|
TÖRÖK
KATALIN
Szemléltető művész,
szemléltető eszközök
Beszélgetés Wahorn Andrással
(A Szentendrei
művészportrék című 2004-es kiállítás és beszélgetéssorozat szeptemberi
rendezvényén Wahorn András volt a Szentendrei Képtár kamaratermének vendége.
Az alábbiakban a közönség előtt lezajlott műhelybeszélgetés rögzített,
szerkesztett változatát adjuk közre.)
- Gyerekkorunkban sokat játszottuk
az "Amerikából jöttem, híres mesterségem címere..." mondókájú játékot, ami
abból állt, hogy az egyik gyereknek el kellett mutogatni a foglalkozását,
mesterségét, a többieknek pedig ki kellett találni. Erre a játékra rímelve,
elmutogatás helyett szeretném ha elmondanád, hogy a Wahorn mesterség-címer
bővült-e, módosult-e az Amerikában eltöltött tizenhárom év alatt? Került
fel erre a képletes mesterség-címerre olyan tevékenység, amit egyértelműen
Amerikához lehet kötni?
- Húszéves
koromig nagyjából minden kialakult, és attól kezdve csak variálódnak a
dolgok, csak a hangsúlyok tolódnak ide-oda. Amerikában eltolódott a hangsúly
valamire, ami inkább a technológia használata és mondjuk a közösségi művészet.
Ami valami olyasmi, aminek alapján húszéves korom körül magamat szemléltető
művésznek és a műtárgyaimat szemléltető eszközöknek neveztem. Azonban akkor
még - ha most így visszanézek - ezeknek a dolgoknak csak a neve volt meg,
mert valójában olyan művekről, műtárgyakról, művészetről volt szó, amelyeknek
semmi haszna nincs és semmi másra nem szolgálnak, mint hogy megpróbálnak
egy belső képet kivetíteni. Akkor ezeket szemléltető eszközöknek neveztem,
most pedig azt szeretném, ha valóban szemléltetnének.
- Ha már
a korai korszakodat érintetted, hadd idézzem fel azt a híressé vált és
sokak által sokszor idézett mondatodat, hogy "a művészet sem nem ez, sem
nem az, a művészet az, amit én csinálok". Hogy viszonyulsz most ehhez a
kijelentésedhez?
- Nagyon pontosan
fogalmaztam meg akkor, most is aláírom. Sokan azt hiszik, azt képzelik,
hogy ezzel azt mondtam, hogy csak az a művészet, amit én csinálok. Nem
erről van szó. Minden művésznek az a művészet, amit ő csinál. Ezt azóta
kibővíteném azzal, hogy nincs se rossz művészet, se jó művészet, hanem
van maga a tevékenység, amit művészetnek nevezünk és hogy az mi, az attól
függ, hogy ki csinálja. Tehát ezt még mindig így gondolom.
- Röviden
summáztad, hogy számodra mit jelent a művészet, vagy a műalkotás létrehozása.
Korábban egy alkalommal azt fejtegetted, hogy az ef Zámbóval és fe Lugossyval
való szoros együttműködésetekben, együttdolgozásotokban az volt az egyik
legnagyszerűbb dolog, hogy ha nem is azonos módon, de hasonlóképpen éltétek
meg mind a hárman az önkifejezés és önmegvalósítás lényegét.
- Ezt nem
így gondoltam, hanem ellenkezőleg: én azt szerettem a mi közös munkánkban,
hogy abszolút különféleképpen éltük meg az önkifejezést, illetve a művészetünk
teljesen különböző volt, és mégis együtt tudtunk dolgozni. Én ezt szerettem
az együttműködésünkben, és aztán később a Bizottság zenekarban is, hogy
különfélék vagyunk, mégis egy produkciót hozunk össze. Tulajdonképpen ezt
kerestem Amerikában is, mert rájöttem, hogy ott így mennek a dolgok. Bár
mi innen sztárokat látunk, de igazából egy-egy produkció nem egy és nem
is három ember nevéhez kapcsolódik, hanem nagyon sokan dolgoznak össze,
amíg eljutnak valahova és amiből néha nagyon jó dolgok jönnek ki. Úgy értem,
hogy jó dolgok - mivel nincs rossz művészet -, hogy valami átfogót tudnak
közölni, ami mindenhol érdekes: Amerikában is, Európában is, Magyarországon
is, Indiában is, mindenfelé. Visszatérve a kérdésedre, az ef Zámbó-fe Lugossy-Wahorn
trióban azt szerettem - nem tudom, hogy mennyire tudtunk globális művészetet
kialakítani -, hogy különbözőek vagyunk, mégis együtt dolgozunk.
