|
VEKERDI
LÁSZLÓ
Fülep Lajos Levelezése
V.(1945-1950) és VI. (1951-1960) kötet
A IV. kötet utolsó levelét Lőrincz Ernő
írta. Bp. 1944. XI. 28. keltezéssel. Válasz ez Fülep Lajos Zengővárkonyban
1944. XI. 18-án feladott levelére: "Hát bizony mindenem feldúlásától s
elvesztésétől tarthatok. Minden megtörténhet. Két vonal közé kerülhetünk,
porrá lőhetnek, égethetnek. De azt ne éljem túl! Az életemmel már nem törődöm,
bár nem tudom, élt-e valaha, aki így tudott gyönyörködni a szépben. De
még nagyon sok van, amit el kellene mondanom[...]"
Azért ismételjük
az idézést a IV. kötet recenziójának (Új Forrás, 2000. 6. sz. 103.
p.) a végéről, hogy érthető legyen Lőrincz Ernő válasza: "kár volna bizony
azért a látásért és mindazért, amit még el nem mondott - akárcsak kiadatlan
írásaiért. Ökölbeszorul a kezem, ha arra gondolok, hogy élete-munkája megsemmisülhet
csak azért, mert ilyen és ilyen körülmények eleve lehetetlenné teszik megmenekítését
[...]. Annyi mindent összegondoltam legutóbbi levelem óta is! Rögeszmém,
hogy kijuthatna Schweizba, ha akarná[...]. Akármilyen zavarosan írok, azt
hiszem, kivehető, hogy mit akarok. Semmiképp se durván beleavatkozni életébe.
'Megmentésével' is úgy vagyok, mint a legelején kis könyvével voltam; érzem,
hogy okvetlen tennem kellene valamit, és keresek, tapogatózom, tipródom
anélkül, hogy világosan látnám, mit is kellene voltaképpen." (IV. kötet,
1708. sz. 1944. XI. 28.)
Az V. és VI.
kötetből azután pontosan kiderül, mit kellett és miként Lőrincz Ernőnek
tennie; itt még csak a levélhez írt jegyzetből ismételjük meg Lőrincz Ernő
ezen levélre írt későbbi feljegyzését: "'Levelem akkor már nem juthatott
el Várkonyba - a posta visszahozta. Csak négy évvel később olvashatta Fülep,
amikor fogságból való visszatérésem után elvittem neki az Eötvös kollégiumba'."
Az V. kötet
első levelét (V. 1709. sz.) is Lőrincz Ernő írta, 1945. III. 14-én, és
egy Baranyába kiküldött kollégájára bízta a feladását. "Az itt közölt másodpéldányra
- tudjuk meg a jegyzetből - Lőrincz a következőket jegyezte fel: 'Kollégám
csak Pécsváradig vitte a levelet, ott bevitte a postára. Ott viszont elkallódhatott,
mert Fülep ezt sem kapta meg'."
De rövidesen,
1945. IV. 18-án írt Fülep Lajos, levél érkezése nélkül is, Lőrincznek:
"Kedves Barátom, mi élünk - és Maguk? hogy vannak, milyen állapotban? és
a könyvei? Kérem, számoljon be mindenről, s juttassa el levelét:[...]", és
itt megadja a Pécsváradi Tejüzem pesti megbízottjának a címét, mert budapesti
levelezését ekkor a Tejüzem autójának segítségével bonyolította. "Ha választ
kapok - írja - részletesebben írok. Egyébként most már az atrocitásokon
túl lévén, sokat dolgozom." A levél azonban ezen a külön megbízhatóbb úton
sem érte el a címzettet: "Lőrincz Ernőt - tudjuk meg a jegyzetből - 1945.
III. 24-én beidézték a Luther utcába katonai igazoltatásra, ahonnan hadifogságba
hurcolták. 1948. októberében tért haza a Szovjetunióból. Csak ekkor olvashatta
el az itt közölt lapot mindazokkal együtt, amelyeket FL férje fogsága idején
Lőrincz Ernőnének írt. Ld. Lőrincz Ernő: Fülep Lajos szolgálatában.
= Ars Hungarica, 2000. 1. sz. 206. p. Lőrincz Pestről Jászberénybe,
Máramarosszigetre, majd a szokologorovkai fogolytáborba került."
Lőrincz Ernőné
azonban rendre beszámolt mindenről, amit a férjéről és a férjétől megtudott,
Lőrincz pedig hazatérte után FL szerteágazó könyvvásárlásainak és könyvkicseréléseinek
szakavatott bonyolítója lesz; meglehet, híres várbeli elit-antikváriumát
is elsősorban azért nyitotta, hogy ennek a szolgálatnak a legmagosabb szinten
megfelelhessen. A könyvcímek és a könyvlisták - amiket a Jegyzetek a gyakran
csak jelzésszerűen közölt utalásokból inkább, mintsem címekből mindenütt
pontosan rekonstruálnak - bevilágítanak FL (Németh Lajos kifejezésével)
"művészettörténet- filozófiájának" alapvető irodalmi hátterébe, Machiavellitől
Wilamowitz-Moellendorffon és (a változatlanul gyakran forgatott) Burckhardton
keresztül történészek, művészettörténészek, filozófiatörténészek, filozófusok
során át el egészen a recens irodalomig és a legújabbakig. "Nem találom
Einstein: Negerplastikot - így a 2147. sorszámú levél - tévedésből mással
összefogva, vagy félreértésből nem vitte el? (nem elvivésre készítettem
oda, csak megmutatásra). Kérem vissza! Ha ez a missile most nem találja
otthon, kérem, telefonáljon d.u. 3 órakor (d.e. nem vagyok itthon). Nagyon
nyugtalanít a dolog, mert a könyv ép mostanában kell. F.L." És hozzá persze
a jegyzet: "Einstein, Carl: Negerplastik. München, 1920. A könyv megvolt
FL könyvtárában." Ugyancsak sokat elárul "könyvészeti" együttműködésükről
a 2365. sorszámú levél: "Szeretnék már v[ala]mit a két könyvkupacról hallani
- a Harangi-féléből1 persze csak jegyzékbe-nem-írt
részről, a Molnár-féléről általában; mivel ebben láttam egyet-mást, ami
érdekelt (pld. láttam egy Alain-kötetet)2
- de annyira elcsüggesztett az a szörnyű, idiotikus rendetlenség, hogy
már értenyúlni se volt energiám; gondoltam, Maga majd apránként jegyzéket
csinál róla, s abból meglátom, mi van. Akadhat ott pd. Alainon kívül Gide,3
Claudel,4 Péguy5 etc.
ami nincs meg. Angol is (kellene: Faulkner: Sanctuary)6. Vagy nem csinált
még vele semmit?
Telefon csak
reggel 8-kor, d.u. 3-1/2 9 talál meg egészen bizonyosan, mert vacsora után,
ha jó az idő, kimegyek járni. F. L." És következnek 1-6-ig a jegyzetek,
a szerző- és címkiegészítésekkel, továbbá hogy mi volt meg, mi nem halálakor
FL könyvtárában ezekből: Gide öt, Claude tizennyolc művével, de Péguy nem
volt, mert FL "e levél írása után számos művét elajándékozta", így nem
volt Faulkner sem.
A Lőrincz-jegyzékekre
egyébként jó példa a 2035. sorszámmal közölt levele, melyben egyúttal egy
új munkalehetőség-kereséséről is beszámol (amiből nem lett semmi). "A felsorolt
könyvekkel kapcsolatban - tudjuk meg a jegyzetből - Lőrincz Ernő így írt:
'Általam is kerestet könyvet és vásárol, kölcsönöz az én gyűjteményemből
is. Sok könyvet eladtam neki. Egy-két alkalommal pedig szorultabb helyzetben,
egyszerre többet is elzálogosítottam nála - vagy száz-száztíz kötetet.
Ezeket nem is váltottam vissza, haláláig nála maradtak. Ő viszont a rájuk
adott pénzről még 1959-ben lemondott, amikor is a vonatkozó megállapodás
szövegét is megmásítottuk'. (Fülep Lajos szolgálatában. II. = Ars Hungarica,
2000. 1. sz. 212. p.) A pontos könyvlistát ld. 2037. sz." A levél tartalmazza
a Lőrincz említette megállapodás szövegét, a válogatás pedig mutatja FL
szakmai érdeklődési körének tágasan húzott határait.
Szigorú diszciplinaritás
és üdítően tágas látóhatár világossága tükröződik FL válogatásában, akárcsak
az 1887. sz. 1947. X. 15.-én kelt levelében, melyben Kereszturyt értesíti
az Eötvös-kollégiumba történő kinevezése és beköltözése alkalmából két
gyűjteménye, a néprajzi és a könyvtár használatának feltételeiről ottani
tanárságának idejére. 3000 és 4000 kötet közöttire becsült könyvtárának
legértékesebb darabjait külön felsorolja; "a Gigli-féle S.[anta] Caterina
da Siena (La vita e le Lettere) 1707"-től "James Joyce: Finnigans Wake
1. kiadás"-áig.
