TÓTH
ÁKOS
De fato
"Szomorú, mondod most, szomorú..." A végzetről, a végzetünkről - fordítaná
le s helyesbítené is mindjárt a címet (címünket) Takács Zsuzsa verseinek
jellegzetes beszélője, aki egy rejtélyes szerveződésű közösség tagjaként
nemritkán a királyi többes szám szónoki fordulatát alkalmazza megszólalásai
során. További rövid gondolkodás után ugyanez a beszélő valószínűleg A
végzetemről alak mellett döntene mégis, demonstrálva ezzel is a megoszthatatlan
tudás személyességét, a vakító, mindent átható s e versekben sokszor elszavalt
magányt. A végzet, a vég így mindjárt kettős értelemben nyilatkozna meg
számára: szó van arról a személyes, a szubjektummal azonosítható döntésről,
ítéletről, mely mindenki számára szükségképpen előáll, s mely a jóslat
jövő-jelenidejeként mindig a megjelölés, a beírás (inskripció) és a végrehajtás
már-elgondoltjaként és nem-tudhatójaként halasztást nyer (e kozmikus bírósági
tárgyalás gyakran jelenik meg a versekben, példaként a kafkai rövidtörténetek
zártsága és bonyolult szimbolizmusa szolgálhatott: Ítélet; A (vak)remény;
A változás stb.). A végzet azonban itt a vég szabályos lezárásának
képzetére is kihat: az ultima latet, a mindig-eljövendő legfőbb
pillanat (Lévinas), mint poétikai centrum, beláthatatlan erőtér, a valódi
vég valódi neve, illetve e név helye felé irányít minden lépést.
"A végtelenbe zárva be." Ez az univerzum persze, mint minden
kiismert és sokszorosan bejárt tér, haza, nem távlataival kápráztat el,
lévén, hogy legtöbbször a házat, a lakást öleli csupán fel, az üres, magányos
(néma)szobát, mindegyre bezárt ajtóival és ablakaival, olykor egy-egy utcát,
a fasort, egy játszóteret, ahol a sarkon ugyanaz a koldus ül évtizedek
óta, vagy a várost a benne "fájdalom nélkül" fel-alá járó villamossal,
a pályaudvart, a városon kívül pedig egyedül a kezdet-vég két katartikus,
egymásra nyitott színhelyét: a kórházat és a szakadékot. Látható, hogy
e "világnyi tér" arányaival és egységeinek hermetikus elzártságával a titok
topográfiájának makettjévé vált. A láthatatlan és lezárt térelemek sorához
illeszkedik a versalany önszemlélete, részeként annak a verslogikának,
mely képes egybefüggő és működő rendszernek látni mindent maga körül és
önmagában: a vérerekben keringő kapszulától egészen a Történelemig. Az
áthelyezések gyakorlatai, a mikro- és makrovilág egyként megismerhetetlen
(mert elzárt) tényei írják a nyelvbe azt a bódító energiát, mely a versek
által kudarcosnak és félkésznek elkönyvelt produkció folytatását sürgeti.
A tudás-nem tudás oppozícióba zárt, majdnem természettudományos megismerés-igény
és kétely többször jelenik meg egészen konkrétan a versek poétikai forrásaként.
Szemléletes, mikor a Napló, 2004 ciklus első versében (06.11.) a kétségbe
esett és önsorsrontó hipotéziseket gyártó nyelv erős és fékezhetetlenül
költői ellenpontokba gabalyodva túljut önkritikus szakaszán, leveti "üressége
mázsáit", és további kezdeteknek ad helyet (hiszen a ciklus folytatódik).
Egy másik rövidversben hasonló indulattal tudakolja a szöveg létrejöttének
körülményeit, a kezdetet, melyről nincs/nem lehet tudomása. A kérdés -
a szív kérdése - ekkor furcsa helyzetet teremt a versben, mert nem veszi
észre s maga is részesül az eredet, a születés indíttatásából azáltal,
hogy kérdését, e végképp önreflexív és retorikus fordulatot egy rajta kívüli
(de benne megmutatkozó) szempont, versrendező elv már mint poétikus zárlatot
rekonstruálja:
A lehetséges válaszokon
Aki néma és terméketlen, az én, a szomorú
vers tulajdonosa és lejegyzője, már egész korán rátalál egy olyan cselekvésre,
mely a szólással azonos módon a jelenlét nem-etikai megértésére mutat igényt.
A szülés, a születés metaforája ez, s ezzel eléri - eredeti elképzeléséhez
híven, a nyelv determinatív energiájának engedelmeskedve -, hogy kivonja
a szándék közvetlenségét és az akaratot az alkotásból; az ihlet/a diegézis
egyenlővé válik az élet kezdetével, vagyis egy kérdés nélküli állítással,
ami csak elfogadható, ám kevéssé módosítható (Ld. Az újszülött vers).
