|
SZABADOS
GYÖRGY
Hamvas Béla és a zene
(Előadás Százhalombattán)
(Eljátszik a zongorán egy rövid improvizatív
darabot.)
Gondoltam, ezzel kezdem, egyrészt azért,
merthogy végül is a zenéről beszélni nem volna szabad. A zene egy külön
nyelv. A művészet minden ága egy külön nyelv, amely olyan dolgokról mesél,
amit szavakkal, írással nem lehet kifejezni. Másrészt azért kezdtem ezzel
- ezelőtt öt perccel még nem gondoltam, hogy ezzel fogom kezdeni -, mert
hirtelen felrémlett bennem, miről is fogok beszélni valójában. Hisz' lényegében
a hamvasi koncepció a leglényegesebb koncepció, amit a zenéről valaha is
leírtak, átgondoltak és megfogalmaztak. Ez pedig nem más, mint az a kiindulás,
annak a sallangmentes ténynek a legegyszerűbb értelmezése, hogy egy élőlény
ezen a földön valamilyen hangkeltő eszközön át magát kifejezi. Ha pedig
így van, akkor ennek megfelelően kell ezt a beszédet is elkezdeni, és miután
a kedves rendezők egy hangkeltő eszközt biztosítottak a számomra, ezért
olyasvalamit kellett játszanom - kellett, ez a jó kifejezés -, ami
ennek a szellemében fogant. Vagyis, amit most játszottam, ezt soha nem
játszottam, sem az elejét, sem a végét, sem a közepét, így semmilyen hangközét,
tehát nem ismételtem semmit: ez a megszólalás a mostani találkozásunk várható
élménye által és a feladat által kiváltott megszólalás volt.
Mindazonáltal
azt világosan tudtam, hogy milyennek kell lenni annak, amit itt hirtelen
megszólaltatok, ha már zenéről van szó, és ha már Hamvas Béláról van szó.
Később egy adott ponton majd utalni fogok arra, hogy melyek voltak azok
a momentumok, amelyek megszólaltak ebben a látszólag - aki muzsikus, és
ilyesmit játszik, annak nem, de aki más zenékhez, főleg jellegzetes hangvételű
klasszikus zenéhez szokott, annak szinte - kakofonikusnak tűnő játékban.
Ezzel, azt
hiszem, mindjárt érzékeltettem azt is, hogy milyen helyzetben vagyunk ma.
Olyan helyzetben vagyunk, hogy vannak úgynevezett zeneértő emberek, akik
a zenét bizonyos kitüntetett dolgokhoz kötik, és vannak emberek, akik nem
zeneértők, hanem a zenében égnek, ebből következőleg teljesen másként
közelítik meg, illetve másként fogadják a zenét. Másként közelítik, másként
fogadják a zenét, vagyis másként közelítenek valamihez, valakihez: az egészhez,
és másként fogadják az egésznek a hangját magukban. A kettő egymással
nem sok rokonságban van. Ennek a szituációnak a kialakulása egy történelmi
folyamatnak a következménye. Történelmi, de nem politikai értelemben -
az is benne van, de az részletkérdés -, hanem szellemtörténeti értelemben.
(Én szeretem ezt a szót, hogy "szellemtörténet", bár rossz reminiszcenciákat
hordoz; mégis szeretem, mert ez egy pontos megfogalmazás. Ugyanis a szellem
története az igazi történet ezen a megtestesült világon.) Nos, ez a helyzet
már régóta elég válságossá vált. Olyannyira, hogy immáron tarthatatlan.
Ezért írhatta le Hamvas Béla, akinek a halálát most emlékezetünkben felidézzük,
és tiszteletet teszünk előtte, a következőket: "Barlangom körül ma a cserjén
a tövisek is mások, mint tegnap voltak. Mi ez az új testet öltés? Túlságosan
megszoktam, ha szólok, csak barlangom fala kong. Most az óceán válaszol."
