|
VEKERDI
LÁSZLÓ
Fülep Lajos Levelezése
V. (1945-1950)és VI. (1951-1960)
kötet
II. rész
VI. kötet Bevezetése, láttuk
már jelen recenzió I. részében, felhívja a figyelmet Fülep Lajos kivételes
segítőkészségének és emberségének a megnyilvánulására a korszak levelezésében.
Mivel a VI. kötet FL egyetemi professzori és akadémikusi idejéből, az 1951-1960
közötti évtizedből származó leveleket tartalmazza, a Bevezetés érthetően
elsősorban munkatársai, hallgatói, tanítványai, kollégái iránti segítőkészségét
emeli ki. De messze túl ezen a körön segített másokon is; így például jelentős
összeggel, havi háromszáz forinttal támogatott 1952-1955 között névtelenül
egy tehetséges teológust, Bárczay Gyulát, hogy tanulmányait anyagi gondok
nélkül folytathassa és befejezhesse (ld. VI. 2181. sz. és 2247. sz.); sikerre
segítette Schoen Arnold (1887-1973) művészet- és művelődéstörténész kérelmét
"kivételes nyugellátás" iránt (havi 800 forint, 2251. sz.), igen kedvező
feltételekkel jelentős, kétszer kétezer forintot kölcsönzött Császár Jánosnak,
aki Zengővárkonyban mellette szolgált kántortanítóként, s most afféle ügyintézőjeként
bonyolította Várkonnyal összefüggő kéréseit és kérdéseit (ld. 2197. sz.,
2198. sz.; rövid életrajzát ld. 365. p.) folyamatosan segíti nyugdíj- és
lakásügyeiben egykori bajai presbiterének, Rácz Károlynak az özvegyét (2104.
sz., 2110. sz., 2115. sz., 2116. sz.), hogy legalább néhányat felsoroljunk
a kérő és köszönőlevelekből, amikre márcsak válaszolni is nagy munka lehetett.
Prohászka Lajos ismételten segítségért fordult hozzá, amiről a 2111. sz.
levél jegyzete tájékoztat legtömörebben: "1Prohászka,
miután megfosztották nyugdíjától, anyja halála után várbeli lakás-szomszédaival
élt közös háztartásban. Zongora- és nyelvórákat adott, majd FL és Zádor
Anna támogatásával a régi magyar művészettörténeti munkaközösség számára
végzett cédulázási munkát az Országos Levéltár Nádori levéltárának építési
irataiból. Havi 48 órai munkájáért 400 Ft-ot kapott. 1956-ban betegsége
alatt szüneteltette a munkát, de 1957. VI. 1-től 1959-ig ismét dolgozott.
Közben 1957. II.4-én az ELTE Bölcsészkar tanácsülésén 27 szavazattal 11
ellenében rehabilitálták, ami nyugdíjának visszaadását jelentette. (ELTE
BTK Tanácsülési jkek. 1957. II. 4.)."
A kérések
külön nagy csoportja az Akadémiához benyújtott kérelmek elbírálásához kért
segítség. Pars pro toto idézzük özv. Horváth Henrikné köszönőlevelét a
hozzátartozó Csanak-jegyzettel: "Mélyen tisztelt Professzor Úr! Örömmel
és hálával közlöm, hogy szíves fáradozása nem volt hiába! Most kaptam az
értesítést, hogy a 250 f[o]r[in]t felemelt nyugdíjam 800 f[o]r[in]t-ra
lett kiegészítve. - A mellékelt plakettet kérem fogadja el, úgyszintén
köszönetemet is ezúton, míg talán egyszer személyesen is alkalmam lesz
tolmácsolni. Őszinte híve özvegy Dr. Horváth Henrikné." A dátum: 1954.
XII.7. A jegyzet: "A Művészettörténeti Bizottság 1954. IV. 16-i ülésén
FL napirend előtt ismertette özv. Horváth Henrikné levélbeli kérését, aki
az MTA elnökségéhez fordult s 'néhai férje tudományos érdemeire és a maga
öregségére hivatkozva az eddigi havi 200 Ft nyugdíj helyett méltányosabb,
a megélhetését lehetővé tevő nyudíjat kér.
A Művészettörténeti
Bizottság egyhangúlag megállapítja, hogy néhai Horváth Henrik a Fővárosi
Múzeum egykori igazgatója, volt egyetemi r.k. tanár, a M.T. Akadémia lev.
tagja feltehetőleg ma is tagja volna az Akadémiának, mert tudományos érdeménél
fogva megérdemelné, méltatlanná tevő politikai vagy társadalmi cselekedetéről
vagy megnyilatkozásáról pedig a Bizottságnak nincs tudomása. Horváth Henrik
a magyar művészettörténetnek sok tekintetben úttörő, sok új anyagot feltáró
és földolgozó kiváló művelője volt, művei ma is és ezután is hasznosak,
hézagpótlók. Kiemelkedő tudományos érdemeire és volt akadémiai tagságára
való tekintettel a Bizottság melegen pártolva továbbítja özv. Horváth Henrikné
kérvényét a II. osztály vezetőségéhez; a maga részéről is kérve a benne
foglalt kérelem támogatását'. (MTA Lt. a II. oszt. ir. 192/4.)
Az Akadémia
nem intézkedett időben, ezért a Művészettörténeti Bizottság 1954. X. 25-én
megbízta Castiglione László előadót, szorgalmazza Horváth Henrikné jogos
kérésének elintézését. (Uo.) A köszönőlevél tanúsága szerint a közbelépés
eredménnyel járt." (VI. 160. p.)
Mennyi időt
vett igénybe és erőt őrölt fel a kérések lehető leggyorsabb teljesítése?
Először ezt kéne kiszámítani azoknak, akik máig a "nagy mű" el nem készültét
kérik számon FL-on. Már a várkonyi parókia ügyeinek intézése mennyi gondot
okozott; s most egy túldimenzionált Pártállam túlduzzasztott adminisztrációjával
kellett két felelős poszton, tanszékvezetőként és akadémiai tisztségviselőként
birkóznia. Ez még a kötet szerkesztőjének is jókora gondot és sok munkát
okozott. Amint a VI. kötet Bevezetésében írja: "A tanszékről és
az oktatásról szóló levelek mögött rejlő események, s így a levelek megértéséhez
is elengedhetetlenül szükség volt az ELTE Levéltárában őrzött iratanyag
felhasználására, nemcsak összefoglaló jegyzetekhez, hanem olykor hosszabb
szövegek, pl. beadványok szó szerinti idézésére is. A levéltár anyaga sajnos
meglehetősen hiányos." (VI. 15. p.)
Hasonlóképpen
hosszabb hivatalos szövegek és levéltári adatok közlését igényelte FL akadémiai
funkcióiból származó levelezésének a megértése-méltánylása, az erre vonatkozó
Bevezetés-kommentárt
azonban már idéztük a Mátrai-féle "presztizs-jelenséggel" kapcsolatban.
(ld. I. rész. 67. p.) Itt is meg kell azonban ismételni a szerkesztő megjegyzését,
hogy jóllehet FL tényleges befolyása - mai szóval "lobbipotenciálja" -
csakugyan nem felelt meg funkciói névleges értékének, de amint azt a Levelezés,
egyebek közt az elébb idézett Horváth Henrikné levél mutatja, sokaknak
próbált segíteni, s gyakran szép sikerrel, ügyeik elintézésében, legyen
szó anyagi vagy tudományos minősítési problémákról, ami persze végső soron
szintén anyagi kérdés volt. Futólagos statisztikát készítve a VI. kötet
416 leveléből kb. 25-30 a segítséget kérő vagy megköszönő levél. S zömmel
valószínűleg sikerült elintézni, mert FL közölte, ha nem tudott intézkedni:
"Akármennyire sajnálom Ropóékat, nem tudok segíteni rajtuk, nincs senki
ismerősöm katonai körökben, ilyen ügyekben teljesen járatlan vagyok" -
válaszolt Császár Jánosnak 1953. IV. 10-én aznap érkezett levelére. (VI.
97. p.) És - amint azt külön kiemeli Csanak Dóra - segített olyanokon is,
akik nemcsak hogy nem tudtak róla, de munkájuk és FL róluk alkotott véleménye
alapján nem is számíthattak rá.