- Kanyarodjunk
vissza Amerikához. 1990 végén, 1991 elején mentél ki. Édesanyád kint él,
és ebből arra lehet következtetni, hogy nem teljesen a semmibe, nem az
ismeretlenségbe érkeztél meg. Voltál már előtte is Amerikában?
- Tizenhat
éves koromban, 1969-ben voltam Kanadában. Elég példátlan eset volt abban
az időben, hogy valaki elmehet Magyarországról a tengerentúlra, úgyhogy
sokkolóan hatott rám az az utazás. Alapvetően megfordította az életemet,
mert látnom kellett, hogy a valóságnak van egy másik oldala is, illetve
hogy a világ nem pontosan olyan, ahogy az a Népszabadságban le van
írva. Két hónapig voltam Vencouverben, ami abban az időben a hippizmus
gyűjtőközpontja volt: az amerikai hippik ide menekültek a vietnami háború
és a katonaság elől. Egy egészen különleges világot ismertem meg ott tizenhat
évesen, és amikor visszajöttem, súlyos traumán estem keresztül, mert akkor
láttam csak igazán a különbséget. Nem is akkor, amikor kimentem, hanem
akkor, amikor visszajöttem. Megérkezésem után egy nappal a Petőfi-hídon
vártam a villamosra, és akkor tűnt fel, hogy milyen mások az emberek. Azután
viszont az életem nagyon izgalmassá vált itthon, köszönhetően annak, hogy
találkoztam az Öcsiékkel - ef Zámbó Istvánékkal -, akik a barátaim lettek,
és fontos dolgokat tudtam csinálni. Meg is feledkeztem erről a - mondjuk
így - amerikai álomról egészen 1990-ig, amikor valahogy lezáródott itt
az életem. Úgy éreztem, hogy amit el akartam érni, elértem, s akkor egyszer
eszembe jutott Pomázon, a Fő téren, hogy miért is nem megyek ki Amerikába?
Egészen addig úgy éreztem, hogy erről már szó sem lehet, már kialakult
itt az élet, de akkor hirtelen belém vágott a kérdés, és pár hónap múlva
el is mentem.
- Szerepet
játszott ebben a rendszerváltás?
- Nem láttam
itt feladatot abban az időben és meglehetősen el is keseredtem a rendszerváltás
után attól, ami itt történt hirtelen. Talán szerepet játszott ebben az
is, hogy meghirdettem a rádión keresztül egy pályázatot, hogy ezt a szomorú
magyar himnuszt cseréljük ki valami bizakodóra, valami jövőbe mutatóra,
hogy ne legyen ilyen depressziós. Nagyon sok levelet kaptam, egyértelműen
olyanokat, hogy ne cseréljük ki, ez a mi szent himnuszunk, ez való nekünk.
S akkor arra gondoltam, hogy nincs már miért küzdenem itt, el akarok menni.
- Amikor
meghoztad a döntést és elkezdtél csomagolni volt valami a fejedben, valami
konkrétum, hogy hova mész, hogy mit fogsz csinálni, vagy csak a szó klasszikus
értemében vett kalandvágy hajtott?
- A klasszikus
kalandvágy hajtott. Volt egy határozott képem Amerikáról, mivel nagyon
szerettem az amerikai kultúrát, és mert meghatározóak voltak számomra a
beat-költők, az írók, a képzőművészek, a zenéről nem is beszélve. Tehát
azt hittem, hogy mindent tudok. Valamennyire meg is tanultam tizenhat éves
koromban angolul, amit itt Európában jól tudtam használni. Amikor leszálltam
New Yorkban a repülőgépről, akkor rájöttem, hogy még cigit sem tudok kérni
rendesen. Az első sokk az volt, hogy amit húsz év alatt a kultúrán keresztül
megtanultam Amerikáról, az szinte semmit nem ér. Annak, aki először érkezik
oda, Amerika olyan, mintha a Holdra lépett volna. Hiába tudod a nyelvet,
a mögötte rejlő dolgokat, az emberek viselkedését, emócióját nem értheted,
fogalmad sincs, hogy amikor mondanak valamit, az tényleg mit jelent és
hogy mikor és miért hogyan viselkednek. Ezt nem lehet megtanulni sem a
könyvekből, sem a zenéből, sem a filmekből, még ha minden nap nézzük is
őket. Most még inkább azt látom: például ugyanazok a filmsorozatok, amelyek
kint futnak, itt is megjelennek egy pillanat alatt, és egészen más életet
mutatnak, mint ami a valóságos.
