|
SZUROMI
PÁL
Színterek és térenergiák
Olasz Attila festői startolása
Nincs a megjelenésében semmi extravagancia.
Nincsenek csapzott, kaotikus hajfürtjei és feslett, viharvert ruhaneműi
se. A szokatlanul fiatal (22), szegedi Olasz Attila szemlátomást nem akar
mindenképp művésznek mutatkozni. Pedig e szelíd, nyurga, már-már babaarcú
fiatalember ideje java részét a rajzolásnak, a festésnek szenteli. Mostanában
végzett a szegedi főiskolán, jelenleg pedig a pécsi egyetemen folytatja
vizuális, elméleti tanulmányait. Más kérdés, hogy különös, jóravaló festői
adottságai feltűnően hamar kiderültek. Ezt Tisza-parti mestere, Pataki
Ferenc vette észre, aki odaadó gonddal, figyelemmel segítette előrejutását.
Ebből adódott, hogy már tizenhat évesen önálló tárlatot rendezhetett, sőt
mesterével együtt is bemutatkozott. Innentől azután majdhogynem egymás
sarkába értek szuverén kirukkolásai (pl.: Orosháza, Arad, Szeged, Hódmezővásárhely,
Gyula, Budapest). Mi több: legutóbb már a festészeti biennálén is szerepelt.
Mintha egy ígéretes, talányos művésztehetséggel lenne dolgunk.
Talán mondanom
sem kell: Olasz Attila is onnan indult, ahonnan a legtöbb amatőr. Vagyis
változatos, tisztes csendéletek, plasztikus alakrajzok és oldottabb tájélmények
jelentkeztek a startolásnál. Látható azonban, hogy a fiatal alkotót egyre
inkább zavarta a túlzott anyagszerűség. Ezért a formák és színek szárnyán
az atmoszférikus, lírai és szürreális megoldásokat próbálgatta. Ahogy ezt
mesterénél is felfedezte. Nos, időközben ezekből a kísérletekből pattantak
elő bátrabb, elvontabb látomásai. Itt már egy érzelmi, indulati fesztelenségű
absztrakt expresszionistáról kellett tudomást vennünk, akit mindenekelőtt
a természeti létezés határmezsgyéi érdekeltek. A földek és vizek acsarkodása,
a nappalok és éjszakák polémiája, nem beszélve a fények újjászületéséről.
Annyi bizonyos: ezeken a barokkos mozgalmú romantikus, expresszív víziókon
főként a kontrasztos tónusok organikus, ciklikus örvénylése ragadta meg
a nézőt. Más szóval: a kozmikussá tágított drámai és lírai feszültség.
A szorgoskodó,
érlelődő festő a közelmúltban mégis hátat fordított e parttalan, szubjektív
kitárulkozásnak. Szinte pontosan megérezte: ez az érzékien lüktető, látványos
színtobzódás óhatatlanul egyféle manírhoz vezet. Így aztán szükségszerűen
polarizáltabbá, keményebbé tette festői formatartalmait. Először is feszes,
átlós ritmusú mértanias folthasábokat komponált felületeire. Ezzel egyszeriben
egy újsütetű formai helyzetet teremtett. Más csak azért is, mivel az efféle
szikár, vaskosabb alaki elemek nemigen tűrik maguk mellett a zaklatottabb
színszöveteket. Inkább nyugalmasabb, levegősebb kiemelésre van igényük.
Ebből származik, hogy Olasz Attila legfrissebb képei markánsabb, differenciáltabb
térviszonyokat állítanak elénk. Annál is inkább, minthogy a tekintélyes
háttérzónákban, másrészt az anyagszerűbb formakonstrukciókban továbbra
is ott látjuk az elvont, archaikus és antropomorf jelhalmazokkal operáló
alkotót. Aki immár az emberi létezés etológiai és antropológiai dilemmáit
firtatja. S aki némiképp Andre Masson vagy Giuseppe Santomaso nyomvonalain
halad.
Talán az sem
mellékes, hogy fölöttébb termékeny, meditatív szerzőnk pont a robusztus
Baconből írta szakdolgozatát. Mert a szigorúbb, szerkezetesebb és drámaibb
vonások egyre jelentősebb szerepet kapnak felületein. Nem elég, hogy alkalmanként
kifeszített, négyzetes burokban világolnak parányi motívumai, de a következőkben
már itt is visszatalál a kontrasztokkal tűzdelt végtelen sugallatú látomásokhoz.
Feltűnik azután, hogy Olasz Attila az omlékony, pasztózus tónushasználat
helyett inkább a dinamikus, vonalkás előadás felé iparkodik. Közben színskálája
is egyre-másra összefogottabb, kihegyezettebb lesz. Ez pedig annyit tesz:
e kutakodó festő most már a monumentális zártság és nyitottság, egyben
a szerkesztő elvű szürrealitás útvonalain halad.
Nincs érdekesebb,
reménytelibb folyamat, mint egy tehetséges fiatal szárnycsapásainak nyomon
követése. Ilyenkor nem is annyira a múltra, inkább a jelen történéseire
és a lehetséges jövőre szegezzük tekintetünket. Pataki Ferencnek mindenesetre
alighanem igaza lehet, amikor így vall kedves tanítványáról: "Ez az ifjú
ember lát valami egészen újat, tud valami rendkívülit. Figyeljünk beszédére." |
|