|
VALACHI
ANNA
"Bolondot játszottak velem..."
József Attila és az elmebetegség
stigmája
Nincs kiszolgáltatottabb a halott költőnél,
aki nem tud védekezni, ha rossz hírét keltik, megbélyegzik, legendákat
költenek alakja köré, vagy egy uralkodó ideológia nevében, hatalmi szóval
kisajátítják és eltorzítják az életművét. József Attilának - a halálával
kivívott halhatatlanságért cserébe - annyi posztumusz méltánytalanságot
kellett elszenvednie, mint senki másnak a magyar irodalomban. És a legigaztalanabb
stigma, az elmebetegség bélyege, mindmáig rajta ragadt; bizonyság rá nem
egy, az interneten is olvasható pályarajz "skizofrén" kitétele, vagy a
költő elmeállapotáról folytatott, egyáltalán nem "kecsesen okos csevegés"
a weben.
Hogyan kerülhetett
ilyen méltatlan helyzetbe az a költő, aki utolsó percéig kristálytiszta
fogalmiságú, tökéletes formájú verseket írt? Ha rekonstruáljuk a stigma
keletkezésének körülményeit, tisztázhatjuk a kultusz-torzulás okait - és
talán rehabilitálhatjuk az egészségesek társadalmából kirekesztett költőt.
Ez a művelet azonban tőlünk is szemléletváltást igényel. Idegenkedő, külső
nézőpont helyett az ő észjárásához kell igazodnunk, mert csak beleélő szellemidézéssel
érthetjük meg az öntörvényű személyiség "atipikus" viselkedését és "devianciájának"
lényegét: a fennálló társadalmi berendezkedés elleni, permanens lázadást,
melyet kortársai - és utódai közül is sokan - "betegség-tünetként" dekódoltak.
A József Attila
körül kialakult kultusz stációit Tverdota György A komor föltámadás
titka1című, kitűnő tanulmánykötetében
rekonstruálta. Ennél körültekintőbb - és a folyamat sorsszerűségét is dokumentáló
- elemzés még nem született arról, hogy a szárszói tragédiát követő, boszorkányüldözésre
emlékeztető bűnbakkeresés miért zárulhatott azzal a közmegegyezéssel, hogy
senkit nem terhel orvosi felelősség a költő haláláért. A sokáig lappangó,
majd hirtelen kitörő skizofrénia önfelmentő hivatkozási alapnak bizonyult:
a túlélők Pilátus módjára "mosták kezeiket" - "a halottnak úgyis mindegy"
alapon.
Tverdota György
azt is dokumentálta, miképp sétált József Attila tulajdonképpen saját csapdájába,
amikor ellentmondásos legendáriumát megalapozta. A költő aktív közreműködése
nélkül ugyanis nem lehetett volna hitelt adni dr. Bak Róbert megbélyegző
patográfiájának,2 amely a Szép Szó 1938.
január-februári József Attila-emlékszámában jelent meg. Az orvos-szerző
- összemosva a páciens személyes élettörténetének kiragadott tényeit és
tudatosan megkomponált, lírai megnyilatkozásait - azt bizonygatta, hogy
a költő hasadásos elmezavarban szenvedett: ezért lett öngyilkos, és gyógyulására
sem lehetett remény. Nemzedékek sora nőtt fel ugyanebben a meggyőződésben
- nem csodálkozhatunk tehát azon, hogy vannak, akik József Attila költészeti
újításaiban kóros jegyeket, betegségtüneteket vélnek fölfedezni. Holott
sem a sajátos költői észjárást, sem a normaszegő viselkedésre való hajlamot
nem indokolt biológiai rendellenességre visszavezetni, amikor mindezek
oka az életút alapján is kikövetkeztethető.
"Csodagyereknek
tartottak, pedig csak árva voltam." Ennél a lényeglátó önjellemzésnél biztosabb
irányjelzőt nem is követhetünk, amikor József Attila különleges képességeinek
és minden szabálynak fittyet hányó viselkedésének forrásait próbáljuk fölkutatni.
A csonka családban
cseperedett, sokfelé hányódott költő szellemi fejlődésének irányát kora
gyermekkori élmény alapozta meg. Négyesztendős korában - egy évvel azután,
hogy az apa eltűnt az életükből - a három gyerekét egyedül nevelő Mama
egy vajákos asszonynál kapott munkát és szállást. A kisfiú és nővérei nap
mint nap borzongató élményként élték meg a bűvölés-bájolás, a sorsba való
beleavatkozás primitív rítusait.
Legmélyebben
a legkisebb testvérben rögzült a mágikus gondolkodási minta, ezért később
is a "mesék tejével" táplálkozó gyermeki szellemben fejlesztette identitását.
Fortélyosan lázadt a sorsa ellen: születési és neveltetési hátrányaiból
előnyt, veszteségeiből nyereséget igyekezett kovácsolni, olykor pedig az
önvesztésig vakmerően viselkedett. Hitt a szavak varázserejében. A verseknek
az önbeteljesítő jóslathoz hasonlatos, titkos erőforrást tulajdonított,
tollát fegyverként forgatta, és a gyermeki mindenhatóság-hit motiválta
cselekedeteit.
Szómágusi
öntudattal kifejlesztett becsvágyából merített merszet például a hírhedt
Babits-afférhoz, mert sebezhetetlennek érezte magát, mint egy mesehős.
Nem méricskélte tettei várható következményeit, sem a határt, ameddig elmehet
- ezért aztán gyakran túllőtt a célon, különösen akkor, ha indulatai vezették.
Amikor önveszélyesen provokatív cselekedetei bumeráng-hatást keltve ellene
fordultak, érzelmi labilitásán és identitás-problémáin is gyermek módjára,
dacos indulattal vagy szeretetet zsarolva igyekezett felülkerekedni.
Húszas évei
elején még meg volt győződve arról, hogy célravezető érvényesülési stratégiát
választott, amikor szenvedéseit, hiányérzéseit nem panaszként, hanem győzelmi
jelentésként tudatta a világgal. Fordulatos élete eseményeiről maga informálta
a róla szóló újságcikkek íróit - akik többnyire a baráti köréhez tartoztak
-, ilyenformán a korabeli lapokban megjelent költőportrék 1924-től - istengyalázási
perétől - kezdve mindinkább izgalmas pikareszkekre emlékeztettek. Tüntetett
a nyomorával, árvaságával, dicsekedett a társadalom peremén szerzett élettapasztalataival,
a megélhetés kényszere folytán végigpróbált kenyérkereső foglalkozásokkal
- azaz: rendkívüli életképességével. És beváltak gyerekes számításai: sikerült
csodálkozásra bírni, meghökkentenie környezetét. Hasonló beállítódás alapján
íródott a pályakezdő korszak kulcsverse is, a Tiszta szívvel, mellyel
éppoly sok hívet szerzett, mint ellendrukkert.