- Ami a
filmeken keresztül megjelenik, az egy kreált Amerika?
- Kreált,
mivel egy stúdióban zajlik, de igazából az amerikai is azt hiszi, hogy
magát látja és a magyar is azt hiszi, meg az ukrán is, hogy a saját problémáiról
van szó. És ez egy rendkívüli dolog, hogy mindez ott készülhet Hollywoodban,
ami megint egy különleges hely, mert egyáltalán nem olyan szórakoztató,
mint ahogy gondolnánk, pedig onnan szórakoztatják az egész világot. Szóval
egyáltalán nem azt kaptam, amire számítottam, hanem egy sokkal érdekesebb
dolgot. Sokkal kalandosabbá vált az egész, mint ahogy én azt gondoltam.
- Az életet,
a pénzkeresetet, a betagozódást, a tevékenységet, a munkát illetően miként
alakultak a kezdeti idők?
- Mivel anyám
ott él, először Vencouverbe mentem, azzal az elképzeléssel, hogy kb. két
hét múlva rá fognak jönni, hogy én milyen nagy művész vagyok és akkor úgy
folytatom, mint ahogy itt abbahagytam. De ez nem így történt. Kibéreltem
egy nagy stúdiót, vettem egy autót, festettem huszonöt képet, csináltam
négy-öt kiállítást. Aztán nagyon hamar rá kellett jönnöm arra, hogy az
amerikaiak a falon lógó képet egészen másképpen közelítik meg, mint mi,
vagy az európaiak. Az én képeimnek, főként abban az időben, nagyon direkt
szexuális tartalma volt. Például az egyik képemen - itt is látható most
a kiállításon -, van egy férfi és egy nő, a férfi fel van gerjedve és a
nő öléből virág fakad. Ha erre bárki ránéz, ezt így látja. De ott kint
önmagában nem elég, ha a kép megjelenik egy kiállításon, hanem verbálisan
is alá kell támasztani, vagyis odajön a látogató és megkérdezi, hogy mi
van a képen, és mit akarok ezzel ábrázolni. És akkor mondom, hogy van ott
egy felgerjedt férfi, előtte egy nő fekszik és az öléből virág fakad. És
akkor azt mondj: "Aha! Thank you". Önmagában a kép nem ér semmit Amerikában.
Mind a mai napig nem tudtam kitalálni, hogy miért van ez így. Magyarországon
megszoktam, hogy ha a lakásomba bejött valaki, mondjuk a postás vagy bárki,
akkor körülnézett és megjegyezte: "Mi a fene, maga fest?". Ott, ha egy
amerikai művésztársam eljött hozzám, akkor körül sem nézett, leült és azt
mondta: "Na mit csinálsz, festesz?". "Igen." "Mit?" "Azt." "Aha". Tehát
nem is néz rá, csak akkor, ha valami oka van. Nagyon fontos ok lehet például
az, hogy a kép 150 ezer dollárt ér. Abban a pillanatban megállnak előtte
és akkor már föltehetik a kérdést, hogy vajon mi ez? Ha azonban nincsen
egy ilyen információjuk, akkor nem érdekli őket. Ezért nagyon nehéz kiállításokat
is csinálni, mert azért az emberek nem mennek el a kiállításra, hogy képeket
nézzenek. Hogy ennek mi az oka, azt nem találtam ki. A legkézenfekvőbb
magyarázatot akkor kaptam, amikor valaki azt mondta, hogy "engem azért
nem érdekelnek a képek, mert csak úgy ott lógnak a falon és nem csinálnak
semmit." Azok bóvli magyarázatok erre, hogy az amerikai kultúra fiatal,
hogy az amerikaiaknak nincsen vizuális kultúrájuk. Nem igaz! Az amerikai
filmek, a legvacakabbak is gyönyörűen vannak fényképezve, sokszor még a
szappanoperák is, az újságok is jó minőségben jelennek meg, szépen komponált
képeket hoznak le, magas technikával, tehát létezik vizuális kultúra, de
a képzőművészetet másképp ítélik meg.
