|
FÜZI
LÁSZLÓ
Féja Géza könyve Móricz Zsigmondról
1939-ben Féja Géza könyvet írt Móricz
Zsigmondról, a könyv az Atheneaum Kiadónál jelent meg. Juhász Géza 1928-ban
írott könyve, és Halmi Bódog Móricz Zsigmond - az író és az ember
című könyve után ez volt az első összefoglaló, majdhogynem az egész pályaképet
felrajzoló írás Móricz Zsigmondról. A könyvet író írta íróról, így a könyv
nemcsak arról beszél, akiről a könyv íródott, hanem arról is, aki írta.
Ha rákérdezünk a könyv állításaira, akkor a könyv szerzőjére is rá kell
kérdeznünk, ha a könyvről gondolkodunk, akkor nem csak Móriczról kell gondolkodnunk,
hanem Féja Gézáról is. De nem elég, hogy a könyv kapcsán Móriczról és Féjáról
gondolkodunk, s nemcsak a könyvről kell gondolkodnunk, tehát nem csak arról,
amit Féja írt, hanem arról is, hogy mikor írta, miért írta, s mi volt a
könyv feladata, milyen szerepet szánt neki szerzője és kiadója.
***
Akkor, amikor Féja Géza a maga könyvét
megírta Móricz Zsigmondról, a nagy író hatvan esztendős volt. Amit akkor
senki nem tudhatott, három éve volt még hátra az életből. 1939-ig, ahogy
Féja is írja, a könyv végén közölt jegyzék pedig dokumentálja is, hatvannégy
kötete jelent meg. Hatalmas mennyiség, lenyűgöző méretű szöveg-halmaz,
mai íróinknál a legritkább esetben találkozunk ekkora mennyiségű szöveggel,
igaz, akkor a könyvkiadás és maga az írás többek között kereskedelmi tevékenység
is volt. Mára megmentendőnek gondolt, de nem mindig védett madarak kísérletezésévé
változott...Móricz könyvei között ott volt, első könyvként a Hét krajcár
című korszakos jelentőségű elbeszélés-kötet, a Nyugat adta ki
1909-ben, aztán számos elbeszélés- és színműkötet, s természetesen ott
voltak a regények is, köztük a Sárarany 1910-ben, az Isten háta mögött
1911-ben, a Kerek Ferkó 1914-ben, A fáklya 1917-ben,
a Légy jó mindhalálig 1922-ben, a Tündérkert szintén 1922-ben,
a Pillangó 1925-ben, a Kivilágos kivarradtig 1926-ban,
az Úri muri 1928-ban, az Erdély 1934-ben, a Boldog
ember 1935-ben, az Életem regénye 1939-ben. Hatalmas
sor, így önmagában is, válogatva a könyvek-kötetek legjelentősebbjei között.
Csak a kiemelt címeket szemlélve is láthatjuk, hogy az életmű - szükségszerűen
- másként bomlott ki a kortárs olvasó és szemlélő előtt, mint ahogy az
utókor számára megmutatkozik. Erről Féja Gézának egy másik írásában szintén
volt pár mondata: "Móricz első nagy novellája a Hét krajcár, utána
megindult a novella-láva, a legjobbakat két könyvben, a Hét krajcárban
és a Magyarokban tette közzé. Majd megjelent első tökéletes regénye,
az Isten háta mögött, Bartók legjobb regényünknek ítélte. Csak ezután
gyűjtötte egybe eddigi köteteiből kihagyott, mert jelentéktelennek vélt
novelláit. A Tavaszi szél még nem reprezentálja az érett írót..."