"Enfant terrible"
módjára, egyenlőtlen harcokban edzette-kalapálta sérülékeny önbizalmát,
amint azt Vágó Mártának egy 1928. szeptemberében írt levelében elárulta:
"Te pedig azt hiszed, hogy túlságosan önhitt vagyok, és nem bátorítasz,
csak ebben az egyben nem állasz mellém. Pedig igazán régen eltemettek volna
már, ha nem neveltem volna ki magamban azt a bizonyos és sokat fölhányt
öncsodálatot. Ami kívül hiányzik a világból, azt az ember belül, önmagában
kell megteremtse, mert máskülönben elpusztul. És mit gondolsz, mivel vittem
idáig az üzemet?"3
Huszonhárom
éves volt ekkor - és a visszaemlékezésekből úgy tűnik, hogy a kortársak
el is fogadták olyannak, amilyennek mutatta magát. Nemigen olvasni egyidejű
vélekedést arról, hogy bizarrságai miatt bárki aggodalommal figyelte volna
elmeállapotát. Furcsa szokásain, hangulatváltásain, különcségein, önérzetes
viselkedésén nemigen ütközött meg senki a környezetében; a költőt - aki
számára "minden a versért van",4 aki olyasmit
lát, ami nincs, és képes új világot teremteni szavakkal a semmiből - más
mércével szokták mérni, mint a köznapi halandókat.
Vágó Márta
fölidézte egy 1928-as ürömhegyi családi kirándulás emlékét, amikor az ihletett
állapotban képzelgő József Attila megütközést keltett társaságuk egyik
hölgytagjában. A Sok gondom közt kezdetű vers első sorait hallva
Polányi Károlyné (Irma néni) "megjegyezte, hogy a bóbiskós szántón
milyen tömör, jó kép. Tényleg olyan meleg van lent a mélyedésben, a szántóföldeken,
hogy elbóbiskolhat az ember - mondta. - Én nem úgy gondoltam - felelte
Attila csodálkozva és kicsit nevetett -, hanem mikor mentem itt lefelé
a bevetett árokban, szemben, az emelkedő lejtő mezsgyéit bóbiskoló parasztoknak
láttam, az egyik behúzta a nyakát, a kalapja az orráig csúszott előre,
és pipa lógott a szájából... - Látta, Attila? - kérdezte Irma néni,
és kissé megcsuklott a hangja. - Azért tudtam, hogy szántóföldek - nevetett
Attila vigasztalóan, és hízelegve kuporodott Irma néni lábaihoz. - Nagy
bajnak tartja ezt, Irma néném? - kérdezte kissé aggodalmas hangon. - Költőnél
nem nagyon nagy baj - mondta Irma néni -, de azért én a maga helyében beszélnék
erről orvossal, beszélt már? - Attila most a hátán hevert, és egy fűszálat
csavargatott az ujjai között. - Azt mondják, ha meg tudja írni az ember,
ha fel tudja használni, nem is baj - dünnyögte."5
József Attila
tehát tisztában lehetett azzal, hogy a költői hallucináció - a formai hasonlóság
ellenére - gyökeresen különbözik a skizofrén betegek "téves eszméitől".
Hiszen míg a pszichotikusok képtelenek magasrendű szellemi teljesítménnyé
transzformálni ösztönös késztetéseiket, ő belső látomásaiból építette ki
költői metafora-rendszerét, még akkor is, ha anarchista-polgárpukkasztó
korszakában kimondottan a meghökkentés volt a célja, s ebbe az irányba
edzette képzeletét. A francia szürrealistáktól ellesett automatikus versírást
éppúgy a hallucinatórikus vágyteljesítés szolgálatába lehetett állítani,
mint a pszichoanalízis hatására írt, indulatkiélő-ösztöntükröző verseit,
ahol azonban egyidejűleg már a tudat működésének titkait fürkészte és dokumentálta.
Amikor a líra
logikáját követte, sűrített jelképekben, metaforákban gondolkodott. Röntgenszemmel
kutatta a jelenségek okait és összefüggéseit. Különösen a pszichoanalitikus
kezelés során tudatosított álomszimbólumok strukturálták át "nappali" gondolkodását,
olyannyira, hogy olykor még barátai is megrökönyödtek lényegre törő, absztrakt
elmefuttatásain. Ilyenkor kész volt a magyarázattal: mindez így van - az
"álom nyelvén"6. A hétköznapi tudat számára
a rejtett igazságot fürkésző, intuitív észjárás földtől elrugaszkodottnak,
követhetetlennek, néha érthetetlennek hat - a diktatúrákban ezért lehet
könnyen rásütni az elmebetegség bélyegét a "másként gondolkodókra".
József Attila
a harmincas évek közepétől kezdve maga is sokat foglalkozott önnön szellemi
másságával és a társadalom "öntőformáiba" nem illeszkedő egyéniség szükségszerű
"kiválásával". "Egy beteg világ rámkényszerít egy vallhatatlan beteges
világfölfogást és aztán azt mondja rám, hogy beteg vagyok. Megoldhatatlan
helyzetbe kerget, és aztán azt mondja, hogy infantilis vagyok, mert nem
tudom a saját belső problémámat megoldani"7
- írta első terapeutájának, dr. Rapaport Samunak 1934 tavaszán, amikor
az Eszmélet című versciklusán dolgozott.
Három évvel
később maga adott rendkívül érzékletes képet zseniális elméje működéséről
egy följegyzésében, mely utolsó orvosa, dr. Bak Róbert hagyatékából került
elő: "Pszichoanalitikai kezelésbe kerültem, mint neurótikus beteg. Mint
jellemezzem betegségemet? Éles eszűnek tudtam magamat, ki az elvont fogalmak
hazájában könnyen honára lel; képzelő tehetséggel megáldottnak (sokszor
megvertnek gondoltam), ki képek között úgy tűnik el, mint lombos erdő zöld
remegései közt a megriadt madár. De a valóságos életben teljesen tanácstalanul
álltam. Nem éreztem kapcsolatot eszméim és életem, elmém és ösztöneim,
tudásom és vágyaim között. Tisztában voltam azzal, hogy egy téveszméiből
rendszert építő, paranoid lényhez hasonlítok, s hogy mégsem vagyok elmebeteg
- ezt is fontolóra vettem, sőt ifjukoromban magam előtt annak vallottam
magamat -, mert ez az eszmerendszer úgy megfelelt a valóságnak, mint egy
többé-kevésbé pontos térkép az ábrázolt földdarabnak."8
Ez az árnyalt
önelemzés ugyanazt tanúsítja, mint az egyidejűleg keletkezett versek: a
költő nem szervi "betegségtől", hanem szociális fóbiájától, felnőtté válási
képtelenségétől, szerelmi kudarcaitól, az irodalmi világ elismerésének
hiányától, önértékelési zavartól, kishitűségtől szenvedett.