- Mit csinál
ott egy galériás? Hogyan kelti fel az érdeklődést? Ezek szerint más technikával,
más taktikával kell dolgoznia kint, mint amit itthon megszoktunk.
- Los Angeles-ben
például több száz galéria van, de igazából csak néhányban érdemes kiállítani
hírnév vagy eladás szempontjából. Ahol igazán eladnak, az nincs is nyitva.
A tulajdonos fölveszi a telefont és azt mondja: "Halló, van itt egy kép,
ezt most megveheted 250 ezerért, nagyon jó." És leteszi a kagylót. Ennek
az embernek hisznek valami miatt, és mivel hisznek neki, megveszik a képet.
Nem a művésztől veszik meg, a művésztől senki nem vesz képet. A galériástól
veszik a képet, mert benne bíznak, ha már megteremtette a saját nimbuszát.
Itt van mögöttem például ez a kép. Egy darab vászon, ami be van kenve festékkel.
Hogy tíz forintot ér, vagy tízmilliót, az egy illúzió. És ha a galériás
meg tudja teremteni ezt az illúziót - nagyon kevés ember képes rá -, akkor
el tud adni. Van azonban még egy dolog, amit figyelembe kell venni. Az
amerikaiak általában, a műbarátok is, két fő árkategóriát ismernek el.
Ha a művész nem nagyon híres, akkor a képei 200-300, maximum 800 dollár
körül vannak, de akik nagyon híresek, azoknak a munkái kerülhetnek 50 és
100 ezer dollárba is.
- Itt,
a kiállításon látható képeidnek a túlnyomó többsége Amerikában készült.
Értek-e kint olyan hatások, amelyekről úgy érzed, hogy nélkülük ezek a
képek - és a többi, itt most nem kiállított munkáid - nem születtek volna
meg?
- Úgy látom,
hogy ezek a képek Amerika nélkül nem készülhettek volna el. De ha megnézzük
az előző tíz évben készült műveket, akkor látható, hogy ez itt egészen
más. Én nem is tudok mást csinálni, mint amit érzek, a napi események is
mind belejátszanak a képeimbe.
- A napi
események kapcsán hadd említsem meg, hogy ezek a pici post-it lapokon lévő,
pár centis rajzok, amelyek szellemes meghatározásoddal mintegy sormintát
adnak a nagy képek között, ezres nagyságrendben készültek Amerikában.
- Talán már
több is van belőlük, mint tízezer. Volt egy időszak az életemben, amikor
egy rajzfilmgyárnak dolgoztam, hátteret rajzoltam. Ott, a nyugati parton,
Los Angeles-ben egészen más a helyzet. Ha az ember csinál valamit, nem
nagyon jut energiája másra. Nincsen esti kocsmázás, nincsen szórakozás,
csak munka és munka után a hazamenés. Nekem sem nagyon maradt energiám
a művészetre, de ott voltak az asztalon ezek a kis post-it jegyzetlapok,
és a munka üres perceiben ezekbe bele tudtam álmodni az életemet. Néhány
évig ez volt az egyetlen lehetőség a belső kreativitásom megjelenítésére.
Kivéve azt, hogy minden évben volt néhány hét, amikor összejött annyi energiám,
hogy reggel ötkor vagy hatkor felkeltem, festettem tízig és utána mentem
dolgozni. Ezeknek a kis képeknek az előképe már létrejött, amikor két évig
katona voltam itthon. Volt mindig a zsebemben egy kis mappa, amibe egy
golyóstollal rajzoltam, és ezzel lelkileg teljesen elvontam magam a katonai
szolgálattól. Sokszor úgy éreztem, két-három nap is eltelt, mintha ott
se lettem volna. Direkt őrségbe kértem magam, mert akkor nem kellett a
körletben, a bűzben bajlódni a többiekkel, hanem ott álltam az őrségben,
télen a hóban, és a zseblámpa fényénél lehetett rajzolni, és egy másik
világba képzelhettem magam. Ugyanerre szolgált még az őzagancsfaragás is.