A gazdag könyvtár
gyarapítása hazatérte után elsősorban Lőrincz Ernő feladata volt. Kapcsolatuk
"üzleti" oldalára pedig egyebek közt jellemző a 2355. sz. levél: Kedves
Felsőmat[ema]tikus - Főszámoló - Főnélkülszámoló Ur, ha megvan még a paperje,
amin hétfőn este a könyvek árát összeadta, vegye elő, mélyedjen bele, s
ha majd elhozza Rimbaud-t és Windelbandot (s addig tán más is akad), magyarázza
meg nekem, hogyan hozott ki hét könyv árából és pénzben adott 94 for.[int]-ból
összesen 200 forintnyi javára irandót, mert nekem sehogy se sikerül - de
hát én tudvalevően gyöngike vagyok a számolásban. Beigert azonban sikerült
megtalálnom. Hozzon minél több szépet-jót, úgyis ki tudja meddig." Vagy
"ugyanerről másképpen" a 2367. sz. levél: "Kedves Barátom, ha máskor jön,
intézzük el előbb a könyveket, s aztán fecsegjünk, különben a könyvekkel
sietni kell, mert későn van, és rendetlenség támad. Most is kettő volt,
amire elmenetele után eszméltem:
1) mondtam,
a papírra úgy emlékszem, fizettem, de nem bizonyos - ha tehát egyáltalán
bizonytalan, akkor számítsa oda a vételhez; nem tette, s ezzel persze csak
bosszúságot szerzett; én nem fogom észben tartani, de szigorúan kérem,
legközelebb jusson eszébe, és számítsa oda.
2) mondtam,
nem tetszik a 209 vagy mennyi forint, legyen a vételár kereken 250, valamit
mondott rá, amiből azt hittem, úgy lesz, pénzt adott ide stb. - utóbb kiderült,
nem az történt, amit kívántam; tehát ezt is említse majd legközelebb, hogy
korrigálhassuk.
Benedek István
könyvében látom hirdetni egy másik könyvét: Ösztön és bűnözés, 1943
- ha már az elsőt olyan egy-kettőre előteremtette, nem tudná ezt is? Kérem!"
A két könyvről
a szükségeseket elmondja a jegyzet; itt a kapcsolat "koreográfiája" a lényeg,
ami egy kora renaissance itáliai fejedelem és humanista kódexbeszerzője
közöttire emlékeztet.
Csak a véletlen
(vagy netán Csanak Dóra?) érthet az olyan találó szerkesztéshez, hogy a
VI. kötet utolsó, 1960. XII. 31. keltezésű 2490. sz. levele is Lőrincz
Ernőnek szól: "Köszönöm az értesítést a könyvekről - mind kérem!
[...] Ahol a levelekben felsoroltak voltak, ott nem akad még nekem való?
Várom értesítését. F. L."
*
Lőrincz Ernő mellett a nehezebben beszerezhető
és főleg a drága könyvújdonságok megszerzésében és kölcsönzésében segített
az Akadémiai Könyvtár két könyvtárosa: Csanak Dóra és a modern nagykönyvtári
szerzeményezés világviszonylatban is első művelőinek egyike: "Kenéz Ernő
(1912-1989), francia-magyar szakos tanár, aki a Sorbonne-on tanult. FL-sal
mint az Eötvös Kollégium könyvtárosa és francia nyelv tanára kötött ismeretséget.
Az Eötvös Könyvtár vezetője, majd 1957-1976-ig az Akadémiai Könyvtár beszerzési
osztályának vezetője volt, így ő intézte FL külföldi könyvrendeléseit."
(2414. sz., 3. jegyz.)
De jutott
olykor könyvújdonsághoz más úton is. "Carissimo - írja a 2379. sz. levélben
Bernáth Aurélnak - ricevetti il fascicolo Heidegger, mille ringraziamenti.
Sono in attesa dell'articolo di Sedlmayr.
In tanto trovo
in una rivista: H[ans] Sedlmayr: Kunst u.[nd] Wahrheit. Zur Theorie u.[nd]
Methode der Kunstgeschichte. Deutsche Enzyklopedie [...] Rowohlt Taschenbuch
Verlag, Hamburg, 221 S.[eiten] 1 90 DM
Come procurarselo?
Quando Ti
vedo?
Una stretta
di mano da Lodovico."
És amint a
jegyzetekben olvasható: "FL megkapta a könyvet kölcsön Bernáthtól (Bernáth
Mária közlése). Utóbb maga is megrendelte, halálakor megvolt a könyvtárában."
A Levelezés
könyvszerzésére vonatkozó adatainak tükrében "tündököl" igazán a FL-t minősítő
"illetékesek" bámulatos bornirtsága. A VI. kötet első, 2075. sz. leveléhez,
amit FL az MTA II. osztályának írt 1951. I. 6-án, fizetési besorolásában
elkövetett méltánytalanság reparálása végett, Csanak Dóra a hosszú 3. jegyzetben
teljes egészében közli azt a "jellemzést", amit az egyetem küldött "a Közoktatási
Minisztérium felsőoktatási és tudományos főosztálya személyzeti csoportjának".
Itt elegendő az utolsó bekezdést idézni: "'A szakmai irodalmat, a felszabadulás
előttit és utánit Pogány elvtárs szerint nem kíséri eléggé figyelemmel,
mert például legutóbb is sürgette a műemlékek védelmét, holott ezek nálunk
viszonylag jól meg vannak szervezve. Felszabadulás után csak Akadémiai
előadásának formájában lépett a tudományos nyilvánosság elé. Egyetemi előadásaiban,
azok bevezetésében igyekezett marxista alapvetést adni, de a későbbiek
folyamán a szakmai anyagot már attól általában függetlenül elemezte, egyébként
szellemesen. Nem mutatott rá például az imperializmus művészetében jelentkező
dekadens és formalista elemek társadalmi okaira'."
Egy levelezésre
építő életrajz adott szakaszának vázlataként is felfogható hosszú Bevezetésben
Csanak Dóra a VI. kötet 15-18. oldalán felvillant "az 1951-1960 közötti
kerek tíz esztendő alatt írt és kapott 416 levelet" körülvevő és részben
meghatározó itnézményi, oktatás- és tudománypolitikai valamint társadalmi-szellemi
légkörből-háttérből annyit, amennyi ezekben a (ma már régmúltnak tűnő)
zord időkben keletkezett levelek elhelyezéséhez-megértéséhez okvetlenül
szükséges. Arra is figyelmeztet Csanak Dóra, akárcsak egykor a Descartes
műveit felülmúlhatatlan szakértelemmel publikáló Paul Tannery, hogy egy
ilyen levelezésből kibontakozó arc mennyire különbözhet az általában ismerttől:
"Fülep Lajos személyéhez egész életében anekdoták sora tapadt, s alakját
legendák övezték. Különösen a professzor Fülepről maradt fenn az utókor
emlékezetében valamilyen Jupiter tonans-szerű kép, a szigorú, sokat, olykor
lehetetlenül sokat követelő, igényes, s ugyanakkor távolságtartó tanárról.
Mindez sok tekintetben valóban jellemezte Fülepet, de a levelezés ezekkel
éppen ellenkező tulajdonságokról is tanúskodik: nemcsak szeretett és becsült
munkatársainak, tanítványhnak törekedett minden módon segíteni egzisztenciális,
tudományos, szakmai, kutatói, sőt egészségi problémáik megoldásában, hanem
azok számára is igyekezett humánus megoldást találni ügyeik rendezésére,
akikkel se tanulmányi, se magatartásbeli tekintetben nem volt megelégedve,
sőt alkalmatlannak tartotta őket a pályára."
Ugyanez a
szigorú szakmai igényesség és mélységes emberi segítőkészség jellemzi akadémiai-tudományszervezői
munkásságát, amit a Bevezetés "a kötet leveleinek másik fő témája"-ként
szintén összegez: "Az 1949-es átszervezés során újraválasztották, sőt a
vezetés tagja lett: bekerült a rokon, történeti tudományokat egybefogó
Társadalmi-Történeti Tudományok Osztályának, a II. osztálynak a vezetőségébe,
részt vett tehát egy szélesebb körű tudományterület problémáinak megvitatásában,
a róluk szóló döntésekben. Ugyanakkor hivatalosan első embere lett saját
szaktudományának: az átszervezett Művészettörténeti Bizottság elnöke; utóbb
két szakfolyóirat főszerkesztőjeként a szakma nyilvános megjelenésének
felügyelője és irányítója. Ezzel a tény szerint pontos összefoglaló mondattal
szemben a levelek tartalma másról, sőt sok mindennek gyakran az ellenkezőjéről
tanúskodik. Éppen Fülep Lajos személye kapcsán jegyezte fel akadémikus-
és professzortársa, a filozófus Mátrai László a presztizs-jelenségről írva
önéletírásában: 'A szakma kiválósága, Fülep Lajos már fiatal korában a
művészeti és filozófiai mozgalmakban központi szerepet játszott legendás
minőségérzéke révén, és bár a hivatalos kultúrpolitika jobbratolódása miatt
vidéki magányba (szó szerint szecesszióba) kényszerült, ez nem gyöngítette,
sőt inkább növelte a presztizsét a szakma fiataljai és újítói között. De
hogy a felszabadulás után, mikor presztizse már szabadon és »hivatalosan«
is érvényesülhetett volna (az osztályvezetőség tagja volt és Lukács György,
Fogarasi Béla teljes támogatását élvezhette), ennek ellenére mégsem ő lett
a szakma irányítója, az külön lélektani tanulmányt igényelne és nagy tanulságokkal
járna[...]' (Mátrai László: Műhelyeim története. Bp. 1982. 225.)"