Vágó Márta,
aki 1936 novemberétől, a Szép Szó titkáraként újra közeli barátságba
került hajdani szerelmével, saját benyomásait, környezete reakcióit és
utólagos tépelődéseit is közreadta memoárjában: "Nekem sejtelmem sem volt
arról, hogy betegsége mily komoly. Tehetségével összefüggő túlfeszültségnek,
neurotikus állapotnak láttam csak mindazt, amivel küzdeni kellett benne,
hogy józan belátásra bírja néha az ember. A legtöbb ember így volt vele.
Lírai költőtől senki sem várta, hogy egészen normálisan viselkedjék, s
még ha futóbolondnak is szidta néha valami durvább alak, az sem tekintette
komoly betegnek."9
Igaz, néha
- a pszichoanalízisben szerzett új készségét: férfiúi gátlástalanságát
fitogtatva - szándékosan provokatívan viselkedett. Dániel Anna például
- akinél később a költő Flórával megismerkedett - leírt egy jelenetet,
melyben a náluk vendégeskedő József Attila feketéscsészével a kezében,
"fickós hetykeséggel" körülnézett, s egy pajzán rigmussal botránkoztatta
meg az irodalmi szalon látogatóit.10
Ezért - és
talán hasonló esetek miatt - akadtak olyanok, akik paranoiásnak, beszámíthatatlannak,
"őrültnek" tekintették a társasági illetlenkedőt,11
de az effajta minősítés föltehetően nem ment újdonságszámba nála. Mi volt
egy sikamlós szójáték a Babits-ellenes pamflet becsületsértő kitételeihez!
Nyilván ifjúkora jóvátehetetlen ballépése miatt vélekedett önmagáról úgy,
hogy a "tárgyi kritikai tanulmány" publikálása olyan fokú elővigyázatlanságra
vallott, amilyet épeszű ember nem követ el. Ő azonban belátta ifjúkori
tévedését, és nemcsak a sértettet igyekezett kiengesztelni 1932 óta folyamatosan
leveleiben,12 hanem a hozzá hasonló forrófejűeket
is a meggondolt gondolat fontosságára intette (Ős patkány terjeszt kórt...,1937
január). A nyelv varázserejét ekkor már humánus célok szolgálatába állító
költő szerint a mérgezett szavakkal elkövetett bűn csak "szép szóval",
azaz "testet öltött érvvel" tehető jóvá. A morális tisztázás vágya csak
a legmagasabb erkölcsiségű ember számára jelent olyan kínzó belső kényszert,
mint József Attilának utolsó éveiben.
Mindezzel
együtt - vagy éppen ezért - Jolán tartósan fölfokozott idegfeszültségben
élt. 1936. november elején derült ki, hogy Gyömrői Edit - akit megriasztottak
indulatáttételes szerelembe esett, ölelni, majd ölni vágyó páciense tettlegességig
fajuló féltékenységi rohamai -, férfi-terapeutára akarta bízni a kezelését.
A költőnek azonban égető szüksége volt az analitikusnőre, akivel szerepjátékszerűen
kiélhette régen halott édesanyja iránt érzett, ambivalens érzéseit. De
nem pusztán a pszichodráma-játék kedvéért ragaszkodott Gyömrői Edithez,
sokkal inkább azért a lírai hozadékért, amelyhez az analitikus órák segítették.
Hiszen köztudomású volt, hogy a tudata sötétkamrájából előhívott, óriásira
felbontásban tanulmányozott emlékképekkel éltette-táplálta új verseit.
A költői kincsesbánya bezárásának terve azonban kétségbe ejtette. Meg akarta
akadályozni a kúra befejezését, s amikor nem sikerült eltántorítani lélekelemző
"asszisztensét" az elhatározásától, változtatott a pszicho-dramaturgián.
Előbb a féltékeny Othello, majd az ármányos Jago szerepébe bújt; kést fogott
Gyömrőire, megtámadta a "szeretni gyáva" nő vőlegényét, később agyafúrt
intrikus módjára az asszony szakmai lejáratásáról fantáziált. Az öngerjesztéssel
csiholt gyűlöletre azért volt szüksége, hogy a teljes beleéléssel alakított
szerepjáték indulati energiájával fűtse föl és feszítse pattanásig az Edit-ciklust
lezáró átokverseket.
Mire karácsonyra
megjelent utolsó kötete, a Nagyon fáj, benne az áttételes anya-szerelem
vulkánkitöréseit dokumentáló költeményekkel, a költő már dr. Bak Róberthez
járt analízisre. Vágó Márta így emlékezett vissza erre az időre: "Te, én
bolond vagyok, tudod azt? - kérdezte nevetve. Én is nevettem. Tudom. -
De komolyan - mondta ő. - Bejárok a Benedek klinikára, az új analitikusom
ott lakik, pszichiáter. - Na, nekem azzal nem imponálsz, ha bejársz arra
a klinikára - mondtam -, én már bentlakó is voltam ilyen helyen két hétig.
[...] - De mért vittek be oda? Hova is? - Az Új Jánosba, Klubehoz - mondtam
- mert hallucináltam. - Hallucináltam! - ismételte gúnyosan nevetve, és
néhány lépést elimbolygott mellőlem séta közben - ne mondj ilyeneket! -
kiáltotta visszalépve. - Hát akkor mi vagyok én!? Örökké ebben élek, örökké
azt látom-hallom, ami nincs tulajdonképpen. Miből lennének a versek különben?
Mondd, hogy én ezt és ezt kívántam, elfojtottam, kivetítettem és hallottam
aztán. De ne mondj ilyen hülyeségeket! »Hallucináltam!« - földobta a fejét,
gúnyosan nevetett, fitymálóan ejtette ki a szót, szinte pökte.
Kifejtette,
hogy a serdülés idejében mindenkinek analízisbe kellene menni, konfirmáció
vagy bérmálás helyett, »rendezni ösztön és tudat viszonyát«".13
Vágó Márta
egészében hiteles - szokatlanul őszinte és önkritikus hangvételű - memoárja
alapján pontosan datálhatjuk az 1936 végi történéseket. Ezek szerint a
"bolond" kifejezést eredetileg "a hely szelleme" sugallta József Attilának,
miután a pszichiátriai klinikára járt, igazi elmebetegek közé, pszichoanalitikus
kezelésre. Emlegetett "hallucinációiról" is pontosan tudta, hogy azok nem
téves eszmék, hanem az ihletett állapottal együtt járó, vizuális képzelet
működésének természetes megnyilvánulásai. Mint az idézett szövegből kiderül:
ekkor még hitt a szexuális gátlások által kiváltott neurózis leküzdhetőségében,
ezért ajánlotta másoknak - saját kamaszkori problémáira emlékezve - a lélekelemzést,
amely rajta látványosan segített, miután sikerült elválnia Szántó Judittól.14
Amikor 1936 őszén Mártával fölelevenítette az intim kapcsolatot,
arról is bizonyságot adott régi szerelmének, hogy képességek tekintetében
már gyógyultnak tekinti magát.15 De az
őt mindenestől vállaló, szerető társ hiánya miatt továbbra is szenvedett.
