|
BÁLINT
PÉTER
Kiss Tamás és Csokonai
(emlékezés több ülésben)
Az első találkozásainkat nem is lehetne
találkozásnak nevezni, annak dacára sem, hogy a hetvenes évek elején, szinte
naponta láttam "Tamás bácsit" (akit a személyéből áradó biblikus bölcsesség
és puritanizmus okán a nála alig valamivel fiatalabbak is: Ratkótól Utassy-ig
ekként szólítottak évtizedek óta), aki magyar irodalmat tanított abban
a gimnáziumban, ahol magam is végeztem, viszont nem adatott meg számomra
az a feledhetetlen élmény, hogy tanított volna, akárcsak helyettesítő tanárként
is. Egyoldalú volt tehát a korai találkozás -; csodáltam a tanárok között
forgolódó költőt, s mivel egy voltam csupán a sok száz nebuló közül, akit
ráadásul nem is tanított, fel sem figyelhetett rám.
A régi Dócziból
a kényszerű államosítás után Kossuth Egyetem Gyakorló Gimnáziumává lett
alma materem folyosóján, gyakorta láttam az egykori tudós tanárok méltóságával
járni, néhány, a helyi irodalmi életben nevet szerzett kollégájával megfontoltan
beszélgetni, s az első látásra magával ragadott Csontváry Marrokkói
tanítójára emlékeztető arca, melyről Öt évtized versében ekként
ír:
Elmondaná tán homlokom,
A sok jelírás, karcolat,
De lehajtom, kezembe rejtem,
S el is felejtem arcomat.
Magával ragadott az az arc, melyen
évszázados magyar poétai átok, a "Hortobágy poétájáról" verselő Ady-dac
és Csokonai-féle irónia és deákos humor, örökös vizsgálódásra készenlét
és a kádári hamisság korszakában egyre ritkábbá váló emberszeretet sugárzott.
Kisgimnazistaként alig is tudtam többet róla, minthogy: költő és Julow
Viktor barátja; ez utóbbi tény annál is többet nyomott a latban, nálam,
hogy mindenféle titulusai és kitüntetései vannak, mert hiszen számomra
nem létezett nagyobb kitüntetés, minthogy barátjának fogadott valakit Julow
Viktor, akit még kisgyermek fővel ismertem meg egy kicsiny létszámú, ámde
lelkes irodalmár társaság pápájaként, az Aranybika szálló kávéházában üldögélve,
akár egy proust-i szalon kegyeltje.
Hogy miért
említem ezt a korai találkozást, melyet másfél évtized múltán követett
csak az a fajta meghitt találkozás, melynek szinte minden apró részletére
pontosan emlékezik az ember élete végéig? Mert legalább oly jellemző írói
tevékenységére és költői szemléletére a tanítani vágyás és tanítványok
szemében való "megmosakodási" vágyás, mint az általa írt regényes életrajzban:
a Kedv, remények, Lillák kötetben az a néhány pompás mondat, amit
Csokonairól írt: "...sokszor úgy érezte, hogy az ő szívében kettős láng ég:
az írásé és a tanításé. A tanítás lángja már csak pislogni kezdett, hogy
el kellett szakadnia a Kollégiumtól. De azt tudtam, hogy nincs annál nagyobb
öröm az életben, mint megtanítani az embereket arra, amit nem tudnak."
Tamás bácsi maga is talán csak évtizeddel korábban vált meg végleg tanítványaitól,
s a "tanítás lángja már csak pislogni kezdett", de hogy ki ne aludjon idejekorán,
azért maga tett a legtöbbet. Egészen addig, amíg rakoncátlankodó szeme
engedte, tanári szorgalommal és lankadatlan felfedezővággyal olvasott (ne
feledjük, a Németh László- és Gulyás Pál- féle tudós írókkal egy szellemi
társaságba tartozott), s nem utolsó sorban, megszívlelhető tanácsokkal
és soha nem sértő bírálattal igyekezett egyengetni a fiatal írónemzedék
képviselőinek szárnypróbálgatásait. A Márai-féle "műveltség-eszmény" és
a polgári létezés egységének élő példájaként emlegethették volna előttünk
kollégái, ha nem féltek volna követendő eszményként beállítani olyan avíttnak
mondott értékeket, mint amelyek ellenkeztek az "új világ" normáival.