Gyönyörű kis szobrokat csináltam, de sajnos ezek már elvesztek. Ez a fajta
önmentő tevékenység jött elő Amerikában is. New York-ban kezdődött, de
az igazi rajzok itt most nem szerepelnek, egyelőre mappákba vannak és arra
várnak, hogy valami óriási kiállításon, egy múzeumban be lehessen mutatni
egyszerre mind a tízezer vagy húszezer kis rajzot.
- Mesélted,
hogy van egy olyan terved vagy ötleted, hogy lesz egy kiállításod, ahol
a kiállítótermekben tíz métereken keresztül csak ezek a kis pici képek
lesznek felsorakoztatva.
- Igen, ezt
szeretném.
- Szalai
András építésznek a Vajda Lajos Stúdió antológiájában megjelent egy írása,
amelyben elmeséli, hogy az egyik prágai utatok során az esti sörözéseknél
mindig volt a zsebedben egy tűhegyes toll. Megfordítottad a söralátétet,
és egész történeteket rajzoltál rájuk néhány perc alatt. A VLS-ben - a
Vajda Lajos Stúdióban - az 1980-as években volt egy kiállításod, amelyen
109 ilyen rajzot mutattál be, ami azt jelenti, hogy a húszas éveidtől mind
a mai napig...
- Az azért
más volt, mert azok nagyobb rajzok voltak, de valóban volt olyan periódus
az életemben, különösen fiatal koromban, amikor minden nap köteleztem magam
arra, hogy legalább egy rajzot csináljak, és az ne hasonlítson semmilyen
elemében az előző napira. Ezt most már megtagadom, és már csinálok olyan
rajzokat, amelyek ugyanolyanok, mint az előzőek. Persze úgysem lesznek
teljesen egyformák, de éppen ez az érdekes, hogy ugyanazt rajzolom meg
mondjuk tizennégyszer másképpen, aminek túl sok értelme nincs, de nagyon
szórakoztató.
- Említetted
az előbb, hogy pár évig egy filmstúdióban dolgoztál. Neked, aki korábban
sokkal kötetlenebbül, lazábban éltél itthon, nem volt kicsit kemény ezt
a másfajta életet felvállalni?
- Nézd, én
kalandozni mentem ki, és ha ugyanúgy éltem volna, mint itt, abban nem túl
sok kaland lett volna. Nehéz volt, persze. De érdekes is volt, mert én
igazából soha életemben nem dolgoztam. Amikor elvégeztem a gimnáziumot,
utána talán két évig dolgoztam napi hat órát, mondjuk. Azután soha többet.
Amerikában negyvenéves koromban elkezdtem napi nyolc órát eltölteni egy
vállalatnál, de úgy éreztem, hogy egyrészt ezt még eddig kihagytam az életemből,
másrészt viszont ezzel nagyon jól lehetett keresni, meg tudtam alapozni
az egzisztenciámat, mert nem akartam a művészetemmel sáfárkodni. Olyan
fizetést kaptam, amivel az egész családomnak nagyon jó megélhetést biztosítottam,
olyan jót, amilyet itthon se tudtam azelőtt. Tehát el tudtam érni, hogy
mindazt, ami nagyon fontos volt, amire valaha vágytam, meg tudtam venni.
Mert nagyon sok mindenre vágytam. Nem ékszerekre, vagy különleges ruhákra
vagy autókra, hanem szerszámokra, eszközökre, hogy omni-potens legyek,
hogy mindent meg tudjak csinálni. Legyen asztalosműhelyem, tudjak forrasztani,
tudjak elektronikus dolgokat építeni, meglegyen a legjobb computerem, legyen
hangstúdióm, videóm, minden legyen meg, amit akarok, hogy ne kelljen kölcsönkérni.
A napi nyolcórás munkáért cserébe szinte heteken belül megszerezhettem
mindent, mivel ott úgy van, hogy az ember bemegy a boltba és elhozza azt,
amire szüksége van, és ha nem tetszik, visszaviszi. Szóval, megérte egy
darabig. Akkor még azt hittem, hogy emellett tudom majd építeni a művészeti
karrieremet is, de aztán amikor néhány év múlva rájöttem, hogy ezt nem
lehet, akkor otthagytam azt az állást. Szabadúszó lettem megint, hogy a
művészetre tudjak koncentrálni, és mindezeket a megszerzett javakat kihasználva
a művészetemet építhessem.
