|
WEHNER
TIBOR
Magyar szobor-toplista
A közelmúlt szoborállítási
eseményei mélyen elgondolkoztattak: egy-egy monumentális mű esztétikai,
művészeti minőségének mérlegelési szándéka, a megvalósítandó, a megvalósított
alkotás kvalitásának kérdése fel sem merül, az alkotó személyével, munkásságával
egyáltalán nem foglalkozik senki - csupán az a kérdés, hogy ki az objektum
megszemélyesítettje, illetve hogy mi a szobor tárgya, s emellett, ezzel
összefüggésben hangsúlyos problematikává tágul, hogy a szobor mekkora,
és hogy hová helyezik. És természetesen kellő publicitást kap a szobor
állítója, ha a szobor végül felállíttatik, valamint felavatója, ha felavattatik.
(Mansfeld Péter budapesti emlékművének felavatásáról 2004. október 23-án
tudósított a Duna Televízió esti hírműsora. A tudósításban - amelynek
képei mindvégig Mádl Ferenc köztársasági elnök tiszteletadásának aktusát,
és az ünneplő tömeg asszisztenciáját közvetítették - nem hangzott el,
hogy hol állították fel az emlékművet, és az sem, hogy ki a monumentális
mű alkotója. Mindemellett a képsorok nem mutatták be az emlékművet teljes
egészében, a mementó csak mintegy mellékesen tűnt fel a körülötte szorgoskodók
hátterében.)
A Magyar Nemzet
című napilap 2004. július 7-i számában az alábbi MTI-hír jelent meg:
"Az MDF fővárosi
frakciója azt javasolja, hogy állítsanak szobrot Ronald Reagennek. Az
Amerikai Egyesült Államok 40. elnöke két kormányzati ciklusban sokat tett
azért, hogy Kelet-Közép-Európában egy új világrend jöjjön létre - mondta
Szőke László. A frakció vezetője hozzátette: helyszínre csak azután tesznek
javaslatot, ha meglesz a politikai akarat a szoborállításra." A politikai
akarat akkumulálódása esetén - amely folyamat kísértetiesen hasonlít a
kelet-európai népvezérek hallatlanul gyors ütemben létrehozott emlékműveinek
felállítási gyakorlatára - némi esztétikai akaratra is szükség lenne,
úgy vélhető.
Ugyancsak a Magyar
Nemzet című lap kísérte figyelemmel 2004-ben a Wass Albert-szobor
felállításának tervét. A 2004. március 2-i lapszámban a Pál Gábor-Szarka
Ágota szerzőpáros tudósított arról, hogy "Budán, a Vérmezőnél állítanának
mellszobrot a népszerű erdélyi magyar írónak, Wass Albertnek, tisztelőinek
magánadakozásából. A kezdeményezést eddig már támogatta, illetve jóváhagyta
a Budapest Galéria, a Magyar Tudományos Akadémia Irodalomtudományi Intézete,
valamint az I. kerületi önkormányzat két szakbizottsága is - közölte lapunkkal
Marsi Péter Pál, a MIÉP fővárosi frakcióvezetőhelyettese, aki az ügyben
interpellációt intézett Körmendi Ferenchez, a kulturális bizottság SZDSZ-es
elnökéhez. [...] Egyelőre Körmendi Ferenc is arra vár, hogy megkapja Schiffer
János kultúráért felelős főpolgármester-helyettestől a Külügyminisztérium
és az igazságügyi tárca állásfoglalását az író életéről. Az MSZP-s városvezető
ugyanis a két minisztériumhoz fordult, ám egyelőre nem kapott semmilyen
anyagot." Lám, a szoborról magáról, mint műtárgyról még szó sem esett,
és máris intézmények, közhivatalok és pártkorifeusok intézkednek és hallatják
hangjukat. Sőt, már az európai színtéren vagyunk, ahonnan a budai Vérmezőn
elhelyezésre tervezett mellszobor tárgyában vagy megérkezik majd az engedély,
vagy nem. És kérdés, hogy a román külügy meddig megy el: esetleg meghatározza
a szobor anyagát, méretét, stilisztikai jellemzőit is? Vagy csak nagyvonalúan
annyit mond: igen, nem? Ilyen bonyolultak lennének az állítólagosan a
művészeti alkotások szférájába utalható produktumok megvalósulásának feltételei
és körülményei? Átgondolták ezt az abszurd szituációt az ügyben szereplő
(kultúr)politikusok? Szembesültek azzal a megdöbbentő ténnyel, hogy a
budai Vérmező szobrának elhelyezéséről Bukarest dönt? A kérdés időközben
megoldódott: 2004 őszén Bukarest feddhetetlennek nyilvánította az írót
- vagyis elhárultak a nemzetközi színtéren meredező akadályok -, de ezt
követően a budapesti szoborállítási engedélyeket kiadó hivatal nagyvonalúan
elvetette a Wass Albert-emlék létrehozásának tervét. Ez a furcsa történet
is azt igazolja, hogy ebben a szférában teljesen összemosódtak a politikai
hatalomgyakorlás, a közigazgatási feladatvégzés és a cenzori működés tevékenységkörei.