Ekkor még
József Attila közeli barátai sem gondoltak arra, hogy a téboly jeleit keressék
a költő viselkedésében, miközben szédítő szóakrobatikáihoz és hangulatváltásaihoz
asszisztáltak. 1937 nyarán, amikor a Flóra-szerelem csúcsán váratlanul
szanatóriumba került, hihetetlennek tűnt a pszichózis híre. Fejtő Ferenc
emlékei szerint "orvosai skizofréniáról beszéltek, amit akkor gyógyíthatatlannak
tartottak. Ennek ellenére képtelen voltam elhinni, hogy betegsége súlyos.
Amióta ismertem, vagyis 1930 óta, mindig ingadozott az eufóriás és a depressziós
állapot között. Láttam ujjongani, amikor úgy érezte, hogy jó verset írt;
és láttam boldogtalannak, amikor úgy gondolta, hogy elapadt az ihlete vagy
nem ismerik el kellőképpen a költészetét. A mennyekben járt, amikor úgy
érezte, hogy szeretik, s a poklok poklát élte át, amikor úgy vélte, hogy
nem szeretik. A remény és a reménytelenség e váltakozásait én egy olyan
vérmérséklet megnyilvánulásainak gondoltam, amely költőknél, művészeknél
nem ritka, az enyém is ilyen, legföljebb enyhébben."16
Ám fölvetődhet
a kérdés: miért volt partner a költő önnön stigmatizációjához? Miért szolgáltatott
okot és ürügyet ahhoz, hogy orvosai már 1937 nyarán nyugodt szakmai lelkiismerettel
elmebetegnek nyilvánítsák,17 és miért nevezte
magát mind gyakrabban bolondként a verseiben?
Ismerve szerepjátszó
és empatizáló hajlandóságát - melyről több kortársa is beszámolt18
-, nem csodálkozhatunk azon, hogy a Benedek-klinikára 1936
novemberétől 1937 júliusáig páciensként bejáró költő magára nézve is érvényesnek
érezte a bentlakók titulusát. Minden bizonnyal alaposan tanulmányozta a
folyosón kószáló betegek viselkedését, talán szóba is elegyedett velük,
hiszen a Levegőt! költőjét erősen foglalkoztatta a "kint" és a "bent" élők
közti azonosság és különbség problematikája. A két világ között egyelőre
szabadon közlekedett, de eljátszhatott a gondolattal, hogyan viselné magát
a kilincs nélküli ajtók mögé zárva. Miután a kinti közegben is rabnak érezte
magát, akiről aktákat vezetnek, lehallgathatják a telefonját, törvény elé
idézhetik, és bármikor börtönbe zárhatják "felforgató eszméiért", arra
a következésre juthatott, hogy a fennálló társadalmi rend logikája szerint
ő éppúgy eltávolítandó elem, mint azok, akiket őrültnek nyilvánítanak.
Miért ne képzelhette volna el a klinikán szerzett tapasztalatai alapján
azt az eshetőséget, hogy ő is itt köthet ki, miután a "beteg világban"
átélt kaotikus tapasztalatokat, eszmei konfliktusokat, érzelmi kudarcokat
nehezen volt képes elviselni?
A Gyömrői-kezelés
berekesztése utáni új élményforrásnak tehát a pszichiátriai osztály "fordított"
világa kínálkozott, ezt aknázta ki költői fantáziája. És itt kezdődtek
a vele kapcsolatos félreértések.
A Ki-be
ugrál kezdetű versről az elemzők - visszavetítve a szerzőre az utólag
ráütött betegség-stigmát - többnyire úgy vélekedtek, hogy abban egy "hasadt
lelkű" ember diagnosztizálta önmagán a fenyegető elmebetegséget. Pedig
a szöveg egyértelműen képzelgésre utal: az empátiás szerepjátékaiban önmagát
másokhoz mérő-hasonlító költő ezúttal az "igazi" elmebetegek viselkedése
alapján vizionálta, hogyan alakulna át, milyen tüneteket produkálna, ha
a szeretettelen kinti világ elől a kirekesztettek között keresne menedéket.
Ez a vers
is fantáziajáték szülötte, akárcsak az 1934-es Iszonyat, de míg
ott a befejezett-újrateremtett múltba, itt a lehetséges jövőbe transzponálva
fejezte ki a költő rossz kulturális közérzetét. Pontos, részletes megfigyeléseit
hiteles alakításra készülő színész módjára, környezettanulmány alapján
végezhette, hiszen a minta magába vetítése, majd visszatükrözése - a mimézis
- a szerepjáték lényege.
Az érzelmi
segélykiáltásnak szánt Ki-be ugrál a Szép Szó 1936. decemberi számában
jelent meg, a Gyömrőit "elbocsátó" Ne bántsd, az asszonyt képzeletben
megsemmisítő "átok- és panaszversek" (Magány, Kiáltozás),
valamint a lehiggadt Azt mondják, és a Kész a leltár szomszédságában.
1937 januárjára
- a Nagyon fáj kötet visszhangtalansága és a Thomas
Mann üdvözlése című vers előadásának letiltása miatt - a
költő idegi terhelhetőségének végéhez érkezett. Vágó Márta könyvéből ismerjük
azt a jelenetet, amikor a Szép Szó szerkesztőinek meghívására
Budapesten vendégeskedő Thomas Mann, a Magyar Színházban rendezett felolvasóest
után szemtanúja volt, amint a cenzor döntése miatti csalódottságát és tehetetlen
dühét nehezen palástoló József Attila későn este telefonon a Belügyminisztériumot
kérte. Vágó Márta azt írta: "Ekkor gondoltam először komolyan, hogy bolond."19Ebbe
az utólagos vélekedésbe azonban Thomas Mann reakciója is belejátszhatott.