Még sokkal
jelentősebb azonban a Levelezés V. és VI. FL-ának - amint arra ugyancsak
Csanak Dóra mutat rá - a köztudatban róla élőtől sok tekintetben különböző
új képe. Fontos vonása persze ennek az imént vázolt-illusztrált segítőkészség
is, ám egészében többről van szó. Láttuk már, hogyan tudott két egymásnak
nem éppen rokonszenves, de általa nagyrabecsült s néki igen fontos ember,
Tolnay Károly és Kerényi között tűrhető, sőt olykor szinte baráti kapcsolatot
teremteni, pusztán létével s olykor egy-két rövid utalásával. "Hosszú idő
után nemrég Carlonak is írtam, Parisba, nem tudom, ott érte-e még. Mit
tudsz róla? Írta, hogy nyáron együtt voltatok" - írja Kerényinek 1951.
II. 3-án. (VI. 25. p.) Tolnaynak pedig, egy hosszú, vigasztaló és bölcs
levél végén - láttuk - (V. 1908. sz.) épp csak úgy odavetette: "K[erényi]-t
illetőleg egyezünk."
Carlo persze
tudta jól, milyen sokra becsüli, sőt szereti FL Kerényit. Mint minden nagy
nevelő, FL is kiváló pszichológus lehetett. A konkrétumok területén persze;
tán ezért kérte Lőrinc Ernőtől épp Benedek István könyvét.
A barátságot
FL mindig szentségnek tekintette; ez a két világháború korának levelezését
tartalmazó II., III., IV. kötetből is nyilvánvaló volt; s mint ott, itt
is megkülönböztethető egy szűkebb kör, akikhez az emberi rokonszenven és
egyetértésen túl - nem pontos a szó de nem találok rá jobbat - "szakmai"
kérdések is vonzották FL-t. A II-III-IV.-ben ezt a "belső kört" Elek Artúr,
Kner Imre és Tolnay Károly képviselte; a korszak végén kezdett csatlakozni
hozzájuk Kerényi Károly. Nem azt jelentette ez, hogy fontos szakmai kérdésekben
föltétlenül egyetértettek. Láttuk már, hogy Tolnayval is, Kner Imrével
is keményen vitázott FL; előbbivel művészet-, utóbbival társadalomfilozófiai
kérdésekben. (Új Forrás, 2000. 1. sz. 89. p.)
Most is élesen
összecsaptak, Izsó ügyben, Carlóval: "...2Izsó
késői terracotta figuráinak a rejtélyét - írja Tolnay FL Izsó-tanulmányát
nyugtázó levelében Princetonból 1954. XII. 9-én - Carpeaux, La Dance-a
(1869) magyarázza, nézetem szerint. Carpeaux szoborcsoportja (amit Izsó
fényképről ismerhetett) nyitotta ki Izsó szemét, hogy a természetben meglássa
a táncmozdulat lényegét. Terracotta szobrocskái Carpeaux csoportjának parafrázisai!
Egyébként Carpeaux is csinált hasonló terracottákat és azok minőségben
kitűnőek. Bartóknak Debussyre volt szüksége, hogy ‘meghallja' a magyar
melódiákat és hogy felszabaduljon művészete[...]" A jegyzetekben közli CsD
FL ceruzával a levélre írt ellenvetését
nem Carpeaux; Berzsenyi, Arany,
Petőfi
mintája hol? természetben motivum
Bartók igy nem stimmel"
A Művészettörténeti Értesítő 1953. I. évf.
1-2. számában majd 1954-ben különnyomatként is megjelent Izsó tanulmányában
FL kifejtette és remek példákkal igazolta (köztük kedvencével, A laczikonyhával),
hogy "Arany, Petőfi költészetének magyar valósága Izsó művében jut el hasonló
rangú képzőművészeti formációra". (FL: Művészet és világnézet, Magvető,
1976. 554. p.) A tanulmány (s talán épp ez az, amit Kerényi Károly FL "konkrét
ontológiája"-ként említett és felhasznált?) a "kor" és a "múlt" adott alkotót
és alkotást környező-meghatározó társadalmi, gazdasági, művelődési-politikai-emberi-szakmai
tényezők-körülmények (mai szóval a "kontextus") elemzésével-vázolásával
kezdődik: meghatározva, éspedig a festészetével szembesítve, a szobrászat
"helyét és lehetséges sorsát a korban". A tömör és szerteágazó elemzés
a művészetek mély hullámvölgyét regisztrálja a 19. században: "Röviden:
a szobrászat ilyen mély fokon nem volt még soha - benne hiányzott a festészetével
egyező nagy történeti vonal -, s ha művészetként nem is szűnt meg úgy,
mint az építészet, mert a hagyományból itt-ott még pislákolt benne valami,
nagyon vékony szálak fűzték a múlthoz, és tartották fölszínen úgy-ahogy.
[...] Jellemző, hogy a szobrászat a festőiségben, sőt az impresszionizmusban
tapogatózik vissza a művészethez. Mire azonban a szobrászat Rodinban megint
művészetté, Hildebrandban műfajszerűvé, Meunier-ben emberileg jelentőssé
válik, addigra Izsó rövidre szabott ideje elmúlik.
Ha Európa-szerte ilyen volt a korabeli
művészet, nevezetesen a szobrászat állapota, elgondolható, milyen volt
a művészetileg annyira elmaradt Magyarországon." (Uo. 542. p.)
Ehhez fűzte
Tolnay Károly első megjegyzését: "1. Magyarország minden korban
'rossz konstelláció' szobrász genie számára, nemcsak azért, amit cikkében
említ, hanem főleg azért, mert a nemes szoboranyag hiányzik - nincs jó
márvány, kő is kevés van. A Természet nem favorizálta ilyen szempontból
az országot. Nagy szobrászat ott volt, ahol volt parosi vagy carrarai márvány
[...] ez az anyaghiány a régi századokban erősebben volt érezhető, mint ma
[...] bárha -" A Csanak-jegyzetben olvasható FL ellenvetése: "1/ márvány
nélkül: Egypt, Assiria, Babylon; Francia: középkor; kő elég; itt bőven;
Középkor: Paris, Esztergom, Ják, Visegrád, Buda, Mátyás etc. olyat mond
lehetetlennek, ami volt; de márvány is; (Ruszkai vörös márvány); bronz:
Szt. György etc. Más okai.
Ezeket azt
érveket fejthette ki FL egy mára eltűnt levélben, amire Tolnay XII. 30-án
válaszolt: "Szívesen elvitatkoznék problémáinkról. Egyelőre nem győzött
meg érveivel. ad 1: ha megnézzük a románkori m[űvészeti] emlékek térképét
(Gerevichben), egészen nyilvánvaló, hogy az ország közepe, a nagy Alföld
- ahol nem volt nemes anyag - üres. Ott bizony nem volt monumentális
szobrászat-építészet, nem azért, mert elpusztult, hanem mert a természet
maga nem favorizálta. Ami a Dunántúlon, Felvidéken volt, nem éri el az
egykorú francia vagy olasz színvonalát. - A görögök és Michelangelo tudták,
hogy a szép márvány a szobrászat legnemesebb anyaga.
ad 2: A rendkívül
bátortalan, sőt önállótlan, klasszicizáló redőzetvezetésű Búsuló juhásztól
nem vezet egyenes út a terracottákhoz. Izsó esetében csakis külső hatással
- Carpeaux hatásával - magyarázhatom az ugrást. Carpeauxnál viszont La
Danse organikusan nő ki korábbi fejlődéséből. A fontos persze nem a sujet,
hanem a motivum: szoborban kifejezni azt a (kevéssé statikus) lábtartást.
Carpeux volt tudtommal az első, aki ezt megtette (szobrában); a bátortalan
Izsó ezt a lehetőséget látva, felbuzdult, hogy ő is megpróbálja.
[...] Pár évvel ezelőtt láttam Párizsban egy Carpeaux kiállítást, számos
terracotta bozzettóval és érdekes festményekkel (ő festő is volt), már
akkor az eredetiek előtt, feltűnt nekem az összefüggés. Minden jót kívánva
öleli Carlo. Baráti üdvözletemet Ferenczy Noéminak, Béninek és Pogány Kálmánnak."
(VI. 164. p.)
