|
VASADI
PÉTER
Jegyzetlap
Az írásról
Már a legelején sikerrel mondok ellene
magamnak, mert ugyan egyvégtében az írásra gondolok, de Szvjatoszláv Richterről
beszélek. Róla, illetve arról az ezernél több oldalas, vaskos könyvről,
mely a művész szakavatott zenészeknek szóló naplója, zeneelméleti, zenekritikai,
zenemechanikai jegyzeteinek tömege, beszélgetések, vallomások gyűjteménye,
korabeli fényképekkel dúsítva. Mintha a zöldhatáron át lopakodtam volna
egy idegen, de ellenállhatatlan ország területére. S persze, a határon
túl már otthon voltam benne. A zene, a zenészek lepecsételnek, lenyűgöznek
maguknak. A festők is. Zenévé tesznek, színekké s formákká, miközben elhallgattatnak.
A művek, amelyeket nem művelek, mély megértést szimatolnak bennem. Csak
állok előttük s hallgatom őket. A szó fönnakad, itt nincs érkezése, helye,
érvénye. A létezés más rétegei, a barlang másfényű labirintusa tárul föl,
de a fogantatás ugyanúgy ment végbe, és végbe ment. A nagyobb türelem több
titokban részesül, amíg el nem kezd - ügyetlenül - fogalmazgatni. Nem tudok
mást, csak abszurdumot mondani: ilyenkor én nem én, hanem művészet vagyok.
Ez a fajta
közlés, közlekedés nem benső, hanem a legbenső. A szavak tapétaként simulnak
a vöröses fényű barlangfalakra. Nem képek, hanem minták. Mintázat. A mély
tenger alján hullámzik, sodródik ilyen intim, zenei létcsere, akár a szerelemben.
Ölelni szabad, áradozni nem. S mégis, ami a dologban a legfurcsább, ez
a néma s totális bentlét mintegy önműködően indítja meg írásszenvedélyemet,
de szavak nélkül: zizeg, forog a filmvetítő gép, üresen. Mégsem semmi,
hanem más van rajta. Egyelőre értelmezhetetlen. Most fölfogni kell, sem
definiálni, sem közvetíteni. Hasonlít a helyzet a misztikusok kemény némaságára;
amikor adatik, hallgass, ne mozdulj, a titokfegyelem uralkodik... Richter
első budapesti koncertjét a rádióból hallgattam, véletlenül kapcsolva be
este az öreg készüléket. Mellettem már aludt a feleségem, álmában aprókat
mocorogva. Engem meg mintha áram ütött volna.
Fölültem az
ágyban. Ilyen nincs, gondoltam. Ha mégis van, akkor az egyetlen. Richter
Beethovent zongorázott. Egy másik Beethovent. Ez a játék, amely így jön
át a városon, a falakon, ez nem az emberi fület, hanem egyenesen a szívet
keresi. Veszélyérzetig fokozódott a figyelmem. Jó lett volna megfogni a
feleségem kezét, mint tette azt William Blake, amikor éjjel rátört, megragadta
az angyala. A költő feleségének a kezét szorítja, hogy tartsa vissza, ha
elszállni kényszerítenék őt. Vagy hogy egy másik test adjon neki elég erőt...
S azóta Richter és ez a könyv. S benne a grafikai művekként megvonalazott,
s hangjegyekkel telepötyögtetett kottalapok. Nem olvasok kottát, de elszánt
buzgalommal végigböngésztem s dúdolgattam a lapokat. A szerelem nem ismer
határt. Tovább. Richter moszkvai koncertje után leoson a művészbejárón,
s balra futásnak ered, hol könnyedén, hol teljes erőből a tágasan, s szűken
kanyargó ulicákon, az esős kövezeten. Átrohan a téren. Elérkezik a park
szélén terebélyesedő kedves tölgyfájához. Éjfél felé jár. Átöleli a fatörzset
és sír, anélkül, hogy elérzékenyülne. Elindul lassan hazafelé. Mindaz,
ami fontos, újra megtörtént vele. Léptenként Chopin mazurkákat billegtet
magában. Keze kiskabátja zsebében, lecsapódott közben a hideg.
Ül a vacsoraasztal
mellett. Mindenki róla beszél. fölnevetnek a nők, koccintanak rá. Ő belefeledkezik
a fehér abrosz mintáiba. Fáradt, halvány mosoly a szája körül, jó most,
az övéivel van, a poharát emeli, falatozni kezd. Finom fejmozdulattal hajol
bele a tányérjába, sokáig szemléli az üresedő tányért, az ablak felé fordul,
pirkadat van, tűnik el a sötét. Valakinek a szakmai kérdésére egészen jelenlévőként
válaszol. Itt van, de máshol. Délelőtt összefut egy szállodában Glenn Goulddal.
Az amerikai zongoravirtuóz fékezhetetlen izgalommal magyaráz, gesztikulál
Richternek. Ő szótlanul, félrebillent fejjel, tisztelettel hallgatja. A
8-10 percig tartó monológ alatt meg se mozdul, lógatja kétoldalt izmos
karját, aztán csöndesen csak ennyit mond: Óh, yes.
Az arca. A
nagy koponya, az előreugró áll. A ritkán pillantó, megengedő, világos szemek.
Bármire s bármeddig nézhetnek, a zenét látják. A matematikailag pontos,
struktúrákban mérhető s ábrázolható zenét, embert, világot. S bennük a
lappangó igazat. Richter a pontosság főpapja, nem a megszállottja. Azt
kell játszani, amit a zeneszerző lekottázott. Csak azt. A szabad értelmezésnek
ez az alapköve. Az egy szál virágok csak akkor lesznek csokorrá, ha alul
összekötik őket. A puha billentései, ujjainak jellemezhetetlen elemelése
a billentyűkről, a hátrahajló derék jobbra-balra dől, a messzire elnéző,
le-lehunyt szemek, a néha finoman pedálozó lakkcipős láb, a fehér mandzsettás
kar, ahogy a magasba lendül, a láthatatlan láthatósága. Az, de nem fontos.
Richter a látvánnyal elégedetlen. Leoltatja a koncertterem lámpáit, bejön
egy szál gyertyával, a zongorára helyezi, s játszani kezdi Rachmaninovot.
Legyetek zenévé, sugallja. De semmi erőszak. Nem kell mímelni a nagy befogadót.
Eredettől fogva van bennetek zene. Most a találkozás helye vagytok.
Ugyanúgy,
ahogy már szereted az igazságot, mielőtt találkoznál vele. Tőle fogod megtudni,
mi az benned, ami nem igaz, pedig annak hitted. Így válsz fokról fokra
igazzá. A legnagyobb tanítók nem tanítanak, hanem megmutatják, ami addig
el volt födve. Ők maguk a tanítás. Bachban az alázat monotonitása, s e
monotonitás változatai hatalmas zene-erdőt telepítettek a láthatatlan föld
vonulatain. Richter sétára hív az erdei utakon, s olyan ösvényekre vezet,
miket csak ő ismer. Bach?, kérdezi. "Varázslat és ujjongás.", válaszolja.
Bachhoz viszonyítva - s miért ne viszonyíthatnánk magunkat hozzá? - nem
jól élünk. Nem jól gondolkodunk. Keveset örülünk. Az "ujjongás" szót pedig
már meg sem merem említeni. Ez gyávaság... Végül is azt akartam mondani,
hogy vagy az egész ember írjon, vagy tegye le a tollat. Ha mégis ír, az
egészet írja. Mindennel, mindenkiével s mindenkinek. |
|