Az idézet
itt is, mint Csanak Dóra tanulmányaiban-jegyzeteiben mindig, pontosan és
célba találóan választott (a jó filosz jól idéz), mert mélyen bevilágít
a "levelek mögött rejlő események világába, ahol a "presztizs" és az "érvényesülése"
(a nagyon okos Mátrai bizonyosan ugyanolyan jól tudta mint Csanak Dóra)
mindig az "eseményektől" függően találkozott vagy sem: "Az események szinte
összefüggő folyamat részeiként követik a művészettörténet ügyeiben is a
politikai helyzet alakulását, változásait, próbálkozásait, rész-sikereit
és kudarcait, megszakítás nélkül 1960-ig, amikor Fülep gyors egymásutánban
sorra lemond először osztályvezetői tagságáról, aztán a Művészettörténeti
Bizottság elnökségéről és tagságáról, végül pedig a két szakfolyóirat főszerkesztőségéről."
Csanak Dóra
azt is megemlíti, hogy mely tekintélyes intézményekből kellett összeszednie
a vonatkozó leveleket és iratokat, amelyek nem "maradtak fenn hiánytalanul,
de még meglepőbb az a felismerés, hogy bizonyos fontos viták, felszólalások
az ülésekről készült jegyzőkönyvekben egyáltalában nem kaptak említést."
Ma már, a "szólásszabadság" nevében elkövetett elhallgatások, titkosítások,
csúsztatások, rágalmazások, különféle politikai- és presztizsreklámozások
("Piárok") egyre tökéletesebbre csiszolt tökéletlenségeire és módszereire,
képeire és nagyképűségeire gondolva tán nem "meglepőbb"; az azonban a hivatalos
Fülep-levelek-jelentések és a kapcsolatos - szakszerűen "Csanakjegyzetelt"
- iratok "dialogo"-jából világosan látható, hogy ha FL tán nem is naivan,
de mindenképpen védtelenül, s mint mélységesen racionális elme olykor tán
értetlenül is állott a hivatal - a Mindenkori Hivatal - gyakran saját (párt)érdekei
szempontjából is értelmetlen packázásaival szemben.
Nem "lélektani
tanulmányt igényelne" hát, hogy miért nem FL "lett a szakma irányítója",
hanem (pace Mátrai) egy olyan komplex filológiai, kortörténeti (és szellemi
kórtörténeti), társadalomtörténeti, értelmiségtörténeti, kultúrhistóriai,
politikatörténeti (nem politológiai!), irodalomtörténeti, recepciótörténeti
analízist (művészettörténetivel kiegészítve), mint amilyent Babus Antal
végzett Miért választotta Fülep Lajos a magyar falut a világvárosok
helyett? című (nagy szó, de az "ügy" érdekében vállalom) műfajteremtő
tanulmányában. Babus merészen "antidekonstruktív" analízisében egy végletekig
öntörvényű Szellem és Jellem ennek az öntörvényűségnek nem ellenére hanem
következményeként vállalja egy általánosságban, plána abstracte, soha ki
nem mondott, mert adott konkrét helyzetekben mindig magától érthető "ügynek"
a szolgálatát, legyen szó egy ország feudális rendiségének a lejáratásáról,
a művészet "nagybérlőinek" a kigúnyolásáról, egy rendkívül tehetséges diák
megvédéséről a pedagógiai obskurantizmus ellenében, a szellem szabadságának
őrzéséről háborús őrület közepette, a Cézanne vagy Ady műveiben jelentkező
minőség felismeréséről és hirdetéséről, a magyar művészet helyének kereséséről,
a művészet existentiális jelentőségének a megértéséről az emberi lét egyéni
és kollektív dimenzióiban, a történetit és tudománytörténetit is ideértve;
vagy egy jószerivel reménytelen külpolitikai-diplomáciai kísérletről: megnyerni
az első világháborúban elszenvedett szörnyű vereség után itáliai múltja
és kapcsolatai révén legalább a győztesek egyikének a jóindulatát; függetlenül
attól, hogy Károlyi Mihálytól vagy az ellenforradalmi kormány külügyminisztériumától
kapott rá megbízást. "Balázs Béla csípős megjegyzése - 'most Rómában a
Horthy-kormány propaganda-lapját szerkeszti' - nem indokolt, mert sokakkal
ellentétben Fülep nem a saját bőrét mentette, hanem olaszországi kapcsolatai
és barátai révén olyan közhangulatot próbált teremteni, amely javíthatta
volna Magyarország esélyeit a béketárgyalásokon." (Babus Antal: Tanulmányok
Fülep Lajosról. Tatabánya, József Attila Megyei Könyvtár, 2003. 33.
p.)
Mutatis mutandis
ugyancsak az ország érdekét - esélyeit - kívánta javítani az ugyancsak
szörnyű veszteségekkel elveszített második világháború után. Nem táplált
illúziókat. "Hát persze - írja 1946. V. 10-én Tolnay Károlynak - nem képzeli,
de nem is képzelheti el az itteni állapotokat. A '19-es és azutáni állapotokra
gondol, - hát semmi hasonlóság. Gyökeres pusztítás, az épen maradt gyárak
jó része leszerelve, elhurcolva etc. etc. Ma egy tojás 6 millió, holnap
talán már 10 -, és így megy minden, napról-napra, sőt óráról-órára. Nem
lehet egy könyvet se rendelni Pestről, mert mire a rendelés oda- a könyv
ideér, az ára meghúszszorozódik. Így jártam nemrég: rendeltem néhány könyvet,
áruk akkor kb. 25-30 mill.[ió] volt, mikor megjöttek, több volt 300 mill.[ió]-nál,
mit tehettem, nem váltottam ki, visszaküldtem. De nem folytatom, úgyis
hiába. Itt falun legalább az ennivaló s tüzelő megvan, de városban! gondolja
el, hogy pl. a szülészeti klinikákon az újszülöttek s az anyák egy csöpp
tejet se kapnak; s a betegek csak akkor esznek, ha valakijük visz be nekik,
de hát akinek nincs, miből? Lám, nem akartam folytatni, de az ember gondolata
csak mindig visszazökken ide, a tömérdek nyomorúságra.
Mégiscsak
hagyom ezt, s áttérek a szellemiekre. Jellemző tünetként elmondom a magam
dolgát: tavaly január óta vajúdik az 1940-ben szétszórt pécsi filoz.[ófiai]
facultás újra-felállításának a terve, s vele az én levegőre, katedrára,
tanítási-nevelési lehetőséghez jutásom, s a dolog ma bizonytalanabb, mint
valaha volt, s talán nem is lesz belőle semmi; mikor jan.[uár]-ban (az
idén) nálam volt a közokt. min[iszter], úgy beszélt róla, mint hosszú késedelem
után végre nagyon hamar elintézendő dologról -, ehelyett az történt, hogy
a min.[iszter]-tanács két ízben elutasította a fac.[ultás] felállításának
a tervét.- Én már csak egyet szeretnék: kijutni innen valahova! akárhova!"
Nem látta
FL az ország s az országétól mindig elválaszthatatlannak tudott saját helyzetét-sorsát
eleitől ilyen sötéten. 1945 tavaszán-nyarán széltében-hosszában érdeklődik
barátai, tanítványai, ismerősei iránt; akikkel sikerül, újrakezdi levelezését;
új kapcsolatokat teremt, így Füst Milánnak írt vigasztaló levelének köszönhetően
Trencsényi-Waldapfel Imrével, aki aztán klasszika-filológiai, ókortudományi
és vallástörténeti kérdésekben végig az V. és VI. kötetben megbecsült levelezőtársa
marad. Bízik régi Vasárnapi-körös s aztán az őszirózsás- majd proletárforradalomban
vezető szerepet vállaló, s ennek bukása után emigrációba kényszerült, most
hazatért-hazatérő barátaiban; akár hivatkozik is önként felajánlott segítségükre.
Közelebbi barátait, mint Balázs Bélát és Lukács Györgyöt, ismételten hívja
Zengővárkonyba, ami, akár az előző kötetekben, a bizalom sőt rokonszenv
jele. És fontos problémák-gondok tisztázásának a reménységéé. Gyönyörű
szép példája mindennek az 1945. VIII. 19-én írt levele (V. 1732. sz.).
"Kedves Béla, nagyon örültem levelednek. Újra hallottam benne a hangodat,
láttam a tekinteted -, a régi, de most nekem nagyon új szelet fújtad be
mélységes magányomba.
Annál jobban
fájlalom, hogy nem jöhetsz. Nem is úgy gondoltam, hogy látogatásra autót
ad a párt, hanem úgy, hogy ha valaki valami párt-ügyben Pécsre jön, vele
jönnél Te is -, akár erre menet itt kiszállva, akár Pécsről kijőve, egy
ugrás ide. Mert bizony, sok mindenről beszélni volna jó, a levél alkalmatlan
rá.
Így pd. a
'radikalizmus gyermekbetegsége', a 'forradalom és a történelmi continuitas
dialektikája', és a többi. Ezekről, azt hiszem, nem lenne köztünk vita.