A jegyzetek
elmondják a levél megértéséhez szükségeseket: "1E
levél és a 2221. sz. Tolnay-levél között lennie kellett egy FL-levélnek,
melyben felel Tolnay Izsóval kapcsolatos ellenvetéseire." Az üdvözletekhez
pedig "Bénivel" kapcsolatban: "4A fentebb
említett levélben FL feltehetően megírta Tolnaynak, hogy Ferenczy Béni
arra biztatta, küldjön neki Izsó-tanulmányából. Ld. 2207. sz." (VI.164.
p.): "A kis Tolnainak2 is megküldhetnéd
- tudod milyen hű tisztelőd?" (VI. 151. p.) "2A
'kis Tolnai' - Tolnay Károly, akivel Ferenczy Béni, de különösen ikertestvére,
Noémi, ifjúkorától fogva baráti kapcsolatban volt." (VI. 152. p.) A levél
első mondatára: "Kedves Lajos bátyám, nagyon köszönöm, hogy megküldted
nekem Izsó különlenyomatodat" vonatkozó jegyzet: "1Ld.
2153/4." A 2153. sz. levél Juhász Gézának szól Debrecenbe, 1953. IV. 10-én
írta FL: "Kedves barátom, kéréssel fordulok Hozzád. Mikor tizenhat évvel
ezelőtt Debrecenben jártam1, láttam a collegium
könyvtárában Izsónak a fölállított szobortól lényegesen eltérő modelljét
- aki kalauzolt (már nem emlékszem ki volt) azzal magyarázta az eltérést,
hogy a debrecenieknek nem kellett olyan sovány Csokonai, mint a modellé,
kénytelen volt megvastagítani. Mivel a modell sokkal szebb és igazibb,
mint a különben szép szobor, megpróbáltam végire járni a változás okának,
eddig sikertelenül. Senki se találta meg az említett motiválás nyomát valami
jegyzőkönyvben vagy egyebütt. Balogh István2
úgy gondolja, legenda. Nem hiszem - mért változtatta volna meg az első
remek koncepcióját ok nélkül? Ez a kérdés mindenképpen igen fontos. Tudsz-e
Te róla valamit, vagy ki tudnád-e deríttetni hallgatóiddal vagy mással?
Ha igen, nagyon kérlek rá. Hisz olyan dolog, mely Neked is szívbéli ügyed
- amint szép Izsó-versed3 mutatja.
17-én az Akadémián
vetített képes előadást tartok - kiemelkedő részlete lesz a Csokonai-szobor
s a modell, több nézetből fogjuk vetíteni. Ha sikerül valamit kiderítened,
szíves válaszod addigra kérem, hogy fölhasználhassam." (VI. 98. p.)
A levelet
követik a szokásos publikációs-filológiai adatok; köztük: "Juhász Géza
átadta FL levelét Balogh István múzeumigazgatónak. A boríték hátlapján
Balogh írásával a következő olvasható: 'Zádor Annának. Elküldtem kb. 3
hete, tegnap előtt kaptam levelet, hogy át is adta neki. A legenda Szőke
bácsi fejében született meg, akinek Zoltai Lajos, talán tréfából mondotta.
Ő azt vallja, hogy Zoltaitól hallotta'.
A boríték
külső oldalán ismeretlen kéz írásával Kádár Zoltán neve olvasható." (VI.
99. p.) Ez után következnek a jegyzetek:
"1FL
1939 szeptember-októberében járt Debrecenben, akkor találkozott Juhász
Gézával és sógorával, Gulyás Pállal, akivel korábban együtt szerkesztették
a Választ.
2Balogh
István (szül. 1912) etnográfus, történész, 1948-1958 között a debreceni
Déri Múzeum munkatársa, majd igazgatója, 1958-1975 között a Szabolcs-Szatmár
Megyei Levéltár igazgatója volt. Izsó Miklós és a Csokonai-szobor c.
cikkében közölte a témára vonatkozó helyi kutatásainak eredményét. (Műv.
tört. Ért. 1953. 99-104.)
FL-t hosszú
időn át foglalkoztatta a debreceni Csokonai-szobor gipsz modellje és a
felállított szobor közötti különbség problémája. [...]" Már 1951-ben megkérte
Csanak Dórát, hogy írjon az ügyben Balogh Istvánnak. "Akadémiai előadására
készülve FL visszatért a problémára. Ekkor - írja Csanak Dóra - a következő
levelet kaptam Balogh Istvántól: 'Az egész ügybe úgy kerültem, mint Pilátus
a credoba. Először kezdte maga, azután folytatta Zádor Anna, végül, de
elsősorban Fülep Lajos. Ő maga nem közvetlenül, hanem Juhász Géza útján
keresett. Én már megírtam Zádor Annának, hogy mit találtam a változtatás
körülményeiről, az Emlékkert jegyzőkönyvében. Sőt a gipszmodell fényképét
is elküldtem neki.
A gipszmodellt
megszemlélő bizottság ugyanis csak lényegtelen változtatások végrehajtását
kérte és nem olyat, ami most a gipszmodell és a bronzszobor között mutatkozik.
A kész agyagmodellt ugyan szintén felülvizsgálták és akkor még a Maga dédapja,
sőt jobban mondva ükapja is résztvett a bizottságban. A lemondása ezután
következett be, és én azt gyanítom, hogy bizonyosan összefüggésben állt
Izsónak tett bizonyos ígérettel a szobor Bécsben való öntésére vonatkozóan.
Ezt is nyomozza, mert ettől kezdve nem vett részt az E[mlék]társulat munkájában.
[...]" (VI. 99. p.)
Közli CsD
Balogh István két magyarázatát, illetve gyanúját a kövér-sovány legenda
keletkezéséről; Balogh Zádor Anna buzdítására összeszedett minden helyi
adatot Izsó debreceni tartózkodásáról: jelezte is, hogy "tanulmány készül
belőle".
A hosszú,
egy oldalas jegyzet a maga kanyargós időfolyásával és egymástól távoli
emberek sorsgörbéinek összefonódásával Izsó Csokonai-szobra vagy tán helyesebben
a Csokonai-szobor Izsó Miklósa körül olyan mint - de hagyjuk a hasonlatot;
CsD módszeréhez, precízen tudós és ugyanakkor tisztán átlátszó szövegéhez
nem illene. Ne írjunk inkább, pontosabban ne javalljunk inkább, az esszénovella
mintájára esszéjegyzetet? De ez sem igaz, mert ez meg mintha önállósítaná
a jegyzeteket. Márpedig ezekben a levelezéskötetekben épp az a lényeg,
hogy különállásukat megőrizve egyetlen nagy elbeszélésfolyammá olvadnak
levelek és jegyzetek. Úgy olvasódik, akár egy nagy regény; mondjuk a Háború
és béke. És ebből is kikristályosodnak és megőrződnek valamiféle eszmei
súlypontokban képek, mint a Háború és békében az ég végtelen kékségével
szembenéző sebesült Bolkonszkij hercegé, vagy itt a FL - Carlo barátság
folyamában az Izsó-szikla körül keletkezett szakmai örvényé. Erre hívja
fel a figyelmet a 2221. sz. levél 1jegyzete,
a 2153/4 jegyzetre utalva: "4FL
Izsó-előadása 1953. IV. 27-én volt az MTA II. osztályának előadásai keretében.
Szövege megjelent a Műv. tört. Ért. 1953. 1-2. sz. 13-31." Ezt a
szöveget küldte el FL Ferenczy Béni 1954. V. 27-én kelt bíztató levelének
vétele után Tolnaynak, aki 1954. XII. 9-én válaszolt rá.
Valószínűleg
nem nagyon kellett FL-nek biztatás, de Ferenczy Béni fenntartás nélküli
elismerésének nyilván örvendhetett, hiszen ez volt a legautentikusabb:
a nagy szobrászé, aki a rajzhoz is kiválóan értett.
Mások is,
szakmabeliek s kívülállók, feltűnően sokan reagáltak az Izsó-előadásra,
illetve a nyomtatásban megjelent tanulmányra. 1953. XI. 10-én Amsterdamból
Révész Géza és Révészné Alexander Magda jelzik: "olvastuk egy előadásodat
az Akadémián, kitűnő volt [...]". Az előadás 1953. IV. 27-én hangzott el,
az Akadémia II. osztályán; úgyszólván másnap, 1953. IV. 29-én jelentkezett
Vas István: "Kedves Professzor Uram! Nem azért írok, hogy közöljem, milyen
szép volt az előadásod - ezt úgyis tudod és nincs is rá szükséged. Csak
jelezni akartam, hogy felfogtam a 'nemzeti test'-ről szóló részlet jelentőségét.
