|
TASNÁDI
ATTILA
A táj igézetében
Luzsicza Lajos festői életműve
Luzsicza Lajos már 1941 óta kiállító
művész, de az ötvenes évek végéig ritkán lépett a nyilvánosság elé, s akkor
is inkább csak kollektív tárlatokon. Az okok ismertek: az 1947-től 1950-ig
tartó tatabányai rajztanárkodása, amely mellett még a Bányász Képzőművészeti
Szabadiskolát is irányította, illetve az ezt követő, majd tíz évig tartó
kulturális hivatalnokoskodás alatt nemigen jutott ideje az alkotásra. Mint
budapesti főiskolás többször szerepelt szülővárosa, Érsekújvár alkotóinak
csoportos kiállításain a helyi Arany Oroszlán Szálló nagytermében, s ugyancsak
innen volt még a diplomán, amikor a Fővárosi Képtár beválogatta néhány
munkáját a visszacsatolt területekről származó képzőművészek budapesti
bemutatójára. Ez utóbbi tárlat azért is emlékezetes maradt számára, mert
Öregek című grafikáját a képtár meg is vásárolta. Az ötvenes években
rendszeres beküldője volt az ekkoriban rendszeresített országos kiállításoknak,
többek között szerepelt az 1957-es Tavaszi Tárlaton is, melyet mint házigazda
- a Műcsarnok akkori igazgatójaként - is jegyzett. Önálló kollekcióval
meglehetősen későn, csak 1956-ban jelentkezett, 1960-tól azonban, megválván
polgári állásaitól, szinte minden esztendőben a közönség elé lép, olykor
egy éven belül több alkalommal is.
Mind a főiskolai,
mind a pályakezdő évek anyagából alig néhány alkotás maradt fenn, előbb
a háborús idők, később a többszöri állásváltással járó költözködés rostálta
meg az egyébiránt is kis számú termést. Az 1943-as datálású Tanulmányfej
című kép és az egy évvel későbbi, A tanító korrekt növendékmunka,
az élethű modellálás és a tömbszerű megjelenítés az Aba-Novák-i pedagógia
pontos megértésére vall. Eredetibb felfogás: bizonyos fanyar heroizmus
jellemzi az 1943-ban készült Önarcképet, Luzsicza első jelentősebb
munkáját, amit ma az érsekújvári múzeum őriz. A széleskarimájú cserkészkalapos
portréra minden bizonnyal hatott Aba-Novák 1939-ben festett Kalapos
önarcképe, különösen ami a térkitöltést, illetve az ábrázolt arcmásban
megnyilatkozó tettrekészséget, elszántságot illeti. Az 1949-ben készült
Vájár című képe a tatabányai évek termése, személyes benyomásoktól
ihletett munka, bár érezhető rajta az ekkortájt kezdődő szocreál kultusz
lehelete is.
A pályakezdő
évek keményebb hangvétele az ötvenes évek közepén feloldódni látszik: Luzsicza
egy érzelemdúsabb, a pikturális értékeket előtérbe helyező, lírai stílussal
próbálkozik. A váltás nem véletlen; ekkor éli második (vagy harmadik?)
fénykorát a Gresham-kör által fémjelzett posztnagybányai realizmus, amely
szinte egyetlenként, különösebb sérülések nélkül vészelte át a szocreál
korszakot. A koncepció, amely nem mond le a valóság ábrázolásáról, de azt
az alkotói szubjektum nézőpontjait is érvényre juttatva, érzelmi-hangulati
töltéssel jeleníti meg, különösen népszerű volt az induló fiatalok között,
akik ezúton akartak kikerülni az uralkodó voluntarista szemlélet csapdájából.
