|
HORVÁTH
JÓZSEF
Fejezetek Esztergom város és
Komárom-Esztergom megye történetéből
(Bodri Ferenc és Ortutay András
köteteiről)
Bodri Ferenc Lukács érsek és kora
című kötete előszavában a szerző lakonikus tömörséggel mutatja be az olvasónak
a főszereplőt, nem hagyva kétséget afelől: valóban az Árpád-kor egyik kiemelkedő
főpapjáról olvashatunk a közel 300 oldalas munkában, aki "II. Géza, III.
István és III. Béla uralkodása idején történelmünk meghatározó alakja"
volt, hiszen - olvashatjuk a következő mondatokban - "Mint esztergomi érsek
aktívan részt vett a bel- és a külpolitika irányításában. Két ellenkirályt
(II. Lászlót és IV. Istvánt) átkozott ki, rendre intette neveltjét, az
általa felkent és pártfogolt III. Istvánt, szigorú vétója nem csekély bonyodalmat
okozott III. Béla koronázása körül. Megalkuvást nem ismerő eréllyel védelmezte
az egyház és nemzete érdekeit." Elárulja továbbá a szerző azt is: húsz
éve foglalkoztatja e téma, azóta gyűjti a Lukács érsekre vonatkozó adatokat,
melyekből "a mozaik lassan összeállt" - ezt formázza, csiszolgatja harmadfél
éve, mely munka eredményét veheti most kézbe az olvasó.
A 14 fejezetre
tagolt munka egy kutatástörténeti áttekintéssel indít. "Régi dicsőségünk..."
címmel röviden számba veszi, kik foglalkoztak eddig Lukács érsekkel. Az
első tanulmányt Zalka János - a későbbi győri püspök - írta róla 1853-ban,
a "Religio" hasábjain; a legrészletesebben Balics Lajos ismerteti munkásságát,
nagy egyháztörténeti monográfiájában két fejezetet is szánva az érsek működésének;
míg a "legteljesebb életrajzot" Bodri Ferenc megítélése szerint Meszlényi
Antal írta róla 1976-ban Münchenben kiadott Magyar szentek és szentéletű
magyarok című kötetében - 12 oldalban. Majd származásáról és nevéről
olvashatunk: abban a történészek nagyobb részének véleménye megegyezik,
hogy valószínűleg a Gutkeled nemzetségből származik; nevét illetően viszont
egyesek Bánfi Lukács néven szerepeltetik - e név alatt olvashatunk róla
pl. a Magyar Katolikus Lexikon 1993-ban megjelent első kötetében
is, mely tényként említi: "1150-56: a párizsi egy-en tanult, Becket Szt
Tamás isk-társa volt".
Lukács párizsi
tanulmányainak - érthetően - külön fejezetet szentel a szerző, megkísérelvén
összegyűjteni az elszórtan fennmaradt adatokat, és vizsgálat alá venni
a kérdés kapcsán eddig leírtakat. A korábbi szakirodalom számos téves adatára
hívja fel figyelmünket; így pl. a fentebb idézett lexikonbeli állítást
is cáfolja: Lukács és Becket Tamás aligha lehettek Párizsban iskolatársak,
hiszen az utóbbi párizsi tanulmányainak idejét 1141 előttre teszik az életrajzírók,
Lukács pedig 1150 előtt aligha érkezett ide. De nem ezt tartja a legfontosabb
eldöntendő kérdésnek: a különböző álláspontok számbavétele után lényegesebbnek
tartja, "hogy Bánfi Lukács és Becket Tamás sokféle ágon képzelt találkozásának
igazolása és tagadása helyett inkább arról tájékozódjunk, hogy a 12. század
közepe táján Párizsban egy magyar klerikus diák mit és miből, kiktől és
persze mi módon tanult. Hazatérve miként értékesíthette az itt elsajátítottakat."