Ez nem leíró, hanem teremtő művészettörténet a javából: olyan probléma,
ami engem más oldalról - majdhogynem huszonöt éve izgat, persze soha nem
tudtam volna rá ilyen megfogalmazást találni, amelyik ennyire összhangban
van egyéb eszményeinkkel. Nem emlékszem, hogy valaha is olvastam ehhez
hasonlót, - még a Te 'Magyar művészet'-ed is éppen csak pedzi. Gratulálok
és köszönöm. Örülök, hogy mint jelzed, nyomtatásban is olvasható lesz."
(2158. sz.)
A levelek
zöme persze a különynomat megjelenését követte. 1954. V. 8-án jelentkezett
Füst Milán: "Kedves Lajos, nagyon, nagyon köszönöm! Betegen." V. 9-én köszöni
meg a separatumot Lyka Károly: "rögtön végigolvastam s örülök, hogy most
már ez a kérdés is tisztázva van. A Csokonai-szobor első mintáját nem ösmertem
s bár ennek két lábát nem tartom helyesnek, egészben 'csokonaibb'-nak hat
rám is, mint a végleges mű, amely fölhizlalva mutatja ezt a remek kósza
lantost[...]". V. 12-én Granasztói Pál viszonozza a tanulmányt egy legutóbbi
írásának küldésével, Pogány Frigyessel közösen készítendő munkájuk első
fejezetével: "ez az a készülő nívós esztétikai munka, amelynek vezérfonalát
még a télen voltál szíves átnézni. Nagyon fontos volna, ha most a megírás
nehéz feladatának elején támogatnál észrevételeiddel[...]". A jegyzetekből
kiderül, hogy Városépítészet című 1955-ben megjelent művükről van
szó, s az először előforduló neveknél szokásos rövid életrajzi adatokon
túl megismerjük FL és Granasztói Pál kapcsolatát és annak megszakadását,
mikor "a vár helyreállításának kérdésében ellentétbe kerültgek egymással".
Ugyanazon a napon, V. 12-én datálódik Illyés Gyula tömör levele: "Szívből
köszönöm. Ritkán szép munka: ahány állítás a te tolladból, annyi helyeslés
az én fejemből. S tanulmány, amelynek egyetlen fogyatékossága, hogy rövid."
V. 15-én Szemere Samu köszöni meg Izsót: "A dolgozatot nagy élvezettel
és sok tanulsággal olvastuk feleségem is, én is. Élveztük módszeredet,
a remek kor- és milieurajzot, a sokféle determináló tényező érzékeltetését,
a soknak egybelátását stb. Minden oly szemléletes és meggyőző, hogy nem
tudom elképzelni, hogy bárki is ellentmondhatna megállapításaidnak és értékeléseidnek."
Kerényi 1954. VIII. 18-án: "gyönyörűséges Izsóddal mindannyiunkat megörvendeztettél!
Ile de France-ban üdülünk két hétig, azután számomra (részben Magdival
is) Róma-Hága-London-Róma. Kerényiné Magda 1955. III. 14-én a Cranach-kiállításon
készült fényképének elküldését megköszönve újra visszatért Izsóra: "Kedves
volt azon a képen viszontlátni ténykedésének kellős közepette, de szívesen
hallgatnám mondanivalóit! ha nem is éppen egy Cranach-kép előtt, akit sohasem
szerettem különösképpen. De Izsóját végiglelkesedtem, és most, hogy újra
elővettem a levélírás előtt, épen Cornélia leányzóm jött be jóéjszakát
kívánni, aki mindkettőnk családjában eddig fellelhetetlen művészi képességgel
lep meg mindenkit: fest, rajzol, költ, furulyázik és azonkívül minden egyéb
matériában is a legkiválóbb az iskolában, egy valóságos kis csodalény.
Elétartom a két Csokonait - előbb még sorjában a többi reprodukciót is
persze, amiktől szintén el volt már ragadtatva - és mutatom a két verziót.
Neki a szobor tetszik jobban, de nem tudja megmondani, miért. Amiket mond,
az ilyesmi: "Quello li si apoggia piů...(a szobor), l'altro sembra piuttosto
a caminare" "Qui (a modellra) si vede, che hal'ispirazione". Úgylátszik
az Orpheusi aszpektus egy gyereket még nem vonz annyira, másrészről kissé
a debreceni civisekkel tart, hogy szebb az, aki kövérebb, mert ezt is említette."
Jó lenne tudni, hogy tetszett FL-nak ez a szakértő vélemény, dehát erről
még a jegyzetek se szólnak.
A levelekből,
a jegyzetekkel együttolvasott levelekből valóságos keletkezés-
és recepicótörténet bontakozik ki: egy FL tanulmány keletkezés- és recepciótörténete
az ötvenes években. És aztán ez ismétlődik minden FL- tanulmány és előadás
után. Mint pl. a 2216. sz. levélben, amit Czóbel Béla írt Szentendréről
1954. IX. 20-án. Itt azonban jobb a jegyzettel kezdeni; így tán még inkább
értékelhető az a szerkesztői bravúr, ahogyan a jegyzetek a leveleket a
szükséges és kötelező adatoláson túl kor- és kórtörténeti tükörré varázsolják.
Megint hosszú idézet következik, de csak így pillanthatunk be a tükörbe.
"1A
szentendrei Ferenczy Károly múzeumban 1954. IX. 19-én volt Czóbel Béla,
Modok Mária, Ilosvai Varga István és Szántó Piroska műveinek kiállítása,
amelyet FL nyitott meg. A megnyitó beszéd nem jelent meg, kézirata sem
maradt fenn.
A Művelt
Nép 1954. IX. 26-i számában Péter Imre: 'Egy jelentős kiállításról'
c. ismertetését a következőképpen fejezi be: 'A művészi életben jelentős
kiállítást Fülep Lajos egyetemi tanár, akadémikus nyitotta meg. Sajnálatos,
hogy érdekes és mélyenszántó megnyitó beszédében több olyan megállapítás
hangzott el, amelynek olyanféle akusztikája volt, mintha Czóbel Béla festői
magatartását szemnbeállította volna mindazzal a törekvéssel, amely új piktúránkat
- minden még meglévő hibája ellenére is - a polgári művészetnél nagyobb,
szélesebb és messzibbre vivő fejlődés [felé? -re?] indította el. Legalábbis
így értelmezhették néhány mondatát azok, akik kevéssé ismerik Fülep Professzor
művészetszemléletét'. Utóbb, a lap X. 10-i számában 'a nép hangját' képviselve
Kiss József sztahanovista 'Hozzászólás az »Egy jelentős kiállításról« c.
cikkhez' c., a kiálllításról szóló írás is megjelent."
Ezzel a háttérrel
értékelhető és érthető Czóbel Béla levele: "meghatottságomban nem tudom
eléggé megköszönni szívből jövő és oly szeretettel mondott beszédedet1.
Összegezve volt benne minden, amire életünket tettük és ami a legértékesebb
és az egyedüli érték ebben az életben. Amiből ma is erőt szedek, és erőt
ad nekem az, hogy kapaszkodok azokra a törekvésekre, amik bennem voltak
akkor fiatal koromban. És az egyetlen lehetőség, hogy előbbre jussak és
legalább is ne essek vissza.
Beszéded nagy
visszhangra talált az itteni festőkolóniában és már remélik, hogy ez a
kezdete, hogy valami mozogni fog." Itt folytatja néhány nap múlva Ferenczy
Béni (2217.sz.): "Szent Endrei beszédedet szerettem volna megköszönni
neked. Mindenki, aki csak egy kicsit is kedveli a szépet, mint - a 'pusztában
kiáltó vagy inkább morgó oroszlán szavát' úgy hallotta -
még akkor is ha a beszédnél nem volt jelen. (Mint én sem.) 'Nem rejtetted
véka alá a gyertyát'. És ez óriási dolog, amiért még minden magyar művész
- vagy aki szereti magát annak hinni - még sokáig hálás lesz neked.
Látod csupa
frázis és idézet amit dadogok ebből az alkalomból, de az érzelmek erősebbek
mint a fogalmazás [...]".