Az író ugyanis korábbról ismerte Mártát, s azt a tanácsolta neki: vigyázzon
a költőre, de ne menjen hozzá feleségül, mert úgy látja, "mániás, vagy
még rosszabb. [...] Orvosi kezelésre van szüksége."20
A mindvégig
hiteles forrásként használható memoárban ez az egyik olyan epizód, amelyet
szemmel láthatóan az önfelmentés vágya motivált. Igaz, hogy József Attila
feszült idegállapotát és a letiltás miatti frusztrációját infantilis hatást
keltő módon próbálta oldani, de aki ismerte a költőt - márpedig Mártánál
jobban senki nem érzett rá az egyéniségére -, nem lepődhetett meg különösebben
a motorikus indulat-levezetésen. Inkább az a benyomásunk, mintha a memoáríró
ezúttal egy vitathatatlan tekintélyszemélyiség - a Nobel-díjas német író
- véleményét tartotta volna pajzsként maga elé, hogy megindokolja: miért
mondott újra nemet a szerelmük reneszánszára készülő költőnek, amikor nyolc
évvel szakításuk után ismét feleségül kérte.
Dr. Bak Róbert
ekkor utalta be először idegileg kimerült páciensét a Siesta Szanatóriumba,
ahonnan néhány hét múlva fölerősödve, kipihenve távozott. De a "bolond",
a "flúgos" stigmát ekkor már akarva-akaratlan magán hordozta - talán azért
is, mert minden helyzetben szabad individuumként viselkedett, akit nem
béklyóznak a gyűlölt társadalmi illemszabályok. A hajdani, tisztelettudó,
"kölyökkutya"-kedvességű költő magatartás-változását, kíméletlen szókimondását,
vitát provokáló, kötekedő viselkedését mind nehezebben viselték el barátai
- kiváltképp szerkesztőtársa, Ignotus Pál, aki azonban verseit rendkívül
nagyra tartotta,21 nem véletlenül szerkesztették közösen a Szép Szót.
A kortársak
azonban kíméletlenek voltak egymással - Ignotus Pál önkritikus memoárja
éppúgy ezt bizonyítja, mint a lakásukon tartott irodalmi szalonban történtekre
visszaemlékező Dániel Anna. Ő jegyezte föl a következő epizódot: "József
Attila anyám felé fordulva kijelentette, hogy éhes. Mire Sándor Kálmán:
- Ha éhes vagy, mért nem eszel Hatvany Bertalannál, mért akarsz Dánielné
Lengyel Lauránál jóllakni? - Tapintatlansága kétfelé sebzett. Én zokon
vettem, anyám csak Attilával törődött, de hiába hozott be szalonnát, kolbászt,
ezt-azt, ami éppen a háznál akadt, hiába tette elé szívből fakadó szavakkal,
József Attila kataton tartásba merevedve utasította el az ételt."22
Ki ne merevednék
azonban "kataton" tartásba, ha nyilvánosan megszégyenítik, amikor otthonosan
érzi magát egy társaságban? A megbántott József Attila viselkedése nagyon
is "normális" volt - annál is inkább, mert éppen a legfájóbb pontján találta
el a pályatársi gúny nyila. És ha az is igaz - amiben az emlékező nem volt
egészen biztos -, hogy ugyanazon az estén hangzott el Sándor Kálmán sértő
megjegyzése, amikor a költő először találkozott Flórával, s a meglehetősen
hosszúra nyúlt, fárasztó Rorschach-vizsgálat után éhezett meg, különösen
kínos lehetett a lány jelenlétében elviselni a "baráti" rendreutasítást.
Egyébként
a Flóra-szerelem részleteiről csak annyi tudható, amennyit Illyés Gyuláné
egykori naplójegyzetei alapján fölidézett könyvében23.
A költő viselkedését az ő leírása alapján ismerjük, e hirtelen föllángoló
és már-már irracionális méreteket öltött szenvedélyes érzés motivációiról
azonban keveset tudunk. Túl azon, hogy Flóra gyönyörű, okos, művelt, vonzó
teremtés volt, József Attila pedig nemrég gyógyult ki Edit-függőségéből
- volt még egy (rejtett) szempont is, ami a költőt arra sarkallta, hogy
mindenáron ismerkedjék meg a lánnyal. Tudhatott ugyanis arról, hogy a sorsanalitikus
Szondi Lipót laboratóriumában dolgozó Flóra Rorschach-teszteket készít
az írókkal, és a riválissá vált költőbarát, Illyés Gyula vizsgálatát már
pár héttel korábban elvégezte. Elképzelhető, hogy a hivatalos irodalmi
besorolásával elégedetlen - és Illyéssel örökösen rivalizáló - József Attila
össze akarta mérni kreativitását és ihletműködését régi barátjáéval, tudományos
visszajelzést várva önnön képességeiről - ezért állított be váratlanul
Dánielék szalonjába, ahol Flóra is jelen volt, s Illyéssel vetélkedve lovallta
bele magát az új szerelembe.24
Kapcsolatukat
kilenc hónapon át furcsa, hisztérikus jellegű, macska-egér játékra emlékeztető
közeledés-távolodás jellemezte. Mintha mindketten egymás elől menekültek
volna - a pszichoszomatikus betegségbe. Flóra szívizomgyulladása, mely
hosszú, magaslati gyógykezelést tett szükségessé, éppoly pszichés eredetű
- tudattalan ellenkezésből fakadó - szervi reakció lehetett (válaszként
a rámenős stílusban udvarló költő házassági terveire), mint József Attila
érthetetlen visszavonulásai, amikor Flóra végül kötélnek állt, s ha vonakodva
is, hajlandónak mutatkozott rá, hogy hozzákösse az életét.
"Verset már
bármikor tudok írni, amikor akarok - csak élni nem tudok" - vallotta meg
a költő pár hónappal korábban Vágó Mártának. Most azonban attól tartott,
hogy új imádottja szemében gyöngének bizonyul: ezért - bár vágyott a lány
társaságára, és szívesen tervezgette vele a közös jövőt - félt is tőle,
s kerülte a túlságosan intim találkozásokat. Valószínűleg ez a szorongás
tartotta távol beteg szerelmétől mind Mátrafüreden, mind Tihanyban.
Áhítatosan
vágyakozott Flóra közelségére, miközben kisebbrendűségi érzés és féltékenység
gyötörte. Attól tartott: ha Flóra igent mond, a valóságban is be kell bizonyítania,
hogy van olyan férfi, mint...- ...mint például Illyés Gyula. József Attila
ugyanis kifinomult intuíciós érzékkel megsejtette, hogy barátja és menyasszonya
titkon szerelmesek egymásba, és nagyon is egymáshoz valók. Ő azonban csak
a képzelt szerelem fantáziavilágában érezte magát otthonosan.
Amikor a játék
komolyra fordult, s Flóra - áldozatos lélekkel, hivatástudatból, de nem
szerelemből - elfogadta a fiatalabb költő udvarlását, József Attila nem
visszakozhatott többé, noha a beteljesülés lehetősége a biztos kudarc előjelének
tűnt számára. Időt kellett nyernie, de Flóra türelmével sem akart vég nélkül
visszaélni. Az egyértelmű döntés elől - a felelősségtől rettegő gyerek
módjára - bolond-játékba menekült.