A Waldstein szonátáról írt esszéjében találtam ezeket a sorokat, és azért
tartom őket - legalábbis témám és az egész Hamvas-jelenség tekintetében,
de szellemtörténeti vonatkozásban is - abszolút fontos dolgoknak, mert
egy másik kedvenc példám szerint: az a mi nagy vigasztalásunk, hogy ha
egy embert bezárnak egy barlangba s lefalazzák, és ott eszébe jut egy nagy
gondolat, az szétterjed a világon. A fentebb idézett írás utal Hamvasnak
erre a szellemi "poénjára", ő ugyanis saját magáról mesél: Hamvas megélte
a barlangember-létet, a Szellemet, aki barlangba van zárva. S ezt a létet
ő vállalta is.
De hogy került
sor erre? Hogy került sor arra a szituációra, amely ezt a hihetetlen skizofréniát
eredményezte? Azt a skizofréniát, hogy van egy kialakult, élő nagy kultúra
(az európai kultúra), amelyben valami megreked valamikor és szinte ezoterikusan
él tovább, és azok, akik ezt az úgymond "ezoterikus" folyamatot magukban
megtalálván, átgondolván, felvállalják és élik tovább, azok egyszer csak
barlanglétre kényszerülnek. Mi ez, honnan ez a kettősség a lappangó valóság
és egy működő látszat között?
A szálak a
messzi múltba vezetnek, de emlékezetünk és agóniákkal terhes sorsunk kutakodásai
mentén, mégis a két világháború környékén kereshetjük és kaphatjuk a választ.
A világháborúk történéseit és következtetéseit a történettudományon és
politológián kívül igazából nem nagyon elemzik - valószínűleg nem véletlenül
- ma sem, holott ha megnézzük, hogy valójában mi is történt ezekben az
időkben, akkor nagyon érdekes dolgokra jutunk, éppen szellemtörténeti értelemben.
Már korábban Goethe, aztán később Nietzsche is, tetten éri és megfogalmazza,
alapjaiban rázva meg az európai szellemet azokkal a kimondásokkal, azokkal
a megfogalmazásaikkal, amelyek arról szólnak, hogy nagy baj van: itt egy
kultúra, egy birodalom elfelejtkezik arról, hogy a világ ugyanúgy működik,
mint egy fa: megfogan, kibomlik, gyümölcsöket hoz, és aztán elöregszik.
S hogy a gyengülés belülről indul el. Az első világháború környékén azután
az európai művészet fő helyein - már Párizsban, a művészet fővárosában
is - látványos fáradtság-jelek mutatkoznak. De egyben olyan orvosló késztetések
is, amelyek később egészen más, a korábbitól eltérő (bár változatlanul
falánk) európaiságot, európai szellemet mutatnak fel, amelynek a jelenléte,
befolyása azóta is rendkívüli erővel hat a mai napig. Nem véletlen, hogy
azok a művészek, akik koruk ütőerén tartották a kezüket, elkezdtek mindenfelé
"kicsapni" (mint állítólag a magyarok a honfoglalás idején), és olyan helyekről
nyerni újabb inspirációkat mind formában, mind pedig szellemben, amelyek
pótolni tudják, megújítani tudják ezt az uralmi finitizmusába csavarodott
európai szellemiséget. Picasso a kubizmusában Afrikát szemlélte, Debussy
Polinézia felé kacsingatott, szép írásai vannak erről, úgy illeti az európai
zenét, a "mi zenénk"-et, mint tűzoltózenekarok csinnadrattáját. Olyan finomsággal
és mélységgel találkozik Távol-Keleten, amely finomságok itthon, Európában
már akkor sem voltak. Voltak viszont föltáratlan helyek; ilyen volt a közép-európai
térség és Kelet-Európa, továbbá a nagy orosz síkság, ahol nem kellett elmenni
semerre, nem kellett "kicsapni", hanem csak lefele kellett ásni, és megtalálni
(nagy szeretettel) az itt élő népek megőrzött ősi kultúráját.