- s így tovább. A mi látókörünkben a valamikori kötetek már nem látszanak,
helyettük összegyűjtött írásokat, éveket, időrendeket, tömböket látunk,
vagy csupán csak műveket, a szöveget magát, s igyekszünk róluk minden "kortörténeti
vonást" eltüntetni, hogy annál jobban láthassuk-érzékelhessük a - mondjuk
így - struktúrát, megformáltságot. A szinte folyamatosan megjelenő szövegfolyam,
az állandóan "piacon" lévő könyvek önmagukban is jelzik, hogy Móricz jelentőségét
a kortársak is láthatták-érzékelhették, ehhez pedig tegyük hozzá, hogy
Féja Géza 1939-ben már valóban szinte az egész életművet tanulmányozhatta,
hiszen ezt követően Móricz "csak" a betyár-ciklust fejezte be-zárta le,
az 1939 után megjelenő Csibe-ciklus novelláinak többségét viszont Féja
kéziratban olvasta, igaz, az Árvácska csak ezt követően formálódott,
s a Kelet Népe-korszak is csak Féja könyvének megjelenése után bontakozott
ki. Mégis nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy Féja szinte a teljes Móricz-életművet
tanulmányozhatta, amikor a könyvét írta. De milyen út vezette a másik írót,
a könyv szerzőjét a Móricz-könyvig?
Féja Géza
a maga szellemi formálódását követően és újságírói munkája közepette írta
meg Viharsarok című szociográfiáját, a népi szociográfia módszerében,
tartalmában és hatásában is egyik legjelentősebb munkáját, a Magyarország
felfedezése című sorozat első kötetét, a munka 1937-ben jelent meg
az Athenaeum kiadványaként. Könyvéért perbe fogták, elítélték - igaz, büntetését
nem kellett letöltenie. Féja már a Viharsarok előtt is, újságíróként
a szociográfiai riport műfaját művelte. A népi mozgalom formálódásakor
ismerte az ország népének életét, a mozgalom fénykorában a szegényparasztság
élete, a földkérdés megoldatlansága foglalkoztatta. Újságírás, irodalom,
politikai-társadalmi gondolkodás szinte összeforrott nála, gondolkodásának
politikai hangoltsága már akkor megmutatkozott, amikor a népi mozgalom
írói még az irodalmi népiség vonalán haladtak. A harmincas évek elejétől
írott cikkeinek tehát nagyon fontos szerepük volt, a népi mozgalom kibontakozásának
idején pedig még növekedett is a szerepük. Elmondható, hogy ekkor is az
általa meglátott és feltárt problémák politikai összefüggéseire figyelt.
A harmincas évek közepén, amikor szociális jelszavaktól volt hangos az
ország, Féja hangja, más népi írókéval együtt, azzal vált ki ebből a kórusból,
hogy a társadalmi kérdéseket politikai kérdésekként kezelte. Féja pontosan
tudta, hogy a feudalizmus nem azért ragaszkodik a régi állapotok fenntartásához,
mert a reform tönkretenné az országot. "Ellenkezőleg - írta -: hatalmi
kérdésről van szó. A föld hatalom: politikai, gazdasági és társadalmi hatalom."
(A magyar kérdés parasztkérdés) Az általa betöltött szerep lényege
tehát a népi mozgalom "siettetésében" átpolitizálódásának ösztönzésében
foglalható össze. Korai szociográfiai riportjai pedig a népi szociográfia
kialakulását segítették, ebben a vonatkozásban jelképesnek kell tartanunk,
hogy a Viharsarok jelent meg a Magyarország felfedezése sorozat
első köteteként.
***
Az elmondottak alapján
szinte levezethető mindaz, amit könyvében Féja Géza Móricz Zsigmondról
írt. Móricz, ahogy a Féjától idézett mondatokból, s hát törekvéseinek
felvázolásából is érződik, végigkísérte szellemi formálódását. Erre való
utalásként kell értenünk a könyv bevezető sorait: "Móricz Zsigmond régi
alkotógondom. Akkor növekedtem, midőn írói arca teljesen kibontakozott,
első nagy irodalmi élményeim közé tartozik; mesterem volt a szó legjobb
értelmében, mert belső fejlődésemet táplálta. Róla írtam első tanulmányomat
Szabó Dezső felszólítására olyan időben, midőn >>ellenzéke<<
volt a fennálló politikai rendszer. Egyetlen élő magyar íróról sem írtam
annyi tanulmányt és kritikát, mint róla. Úgy érzem, hogy a könyv megírásához
szellemi jogaim vannak, de megírása szellemi kötelességem is. Éppen elég
példa tanúsítja, hogy idővel meghamisítják az író arcát és mondanivalóját.
