|
MÉHES
KÁROLY
Lelkének cserepei
1.
Tudok magamról egyes szám harmadik személyben
is gondolkodni. Ez bíztató.
Nézem a fényképeket
huszonkét évvel ezelőttről. Az esküvői fotók. Az a lány ott...
Közben el-elkalandozik
a szemem, nézem a sörösüveget, milyen címke van rajta, jé, ilyen sör már
nincs is, akkor került, mondjuk, hat forintba; a hamutartó apósom orra
előtt, hány csikk van benne, hát elég sok, a gyárkémény tőle még tanulhatna,
miképp kell füstölni, ez afféle házihumor volt, nem aznap hallottam először,
se utoljára; az ablakon túl egy játszótér látszik, nem emlékszem a környékre
egyáltalán, ez a Tó Vendéglő akkoriban nyílt, nem is tudom, mért oda szerveztük
a "lagzit". Azóta..., nos, biztos a tökéletes összhang kedvéért: azóta az
elrozsdált vasmászókákat már rég kitépkedték az földből, és bizony maga
a Tó Vendéglő is az enyészeté, termei üresen konganak, konyhájában, ahol
a valahai vegyestálak rántott húsai sercegtek, már a fakó csempéből is
alig tartja magát egy-egy a puszta falon.
De hát csak
meg kell szemléljem alaposabban a lányt a képeken, aki én voltam. Mit nézek
rajta? Mit keresek? A szeme..., a szeme szürke a fekete-fehér képen. Tényleg
szürke szemem van, színesben is. Egy helyütt nyitva a szája, a fogai mégse
látszanak, ám tudom, milyenek a fogai, olyan kis szögletesek, különállóak.
És hol jár a keze? Egyszer fogja a poharat, máshol a tortához való kisvillát.
Van, ahol behúzza az ujjait, szinte ökölbe szorul a keze. Újdonsült férje
kezét egyik képen se fogja. Nyilván csak véletlen, semmi messzemenő következtetés
nem vonható le belőle.
És a férfi,
aki mellette ül. Ferenc. Milyen fura, hogy mindig is így hívtam, Ferenc.
Mert ez volt a neve. Volt, csúszik ki a számon. Holott ez, a neve
még nem múlt idő. Néha ugrattam a Golyóval, amit még a gimiből hozott magával,
ilyenkor méla mosoly ült ki az arcára, és azt kérte, ne mondjam ezt neki,
hiszen nem tudhatom, ki volt az a Golyó, Golyó egy más ember volt, aki
immár nem létezik.
Ferenc gyerekesen
izgága volt az esküvő napján, amit olyan "aranyosnak" találtam, ám ugyanakkor
szinte nyugtalanított. Elvégre én egy komoly férfihoz, egy állással rendelkező
mérnökhöz mentem hozzá.
Az jut eszembe:
az a lány, ő, ott a képen, így akarta lezárni a gyerekkorát. A lassan megöregedő
szülei helyett keresett magának egy új valakit. Akibe kapaszkodhat, akihez
hazamehet, aki hozzá hazajön. Megsimogatja, megkérdi, mi történt aznap.
Tudom, mégis
olyan döbbenetes konstatálni: felnőtt életem egyenlő volt Ferenccel. Most,
hogy távozott, vajon lezárult-e bármi is? Elkezdődik-e bármi is? Vagy minden
érzékcsalódás, és ami van (lett) tényleg csak folytatása valami előzőnek,
mert gyökerezik benne, onnan ered, és nincs olyan, hogy bármi is a semmiből
szökkenne elő.
Abból a lányból
szökkent volna elő minden?
Mintha egy
régi, harmincas években készült filmet néznék, látok egy női kézpárt, amint
az esküvői képet kettétépi. Szép lassan, illetve csak lassan, nem szépen,
úgy, hogy a lány és a férfi között keletkezik a cakkos szélű szakadás.
Elmosolyodom,
mennyire csöpögős és lúdbőröztető, és magamban máris örülök, hogy ez nem
fog bekövetkezni. Nem tépkedek semmiféle fényképet. Sőt, mint aki végtelen
lelkéről akar tanúságot tenni, végigsimítok a tenyeremmel a papíroson.