Nem ez az én '19-ességem, és aligha megrekedtség valami elavult dialektikus
momentumban. Az elvek megváltozásába - valóságos vagy csak taktikai változásába
- szeretnék már belelátni. Ami aggaszt, a nacionalizmus -, nem a patriotizmus,
a nacionalizmus, melyről van valami látomásom, hogy milyen sorrendben kapja
el a népeket. Beszéltem jó néhány orosszal. Nagyobb rangú tiszttel és közkatonával,
a kommunizmusukban a patriotizmus alján én bizony néha nacionalizmust is
éreztem. Csalódtam? lehet, nem vitatom, tapasztalataim lehetnek esetlegesek
és elégtelenek, a tény, hogy irtózom a nacionalkommunizmus gondolatától.
Ha nincs ok aggodalomra, ha rémkép az egész, annál jobb, én örülök neki,
de szeretném, ha valaki meggyőzne, akinek látásában, tudásában, őszinteségében
megbízhatom. Mert ha a veszekedett anti-nacionalizmus is a 'radikalizmus
gyermekbetegsége', akkor én nyakig benne vagyok, gyógyíthatatlanul.[...]
A másik, lehet,
hogy gyermekbetegség, amiben nyakig benne vagyok, a magántulajdon, éppen
a parasztsággal nexusban. Ebben az én bőröm sokat forgott a vásáron, egy
kicsit agyon is akartak verni, engem másra tanított, s nem látom olyan
egyszerűen elintézettnek, hogy 'a föld kell neki' stb. Nem elég azt tudnunk,
mi kell neki, azt is kell tudnunk, mi kell másnak, az egésznek.
Az egészből kiszakított paraszt veszedelmes absztrakció. Aggódva gondolok
annak az elmaradhatatlan következményeire, hogy nálunk a nagybirtokot kolchoz
helyett földarabolták -, a magántulajdon dogmája kedvéért. Bár hivatalom
a prófétaság, nem akarok prófétálni, de az eljövendő esztendőket még szűkebbnek
sejtem a mostaninál s a tavalyinál.
Végül, hogy
velem mi történjék. Tanítanom, nevelnem kell, mert megfulladok, elpusztulok!
Kimegyek az erdőbe, és ott bőgök, mint a szarvastehén, akinek tele a tőgye,
és elvesztette a fiát. A művészetfilozófiámat kb. 10 évig előadtam a pécsi
egyetemen magántanárként, de ez se volt az igazi. Mást is kellene már tanítanom,
ethikát, vall.[ás]filozófiát, metafizikát. A művészetfilozófiám lassanként
már publikálnom kellene. Mindehhez az kell, hogy kijussak a levegőre, emberek,
tanítványok közé. A pécsi filoz.[ófiai] facultást 5 évvel ezelőtt feloszlatták.
Most szó van róla, hogy újra felállítják, s engem terjesztettek fel a filoz.[ófiai]
tanszékre. Szabadba jutásom első lépése tehát az volna, hogy Pécsett katedrához
jussak, - onnan 1-2 év múlva mehetnék tovább, egyetmást még itt kellene
elvégeznem, nyugalomban befejeznem. Igen, de a facultás újra felállításának
ügye január óta húzódik! s még az se bizonyos, hogy engem neveznek
ki, mert úgy hallom, a miniszter előbb a Kolozsvárról menesztett tanárokat
akarja elhelyezni. Ez tehát az, amiben értem tenni lehetne - megírom,
mert kérdezed. Révai már foglalkozott ezzel az üggyel, írt is nekem, én
is neki, nagyon jó volna, ha beszélnél vele s tennétek valamit. Illyés
Gy.[ula] hónapokkal ezelőtt írta,hogy a komm.[unista] és a n.[emzeti] parasztpárt
egyöntetűen mellettem van; az egész Pécs is; állandóan követelőzik is,
- de hogy eredménnyel-e, nem tudom.
Lukács jövetelének
nagyon örülök. Ha megjött, meg fogom tudni mindjárt? s a címét? Mennék
én hozzátok azonnal, de nem hagyhatom el a helyem, nincs kire."
Szól még a
levél régi, forradalom bukása utáni és Horthy-korszakbeli dolgokról; 10
tömör jegyzet igazít el a FL. által említettekről, s összegezi egy fontos
jegyzet, amiről FL semmit nem tudott: Lukács összekülönbözését és szakítását
Balázs Bélával. Kiderül az is, hogy "Lukács György 1945. VIII. 1-jén tért
haza az emigrációból"(!) és: "Zengővárkonyi látogatására 1946. IV. 27-én
került sor." Egy jóval későbbi levél jegyzetéből azután megtudjuk, hogy
biztatásával ellentétben Lukács György sohasem támogatta FL katedrára jutását.
Nyilván tudta, hogy FL-ért sohasem kezeskedhet a Pártnál. Vagy egyszerűen
úgy gondolta, hogy egy ekkora országban éppen elég bajos egyetlen nagy
professzornak is valamirevaló iskolához elegendő számú tanítványt összeverbuválni?
Hiszen például Szigeti Józsefet is FL-tól kellett elhódítani; ami persze
a (politikai) körülményeket tekintve nem lehetett nehéz. Az is olyan kor
volt, mikor minden politikailag posszibilis vagy magát ilyennek képzelő
ember elsősorban a saját érvényesülésével volt elfoglalva; s ha maradt
szabad vegyértéke, azt kapcsolati tőkéjének növelésére-kamatoztatására
fordította. FL katedrára juttatása ezen a nagy kulturális börzén nem tartozott
a "húzó részvények" körébe.
Legtovább
és legkitartóbban Illyés Gyula igyekezett FL régről ismert és becsült professzori
potenciálját az ország érdekében hasznosítani, a Parasztpárt és a párt
által 1945 novemberében vallás- és közoktatásügyi miniszternek delegált
Keresztury Dezső segítségével. "A magyar értelem érvényrejuttatása az ő
célja is. - írja Illyés FL-nak 1945. XI. 21-én - Ismer téged s programjában
benne van, hogy minél előbb személyesen is szót értsen veled. Fogadd majd
úgy, mintha én mennék hozzád.
Most pontosan
a te ügyedről.
Az Eötvös-Kollégium
Kereszturynak is fontosabb, mint akár a miniszterség. A kollégium igazgatását
megtartja, már csak azért is, mert a miniszterséget is azért vállalta;
az intézmény helyreállítását (szét van lőve), csak úgy tudja megcsinálni,
ha legalább egy miniszter protezsálja állandóan, a saját bőrében.
Ezután, leveled
értelmében, rólad szólva én először a pécsi filozófiai tanárságról beszéltem
neki. Ez igen természetes, ennek semmi akadálya nem lehet. Pécsnek büszkélkednie
kell majd veled, ilyesmit mondott. Ha egyszer már ott vagy s közben a megélhetés
lehetővé teszi tartózkodásodat Pesten, akkor az is sorra kerülhet -, akármilyen
zavaros is most a pesti egyetemen a dolog. (Teleki egész sereg embert kinevezett
távozása előtt.)
Egyszóval
a dolog mindenképpen úgy fordul, ahogy várkonyi ottlétemkor megbeszéltük.
Merőben adminisztrációs ügy, hogy kinevezésed mikor s milyen formában intéződik
el. Ha valami közvetlenebb utat akarsz, írj akár rögtön magának Kereszturynak,
rám hivatkozva, mindenről aprólékosan beszéltem neki.
Magam is szeretném,
ha minél előbb helyben lennél. Nem csak terveid megvalósítását tartom fontosnak,
hanem magamnak is volnának terveim veled, Keresztury minisztersége csak
első lépés abban a terv-sorozatban, amelyet a magyar szellem felemlése
és fejlesztése dolgában elképzeltünk. Következnie kell a Magyar Csillagnak,
Németh László munkába állításának; egy kisebbfajta renaissance-nak, ha
már más téren úgy is mindenhol csökken a naissance. Készülj tehát lassanként
a munkára, ha csak terveid pontosabb lerögzítésével is. Szavadon szeretnélek
fogni: ügyed, a legkisebb is, közügy. Kötelességed hát, hogy minél hamarabb
hozzáláthass."
*
FL már XI. 29-én ír hosszan Kereszturynak,
részletezi kinevezésével s általában a filozófiai fakultás visszaállításával
kapcsolatos aggályait, s hangsúlyozza, milyen fontos, hogy már a kezdetekkor
ott lehessen. "Egy facultas megszervezése nem pár évre szól, s nem foldozgatható,
csereberélhető akármikor akárhogy. Általában az egyetemek minőségét rendkívül
fontosnak, s a jövőre nézve döntőnek tartom. Elég sokat foglalkoztam vele,
s elég sok a tapasztalatom is ennek a nézetemnek a megérleléséhez. Mind
a pécsire, mind bármelyikre nézve, ismétlem, készséggel állok rendelkezésedre."
Egyúttal írt Illyésnek is, jelezve, hogy hívta Várkonyba a minisztert.
"Ha jön, nagyon szívesen látom. S jó is volna jönnie, mert seregnyi a megbeszélni
való. Azt hiszem, itt többet profitálhatna, mint ott mindnyájától együttvéve.