Ezen kérdéseket
igyekszik bemutatni "A forrásvíz vizsgálata" című fejezet, melyből plasztikus
képet kapunk a kor párizsi iskoláiról, az ott tanító kiváló tudósokról,
valamint az akkortájt korszerűnek mondható tananyagról egyaránt. Mit tanulhattak
a jogtudós Gerardus Puella párizsi iskolájában, hogyan bővült ki a "septem
artes liberales" anyaga az újabb ismeretekkel? Tucatnyi olyan kiváló tudóst
mutat be "közelebbről", aki hosszabb-rövidebb ideig Párizsban működött
e században; hogy csak néhányat említsünk a rangos névsorból: Petrus Venerabilis,
Canterbury Anzelm, Petrus Lombardus, John Salisbury, Adam de Saint-Victor
- és természetesen a legkiemelkedőbb, Petrus Abaelardus, valamint a vele
szemben álló Clairvaux-i Bernát. E fejezet izgalmas utazás a 12. századi
Párizs tudományos és kulturális életében, melyet azzal a szándékkal tesz
a szerző, hogy érzékeltesse az olvasóval: mi mindent hallhatott, láthatott
itt Lukács klerikus, milyen élményekkel térhetett vissza innen szülőföldjére.
E korszak
meglehetősen mozgalmas a római katolikus egyház történetében is: erről
"Versengés Szent Péter trónja körül" címmel ad rövid áttekintést Bodri
Ferenc, sorra véve a század pápáit és ellenpápáit, kitérve a háttérben
álló politikai erők bemutatására is. E rövid fejezet a későbbiekben fontossá
válik, hiszen ezen ismeretek nélkül nem aligha lenne képes a mai olvasó
eligazodni a kor bonyolult politikai viszonyai között és megérteni a "szereplők"
cselekedeteinek indítékait.
A kötet
leghosszabb fejezete a "Lukács itthon" címet viseli. 1156-ban tér haza,
amikor az egri székeskáptalan hívására elfoglalja az egri püspöki széket,
melyet csupán két évig tölt be: 1158 tavaszán meghal Martyrius esztergomi
érsek, akinek utódaként Esztergomba kerül. A következő bő két évtizedben
valóban meghatározó szerepet tölt be a magyar kül- és belpolitikában, melyről
a szerző minden fontos részletre kiterjedően igyekszik számot adni. Itt
és most nem lehet célunk e pályakép bemutatása, csupán néhány "csomópontra"
utalhatunk. Pályája elején máris fontos szerep jut az érseknek: segítenie
kell II. Géza királynak a két pápa közötti "eligazodás ban". 1159-ben ugyanis,
IV. Hadrián pápa váratlan halála után a "németbarát" bíborosok Barbarossa
Frigyes jelöltjét választják meg pápának IV. Viktor néven; míg az "olasz
tábor" Rolando Bandinelli bolognai jogtudós megválasztása mellett dönt,
aki III. Sándor pápa néven vonul be az egyháztörténetbe. A korábban németbarát
II. Géza valószínűleg Lukács érsek véleményére hallgatva III. Sándor elismerése
mellett döntött, elutasítva Barbarossa kérését; ezzel az ország politikai
irányultságát is megváltoztatva, hiszen - ahogy Bodri Ferenc összegzi -
"1161 elején [...] a körülmények és Lukács hatására az előzőektől jórészt
eltérő európai erővonalak áramába érkezett az ország, III. Sándor francia,
normann, angol támogatóinak szövetségébe..." Hamarosan megérkezik a pápa
követe Esztergomba a palliummal és a felhatalmazással: a király megerősítheti
érsekét. III. Sándor nagyrabecsülését mutatja az az 1167-68 táján Lukács
érseknek küldött levél is, melyet teljes szövegével közöl a szerző - magyar
fordításban talán először, mint írja.
1161 végén
tehát úgy tűnik, hogy "érsekében tájékozott tanácsadóra és méltó támaszra
talált" II. Géza; a következő év tavaszán azonban hirtelen meghal a fiatal
- 32 éves - király. Bodri Ferenc szemléletes képet ad a kialakult politikai
helyzetről, melyben Lukács érsek kulcsszerepet vállal: III. István néven
királlyá koronázza az elhalt 15 éves fiát. Az ellentábor Géza öccsét koronáztatja
meg a kalocsai érsekkel, aki II. László néven lesz ellenkirály: erre Lukács
kiátkozza őt - vállalva a bebörtönöztetést is -, majd fél év múlva bekövetkezett
hirtelen halála után "utódját", IV. István ellenkirályt is! De III. Istvánnal
is szembeszáll, amikor az hadjáratainak költségeit előteremteni akarván
egyházi javakat akar lefoglalni. 1172-ben pedig, amikor III. István váratlan
halála után a főurak egy csoportjának hívására III. Béla kerül a trónra,
Lukács érsek megtagadja megkoronázását! Hogy miért, afelől megoszlanak
a vélemények; többek szerint azért, mert a bizánci udvarban nevelkedett
uralkodóban Manuel császár politikájának hívét sejtette - míg maga "a függetlenség
és a latin kereszténység bajnoka" volt, ahogyan a szerző is jellemzi. E
kérdéssel Bodri Ferenc külön fejezetben - "Válaszút és visszavonás" - foglalkozik,
áttekintve közben azt is, hogyan alakult a magyar királyok és a pápaság
kapcsolata azután, hogy I. László horvátországi hódításai miatt feszültségek
jelentkeztek. Részletesebben érinti a kérdést: lemondott-e Könyves Kálmán
1106-ban, a guastallai zsinaton az invesztitúra jogáról, majd sorra veszi
a magyar királyok és a pápák kapcsolatának alakulását, egészen a Lukács
érsek által 1169-ben összehívott tartományi zsinatig, melynek kapcsán az
"első magyar konkordátum" tartalmát részletesebben is bemutatja.