Nem lehet
véletlen, hogy akkor "tört ki" állítólagos "tébolya", amikor minden akadály
elhárult annak az útjából, hogy 1937 júliusában meglátogassa lábadozó szerelmét
Tihanyban. Aznap nagy összeget vett föl kiadójától, hogy elutazhasson a
Balaton mellé, ám este a Luxor kávéház főpincére riasztotta Cserépfalvit:
jöjjön gyorsan, mert egy furcsán viselkedő vendég folyton kiabál, és őt
hívja. (Hogy elvesztette volna az utazásra szánt pénzt, amelyet a költő
tőle vett föl előlegként, maga a kiadó cáfolta egy későbbi interjúban.)25
Másnap reggel a takarítónő telefonált rémülten Ignotus Pálnak, hogy "Attila
úr megőrült", mert holmi elégett gyufaszálakat kér rajta számon, és össze-vissza
beszél.26
A zavartan
viselkedő költőt ekkor kísérték el barátai - Ignotus Pál és Hatvany Bertalan
- Benedek professzorhoz, aki elmegyógyintézetbe akarta utalni. József Attila
csak Ignotusék közbenjárására fekhetett be a zárt osztály helyett a Siesta
Szanatóriumba. Ott azonban már nem idegösszeomlással kezelték, mint néhány
hónappal korábban, hanem skizofréniával: abban az időben ugyanis csak ezzel
a diagnózissal tudták (meg)magyarázni a költő furcsa betegségtüneteit.
Erős altatókkal
és inzulinsokkal próbálták kigyógyítani nem létező elmebetegségéből az
ellentétes emóciók és késztetések miatt összezavarodott József Attilát
- s mindezt Hatvany Bertalan költségén, és természetesen sikertelenül.
A kezelés brutalitásáról sok mindent elárulnak a költő levelei, amelyeket
Flórának írt.27 Az is feltűnő, hogy a méregdrága
gyógykezeltetés során látogatási tilalommal sújtott költő éppen akkoriban
kapott huzamosabb ideig bódító szereket, amikor orvosa, Bak doktor, szabadságon
volt, és nem tudott pácienseivel foglalkozni. A legegyszerűbbnek tűnő orvosi
eljárás: mesterségesen altatni a problémás beteget - akkor nincs vele gond.
József Attila
azonban "kibeszélős" típus volt: kábult állapota ellenére is igyekezett
tisztán látni, gondolkozni, és szeretett volna megszabadulni fölgyülemlett
sérelmeitől. Ki tudja: ha akadt volna a szanatóriumban intellektuális partnere
- a nővérek nem voltak azok: ők sajnálták és anyai gyöngédséggel ápolták;
inkább egy másik orvos, aki komolyan figyel rá, és megérti panaszait -,
tán nem érzi magát annyira kirekesztve a világból. És talán a Bak doktort
helyettesítő, holisztikus szemléletű pszichiáter is megsejthette volna,
hogy nem az emberi önérzetet romboló erőszakkal vagy az agyműködést befolyásoló
kémiai oldatokkal, hanem szelíd gyógymóddal, a vox humana erejével, "szép
szóval" kell segíteni a sebzett lelkű - és nem kóros elméjű - költőn.
A titokban
tartott szanatóriumi gyógykezelés potenciálisan megnehezítette a költő
számára a visszatérést az egészségesek közé. József Attila jól tudta: költői
presztízse forog kockán, ha elmebeteg hírét keltik. Ezért esett annyira
kétségbe, amikor 1937 augusztusában a látogatóba érkező régi barát, Németh
Andor elárulta neki a diagnózist. A költő faggatózására - Mit gondolsz,
meddig tartanak még itt? - azt felelte: Megmondom őszintén, Attila, őrültnek
tartanak. "Szörnyű dolog következett - emlékezett vissza későbbi életrajzírója.
- Attila két kézzel a szívéhez kapott, felzokogott, fejét ide-oda dobálta.
- Őrültnek tartanak, őrültnek tartanak - nyöszörögte fájdalmasan. És omlottak
a könnyei, mint a záporeső. [...] - Mindenki tudja már, mindenki tudja!"28
A balul sikerült
felvilágosítás után Németh Andort eltiltották a további látogatásoktól.
Betegségének
ténye valóban kitudódott: augusztus közepén több újság is beszámolt arról,
hogy "a nagytehetségű fiatal költő tragikus idegösszeomlással kórházba
került". Hogy elejét vegyék a rémhíreknek, Németh Andor az Újság
szeptember 5-i számában hosszú cikkben számolt be látogatásáról, jelentve
az "alvilági felfedező útja izgalmait kipihenő" költőről, hogy már túl
van a nehezén, ismét a régi, hiszen "kéziratokat olvas, szerkeszt. Asztalán
egy megkezdett tanulmány kézirata."29
A szenzációra
éhes külvilág figyelmét sikerült elterelni a betegről, aki legelesettebb
állapotában is képes volt a verses öndiagnózisra: "Szurkálnak, óvnak tudós
orvosok / írnak is nékem, én hát olvasok. / S »dolgozom«, imhol e papírhalom
- / a működésben van a nyugalom" [Le vagyok győzve...] - de bizalmatlansági
rohamain és pánikhangulatain nem tudott úrrá lenni.
Egyedül Flóra
gyanakodott, hogy József Attilát félrekezelik, de nem kívánta felülbírálni
a tekintélyes szakorvosokat. Pedig meglehetősen furcsa élmények érték 1937
szeptemberétől, amikor Tihanyból hazautazva rendszeresen látogatni kezdte
a Siesta Szanatóriumban fekvő, egész nyáron hipnotikumokkal bódított költőt.
Az elhagyatottság, valamint a kiismerhetetlenül viselkedő orvosok bánásmódja
kikezdte József Attila sebzett önérzetét, s arra gyanakodott: mindenki
összeesküdött ellene.
Haragudott
Flórára, amiért nem látogatta meg hamarabb; féltékeny volt Illyés Gyulára,
aki az ő júniusban publikált Sas című versének mintájára boldog, beteljesült
szerelemről adott hírt a szeptemberi Nyugatban;30
nem hitt Flórának, aki megígérte, hogy hozzámegy feleségül,31
és minduntalan próbára akarta tenni a hűségét. Volt, hogy túlcsorduló boldogsággal
tervezgette közös életüket. Máskor sírógörcs fogta el, nem tudván uralkodni
kishitűségén. Több alkalommal is színészkedéssel vádolta a lányt32
(hiszen tőle sem állt távol a környezetét megtévesztő szerepjáték). De
az is előfordult, hogy Othellót játszott Desdemonájával (egy alkalommal
fojtogatni kezdte Flórát a kórteremben, majd dermesztő nyugalommal közölte:
ha meg is öli, neki semmi baja nem lesz, hiszen ő "bolond").33
Mint a "rosszalkodó" gyerek, aki a felnőttek reakcióján méri le cselekvési
határait, mindenáron tudni szerette volna, mit tartanak felőle.