- Létrehoztad
magadnak a bázist, minden adottsággal, tárgyi kellékkel rendelkeztél és
ezzel egyfajta szabadságot teremtettél. De hogy tudtad áttörni azt a falat,
hogy megismerjenek, hogy odafigyeljenek rád? Találtál olyan galériát, amely
foglalkozott veled, vagy be tudtál kerülni valamelyik művészközösségbe
- gondolom, ott is vannak ilyenek -, amellyel együtt, közösen könnyebben
ment a dolog?
- Nem, nem
találtam mind a mai napig egyetlen olyan galériát sem, ahol hozzám hasonló
művészekkel találkoztam volna, vagy olyan művészekkel, akik igazából nekem
tetszettek volna. Elég magányosan éreztem magam kint az elképzeléseimmel.
- Szerepet
játszott ez abban, hogy hazajöttél?
- Valószínűleg
ez is szerepet játszott, igen, bár meg kell vallanom, hogy azért sem találtam
galériát vagy művésztársakat, mert aztán már nem is kerestem. Meguntam
saját magamat, mivel azt csinálhattam végre, amit akarok, és nem volt már
kit hibáztatni. Mindenem megvolt, időm is volt bőven. Elkezdtem azon gondolkozni,
hogy mit ér a művészetem, hogy mi lenne a következő feladat. Fessek még
egy képet? Vagy rajzoljak még tízezer rajzot?
- András,
te többek között arról vagy híres, hogy több művészeti ágban vagy területen
lettél profi. A képzőművészet mellett filmet rendeztél, forga tókönyvet
írtál, hanglemezstúdiód is volt, aktívan zenéltél. Kint a zene egyáltalán
nem...?
- De, zenéltem
kint, fel is léptem, volt zenekarom, két formációt is összehoztam. Az egyikkel
voltam itthon is, ami valójában nem egy zenekar volt, hanem egy táncosnő
és én. Érdekes is volt... Mondom, igazából magamat untam meg. Elkezdtem azon
gondolkodni, hogy mi lehet az, amiben a kreativitásomat használni tudom,
de nem rólam szól elsősorban. És ezzel visszatérek oda, amikor fiatal koromban
magamat szemléltető művésznek hívtam. Ismét fölmerült bennem a kérdés,
hogy mit szemléltetek? Mi ez, amit csinálok és miért? Kinek kell, azon
kívül, hogy nekem jó? És arra gondoltam akkor, hogy megpróbálom megint
itthon, mert talán itt, ahol van hátterem, nagyobb jelentőséget kapnak
a dolgaim. Amerikában rájöttem arra, hogy a műveim önmagukban nem érnek
semmit. Hogy én ki vagyok, az nem a műveimnek köszönhető elsősorban, hanem
a múltamnak, azoknak az embereknek, akik velem együtt nőttek fel, akik
körülvettek, a híremet vitték, szerettek valami miatt. Együtt kreálták
azt a személyiséget, ami én vagyok. Nagyon hálás vagyok Amerikának azért,
hogy próbára tehettem a műveimet, és igazából rá kellett jönnöm, hogy kevesek
önmagukban. Azért jöttem vissza, mert szeretnék csinálni valamit, és szükségem
van erre a háttérre, a barátaimra, az emberekre, akik szeretnek vagy bíznak
bennem.
- 1972-ben
kerültél Szentendrére, Budapestről jöttél, akkor lehettél húszéves. Eltöltöttél
itt - és részben Pomázon - húsz évet, majd elmentél tizenhárom évre egy
teljesen más világba, ahonnan most a nyáron visszajöttél. Milyennek látod
most Szentendrét, az itteni körülményeket? Látsz valami jelentős változást?
Vagy provinciálisak vagyunk, egy helyben topogunk? Volt olyan élményed,
mint amit 1969-ben tapasztaltál, amikor Kanadából hazajöttél?
- Még nem
tudom, hogy mi van, mert holnap lesz egy hónapja, hogy visszajöttem, és
bár az elmúlt tizenhárom évben többször voltam itthon, akkor másképp néztem
a dolgokat. Azt látom, mintha a jövőből jönnék vissza, de az a jövő már
itt is elkezdődött. Azt látom, hogy nagyon sok minden kezd megvalósulni,
amit még nyolc évvel ezelőtt kint láttam először, és itt még elképzelhetetlen
lett volna.
- Mondanál
erre példát?