Az időbeli
sorrend és a szerkesztés jóvoltából szépen rímel ezekkel a köszönetekkel
Tolnay Károly Princetonban, 1955. I. 3-án kelt köszöntője FL 70. születésnapjára:
"Kedves Lodovico: Isten éltesse sokáig! Hovatovább negyven esztendeje,
hogy a véletlen összehozott bennünket egy budapesti középiskola tantermében
(maga tanár, én diákja) hogy azután ez a találkozás sorsszerűvé váljon
- és a diákból tanítvánnyá legyek. Ma is annak érzem magam, mert az első
mester a legfontosabb az életben és hálával gondolok azokra a tanácsokra,
amiket 'útravalóul' adott nekem. Életem nehézségei közepette, gyakran idéztem
tanításai emlékét. És ez segített is mindig".
Mester és
tanítványból több mint barátokká, ezer kilométerekkel elválasztva is alkotótársakká,
egy "Műhelybe" (renaissance vagy középkori értelemben értve a műhelyt)
tartozó "barátokká" (Szent Ferenc értelmében) váltak: Fra Lodovico, Fra
Carlo. Élénk érdeklődéssel figyelik egymás munkáját, véleményét: mindkettőt
bírálva is.
A félvilágnyi
távolságban merőben másféle de egyaránt időrabló elfoglaltságok miatt olykor
szakadozó levelezés válthat ki kölcsönös neheztelést, netán sértődöttséget
is, de szakmai és érzelmi eltávolodást soha. Ebben a kétszemélyes szerzetesrendben
mindennél erősebb az együvétartozás érzése. Így pl. 1957. XII. 21-én FL
panaszkodik (nem először) Carlo rövid lapjai, ünnepi üdvözlőkártyái miatt:
"Ezzel a kitűnő módszerrel sikerült elérnie, hogy mikor a könyvéről írni
akartam3 és kinéztem valamit, egy év múltával
válaszolt - noha megírtam, ha eltávozom a dologtól és másba megyek bele,
nehezen fogok visszatérni hozzá. Úgy is lett: hónapok munkáját fordítottam
rá, sok jegyzetet írtam stb. s a vége az lett, hogy minden megrekedt. Közben
egyébként is sokban eltávoztam a dologtól. Műve gerincének a Sistina-interpretációját
tartom, kezdettől fogva - talán emlékszik várkonyi beszélgetésünkre5
- nem tudtam egyetérteni vele. És egyre kevésbé. Nem lett volna baj - meg
akartam írni vele szemben a magamét, de persze részletesen-alaposan, recenzió
formájában. Hogy ebben a formában lesz-e még belőle valami, már nem tudom.
Azt azonban tudom, hogy most készülő és odakint publikálni óhajtott könyvemben
sort kerítek rá. (A könyv címét 'Rembrand und wir'-nek gondolom, de 80
percentben más lesz benne, mint amit a cím mond. Tavalyi R.[embrandt]-előadásomnak
olyan kifejtése, hogy az előadás jóformán meg se található már benne. De
azt hiszem, nagyon lényeges dolgok lesznek benne, sok évi meditáció nyomai.
Én azért változatlanul
szeretem Magát, ha ír, ha nem, ölelem Lodovico."
Az együttolvasandó
jegyzetekből a későbbiek miatt is legalább egy:
5FL
és Tolnay Michelangeloval kapcsolatos vitáikról bajai és zengővárkonyi
emlékeikkel kapcsolatosan szólnak; Baján Tolnay 1923-ban és 1925-ben volt,
zengővárkonyi látogatásának vagy látogatásainak időpontja nem ismeretes
pontosan. FL 1936. IV. 16-i levelében (FLev. III. 1134. sz.), amelyben
Tolnay La volta dela Cappella Sistina (Saggio d'interpretazione)
c. művének megérkezését üdvözli, már hivatkozik vitáikra."
Most gyorsan,
már 1957. XII. 25-én válaszolt Tolnay: "megkaptam zsörtölődő sorait; bárha
a bennük foglalt szemrehányásokat nem értem (hiszen utolsó két vagy három
levelemre Maga egyáltalán nem válaszolt)2,
mégis boldog voltam végre életjelt kapni Magától [...] Nem baj, ha nem írja
meg a recenziót. Könyvem gerince a Sistina interpretációja mellett, a Medici
kápolna és az Utolsó Ítélet interpretációja. Ezek helyességéről meg vagyok
győződve; a várkonyi beszélgetés csak még jobban kidomborította számomra
látásom igazát [...] mindezt valószínűleg az eredetiek előtt meg tudnám magyarázni;
de vajon megvalósul-e még ez az álom? Mindenesetre boldog vagyok, hogy
könyvet ír Rembrandtról és remélem nemsokára eljut az hozzám is! Az 5.-ik
kötet nyomdában van; a 6-ikon (és más egyéb dolgokon) dolgozom. Egyetemi
előadásaim persze sok időt vesznek el személyes munkáimtól; de azért élvezem
a tanítást is. Egészségünk hála az égnek, jó. Minden zsörtölődése ellenére
is, változatlan és hű barátsággal öleli Carlo."
"2FL
és Tolnay 1956-1957-es levelezéséből csak FL választávirata maradt fenn
(ld. 2298. sz.) Tolnay aggódó érdeklődésére, valamint 2350. sz. levele;
Tolnay 1956-os távirata nincs meg, 1957-ben VII. 12-én és IX. 18-án írt,
valamint az itt közölt levelet." FL választávirata [Bp. 1956. XII. 4.]:
"Thanks all right. A helynév és dátum a távirat-blankettáról. Firenze,
Casa Buonarroti, Tolnay Károly hagyatéka."
Várkonyban
régesrég kezdett vitájuk átívelt egy korszakhatárt.
Tolnay 1957.
XII. 25-én kelt levelére most FL válaszol késve, 1958. II. 20-án: "Kedves
Carlo, - ez a levele csakugyan eljutott hozzám. Nem azért hangsúlyozom,
mert minden megírt és föladott levél megérkezik, hanem mert a megiratlan
bizonyosan nem érkezik meg. Évek óta nem kaptam levelet - kaptam, igenis,
évente talán egyszer lev.[elező] lapot valahonnan útjáról egy szónyi greeting-gel,
de még annyi se rajta, hogy meddig lesz ott és mi a címe. Hogy lehet ilyen
valakinek írni? [...]
Rembr.[andt]-ról
könyvet nem írtam, hanem írok valamit, (így mondtam, amiben
ő is szerepel) - mikor végzek vele, most aztán nem tudom. Csak szét ne
durranjak a dühtől. Hogy a várkonyi beszélgetés még jobban meggyőzte, értem
az Izsó-levélváltás után - amikor késhegyre akart hatást találni ott ahol
kronológiailag is lehetetlen. I.[zsó] előbb csinált olyan táncolókat,
mint Carpeaux a gruppját. No de ha egyszer kimondta a szentenciát...
Inkább küldjön
a publikációiból!"
És Tolnay
Károly csakugyan küldi a sorra megjelenő köteteket, melyek új távlatokat
nyitottak a Michelangelo-kutatás sőt az egész művészettörténetírás előtt;
FL türelmetlenül várja és sürgeti a könyveket, megigéri a recenziót, mert
bár recenzióban nincs hiány, mindketten tudják és többször meg is írják
egymásnak, hogy ezt a művet csak Fülep-recenzio értheti meg és méltányolhatja
igazán. Dehát akár a Rembrandt könyv, ez sem készült el soha. De az igért
recenziók-recenzió - mert hiszen a kötetek egyetlen nagy egész tájai -
lényege helyesebben kulcsszava kimondatott már FL Tolnaynak 1952. XII.
20-án írt levelében: "Leonardo-előadása nem jelent meg valahol? Valaki
látta említve valahol, de nem tudom, milyen formában. Ha megjelent, küldje
meg! Az enyimmel rendesebb megírására és publikálásra gondolok. Veleje
ez volt: L.[eonardo] anima naturaliter hellenistica, Madonnái etc. hellenisticus
Aphroditék, Ker.[esztelő] János (nem fontos, autentikus-e:) a hermaphrodita
etc; benne a modern l'art pour l'art kezdete; a társadalom is ilyen (Ariosto
etc.) A tulajdonképpeni kérdés: A L.[eonardo] probléma (elaprózódása stb.)
biográfiai kérdés-e? Felelet: nem, vagy amennyiben az, nem úgy, mint eddig
látták. Nem lehetett másnak lennie, mást tennie. Vagy: artisztikum, mint
Raffael, vagy: világ, mint Michelangelo. A vallásból kiszakadt, az új világot
kereső L.[eonardo] becsületesen csak olyan lehetett. A Cenacolo: tympanon,
Parthenon nélkül. Ennyiből láthatja tán, érdekli-e. Ha igen, megírhatom
bővebben levélben. A Michelangelo IV. kötetét várom ha megjelent, ne halogassa.
