|
VASADI
PÉTER
Jegyzetlap
A jövőről
Biztos, hogy ma már nem állja meg a
helyét ez az állítás: "Európa a hit, és a hit Európa" (Belloc). Hogy is
lehetne az evangéliumi hittel azonos az az Európa, amelyben fogyatkozik
a kereszténység, és (vagy mivel) maga a kontinens duskál az anyagi javakban
nemcsak más földrészek haldokló s csontszegény népeihez, hanem saját sokmilliós
szegénységéhez képest is? S a tetejébe ennek az európai szegénységnek jó
része háromszor rosszabbul él minden tekintetben, mint a kisebbik része.
Tehát dúl a hatalom a hatalomtalanok között is. Ha tényleg a hit lenne
Európa, akkor Európát Afrikában, az amerikai nyomornegyedekben, Ázsia legszegényebbjei,
s a konfliktusoknak nevezett népirtásokban kellene keresnünk. A hit már
régen nem Európa, hanem - Krisztus akarata szerint - világszerte a vértanúságot,
az üldöztetést, a kirekesztést, a gúnyt, értetlenséget, pellengért vállaló
"színes" keresztények meggyötört hűsége, állhatatossága, reménye és szeretete
az.
"Fölbecsülhetetlen
értékű" palotáik s katedrálisaik ugyan nincsenek vagy alig vannaik, rózsafüzérük
sincs, de van (ha van...) tíz ujjuk. Rajta pergetik imádságukat, s vagy esznek,
vagy nem. Ritkán túlsúlyosak. Nem lehet s nem szabad elhallgatnunk: ha
az egyház nem azonosul a társadalmi s gazdasági igazságtalanságoktól sujtott
népek minden képzeletet fölülmúló szenvedéseivel, s nem teszi ezt szóvá
mindenkor s mindenütt kellő súllyal s erővel, akkor mulasztásával a legbelső
hivatása ellen vét. Maga mentésére egy evangéliumi mondatot biztosan nem
mondhat, s ez így hangzik: szegények mindig lesznek köztetek.
Mert itt nem
arról van szó, hogy akad köztünk néhány szegény is. Akiket majd valahogyan
csak megsegítünk. Hanem hogy olyan világot épített az ember, amelyet már
nem tud fönntartani. S összeomlásának világos jelei vannak: fékevesztett
önzése terrorizmust vált ki, a gátlástalanság pedig minden oldalon gátlástalanságot
szül. A közösségi, az ellátó, a szervezési és a közlekedési rendszereket
összeroppanás fenyegeti. A föld energiaforrásai kimerülőben vannak, s éppen
ezért magát az energiát is a politikai zsarolás eszközévé tették, s a hatalom-fönntartó
fegyverek közé sorolták. A világ legfelelősebb elméi nem győzik hangoztatni:
egyetemes káosz vagy egy igazságosabb, új rend felé közeledik az emberiség.
A rend pedig valójában eleven mélység, mert isteni (G. Thibon). Szellemben,
lélekben is határponthoz közeledünk. A tömegkultúrának becézett, kifundált
s rókaagyú kultúrapusztítás az ember teljes belső önföladását, önfölszámolását
célozza. Azt akarja, hogy a valaki egyén legyen, s ne személy, s arctalanul,
engedelmesen simuljon bele a csábító, tudattalan és tudatlan, ostoba, kipingált
ál-létezésbe; azért élvezze a vacakot, mert az nem tartós. A semmitmondó
bárgyúságot, mert az nem "komoly". Vidámkodóan legyen maga is bóvlivá.
Íme, az al-lét úthengerelt egyetemessége. Ez valóban a - játékos - halál,
a leépülés civilizációja.
A jövőt azonban
nem fenyegetheti, lévén, hogy még jelenvalósága sincs. Megáll majd, s elszivárog
a maga teremtette sivatagban; ma "van", mégis már múlt, mielőtt jövő lehetne.
Az emberi hit, éberség, szellem s felelősség ezek dacára elpusztíthatatlan.
Isten - aki nem a halál, hanem az élők Istene - vágyat indít el a veszélyt
érző emberben, az egyházban, a sokfajta közösségben, mozgósítja az ellenállást
s a civil kurázsi reflexeit, hogy új magatartásformákat honosítson s teremtsen
meg. Még akkor is, ha kezdeti kirajzolatlanságuk miatt ellenszenvet ébresztenek.
A végső szükség tudata megtámasztja, serkenti ezeket a vágyakat. Így mindaz,
amit erénynek, erélynek, odaadásnak, radikalitásnak, azaz képességnek,
önzetlenségnek, igazmondásnak nevezünk, forrása volt és marad a történelem
során a megújult gondolkodásmódnak, életstílusnak, a tisztább mérlegelésnek,
új cselekvési módoknak, a mélyebb, szelídebb, tehát testvéribb magatartásnak.
A testvériség
21. századi neve ez: föltételek nélküli szolidaritás. Különös asszociáció
fűzi össze ezt a két idegen szót: monstrancia és szolidaritás. A monstrancia
az a művészi fémkeret, fémmű, amely az örökké érvényes Ember, tehát az
isteni Krisztus föltámadt, konszekrált Testét tartja; a szolidaritás az
a nemzetközi, emberközti, lelki-szellemi keret, amely emberségünket védi,
áthangolja, övezi. A két szó födte ontológiai vonatkozások összefonódnak.
Ha nem így
van, ki vagyunk szolgáltatva egymásnak, önmagunknak, bárminek. A jövő világában
egyedül nem állhatunk meg; ez világos. Az igazsághoz, úgy látszik, újra
és újra el kell jutnunk. Ugyanahhoz az Igazsághoz, akit keresünk, mert
már megtaláltuk, mint Pascal. De mi máshonnan érkezünk, más, félelmetesebb
tapasztalatok után, hogy megállítsuk a pusztulást, s kilábaljunk a magunk
halmozta csődtömegből. |
|