Az irányzat vezéregyéniségét, Bernáth Aurélt a kultúrpolitika is tekintélyként
ismerte el, árnyékában az őt követők valamelyes védettséget élveztek. Az
1955-ből fennmaradt két Luzsicza-festmény, az L.L.-né arcképe, valamint
a Fiam című, ugyancsak alakos kompozíció az irányzatra jellemző
festői egység jegyében fogant: kevés eszközzel, néhány disztingvált színnel
és foltszerűen felvetett formával hozza emberközelbe az ábrázolt modellek
- a művész családtagjainak - jellemvonásait. A lírai tónusfestést azonban,
mivel szerkesztő hajlamaival ütközött, hamar feladja, bár egyes elemeit,
így a színfoltokkal eszközölt építkezést a továbbiakban is hasznosítja.
A tájkép,
amely utóbb Luzsicza festészetének szinte kizárólagos témája lesz, az ötvenes
évek második felében jelenik meg mesterünk palettáján. Megjelenését, illetve
eluralkodását több tényező is motiválta. Ezek között a legdöntőbb az érsekújvári
gyermek- és ifjúkor, amely az erdők, mezők, a föld jelenvalósága közepette,
szoros természetközelségben zajlott le, korán érzékennyé téve a festőnek
készülő fiatalembert a táj keltette élmények és érzelmi hatások befogadására.
Ezt a gyermekkori indítékot tovább erősítette az a tény, hogy tanárkodása,
illetve hivatalnokoskodása idején jobbára csak a nagymarosi és a zebegényi
művésztelepeken töltött szabadsága idején volt alkalma huzamosabban dolgozni,
ahol a természeti-táji környezet szépségei szükségképpen tájképfestésre
késztették. Tájvonzalmainak elmélyülésében szerepet játszhatott az is,
hogy figuralistaként nem igazán találta meg a helyét a mindenáron való
tipizálásra szakosodott ötvenes években; a kortól elvárt hőstípusok riasztották,
a zsánert és a cselekményességet pedig nehezen tudta összeegyeztetni eredendően
meditatív, szemlélődő habitusával. A végső lökést, hogy a táj irányába
nyisson, 1955-ös szlovákiai tanulmányútja adta meg, ahol is az egykori
gyermekkori környezettel szembesülve végképp tudatosult benne, hogy alkotói
adottságainak ez a műfaj felel meg leginkább. Döntésére jótékonyan hatott
az a körülmény is, hogy az alacsony-tátrai és liptói tájakat járva összeismerkedett
a szlovák festészet két rangos mesterével, Milos Bazovskyval és Janko Alexyval,
akik döntően tájfestőként alapozták meg hírnevüket.
A magyar művészetben
egyébiránt a tájkép mindig megkülönböztetett fontosságú volt. Közismert,
hogy Markó Károly két magyar tárgyú remekével, a Visegráddal és
az Alföldi táj gémeskúttal című képeivel kezdődik a műfaj hazai
története. Barabás vízfestményei és precíz tájképei nyomán a romantikus
festészet képviselői kibontották a hazai táj ábrázolásbeli lehetőségeit,
Lotz Károly pusztai képei, Brodszky, Ligeti, Telepy és mások változatos
tematikájú tájkompozíciói a hazafias érzés letéteményeseivé váltak. Munkácsy
és Paál László drámai realizmusa, Mészöly Géza ezüstös tónusú vízparti
látképei, majd a szolnokiak nosztalgikus népiessége mind arról vallanak,
hogy a magyar temperamentum mindenkor bensőséges viszonyban állt a nemzet
életét megszabó környezettel. A modern tájlátás Szinyeivel veszi kezdetét,
amit Nagybánya mesterei és az alföldi piktorok a maguk vérmérséklete szerint
tovább alakítottak. A táj jelenléte nem idegen az újabb magyar festészetben
sem, gondoljunk csak a Nyolcak, a posztnagybányai vagy a szentendrei festészet
alkotóinak remekeire. Napjainkban ez a nemzetinek mondható tradíció lankadni
látszik, pontosabban szólva a hagyományosnak mondható tájképtípust újak
váltják fel, a táj már nemcsak látványi forrás, hanem egyfajta médium is:
lefestőjük lelkiségének, kedélyállapotának visszatükrözője. A megfigyelés,
a részlet és az egység realizmusára fektetett hangsúly mellett erősen megnőtt
a személyes reflexió, a tájba vetített emberi érzések és hangulatok szerepe,
igény lett az elemzés, a táj szerkezetének, sőt lelkiségének feltárása;
megjelenik a táj a belső képzeletvilág kifejezőjeként, s megjelenik a valóság
és a fantázia találkozásának színtereként mint absztrakt valóság; vannak,
akik antropomorfizálják, mások földrajzi konkrétságától elszakítva, szimbólumként
értelmezik, s van eset, amikor a természeti valóság képzőművészeti jellé
válva hordoz egyetemes jellegű értékeket. Már most sietünk leszögezni,
hogy Luzsicza Lajos tájképfestészete a realitás talaján álló klasszikus
tradíciók vonalán halad, de a korszellem által megérintve sokban merít
a tájértelmezés aktuális fejleményeiből is.