Írok róla."
"Vagy: artisztikum,
mint Raffael, vagy: világ, mint Michelangelo." Mintha Fülep jóelőre "recenzeálta"
volna Tolnay Michelangeloját, ahol az Utolsó Ítélet a Világ, mégpedig
az új Heliocentrikus világ dinamikájában rendezi el Krisztusa körül a Mozgásokat,
szemben a mennyezet statikus bibliai-teremtés világával.
Az Utolsó
Ítélet Tolnay-interpretálta Michelangeloja mintha olvasta volna FL Rembrandt
és korunkját: "Az újkor [ma okoskodók bizonyosan úgy mondanák: a koraújkor]
a kopernikusi világrendszerrel kezdődik, akkor, amikor földünk megszűnik
a mindenség közepe lenni, és maga az egész mindenség decentralizálódik.
Hosszú folyamat az új világtudat elterjedése és átformáló hatása, országonként
változik, nagy erők gátolják, ahol tudják (egyházi és világi hatalom),
mégse téveszthet meg semmiféle tarkaság se afelől, hogy az új világnézettel
csakugyan új világkorszak kezdődik, amelyik bízvást hasonlítható Földünk
fizikai életének valamelyik geológiai korszakához. Ez aztán igazán világtörténeti
fordulat - megtörténése óta egymástól sokban elütő korszakok váltották
egymást, a nagy közös jellemző azonban megmaradt, következményei megszakítatlanul
egymásból fakadtak és most is naponta szaporodnak. A kor egészére jellemző
a természettudomány döntő jelentősége. A középkornak is volt természettudománya,
zseniális természettudósai, az antik világnak még inkább, mégis az újkor
a világ történetének első és egyetlen kora, melyben a végső igazodtató
nem a vallás, a theológia, a filozófia, hanem a természet tudományos ismerete.
Amiből nem következik a többi szellemi terület elsikkadása, hanem csak
az, hogy minden más akarva-akaratlan kénytelen számotvetni a természet
ismeretének tényeivel, nem fordítva."
A Rembrandt-tanulmány
visszhangja még az Izsóénál is nagyobb volt. 1957. VI. 8-án írt Hágából
Révészné Alexander Magda: "sietek pár sort írni, hogy tudd, minden
kedves küldeményt1 megkaptam, köszönöm!"
"1A
Rembrandt és korunk előadásként Rembrandt születésének 350.
évfordulója alkalmából 1956. X. 19-én hangzott el az Eötvös Loránd Tudományegyetem,
a Hazafias Népfront Országos Tanácsa és az Országos Béketanács rendezésében
tartott emlékülésen. Nyomtatásban a Magyar Tudomány 1956.
VII-XII. 7-12. sz. 341-359. lapjain jelent meg, valamint különnyomat formájában
is." A jegyzet dátumai érthetően nagyon fontosak.
1957. VI.
24-én jelentkezett Granasztói Pál: "Kedves Professzor Uram, úgy látszik
rossz a telefonod, mert nem felel. Prágából visszajövet, ahol egy hétig
voltam, várt Rembrandt-tanulmányod, amit nyomban elolvastam. Monumentális
írásnak érzem, s - talán mert éppen tanulmányait olvastam az úton - Thomas
Mann jutott eszembe, az európai műveltség ormai amiken jártok." 1957. VI.
27-én Szabó Lőrinc: "nagyon köszönöm életjeledet, melyet Rembrandt-tanulmányod
megküldésével adtál. Botorkáltam tudásod és gondolataid rengetegében; ezt
azonban csak azért említem, hogy jelezzem legalább, mennyire szeretnék
még részt venni az életben, amelybe egyre inkább csak visszasóvárgok."
És a jegyzet: "Szabó Lőrinc 1957. X. 3-án meghalt." Következik (2319. sz.)
Kárpáti Aurél levele 1957. VII. 2-án: "bocsáss meg, hogy kissé elkésve
köszönöm meg szíves figyelmedet. Tíz napig Kecskeméten, Cegléden voltam,
így csak most vettem kézhez megküldött Rembrandt-tanulmányodat. Nyomban
elolvastam, kétszer is egymásután, szinte drámai izgalommal, mert számomra
ez a remek művészet-filozófiai esszéd annyi újat mondott, olyat örömet
szerzett, s annyi tanulsággal szolgált, mint ifjúkorom Veled folytatott
felejthetetlen mesteri beszélgetései. Hálásan köszönöm, hogy megtisztelted
vele a hajdani tanítványt." 1957. VII. 12-én Vayer Lajos Leningrádból:
"A Rembrandt-tanulmányt, - a nagyon kedves és szép dedikációt, - a Rembrandtok2
közül köszönve, szeretettel és tisztelettel küldi üvözletét", és a jegyzet:
"2Az Ermitázs-beli Rembrandtokra utal."
1957. VIII.
3-án Bernáth Aurél, Ábrahámhegyről, "Alkonyat a Balatonon feliratú képeslapon":
"fölhívom a túloldali szépre szíves figyelmedet. Ilyen nincs a Széher úton.
Végre belejöttem az írásba. Rippl-ről írok éppen egy fejezetet, az utolsó
látogatásomat nála.2 A szecesszió születését
is ebbe szeretném beleszőni. Apropos: miért nem adod ki valakinek doktori
diszszertációul a szecessziót? Hogy telnek napjaid? Mi van Rembrandt-tal?3"
És a jegyzetek: "2Búcsúm Rippl Rónaitól.
= Utak Pannóniából. Bp. 1960. Szépirodalmi Kiadó 431-442. 3FL
ekkortájt küldte szét Rembrandt és korunk c. tanulmányát. Itt azonban
feltehetően arra a Rembrandtról tervezett könyvre utal, amelyet következő
leveleiben gyakran említett. Ld: [következik tizenegy utalás]. A műből
elkészült töredékes részletek MTAKKMs 4577/7." FL válasza VIII. 7-én: "lehet,
hogy nincs a Széher úton az a 'túloldali' valami, de még nem bizonyos,
mert nem tudom elolvasni (hegy, hajó?)2
- ellenben bizonyos, hogy a mostani költők Tihanytól Szigligetig nem tudnak
olyat, mint a túloldali kollégájuk: ilyen verset írni s hozzá olyan bort
inni, amilyent ő ivott.3
Kovács Antal
szabadságon lévén, tegnap lev. elező [lapon] küldtem utána a bor-rendelést,
megmondhatnád Rozi barátodnak, térjen végre a becsület útjára, és küldje
is hamar a bort, mert elfogy (de ezt ne mond neki!)4
Szecessziót
már régen ajánlgatom! Rembr.[andt] köszöni az érdeklődést, jól van. Saluti
cordiali Lodovico" Néhány a jegyzetekből: 2Az
olvashatatlan szó "szép" volt. 3A lapon
közölt Kisfaludy Sándor-versre utal. 4Kovács
Antal ábrahámhegyi lakos, akitől FL bort rendelt."
