|
FEKETE
J. JÓZSEF
Töprengések "egy önérzet
pótlékokra szokott maradéká"-ról
Böndör Pál: Kóros elváltozások
A megművelt földterület ötöde
mára terméketlené vált a műtrágyák használata miatt. Az erdőterületek
harmadát fenyegeti irtás, úgy, hogy nem telepítenek helyettük újat. Hatodával
nőtt a szén-dioxid aránya a levegőben. Hat-nyolc százalékkal csökkent
az ózonréteg vastagsága. E tömör összefoglaló a természetnek az ember
általi globális fenyegetettségét leltározza, mérhető, arányítható adatok
nyomán. Az ember által okozott kóros elváltozások azonban nem csupán a
külvilágban nyilvánulnak meg, hanem magában az emberben is, lélekben,
morálban, metafizikában egyaránt, vagyis olyan területeken, ahol csődöt
mond a mérés, nincsen biztos viszonyítási pont, a jelenség nem írható
le egzakt módon, hanem a tudományosság helyett a nyelv egyéb régióiban
nyer megfogalmazást. Nem egy esetben a versben.
Az 1999 táján
keletkezett költemények, amelyek jószerével 2002-ben és 2003-ban jelentek
meg kötetben, szóval az elmúlt évszázad végének a vajdasági költők életében
legválságosabb esztendejében született versek főként élményanyagként szervesülnek
formába. Még a kötött formákat Tari Istvánhoz, Jung Károlyhoz és másokhoz
hasonlatosan nagyra értékelő alkotónál, Böndör Pálnál is ez a tendencia
tapasztalható: a vers élményanyagot formázó alkotásként tárgyiasul. Ezt
a jelenséget valamiféle módosulási iránynak is tekinthetjük a vajdasági
magyar költészetben. A vers egyre inkább narratívába hajlik, Harkai Vass
Évánál részben, Bogdán József esetében teljességgel, Böndör Pálnál jószerével,
vagyis egy olyan folyamat játszódik le, amely során a vers, szerkezetétől
függetlenül történetbe fordul, s immár a vers tétje nem a költészet, hanem
az azt meghaladó lét, vagyis az egzisztencia válik a költészet tárgyává.
Ebben a szemmel követhető gyorsasággal történő módosulási folyamatban
szinte érdektelen, hogy a költő mennyit törődik a kötött formával, vagy
mekkora szabadsággal kezeli versteremtő eszközeit, annál fontosabb azonban,
hogy a megfogalmazásra szánt egzisztenciális panasz miként találja meg
a vers által a metafizikai megfelelőjét. A tétet létként tételező költészeti
típusra vonatkozóan Radnóti Sándor a következőképpen fogalmazta meg az
értelmezés óvatosságára irányuló intését: "A verseknek van - lehet - önéletrajzi,
társadalomrajzi, néprajzi, lélektani, vallási, történelmi, politikai és
mindenféle más dokumentumértékük, de ezeket a vonatkozásokat, bármilyen
tartalmasak és gazdagok, nem szabad eleve és közvetlenül összefüggésbe
hozni költői értékükkel."
Böndör
Pál költészetében az életanyag egynemű költészeti anyaggá szervesült,
a poétikai intenció egységesen vetült rá a tapasztalatra. Az életanyag
tragikus sebességgel történt megváltozása okozza azokat a kóros elváltozásokat,
amit a költő kötetének a címébe emelt. A költő verseiből megszokott irónia
és önirónia, szellemes élcelődés mögül folyton átüt egy hamismás-érzés,
az élet helyett az élet illúziójának a megélése, a valóság szurrogátumokkal
való helyettesítése okozta keserűen elégikus hang. A költői "én" magát
"egy önérzet pótlékokra szokott maradéká"-nak tekinti, aki akár programszerűen
is vállalná a hamisságnak az igazság fölé való helyezését: "Marhagulyást
szójából és tökből ananászkom- / pótot[...] Ügyeskedem egyre ha kell ha
nem. Azt / hiszem így kell / - meghamisítva az ízeket - írnom a verseim
is most. / Hogy ne okozzanak émelygést s később / gyomorégést / lássék
bennük minden másnak mint ami[...] volt / már." A kóros elváltozásokként
megtapasztalt életanyag tragikus kicsengésű nyelvjáték nyomán válik igazán
kimondhatóvá: "Nem ez az élet. Az élet nem ez. / Nem élet ez."A léttapasztalat
keserűségének a poézisre való kivetülése, inkább kételyként fogalmazódik
meg, visszafogottabban mint például Harkai Vass Évánál, aki egészen a
költészet tagadásáig jutott el 2003-as verseskönyvében. Böndör inkább
letargikus szkepticizmussal tekint költészetére: "Verselgetsz még? Nem
is tudom - / talán már nem is. Gondolom ezek már / nem is versek. Remélem
hogy / már nem versek. / Elegem van // a versekből." Ennek ellenére azonban
tovább bíbelődik a verssel, megadja neki ami dukál: gondoskodást, törődést:
a költészet folyamatos nyelvfilozófiai megközelítése tartja egyensúlyban
Böndör Pál verseit, nem hagyja a létanyagot elhatalmasodni a versen, és
teszi lehetővé, hogy a lírai helyzet, a pillanat és a tapasztalat drámaisága,
valamint a poétikai intenció hiteles, esztétikai élményt nyújtó formában
tárgyiasuljon.
Leginkább talán
a kötetek címadásával szemléltethetjük azt a költői tudatosságot, ami
Böndör Pál költészetét szerves egésszé fogja össze, felismerhetővé és
szerethetővé teszi. Válogatott és új verseit 1997-ben Eleai tanítvány
cím alatt tette közzé. A cím fogalomköre egy dél-itáliai panteisztikus
bölcseleti iskolára utal, amely a változatlanságot és az egységet hirdette.
A kötet versei azonban azt mutatták, hogy ha a Böndör által teremtett,
az "én"-t az "ő"-be, és az "ő"t az "én"-be átjátszó lírai perszóna a tanítvány,
akkor bizony rebellis egy nebuló lehetett, hiszen költészetével megdönti
mind a változatlanságról, mind az egységről szóló hitelvet. Mennyire logikus,
hogy a következő, az akár a poétikai folyamatokban is számottevő 1999-es
esztendőben megjelent versgyűjteménye éppen A változásom könyve
címet viselte. A változásom könyve már nem csupán a változás szükségszerűségének,
pontosabban sors-szerűségének elve mellett tett hitet, hanem annak véletlenszerűségét
is elfogadta, sőt, kötetszervező erőként alkalmazta. Innét egy újabb lépés,
és máris helyben vagyunk, a változások, a valóság látványa és a tapasztalat
objektivitása közötti drámai feszültség immár Kóros elváltozások
alakjában jelenik meg. A Böndör-féle változások nem metamorfózisok, hanem
a sors beteljesülése előli reterálások heroikus lírai küzdelmei. A végső
kérdés pedig, hogy meddig hátrálhat a költő az életanyag előtt, hogy még
költő maradhasson, a magyar irodalomban Radnóti Miklós által megválaszoltatott.
Böndörből
tehát még sok felkavaró és kizökkentő verset ikráztathatnak ki a nyomasztó
változások. (Forum Könyvkiadó, Újvidék, 2003)
|
|