A hetvenes-nyolcvanas
esztendők fordulóján megszaporodtak találkozásink, hol az Alföld
folyóirat szerkesztőségében, hol pedig a szerkesztők és egyetemi tanárok
által rendezett irodalmi fórumokon időztünk együtt. Elmaradhatatlan látogatója,
mi több, aktív szóvivője volt az irodalmi eseményeknek, annál az egyszerű
oknál foga, hogy nemzedékének tagjai képesnek tűntek fölülemelkedni személyes
ellentéteiken, ízlésbeli és eszmei különbözőségeiken, vélt vagy valós sérelmeiken,
a némelyeknél művé vált élet, másoknál kikristályosodni sosem tudó tehetség
minőségbeli eltérésein, s fittyet hányva a politikai viszályszításnak,
kíváncsian hallgatták egymás felolvasó estjeit, a műveket megszólaltató
színészek előadásait, s perlekedtek nem a másik megsemmisítésének óhajával,
hanem az irodalom és a teljesítmény feltétlen tiszteletéből. Talán az utolsó
"ilyesfajta" írónemzedékként említhető társaságuk: ez is megszépíti és
emeli emléküket.
Noha a debreceni
irodalmi élet doyenjének számított már, amikor irodalom szakos egyetemistaként
rendszeresen találkozhattam vele, mégsem tartozott azon irodalmárok közé,
akik, kiváltképpen a fiatalok előtt, szereptévesztésben szenvedtek, s ennél
fogva eltúlozták tehetségüket és személyük varázsát, szellemi képességüket
és kimondott ítéletük súlyát; akik képtelenek voltak úgy megnyilvánulni,
hogy ne a saját szobrukat faragják minden szavukkal, többnyire persze mások
kárára. Ritka adományának számított természetessége és közvetlensége.
*
Kiss Tamás "bácsi" esetében helyén való
azzal a megállapítással kezdeni a portréfestést, hogy költő volt és kálomista;
de nem mellesleg vagy másodlagosan kálomista, ahogy a katolicizmus még
egy Mauriacnál is háttérbe szorult az irodalmárként létezéssel szemben.
Nem, a Szenczi Molnárok és Csokonaik, az Aranyok és Móriczok módján, a
református alma materben szívta magába együtt és egyszerre az Isten ingyen
kegyelméből szerzett szeretetet és a költészet pompás erejét. Emberi és
alkotói gesztusait egyaránt áthatotta a mások tehetségének és szorgalmának
a tisztelete (még ha az övénél kevesebb áldásban részesült is); az Istentől
kapott tehetség állhatatos munkával történő kibontakoztatásának szenvedélye;
a hagyományba szervesülés elemi vágya; a magánélet és alkotói morál feltétlen
összerímeltetése; a szándék átláthatósága; a humor, amely sosem fordult
át nála ripacskodásba, nárcisztikus öntetszelgésbe, ügyesen kiagyalt önfeloldozásba;
a mértéktartás, amely a dolgok elfogulatlan tanulmányozásának és az ítélkezés
kiindulópontja volt számára.
Lassan és
megfontoltan beszélt, akár egy sok-sok legációban szolgált obsitos deák,
aki hótorlasszal elzárt falusi parókia tiszta szobájában: a régiek hitéletéről,
a parasztember egyetlen kincséről, a mára alapjában megkérdőjelezett becsületéről
és az adventi csodavárásról diskurál az öreg tiszteletessel. Ez a nagyregények
álmos tempójában való diskurálás, nem az álszent, önnön nagyszerűségének
tudatától elragadott vagy kimért ember fogása volt részéről, hiszen mentes
maradt az önhittségtől, sokkal inkább a szép és választékos beszéd, mondhatnánk
a lelkipásztori igehirdetés világosságának megszállottja volt. Tamás bácsi
tartózkodott a szertelenségtől, az elhamarkodott bíráskodástól, még olyan
esetben is, amikor nevetséges vagy szánalmas dologról kellett volna ítélkeznie.