Hasonló, bár
az országhatárokon belül kavargó bonyodalmak kísérték az ezredfordulót
követő években a Teleki-szobor felállításának hosszan elhúzódó, 2004-ben
kulminálódó történetét is, amely mögött látszólag az a dilemma húzódott
meg, hogy a magyar történelem tragikus sorsú és ellentmondásos megítélésű
alakját megidézheti-e maradandó anyagban megvalósított, köztérre állított
emlék? A dilemma azért volt látszólagos, mert a budapesti szoborállítás
tervének 2004-es megvalósítása előtt már állt két Teleki-szobor magyarországi
köztereken - egy-egy mellszobor Gödöllőn és Érden -, amellyel kapcsolatban
egyetlen észrevétel, tiltakozó sajtóközlemény sem látott napvilágot. És
miután a Rieger Tibor által megformált, karosszékben ülő alak Balatonbogláron
otthonra lelt, egy szempillantás alatt lezárult a média-hisztéria - vagyis
teljes bizonyossággal megállapítható, hogy a szoborállítás eredetileg
tervezett helyszíne, a budai Vár-színtér, és az egészalakos formátum korbácsolta
fel a politikai kedélyeket és szenvedélyeket. Egyébiránt e mű kapcsán
sem hangzottak el esztétikai érvek vagy ellenérvek, kizárólag a megjelenített
személyével, a személy által hordozott történelmi-politikai jelentésekkel
és szimbólumértelmezésekkel, és a megjelenítés tervezett helyszínével
foglalkoztak az elemzések.
Ezen események
és jelenségek arra indítottak, hogy most már minden kétséget félretéve
levonjam azt a következtetést, hogy a monumentális szobrászat - és legelsősorban
a portréemlékmű műfaja - végérvényesen eszköz-jellegű ágazattá, a propaganda
játékszerévé vált, a politika tehetetlen kiszolgálójává alacsonyodott.
A szoborállítók már a látszatra sem ügyelnek. A jelenség természetesen
nem új keletű - rendkívül intenzív szobor- és emlékműnyomás alatt voltunk
az 1945 és 1989 közötti évtizedekben is -, igazolva Robert Musil azon
keserű megállapításának korszakokon átívelő érvényességét, mely szerint
az emlékmű az a malomkő, amelyet a megidézett ünnepelt személy nyakára
kötnek, hogy azzal süllyedjen el a feledésben. De kik ezek a feledésbe
süllyedő személyek, akiket a mindenkori hatalom a szobrászati propaganda
szolgálatába állítván ércbe és kőbe merevítve elénk állít és aztán előre
megfontolt szándékkal gyakran hosszú évtizedekre ott is hagy? S vannak-e
ezen a területen statisztikai módszerekkel, mennyiségi tényezőkkel megvilágítható,
tendenciákat, dominanciákat jelző jelenségek?
A kérdés megválaszolása
érdekében megkíséreltem összeállítani a magyar monumentális szobrászat
toplistáját. Természetesen az adatok nem lehetnek pontosak - nincsenek
megbízható nyilvántartások -, és az anyag állandó mozgásban van. A II.
világháború előtti periódust szemlélve csak Budapest szobrairól van a
későbbi hiányokra is fényt derítő leltárunk, míg az 1945 utáni kimutatások
országos tekintetben csak a hatvanas évektől minősíthetők úgy-ahogy teljesnek.