Ez a barlangember
a két világháború közegében, szellemi környezetében vált barlangemberré,
úgy is mondhatnánk: kezdett barlangemberré válni. Tájékozódása, ocsúdása
az első világháború körüli események szellemi mozgásaiban fogantak. Hogy
azután jöjjön a második világháború, amely visszacsinálja, szinte visszavonja
mindazt, ami szellemileg az első világháború környékén elkezdődött Európában,
hogy a korábbinál még förtelmesebb módon és még súlyosabb következményekkel
vigye zsákutcába az európai gondolkodást és kultúrát. Az, hogy ma bináris
alapokon, tehát a sematikus számítógépes rendszer majdhogynem (de remélhetőleg
átmeneti) uralma alatt vagyunk kénytelenek hétköznapjainkat, ünnepeinket
leélni (ünnepek alatt a művészi tevékenységet is értem), s hogy ez lassan
fölénk nő, az annak a következménye, hogy a hegemón európai racionalizmust,
amely ellen mozdult meg az egész első világháború körüli szecesszió (a
"kilépés"), a második világháborús végeredmény szellemileg tulajdonképpen
visszaperelte. Ez az új hiperracionalizmus egy művilág irányába, az egzakt
elvonatkoztatás irányába indult el, illetve élt s él tovább. A matematika
és a fizika alapján - tehát szellemileg az életnek alacsonyabb, mennyiségi
és absztrakt szintjeihez kötődő, materialisztikusan fundamentális alapokon,
sematikus alapokon - épített új kultuszt, élteti ma is ezt a kultuszt,
amely azonban nem több, mint egy művilág-teremtő kultusz, holt tudás. Ebben
a pillanatban mindenki barlangember, aki organikusan gondolkodik; organikusan,
a világgal való élő egységben, nem sematikusan, hanem az élet működése
mentén. Magasabb és teljesebb szinteken is, amely működés titokfolyamat,
a titok kibontakozásának a folyamata, amelynek minden pontján tetten érhető
a titok, de tetten érhető az is, hogy minden mindennel összefügg, és ebben
az összefüggésben minden egymást használja, egymást táplálja és tartja
fenn, örök és élő hierarchiában. Miközben működik az a bizonyos fa-hasonlat
is: minden megfogan, születik, gyümölcsöt hoz és átadja helyét az élet
új, friss, természetes erőinek. Ez a barlangember - mi is barlangemberek
vagyunk - nem nyugodhat bele abba, hogy be van falazva, hogy gondol egy
nagyot, és az elterjed a világon. Ez szép vigasztalás, de ebbe nem nyugodhatunk
bele. Ady szóhasználata jut eszünkbe, az a híres "de mégis". És Hamvas
jut eszünkbe, aki ezt írja: "telítve lenni valamivel, amiben nincsen halál".
Ez a gondolat támad fel, ez a gondolat fogan meg bennünk, és erre dobban
a szívünk. És Hamvas ezt a zenéről, s a zene ürügyén írja. A zenéről, ami
telítve van valamivel, amiben nincsen halál.
Ebben a pillanatban
az embernek az a gyanúja támad, s ahogyan visszanéz a történelemben, és
átláthatóvá válnak a dolgok, fölismeri: valójában nincs is nagyobb hatalom
a világon, mint a zene, sőt, a felismerés szinte reflektorként világítja
meg a lappangó tényt, hogy a zene valószínűleg a legtitkosabb hatalom.
Hogy ez mennyire így van, ezt most is azzal a történelmi utalással szemléltetem,
amit már sokszor idéztem.
A leírások
szerint a Kínai Császárság már megalakulásától fogva Zeneminisztériumot
tartott fenn. Ez egy nagyon érdekes történet, mert kapcsolódik sok mindenhez,
többek között a demokrácia felfogásához és egész gyakorlatához. A Zeneminisztériumban
a zeneminiszter és a csapata, a hivatalnokai olyan fölkészült emberekből
álltak, akik állandóan járták az országot, figyelték, hallgatták, nemcsak
azt, hogy mit énekel a nép, s hogy amit énekel, hogyan változik évről évre,
hanem azt is, hogy hogyan énekel, hogyan ritmizál, milyen hangsúlyeltolódások
és változások vannak a nép élő zenéjében, és amögött milyen belső, lelki
- akár lázadó, akár az életformát és azt az attitűdöt, amelyben a nép él,
befolyásoló vagy változtató - dolgok mutatkoznak, és ennek megfelelően,
ezt értékelve, voltaképpen egy császári, monarchikus (tehát nem demokratikus)
fölállásban a demokrácia, a különböző érdekek visszacsatolásának a gyakorlata,
preventíve sokkal finomabban és gyorsabban történt, mint a mai demokráciában.