Bár számtalanszor magam is tanúja lehettem, hogy kénytelen volt végighallgatni
apparatcsikok vagy okoskodó hivatalosságok égbekiáltó sületlenségeit, a
szellem embere számára egyenesen megalázó okfejtéseit a magyarság történelméről
vagy a keresztyéni helyett az internacionalista testvériségről, a realizmusról
vagy a költészet szerepéről, mégsem hallottam egyszer sem indulatosan kifakadni,
méltatlanul acsarkodni.
Olyan lefegyverzően
nemes egyszerűséggel, máskor pedig a Parnasszus ormain járó kiváltságos
gőgjével tudott fölülkerekedni az őt provokálni akaró, a butaságaival kérkedő,
a fontoskodó és hivalkodó emberek együgyűségén, ahogy a türelmes tanár
a buta diák üres beszédén vagy csínytevésén. Képtelenségnek tűnt kihozni
a sodrából; nem engedett viszályszításnak és ellenségeskedésnek; a szellem
emberéhez híven szóasszókat vívott és az irodalom érdekében nyitott vitát
értelmes ellenfelével, de nyomban berekesztette, amint méltatlanná vált
volna számára. Épp elég haragosa és irigye támadt emiatt, de - ahogy mondani
szokás - az vesse rá az első követ, aki helyében másként védekezett volna
az alantas jellemű vagy zavaros gondolkodású emberek kísértéseivel szemben.
A francia irodalmárok által fémjelzett "fiatalember, mint hős" típusaként,
magam is hajlottam némi arisztokratizmusra és a vele párban járó ezotérikus
tanok vizsgálatára (e kettő: a "tömegember" minden fronton történő előretörésével
és állandó, kisstílű haszonlesésével szembeni távolságtartás hathatós eszköze
volt), meggyőződésem, hogy nem ezen múlott a keresztyéni szeretet és a
szolidaritás érzésének elsajátítása és gyakorlása. Ellenben akinek nem
akadt olyan valóságos vagy fiktív (lelki és szellemi) menedékvára, ahova
elrejtőzhetett, állandóan konfliktusba keveredett, esetleg önveszejtő életmódot
folytatott. Tamás "bácsi" a maga műveltségével és választékosságával példát
mutatott nekem, a hetyke és igazságkereső kamasznak arra, hogyan lehet
egyfajta belső menedéket megteremteni, s az alkotás révén élettel telíteni.
Mélyen elmémbe vésődtek a Ne féltsetek, ne bántsatok... című versének
szavai a befeléfordulás méltóságáról:
A jót akartam mondani,
Miről még nem tudják, mi az,
És őszintén elmondani,
Ami legszebb: az igaz.
Ezt nem kérdezte senkisem,
S hallgattam. Ma is hallgatok.
Hogyne, ha senkinek sem kell
Egy világ, aki én vagyok.
Ezer és ezer hajszálvékony ránctól
barázdált arca, s örökké hunyorgó szempillája, (amely az őt először látóban
azt a benyomást keltette, mintha egyfajta cinkosságot vállalna a vele egy
húron pendülőkkel), valójában egy sajátlagos válfaja volt a tikkelésnek
és a belső nyugalom helyreállításának. Beszéd közben hátra vetette a fejét,
akár egy, a szemlélt lénnyel és tárggyal szemben kellő távolságot felvenni
szándékozó filozófus, és nagyokat pislogva, mondandójának fejbiccentésével
nyomatékot adva érvelt valamely értelmes ügy mellett, vagy sorjáztatta
ellenvetéseit az irodalom birodalmában alkotóknak jogot szűkkeblűen adó
párthatározatok ellenében.
Nem harcolt
sohasem, mert sem alkatánál, sem habitusánál fogva nem az a bajvívófajta
volt, mint mondjuk Balassi vagy Zrínyi; önnön békés és bátran mondhatni:
gyermeki természetét ismerve, nem adott alkalmat az ellene fölindulóknak
és vesztére törekvőknek arra, hogy belékössenek, fogást találjanak rajta.