Vagyis egy 1945 utáni magyarországi leltárt próbálhattunk meg összeállítani
az ábrázoltak személye szerint, amely leltár a szükségszerű pontatlanságai
ellenére a fő tendenciákat viszonylag pontosan jelöli. Az alapvető dilemma
tehát - az egy-egy korszak hős-kultuszát megrajzoló - a "kinek hány szobra
van"-kérdésben összegezhető, de természetesen van azért néhány fontos
kiegészítő körülmény is. Korántsem mellékes, hogy az egy-egy személyt
megidéző szobrokat mikor állították: leginkább természetesen az ominózus
személy halála után (kivételek itt is vannak: pl. Sztálin és újabban a
magyar Nobel-díjas tudósok és az író Kertész Imre), de nem elhanyagolható
tényező az sem, hogy ezen túlmenően mikor mennyit. Messzemenő következtetések
vonhatók le azon egyszerű tényből, hogy Leninnek Magyarországon az 1950-es
évektől az 1980-as évekig állítottak szobrokat, és 1989-1990 után már
nem. (Persze elvégezhető a vizsgálati ellenpróba is: kinek mikor hány
szobrot döntöttek, bontottak Magyarországon? A bontási-döntési statisztikák
is fontos jelenségeket reprezentálnak.) Az idő-tényező mellett rendkívül
fontos a monumentális művek topográfiája is: nem mindegy, hogy kinek hol
áll a szobra, Csempeszkopácson vagy Székesfehérváron, a budapesti Nagydiófa
utcában vagy a Hősök terén. Itt közvetlen, közvetett és áttételes, illetve
az általánosságokba emelkedő megmagyarázhatatlan helyhez kötődések-kapcsolódások
figyelhetők és jelölhetők meg: a születés, az életút, egy-egy esemény,
illetve a fentebb jelzett általános/direkt politikai motivációk analizálásával.
Vagy döntő szempont a tekintély-elv: kiemelkedő jelentőségű, kiemelt fontosságú
helyre kiemelt jelentőségű emlékmű, kimagasló személyiség szobra dukál
(pl. Gellérthegy, Felszabadulási Emlékmű; Felvonulási tér, Lenin; Kossuth
Lajos tér, Károlyi Mihály és József Attila, stb.) És fontos következtetések
levonására alkalmas tényező a forma: hogy a megjelenített személy többalakos
szoborcsoport kiemeltje-e - mint például Dózsa György vagy Kossuth Lajos
-, esetleg ezen csoportozatok mellékalakja - általában persze névtelen
munkás, paraszt, katona, de lehet akár Lőrinc pap vagy Petőfi Sándor is.
Mellőzhetetlen, hogy az alak egészalakos, vagy csak mellszobor, vagy csupán
portré, esetleg dombormű, domborműves emléktábla. És ha a műformát meghatároztuk,
és ha ebből levontuk a jelentőséget illető következtetéseket, ezen belül
érvényesíthetjük a méret-megfigyeléseinket: milyen érdekesen nagy volt
a Dózsa György úti Sztálin és Lenin, és milyen kicsi Kő Pál szolnoki Kossuth-szobra,
vagy akár hivatkozhatunk az ország legkisebb, alig két-háromarasznyi köztéri
lovas szobrára, a Melocco Miklós műhelyében készült mezőtúri II. Rákóczi
Ferencre is. (A hatalmas monumentumok tövében újra meg újra felidézhetjük
Ferenczy Béni axiómáját: monumentális alkotás az, ami értékében nagy.)
És a műformával, a mérettel összefüggésben az anyag-vizsgálat is támpontokat
adhat a megidézők és a megidézett reprezentációjának minőségéről, illetve
a szobor keletkezésének korszakba-ágyazottságáról: a kő, a márvány és
a bronz mellett visszaesést jelző rangsorba állítható a rézlemez, a krómacél,
a vas, az alumínium, a fa, a terrakotta, a műkő, a beton, a gipsz, vagy
a műanyag.
És a portréemlékművek,
a portrék önálló vizsgálatán túlmenően az egyes, azonos személyeket megörökítő,
a mennyiségi mutatók által súlypontozott műcsoportok elemzése kulcsfontosságú
művészettörténeti, esztétikai tanulságok megfogalmazására ad lehetőséget:
párhuzamba állíthatók az ezerkilencszázharmincas években és a közelmúlt
Millenniumán felavatott Szent István-szobrok, egymással összevetve tárgyalhatók
és elemezhetők száztíz év Kossuth-szobrai, de analizálhatók a Petőfi-szobrok,
az Ady-szobrok, a József Attila-szobrok körei is. A szobor-hely, a szobor-méret,
a szobor-típus, a szobor-anyag összevetése mellett természetesen lényeges
tanulságok megvonására alkalmas a tematikai, a stilisztikai tényezők analizálása
is.
A népszerűségi
listára térve megállapítható, hogy ha a három szoborral megörökítetteket
is számba vesszük, akkor mintegy kétszáz szereplős, megidézettes a magyar
toplista. Az élen kialakult egy százas számon felüli szoborállítással
büszkélkedhető hármas élboly, amelyet kisebb, százon aluli csoportok követnek.