Csak egy gyors számvetéssel: a mai demokrácia úgy működik, hogy mindenki
a másikat a saját érdekeiért torkon akarja ragadni és lehetőleg hátra akarja
nyomni (mint Idi Amin Dudu elnök az úszóversenyeken, amelyeket így mindig
ő nyert meg Ugandában). A mai demokrácia egy alig fékezett tülekedés. Ezzel
szemben a régi Kínai Császárság úgy működött, hogy többek között a zeneelemzés,
a népzene, az élő népzene elemzése mentén a császári rendelkezések elébe
mentek azoknak az egzisztenciális és közhangulati dolgoknak, amelyek kívánságként,
elégedetlenségként, akármilyen formában a nép körében megjelentek, és így
gyorsan rövidre lett zárva ez a kör. Ilyen értelemben a zene az uralom
rendkívül finom eszköze is volt. A zene mind a mai napig hatalmi eszközként
is működik. Egyáltalán nem véletlen tehát, hogy ez a förtelmes, heavymetalos
meg egyéb mindenféle, száz meg kétszáz meg ezer kilowattos őrület, ami
folyik ma a hangi világban, így elterjedt: ez ugyanis egy hatalmi játéknak,
egy hatalmi akaratnak is a része. A rosszul kezelt egzisztenciális erők
megosztása, megosztódása, lehetőleg minél nagyobb nyereséggel.
A zenének
a hatalma minden korban megvolt és minden korban használták, azzal a különbséggel,
hogy a kínai császár, aki sok tízezer embert volt képes bizonyos dolgokért
a halálba küldeni, lám, tudta az élet javára is használni. Más kérdés az,
hogy a mai zene egykor hogyan lesz megítélve a tömegzene és a mögöttes
szándékok vonatkozásában.
Hamvas ezeket
a problémákat abszolút világosan látta, elsősorban azért, mert tisztában
volt az európai zenetörténet folyamatával. Másrészt szelleme szivacsként
itta magába a tradíciónak minden olyan jelenségét, ami ennek a barlangemberi
pozíciónak és az ebből fakadó válasznak a megfogalmazásához szükséges volt.
Egyre inkább visszafelé kutakodván talált rá ezekre a tünetekre az évszázadok
vagy évezredek vonatkozásában, egészen odáig, hogy szembesült benne a mai
ember, a civilizált ember zenei megszólalása (és ennek a zenei megszólalásnak
a tartalma, a tartalmat hordozó megfogalmazás esztétikája) ősi népek kultúrája
akkor már igen sok elemzést megélt kutatásának eredményeivel - és ez a
szembesülés egészen különös eredménnyel szolgált. Ebből született Hamvas
zenei gondolkodásának és koncepciójának az a furcsa, első pillanatban talán
meglepő eredménye, hogy nem a szemünkben legmagasabb rendűnek tartott európai
(civilizált) zenéből indult ki, és nem ott találta meg azt az alapállást,
azt az alapkoncepciót, amelyből kiindulva kifejtette és megfogalmazta a
zeneelméletét (ezt a hamvasi látásmódot, amelyről azt mondtam, hogy ennél
nincs tartalmasabb, egyetemesebb és teljesebb), hanem azoknál az őserdei,
primitívnek mondott népeknél, ahol ilyen szempontok, ilyen kritikai meg
esztétikai megközelítések nincsenek is.
Hamvas zenéről
írt gondolatainak fundamentumát a Halottasének című esszében vélem
megtalálni. A Halottasének a címét onnan nyerte, hogy az amazonasi
indiánok ápolnak, éltetnek egy úgynevezett halottas éneket, amely a halottbúcsúztatás
mágikus-szakrális szertartásának kultuszában jelen levő dallam, egy hat
és fél ütemes "melódia", ha lehet így mondani. Hamvasnál ez a rátalálás
erre a hat és fél ütemes énekre egészen különös meglátásokat eredményezett.