Könyvemnek azt a szerepet szántam, hogy álljon őrt Móricz Zsigmond művei
mellett, legyen vigyázó és megőrző gondolat és kötelezze tiszta látásra
az utókort is." Látni fogjuk: a személyes élményen túl Féja szellemi és
politikai alapállása is megmutatkozik majd a Móricz-portré megrajzolásában.
A könyvnek
tehát - legalábbis létrehozójának törekvése szerint - kettős feladata volt.
Az egyik célkitűzés szerint a jelenhez kellett szólnia, mintegy őrt kellett
állnia Móricz művei mellett, műfajaként valószínűleg ezért nevezte meg
az apológiát (erre a célkitűzésre majd még visszatérünk), a könyv
másik feladataként az utókor tisztánlátását is szerette volna elősegíteni.
Ezen azt érthette, hogy az író kortársaként olyan ismeretek birtokában
van, amelyeket mintegy az utókorra hagyományozhat. Ezért kerülte el az
irodalomtörténeti jellegű besorolásokat, s ezért törekedett az életút és
az életmű belső törvényeinek a kibontására. Móricz Zsigmondot - egyáltalán
nem függetlenül a maga törekvéseitől, a társadalmi igazságosság jelszavát
hirdető szociográfustól-újságírótól - igazmondó írónak nevezte,
aki a népi igazságérzet örököseként a társadalmi tisztánlátást és igazságosságot
képviseli, s ennek érvényesítésére törekszik az irodalomban és a politikában
is. Móriczra jellemző ez a megállapítás, még akkor is, ha némileg leegyszerűsítő,
láthatjuk tehát, hogy Féja - miközben valóban Móriczról beszélt -, a maga
irodalmi és társadalmi eszményképét is rávetítette előtte járó pályatársára.
Ezért írta, számos kortársához hasonlóan, hogy Móricz "a magyar natúra,
a magyarság sajátságos emberi természetének egyik legnagyobb emberi feltörése",
s ezért mondta azt is, hogy Móriczcal a népi igazságkeresés megérkezett
a mesék birodalmából a valóság világába". Ha tetszik, Féja Móricz életművét
a fejéről a talpára állította, nem azt mondta, hogy Móricz pesszimista,
vele szemben pedig azoknak van igazuk, akik a valóságot feszültség nélküliként
élik meg, s bebizonyította, hogy amit pesszimizmusnak, sötéten látásnak
gondoltak, az felel meg a valós társadalmi helyzetnek, amit pedig a korabeli
valóságként hirdettek, nem más, mint a világ rózsaszín szemüvegen való
szemlélésének eredménye. Ez az értelmezés egyáltalán nem állt távol Móricz
munkásságának valós társadalmi értelmezésétől, ugyanakkor pedig egybeesett
a saját társadalom-képével, írói-szociográfiai-politikai törekvéseivel
is. Azzal azonban, hogy csak a társadalmi igazságosság képviselőjeként
mutatta be Móricz Zsigmondot, s nem szólt - mondjuk - írói-művészi teljesítményéről,
s harcainak különböző irányulásairól, egysíkúvá is tette a könyvet, s azt
a Móricz-képet, amelyet a könyvben alakított ki. Könyvének szinte minden
mondata a társadalmi igazságosság és a valóságismeret terén elért eredményekről
szólt. Móricz valóságismeretre való törekvését családi örökségként, a családi
környezet hatásaként értelmezte, tehát ugyanúgy a falusi-népi környezetből
eredeztette, mint a társadalmi igazságosságra törekvést, ezt követően pedig
- felfogása szerint - Móricz szinte szüntelen fejlődésben létezett. Népiségét
kritikai népiségként láttatta, eszerint az Ady-Móricz-nemzedék jelentkezése
fölkelés volt: "A >>fölkelők<< szembeszállottak korunk hamis bálványaival,
társadalmi berendezkedésével és felfogásával, szellemi gátjaival és korlátjaival;
ugyanakkor azonban teremtettek is, mély történelmi élmények egész sorát
fakasztották fel, a magyar létezés ősképeit idézték vissza. >>Pesszimisták<<
voltak, mert úgy látták, hogy népünk örvény felé tart, de egyedül ők kíséreltek
megmentő, új magatartást teremteni: különb magyar tudatot, szociális berendezkedést,
s a Rajnát túlrepülő európaiságot."
