|
PIFKÓ
PÉTER
Koldusok, csavargók a 19. századi
Esztergom vármegyében
Esztergom város arculatát a 19. század
első felében a módosabb iparos és értelmiségi rétegek betelepülése határozta
meg. Elsősorban Magyarország felső vármegyéiből kerestek itt megélhetést.
Nemcsak a munkaalkalom lehetősége, de az elszegényedés is ide hajtotta
a munkanélküli iparoslegényeket, s a társadalom alsóbb rétegeit, csavargókat,
akik koldulásból és kéregetésből próbálták eltartani magukat. Az 1820-as
évekre számuk oly mértékben megnőtt, hogy már terhére voltak a tisztes
városi polgároknak. Ezért 1825. december 12-én összeült a vármegyei tisztikar,
és igen szigorú rendszabásokat hozott a koldusok, csavarók és gonosztevők
megfékezésére. Ezek a rendszabások voltak érvényben a 19. század első felében.
Mivel ilyen rendszabások országosan is rendkívül ritkák e korai időből,
érdemesnek tartjuk arra, hogy néhány fontosabb pontját kiemeljük és ismertessük
az olvasóval. E pontok kapcsán arról is képet kaphatunk, hogy miként viszonyult
a hivatal a társadalom szélére szorult szerencsétlen emberekhez. Így:
1. Megtiltották,
hogy a koldusok lakhelyeikről elcsavarogjanak, s a főszolgabírótól kellett
engedélyt kérni, ha el akarták hagyni azt.
2. Ha munkára
alkalmasak voltak, a koldulástól eltiltották őket. Ha mégis csavarogtak,
egy hónapig vasban raboskodtak.
3. Házanként
koldulni csak hétfő, szerda és pénteki napokon lehetett.
4. A főszolgabíró
egy koldus bírót nevezett ki, aki koldus társaikra naponként felügyelt.
5. A kéméndi
és karvai révész menedéklevél nélkül idegen csavargókat nem hozhatott át
a Dunán.
6. A kolduló
mesterlegényeket csak akkor lehetett tovább engedni idegen tartományokba,
ha meg volt rá a pénzük, különben a céhet büntették meg 12 forintra.
7. Nyáron
10, télen 9 óra után a kóborlókat be kellett fogni és megbüntetni.
8. Házas gazda
vagy zsellér gyanús idegeneknek szállást nem adhatott anélkül, hogy nem
jelentette a bírónak. Ha ezt megszegték, a nemeseket 12 forintra, nemteleneket
24 pálcaütésre büntették
9. Éjjeli
vigyázókat a középkorú izmos, erős, bátor lakosokból kellett kiválasztani.
Esztergom
szabad királyi városban és a szomszédos 3 mezővárosban, amelyek az érsek
és a káptalan birtokai voltak, a lélekszám lassan, de biztosan emelkedett.
Ezzel együtt emelkedett a szegények és koldusok száma is. A helyzet az
1840-es évektől különösen súlyossá vált, mivel a felső-magyarországi éhínség
következtében sok ezer nincstelen éhező költözött le Pest - Budára és annak
környékére.
Esztergom
vármegye úgy reagált erre, hogy felújította és megerősítette az 1825-ben
hozott rendszabásokat. Úgy tűnik, az egyház felismerte, hogy ezek a rendszabások
túl szigorúak, s hogy nem a bebörtönzés, a vasraverés, vagy a pálcaütések
lesznek azok, amelyek megoldják a szegények és koldusok sorsát.
1841. december
2-án Galántai Fekete Mihály kanonok vezetésével létrejött egy választmány,
amely anyagi megoldást kínált a házankénti koldulás megszüntetésére.
Galántai beadványában
(amelyet forrásként közlünk) utal rá, hogy: "Úgy látná célját valódilag
elérni, ha ezen tőszomszédozó testületek, úgy mint szabad kir. Esztergom
Városa, a Főkáptalan és érsekség, kiknek hatóságaik alatt a mondott mezővárosok
lenni esmértetnek, kezet fogván e terv kivitelén egyértelműleg munkálkodnak."
S a kézfogás
még ebben a hónapban létrejött a helységek között, s megalakult "Esztergom,
Érseki Víziváros, Szenttamás és Szentgyörgymező városokban az utcai koldulás
megszüntetésére az egyesület." Célja az volt, hogy a "csavargók, s tettetett
koldusok a koldulás tilalma által a henyéléstől elvonatván munkára kényszeríttessenek,
a kebelbéli valódi szegények pedig illőképp ápoltatván senkinek terhére
ne legyenek."
A házankénti
koldulás megszüntetését csak úgy látták megvalósíthatónak, ha pénzbeli
adományokkal segítik a koldusokat, szegényeket, s azok nem lesznek rászorulva
a kéregetésre. E cél érdekében a pénzbeli adományok nagy részét az érseki
uradalomtól, egyházi főrendektől, püspököktől, kanonokoktól gyűjtötték
össze. Önzetlen adakozókra találtak Esztergom és a környező községek iparosainál,
gazdáinál és azok feleségeinél. A gyűjtés lelke, motorja Galántai Fekete
Mihály volt egészen 1866-ban bekövetkezett haláláig. Őt a jótékonyság másik
helyi apostola, Majer István kanonok váltotta fel, aki létrehozta a Jótékony
Egyletet. Az évek során több mint ötezer forint gyűlt össze, amelyet a
szegények és koldusok közt osztottak ki. Így jelentősen sikerült számukat
csökkenteni, s a város társadalmi élete is kiegyensúlyozottabbá vált. |
|