Ő úgy fogalmazza meg, hogy a halottas ének voltaképpen a zenének azt a
két alapismérvét mutatja fel mint ősfundamentumot, amely szerint egyrészt
"elemi nagyvonalúsággal" kell rendelkeznie, másrészt pedig valami "tagolatlan
bőgésnek" kell lennie annak, ami zene. Alapvetően minden más ebből fakad,
ebből artikulálódik kultúráknak, szemléleteknek, kultuszoknak, változó
világoknak és egyebeknek a mentén. Első pillanatra megdöbbentő ez - mert
igazából miről szól ez a két megfogalmazás? Arról szól, hogy ha semmi nem
bontakozott is ki még ebből az ős-zenéből, mégis zene; és nincs rendszere,
nincs semmi olyan, ami elvonatkoztatható, absztrahálható lenne belőle,
aminek alapján olyan ismérveket, "paramétereket" tudnánk támasztani, melyek
többet jelentenének, mint amit Hamvas mond: vagyis az elemi nagyvonalúságot
és a tagolatlan bőgést.
Itt van az
a pillanat, amikor szeretnék visszautalni arra, amit zongoráztam.
Most már nem
tudom, hogy mit zongoráztam, de direkte akként zongoráztam, hogy ne tudjam.
Úgy igyekeztem játszani csupán, hogy elemi nagyvonalúságot hordozzon, tehát
legyen érezhető íve, amely egyöntetű; másrészt, hogy az érzésemből fakadó
"tagolatlan bőgés" benne legyen. Kevésbé volt szándékom az, hogy teljesen
tagolatlan legyen, tehát tagoltam kicsit. Ezért tagoltam kicsit. A tagolatlan
bőgésben mint elemi feltételben viszont az is benne van, hogy a lét fájdalma
az, ami az élőlények megszólalását revelálja, kiváltja. Tehát nem lehet
zene az, ami nem a lét rejtett vagy kifejezett fájdalmáról szól; az csak
valamiféle hangzó blődli lehet. Ez nagyon fontos. Az európai zene - mint
más művészetek is az európai művészettörténetben, főleg a legújabb korban
- akkor kezdett kiesni önnön kozmikus, elemi indokoltságából, s vált öncélúvá,
"kunszttá" és mind lényegtelenebbé, amikor a forma vált uralkodóvá, az
artisztikum vált uralkodóvá, a mesterség vált uralkodóvá, a szabályok kezdtek
uralkodóvá válni. Geometrikussá, önnön apológiájává kezdett válni az egész,
és elveszett az, amiről szólnia kell a zenének. Nem arról van szó, hogy
nem születtek gyönyörű dolgok, mert születtek, jobbára aktuális stiláris
értelemben. Bach reneszánsza ezért is van ma, mert őnála megmaradt, kihallik
az a bizonyos "bőgés" a lét fájdalmáról, ráadásul egy földi-égi kapcsolatban.
Mozartnál már elgondolkozhatunk, hogy voltaképpen mi történik, hogy voltaképpen
közeledik-e a dolog egy szakrális, mennyei kapcsolathoz, mint Bachnál.
Vagy netán a mozarti fogalmazás, a mozarti szépség csupán egy "materiális"
mennyországhoz, csak egy földi tökéletességhez kapcsolódik? A tökéletesség
egy felsőbbrendűségi attitűdje ez? Ez egy nagyon érdekes kérdés. Magam
úgy érzem, hogy a zene ott vált el, hogy ott van a nagy váltás, az angyali
"bukás", Mozartnál. Ő ebben nem hibás persze; az európai gondolkodás kezdett
bicegni, aminek akkori tengelyében élt. (II. József is, csak kalapot viselt.
Nem koronát.)
A hamvasi
zenefelfogás másik alapvető tétele a hang értelmezése. Hiszen a
hang a zenének az atomja - vagy kvarkja, vagy nem is tudom, minek nevezném.
Bár nem az. Hamvas úgy fogja fel, hogy a hang voltaképp nem anyagi természetű.
Azt mondja, hogy a hang, az "égő anyag", "az anyag tüze". És ebben a vonatkozásban
abszolút konzekvens. A VII. szimfónia és a zene metafizikája című
esszéjében - ahol Beethoven VII. szimfóniája ürügyén hosszasan elemzi a
beethoveni attitűdöt, hogy mi a nyitja ennek a titáni zenének - leírja,
hogy Beethoven a hangot voltaképpen a hang fölé emelte (mondhatnók úgy
is, hogy visszaemelte), és így metafizikussá tette. Ilyen értelemben
ebből - mivel az emberi létről szól minden lényeges és tartalmas emberi
zene - az következik, hogy az embert sorsként sorsfölöttivé tette. Ezt
ugyan nem Hamvas mondta először, hanem Pannwitz, de alapfeltételként maga
is elfogadja azt, hogy Beethoventől kezdve minden zenének újra ez az alapfeltétele,
ez a hangzás, ez a problematika, ennek a fölvállalása.