III. Béla
trónralépése után alaposan megváltozik Lukács érsek helyzete: az uralkodó
mellőzte Lukácsot, de tevékenységében nem háborgatta - így az érsek többet
tudott helyben ténykedni, pl. a helyi iskola klerikusaival foglalkozni;
közülük többeket támogatott külföldi tanulmányok végzésében is. De erőfeszítéseket
tett egy prépostság alapítására is Esztergomban, az 1173-ban szentté avatott
Becket Tamás tiszteletére. Közben a pápánál is kegyvesztett lett, miután
megtagadja a III. Sándor által támogatott András győri püspökké, majd kalocsai
érsekké szentelését. András ennek ellenére kalocsai érsek lesz, és 1178-tól
egy évtizeden keresztül ő képviseli Róma akaratát hazánkban; 1179-ben ő
a harmadik lateráni zsinat egyetlen magyar résztvevője. 1179-ben írott
levelében a pápa felsorolja Lukács érsek "bűnlajstromát" - az érsek ekkor
már III. Béla oldalán áll.
A Lukács érsek
tevékenységét bemutató terjedelmesebb fejezetek után négy rövidebb zárja
a sort. Közülük az első az érsek támogatásával külföldi tanulmányokat folytató
Péter esztergomi préposttal foglalkozik, akiben Győry János a Gesta
Hungarorum szerzőjét sejti - az Anonymus-kérdés kutatását összefoglaló
Csapodi Csaba szerint alaptalanul. "A próbálkozás" című fejezet Lukács
érsek kanonizációjának utóda, Róbert esztergomi érsek által 1231-ben elindított,
de a tatárjárás miatt megszakadt kísérletéről ír; az ügy érdekessége, hogy
a vizsgálat során Magyarországra érkezett pápai követ titkáraként került
hazánkba Rogerius káplán, a tatárok pusztítását megörökítő Carmen miserabile
szerzője. "Ködkergető kísérletek" cím alatt a Lukács érsek kanonizációja
ügyében tett 19-20. századi lépéseket tekinti át a szerző, főként Scitovszky
János és Mindszenty József hercegprímások szerepével foglalkozva; míg "A
szoros kapu" című utolsó fejezetben a szentté avatások menetének történeti
alakulásáról olvashatunk.
Bodri Ferenc
hatalmas ismeretanyagra épülő, jó stílusban megírt kötete jegyzeteket nem
tartalmaz, csupán a szövegben hivatkozik a szerzőkre, esetenként a konkrétabb
művekre, néha azok megjelenési idejére. Ez a megoldás munkáját olvasmányossá
teszi, bizonyára sok helyet is takarít meg - a szövegközi hivatkozások
jegyzetben való kifejezése kétségtelenül jelentősen megnövelte volna a
terjedelmet; viszont jelentősen megnehezíti a leírtak visszakereshetőségét,
aminek pedig néha - főként eltérő álláspontok ütköztetésekor - szükségét
érezheti az olvasó. A szerző hatalmas mennyiségű anyagot dolgozott fel,
tekintélyes szakirodalmi bázisra támaszkodva: ez utóbbi nagyságát jól érzékelteti
a kötetben közölt irodalomjegyzék, melyben 402 tételt számolhattunk össze!
A jegyzék tartalma is figyelemre méltó: a 18. századi szerzőktől kezdődően
napjainkig terjed időben a sor - 2002-ben megjelent tanulmányokra még hivatkozik
a szerző! -, tematikában pedig szerteágazó, miként a kötet tartalma is.