Listavezetőként Petőfi Sándor szárnyal 140 művel, őt követi Lenin 122-vel,
és eggyel lemaradva 121-el következik Szent István. Lenin valószínűleg
végleg kiesett a versenyből (a bontások miatt súlyos pontlevonásokkal
is büntethető), Petőfi esélyei továbbra is kitűnőek, míg Szent István
a millenniummal egy időre mintha kicsit ellőtte volna a puskaporát. Az
üldöző bolyban fedezhető fel Széchenyi István és József Attila 72-72,
Bartók Béla 63 és Kossuth Lajos 62 szoborral, majd őket Kodály Zoltán
48, II. Rákóczi Ferenc 41, Ady Endre 36, Arany János 30, Dózsa György
28, Radnóti Miklós 26, Móricz Zsigmond 24 szobra követi. Némiképp meglepő,
hogy Ságvári Endre 21 szoborral megelőzte a 20 szobros Jókai Mórt, de
ugyancsak 20-as szoborszámmal áll a listán Marx és Táncsics Mihály is.
És húsz alatt hosszan sorakoznak Kőrösi Csoma Sándor, Csokonai Vitéz Mihály,
Mikszáth Kálmán, Derkovits Gyula, Erdei Ferenc, Kun Béla, Krúdy Gyula,
Mátyás király, Bocskai István, Móra Ferenc, Csontváry Kosztka Tivadar,
Váci Mihály, és még hosszan sorolhatnánk. Münnich Ferenc 8, Antall József
7, Komócsin Zoltán és Kosztolányi Dezső 6, Podmaniczky Frigyes és Kilián
György 5-5 szoborban öltött testet. A három szobrosok csoportjában sokan
vannak, többek között Áprily Lajos, Barcsay Jenő, Georgi Dimitrov, Ilku
Pál, Kassák Lajos, Schönherz Zoltán, Tamási Áron és Vas Gereben. A statisztikai
adatok azonban ne ragadtassanak senkit elhamarkodott ítéletekre: a mennyiségi
tényezők nem nagyon csapnak át minőségi változásba, amit talán igazolhat
az a kiragadott példa is, hogy a nyilvántartott 21 Ságvári Endre-szoborból
alighanem egyetlen egy emlékezetes, remekműgyanús alkotásra sem tudunk
hivatkozni. (Emlékezetesre azonban igen: ilyen Török Richárd a zánkai
Úttörővárosban állított Ságvárija.)
A hosszú listát
vizsgálva regisztrálható: népvezérek, diktátorok, történelmi személyiségek
mellett túlnyomórészt művészek - írók, költők, zeneköltők, festők - a
közterek szobor-kedvezményezettjei, hős-kultuszának megszemélyesítettjei,
és domináns módon a magyarok: a nemzetközi kitekintést Lenin mellett többek
között 20 Marx, 10 Beethoven és 6 Gagarin-szobor tanúsítja. Érdekes, hogy
a toplistára majdan felkerülhető, jelenleg egy szoborral álló alakok sorában
tarthatjuk számon határainkon túlról Ayrton Sennát, Leonyid Brezsnyevet
(?), Lukjanyenkót, de mellettük azért tartja a frontot a magyar Csekonics
báró, Dalnoki Jenő és Kisfaludi Strobl Zsigmond is.
Napjainkban,
a második évezred nyitányán lezárult, újonnan keletkezett illetve keletkező
és áthúzódó (elhaló) szobor-személy-kultuszok tanúi lehetünk. Lezártnak
vélhetjük a Lenin-, a Marx-, az Engels-, a Ságvári Endre- (?), a Kun Béla-szobrok
sorát. Új hős-kultuszt jelez 1989 óta Apor Vilmos és Nagy Imre, 1994 óta
Antall József köztéri térhódítása. Áthúzódó, korszaktól független, hol
felerősödő, hol gyengülő szobor-kultusz részese Petőfi Sándor, Kossuth
Lajos, Széchenyi István, vagy Ady Endre. A szobrok időközben változnak
és változtatnak a megjelenítetten is, de sokkal erősebb az egy-egy személy
által megtestesített jelentések változásainak jelensége: az újabb és újabb
korszakok mást és mást, és másként és másként emelnek ki, mutatnak fel
a megidézett személy szoborrá alakíttatása által. És a legnehezebben megválaszolható
kérdés: a letűntek, az újonnan éledők és a túlélők műegyütteséből, a több
száz ércbe és márványba, maradandó anyagba örökített, a közösség tereibe
helyezett alak közül az önnön személye által hordozott jelentésén túl,
a szobrászat erejével, jelentőségével és szépségével felvértezetten hány
alkotásban nemesedett az emlékállító szándék cáfolhatatlanul és időtállón
művészetté? Vélhetően kevésben, nagyon kevésben, az összterméshez viszonyítva
elenyésző arányban: a toplistába szedett szoborhagyatékunk java dicsőnek
vélt múltunk és semmitmondó jelenünk pontos történeti lenyomata - a művészeti
szférán azonban kívül rekedő dokumentum.
|
|