Hamvas azt
mondja, hogy a hang "az anyag tüze". Ez egy rendkívül fontos kijelentés.
Azt jelenti, hogy a hangot nem anyagi természetűnek tartja, hanem szellemi
természetűnek, vagy "energetikainak" (de azt hiszem, inkább szelleminek;
ez persze megint egy olyan téma lehet, amiről nem most kell vitát nyitnunk,
továbbá ez örök vita lehetne). A hang voltaképp minden anyagi létezésnek
egy önmagát megfogalmazó és önmagának értelmet adó megjelenése. Ha igaz
az, hogy a zene minden lénynek - nemcsak minden lénynek, hanem minden tárgynak,
a teremtett világnak, amely hangot képes kiadni - az önmagáról való jelentése,
és ilyen értelemben minden hangzás egzisztenciális értelemben zene, akkor
tudomásul kell vennünk azt is, hogy egy "zeneóceánban" élünk, ahogy Hamvas
mondja, egy égő hangtengerben éljük az életünket. Ezt példákkal is illusztrálja,
s mert behozta az óceán szót, az óceán képzetét a dolog szellemiségének
vonatkozásában (a Halottasének- ben), hát kimondja, hogy az óceán
is zenél: hallgat, zeng, zubog, csobog. És milyen a kottája? Ahogy kifut
a partra, ahogy a hullám otthagyja a nyomát, az az ő kottája. Kozmikus
kotta.
Egy triviálisabb
példát hozok. Ha egy kávéscsésze leesik a konyhában és mi nem vagyunk ott,
hanem a másik szobában vagyunk, azt hiszem, mindnyájan tudni fogjuk, hogy
mi történt, holott nem voltunk ott. A kávéscsésze ezer darabra törésének
a hangja tökéletesen pontos zenéje volt a kávéscsésze halálának. Ezen az
alapon áll a hamvasi zeneszemlélet és ezen az alapon kell, hogy álljon
a mi megújuló zeneszemléletünk is, amit azért kell tudatosítanunk és fölvállalnunk
és belátnunk, mert az elmúlt száz-százötven évben olyan dolgok történtek-mutatkoztak
az európai civilizációban, így zenéjében is, amely már egy szellemi összeomlásnak,
szétszedődésnek, kiürülésnek, egy lassú haldoklásnak, egy objektiválódásnak
a tünetegyüttese. Újra meg kell tehát találnunk a fundamentumokat. Mert
vákuum nincs, semminek nincs vége. Ez a szemlélet hiteles és a legteljesebb,
a legtágasabb, a legegyszerűbb. Bár elsősorban a muzsikusokra vonatkozik
- de nemcsak rájuk vonatkozik. A muzsikusok sem elefántcsonttoronyban cincálgató
brácsások. A zene nem külön individuális, és nem külön közösségi; a zene
az egyetemesség, minden együtt történik. Együtt a léttel, az ámulással
és a közösséggel. "Egy tradicionális társadalomban a művészet célja felől
nem lehet kétség: ha megszületett az elhatározás, hogy ilyen vagy olyan
dolgot kell készíteni, azt helyesen csakis a művészet szabályai szerint
lehet kivitelezni." "A művész nem különleges ember, ám naplopó az az ember,
aki nem művész valamely területen, akinek nincs hivatása" - mondja a nagy
Coomaraswamy. S eszembe jut a kodályi koncepció, hogy a zene mindenkié,
és mindenkit be kell avatni a zenébe, mert a zene nélkülözhetetlen. A közösség
individuumának a hangja. Nincs fogalmunk arról, hogy ez a mai napra teljesen
régmúlt-szerű, avítt, nevetséges álláspont a legkorszerűbb és a legörökebb
gondolatok egyike: igenis, minden kisgyereket, minden óvodást, minden iskolást,
minden ifjút, mindenkit állandóan be kell avatni a zenébe. Azért nincs
ma semmilyen komolyan vehető zenének, akár újdonságnak, akár - nem mondom,