Flóra mindvégig
józan maradt, és figyelt, mert tisztában akart lenni vőlegénye betegségével.
Ezért fontos mindaz, amit képzett gyógypedagógusként megállapított. Október
9-én, mint írta, hihetetlen intenzitású indulatkitörés tanúja volt: József
Attila ekkor avatta be hányatott élete kudarcaiba, csalódásaiba. Flóra
így kommentálta a hallottakat: "Noha a legnagyobb felhevültségben, indulatban
robbant ki mindez belőle, összefüggő volt, világos és értelmes. Még gyenge
visszfényét sem tudom ábrázolni. Ültem döbbenten, hallgattam. Hol egészen
kisgyerekesen panaszkodott, könnyezve, hol keményen, keserűen, metszőn-vitázó
rideg, támadó hangon. Ültem, néztem őt, némán. Szóhoz sem jutottam, de
nem is várt ő akkor tőlem választ, csak panaszkodni akart. [...] Ekkor értettem
meg először igazán mélyen Attilát, kaptam röntgenképet »betegségéről«.
Jártam már elég gyakran elmegyógyintézetben, végeztem főnököm, Szondi megbízásából
[...] pszichológiai vizsgálatot elmebetegeken csaknem egy éven át, olvastam
szakkönyveket, és sokat hallottam szakorvosok körében, milyen bonyolult,
nehéz ezt a bajt diagnosztizálni, annyiféle változata, súlyossága, egyéni
sajátsága van, ahányféle ember szenved benne. Semmiféle tekintetben nem
mertem volna minősíteni baját. Ez a szinte vulkanikus indulatkitörés a
végső elkeseredettség lávaömlését idézte, nem az elmebetegség dührohamát."34
Flóra a mások
által zavarosnak vélt köznapi közlésmód szigorú logikáját is fölfedezte
a költő beszédmódjában: "gyakran használt jelképeket; homályos, összefüggéstelennek
látszó volt a beszéde. De egyre inkább kezdtem rájönni különleges eszejárására.
Kezdtem megfejteni tudni azt a rejtett jelrendszert, ami a tudat alatti
mélyben zseniális logikájával összefogta a széthulló, bizarrnak tetsző
gondolatait. Ami kifejezhetetlen mondandóinak kulcsa volt: a lényeget."35
Talán József
Attila utólagos megítélése sem vált volna ily ellentmondásossá, ha az utolsó
múzsa hamarabb közreadja korabeli benyomásait. Ő azonban hallgatott, mert
nem kívánt a nyilvánosság elé lépni; szemérmesen védelmezte a magánszféráját,
és csak a költő halála után ötven évvel közölte emlékeit. József Attila
orvosa azonban már József Attila temetése után fogalmazni kezdte a megbélyegző
patográfiát.
Sajnos, 1937
végén még hírét sem hallották a nem sokkal később azonosított borderline-szindrómának,36
melynek tünetei olykor emlékeztethetnek a skizofréniáéra -
de az úgynevezett kórtörténet egészen másféle okokra (elsősorban családi
konfliktusokra, kisgyermekkori anya-gyerek traumákra, tárgyvesztésre, értelmezhetetlen-ambivalens
szülői viselkedésre) - vezetető vissza.
József Attilának
hároméves kora óta alaposan kijutott a "nem ember szívébe való nagy kínokból"
- melyeket a költészet, a kimondás segítségével "elaborált." Ismerve ifjúkori
életstratégiáját, elképzelhető, hogy kezdetben a Siesta Szanatórium orvosaival
is játszani próbált, túl akarván járni az eszükön, majd menedéket keresett
a védett falak között - de a kezelés nem tarthatott a végtelenségig. Az
egykor oly talpraesett mesehősnek felnőttként már nem sikerült kilábalnia
a fejére idézett bajból. A kör bezárult: a költő bevonult a maga számára
emelt Hét-Toronyba - abban a keserű tudatban, hogy most már örökre rajta
ragad az elmebetegség stigmája. Szárszói búcsúverseiben is föltűnt a méltatlan
kirekesztettségét fölpanaszló motívum: "Drága barátaim, kik még gondoltok
a bolonddal..." [Drága barátaim...]; "Bolondot játszottak velem,
és már halálom is hasztalan." (Íme, hát megleltem hazámat)
Halála nem
volt hasztalan, hiszen nem "tűnt el hirtelen", ellenkezőleg: folyamatosan
jelen van - ám a stigma maradandóságát illetően prófétának bizonyult. Bak
Róbert "szakvéleménye" - mely a lappangó skizofrénia előretörését versek
segítségével "rekonstruálta" - szinte minden kortárs emlékezetének új irányt
szabott, és alig van olyan tanúvallomás, amely ne próbálná akár a különleges
költői képességeket, akár az öngyilkosságot a pszichopata észjárás számlájára
írni. Hiába próbálták a költő orvos-barátai - köztük dr. Kulcsár István
individuál-pszichológus37 vagy a József
Etelkával szövetkező dr. Kuti László38 -
kétségbe vonni a nyomasztóan kikezdhetetlen betegség-mítoszt, a végzetes
elborulás legendáját nem sikerült megcáfolniuk.
1980-ban jelent
meg az első olyan tanulmány, melynek szerzői - Stark András pszichiáter
és Bókay Antal irodalomtörténész - szociálpszichológiai alapon, a társas
dinamika törvényszerűségeit követve Bak Róbert patográfiájának újraértelmezésére
vállalkoztak.39 Valóságos kopernikuszi
fordulattal ér föl ez a gondolatmenet a József Attiláról szóló diskurzusban,
mert a szerzők végre nem biológiai szempontból, hanem társadalmi meghatározottságai
alapján követték végig a költő kirekesztődésének és stigmatizációjának
tragikus folyamatát. Két évvel később ugyanez a szerzőpáros, Jádi Ferenc
pszichiáterrel kiegészülve, "sors és vers" viszonyát kutatták a kései József
Attila életében és költészetében.40 Parázs
viták után jelenhetett meg csak 1992-ben a "Miért fáj ma is" - Az ismeretlen
József Attila című tanulmánykötet, mely a költő addig zárt anyagként
kezelt, pszichoanalitikus szellemű műveinek szövegeit és a Kozmutza Flóra
által egykor fölvett, csonka Rorschach-teszt szakszerű értékelését is közreadta.