A levezetés innét
már egyenes vonalúnak mutatja magát, Féja írásokon, műveken - s ennek
még lesz jelentősége - köteteken keresztül elemezte Móricz munkásságát,
többnyire leíró jelleggel, az általánosító megállapításokkal szűken bánva,
ilyenekkel csak a könyv kiemelt pontjain találkozunk. Levezetése valóban
egyenes vonalú, gondolatmenete egyetlen szálon fut. Eszerint az első Móricz-regények
már az életesség jeleit viselték magukon, de még távol állottak a "fölkeléstől",
az a Hét krajcárral következett be, a Sáraranyban viszont
a ">>regényhős<< már a legmélyebb nemzeti sorskérdések tűzvonalába lépett",
aztán a társadalomnak az irodalom által eddig még nem elemzett metszeteit
bemutató munkák következtek, majd - A fáklyával - a korszellem és a "magyar
teljesség" összekapcsolása. Féja választott szempontja a folytonos fejlődés
illusztrálása volt: így Móricz írói világát csupán ebből az egy szempontból
közelítette meg. Éppenséggel A fáklya kapcsán írta: ">>Elvégeztetett;
de semmi sem tisztáztatott...<< Ebben a mondatban benne van a háború előtt
előre rohant magyaroknak, a >>közigazság<< hagyományos vitézeinek egész
tragédiája. A Sárarany is, A fáklya is, s még későbbi korszakának nem
egy műve, nem a megoldatlanság, hanem a megoldhatatlanság szorongásával
fejeződik be. Nem az írói erők hiánya, hanem a magyar sorsélményhez való
hűséges ragaszkodás kényszerítette erre Móricz Zsigmondot." 1918 és 1919
nem akármilyen közjátéka után mintha minden a már megmutatottak szerint
folytatódott volna, a könyvben újra a gyorsan gyarapodó Móricz-írások
kommentálása következik, csupán Móricz írt egyre mélyebb és mélyebb műveket.
Féja számára is az Erdély-trilógia a nagy mű, s már ő leírta, hogy Móricz
a "magyar természet" határértékeit fejezte ki Báthory Gáborban és Bethlen
Gáborban: "S a két határérték között a >>magyar természet<< kisebb-nagyobb
hordozóinak, történelmi ízeinek egész sokasága nyüzsög. Móricz Zsigmond
lenyúlt egészen a Szent István előtti idők tárnáiba, a hun-magyar legendák
forrásvidékére; élményeket hozott a magyarság egész történelmi útjáról.
S ezek az élmények nem vesznek a mitológia ködébe, nem a mitológiát tálalják
fel újra, hanem a magyarság emberi televényét, melyből valóság és mese
születik." Ezt követően az "úri muri" fiatalon már érintett témájának
újabb és mélyebb kidolgozásai következnek Móricz pályáján (Kivilágos
kivarradtig, Úri muri), majd a "polgári regények",
aztán a népi világ felfedezésének művészi dokumentumai (A boldog ember,
A betyár), s a rideg parasztság világát felidéző elbeszélések (Barbárok),
a záró pontot Féja az Életem regényében véli megtalálni,
Móricz jelentőségét a nemzeti önismeretre való nevelésben látja. A könyvben
Féja Géza Móriczból - és Adyból - valósággal mitikus alakot teremtett:
"Adyban és Móriczban éppen annyira megnőttek az ősi magyar vonások, mint
az európai fölszántság<<. Nem silányodtak utánzókká, de a kismagyar tudatba
sem ragadtak bele. Mindketten szilárdan hitték, hogy a sajátságos magyar
vonásoknak az európai emberség keretében van értelmük és jelentőségük."
