ajánlott hipotézis bizonyos szempontból visszatérést
jelent a szellemtörténeti iskola "korszellem" fogalmához, de az értelmezési
technikákat tekintve inkább a posztmodern hermeneutikához áll közelebb.
Maga a kazuisztika is mindig a "befogadót" tekintette az értelmezés - mind
"megrendelő", mind pedig "felhasználó" - szubjektumának. Ezt támasztaná
alá a negyedik axióma is, amely az irodalomoktatás szempontjából a horizont
fogalmára épül. Ezt a fogalmat nem a gadameri, hanem inkább az eredeti
heideggeri értelemben fogom fel, vagyis a horizont nem statikus látókör,
hanem valami olyasmi, ami az irodalmi mű befogadásával kitágul, és a lehetőséget
is magába fogadja. Ha már Gadamer szóba jött, akkor talán az én horizont-fogalmam
a gadameri "horizontok összeolvadásának" felelne meg abban az értelemben,
hogy a múltból hozzám szóló mű horizontja beleépül az én szemléletembe.
Nagyon röviden ez a következőt jelentené: A mű értelmezésének kiinduló
pontja a befogadó és egyben értelmező szubjektum szituáltsága. A mű
által megfogalmazott és a befogadó szubjektum által felismert lehetőségmodell
mintegy új koordinátarendszerbe állítja a szubjektum életszemléletét és
helyzetét. E koordinátákon belül aztán újrafogalmazódna a szubjektum szituáltsága,
és ezzel változás állna be a szituáltság értékelésében. Hadd éljek
egy klasszikus, és ugyanakkor egyszerű példával: Hagyományos morális dilemma
az, hogy egyéni- vagy csoportérdeket, vagy esetleg transzcendens értékeket
kövessünk-e akkor, amikor egzisztenciálisan kiélezett helyzetbe kerülünk?
Ritkán születik olyan döntés, amely az egyén létének feladásához kötődik.
De a lehetőségek közt ott van ez is. Emlékezzünk csak vissza Antigoné
helyzetére, amelyben szintén ott van az egyéni szempont (szerelme), a csoportérdek
(a város törvényei) valamint a transzcendens érték is (az isteni törvény).
És ő a humanitást választva az utóbbi mellett dönt, ami persze életének
feláldozását is jelenti. Az Antigoné (mint dráma) kazuisztikus elemzése
tehát erre a dilemma-jellegre épülne, és az adott irodalmi műnek az oktatásban
azt a szerepet szánná, hogy rádöbbentse a diákot arra, hogy tetteink jellege
az életlehetőségek közti tudatos választástól függ. Lehetséges, hogy ezek
után a diák nem fogja tudni, melyik korban született az adott mű, vagyis
hagyományos irodalomtörténeti ismeretei csorbát szenvednek - habár ez nem
törvényszerű következménye az ilyen elemzésnek - de nagyban valószínűsíthető,
hogy maga Antigoné élni fog benne. Kitágult a horizontja.
Végezetül:
a kazuisztikus elemzés és az irodalomtörténeti értelmezés bizonyos esetekben
egybefolyhat. Példának - nagy adag szerénytelenséggel - három Robinson-regény
(Defoe, Tournier, Malamud) általam adott összehasonlítását nyújtom (lásd:
A Robinson-paradigma változásai, avagy a modernitás szubjektumának eschatológiája,
in: Idő által homályosan, Kalligram, 1999, 96-113.). A kazuisztikai
elemzés szempontja azáltal adott, hogy a modernitás szubjektumának létlehetőségeit
vettem szemügyre ezekben a művekben. Az irodalomtörténeti értelmezés pedig
úgy jelenik meg, hogy ezeket a - különböző korokban íródott - műveket sorba
állítom, és ezáltal megjelenik az irodalom sajátideje, amely kronológiai
aspektusból ugyan követi a társadalom idejét, de a téma kifejtését más
ritmus határozza meg. De - más szempontból és más tematizáltságban - elegáns
és mindenekelőtt olvasmányos irodalomtörténeti kézikönyv jöhetne létre
akkor is, ha például a férfi-nő kapcsolat lehetőségeit mutatnánk be a Don
Juan-téma világirodalmi megjelenéseiben Tirso de Molinától kezdve, például
Kunderán befejezve...
* Az itt következő öt
tanulmány a Somorjai disputa elnevezésű rendezvényen hangzott el 2004.
november 13-án. |
|