Mert a népiskoláról, s az iskolánkívüli népművelésről is volna mondanivalóm.
Huszonöt éve foglalkozom vele, nem a pesti hivatalokból látom, hanem vele
élek."
A levelekben,
tán mert a pécsi professzorság egyre távolibbnak tűnik, mindinkább erre
terelődik a szó. 1946. VI. 18-án írja FL Illyésnek: "Dezsőtől tegnapelőtt
levelet kaptam, melyben azt kéri, csináljak tantervet a parasztiskolához,
rögtön megcsináltam, s tegnap el is küldtem neki, ma meg Neked küldöm azért
nem egyidejűleg a neki küldöttel, mert nem volt itthon annyi milliárdom
portóra."
A parasztságnevelő
iskola tantervvázlata 22 §-ból áll, Gazdasági ismeretektől Gyermeknevelésig.
Gyakorlati tantárgyak és diszciplináris megalapozások - mint pl. az akkor
újdonság, majd nemsokára eretnekség számba menő szociológia - egyaránt
találhatók benne. Külön kiemelt tantárgy (17. §) a Magyar nyelv. "A
mai nemzedék már falun is a pesti újság-nyelvet beszéli, tehát azt, amely
szavaiban részben magyar, szerkezetében merőben német", kezdi a tantárgyismertetést,
s racionális javaslatok során át jut el a végkövetkeztetésig: "A falu nyelvének
kérdése egész kultúránk nagy kérdése." Hangsúlyosan, a Gyermeknevelés
előtt szerepel az Erkölcstan: "A hittantól külön is, mert ha annak
nem, ennek kötelezőnek kell lennie mindenkire, s különösehn az egymásra
utaltságot, az emberi, nemzeti, egyéni felelősséget kell megértetni és
felkelteni. Nem abstracte, hanem hazai példákkal. Beszélgetés formájában."
Hosszú, precíz
jegyzetben tisztázza Csanak Dóra, hogyan keveredett, illetve tévesztődött
össze jóval később, a FL-ra emlékező Illyés ünnepi beszéde ennek a "parasztnevelő
iskola" számára készült tantervvázlatnak a terve "a Győrffy-kollégiumok,
a népi főiskolák egyetemi szintű" egyesítésének a tervével, egy "Népi Művelődési
Intézettel", ‘azzal a Népi Művelődési Intézettel, amelynek falvankénti
szervezését Németh László s jómagam már meg is kezdhettük. Afféle plebejus
Eötvös-kollégium lett volna, de annál is nagyobb, az azénál is hatalmasabb
terepen. Ennek részleteivel telt el a délután. [...] Akkor keltünk föl, s
indultunk is a faluba, amikor már a tanári névsor is megvolt [...] így a
költészettanra Szabó Lőrinc, népismeretre Veres Péter, Tamási Áron, szociográfiára
Szabó Zoltán, Boldizsár [Iván], történelemre, irodalomtörténetre Németh,
esztétikára Cs. Szabó, világirodalomra maga a miniszter és szerénységem
[...]'. (Ld. Az eligazító. = Illyés Gyula naplójegyzetei 1975-1976.
Bp., 1991. 33. p.)"
"FL alább
közölt tervezetével kb. egyidejűleg - feltehetőleg ugyancsak Illyés Gyula
kezdeményezésére - készült az a Németh László által Hódmezővásárhelyt papírra
vetett töredékes tervezet, amely 'a paraszti dolgozók iskolája' tantervének
vázlata. Németh 8 osztályos képzést tervezett, amelyben az alsó négy osztályban
a magyar és a latin nyelvtan oktatására, a négy felsőben pedig a magyar
irodalom a világirodalom-történettel szoros összefüggésben előadott történetére
jutott volna a teljes óraszám 40-50 %-a, fele-fele arányban a nyelvtan
(latin) és az olvasmányok (magyar nyelven) alapján. Ld. Kristó Nagy István:
Németh László ötletei és jegyzetei az oktatásról. = Könevelés, 1985.
V. 3. 18. sz. 11. p.)
A Magyar Népi
Művelődési Intézet felállításáról Zengővárkonyban aligha lehetett szó;
FL egy konkrét, Illyés javaslata szerint Tihanyban felállítandó iskola
számára készítette a tantervét, gondolva esetleg más, hasonló iskolák felállítására
is.
A Népi Művelődési
Intézet tervéről FL 1946. VII. 12-i, Illyés Gyulának szóló levele szerint
(1782. sz.) Keresztury neki írt VII. 2-án kelt, fenn nem maradt leveléből
értesült."
Mi meg értesülünk
a jegyzetből a VKM rendeletéről a Budapesten létesített Intézet céljáról,
feladatairól, a kinevezett vezetőségről: "Az Intézet munkáját hat évre
kinevezendő elnök, elnöki tanács, szakértői tanács, ügyvezető igazgató,
titkár és igazgatási személyzet végzi majd. A miniszter Illyés Gyulát,
az Írószövetség elnökét, elnökül, az elnöki tanács tagjaiul pedig FL ny.r.
egyetemi tanárt, Kemény Gábor ny. kormánybiztos-főispánt, Kiss Sándort,
a Magyar Parasztszövetség igazgatóját és Takács Ferencet, a földművelésügyi
minisztérium államtitkárát nevezte ki hat évre." Az Intézet létesítéséről
szóló rendelet a Magyar Közlöny 1946. VII. 16-i számában jelent
meg. Másnap, VII. 17-én írja Illyés FL-nak: "Dezső már a lemondás előtt
állt, mert a párt sem akarta tartani; azt vetve ellene, nem alaptalanul,
hogy a parasztság ügyében semmi lényegeset nem tett. De sikerült meggyőzni
a vezetőséget, hogy támogassák legalább arra az időre, amíg ebbe a lényegesbe
legalább a fejszét belevágja. Így ő a békeszerződésig marad, esetleg tovább
is, ha sikerül valami.
Ez a valami,
hogy Dezső a lényeges feladatot, amiről Várkonyban is szó volt, a mi kezünkbe
tette avissza, olyan hatalmi körrel, amilyet akarunk s amilyet ő miniszteri
rendelettel megadhat. Így született meg, elég lázasan, a Magyar Népi Művelődési
Intézet. Mellékelem a rendeletet, amely már a hivatalos lapban is megjelent.
[...] Válaszolj sürgősen, vállalod-e, mert a kinevezés sürgős: Rád
a népfőiskolák gondját bíznánk[...]."
FL joggal
gondolhatta, hogy Illyés felkérésére válaszolt már jóelőre tantárgy-tervével
(amit Illyés és Keresztury külön-külön egyaránt elragadtatással nyugtázott),
s válaszolt külön is, VII. 12-i keltezésű levelében: "hogy leveled velején
kezdjem: a középosztályi feladatokra nevelésnek már meg kellett volna történnie.
A fordulat óta másfél év ha a kezdeti zűrzavart leszámítjuk egy év telt
el -, ilyen világban, ilyen sürgősségben egy év elég ahhoz, hogy a hirtelen
pótlást a föld alól is előteremtse (mint az utódállamok az előző háború
után), s íme, itt vagyunk a b.-listázásban, és nem tudjuk, kit tegyünk
a kiseprendők helyére, mert még el se kezdtük, amit mostanra már be kellett
volna fejeznünk, s nyomban újra kezdenünk. [...] Meg vagyok róla győződve,
hogy az ügyben nem is történt más konkrétum, mint az én tervezetem, s a
mi életünkben aligha lesz belőle valami - ilyen tempóban. 2.-i levelében
D.[ezső] ezt írja: 'Ami beosztásodat, I.[llyés] Gy.[ulá]-val való megbeszéléseinket
illeti, itt a következőket mondhatom: hogy a parasztság kérdéseinek komoly
gondviselete legyen, a minisztériumban egy Népi Művelődési Intézetet szervezünk.
Ehhez szeretnélek legfőbb munkatársul meghívni. A parasztság-nevelő iskola
tantervvázlatát is ezért kértem. Legközelebb majd a részletekről is tájékoztatni
foglak'. Érted? ott csinálják a minisztériumban, s ha majd kész, a fait
accompliról értesítenek; abban a minisztériumban, amelyik a maximális szabotázst,
sötét séget és reactiót jelenti. Vagyis: vagy nem lesz belőle soha semmi,
vagy ha igen, arról kódulunk."
Mintha erről
a levélről mit sem tudna, Illyés lelkesen sürgeti VII. 17-én FL-t az Intézet
elnöki tanácsában való részvételre. Majd a sürgetést VII. 29-én megismétli:
"Németh a dolog kezdetén azt mondta: a magyar majd arról ismerszik, hogy
azt keresi, miért is nem lehet itt semmit csinálni. Rám bíztad a döntést,
bent vagy a tanácsban. Mi nekimegyünk a partikulának, az internátusoknak.
Neked pontosan azt szántuk, amiről Várkonyban annak idején beszéltünk,
a népfőiskolás oktatást. [...] A dolognak most te vagy a gazdája, itt a kezdés
is a tied s én arról szeretnélek meggyőzni, hogy még az esetleges rossz
kezdet is - kezdet [...]".