A kérdés természetesen
az, hogy az a kép és fejlődésrajz, amelyet Féja Géza a könyvében felrajzolt,
mennyire felelt meg a valóságos vagy inkább az általunk valóságosnak gondolt
Móricz-képnek. Természetesen csak részben. Természetesen, hiszen mások
voltak a kiindulópontjai, mások a törekvései, mások az irodalomról vallott
elképzelései, mint az időben utána következőké, vagy éppenséggel a miénkké.
Amit Ady és Móricz európaiságáról mondott, az nem kidolgozott és túlzottan
leegyszerűsítő, szólamszerű, amit Móricz magyarságáról és a valósághoz
való viszonyáról mondott, az túlhangsúlyozott, s mégis leegyszerűsítő.
Mintha Móriczról sokszor mondaná ugyanazt, mintha Móriczról mindig ugyanazt
mondaná, s mintha Féja szerint Móricz is mindig ugyanazt mondta volna.
Mintha Móricz társadalmi harcos lett volna, s nem író. S ha író volt, akkor
mintha természetfeletti erővel rendelkezett volna. S mintha Móricz mindig
ugyanazzal a társadalmi valósággal állt volna harcban, mint amelyikkel
már indulásakor megkezdte a maga hadakozását. Mintha a magyar világ Móricz
alkotó évtizedei alatt semmit sem változott volna. S mintha túlzottan leegyszerűsítő
volna a könyv szerkezete. Azt, hogy egyetlen szálon fut a történet, már
említettem. Arról is beszéltem, hogy Féja könyvről könyvre haladt előre
az irdatlan terjedelmű Móricz-szövegben. (A kortársak mindig nehezebben
küzdenek meg az életművek terjedelmével, mint ahogy azt akár a következő
nemzedék tagjai teszik. A rálátás mintha a gyorsabb tájékozódást is segítené.)
Nem teremtett bokrokat, csoportokat. Alkatról, életről, nőkről, pénzről
a könyvben nem esik szó. A szövegformálásról sem. Móriczban egyszerre láttatja
a népmesei hőst és a forradalmárt, ezért tűnik leegyszerűsítőnek az, amit
mondott. Ahogy mondta, az is leegyszerűsítő volt, pedig ha gazdagon, összetetten
mondta volna azt, amit mondott, sok igazságot mondhatott volna. (Mint ahogy
igaza volt Móricznak is akkor, amikor a Viharsarokról így írt: "Harsogó
elmerültségben olvastam ma egy könyvet, s egyórai olvasás után azon kaptam
magamat, hogy ég az arcom. Egyre jobban, ahogy a könyvbe beljebb hatoltam:
a szégyen égett az arcomon. A szégyen az egész magyar életért, hogy ez
lehetséges, és a szégyen, hogy az én életemben valami mást is csináltam,
mint ezt a lehetetlenséget kutattam volna." Igaza volt, mégis írnia-tennie
kellett mást is.) Végső soron: Féja Géza mintha egy leegyszerűsített társadalomképhez
keresett volna magának írót, s Móriczot ehhez a leegyszerűsített társadalomképhez
találta volna meg magának - illusztrációként. Az okokat-magyarázatokat
kutatva mondom, ennek a leegyszerűsített társadalomképnek minden eleme
benne rejlik abban, ahogy Féja Géza a kiegyezést szemlélte. A kiegyezést
a magyarság megrekedésének, az "úri magyarság" tobzódásának a kiinduló
pontjaként, az "úri magyarság" elburjánzásának a kezdeteként szemlélte.
Ami az irodalomban Féja számára Jókai volt, az volt a történelemben a kiegyezés.