Ha a sors úgy hozta, az egyenlőtlen kimenetelű küzdelem vállalása helyett
inkább félreállt ("kobzos" fia elmondása szerint kivéve egyetlen alkalmat,
amikor megakadályozta, hogy legbizalmasabb barátját: Julow Viktort börtönbe
zárják); s hithű kálvinistaként gyakorta erősítette lelkét a "Perelj
Uram perlőimmel..." zsoltárt segítségül híva emlékezetében. Költő-testvéreiért,
szellemi fegyvertársaiért tisztességgel kiállt, olykor tudományos igényű
felszólalásával, olykor emberi hitvallásának hangot adva, mert a becsület,
a tehetség, a költészet védelmezése belső lelki parancs volt számára, s
nem igazán szívlelte az árulókat.
*
Kilencvenben, hogy megjelent első regényem,
az Örvény és Fúga, "Tamás bácsi" félrehívott az Alföld szerkesztőségében,
s legnagyobb meglepetésemre, fertály óránál is hosszabban vesézte családregényemet,
melynek alapos olvasásáról pontos utalásai, a Város múltját érintő élményeim
másokéval: a Szabó Magdáéval és a történész Szűcs Józsefével való összevetései,
az általa "proustinak" mondott mondatszerkesztésemről és annak képiségéről
szóló, rögtönzött és számomra is újdonság erejével ható elemzései tanúskodtak.
Feledhetetlen és lebilincselő is volt egyszerre az a szeretet, részrehajlás,
bátorítás és elismerés, amivel regényemet és személyes törekvéseimet illette.
Túl voltam már néhány "idős mesterrel" való találkozás örömmel és fájdalommal,
csodálkozással és mélységes csalódással egyaránt teli élményén; Tamás bácsit
kivéve, egyikük sem mutatott hajlandóságot arra, hogy a háttérbe vonuljon,
és ne magamagát mórikálja, miközben regényemet egy-két ponton megkarcolta,
és diskurzust folytatott velem az irodalom "leglényegéről".
Kiss Tamás,
a valamikori gyakorló tanár, valamifajta kiváltságos adomány révén pontosan
tudta, akárcsak a bibliai bölcsek, hogy miként szabad a másik alkotóval,
a nála akár egy félévszázaddal is fiatalabb társsal beszélni; kit és hogyan
kell felkarolni és oltalmazni; milyen útravalóval és feladattal kell kötelességszerűen
ellátni. Úgyhogy nem is okozott különösebb meglepetést az a sok-sok hála-
és köszönetnyilvánítás, melyet a neki írott levelekben fogalmaztak meg
"tanítványai", s a pályakezdés holtpontján és az első sikereken túljutott
írók. Elég egy-két citátumot venni az "ifjak" őszinte hálálkodásának bizonyítására:
"Ne Te köszönd, amit írtam s elmondtam a Rádióban Rólad, mert az - mondhatni
- csupán a tanítvány kalapemelése volt valaki előtt, akitől emberséget
s műveltséget is tanulhatott" (Csák Gyula), vagy: "Büszke vagyok rá, hogy
Téged nevezhetlek első mesteremnek, s nagy feladás számomra, hogy ehhez
méltó maradjak" (Buda Ferenc).