Most már azonnal
válaszolt FL: "Ha N.[émeth] L.[ászló] azt mondta: 'a magyar majd arról
ismerszik, hogy azt keresi, mért nem lehet itt semmit csinálni' -, lehet,
hogy igaza van, de most nem foglalkozhatom hungarológiai kérdésekkel, mert
én abban se vagyok magyar, hogy ha valamiről beszélek, nem szoktam másról
beszélni; s mivel arról nem beszéltem, lehet-e itt valamit csinálni
vagy nem, hanem azt mondtam, így nem lehet csinálni, ennélfogva
a ki a magyar kérdése nem tartozik ide, tipikusan magyar másról azaz mellé
beszélés. [...] És most, sőt most, ha lehet még inkább azt mondom, így nem
lehet, vagyis ilyen dilettánsul, összevissza, azt se tudva, mit akarunk.
Irtózom a dilettantizmustól. [...] S másfél év óta egyebet se látok, mindenben,
politikában, külpolitikában, fináncügyekben, földreformban -, s főképp
a tanügyben! [...] Mikor K.[eresztury] D.[ezső] azt a tantervet kérte tőlem,
még aznap megírtam, s elküldtem; azt írtad róla: 'a tervezet kitűnő'. Hát
mi kell még? adjatok egy helyet ebben a fecsegő országban, egy házat, vagy
egy pajtát, ahol dolgozni lehet, - az kezdet; nem pedig a dumálás, irkálás,
szervezés etc., ez mind csak menekülés a tulajdonképpeni dolog elől, s
önkéntelen megvallása, hogy ott senki se tudja, hol a dolog vége, amit
meg kell fogni. [...] Másfél éve (visszahozhatatlan és pótolhatatlan 1 1/2
év!) döglöm már itt a képességeimmel, tudásommal, tapasztalatommal, s a
veszett dilettáns handabandázásban, zenebonában, össze-vissza fecsegésben
nem férkőztem hozzá a dologhoz, hogy megfogjam és megmozdítsam. [...] (Nem
veszed észre, mennyire hasonlít már ez az egész ügy az egyke-ügyhöz, amelyikben
mindenki elmondta és megírta az ő eredeti, a másikéhoz világért sem hasonlító
véleményét, megalakult 649 bizottság -, az egykézés naponta nőtt? mint
ahogy most a kiszoruló parasztság nő naponta. Hát ez a magyar, mon vieux!)
Ez a megbízólevél
nyilván véletlenül került a paksamétába, visszaküldöm."
Akár egy értelmiségi
Tiborc panaszait hallanánk, máig érvényesen. A magyar Bourbonok úgy látszik
nem tanulnak, de ellentétben francia mintáikkal, felejtenek. FL nem nagy
jövőt jósolt Kereszturynak és a Népi Művelődési Intézetnek. Tudta, hogy
a parlamentáris színfalak mögött a leghűségesebb szövetséges, a Parasztpárt
önmaga által végrehajtatott feldarabolásáról és betagolásáról van szó?
Mindenesetre igyekezett megragadni az egyetlen szalmaszálat, amit Kereszturytól
még várhatott: az újrakinevezést a '19-es professzorságra a pesti egyetemen.
"Kedves Dezső - írja 1946. VIII. 5-én - nagyon köszönöm a szíves értesítést,
s magát az ügy elintézését. Hál' Istennek, meg Neked, így legalább mehetünk
egy lépéssel tovább. [...] Az eskütétellel igyekezni fogok [...]". De egyelőre
ez is az igyekezetnél maradt. "7.-én az egyetem fil.[ozófiai] dékáni hivatalától
táviratot kaptam - írja Kereszturynak 1946. VIII. 16.-án - hogy 9-én jelenjek
meg eskütételre. Nem mentem, okul adva (nem ürügyül) egészségi állapotomat
(ischiasom kiújult), amitől ugyan most már mehetnék, de nincs annyi pénzem,
hogy utazhassam. A term.[észetbeni] lakásra levont 40 %-kal igazságtalanul
(mert a congrua megállapításába egyszer már beszámított) megcsonkított,
amúgy is csekély congruám oly kevés, hogy adóra, megélésre se elég. Szóval,
ebben a circulus vitiosusban vagyok: amíg nincs több pénz, nem mehetek
esküdni, s amíg nem mentem esküdni, nem lehet több pénzem. Nem tudnál néhány
száz forinttal valamilyen címen - előleg, vagy hasonló - kisegíteni? mert
így nem tudom, mikor jutok el az esküvőre."
Ez idő tájt
kaphatta kézhez FL Kerényi Károly VIII. 13-án feladott levelét, melyben
FL 1946. VII. 13. keltezésű helyzetbeszámolójára saját baseli gondjait
adta elő: "Abban, amit írsz, természetesen nincs sok öröm. Nekem továbbra
is az marad a magyarországi színvonal mértéke: hová állították Fülep Lajost.
Hát most visszaállították a pesti egyetemre. De hogyan? És odaállították-e
valóban? Ezt a se hús se hal helyzetet, amely a kultuszminiszter egyéniségében
oly szerencsésen jut kifejezésre - már abban is, hogy (hír szerint) meg
is bukott és mégis megvan - látom az otthoni helyzetre általában jellemzőnek.
S ezt tükrözi az én helyzetem is. Sehússehal Dezső jellemző módon tett
úgy, mintha tájékozatlan volna felőlem. Mintha nem ismertük volna egymást
nagyon jól még a Németh Laci-viharok régibb korszakából! S mintha nem kért
volna akkoriban cikket tőlem a Pester Lloyd számára, hogy valami humanizmus
is legyen az egyébként Németországnak szóló magyar kultúratálalásban! Jóindulat
mindig volt benne: lendület a jó ügyért soha. S ezt a jóindulatot is mindig
lefokozta nem emberi, hanem diplomatatulajdonsággá".
Hosszan panaszolja
aztán, miként ütötték el a római Magyar Intézet vezetésétől őt, aki az
ország érdekében is egyedül alkalmas lenne rá, Sehússehalék, s miként ösztökélik,
hogy építse ki a magyar kurzusokat, amiket az egyetemen tart, "'hungarológiai'
katedrává, de a baseliak költségén." Elmondja aztán, miért hajlandó még
Basel egyáltalában fizetni a magyar órákért "(persze távolról sem annyit,
amennyiből megélni lehetne)", de már értésére adták, hogy "Baselben - nem
magyar katedra, hanem magyar lektorátus csak akkor lesz a jövőben, ha a
magyar állam ad rá pénzt. Egyelőre pénz helyett engem ad, aki azonban szintén
nem élhetek meg a baseliek tiszteletdíjából. S közben mint a kultuszban
mondják, nyilasok garázdálkodnak a római intézetben, ablakon keresztül
viszik éjtszaka eladni az állami holmit (ezt Rómából hallom), pazarolják
azt, amink van, mert - se hús, se hal.
Én meg tartom,
amit lehet: Baselt és ezt a gesztenyés házat, ez idő szerint az egyetlen
emberi fedelet a gyerekeim feje fölött. Bosszankodom, ha arra gondolok,
hogy innen 14 km. az olasz határ s egy átszálással Rómában lehetnék (téli
előadások lehetőségét készítik is barátaim), vágyódom Utánad és Carlo után,
bizonytalanságban vagyok a világ s a magam közvetlen jövője tekintetében".
A későbbiekben
mind jobban elmélyülő Kerényi-Fülep levelezés úgyszólván minden egyes darabja
kitűnő - és fájdalmas - összehasonlítást kínál két nagy tudós életművének
publikációkban megnyilvánuló lehetősége között Svájcban illetve Európában
és Magyarországon, s legalább ennyire tanulságos az, ahogyan onnét látszik
az itthoni világ, az évek múltával mindinkább távolodóban egymástól. Pedig
Kerényi egyáltalában nem idealizálja a nyugati körülményeket: "Az egyes
szakmákon belül a kenyéririgység már nem is egyéni, hanem intézményes:
nincs munkaengedély, nincs még írói honoráriumra se joga idegennek. Az
én szerencsém az volt, hogy pozíciót kezdettől fogva nem szaktársaimtól
vártam, a klasszikus filológusoktól. Barátaim pszichológusok voltak, akiknek
anyagi köreit ittlétem nem zavarta." (V. 133. p.) Eleinte gondol is itthoni
katedrára, és kéri FL véleményét, hogyan látja jövőjét. "Hát itthon sehogy"
- felel VIII. 28-i levelében FL. "Tudod, hogy mi volt itthon -, nos, az
a nagyon kevéske is teljesen megsemmisült. És javulás itt már nem lesz
a mi életünkben, meggyőződésem szerint soha; ennek az országnak örökre
vége van, ma még virtuálisan, az első konfliktuskor aktuálisan is. Így
gondolj a jövődre, s családodéra. Helyzetedben itt érdemleges változás
csak akkor történne, ha én lennék a kult.[usz] min.[iszter]."