Bernáth Aurélról,
illetve FL-sal való kapcsolatáról a VI. kötet "A levelekben leggyakrabban
előforduló személyek" c. rovatából megtudhatók a legszükségesebbek: "Bernáth
Aurél (1895-1982) festő, művészeti író, 1945-től a Képzőművészeti Főiskola
tanára. FL-sal való kapcsolatának kezdete 1948-ra tehető, amikor Bernáth
mint a Magyar Művészet c. folyóirat szerkesztője cikket kért
FL-tól. Rendszeres levél- és üzenetváltásokra, személyes találkozásokra
1954-től került sor közöttük. Bernáthné Pártos Alice feljegyzései szerint
- akinek FL 1949-ben paciense is volt - FL egy alkalommal Bernáthal együtt
látogatott el Zengővárkonyba, s FL legalább háromszor töltött 1-2 napot
Ábrahámhegyen Bernáth Aurélnál." Ha ehhez hozzávesszük Bernáth Aurél egy
időben rendszeres Széher-úti látogatásait, érthető leveleik rövidsége,
s a kivülállónak olykor enigmatikussága. A levelek itt-ott (mint itt is)
évődő, tréfás hangja barátságuk meghittségét mutatja, s tán jókedvüket
is. Mindketten részt vettek a művészeti felsőoktatásban, s tán ez a szakmai
közelség is segíthette ragaszkodásukat, s azt is, hogy kölcsönösen tanultak
egymástól. Sedlmayr könyvére pl. Bernáth hívhatta fel FL figyelmét, az
ő Cézanne-értékelésére viszont FL hatott erősen. FL hasonló érdeklődéssel
kísérte Bernáth regényét, mint ő FL tervezett Rembrandt-könyvét. "Gyakran
sétált - olvassuk a Bevezetésben Bernáth Auréllal." Ha Bernáthék
külföldön jártak, nem mulasztották el az üdvözlő lapot. A lassan és nehézkesen
megnyíló utazási lehetőségekkel a barátoké mellé megérkeznek a tanítványok
képeslapjai, elébb Csehszlovákiából, Kelet-Németországból; aztán távolabbról.
Itáliából, Angliából, és többnyire FL valamelyik kedves helyéről vagy útmutatása
nyomán felkeresett épületről, képről, múzeumról készült képekkel. Mint
Fodor András 1957. IX. 30-án Londonból: "annyi minden van itt, hogy négyszeri
látogatás után sem jutottam a nevezetesebb néznivalók végére. Egy délelőttöm
azzal telt, hogy az üvegtárlókban lévő kéziratokat nézegettem. Sose fogom
elfelejteni Michelangelo egyik szonettjének műalkotás-szerű kéziratát,
- vagy Bach szinte fenséges lendületű keze vonását. Jártam a Tate Galleryben
is, ahol a századvégi és jelenkori műveket tartják. Először találkoztam
Cézanne-nal, van Gogh-gal, Gauguin-nel. Láttam Monet gyűjteményes kiállítását
is. [...] Az angolok közül Constable lepett meg néhány gyönyörű kis tájképével."
(Vö. Rembrandt és korunk). Írt Fodor András rögtön
megérkezésekor is, 1957. IX. 12-én és újra XI. 21-én, Colin Masonnal közös
oxfordi kirándulásuk után. Ezekre válaszol FL 1957. X. 1-jén: "megkaptam
két lapját, a hosszút, a parlamenttel, aki méltó párja az itteni, néhány
évtizeddel ifjabb majomöccsének, s a rövidet, az oxfordi gyönyörű college-zsal
- azért írom meg ilyen pontosan, hogy (neojiddül: hogy nehogy) el ne felejtse
és azt a parlamentet még egyszer ne küldje. Nagyon örülök, hogy jól van
ott, különösen, hogy nem változott, amit mondtam, s a jelen nem cáfolja
meg emlékeimet. Annak meg külön örülök, hogy Colin ilyen tanulékony tanítvány
- viszonozza is az ő jótétét jótéttel, használja ottlétét arra, hogy hazájának
ismeretére megtanítja, van mit megtanulnia! még fiatal, pótolhatja a mulasztást.
Itt nincs újság én a régi állapotban vagyok. - Stellios Anastasiadis címe:
Sonja Georges, 20 Crisholm Road, Richmond, Surrey. Így adták, a név a feleségéé.
Ha találkozik vele, adja át neki üdvözletem. Múzeumokban jó kalauza lehet.
Különösen ajánlom figyelmébe a British Múzeum görög gyűjteményét, és a
másutt levő nagy egzotikus gyűjteményeket."
Fodor András,
ha nincs Pesten hosszabb ideig, itthonról is rendszeresen írogat; például
1958. V: 3-án Bajáról: "Kedves Professzor Úr, itt már egészen nyár van!
- Megizzadtunk míg végigjártuk a várost. Éppen piaci nap volt. Tetszett
a rövidszoknyás szeremlei és a hosszú szoknyás rác asszonyok tarka látványa,
a Sugovica, minek partján találgattuk, honnét indulhatott Professzor úr
a skiff-el. A Múzeumban Türr István kiállítást láttunk. A Jelky-szobor
csakugyan nagyon szép. A többit majd szóban elmondjuk." Előző nap, 1958.
V. 2-án kelt Palermóból Révészné Alexander Magda lapja: "Kedves barátom!
remek utazás első szakasza. De a világ felfordult, itt hideg, bár napos
az idő, még soha ilyenkor Itáliában főleg Szicíliában ilyen hiden nem volt.
De azért minden ragyog." Bernáth Aurélék V. 7-én Párizsból, 12-én útban
Velencébe Veronából küldik üdvözletüket, Vayer Lajos VI. 18.-án Velencéből,
Varga Hajdú István VII. 10-én Moszkvából, Tóth Melinda IX. 11-én Sopronból,
Kiss Györgyi IX. 20-án Washingtonból, IX. 21-én Zádor Anna és hallgatók
Miskolcról "A címzés fölött FL kézírásával: Miskolc Avasi templom". X.
1-jén Fodor András, Sárika és "a Bartók-fesztivál hivatalos vendégeként"
Magyarországon tartózkodó Colin Mason Pécsről. Az esztendő zárásaként 1958.
XII. 20-án Augusta zu Eulenburg küldi karácsonyi üdvözletét "Heisterbacher
Altar Anbetung der Könige feliratú képeslapon," rövid híradással a keserű
jelenről és emlékeztetve a régi szép firenzei időkre. A jegyzetek minden
szükségest elmondanak a képeslapokról; a Levelezés állandó szereplőjéről,
a jelen kötetben is többször szereplő, de részletesebben nem jegyzetelt
Lycki Eulenburgról a legfontosabb személyi adatokat is. Képeslapok és jegyzetek
együtt olvasva egy nagy imaginárius Tanszék auráját varázsolják FL Széher-úti
katedrája köré, ahol a hallgatók egy kicsit mindig vizsgáznak a Professzortól
vagy az ő általa ajánlottakból tanultakról. Ezt a Tanszék-hangulatot szervesen
egészítik ki Weöres Sándor ez idő tájt írt levelei, melyekben most többnyire
fordításairól kér véleményt saját versei és prózája "lektorálása" mellett.
S mit afféle régi, még a pécsi egyetemről tanítvány, "beajánl" másokat
is, köztük feleségét, Károlyi Amyt. És persze elküldik ők is, "Pireus kikötőjében,
1959. IX. 29.-én" datálva, üdvözletüket, "Greece Athens The columns of
the Temple of Olympian Zeus felíratú képeslapon."
Ennek az imaginárius
Fülep-tanszéknek a két adjunktusa Fodor András és Csanak Dóra volt. Megvan
a nyoma a levelezésben is, bár persze "hivatali státuszukból" következő
érintkezéseik zömmel telefonon vagy személyes találkozás formájában történtek.
De Fodor András nagy levelező volt, és gyakori vidéki útjairól vagy fonyódi
nyaralásukról nemigen mulasztott el rövid beszámolót küldeni.
"Kedves Professzor
Úr, - írja Fodor András Szigligetről 1956. X. 2-án - nyarat megszégyenítő
szép nap után írjuk ezt a lapot a szigligeti alkotóházban Weöres Sanyiék
asztalán. Ők holnap mennek vissza B[uda] pestre; mi még szeretnénk útbaejteni
Somlóvásárhelyt.2 - Kalandos utunkról szerdán
beszámol és szeretettel köszönti Professzor Urat: Andris.
Kedves Professzor
Úr, ma olvastam a Szabad Nép-beli cikkét3
nagy meglepetéssel. Tisztelettel Weöres Sanyi
Szeretettel
köszöntjük Professzor Urat: Sárika
Az Angol vagyis
brit birodalomnak képviselője is magyar írók alkotásától büszkén és boldogan
üdvözli Professzor urat Colin Mason" És a jegyzetekből: "2Somlóvásárhelyen
Fodor András gimnáziumi osztálytársa és ifjúkori barátja, Lakatos Kálmán
volt káplán. 3Fülep lajos: A művészettörténelem
megszűnése az egyetemen. = Szabad Nép, 1956. IX. 30.
