VASADI
PÉTER
Jegyzetlapok
Ha nem csal az emlékezetem, effélét
súgott oda Hamlet a tajtékzó Laertésnek lassan, szótagolva, amikor az húgának,
Oféliának elvesztén kesergett a nyitott sírgödör mellett. Ami ezt jelenti:
Én, Hamlet, annyira szeretem Oféliát halálában is, amelyben ártatlan vagyok,
hogy ha sebtében ide tartanál nekem, Laertés, egy pohár lúgot, hogy nesze,
te átkozott, idd meg, egyből fölhajtanám. Mit ér az életem Ofélia nélkül?
Ha nem űzne igazságtételre apám szörnyű, kénsárga, halálos szelleme, szerelmemért
magamtól is meghalnék. Ha az hal meg, aki mindenem volt ezen a földön,
miért éljek? Ha neki, érte nem élhetek, éljek azért, hogy több bifszteket
zabáljak? Vödörszámra vedeljem a hárslevelűt? Nőket öleljek addig, amíg
a gerincvelőm ömlik beléjük? ...Amikor először láttam ezt a jelenetet, s
azután többször, számomra itt ért véget minden idők egyik legnagyobb drámája
(a többi 7-10 közül). Megértettem, hogy ez az ember életének legfőbb alapkérdése:
mit miért ad oda? Képes-e szeretni valakit, valamit végzetesen? Vagy csak
nyög, siránkozik, bizonygat, hazug frázisokat puffogtat egy-egy jó lefekvésért.
Zsíros stallumért. Annak, aki jön. Bárkinek. S erre elhúzott szájjal nevetgélnek
rajtam: naná. Mi az, hogy. Csak nem vagy beteg?
* Nagyon sajnálom, de nekem a hamletiről Szent Ferenc jut az szembe. Okkal, ok nélkül. Okkal, mert Ferenc megtette, amit Hamlet sistergett oda Laertésznek. Fölkelt a bársonnyal terített ágyról, falhoz vágta a boros kupáját, kimosakodott az éjszakáiból, szétszórta a - maga és apja - vagyonát, levetkőzött meztelenre, hogy semmije se maradjon. Vetkező mozdulataiban halt meg először. S amije maradt, a testét, a szellemét, a lelkét odaadta lassú sorvadásra Szerelmesének, akit Jézus Krisztusnak nevezett. És ok nélkül, mert "semmit" kapott mindenért. Stigmákat. Sebet, vért, fölfagyást, örökös éhezést, ütéseket. De mögöttük - tényleg - kimondhatatlan, elnémult boldogságot. Hamlet a halálában szabadult meg. Ferenc a végleges (második) halálában. Halk kopogtatására megnyílt (egy) az Ajtó. S ő csak belépett. Azután már suhant és röpült. A szentek szabadok. A fogyasztók leigázottak. A szentek világítanak. A fogyasztók elsötétülnek. A szentek nem tűrik a kötöttségeket. A fogyasztók elég sokáig elvannak a hatalmi ateizmus szigorú és jól szervezett karanténjaiban, és csak későn ismerik föl, hogy ezek drótkerítés nélküli koncentrációs táborok. Amelyekben emberien még meghalni sem lehet. Ferenc, aki minél több volt bent, annál kisebbnek látszott kint, a jövő embere. A fogyasztó már akkor alig van, amikor még él; önmagát is fogyasztja. Mert - furcsa módon - nő a hatalma, hájasodik, föllazul, bővelkedik az eszközökben. Nem veszi észre, vagy nem hajlandó észre venni, hogy a mindenféle ötletes önpusztítás útjára tévedt, és - emberi számítás szerint - már nincs visszaút. A szentek itt vonulnak köztünk, egérszürke észrevétlenségben. Csapatukban látom Hamletet is. Megmaradnak, mivel volt bátorságuk elkallódni. Aki minden erejével megmaradni akar, a végleges eltűnését kockáztatja. Azt hiszem, elkerülhetetlenül választanunk kell. |