- Neves művészbarátaim
ösztöndíjakra pályáznak, ahelyett, hogy eladnák a képeiket. Amikor elmentem,
úgy éreztük, hogy mi életünk végéig megélünk a képeinkből. Most már nem
tudják eladni a képeiket, hanem ösztöndíjakra pályáznak az államtól, mert
a képek senkinek sem kellenek. Például ezt látom művészileg. A jövőből
a jövőt. A társadalom viszonyát művészettel. Kezd hasonlítani ahhoz, ami
Amerikában van. Az emberek viselkedése is megváltozik. Aki pénzt akar keresni,
keményebben dolgozik. Sok minden megvalósult, ami azelőtt csak ott volt,
bár lehet, hogy magyaros módon, mert itt másféle emberek élnek. Nem hiszek
abban, hogy itt is Amerika lesz, mert az emberek egészen másképpen fogják
ezt a társadalmat kialakítani, de Amerika a kutatóközpont. Ott más nem
történik csak a munka. Az emberek éjjel-nappal dolgoznak, nem mennek el
szabadságra, nem járnak kocsmákba, csak dolgoznak. Talán ez az oka, hogy
annyira előre vannak. Ha látnak egy problémát, ahelyett, hogy bűnbakokat
keresnének, megoldják. Ez egy nagyon fontos dolog! Ha van egy probléma,
nem azt mondják, hogy "hát gyerekek, ez nem jött össze". Tizenhárom éve
nem tudom lefordítani angolra azt, hogy "ez nem jött össze". A másik, ami
fontos: amikor Maca lányom iskolájában évzáró ünnepség volt, az igazgató
azt mondta a beszédében: "...kedves gyerekek, nem azt kívánom nektek, hogy
kövessétek az ősök útját, hanem azt, hogy keressétek az új ösvényt". Folyamatosan
az újat, a változtatást keresi az a társadalom és ezért képes arra, hogy
a jövő laboratóriuma legyen. A dolgok legjobb elvégzésének egy útja van.
Mi is a jóléti társadalom irányába megyünk, és ha ezt akarjuk, akkor ennek
megfelelően kell a dolgokat csinálni. Nekünk is kellenek azok a tárgyak,
azok a vackok, amelyek minden embernek. Éjjel-nappal azt nézzük a tévében
és azt olvassuk az újságban, ami ott van.
- Te jól
érzed magad ezzel a jövőképpel?
- Nem tudom.
Engem nagyon érdekel a jövő. Akkor ijedtem meg, amikor elkezdtem visszaemlékezni,
vagy a múltra gondolni. Azt szeretem, ha a jövőre tudok gondolni. A jövőbe
vetni a tekintetet, ez olyan, mint egy kábítószer.
- És mit
látsz a jövőben?
- Nem, én
nem vagyok jövőbelátó, csak figyelem a mindennapokat, terveket szövök.
Ha valamit látok a jövőben, akkor azt látom, hogy visszaszorul a művészetnek
ez a része, amire én fölesküdtem, s amit valahol szeretek még, de látom,
hogy ez nem megy. Az egyéniség visszaszorul és valami falanszterszerű dolog
jön létre. Ez nem annyira szomorú, mint ahogy leírták, hogy a közösség
javára kell a művésznek is dolgoznia, mert különben a közösség nem fogja
őt elfogadni, eltartani. Az elmúlt évszázadban a művészek pont ellenkező
irányba mentek, azt mondták: nézd meg, hogy én mit gondolok, mit képzelek
a kék és a zöld viszonyáról. Volt is idő, amikor ez izgalmas volt. Az individuum,
a sztár, az egyéniség volt fontos, függetlenül attól, hogy ez a tömegeknek
mit jelentett. És most azt látom, hogy egyre fontosabb lesz a művészetnek,
hogy közösségi értékeket teremtsen.
- Ez a
felismerés, vagy a másként való gondolkodás ezekről a dolgokról az amerikai
évek hozadéka?
- Igen, persze.
- Menjünk
egy kicsit még vissza a múltba. Tudatos ellenzéki magatartásnak, viselkedésnek
tartod, amit te, amit ti annak idején a Vajda Lajos Stúdióban és a Bizottság
együttesben csináltatok? Ez most egy eléggé aktuális téma, nagyon foglalkoztatja
a társadalmat, a közéletet. Kíváncsi lennék, hogy te önmagatokat hogyan
ítéled meg ebből a szempontból?