XIV. évf. 272. sz. 4."
Azután megritkulnak
a levelek, s csak az évtized vége felé szaporodnak meg újra, s tér vissza
az utazási vagy pihenési kedv, ami a Professzor Úrnak írt levlapok tulajdonképpeni
témája.
"Kedves Professzor
Úr, - írja Fonyódról 1960. VIII. 24-én Fodor Andris - meglátogattuk a kaposmérei
rokonságot s tájékozódtunk kicsit a szocialista nagyüzemi gazdálkodás dolgaiban
- lévén szülőfalum is szocialista község. Tapasztalatainkról majd beszámolunk.
A Martyn-féle kiállítást bizony nem találtuk már Kaposváron, de Keszthelyen
még elérhetjük. Legközelebb odakészülünk és a Bogláron nyaraló Gál Pistához.
Ha Dóráék lejönnek, ismét írunk[...]"
Írnak is,
már VIII. 27-én: "sikerült Dóráéknak a nyár legszebb napjait itt tölteniök.
Igyekszünk őket a vízen kívül egyéb gyönyörökben is részesíteni. Az eredményről
majd közösen beszámolunk péntek este. Addig is szeretettel küldjük üdvözletünket.
Andris
Mikor az autók
és motorbiciklik hosszú sorban robognak az úton, mindig Professzor urat
emlegetjük. Szeretettel üdvözli Dóra és Géza
Szeretettel
köszönti Professzor Urat Sárika" És a jegyzetben: "Kézírás Üdvözlet a Balatonról
feliratú képeslapon."
A bensőséges,
közvetlen hang megértéséhez és méltánylásához tudni kell a rendszeres heti
- hogy a Tanszék-hasonlatnál maradjunk - "szemináriumokról", amikről Csanak
Dóra a Bevezetésben a lehető legtömörebben elmondja a legszükségesebbeket:
"Ebben az évtizedben alakul ki a 'Széher-úti társaság', vagy ahogy Fülep
egy kézirattöredék dedikációjában írja: a 'pénteki hűséges társaknak' mondott
csoport. Eredetileg az Eötvös Kollégiumban egy fedél alatt élő professzor
és néhány tanítványa találkozott több-kevesebb rendszerességgel a tanári
lakásban vagy a Ménesi-úton és környékén közös sétákon. Amikor Fülep 1951
májusában a Széher-útra költözött, ahol haláláig lakott, az összejövetelek
rendszeressé váltak s persze a jellegük is más lett. A 'pénteki' elnevezés
nem pontos: a találkozás napját minden hét első felében beszéltük meg csütörtökre
vagy péntekre, ahogy a többségnek megfelelt. A volt kollégistákhoz mások
is csatlakoztak, akiket részben Fülep Lajos hívott meg személyes szimpátiából
vagy folyóiratokban megjelent verseikre, tanulmányaikra felfigyelve. Legtöbben
mégis Fodor András egyre szélesedő ismeretségi és baráti köréből verbuválódtak;
írók, költők, orvosok, muzsikusok, akik közül többen Fülep haláláig megmaradtak
a rendszeres látogatók között, mások később ritkábban, alkalmilag jelentkeztek,
s voltak, akik végleg elmaradtak. Olykor Fülep meghívására ezzel a társasággal
együtt látogatta meg pl. Vas István és Szántó Piroska, vagy Weöres Sándor
és Károlyi Amy. Az I. világháború alatti Vasárnapi Kör összejöveteleihez
semmiben sem hasonlítottak ezek a találkozások; Fülep ragaszkodását hajdani
társasága emlékéhez csak annak a formának a megtartása mutatta, hogy ha
valakit rendszeres kilátogatásra kívánt meghívni, előzőleg mindig kikérte
a társaság jóváhagyását, mert annakidején a Vasárnapokon is így volt szokás.
Mindennek
a levelezésben is nyoma van.
Nemcsak ez
a társaság alkotta azonban Fülep Lajos ekkori látogatóinak körét. Gyakran
sétált Bernáth Auréllal, hetenként találkozott aspiránsaival, Körner Évával
és Németh Lajossal, s látogatták mások is egyenként vagy csoportosan. Zádor
Anna minden esti olasz nyelvű telefon-beszámolói a nap eseményeiről - valahányszor
Fülep szobájában vagy verandáján volt a találkozás -, állandó részét jelentették
ezeknek az estéknek." (VI. 17. p.)
Nem a "péntekesek"
voltak akkoriban az egyetlen ilyen gyülekezet. Más professzor vagy író
vagy gondolkozó körül is összeverődtek tanulni és tájékozódni vágyó vagy
egyszerűen csak érdeklődő fiatalok, kivált amikor a fordulat évétől kezdve
a karrierizmus és a kontraszelekció lépcsőin egyre mélyebbre süllyedő egyetemeken
nem vagy alig találtak "eligazítókra", ahogyan Illyés nevezte később Fülepet.
Lukács György, Füst Milán, Hamvas Béla, Várkonyi Nándor, Benedek Marcell
és mások köreitől azonban Fülepét mint "együttest" megkülönbözteti valami
abszolút érdek nélküliség: az érdeklődésnek csak magára az érdeklődésre
irányuló és tartozó magára vonatkoztatottsága? primitívsége? originalitása?
korlátoltsága? konkrét tárgyra koncentráltsága? Hellén - vagy Kálvinista?
- dekorálatlansága-dekorálhatatlansága? Vagy egyszerűen csak a Professzor
felszabadító és vidám fenomenológia- és episztemológia-iszonya? Nem tudom.
De szerencsére a Levelezés recenziójában erről tán nem kell számot
adni.
A "péntekek"
hangulatát és "világnézetét" különben is meg lehet érezni Fodor András
Fülep-naplójából, az Ezer estéből. Például ahogyan felidéz egy "vitát"
Descartes élőlény - gép analógiájáról. "Fülep szerint az úgynevezett gép
működését sem tudjuk. A tudomány különben is csak Erklärungra képes, a
megértés éppen a hatáskörén kívül eső dolgokban lehetséges; egy arcból,
két szóból megértem egy illető jellemét. Ez a bagatelizált, elhanyagolt
terület a fontosabb. Szókratész és Platón óta ezzel nem foglalkozik a filozófia.
A filozófia ancilla scientiae lett, s ő be fogja bizonyítani, hogy helytelen
úton járt, kétezer éven át. Ha a kereszténységről bebizonyíthatjuk, hogy
tévút volt, blöff, neki mért ne lehetne a tudomány sodrásába tévedt filozófiáról."
Hogy Descartes az Értekezés a módszerről-t "cenzorok árgus szemének
írta? Leveleiből kiderül, mennyire érző ember volt, mennyit kínlódott,
s hogy személyesen is mélyen átélte az evidencia élményét? De Fülep szerint
Descartes-nak az evidencia "a háromszög szögei = 180 fokkal"-t jelentette.
- De hiszen szerette a természetet. - Szerethette, de igazi köze nem volt
hozzá... - Volt neki egy kiskutyája... - És minden reggel fölhúzta! Roppant
frappáns és elutasító a Professzor. Azt is elhárítja, hogy ő a személyes
oldal nevében tiltakozik, csak azért személyes ügy ez, mert évszázadokon
át nem foglalkoztak vele, s lehet, hogy fél kézen összeszámolhatná, akik
még fogékonyak rá. Cézanne még érezte, mert nagy intellektus volt. Nagy
művész nagy intellektus nélkül nem egzisztálhat.
Szókratészhez
jutunk el végül. Ő megfelel a Fülep szerinti emberre figyelés, embernemzés
igényének. Bába fia volt, s kérdéseivel tulajdonképpen ő is ezt a mesterséget
gyakorolta. Fülep nem szégyelli bevallani, hogy Szókratész követője. Tanúként
engem is megidéz, bizonyíthatom: ő sose tanított közönséges módon prelegálva,
mindig úgy húzta ki tanítványaiból a fölismerés sejtelmét. [...] rövid intermezzóként,
nem is tudom, mi okból, Sinka István kerül szóba, akihez Fülep szeretne
ellátogatni velem. Mert Mallarmé ide vagy oda, az Anyám balladát táncol
nagyszerű valami. Ő sokszor gondol rá, milyen különös: volt egy időpont,
ami után ez a költemény megvan, s többé, gazdagabbá teszi a világot."
(Folytatása a következő számban)
|
|