Pedig e jegyzék - amint arra Bodri Ferenc a 271. oldal alján olvasható
jegyzetben figyelmeztet - korántsem teljes; az itt szereplőkön túl még
számos tanulmányra hivatkozhatott volna - legalább még egyszer ekkora terjedelemben.
A tartalom gazdagságára utal a kötet végén található névmutató is: mintegy
250-300 név kereshető vissza benne, melynek jelentős hányada többször is
említtetik.
Összességében
megállapíthatjuk: Bodri Ferenc Lukács érsek és kora című kötete
hatalmas forrásbázisra alapozott, jól felépített, izgalmas stílusban megírt
munka, mely nem csupán a magyar egyháztörténet iránt érdeklődőknek lehet
fontos, de más területek iránt érdeklődők is haszonnal forgathatják. Nagy
érdeme, hogy nem csupán Lukács érsek életének és munkásságának bemutatására
törekszik, de nagy hangsúlyt fektet a kor és a környezet, a háttér bemutatására
is. A kötetben felvetett kérdések közül számos érdemes a továbbgondolásra
- mint ahogyan kutatandó is bőven akad még e témában.
Ortutay András Jó, ha a dolgokat
írásba foglaljuk című kötete a "(Tanulmányok Komárom-Esztergom megye
múltjáról)" alcímet viseli. Az L. Balogh Béni által szerkesztett kötet
a "Castrum Könyvek" sorozatának 9. darabjaként Ortutay András 15 hosszabb
tanulmányát, 14 rövidebb írását, valamint műveinek válogatott bibliográfiáját
tartalmazza.
A gyűjteményes
kötethez dr. Gecsényi Lajos, a Magyar Országos Levéltár főigazgatója írt
beköszöntőt. "Vajh van-e avatottabb, értőbb ismerője egy város, egy vármegye
történelmének, múltbéli eseményeinek annál, aki önnön maga a múlt írott
forrásainak gondozója?" - teszi fel a kérdést Gecsényi Lajos, majd azonnal
meg is válaszolja: "Aligha." Röviden méltatja a szerző érdemeit: már gimnazistaként
tudatosan készült történésznek, egyetemistaként kitűnő forrásismeretével,
elemzőkészségével tűnt ki; két évi budapesti - a Magyar Országos Levéltár
kutatótermében teljesített - szolgálat után választotta munkahelyének az
akkori Esztergomi Állami Levéltárat, ahol megbízott, majd kinevezett vezetőként
irányította az intézmény munkáját - az országban a legfiatalabb levéltárvezetőként.
Közben érdeklődését főként a 18-20. század gazdaság- és társadalomtörténete
keltette fel, de más korszakokkal és témákkal is foglalkozott - amint azt
a jelen kötetben összegyűjtött tanulmányok is jól mutatják.
A kötet első
részének 15 tanulmányát 5 fejezetbe csoportosította a szerkesztő. Közülük
az első a "Társadalom- és gazdaságtörténeti tanulmányok" címet viseli:
ebben öt nagyobb terjedelmű dolgozat kapott helyet. A sort az Esztergom
vármegye a török hódoltság alatt és a török kiűzése utáni évtizedekben
című tanulmány nyitja, mely - ellentétben a kötetben közölt többi tanulmánnyal
- most látott először napvilágot: a nagyívű, adatokban gazdag munka a szakirodalomban
- így pl. Villányi Szaniszló 1892-ben megjelent alapvető tanulmányában
- e témáról olvasható ismereteket számos újabbal kiegészítve, fontos levéltári
forrásokat feltárva ad képet a címében vállalt témáról. A Komárom a
XVIII. század első kétharmadában című tanulmány fontosságát az adja,
hogy az említett időszak a város történetének nagyon fontos korszaka volt,
melyben a kedvező gazdasági lehetőségeket kihasználva jelentős fejlődésnek
indulhatott; ugyanakkor viszont súlyos, komoly áldozatokat követelő csapások
- járványok, földrengés - is érték. A jobbágyfelszabadítás című
dolgozat Esztergom vármegye 1848-as esztergomi járásának községeiben vizsgálja
meg e fontos kérdést, röviden áttekintve az előzményeket is. Az Esztergom
gazdasági és társadalmi viszonyai a XIX. század közepén című, rövidebb
terjedelmű dolgozat a városnak az 1830-as évek végétől a kiegyezésig terjedő
időszakát mutatja be, számos adat felhasználásával. Míg az első fejezetet
záró Esztergom virilistái 1895-1944 között című tanulmány Vörös
Károly Budapest legnagyobb adófizetőit bemutató munkáját követve végez
hasonló módszerekkel vizsgálódást - az előzményeket is bemutatva és fontos
adatokkal szolgálva a város legújabbkori történetéhez.