Az életmű
ismeretében megállapíthatjuk, hogy Luzsicza tájfestészetének vannak állandó,
s így visszatérő jellemzői, s vannak a művészi fejlődéssel együttjáró,
változó vonásai. Állandónak mondható jellemzője, hogy a tájat szemlélve
sohasem annak a részelemein akad meg a szeme, hanem a látvány egészét apercipiálja,
azaz a táj monumentalitása, hangulata, színvilága az, ami legelőbb megfogja.
Kezdetben a tájat meghagyta a maga nyugalmában, s az összhatás által nyújtott
hangulat megragadására törekedett, az a tény azonban, hogy a tájban nemcsak
leképezendő témát látott, hanem alkalmat is bizonyos festői problémák megoldására,
csakhamar átalakította a műfajhoz való viszonyát. Felismerte, hogy a táj
sohasem önmagában, hanem az azt szemlélő ember által, mintegy annak organizáló
észlelésén keresztül létezik, a festőnek tehát, ha tovább akar lépni a
felszínnél, a természettől kapott inspirációkat rendszereznie kell, hogy
nyilvánvalóvá váljék az a vizuális logika, célszerűség, amely az esetlegesnek
tetsző természeti-táji elemekben benne foglaltatik. Luzsicza tehát többféle
módszerrel kísérletezve elemzés, értelmezés tárgyává teszi a tájat, ami
gyakorlatilag annyit jelent, hogy annak legfőbb elemeit összevonja, általánosítja,
vonalakká, illetve sík formákká egyszerűsíti, s az ilyetén létrejött rajzolatot
- ritmusképletet - vetíti rá a kép síkjára. Mindez mégsem vezet oda, hogy
elveszne - absztrahálódna - a kép valósághűsége, mert az élmény a részleteket
új egységbe vonó kompozícióban is jelen van, igaz, nem a leírás, az imitáció,
hanem a kreáció vetületében.
Az alkalmazott
ábrázolási módszerektől függően Luzsicza tájképei az évek során számos
metamorfózison mentek keresztül. Ahogyan haladunk előre az időben, úgy
válnak egyre bonyolultabbá mesterünk tájábrázolásai. A táj struktúráját,
tagoltságát a hatvanas évek elejéig jobbára csak vízszintes-függőleges
kontrasztokkal érzékeltette: a nagyvonalúan megfogalmazott háttér előtt
aprólékos részletességgel festi meg az előteret, mellőzve a képsávok szín-
és formabeli összehangolását (Falucska az Alacsony-Tátrában, Szlovák
falu, Völgy, 1958; Liptószentiván, 1962; Körmöci völgy,
1965 stb.). Van, amikor az ábrázolás folyamatosságát megteremtendő az előtér
elemeit - alakokat, házakat monumentálissá fokozva mintegy egyenjogúsítja
a hasonlóan kialakított háttérrel, ekkor - amint azt a Kapálók,
illetve a Falu a völgyben (1957) című vásznai is bizonyítják
- a képsík sávjai kölcsönösen fölerősítik egymást, mert a bennük megtestesülő
dinamika összeadódik. Másként valósul meg az együtthatás Luzsicza egyik
legjobb korai munkáján, a Szénagyűjtés Liptóban (1958) című
nagyhatású panorámaképen, ahol a világosból fokozatosan sötétebbre váltó
kolorit, valamint a hegyek tövében elterülő dombvidék plasztikus hullámzása
készíti elő a hátteret lezáró tömbös hegyvonulat - a táj különböző minőségeinek
találkozását. A tér megjelenítése ezeken a képeken többnyire a centrális
perspektíva eszközeivel történik, de esetenként alkalmazza Luzsicza a művész
nézőpontjából kiinduló, ún. szférikus rendszert is, amely koncentrikus
körökbe telepíti a leghangsúlyosabbnak ítélt motívumsort (ilyen jellegű
többek között a Szénagyűjtés Liptóban térmegoldása).