A tudás-nem tudás és a radikális költői önismeret együttes alakzatává válik
a kinn-benn térbeliségével, a fal/a határ kérdésével szintén érintkező
állapot(osság), ahol a beszélő(k) változó centrumának függvényében éppúgy
hallható a külvilágtól elzárt tudat szava, mint az őt kihordani kénytelen,
elszakadásra kész, szimbolikus anya-/költőfigura. Természetesen a gondolkodás
sohasem áll meg az életrajzi/élményalapú költészet alkalmainál (még Takács
Zsuzsa második kötetében, A búcsúzás részleteiben sem, mely pedig
egyetlen összefüggő meditáció az eredetről), hanem e képet felnagyítva
és lekicsinyítve, azt a kiszolgáltatott, ösztönös és különleges episztemiológiai
vákuumhelyzetet jelöli meg, mely számára legközelebbről a költői kondícióval
azonosítható (pl. Szülészeten; Egy másik születés; Egy újszülött feje
körül stb.). A szomorúság, mint a verssel rokon tényező tehát egy sajátos
életidegenséget takar nála, az élet/a tudás kapujában várakozó, veszteglő
alak félelmeit és szemlélődését. Míg korábban a szülés-születés, anyaság,
kiválás és egyesülés primér tapasztalatait kutatva a megviselt, egzaltált
és folyton alakulóban (épülőben és leomlóban, akárcsak környezete) lévő
test kezdett végeláthatatlan és kíntól uralhatatlan monológokba, addig
a mostani kötetben már az én ugyancsak belül hordott és sérülékeny "másik
fele", a lélek készül szabadon szólni. Nem más ez egyébiránt, mint a költői
tevékenység által megszerezhető bizonyosság, a saját vég, végzet rejtegetett
idejének kerülgetése, vészterhes megközelítése, megnyitása. A bennünk elzárt,
ránk várakozó tragédia és az időben kibontakozó sorsszerűség: ezeket a
terheket hordozzák, ezekkel viselősek Takács Zsuzsa versei. Az elzárt és
időzített vég (Ld.: Egy kapszula) a másik halálának szemléléséhez
fordítja a tekintetet, hogy a saját megismerése helyett az idegen kiváltotta
rettenetben ismerhessen az önmagára: a szülés-születés helyett és mellett
egyre gyakrabban a gyilkosság, a Brutalitás, a Terror, valamint
Diktátorok vonulásának nyomaira bukkanunk. A születés, a saját kezdet
lehetetlenségével összefüggő halál eredeti képét nyújtja az anya, az életadó
személy hiánya, elvesztése, ugyanis ekkor valójában a saját születés rafinált
és részleges visszavonása történik meg (Ld.: Egy rossz hídon ciklust,
megjegyezve, hogy Takács '90-es évekbeli költészetének legfontosabb és
legmegrendítőbb darabjai az anya halála körüli időt járják be újra és újra).
Ugyancsak e furcsa perspektíva mutatkozik meg az oltalmazó (?) földanya/anyaföld,
a velünk terhes mindenség, mint tőlünk elfordult vagy lezárult tekintet
(napfény) tételezésében. E romantikus költői allúzióktól sem mentes, olykor
egyenesen a dantei bibliai látomás, jelenés erejével jelentkező ábra láthatóan
a kötet uralkodó trópusa; a világnagy arc elfordulásából levezethetőnek
tűnik a megszólalás megannyi, elsőre talán ambivalensnek tetsző iránya.
"...s hol napsütött és fénytelen napok..." Mindjárt a kötet elején, a ciklusok
elé kiemelt Üvegfal című versben, mint kiindulási pontot, zord létfeltételt
állítja e 'nem figyelő szem' részvétlenségét a kiválasztott lírai tér fölébe.
Az anyag bravúros szerkesztése folytán a kép folyamatos megújulásokban
tér vissza, kommentálja magát, elmozdítja már ismerős motívumait (maga
az üvegfal összetétel is olyan szóképnek, lírai sűrítménynek tekinthető,
melyben versvilágának két állandó kelléke olvad eggyé). A kozmikus portré
modellje ismeretlen, névtelen, csak tekintete, illetve annak hiánya miatt
emlékezetes. A közönyös mindenség élménykörének keresztény-felvilágosult
gondolatkörén, a deista istenmagyarázaton azonban túllép e líra, mikor
a pillantás poétikájának kidolgozásával válaszol a 'vakhit' sejtelmeire.
Tág értelemben versbeszédének iránya és lelkesültsége a menekülő lélekkel
azonos pillantás útját követi, azon halad előre, a csak-látványként adódó
élmény tényszerűségére ügyel, sőt, idővel lemond a további érzékszervek
kiegészítő szerepéről is. Ekkor rendkívül közel kerül a bibliai nyelvhasználat
és a költészet auditív és vizuális, igei vagy jelformájú közlésmódjainak
eredeti motivációihoz. A költészet tehát azonossá válhat az érzékek levál(aszt)ásának
programjával, ahol a szem felszabadítása a líra egyedüli lehetőségével
egyenlő:
Mert betelt az idő és alászállt velem,
"... az érkezés, az indulás, a közötte holt idő." Vagyis fő kérdése a fenyegetés, hogy
beszélhet-e másról a költészet, mint a fenyegetésről, a halál közeledtéről
az időben? A költészet, a vers, mely maga is idővonatkozás, kiterjedés
az időben (a víz lenne az az attribútum, mely e versekben a parttalanul
növő és veszélyesen ragadozó idővel lenne azonos, a víz halmazállapotváltozásai
pedig a lét, az idő megragadhatóságának líraelméleti kérdéseit rejtik magukban,
ld. a pohár szerepét), mutatvány és összegzés, a lezárás ideiglenes aktusa,
mely mindig az utolsó mondat célképzetéhez igazodik. Addig minden mondat
ennek az utolsó mondatnak a foglya, mert valós visszaigazolás, elismerés
vagy feloldás nélkül csak az írhatja majd jóvá mindazt, ami e költészet
nagyszabású keretei között valaha elhangzott. Munkája így folyamatos és
előrehozott búcsú a nyelvtől, a nyelv által, a nyelvben. A felfokozott
finalitástudat ("még"), ez az állandóan magasra taksált felelősség a megszólalás
patetikusságát eredményezi, de az elvégezhetetlen feladat ("már") felerősíti
a jogos önbírálat hangját, és valami ismeretelméleti pesszimizmusból kiinduló
engedékenységet is becsempész a nyelvbe.
|