Kerényi persze
aligha gondolhatott komolyan hazatérésre. A Nyugaton meginduló szellemi
s gazdasági föllendüléssel hamarosan megnyíltak előtte a publikálás kapui,
s véle a hírnév és az anyagi jólét. Ezután már elsősorban frissen megjelent
vagy újrakiadott műveiről szól levelezésük, s csak alkalomadtán csipkedi
Kerényi egy-egy itthoni vagy nyugati magyar klasszika-filológus vagy filozófus
kollégáját; Szabó Árpádot, Szilasi Vilmost. Gerevich és Kardos Tibor iránt
- akiknél ő csakugyan sokkal alkalmasabb lett volna a római intézet vezetésére,
érthető a bírálata; de kijut maliciájából Illyésnek, Cs. Szabónak; sőt
még Tolnay Károlynak is, akinek szinte felhánytorgatja, hogy apja halálával
micsoda nagy vagyont örökölt: "Carlo itt volt a nyáron az Eranoson, de
komoly beszélgetésre vele nem került sor, inkább elkerülte. S világért
sem beszélt arról sem, amit aztán véletlenül tudtam meg, de okmányszerű
bizonyítékokkal, hogy az öröksége, ami az apjáról szállt rá, felér egy
Nobel-díjjal, legalábbis összegszerűen . Ne végy úgy tudomást róla, hogy
ő is észrevegye, de bizonyosan megnyugtat, ha ezt tőlem hallod." (VI. 30.
p.) De Carlo se vélekedett jobban Kerényiről: "A nyáron találkoztam - írja
Princetonból 1947. XII. 25-én -, előbb Tegnában azután Rómában Kerényivel;
sajnos nagyon kiábrándító volt számomra ez a találkozás. Nyilvánvaló lett
számomra, hogy az ő 'humanizmusa' csak külső máz, prétext; ! valójában
teljesen anti-humanista karakter. A németes stréberségét sem bírja ki az
ember sokáig. De beszéljünk másról." (V. 285. p.)
Ez a más pedig
éppen a Carlo nyakába szakadt anyagi gond: "állásom 1948 júniusában lejár
és nem lesz meghosszabbítva, úgy hogy állás nélkül leszek, anyagi gondokkal.
A Collčge de France meghívása is csak előadássorozatra szól csupán. Kénytelen
leszek bármit elfogadni, amit felkínálnak. Európába szívesen visszamennék.
Magyarországba is, ha a munka és szabad gondolkozás lehetséges volna. Erről
írjon kérem mihamarább. Érdemes-e látogatóba pár hétre Pestre menni a nyáron,
megnézni a helyzetet? beszélni a barátokkal? az Ön tanácsa mérvadó nekem.
Elvégre Pesten szívesen tanítanék."
FL azonnal,
szinte ijedten válaszol már 1948. I. 10.-én: "Hogy milyen nagy dolog lenne
rám nézve, ha Magával egy városban lehetnék, tán nem kell mondanom; tán
újra élednék a már alig tűrt s napról-napra nehezen prolongált élet súlya
alatt is; de sokkal jobban szeretem Magát, hogy oly önző tudjak lenni,
s ne mondjam ki mindjárt kereken: még a gondolatát is vesse ki a fejéből
az idejövetelnek. Mire is jönne?" Utal a pesti művészettörténeti tanszék
elnyerésének lehetetlenségére, s ha netán elnyerné is, hogyan élne meg
a tanári fizetésből? A levél végén egy rövid mondat: "K.[erényi]-t illetőleg
egyezünk."
Ezzel Tolnay
Károly pesti katedrájának a kérdése végleg lezárult. Ugyanakkor viszont
állandó tárgya a Levelezésnek a Kerényi Károlyé. "Budapesten állítólag
most közli a minisztérium a bölcsészeti karral - írja Kerényi 1948. III.
24.-én -, hogy kap még egy katedrát6, küldje
ki a bizottságot, kivel akarják betölteni. Ez lenne a nekem szánt katedra.
A kar elé a bizottság javaslata legkorábban áprilisban kerülhet, s közben
bizonyára engem is meg fognak kérdezni hivatalosan, elfogadnám-e a meghívást.
Te addig már otthon leszel s én, azt hiszem, nyugodtan felelhetem: addig,
míg Fülep Lajosnak - akinek a művészetfilozófiája a legfontosabb alapvetés
a görögség megértésére - nincs Budapesten ennek az előadására való katedrája,7
nincs sok értelme annak, hogy én ott a görög kultúrtörténelem előadásával
kísérletezzem." A két jegyzet: "6Valószínűleg
az ókori művelődéstörténeti katedrára utal, amelyet Marót Károllyal töltöttek
be." és "7FL művészetfilozófiai katedrát
szeretett volna kialakítani." Már 1948. IV. 3-án újra ír Kerényi: "Pontos
híreim ugyan nincsenek, de annyi elszivárgott ide, hogy a Karban a 'sors
embere' - nevezzük így micisapkás ex-esztétánkat2
- máris, és döntően, a nekem szánt katedra ellen nyilatkozott. Ezt semmiféle
szempontból nem veszem rossz néven tőle, csak azt szeretném remélni, hogy
ha a 'kerényizmus' ellen van is, a 'fülepizmus' ellen nincs és ezzel megrövidíti
az utat a mindannyiunkat kielégítő megoldások felé." És a jegyzet: "2Talán
Lukács Györgyre utal."
FL IV. 9-én
tért haza rövid, alig három hónapos itáliai útjáról, s már 13-án válaszol.
A kar csakugyan nagy többséggel elvetette a katedra ügyét, "helyette viszont
itt van a másik lehetőség a római intézet igazgatósága; ezt Neked szánják,
s a szándékhoz meg van a reális lehetőség is: Kardos Pestre jönne[...]. Téged
elvben nem lehet mellőzni; ezt komoly hely nagyon komolyan mondta. Én persze,
mint afféle tapasztalat-Kroesus, már csak a meglévőt fogadom el valóságosnak,
erre mégis azt mondom: jó okkal lehet bízni benne." (V. 305. p.) És a levél
végén: "Nagyobb magányban vagyok itt, mint Várkonyban, ott cinkék voltak."
Tán ezért
tekintette egy kicsit saját ügyének is Kerényi kinevezését a római intézet
élére, hisz akkor sokkal könnyebben járhatott volna haza, Itáliába. A levelekből
sejthetően amit csak tudott megtett az ügy érdekében. Intette barátját:
"Most csak arra kérlek, ne írj, mondj, vagy tégy olyat, amibe valaki beleköthet,
s elronthatja a dolgot." S mikor Kerényi aggályait sorolja az itthoni és
a római intrikák miatt (1932. sz.), nyugtatja: "ha valami változott volna
a tervben, híre eljutott volna hozzám". (1940. sz.) Most valószínűleg Kerényi
látott tisztábban, és sürgette a kinevezést, mert ha rövidesen meg nem
történik, Kardos és támogatói meg fogják hiúsítani. Mert "ami ma a kultuszban
külföldi vonatkozásban történhetik, az csak a már megállapított külpolitika
függvénye lehet. Ebben van talán e pillanatban az egyetlen megnyugtató.
[...] A döntés most pozitíve történhetnék mg s azért volna jó, ha most történnék
meg. Mert abban is Neked van igazad, hogy ami történik, az is ugyan mennyi
időre történik? Nekem egy rövid fellélekzés és nyugodt munkalehetőség mindenesetre
áldás volna" (V. 323-324. p.)
FL most, szokása
ellenére sokára, csak egy hónap múlva válaszol, 1948. VII. 21-én: "Amit
ma itt véglegesnek mondanak az, hogy Téged nem akarnak az igazgatóságra.
Nagyon sajnálom, hogy nekem jut a feladat ezt megmondanom, de mit tegyek,
ámítsalak? szamárság és erkölcstelenség volna. S elmondom, hogy ma értesültem
róla. Kb. 4-5 hete beszélgettem egy kompetens ministeriális úrral az intézet
állapotáról, mire ő - egész hirtelen, mert az utódlás kérdéséhez én még
el se jutottam - azt nyilatkozta, hogy ők már többször beszéltek az ügyről,
s engem szeretnének igazgatónak.2 Erre
én indulatosan válaszoltam, hogy úgy tudom, Te vagy kiszemelve, ennélfogva
rólam szó se legyen -, ostobán tettem, mert utána, indulatom csillapodtával
eszembe jutott, hogy tulajdonképpen azt kellett volna tőle tudakolnom,
Te komolyan el vagy-e ejtve, de már késő volt, és sokáig nem találkoztam
vele. Más helyeken azonban érdeklődtem, s egybehangzóan mindenütt azt mondták,
nem leszel igazgató. Grácia3 viszont, aki
közben nálam járt, azt mondta, hogy beszélt Alexits-csel, s az, mint előbb
is minden alkalommal, kijelentette, hogy semmise változott, Te leszel az
igazgató. Így ment ez az utolsó napokig. [...] Én minden helyen megmondtam
- amit Nekik meg kellett mondanom, de Neked azt hiszem, felesleges -, hogy
nem veszem el Előled a helyet. A felelet mindenütt az volt: Te úgyse leszel.