Az arcokon, érzem kissé izzadt, meleg bőrüket, végigsimítok az asztalon,
felborítom a sörös- és borosüvegeket, leverem az evőeszközt, kiborítom
a hamutartót a temérdek Románc cigarettacsikkel.
Aztán a kezemet
az arcomhoz emelem, és elegyítem ezt a régi-régi boldogságos világot frissen
pergő könnyeimmel.
2.
Írt. Elém ugrik a képernyőn az a sok-sok
sor, amit a fejemre óhajtott zúdítani. Olvasom, a szemem járja a villódzó
fekete betűket, de közben őt látom, az arcát, amint hozzám beszél, tehát
valójában nem ír, hanem beolvas.
Egyre közelebbről
figyelem a száját, mintha egy fejemben létező kamera ráközelítene. Látom
a száját, és abba borzongok bele, hogy mennyire ismerem azt a szájat, ajkának
minden egyes apró redőjét-ráncát, a rálógó bajusz szálait, egyenként, azt
is tudom, melyik barna még, melyik szürkés, sőt, egyikük-másikuk szinte
fehér, és a beszéd közben ki-kivillanó fogait. A kissé ritkás, de nagy,
egészséges fogait, istenem, amikkel mosolyogni is tudott, gyengéden és
szenvedélyesen harapni, a fogait, amiket a nyelvemmel simogattam valaha,
és élveztem, ha hozzákoccantak az én fogaimhoz.
De legjobban
a szavait ismerem. Írt, holott amit mondani akar, enélkül a levél nélkül
is pontosan tudom, de még mennyire! Rá nem jellemző módon csak az idejét
pazarolta, bár az is igaz, ha valamit milliószor mond el valaki, már nem
oszt és nem szoroz, ha elmondja millióegyedszer is.
Bezárom az
e-mail ablakát, üres lesz a monitor. Ám valahol messze, a nagy kékség mélyén,
ott látom az arcát, ott látom a száját. És a szája most is mozog, hiszen
rendületlenül mondja és mondja, és én látni és hallani fogom örökké. Egy
fénykép, ami összetéphetetlen, egy hangfelvétel, ami letörölhetetlen.
3.
Azzal a bizonyos harmadik számú személlyel
mi lett, ez a kérdés. Nem is ő hiányzik, aki elment, a férfi, hanem a nő.
Aki annyi éven át... De vezet ez valahová?
A hivatalos
ügyvédi papirosokon az áll: "a házasság ekkor és ekkor megromlott...". Olyan
konzervízű ez az egész, szavatossággal, fogyasztható, vagyis ez esetünkben
kibírható a csomagoláson jelzett időpontig.
Lehet, hogy
tényleg van egy szándék és hozzá egy kéz, aki a két embert egybecsomagolja,
uborkát a mézzel, vasat a műanyaggal, követ a ronggyal, elhitetvén mindenkivel,
hogy jól van ez így, passzol a kettő egymáshoz, csak azt nem árulja el
a sejma, hogy - amúgy nagyon is előre látható módon - mindez nem maradhat
így örökkön örökké, mert...
A "mert" talán
nem is fontos, csak a "nem".
Sehol az ingei,
a temérdek nyakkendője, a cipői. A könyvek dülöngélve, ritkásan állnak
a nagyszekrényen, elvitte, ami az övé. És milyen kényelmesen elférek a
mütyürjeimmel a fürdőszobapolcon.
Hát hogy a
csudában van ez: miközben szó szerint félig kiürült a ház, minduntalan
belé botlom? Létezik, hogy ő hordja az én ruháimat, cipőimet is, olvassa
az itt maradt könyveket és szépítőszereimtől is csak ő lesz szép? Aztán
azt kérdezem jeges iszonyattal, lehet, hogy ő én vagyok?
4.
Találkozunk. A hivatal előszobája, mindkettőnk
kézjegyére szükség van. Köszönés és utána néma várakozás. Két kényelmetlen
szék. Néha odasandítok: igen, ő az. Így szokott ülni és várni. De szokott-e
ülni és várni? Hiszen nem szokott! Ez nem az ő formája, neki minden azonnal
kell, vagy még annál is hamarabb. Ha valamiben, ebben biztos egyek voltunk:
a gyors és hatékony intézkedésben. Főleg ami a terhes kötelezettségeket
illeti. Tán még - titkon - büszkék is voltunk magunkra, nekünk ez milyen
flottul megy, nem létezik akadály. Erős várunk nekünk a... - mi is? Az akarat?