Ez az ábrázolási
metódus, amelyben az arányok és az ellentétek dominálnak, s amely csak
annyiban módosít az élményt adó természeti képen, hogy azt a kontrasztok
révén mozgalmassá és vitálissá teszi, rövidesen egy intellektuálisabb komponálásmódnak
adja át a helyét. Az ekkortájt festett tájképeken ugyanis, amelyek egy
része már hazai tematikát dolgoz fel, a táj belső életének, szerkezeti
rendjének a kitapogatása lesz a cél. Az erősen tagolt hegyi és ipari tájak
esetében (Tatabányai gyárak a kőbányával, 1960, Tatabánya,
1962, A zólyomi völgy, 1963, Késő őszi táj, 1964; Pilisben,
1966 stb.) ez a módszer gyors sikerrel járt, hisz a táj már látványbeli
adottságai folytán is nem egyszer "készen kínálta" a konstruktív szerkesztés
elemeit. A táj tagolásának és térbeliségének kifejezésében új formaeszközök,
a vonalak, színfokozatok, illetve a belőlük szervezett architektúrák, valamint
a színfoltokat övező körvonalak és kontúrok: a látvány ritmizálása kerülnek
előtérbe. Ebben a konstellációban a három dimenziós rendszer elveszti a
jelentőségét, hisz a művész a síkokra való redukálással, a motívumok vetületeinek
egymáshoz illesztésével rendezi el a tárgyi elemeket, melyek ilyetén gyakorta
el is vesztik - vagy módosítják - eredeti jelentésüket, s a kép struktúráját
alakító tényezővé válnak. Amennyiben a művész a közös ritmusba vont képalkotó
elemek dekoratív értékeire koncentrál, úgy a képen minden ornamentális
jellegűvé válhat, lett légyen szó akár táji, akár figurális kompozícióról.
A Luzsicza-oeuvre hetvenes évekbeli termésében számos szép példáját láthatjuk
az ilyen általánosító jellegű képalakításnak (Hegyoldal vörös lovakkal,
1966; A régi Óbuda, 1968; Vörös kolostor, 1970; Moldva,
1974; Balaton, 1975; Kilátás a Badacsonyra, 1977 stb.), sőt
ennek a formációnak a jegyében született a művész egyetlen kivitelezett
pannója, a Hajdúszoboszlón lévő Köztisztaságért (1965) című alkotás
is.
A színfoltok
alá szerkesztett kubizáló képalakítás, melyet oly sok leleménnyel aknázott
ki Luzsicza szlovákiai ciklusaiban, a sík, vagy a lankás jellegű, s így
harmonikus képet nyújtó hazai tájak, vagy a tömbös megjelenésű hegymonumentumok
esetében nem bizonyult járható útnak. Itt ugyanis a látványi kontrasztok
kevéssé megfoghatóak a bennük rejlő ritmika körvonalakkal vagy kontúrokkal
történő prezentálása által. A dimenziók léptékét, sokrétűségét, a folyamatosságban
megvalósuló összhatást az ilyen látványtípusoknál inkább kifejezi a szín.