Ami engem
illet, így gondolkozom a dologról: ha Te csakugyan nem lehetsz, esetleg
lemegyek, de még nagyon meggondolom, mert borzadva gondolok a költözésre,
még ilyen redukált formában is, s a vele járó rengeteg időveszteségre etc.
etc. Ezenkívül az egész nemzetközi állapot igen labilis, ki tudja, mikor
nyugszik meg, ha egyáltalán..." (V. 334. p.) És a 11-ből az idézethez tartozó
két jegyzet: "2FL nem lett a Magyar Intézet
igazgatója. Kardos Tibor hazatérése után mind a Magyar Intézet, mind a
római egyetem magyar tanszékének működését felfüggesztették." "3Kerényi
Grácia (1925-1965) író, műfordító, Kerényi Károly első házasságából származó
ifjabb leánya. Az ellenállási mozgalomban való részvétele miatt hurcolták
el. Auschwitzba, majd Ravensbrückbe került. 1946-tól a budapesti egyetem
gyakornoka volt." (V. 85. p.) Alexits György kiváló matematikus volt, professzor,
akadémikus, régi, meggyőződéses kommunista. Ahol lehetett, igyekezett segíteni
elvátrsai ellenére is.
Kerényi FL
levelével azonos napon, 1948. VII. 28-án írt Rómából: "Kedves Lodovicóm,
Grácia írja, hogy járt Nálad s hogy azért nem írsz, mert semmi újat nem
tudsz. Mintha ezen az áldatlan római ügyön kívül más nem is volna a világon,
ami engem érdekel - például legfontosabb: munkáid állapota. Most, hogy
az amsterdami kongresszusra megírom a görög 'ember'-t - 'Der Mensch in
griechischer Anschauung' - s le akarom hozni az ideák világából úgy, hogy
mégse keverjem össze a jelentéstelen porral, nagy szükségem volna arra,
hogy a Te konkrét ontológiád szempontjaira hivatkozzam, amelyeket ezen
a példán is beigazolva látok.
De az az áldatlan
ügy is megvan s mind khaotikusabb lesz."
FL levelének
vétele után aztán nyomban újból ír Kerényi Rómából, 1948. VIII. 2-án: "Kedves
Lodovicóm, leveleink egy azon napról datálód tak, s most már kezemben van
Tőled legalább annyi hír, amennyiről értesítesz. Ebből annyi számomra valóban
örömhír, hogy komolyan lehet számítani Reád mint e ház fejére. Arra kérlek,
ha azok a kombinációk, amelyekről írsz nemcsak a di nimorum gentium tervei,
akik ravaszul ki akarnak játszani bennünket egymás ellen, (és pedig K.[ardos]
T.[ibor]-ral egyetértésben, akinek még te is jobb vagy mint én) - mondom,
ha azok a kombinációk majd a miniszter és az illetékes államtitkár szándékát
is hitelesen ki fogják fejezni, akkor mondj okvetlenül és határozottan
- igen-t. Egyúttal azonban - amennyire lehet - ezt a kettőt is kösd ki
feltétlenül:
1) nekem valóban
juttassanak fizetést (bármilyen címen) Svájcba;
2) legyen
meg az állandó munkahelyem ebben a házban, hogy ide bármikor átjöhessek
dolgozni." (V. 337. p.)
Kerényinek
ugyanis csak meghatározott számú napot adtak a Via Guilia-i Falconieri
palotában, minden évben. FL pedig csak egyszer jutott el most nemrégiben,
s friss élményei alapján érthetően vágyott vissza. 1948. I. 29-én kicsit
még morgolódva írt Basch Lorántnak: "A római szállásommal nem vagyok megelégedve,
et puis il y a trop de compatriotes dans cette maison", másfél hónap múltán,
1948. III. 12-én, már Firenzéből, lelkendezve írta Tábor Bélának: "Meg
se próbálom, hogy levélben valamit is mondjak eddigi élményeimről, majd
otthon élő szóval. Röviden most csak annyit, hogy bár Romát ismerem, háromszor
voltam ott, összesen csak két esztendőt töltve benne, tehát sokat vártam,
a valóság mégis fölülmúlta minden várakozásomat. Az életnek ez a bősége,
áradása, túláradása teljességgel elképzelhetetlen, s így attól tartok,
elmondhatatlan, megérzékelhetetlen." (V. 296. p.)
Tán ezért
is emeli ki a VII. 28-i keltezésű, rossz híreket közlő levél végén Kerényiék
már Svájcból, 1948. VI. 20-án írt leveléből Kerényiné római beszámolóját:
meglehet a rossz hírek ellensúlyozására: "Kedves Magda, nagy élvezettel
olvastam, nem is egyszer, hosszú, és mondhatom írásműnek beillő, szemléletes
levelét. Sajnos, én nem tudom innen hasonlók leírásával viszonozni - bár
tehetném! Igen elszomorított azonban a Giulio-Amadeo affaire s az én trattoriám
sorsa - hát ezért fedeztem fel fél évvel ezelőtt? ez csakugyan kegyetlen
csapása sorsnak, rám is, aki azóta Rómában valamelyest hontalanná váltam,
mert az esti órákban mindig oda gondoltam magam -, most hova legyek? Kérem,
tudósítson majd a folytatásról. Bárcsak visszacsinálódna minden, ahogy
volt, olyan mint egy rossz álom -, de a tapasztalat szerint az ilyenek
meg szoktak maradni." (V. 335. p.)
Kerényiné
remek római és sardíniai beszámolóját idézni kéne egészben; de legalább
a Giulio trattoriájára vonatkozó részből annyit, amennyi megérteti FL honvágyát
és ártatlan humorát, dehát egy ilyen remek novellából egy rövid részletet
kiragadni legalábbis illetlenség (vagy ami még sokkal rosszabb: dekonstrukció),
így hát idézzük inkább az 1916. sz. levélből a vonatkozó Csanak-jegyzetet:
"Giulio vezetékneve ismeretlen, az Abruzzókból származó vendéglős vendéglője
a Campo dei Fiori és a Piazza Farnese között volt. Abruzzói törzsközönsége
hazai szokás szerint némely estéken szülőföldjük táncait járta és egymásnak
feleselő, rögtönzött verseket énekelt. FL Rómában létekor rendszeresen
nála vacsorázott, gyakran baráti társaságban, pl. Kerényiékkel. Kerényi
Tegnából 1948. IV. 8-án írt levelében a következőket írja: 'Utólag azt
sajnálom csak, hogy bár naponta együtt voltunk s együtt ültünk a Piazza
Farnese abruzzói kocsmájában, ahol Fülep pokoli élvezetet talált a dudára
táncolt vad salterelloban, a kocsmáros és a vendégek improvizált stanza-recitálásában,
sőt a férfiak véres és a nők hajkitépő verekedéseiben is - mondom, sajnálom,
hogy ennek ellenére túl keveset beszélgettünk'. = Sziget. Kerényi Károly
levelezéséből válogatott Lackó Miklós. 2000. 1992. 12. sz. 52. p. (V.
296. p.)
Mind minden
Csanak-jegyzet, ez is pontosan eligazító, több szempontból is. Kiderül
pl., hogy Kerényi és Tolnay FL-nak, és feltehetően csak neki, bevallott
kölcsönös (enyhén szólva) rossz véleményük ellenére is láthatóan (vagy
látszólag?) jóban maradtak egymással, tudományos munkásságuk nem kis hasznára.
Legfeljebb annyit kell még elmondani, hogy a Giulio-Amadeo affaire és trattoria
sorsa végül happy enddel végződött: a házaspár látványos összeveszésük
után nem sokára visszavásárolta hirtelen mérgükben eladott kocsmáját, s
folytatódott minden a régiben, az abruzzói vendégekkel és zenészekkel,
saltarelloval és énekléssel, pont úgy, ahogyan Kerényiné élvezte és pompásan
elmesélte.
De FL soha
többé nem jutott el se Rómába, se választott Hazájába, Firenzébe. Magyarországon
1948 mindenben, ebben is a fordulat éve volt. Rákosi Mátyás tévesen máig
"szalámipolitikának" nevezett, valójában az országot családokig és barátságokig
lehatológan kettéosztó és egymással szembeállító pszeudoparlamentális politikája
beérett: "baloldaliak" és "reakciósok" állottak szemben egymással, és a
"baloldal" minden szervezetét, nemcsak a pártokat, a szakszervezeteket
is, a parasztszövetséget is, az MNDSZ-t is, sőt a pártoktól és oldalaktól
elvben független szakmai kamarákat is egyetlen nagy erőszakos párt egységes
keretébe, illetve fennhatósága alá egyesített. A "Párt" ötletes kommunikációval
dolgozott; a hagyományos eszközökön túl a rádió kézbentartásával és ügyes
hasznosításával "ellenzékből" is könnyen legyőzte az ország nagyobbik,
"kormányzó" felét. S ha valahol mégsem járt sikerrel, ott volt a félelmetes
reputációjú ÁVH. Ezentúl ebbe a keretbe illeszkedtek az egyéni karrierek
és pályaívek. Parafrazeálva Kerényi megállapítását: ami ezen a téren itt
történhetik, az már csak a politika függvényében történhetik. S az így
betagolódott érdekek és ambíciók stabilizálják "feed back" reakciójukkal
az őket kiválasztó és alkalmazó meghatározott és meghatározó politikát.
1948-ban elkezdődtek az "ötvenes évek", s nem egy vonatkozásukban máig
tartanak.
FL kiterjedt
levelezéséből a legszebb tanulságok egyike, hogy az "ötvenes évek szindróma"
ellen oltalmazhat, ha meg nem is mindig védhet az értelem, a szolidaritás,
a barátság.
(Folytatása a következő számban.)
|
|