Az akaratosság? Vagy hogy szeretnénk, hogy... Erős várunk a... a szeretet?
Érzem, benne
is ugyanaz a tehetetlen düh feszül, és azt is tudja, hogy bennem mi játszódik
le. Azt is tudja, hogy én tudom, hogy ő tudja... Micsoda végtelen, önmaga
farkába nem is egyszer harapó kígyó ez a mi huszonkét évünkből eredő tudás.
Próbálja levedleni a bőrét, de csak belegabalyodik, szorítja magát, fuldoklik
egyre. Van-e egyáltalán új bőr a régi, kiszáradt alatt? És ha van is, csillog-e
olyan szépen?
Csönd van,
a hivatal kiürült. Mintha egy elátkozott helyen ücsörögnénk, ahol az aláírás
csak ürügy, mert annak kell kiderülnie, meddig bírjuk megszólalás nélkül.
Mert ha megszólalnánk, akkor azt kiabálnánk, hogy ilyen nincs, ezt nem
tehetik velünk, hát mit képzelnek, velünk ilyen nem lehet csinálni, velünk...
Csönd van.
Jobbra néz, balra nézek. Ezt tesszük magunkkal.
5.
Arra riadok reggel: ez nem piac! És
csak lassan, a reluxa rései között kíméletlenül a szemembe tűző nap jóvoltából
gyúl fény az agyamban. Piac ez, hogy válogathatok, ez hiányzik belőle,
az meg nem? Ezt szeretem benne, abból adjon, aranyos egy kilót, de szépet
ám, abból viszont nem kérek, jaj, a világért sem, nem veszi be a gyomrom.
Nem darabolunk
embert.
Hát akkor
mi a fene hiányzik? Most valami baromi nagy szót kellene mondani, és rögvest
utána sírva fakadni. És mért is ne? Vasárnap reggel van, sehová nem rohanok.
Senki se lát, itt heverek egyszál egyedül. Most kényelmes biztonságban
lehet sírni egy sort afelett, hogy mennyire hiányzik a boldogság.
6.
Huszonkét év alatt egyetlen egyszer
se találkoztunk "véletlenül" a városban. Még úgy se, hogy láttuk volna,
például, az autóból egymást. És akkor tegnap, a kinti szupermarketben.
A konzerves résznél. Nem lehetett hová fordulni, elszaladni. De hát minek
is. Jól vagy? Ezt meg szokta kérdezni este is, reggel is. Nem tudom, milyen
választ várt. Ha azt mondom, némiképp sarkítva a helyzetet, hogy nem jól.
Megvagyok. És te? Én is. Mindketten megvoltunk, és látható is volt, hogy
nem vesztünk el. Aztán egymás bevásárlókocsijába néztünk. Csupa konzerv
sorakozott az övében. Sólet, babgulyás, töltött káposzta, zöldborsó pörkölttel.
Megvonta a vállát, mosolyogni akart egyet, de csak a száját húzta félre.
Enni azért kell, mondta. Összeszorult a szívem. És közben azt feleltem,
hát persze. No megyek, fordított egyet a kocsiján, még klotyópapírt is
veszek, elvégre az input után jön az output. Megint megvonta a vállát.
Lehet, hogy máris rosszul emlékszem, de mintha ez korábban nem lett
volna szokása. Emeltem a kezemet, intettem. Jó étvágyat, mondtam köszönés
helyett. De már a következő másodpercben tudtam, védhetetlen butaság csúszott
ki a számon. Éreztem, este én se fogok tudni vacsorázni. Én biztos sem.
Ráadásul nem
mondtam igazat az előbb. Mi ketten egyszer teljesen véletlenül találkoztunk.
Bizony. Valamivel több, mint huszonkét éve egy ócska, havas januári koraeste
préselődtem fel a buszra. Löködtek egyre beljebb. Addig-addig, hogy a hónom
alatt szorított dosszié kicsúszott, és az összes papír az egyik ülő utas
ölébe hullt. Ránéztem, rám nézett. Fiatal srác volt. Megilletődötten vigyorgott
a fekete bajusza alatt. Egy másodpercet késtem is a szabadkozással. Sose
láttam még, a nevét nem tudtam. Sose látott korábban, nem ismert. |
|