Luzsicza tehát döntött: egy bátor fordulattal szembefordult korábbi, a
szerkezetnek és a színfoltnak egyenlő rangot adó festőmódszerével, s olyan
stílust munkált ki, amely döntően a színekre, pontosabban szólva a színek
révén megvalósított térhatásokra épít. A konstruáló szándék tehát ezekben
a képekben is jelen van, de megvalósítása nem a motívumok kubisztikus szellemű
rendszerezése, hanem a színek érzelemkeltő erejére támaszkodik. A térhatások
elérése a temperált, modulálatlan színek által kitöltött, azok minőségéhez
igazított foltszerű síkformák találó egymáshoz illesztésével történik,
amelyek az őket kitöltő színek jellegéből adódóan plasztikus hatásokat
(domború, homorú, sík stb.) keltenek, azaz az építettség benyomását keltik.
A foltok ugyanakkor nem különülnek el élesen egymástól, érzékenyen meghúzott
színéleik egyszersmind össze is kötik őket, erre késztet ugyanis az ún.
szimultán kontraszthatás, amely a szembenálló színeket egymás kiegészítőjévé
avanzsálja. Az ilyetén létrejött színdinamika pedig - feloldva a színfoltok
látszólag statikus rendszerét - felszínre hozza a táj rejtett feszültségeit.
Ez a színfokozatokkal operáló módszer különösen a hetvenes években uralkodik
el Luzsicza tájfestészetében (Nógrádi dombok, Vág mentén, 1972;
Nógrád, Szekszárdi szőlődombok, 1973; Káli medence,
1974; Nemesbüki határ, 1975 stb.), de a későbbiekben is szívesen
visszatér - egyben-másban módosítva persze az ekkor kimunkált eredményeket
- e számára komoly szakmai sikert hozó előadásmódhoz (Domboldal,
Szigligeti öböl, 1982; A Garam mentén, 1983; Börzsönyben,
1986 stb.). Igazat kell adnunk Végvári Lajosnak, aki szerint "a színeknek
egymással való szigorú összekötöttsége és a festésmódnak egyöntetűen tompa
matt hatása miatt érezzük egy lélegzetből fakadónak és monumentálisnak
Luzsicza Lajos képeit. Ebben rejlik művészetének ereje és értéke. Amit
létrehozott, az sajátos és egyedi eredmény: bár érték idegen hatások, és
szívesen tanulmányozza más művészek munkáit, mégis mindaz, amit létrehozott,
teljesen az övé, sehova sem sorolható, senki más művészhez sem kapcsolható."
Írta pedig ezt a kitűnő művészettörténész 1977-ben megjelent, Luzsicza
munkásságát elemző kismonográfiájában, pedig ekkortájt még a voltaképpen
ma is lezáratlan életmű jó egyharmada meg sem született.
Tény és való,
a hetvenes évtized Luzsicza festészetének egyik legizgalmasabb periódusa,
a murális műfajok egyszerűsítő szellemében gondolkodó törekvései ekkor
érnek be végérvényesen. Ars poetikájáról szólva helyesen állapította meg
Csap Erzsébet, hogy "nem mások által előre felállított tézisek szerint
dolgozik, mert szerinte olyan átmeneti korszaknak, mint a miénk, nem lehet
mindenkire érvényes, általános művészi normája. Saját szavaival élve nem
valőrfestő, hanem a két dimenzió világa felé mozog, mely számára a modern
festészetet jelenti." E geometrizáló jellegű ábrázolásmód kiformálódásában
mesterünk önfejlődése mellett kétségkívül szerepet játszott néhány, önkörén
kívül eső környezeti tényező is, mindenekelőtt az a szemléleti és formai
átrétegeződés, amely ebben az évtizedben a társadalmi-gazdasági reformkísérletek
eredményeként művészetünk egészében végbement. Ez az átrétegeződés, amely
során közismertté váltak mind a nyugati modernizmus, mind a progresszív
szellemű magyar művészet formaeredményei, sok tekintetben igazolták Luzsicza
elképzeléseit. Elfogadottá lett például az a nézet, hogy az alkotónak a
kifejezendő tartalom árnyalt és szuggesztív megjelenítése érdekében jogában
áll mindent felhasználnia, amit a művészet a figurativitáson innen és túl
megteremtett. Egyidejűleg a festészet technikai régióiban, az anyaghasználat
és az anyagalakítás terén is bekövetkezett egy radikálisnak mondható átalakulás,
új, eddig nem használatos festékanyagok (geralit, plextol, akril stb.)