Sajnos, a
szakmai nyitásnak torz következményei is lettek: a költészeti nyersanyagnak
szánt szabad asszociációs önelemzéseket az irodalomtörténészek és pszichiáterek
közül sokan kóranyagnak tekintették, és vagy teljes mértékben ellenezték
tanulmányozásukat, vagy a szövegek alapján gátlás nélkül analizálták-diagnosztizálták
a rég porladó költőt, mint beteget. Eközben annyira összemosták a József
Attilával kapcsolatba hozható kórfajtákat - a neurózist, a gyomorpanaszokat,
a nyelési nehézségeket, a szexuális zavarokat, a mániás-depressziós hangulatváltásokat,
az idegöszszeroppanást -, hogy ma már lehetetlen eldönteni, ki mire gondol,
amikor betegként emlegeti a költőt. De hogy a kóros állapotok egyike sem
örökletes eredetű elmebaj következtében alakult ki, abban biztosak lehetünk.
A viták ma
sem csitultak el - de új megközelítésű pszichiátriai elemzések is születnek.
A borderline-szindróma mellett tört lándzsát időközben Németh Attila pszichiáter,41
és az Illyés Gyuláné-tanítvány Udvardi József is elvetette a skizofrénia
diagnózisát.42 Ideje lenne végre a pszichoanalitikus
írásokat immár nem orvosi szempontból, hanem a költői-gondolkodói életműre
vonatkoztatva értelmezni. Csak a mélyrétegeiket föltáró versek tükrében
enyészhet el végképp József Attila állítólagos elmebetegségének makacs
mítosza.
Jegyzetek
1 Tverdota, 1998
2 Bak, 1938
3 Ld. JAVL, 197.
4 Ld. Vágó, 1975. 91.
5 Vágó, 1975. 109.
6 Vö. Németh, 1989. 311.
7 Ld. "Miért fáj",
371.
8 JAÖM, 39.
9 Ld. Vágó, 1975. 215.
10 Ld. Dániel, 1986.
450.
11 Vö. Vágó, 1975. 255.
12 Ld. JAVL, 284-285.,
290-292., 294., 313
13 Ld. Vágó, 1975. 222-223.
14 Az 1936 nyarán írt
Balatonszárszó c. verse mellett vö. Bányai, 1943. 247-251.
15 Vö. Vágó, 1975. 242-252.
16 Ld. Fejtő, 1990. 176.
17 Vö. Bak, 1938.
18 Vö. Bányai, 1943.
204-207., Vágó, 1975. 282.
19 Ld. Vágó, 1975. 284.
20 Uo.
21 Vö. Ignotus, 1989.
133-158.
22 Ld. Dániel, 1989.
442-446.
23 Illyésné, 1987
24 A témáról részletesen
ld.: Valachi, 2005
25 Vö. Tasi, 1996. 205.
26 Ld. Ignotus, 257-261.
27 Szövegüket ld. Illyésné,
1987. 51-97.
28 Ld. Németh, 1989.
135-136.
29 Ld. Németh. 1989.
383.
30 Ld. Illyés Gyula:
Gyűlöltem a címert, Nyugat, 1937. szeptember 1.
31 Vö. Illyésné, 1987.
88.
32 Vö. Illyésné, 1987.
92.
33 Ld. Illyésné, 1987.
109-110.
34 Ld. Illyésné, 1987.
100-101.
35 Ld. Illyésné, 1987.
102.
36 Vö. Cserne, 1992
37 Ld. Kortársak 1679-1680.
38 Ld. Kortársak, 1430-1433.
39 Stark-Bókay, 1980
40 Bókay-Jádi-Stark,
1982
41 Németh, 2000
42 Udvardi, 2004
Irodalom
Bak Róbert dr. (1938):
József Attila betegsége. Szép Szó, január-február, 105-115. p. In
Kortársak, 1014-1022.
Bókay Antal, Jádi Ferenc
és Stark András (1982): "Köztetek lettem én bolond..." Sors és vers József
Attila utolsó éveiben. JAK füzetek 3. Magvető Könyvkiadó, Bp.
Cserne István (1992):
Mitológia és diagnosztika: József Attila kórképe. In "Miért fáj"
43-64.
Dániel Anna (1986): Két
irodalmi "szalon" korképpel. In Újhold-Évkönyv 1. sz.
Szerkesztő: Lengyel Balázs. Magvető Könyvkiadó, Bp.
Fejtő Ferenc (1990):
Budapesttől Párizsig. Emlékeim. Magvető Kiadó, Bp.
Ignotus Pál (1947): Csipkerózsa.
Haladás, január 23. - 1948. szeptember 16.; könyv alakban: 1989: Budapesti
és londoni emlékek, Múzsák Közművelődési Kiadó, Bp.
Illyés Gyuláné (1987):
József Attila utolsó hónapjairól. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp.
József Attila válogatott
levelezése {JAVL} (1976): Sajtó alá rendezte és a jegyzeteket írta:
Fehér Erzsébet. Akadémiai Kiadó, Bp.
József Attila Összes
Művei IV. Novellák, önvallomások, műfordítások. Pótlások az I-III. kötetekhez
{JAÖM} (1967): Sajtó alá rendezte Fehér Erzsébet és Szabolcsi Miklós.
Akadémiai, Bp.
Kortársak József Attiláról
I-III. {Kortársak} (1987): Szerkesztette: Bokor László. Sajtó alá rendezte:
Tverdota György. Akadémiai Kiadó. Bp.
"Miért fáj ma is?"
Az ismeretlen József Attila. {"Miért fáj"} (1992): Szerkesztette: Horváth
Iván és Tverdota György. Balassi Kiadó-Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Bp.
Németh Attila (2000):
József Attila pszichiátriai betegségei. Filum Kiadó, Bp.
Németh Andor József
Attiláról (1989): Sajtó alá rendezte: Réz Pál. Gondolat, Bp.
Stark András - Bókay
Antal (1980): "Köztetek lettem bolond". Bak Róbert József Attila patográfiájának
újraértelmezése. In József Attila útjain. Tanulmányok. Szerkesztette:
Szabolcsi Miklós és Erdődy Edit. Kossuth Könyvkiadó, Bp.
Tasi József (1996):
József Attila könyvtára és más tanulmányok. Ecriture Kiadó. Bp.
Tverdota György (1998):
A komor föltámadás titka. A József Attila-kultusz születése.
Pannonica Kiadó, Bp.
Udvardi József (2004):
József Attila lelki összeomlása. Lyukasóra-könyvek, Magyar Írók
Egyesülete, Bp.
Valachi Anna (2005):
Egy tabu föltárulkozása. József Attila, Illyés Gyula és a közös múzsa,
Flóra kapcsolata- Holmi, április, 415-446.
Vágó Márta (1975): József
Attila. Sajtó alá rendezte: Takács Márta. Szépirodalmi Könyvkiadó,
Bp. |
|