Oly természetesen
tudott örülni a másik sikerének, oly kézenfekvőnek tűnt számára az égi
tálentummal megáldottak előtti tiszteletnyilvánítás, mintha sosem hallott
volna nemtelen versengésről, a szekértáborokban való gyülekezésről és egymásra
acsarkodásról, pedig egyáltalán nem volt naiv, csupán nem óhajtott tudomást
venni az egyre hangosabbá váló bábeli nyelvzavarról. Hogy zavarba hozta
a megbíráltat az elismerő kritikája kinyilvánításával, a művének kijáró
megtisztelő szavak csokorba szedésével? Ebben is rejtezett nyitottsága
és műveltsége, européersége és szerénysége. Talán nem szükséges különösképpen
hangsúlyozni, hogy szerénysége nem volt képmutatás, színlelés vagy álarcöltés
a részéről; kortársait és a fiatalabb nemzedék jeles képviselőit egyaránt
lenyűgözte azzal, hogy köteteken vagy folyóiratokban olvasta műveiket és
a hozzájuk írott leveleiben néhány buzdító és elevenbe találó megjegyzéssel
kommentálta az olvasottakat. Tájékozottságával, nyelvi fegyelmezettségével,
harmóniára törekvésével, szolgálni tudásával meglepte olykor még írótársait
is: "Leírom külön is, hogy amennyire megragadott, annyira meg is lepett
műfordításaid gáncstalan dikciója, megejtő varázsa. El is tűnődtem, vajon
miért nem fordítottál, fordíthattál többet, holott gondolom, akadtak esztendők,
amikor a versírás korántsem veszélytelen mestersége helyett szívesen gyakoroltad
volna a fordítást" (Rába György). Meglepetésük persze némely szempontból
érthetetlennek tűnik, hiszen a kortársak közül néhányan még mindig hajlandónak
mutatkoznak a debreceniséget: a provincializmussal azonosítani; mások pedig
mintha valami okból feledték volna, hogy az elmúlt században nemcsak szamarak
legeltek Áté mezején, de olyan költők és műfordítók is termettek e Városban,
mint Tóth Árpád és Gulyás Pál, kiknek persze hamar kijutott az "első osztályú
temetésből", vagyis az idejekorán bekövetkezett feledésből. Nem véletlenül
emlékezik Kiss Tamás bácsi a rá oly jellemző deákos humorral és tanári
tisztelettel Gulyás Pálra A költő sírjánál versében:
Nem szólt század óta szebben
senki nálad Debrecenben,
[...]
Te voltál itt az utolsó
varázsló és igazmondó,
garabonciás, íródeák,
kit kileltek még ideák,
s kiről tudjuk csalhatatlan
mért halott a halhatatlan,
súghat-búghat emberöltő
fölötted: te vagy a költő.
Saját dicsőségét és hírnevét nem
hajszolta, mintha méltatlannak tartotta volna az öntömjénezést, amitől
olykor a legnagyobbak sem (voltak) mentesek; tudta, hogy nem a Weöres-mércéjével
kell mérnie magamagát, de azt is remélte, hogy előbb-utóbb mifelénk is
éppúgy kijár majd az elismerés a másod vonalba tartozóknak, ahogy a franciák
vagy más nagyobb európai népek irodalmában. Cseppet sem meglepő, hogy a
kortársak lelkiismeretének (valaha ilyenről is lehetett beszélni írók és
irodalmárok esetében), józan ítélőképességének köszönhetően mégis számos
elismerést, kitüntetést és díjat kapott, ha késve is, de érdemének megfelelően.
"Amit a recenzióban olvasol, komolyan gondolom, remélek, végre megillető
helyedre kerülsz. Ezen gyakorlatilag is próbálok segíteni most olyan módon,
hogy szakosztály-vezetőségi ülésünkön legutóbb József Attila díjra ajánlottalak.
Csoóri Sándortól Somlyó Györgyig mindenki egyet is értett abban, hogy ideje
volna végre a sok mulasztást Veled kapcsolatban rendezni" (Fodor András).
*
Legutolsó találkozásunk "virtuálisnak",
vagy még pontosabban szelleminek volna mondható, mivel Csokonai halálának
kétszázadik évfordulójára rendezett előadó est hatására, (mikor is Kiss
Tamás fia énekelte a Csokonai verseket és édesapja megzenésített költeményeit),
kezembe vettem a Kedv, remények, Lillák című regényes életrajzot.