jelentek meg, amelyek a hagyományos olajjal, gouach-sal szemben keményebb,
markánsabb traktálást követeltek meg. Mindez azt eredményezte, hogy a közvetlenül
tükröző-tudatformáló feladatra vállalkozó műveknél kedveltebbek lettek
az elsődlegesen érzelmi-hangulati hatás kiváltására hivatott, szimbolikus
jellegű alkotások, amelyek nyelvezetük tekintetében is a komplexitást hangsúlyozták.
Luzsicza, aki időközben a nagy nyugatnémet és svájci múzeumokat megjárva
megismerte a nyugati neoavantgarde fejleményeit is, a tanulságokat kamatoztatta
új műveiben.
A pálya -
lényegében máig tartó - szintetizáló szakaszát a hetvenes évek utolsó harmadától
számíthatjuk. Ez a szintetizáló szakasz sokmindent megőriz a korábbi fejlődési
periódusok eredményeiből, de néhány dolgot korrigál is, tovább fejleszt,
illetve felad. A régebbi eredmények ebből eredően új kontextusban jelennek
meg, illetve új gondolati és formaminőségekkel egészülnek ki. Mindezzel
ha nem is új karaktert, de árnyaltabb arculatot kap Luzsicza Lajos festészete,
mert a régi és a frissen belépő elemek találkozása nemcsak a megjelenítésre,
de a tematikára is hatással van. A tematika ezúttal is a táj, amely azonban
élménydúsabban, a festőnek a táj keltette benyomásait nyomatékosabban érvényre
juttatva kerül tolmácsolásra. A motívumok természetelvűsége az átírás folyamán
kevésbé sérül, ugyanakkor azt sem mondhatnók, hogy változatlanok maradnának,
mert a természeti elemek invenciózus összeválogatásával a látványhű megjelenítés
ellenére is kirajzolódnak azok a természeti tengelyek, amelyek a színek
stilizációjával felerősítve nemcsak a táj, de a kép statikáját is megszabják.
Legkivált a változatos színvilágú Zúgó-ciklus (Zúgó II, Zúgó
III, 1977), aztán a Gát a Nyitrán (1976), az Erdészház a
Nyitra partján (1976), valamint a Berek mellett (1977) első
variánsa és a minimal art modorában előadott Domboldal (1982) tükrözi
ezt a látványi és képi elemeket öszszegező-szintetizáló módszert, de idetartoznak
az ugyancsak színgazdag dunántúli és balatoni tájképek is, amelyek egyikén-másikán
már nem is a táj természeti vagy spirituális értékei, hanem a művész festői
és emberi közlendői válnak elsőrendűvé (A Balaton Csopaknál, 1975;
Koratavasz a Dunakanyarban, 1976, Koraősz a Balatonnál,
1977, Szigligeti öböl, 1981. stb.).
Vitathatatlan,
hogy Luzsicza Lajos elsősorban tájfestőként vált ismertté, ez azonban korántsem
jelenti azt, hogy festői érdeklődése ne terjeszkedne ki a valóság egyéb
tartományaira. A munka és a műhelyek világához már Tatabányán közel került,
s az itt tapasztaltak - tanúsítja ezt az 1964-es datálású Pajzsos fejtés
- évekkel később is alkotásra ihlették. Pesti hivatali munkája mellett
egy ideig az óbudai hajógyárban vezetett képzőművészeti kurzust, ekkor
készült a Hajógyárban (1962) című plextol-festménye, és több vegyes
technikával kivitelezett munkája, köztük a Hegesztő (1959) és a
Hajóépítő (1960). Kisebb-nagyobb megszakításokkal mezőgazdasági
nagyüzemek, állami gazdaságok vendégeként is dolgozott, a meghívásokat
s a kapott támogatást közművelődési célzatú bemutatókkal törlesztve. Mezőgazdasági
témájú képei (Kunsági nádvágók, 1961; Gazdasági udvar I-II,
1962; Bivalyok a Kisbalatonnál, 1979; Tanya és kórókúpok,
1983. Alföldi tanyavilág, 1985 stb.) az átalakulás, a civilizációs
fejlődés áramában regisztrálják azt a sokrétű humanizálódási folyamatot,
amely során a naturális természetből az ember jólétét szolgáló közeg lesz.