"Az esztergomi
zsidóság múltjából" című fejezetben két tanulmány kapott helyet. Közülük
az első és lényegesen nagyobb terjedelmű Az esztergomi és Esztergom
vármegyei zsidóság története a kezdetektől a szabad királyi városba való
befogadásig címet kapta, "(Történeti vázlat)" műfaj-megjelöléssel,
mely a 11. század közepétől szolgál elszórt adatokkal e témával kapcsolatosan,
de a hangsúlyt főleg a 18. század második és a 19. század első felére helyezi,
a város mellett tucatnyi falu adatait is közölve. Míg a másik tanulmány
Zsidó polgárság Esztergomban az 1920-as években címmel időben szinte
folytatása az előzőnek: 1895-től, a városegyesítéstől kezdve az 1930-as
évekig ad vázlatos képet a kérdésről.
A "Közigazgatás
és társadalom" című fejezet négy tanulmánya közül az első Tata és Tóváros
egyesítése 1853-ban címmel látott napvilágot, az egyesítés leírása
mellett a települések társadalmi és gazdasági helyzetét is bemutatva. Hasonló
témával foglalkozik a következő írás is, mely Város született. A
tatabányai szénmedence négy községének egyesítése címmel a mai megyeszékhely
1947-ben történt létrejöttének körülményeit ismerteti meg az olvasóval.
Időben közel áll ehhez A Komárom Megyei Tanács Végrehajtó Bizottsága
hivatali apparátusának kiépítése 1950-ben című tanulmány, melynek érdekessége,
hogy itt egy újonnan létrehozott megye hivatalainak kiépülését követhetjük
nyomon - rendkívül precízen dokumentálva, közel száz lábjegyzetre támaszkodva.
Végül a fejezetet Az ötvenes évek panasziratai Komárom megyében
című tanulmány zárja, annak bemutatására vállalkozva, hogyan éltek a dolgozók
az 1954. évi I. törvény által biztosított jogukkal, és milyen panaszokat
tettek a felállított panaszirodáknál.
A "Történeti
forráskutatás, levéltárügy" című fejezet két írása közül az első Az
Esztergomi Székesfőkáptalan Hiteleshelyi Levéltára és annak Balassi-forrásai
címmel előbb rövid levéltár-ismertetőt tart - a történelmi viszontagságokra
is utalva -, majd az itt őrzött Balassi családdal kapcsolatos iratokat
mutatja be. Bár az írás 1994-ben Balassi Bálint halálának négyszázéves
évfordulóján készült, napjainkban - amikor születésének 450. évfordulója
kapcsán beszélünk többet róla - is haszonnal forgathatjuk. A másik írás,
mely Magyarországi városi levéltárak 1942-ben címmel jelent meg,
elsősorban levéltárosok számára készült szakmunka, de haszonnal forgathatják
a "nem szakmabeliek" is.
A tanulmányok
utolsó fejezete "Személyiségek a történelem viharában" cím alatt ugyancsak
két írást tartalmaz: a Bottyán és Esztergom című tanulmányt, ill.
egy forrásközlést Iratok Bayer Ágost festőművész, volt tartalékos tüzérhadnagy
vitézzé avatásához címmel. Az előbbi fontos adalékokkal szolgál a konkrét
témán túl a szabadságharc helyi eseményeihez; míg az utóbbi dolgozatban
közölt 11 forrásból képet kaphat az olvasó a vitézzé avatás menetéről is.
A kötet második
részében "Kisebb írások, forrásközlések, történelmi esszék" cím alatt 14
rövidebb írás található, együttesen kb. 65 oldal terjedelemben. Ezen írások
címeinek puszta felsorolása is meghaladná jelen ismertetés kereteit; csupán
néhány jellemzőjükre szeretném felhívni a figyelmet. A kötetnek is címet
adó Jó, ha a dolgokat írásba foglaljuk a Komárom Megyei Levéltárban
őrzött legrégebbi - 1225-ből származó - hiteles oklevél rövid ismertetése.
