|
PIFKÓ
PÉTER
Néhány gondolat egy ismeretlen
pápai himnuszról
Az utóbbi hónapokban II. János Pál pápa
halála és XVI. Benedek pápa megválasztása a Vatikán felé irányította a
világ s a magyarok figyelmét is. A pápai alkalmakhoz kapcsolódóan ezúttal
nem szöveges forrást, hanem egy kottás kéziratot mutatunk be, amely a pápai
himnusz egy eddig nem publikált, ismeretlen változata.
A pápai állam
a 19. század folyamán igen viharos történelmi időket élt át, s mintha ennek
tükörképe lenne a himnusza is. A himnusz születésének idejét ugyanis nem
ismerjük pontosan. Vagy IX. Pius pápa 1846-os beiktatására, vagy 1869-es
aranymiséjére készült, de szerepet játszott benne az ugyanebben az évben
megrendezett I. vatikáni zsinat is. Az első pápai induló, himnusz zeneszerzője
a francia Charles Francois Gounod, aki élete vége felé az egyházi zene
felé fordult. Sokféle műfajban alkotott: dalt, kórust, kamarazenét, misét,
oratóriumot, gyermekdalokat és operákat. Pápai himnuszát zenekari műként
játszották. Szöveget csak XII. Pius pápa alatt Antonio Allegre, a Julia
Capella orgonistája írt hozzá, s 1950-ben nyilvánították a Marcia pontificale-t
a Vatikán hivatalos himnuszává.
Ismerve az
olasz pápai himnusz rövid történetét az lenne logikus számunkra, hogy Magyarországon
is a már ismertetett himnusz szövegét és zenéjét használják és énekeljék.
Azonban ez nem így van. A "Hol Szent Péter sírba téve...." szövege - hat
versszakkal - már a 19. század második felében ismert és használatos volt
hazánkban. Ez Feley Antaltól, de elsősorban Gyurits Antaltól származott
A Szombathelyen
született író és tanár, ügyvéd, a gyorsírás kiváló ismerője a Szent István
Társulat titkára is volt. Egyházi vonatkozású írásai mellett jó nevet vívott
ki klasszika filológiai munkásságával, valamint Horatius, Vergilius és
Cicero műveinek fordításával.
Valamennyi
egyházi énekeskönyv fordításként tünteti fel Gyuritsék himnusz-szövegét,
csak éppen az nem derül ki, hogy mi lehetett az eredeti szöveg, hiszen,
mint láttuk, az olasz pápai himnusz szövege 1949-ben keletkezett.
A magyar pápai
himnusz zenéjének keletkezési körülményeit is homály fedi, a források erről
sehol nem szólnak.
Éppen ezért
értékes és érdekes számunkra az a pápai himnusz, amelyet Majer István kanonok
polihisztor lelkes gyűjtőszenvedélye őrzött meg számunkra 1893-ból az esztergomi
Főszékesegyházi Könyvtárban.
A "Hol Szent
Péter..." szövegére Bellovits Ferenc (1835. november 12. - 1902. május 1.),
az esztergomi dalárda 1865-ös alapítója, igazgatója, az esztergomi reáliskola
tanára szerzett zenét. Az apropót az adta, hogy Esztergom városa és katolikus
hívei 1893. február 19-én díszünnepélyen emlékeztek XIII. Leo pápa 50 éves
püspökségére. Bellovits Ferenc pápai himnuszát vegyeskarra, csellóra és
zongorára komponálta. Ez a zenemű egyáltalán nem hasonlított az általunk
ismert himnusz dallamára, de kétségtelenül nagy sikert aratott a díszünnepély
bemutatóján. A mű nemcsak kéziratban maradt meg az utókorra, hanem a Pesti
Könyvnyomda részvénytársaság metszésében és nyomtatásában is.
E forrás ismertetésével
nemcsak a magyar zenetörténetet gazdagíthatjuk, de felhívjuk vele az egyházi
zene iránt érdeklődő kutatók figyelmét akár a magyarországi, akár az olasz
pápai himnusz szövegét és zenéjét illető még tisztázatlan kérdésekre. |
|