S ahogy Móricz az irodalomban szembefordult Jókaival, társadalmi vonatkozásban
úgy fordult szembe a kiegyezéssel - Féja értelmezésében. Ady és Móricz
felkelése az ő szemében az "úri magyarság" elleni lázadás volt. Arról,
hogy valójában mi történt 1867 után, nem beszélt. Az "úri magyarság" tobzódása
része volt annak, ami 1867 után történt, de csak része volt a történteknek,
nem maga volt a történés. Féját alighanem a maga szereptudata vezette ehhez
a leegyszerűsítéshez: a földkérdés megoldatlansága irányította a szereptudatát,
de ez nem jelentette azt, hogy más társadalmi megoldatlanságok nem léteztek
a korabeli magyar társadalomban. Szerepvállalásán ezt számon kérni nem
lehet, annak önmagában volt meg a társadalmi súlya és szerepe. Azt, hogy
egy nagy író arcképét a maga irodalmi-társadalmi törekvéseihez asszimilálva
rajzolta meg, az utókor részeseként megállapíthatjuk, rögzíthetjük, de
hát a könyv megjelenésének időpontjára is gondolnunk kell: 1939-ben Féja
Gézának erre a Móricz Zsigmondra volt szüksége.
Mondom: a
kiegyezést Féja Géza leegyszerűsítetten szemlélte, ez a könyv egész koncepciójára
kihatott, közben pedig számos "apróbb" mozzanat bemutatását is érintette.
Az 1918-19-es történések elmondása például megoldhatatlan feladat elé állította
Féját. Ragaszkodott Móricz - és ismételten: Ady - örök magyarságához, ezért
leválasztotta őket a polgári radikális és szociáldemokrata csoportról,
így viszont Móricz 1919 utáni meghurcoltatásával nem tudott mit kezdeni.
Az ellenforradalom Móricz elleni támadásait érthetetlennek és óriási tévedésnek
tartotta, az önmaga által kialakított elképzelés szerint az is volt, az
örök és a mindenkire egyformán kiterjedő magyarságon belüli tévedés. De
ha ez így volt, akkor mit kezdjünk magának Féja Gézának a Viharsarok
utáni meghurcoltatásával, hiszen a 1919 utáni hatalmi berendezkedés és
a harmincas évek második felének hatalmi berendezkedése között mégiscsak
létezett folytonosság...
***
Az, ahogyan Féja Géza Móricz Zsigmondról
portréját megrajzolta, nyilvánvalóan az utókornak szólt. Láttuk, az életút
és az életmű belső logikájából igyekezett - legalábbis szándéka szerint
- a Móriczról alkotott képet kibontani, ezzel mintegy segíteni kívánta
az utókort, a csak a kortársak által elérhető ismeretek megörökítésével.
Ha ez így volt, akkor viszont az a kérdés tevődik fel, hogy hogyan is értsük
azt a kijelentését, miszerint a könyvvel a jelenhez is kívánt szólni, mi
több, könyvének mintegy őrt kell állnia Móricz művei mellett. Úgy gondolom,
ezt a kijelentést a lehető legközvetlenebbül kell értenünk, feltételezésemet
pedig tartalmi, szóhasználati és a könyv formájával kapcsolatos megfigyelések
is alátámasztják. Immáron másodszor utaltam arra, hogy Féja a könyvnek
a Móricz munkái melletti őrt állás feladatát szánta, említettem már azt
is, hogy a könyv műfaját apológiaként határozta meg. Választott módszerében
szembetűnő, hogy a tárgyalás során Móricz műveinek-írásainak időrendi sorrendjében
haladt, s még szembetűnőbb - volt már szó erről is -, hogy számos, általa
ismert életrajzi kérdést, ezek, az ő szóhasználatát kölcsönvéve az életes
Móriczcal voltak kapcsolatosak, egyáltalán nem érintett. Pedig hát tudott
a Móricz-hadról, a pénzről, Jankáról, Simonyi Máriáról, Csibéről, úgy gondolom,
hogy mindenről tudott, ahogy a kortárs-írók is sokat tudtak Móriczról,