E kötetből is kiderült számomra, és a fiával folytatott beszélgetésekből
még inkább megerősítést nyert előttem, hogy Kiss Tamás különös, sőt, rendkívüli
vonzalmat érzett Csokonai iránt, annak ellenére is, hogy legfeljebb egynémely,
igaz, talán nem is éppen az elhanyagolható emberi-költői vonásokban mutatható
ki hasonlóság közöttük. Így, többek közt: a Kollégiumban elsajátított sokrétű
műveltségben és a poézisben való elmélyültségben, a személyes sérelmeken
humorral fölülemelkedni tudásban és a kálvinista hittel átitatott tanári
kötelesség- érzésben. Ellenben az indulatosság s azt sutba vágó mértéktartás,
a hiúság és ebből fakadó sebezhetőség, a vagabundusság és ebből is magyarázható
vaskos élcelődésre készenlét, a többféle regiszterben megszólalni tudás
és önpusztító önfejűség kérdésében alapvető eltéréseket tapinthatunk ki
a két költő esetében. Csokonai a kor lőporos valóságából és felvilágosult
gondolkodók által meghatározott eszméjéből fakadóan, esetleg a nem egészen
kiegyensúlyozott természete és lelki habitusa okán, s talán nem sértő azt
mondani, hogy a Kiss Tamásénál nagyobb tehetsége folytán, kevésbé mértéktartó,
szerény, következetesen átgondolt életfonalat szőtt, mint kései utóda,
akiben a "garabonciásság" és "cimbalom"-képesség, tagadhatatlanul egyfajta
csodálatot, elragadtatást, tiszteletet váltott ki.
Mi mással
volna magyarázható, hogy Kiss Tamás magát többször is Csokonai szerepébe
álmodta (olykor a poéta-lét nyomorúságáról keservesen szavaló országúti
vándoréba, máskor a cívis Város és Kollégium gőgös elöljárói által eltanácsolt
deákéba, megint máskor az emberhez méltó lét értelmén töprengő Rousseau-féle
bölcselkedőébe), mint a szemérmesen kimondott azonosulás-vággyal, a lélekben
kihordott testvérség-érzettel, a másik álarca mögül való kibeszélés szándékával?
Csokonai álarca mögé bújt, noha egyáltalán nem az a törvényt lázadva valló
renitensfajta költő volt, mint a Kollégium számos törvényét megszegő előd;
ellenben a csodálaton és rokonszenven túl, gyaníthatóan valamifajta sorsközösséget
vállal az elcsapott költővel, aki az egyik szövegében, az Emlékezetnek
okáértban, indulatoktól sem mentesen vázolja föl a jövőre vonatkozó
szándékát: "idegen földön, idegen baráti társaságba, idegen szívek előtt,
idegen vallás kebelébe állítsam fel magamat". Ez az átokkal vert és szülőföldjéről
odébb állni kényszerülő költő, aki az árulóvá lett barátok, a szellemet
tápláló Kollégium, a nádfedeles szülőházat rejtő Város ellen való haragvásával
és a múlni nem akaró haragon is átsütő szeretetével, hazavágyásával azt
az ambivalenciát jeleníti meg Kiss Tamás számára, melyet maga is érzett
aztán, hogy vándorlásai során "bekukkantott" az ősi Városba és itt is ragadt.
Ez a merészet
álmodó, francia földön fogant polgári eszmékért lelkesedő, magyar poézist
az európai mintákhoz fölemelni szándékozó garabonciás deák, kudarcaival
és csalódásaival, önvívódásaival és szívszorító magánosságával együtt szerezte
meg magának, mintegy kései kárpótlás gyanánt, Kiss Tamás barátságát, fegyvertársaktól
kijáró megbecsülését. Mielőtt egy nagyvilági gesztussal elintézettnek vélnénk,
vagy alábecsülnénk e megkésett jóvátételt, érdemes emlékezetünkbe idézni,
hogy a kortársak közül mily kevesen vallották társaságába tartozónak magukat,
s később is mily szerény az őt tehetségének és rangjának megfelelően kezelő
utód.
