|
WEHNER
TIBOR
Keressük József Attilát*
A 2003-as Egon Schiele-, a 2004-es Salvadore
Dali-kiállítás után 2005-ben József Attila-hommàge-t hirdetett meg a tatabányai
Kortárs Galéria. A költő születésének századik évfordulója alkalmából kiállítást
kell rendezni, a kiállításra katalógust kell megjelentetni, és a katalógusba
bevezetőt kell írni. E kényszer-láncolat végpontja számomra súlyos konfliktushelyzetet
gerjeszt, mert a kiállítás csak alig-alig reprezentánsa a rendezői szándéknak:
felmutatni, hogy a 21. század első éveiben mit jelent, hogy napjaink valóságában
milyen súllyal, jelentőséggel van jelen József Attila és költészete. A
tatabányai kiállítás pontosan azt jelzi, hogy a jelentéskörök szertefoszlóban
vannak, a súly kevés és a jelentőség elenyésző. A meghívásos és szabad
beadású rendszerben megrendezett - megrendezni szándékozott - kiállítás
szabad beadású szekciója tulajdonképpen csődöt mondott, és így az eredőket
megjelölő következtetéseink nem lehetnek teljesen megalapozottak: az okokat
akár szervezési nehézségekben, az időzavarban is megjelölhetjük, de hivatkozhatunk
a fogalmi kifejezésformák háttérbe szorulására, a költészet általános perifériára
utalására, utaltatására is.
Vagyis feltételes
módban kell fogalmazni, ha kísérletet teszünk annak meghatározására, hogy
a 21. század első éveiben miért nincs hiteles és átfogó József Attila-képünk.
Ám a csonka, a torz kép és a képnélküliség is tünet-jellegű jelenség, vagyis
végső soron és paradox módon hiteles és átfogó tükröztetés. A közelmúlt
évtizedeiben a József Attila-képünk - természetesen nemcsak képszerű, hanem
általános szellemi megidézettségben - rapszodikusan változó volt. Az ötvenes,
a hatvanas, a hetvenes és a nyolcvanas évtized József Attila-alakja és
József Attila-költészet jelenléte, értelmezése hol élénk, hol elcsituló,
hol újraéledő intenzitású volt, de viszonylag állandó és mindig más: hol
az agitatív, hol az aktuálpolitikai, hol az ideológiai, hol az esztétikai
vagy az intellektuális vetületek kaptak hangsúlyt, de mindenkor a kulturális-szellemi
szféra aktív részeként, kitüntetett jelentőségű alkotóelemeként. A kilencvenes
évektől 20. századi költészetünk e kimagasló alakjának és költészetének
sorsa a lassú feledés, a passzív irodalomtörténeti fejezetté tagolódás,
amely folyamatot most az évforduló kampánya próbálja meg visszafordítani.
(A kísérlet eleve kudarcra ítéltetett.)
József Attila
alakja, költészete az ezerkilencszázötvenes évek óta van jelen a magyar
képzőművészetben: szobrok, képek, grafikák, majd a különböző iparművészeti
ágazatok alkotásainak sora idézte meg arcélét, figuráját, társult költészetével,
próbálta megragadni és láttatni lényegét. Az új és különös költői értékek
megteremtőjének életműve amiként az irodalomban, a képzőművészetben is
Petőfi Sándor és Ady Endre mellé emelkedett. A tatabányai József Attila-hommàge
- amelyen tatabányai, Komárom- Esztergom megyei művészek munkái mellett
a kortárs magyar művészet néhány jeles alkotójának művei sorakoznak - tehát
egy kisebb-nagyobb megszakításokkal csaknem hat évtizede épülő műegyüttest
gyarapít, épít tovább a művész egykori fizikai valóját, arcképét megrajzoló
kompozíciókkal és az egy-egy József Attila-vers ihlette, illetve e költészet
szellemisége, leleménye, varázslatossága által inspirált alkotásokkal.
Néhány kitűnő táblaképpel, egy-egy szép rajzzal, számos remek kisplasztikával,
furcsa objekttel, fotóval és egy meghökkentő kerámiaplasztikával, amely
nemcsak a különös objektivizációval, hanem a címalkotással is a József
Attila-i magasságokat idézi: Egy kékkezű, ámde viráglelkű karcsú magyar
sumóbajnok József Attila verseket memorizál. Pázmándi Antal magastűzű,
mázazott, matricázott, arannyal ékesített, 110x70x50 centiméteres, körüljárható
guggoló samott-alakja új inokongráfiai fejezetet nyit a képzőművészet irodalmi
médiumainak szférájában. Kész a leltár.
* A tatabányai Kortárs
Galéria 2005. április 9-én megnyílt In memoriam József Attila című
kiállításának katalógusába írt, a galéria vezetői által indoklás nélkül
mellőzött bevezető szöveg. |
|