- Magamról
tudok csak nyilatkozni. Arra emlékszem, hogy ahányan voltunk, annyiféleképpen
éltük meg, de volt egy idő, amikor olyan nyomás nehezedett ránk, hogy ennek
ellenére mégis éreztünk egyfajta együvé tartozást. Abban a pillanatban,
amikor könnyebb lett a helyzet - például azzal, hogy megalakult a VLS -
néhány évre rá szét is esett a társaság. Az aranykor csak néhány évig tartott.
Abban a pillanatban, ahogy a külső nyomás gyengült, az összetartó erő is
meggyengült, és mindenki megpróbálta a saját individuális útját tekinteni
az egyedül üdvözítőnek.
- Az a
kifejezés, hogy a társaság szétesett, nem túlzás? A VLS azóta is megvan,
működik, persze sok személycserével, változással stb. Nem inkább arról
van szó, hogy áthelyeződtek a súlypontok, máshová kerültek a hangsúlyok?
Bár igaz, te máskor is ilyen markánsan fogalmaztál ezzel kapcsolatban.
- Ez az én
véleményem, én így éltem meg. Úgy éreztem, hogy az összetartás megszűnt,
a látszólagos egy cél is megszűnt. Nagyon jó példa, hogy a rendszerváltás
után hogy fordultak egymás ellen régi ellenállók és kiderült, hogy teljesen
másképp gondolkodnak. Ez kicsiben nyílván a VLS-ben is megvolt.
- Megkérdezte
tőled a tegnapelőtti interjú során a Magyar Hírlap riportere, hogy mit
szólnál, ha újra összeállna a Bizottság és újra lenne koncert. Határozottan
azt mondtad, hogy nem tartod jó ötletnek, nem látsz benne fantáziát és
indokként hasonlókat mondtál el, mint amit most itt, hogy az a társadalmi
közeg, az a közönség, a ti akkori együttlétetek - ahogy akkor megvolt -
az visszahozhatatlan.
- Igen, de
nem csak mi nem vagyunk olyanok, mint akkor voltunk, senki sem olyan már.
És mivel én azt nagyon szerettem, úgy is akarom megtartani.
- Nem foglalkoztatja
a fantáziádat, hogy valahogy újra kéne, újra lehetne teremteni valami olyasfajta
közösségi tevékenykedést, nyilván a mostani körülményeknek megfelelően,
mint ami annak idején volt?
- Megpróbálok
ebben részt venni. Folynak már a tárgyalások, egy nagyméretű kulturális
projekt alakul, de erről most még nem akarok beszélni, néhány héten belül
ki fog derülni. Hatalmas méretű dologról van szó, amivel ez az egész szemléltető
művész-dolog, ami fölsejlett bennem húszéves koromban, végre képet tud
ölteni. Abszolút nem rólam szól, hanem egy hatalmas team-munka, egy nagy
beruházás és különleges feladat. (Mint néhány nap múlva, októberben kiderült,
az IHM felkérte a Jövő Háza Project Kuratóriumának elnöki posztjára, melyet,
megismerve a körülményeket decemberben visszautasított.)
- A tizenhárom
Amerikában eltöltött év alatt kiestél az itthoni műkereskedelemből, galériás
kapcsolatrendszerből, gyűjtőkörből. Vagy amikor hazajöttél mindenki ovációval
fogadott?
- A régi nimbusz
megvan, a régi műkereskedelem nincs meg. Megváltozott az elmúlt tíz évben
a kortárs művek eladása, ami régebben volt, az ma már nem létezik. Arról
van szó, hogy nagyon szűk a vásárlóréteg. Tíz évvel ezelőtt azok, akik
szert tettek pénzre, bevásároltak, mára viszont nagyon nagy százalékuk
tönkrement, és a műveket áron alul piacra dobják. Tehát én hiába tartottam
tíz évig az áraimat, a társaim sem tudják eladni a műveiket saját áraikon.
Elárasztják például a hazai műkereskedelmet eredeti Wahornokkal fél áron.
A probléma ott van, hogy nincs nagyobb fölvevő piac, kicsi az ország és
nem történt meg az, amire számítottunk, hogy nyugatra is tudunk terjeszkedni.
Megmaradtunk magyar művészeknek, magyar gyűjtőkkel, akiknek a száma véges.
|
|