hiszen szoros emberi és munkakapcsolatban voltak vele. Kérdés az is, hogy
hogyan kell értelmeznünk a könyv nyitó megjegyzését, miszerint ez a feladat,
mármint a Móricz-könyv megírása az "osztályrészéül" jutott, azaz mintegy
reá osztották, s nem pusztán személyes választásának, szellemi hajlandóságának
következménye. (Annak is természetesen.) Közelebb juthatunk a kérdések
megválaszolásához akkor, ha nem csupán a könyv szövegét tanulmányozzuk,
hanem a könyv formáját és megjelenésének helyét-idejét is. A könyv, ismételten
mondom ezt is, 1939-ben jelent meg, az Athenaeum Kiadónál, hozzám egy piros
vászonba kötött példánya jutott el, a borítón aranyozott betűkkel szerepel
Féja Géza neve és a munka címe: Móricz Zsigmond. A könyv gerincén szintén
aranyozott vízszintes csíkokat találunk, s az egész gerincet betöltően
felülről lefele fut a Móricz Zsigmond név, középen pedig vízszintes elhelyezésben
találjuk az Írta: Féja Géza szöveget. A könyv gerincét szemlélve erősebben
hangsúlyozódik, hogy ez a könyv Móricz Zsigmondról szól, minthogy Féja
Géza írta. A gerincen tehát a Móricz Zsigmond név uralkodik - de legalább
ennyire szembetűnő a piros vászonkötés és az aranyozott betűk sora (fiatal
szerzők akkoriban sem jutottak vászonkötéshez és aranyozott betűkhöz),
még akkor is, ha ennek a könyvnek létezett papírborítású változata is.
Ha mindehhez hozzátesszük azt, hogy Móricz Zsigmond az Athenaeum Kiadó
szerzője volt, úgy, ahogyan Féja Géza is, a Viharsarok az Athenaeumnál
jelent meg, ráadásul Móricz az Athenaeum kiemelkedően fontos szerzője volt,
ahogyan azt Kiss István kutatásaiból tudjuk, a Kiadó 1920-ban kötött vele
szerződést, s az inflációs időket nem számítva, 1925 és 1942 között 131
Móricz-könyv jelent meg az Athenaeumnál (évi átlagban 7!), s figyelembe
vesszük azt is, hogy a Kiadó 1937. január 1-én egy harminc kötetes életműkiadásra
kötött vele szerződést, ám mivel Teleki Pál miniszterelnökként kérte, hogy
ne szorgalmazzák a Móricz-életműsorozat megjelentetését, mert az nem áll
érdekében a kormányzatnak(!), s így ez a sorozat csak 1939-ben indult el,
az első tizenöt kötet változatlan formában maradt, a második tizenöt kötetnél
azonban már változtattak is, szóval ha mindezt figyelembe vesszük, akkor
talán joggal feltételezhető, hogy Féja könyve ehhez a sorozathoz íródott,
mintegy bevezetőként-eligazítóként a kötetek és írások között. A feltételezés
megszületése után kézbe vettem a Móricz-sorozat egyik kötetét. Piros selyemvászon
borító, a címlapon a szerző nevét és a mű címét ornamentális díszítés fogja
körbe, a könyv gerincén is ornamentális díszítéssel találkozunk. A kötet
papírja, a könyv tipográfiája hangsúlyozottan más, mint a Féja-könyv papírja
és tipográfiája. A sorozat köteteinek mérete és színe azonban azonos Féja
Géza könyvének méretével és színével. Nem tudok szabadulni a gondolattól:
így tudott, ezzel a mérettel és színnel - no meg: tartalommal - őrt állni
Móricz Zsigmond munkái mellett.
Örülnék, több
mint fél évszázaddal a könyv megjelenése után is örülnék, ha Féja Géza
könyve valóban Móricz műveinek kísérőjeként jelent volna meg. Azt jelentené
ez számomra, hogy a Kiadó szellemi és anyagi vonatkozásait tekintve is
törődött a szerzőjével. S azt is jelentené ez, hogy Féja Géza ezzel kapott
lehetőséget arra, hogy a mesteréről kialakított képének az alapvonásait
felvázolja. |
|