Ebbeli témakörének legszebb darabja kétségkívül az 1980-ban festett Termőföld,
amely alig néhány színnel és vonással mintegy szellemi mibenlétében szemlélteti
a föld kiapadhatatlan energiáit.
Alakos ábrázolás
és portré viszonylag kevés akad az életműben, holott Luzsicza mint már
fiatalkori önarcképei is bizonyítják, ért a jellem és a lelkiség megragadásához.
1965-ös geralit-festménye, a Szüleim emlékére és az 1981-ben festett,
ugyancsak a szüleit idéző A föld volt az életük típust formázó erővel,
az életút, a sors kemény küzdelmeit is megsejtetve szól arról az embervilágról,
erkölcsiségről, amelyből elszármazott. Kisvárosi látképei (A tolcsvai
zsidó temető, 1974; Csabai utca I-II, 1975; Beckó vára, 1976;
Kővágóörsi ház, 1977; Emlék szülővárosomról, 2000 stb.) afféle
"veduta ideata"-k: a pontosság illúzióját keltve adnak képet egy-egy jellemző
építményről, helyszín-részletről. Ez a látképtípus bízvást nevezhető díszlet-látképnek
is, mert a valóság elemeit nem a fotografikus pontosság értelmében, hanem
a képzelet ábécéjeként veszi igénybe, és kifejezetten hatást, élményt akar
nyújtani. Luzsicza, aki remekül ismeri a kisvárosi miliőt, értékmentő indulattal
idézi meg a paraszti építéskultúra még látható emlékeit, megéreztetve a
falak között élő ember iránti rokonszenvét, nosztalgiáját is.
Mint minden
festőnek, Luzsiczának is napi kenyere a grafika, használja vázlatként,
s alkalmazza napi észrevételeinek rögzítésére, de mint önálló funkcióval
rendelkező, autonóm műfaj is feltűnik életművében. Hasonlatosan piktúrájához,
grafikusként is viszonylag szűk tematikai körben mozog, ami azonban technikai
felkészültségét illeti, az majd minden grafikai eljárásra kiterjed. Készít
rézkarcokat, linómetszeteket, dolgozik tollal, ecsettel, tussal és diófapáccal,
többnyire a körvonal zártságát és a monumentális egyszerűséget keresve.
Nem a helyi jelleget, az idegen tájakon utazókat megkísértő "couleur locale"-t,
hanem a légkört ragadja meg, kedveli a merész kivágásokat és a különleges
nézőpontokat, hol izgalmas kiemelésekkel operál, máskor a horizontig tágítja
a teret. Grafikai oeuvre-jén belül különleges helyet foglal el a hatvanas
évek első felében készült szlovákiai életkép-ciklusa, amelynek lapjai szinte
idol-jelleggel vetítik elénk a zömmel hegyek között élő szlovák parasztság
sajátos élethelyzeteit és alakjait. Nincs szlovákiai újságcikk, kritika,
amit ne illusztrálna a sorozat egyik legjobb lapja, az 1961-ben repesztéses
rézkarc-eljárással készített Gereblyéző. A ciklus létrejöttében nem kis
szerepet játszott a szlovák népélet olyan kitűnő ábrázolóival kötött barátsága
és munkakapcsolata, mint Alexy és Bazovszky, akik mind témavilágukkal,
mind a népművészet vonalvezetésére emlékeztető stilizációjukkal komoly
hatást gyakoroltak a jellegzetes szlovák tájakat több ízben is bejáró-megcsodáló
Luzsiczára. |
|