Bátran állíthatjuk,
nem olyan túlságosan sokan voltak és vannak azok az írók, irodalmárok,
akik feltétlen tiszteletük kinyilvánítása mellett, baráti jobbot is nyújtottak
volna, nyújtanának a betegágyában élettől búcsúzó, befejezett, de még több
töredékben maradt műve sorsáért aggódó, szép reményeket keltő Lillákban
végképp csalódó költőnek. Hiszen kevesen láttak többet az elátkozott költőben:
Csokonaiban annál, mint amit (bármily fájdalmas is tudomásul venni) az
egyik méltatója, Ferenczi Zoltán kíméletlen pontossággal papírra vetett
róla, az 1907-ben napvilágot látott könyvében: "Bármit tett, sem sötét
végzetét lefegyverezni, sem az embereket megnyerni nem bírta, értve itt
azokat, kikhez, mint naív enthusiasta, kit a végzet arra kényszerített,
hogy tőlük valamit kérjen és kapjon, beszédes esdekléssel fordult maga
és az irodalom érdekében; merész kisérletei félben maradtak, vállalkozásai
dugába dőltek, reményei meghiusultak, sőt bölcsőjétől üldöző sorsa követte
őt a síron túl is, megrontva évtizedeken át mindazt, a mi emlékére történt."
Kiss Tamás,
mialatt a Csokonairól írt regényes életrajzában egyfajta jóvátételt és
megkésett igazságot kíván szolgáltatni a professzorok és városi elöljárók
által megszégyenített és földönfutóvá tett költőnek, saját arcvonásaiból
és természetéből is kölcsönöz a társnak, aki egyfajta metamorfózison esik
át, s lényegesen szelídebb és kiegyensúlyozottabb annál, mint sejteni véljük,
akár némelyik keserű és indulatos hangvételű leveleiből, akár maliciózus
mentegetőzéseiből. Bár a tizennyolcadik századot és a magyar valóságot
alaposabban szemügyre véve, ki tudja, milyennek is festhető le az "igazi"
Csokonai arca! Úgy tűnik, Kiss Tamás a saját lelkéből és jelleméből építkezés
mellett, Julow Viktor széles horizontú monográfiájából és Németh László
Csokonairól írt 1927-es esszéjéből merít a legtöbbet: "Lobbanékonynak,
szélsőségesnek írják le. Poézise inkább nyájasnak festi. Ritmusában van
valami türelmes, nyugodt hullámzás, amiről az ember nem tudja, derű-e vagy
szomorúság. Nem volt végletekbe törő lélek, mint Berzsenyi vagy Katona.
Inkább egyensúlyozottnak, az emberekkel szemben lojálisnak, sőt alázatosnak
tűnik fel. Reakciója sohasem féktelen." Meglehet, hogy ez a "minden magyar
előhaladásáért térden csúszó lakáj", ahogyan Németh László fogalmaz, alázatos
és "könnyedén emelkedett" jellem; viszont éppígy elképzelhető az is, hogy
egy bármiféle kötöttséget nehezen viselő, szalmaláng természetű, könnyedén
elkomoruló figurával kell számolnunk. Cseppet sem kizárt, hogy olyasfajta
alföldi lélek, aki az iránta ellenséges érzületet táplálókkal szemben mozgásba
lendíti sértett hiúságát, kiváló retorikai képességét, s megsemmisítő bírálatot
mond felettük; ám a számkivetettségében és magánosságában támadt belső
látomásaival vívódás óráin pedig eszeveszett módon magamagát faggatja,
mint az elmezavarral küzdő József Attila, ahelyett, hogy kibékülne a sorsát
irányító Saturnussal.
Egy regényes
életrajz, legyen mégoly hiteles és korhű is a benne megjelenített alázatos
és könnyedén emelkedett költő élettörténete, majdhogynem érdektelen és
unalmas, fogalmazzunk óvatosabban, kevésbé izgalmas és magával ragadó,
mintha egy vagabund deákot vázolunk föl, akit nagy vágyak és célok feszítenek,
örökké viszályba keveredik környezetével és önmagával, hol a fellegekben
jár, hol alászáll a pokolnak. A Németh sugallta portré, és a Kiss Tamás
által életre keltett Csokonai, valljuk meg őszintén, jól kozmetikázott
ám unalmas költő benyomását kelti, mintha az utókor kedvező ítélete rávetülne
a napi gondokkal és irigy vetélytársakkal, fösvény mecénásokkal és testes
szatócs-lányokkal küzdő, halhatatlanná magasztosult poétára. |
|