A tátiak 1731-ben adójuk csökkentéséért könyörgő levele ugyanúgy érdekes
olvasmány, mint Kocs község 1747-ből származó leírása. A pipázók 1771-ben
készült összeírása érdekes kortörténeti dokumentum. Az Együtt élünk
a bűnnel? című hosszabb írás a leggyakoribb bűnesetek típusait tekinti
át. Az Esztergomi asszonyok a XVIII. században című írás érdekessége,
hogy az asszonysorsok bemutatását végrendeleteik idézésével teszi meg a
szerző. Az esztergomi rácok a XVIII. század végén című írás érdekes
lehet másutt is, ahol e népcsoporthoz tartozók éltek. Olvashatunk még Esztergom
város tisztségviselőiről, A három testvérvárosról - Szenttamás,
Szentgyörgymező, Érseki Víziváros -, 1848 őszének esztergomi eseményeiről,
a párkányi csata résztvevőinek állított emléktábla eltűnéséről, egy 1934-ben
tartott esztergomi Babits-estről, Serédi Jusztinián hercegprímás második
világháború alatti helytállásáról, valamint Komárom-Esztergom Vármegye
Törvényhatósági Bizottsága üléseinek napirend előtti hozzászólóiról is.
A kötet utolsó
fejezete Ortutay András 1966 és 1996 között megjelent írásainak válogatott
bibliográfiája. Ebben - amint azt a szerkesztő lábjegyzetében olvashatjuk
- nem szerepel számos kisebb írás, ismertető, szemle, és kimaradt a napilapokban
megjelent írások többsége is. Így is mintegy másfélszáz tételt tartalmaz
e bibliográfia, melyeknek kb. egyötöde olvasható tehát jelen kötetben.
A tételeket böngészve meggyőződhetünk arról: valóban széles körű érdeklődés
jellemzi Ortutay Andrást, földrajzilag szinte az egész megyére - nem csupán
az egykori Esztergom vármegyére - kiterjedt érdeklődése, és időben sem
korlátozódott csupán az általa kedvelt 18-20. századra, mint ahogy a társadalom-
és gazdaságtörténet mellett más témákra is kiterjedt figyelme. Érdemes
továbbá figyelnünk arra is: hol jelentek meg eredetileg ezek az írások?
A bibliográfiában szereplő "régebbi" tételek jelentős hányada az Új
Forrás hasábjain látott először napvilágot; később - az 1980-as évek
végétől - csatlakozott mellé a Limes is. Kisebb számban, de nagyon
fontos tanulmányai jelentek meg tanulmánykötetekben: ezek azt bizonyítják,
hogy a szerző évtizedeken keresztül folyamatosan jelen volt a szakmai közéletben
- országosan és regionálisan egyaránt. Jól kivehető sorozatot alkotnak
pl. az életműben azok a tanulmányok, melyek a Magyar Tudományos Akadémia
Pécsi, ill. Veszprémi Akadémiai Bizottsága szervezésében megtartott "A
Dunántúl településtörténete" konferencia-sorozaton elhangzott előadások
írásos változatai. De jelentős csoportot képeznek a napilapokban megjelent
ismeretterjesztő írások is, melyek egyértelműen igazolják Gecsényi Lajos
bevezetőben leírt megállapítását arról, milyen fontos a szerző számára
a tudományos ismeretek népszerűsítése. Csupán egyetlen kérdés motoszkál
a recenzens fejében: miért záródik le 1996-ban a bibliográfia egy 2003-ban
megjelentetett kiadványban?
Ortutay András
tanulmányainak és kisebb dolgozatainak válogatott gyűjteménye - melynek
használatát személynévmutató is segíti - értékes és hasznos összeállítás,
mely változatos témákat felvonultató tartalmával méltóképpen reprezentálja
a szerző három évtizedes esztergomi levéltárosi munkásságát. Mindenképpen
örülhetünk annak, hogy egyszer már írásba foglalt gondolatait most újra
- immár kötetbe gyűjtve - kézbe vehetjük, hiszen nemcsak az a jó, ha a
dolgokat írásba foglaljuk, de az is, ha az elszórtan megjelent írások legjavát
össze is gyűjtjük - hogy a mai és a későbbi olvasókhoz biztosabban eljussanak!
[Bodri Ferenc: Lukács érsek és kora. Bp., 2003 Kossuth Kiadó;
Ortutay András: Jó, ha a dolgokat írásba foglaljuk (Tanulmányok Komárom-Esztergom
megye múltjáról). Kiadja a Kernstok Károly Művészeti Alapítvány. Tatabánya,
2003] |
|