|
KOVÁCS
LAJOS
Ha két erős egyéniség találkozik
Schmidt Sándor a Salgótarjáni Kőszénbánya
Rt. dorogi bányaközpontjának erőskezű, ugyanakkor kreatív és másokat is
alkotásra ösztönző igazgató főtanácsosa volt 1911-39 között. Felvirágoztatta,
poros kis faluból tekintélyes bányásztelepüléssé fejlesztette Dorogot.
Bánáti Buchner
Antal zeneszerző az esztergomi főszékesegyház karnagya és orgonistája ugyanebben
az időszakban. Mint sikeres és divatos zeneszerző egyházi és világi munkáival
is kora keresett zenésze és zeneműalkotója. A két tehetséges, ugyanakkor
határozottságban egymást is felülmúló férfi alig nyolc kilométerre élt
egymástól - két csaknem összeépült településen. Kézenfekvő volt, hogy a
művészeket Dorogra csalogató Schmidt nagy távlatokat ígérő munkát kínált
az egyházi központ vezető muzsikusának.
Az első kísérlet
sikerével csak kudarca vetekedett. Buchner vezetésével három év alatt a
dorogi zenészek (mondták és mondjuk ma is bányászzenekarnak) hatalmasat
léptek előre azon az úton, amely az ország legjobb zenekarává varázsolta
őket. Schmidt Sándor ugyan elképedt az anyagi elvárásoktól (Tarjáni Ferenc
kürtművész mondotta egy interjúban: apám Pestről költözött le Dorogra,
mert az Operában sem fizettek jobban, mint a bányászzenekarban), ám a mutatott
teljesítmény előtt meg kellett hajolnia. A dorogi zenészek akkor még úgy
tanultak, hogy egy fúvós instrumentum mellett más (többnyire vonós) hangszeren
is játszaniuk kellett (így állt össze szükséglet szerint a szimfonikus,
vagy a fúvószenekar). A harmadik év végén azonban túlcsordulhatott a pohár,
mert Buchner karnagy úr hirtelen távozásra szánta el magát.
A barátság
mégsem romlott meg. A jó alapokon már működött tovább a zenei élet, a bazilika
orgonistája pedig hamarosan - talán békítő szándékkal is - új feladatot
kapott Dorogon. A Gáthy Zoltán által tervezett Szent Borbála bányásztemplom
avatására misét rendelt tőle a bányafőtanácsos.
Az alábbi
levélváltás a mise honoráriuma(i) körüli "félreértéseket" és azok tanulságait
őrizte meg az utókor számára. Buchner Antal az általa jogosnak vélt (és
valószínűleg idejében megkért) tiszteletdíjat a maga határozottan udvarias,
ugyanakkor barokkosan lehengerlő stílusában követelte - félreérthetetlenül
- a magas méltóságtól. Nyoma sincs viselkedésében - a kötelező tiszteletkörökön
túl - a meghátrálásnak. Az egymás nézeteinek, követeléseinek tiszteletben
tartása nem jelentett engedményeket, meghunyászkodást. Egyikük sem mondott
le többről, mint amiről lemondani muszáj volt.
Buchner a
közvetítő plébános (a levélben említett Trinkl Kálmán) útján értesült arról,
hogy Schmidt szívesen visszakozna, és nem szeretné kifizetni a hangszerelésért,
betanításért és orgonára átírásért elvárt (egyszer talán már ki is alkudott)
összeget. Pikáns fordulat, amikor a bányaigazgató előtt a "nagyvonalú"
művész amolyan "korrupciós" szénszállítási megváltást is meglebegtet, amit
persze Schmidt - udvariasan, de - önérzetesen azonnal elutasít.
Nem érdektelen
a bányaigazgató magyarázkodása sem - gépírónak diktált - levelében. Laikusságával
mentegetőzik, s persze azonnal lemond a további vitáról, hiszen határozott
és hajthatatlan ellenféllel találja magát szemben, az idő pedig sürgeti.
(Korábban már megtapasztalhatta, hogy Buchner gyorsan és vita nélkül távozik,
ha nem teljesítik kívánságait. Egy beharangozott mise bemutatója viszont
nem maradhatott volna el botrány nélkül.)
A maga kényes
tekintélyét is önérzetesen megvédte a mendemondáktól, amikor a fentebb
említett szénszállítástól "eltekintett", "nem akarván (bánya)társulati
szolgáltatással a kérést kapcsolatba hozni".
A szerző is
jóllakott, a zenei bemutató is megmaradt.
1931. augusztus
23-án fényes ünnepség keretében - a Dorogi mise orgonára és vegyeskarra
írt bemutatójával együtt - a templom felszentelése Serédi Jusztinián hercegprímás
jelenlétében megtörtént. A barátság pedig hamarosan egy hármas esküvővel
(Schmidt három lányának az esztergomi bazilikában egyszerre celebrált szertartásával)
és Buchner ez alkalomra írt Esküvői dalával teljesedett ki. |
|