hogy "kísérletezésnek", mert abban nem hiszek, hogy van zenei kísérletezés
-, de méltó spontán zenei megnyilatkozásoknak befogadása, mert az emberek
néznek ugyan, de a fülük beavatatlan, süket. És soha ekkora zaj nem volt
a Glóbuszon a világtörténelemben. Soha, legfeljebb amikor valami irdatlan
kozmikus esemény történt, akkor esetleg nagyobb zaj volt, de egyébként
soha ilyen magas zajszint nem volt a földön, mint most, ez pedig együtt
jár a hallásunk általános csökkenésével, az ingerküszöb emelkedésével és
az intimitás iránti érzéketlenséggel. Holott az embert elsősorban a zene
tartja az egyetemességben, a kapcsolatot az egyetemességgel az érzékeink
révén és a hozzájuk kapcsolódó gondolkodásunk révén legmélyebben a zene
tartja fenn - ezt tudnunk kell. A zene titkos dolog, ezt mondja Hamvas
is. Aki egyetlen hangot is a saját gyönyörűségére ír le és játszik, az
szabálysértő. Ez tilos. Nem tudni, miért, de tilos. És ez a zene legnagyobb
felértékelése. Ez azt jelenti, hogy tényleg zeneóceán van és a társadalomban
is zeneóceán van, és mindent így kell hallanunk, mindent így kell értékelnünk.
Ez tartja fenn az embert: az életnek, a létnek azt a minőségét, melyet
emberi társadalomnak, egyáltalán emberinek hívunk. Embert az Egy-ségben,
az egészben.
A zene csak
félig evilági. Csak annyiban, amennyiben megfogható benne, amennyiben pontosítható
az, hogy mi is történik. Csak a jelenidejűség. Egyébként elemien (mennyeien)
nagyvonalú, és tagolatlanul (misztikusan és titokzatosan) üvöltő. Bőgő,
síró, zokogó és kacagó. Hamvas úgy mondja, hogy "a hangfátyol alól felderengő
rendszer". Az ember zenéje felmutatja azt, hogy mi az ember dolga a világban:
nem más, mint hogy a rendszert, pontosabban: a rendet, amely titkos, mintegy
szellemképként hordozva, átderengesse. Értse, értesse, és kételyektől
menten élővé tegye. A zene kinyilatkoztató. Ez egyébként a hitünknek is
egyik fundamentuma, és segédeszköze. Nem véletlen, hogy a zenét minden
vallás kitüntetetten használta. Arról nem is szólva, hogy - mint muzsikus
mondhatom - a zenei fogalmazás, a zenei formák világa lényegében mindig
ugyanaz. Ez nem "véletlen". A zeneiség egyben: állandóság. Nem lehet alapjában
másként zenélni. Abban is, amit játszottam, tetten érhető volt például
az a meghaladhatatlan primitív dolog, hogy elkezdődött, volt bizonyos bonyodalom,
és utána bevégződött. Ez az örök forma. És ez mindenre igaz; a földünkre
igaz, a világra igaz, a növényzetre, az állatvilágra, az emberre, a kultúrákra,
a birodalmakra, mindenre igaz. És természetesen az is igaz, hogy azáltal,
hogy befejeződött, nem lett vége semminek sem - mint ahogy sosincs vége
semminek. Így érthető meg az is, hogy miért van szükség telítve lenni valamivel,
amiben nincsen halál. Mert annak, amit én itt játszottam, látszólag vége
volt; de azóta halljuk, hogy a fűtőgép szól, hogy én beszélek, hogy vannak
súrlódásos zörejek, sóhajtozások ebben a teremben. És minden mögött van
még valami hangzás, amit mi nem is hallunk. Semminek nincs vége. Mindez
a létezés zenéje. Hozzászoktunk ahhoz, hogy itt a közönség ül, a zenekar
ott, és produkció van, aminek van eleje és vége, hogy ez egy attraktív
dolog, és mi kapunk, hogy mi kaptunk valamit... Cserejáték. Mit kapunk? Mit
kapok? Derűt, örömet, vagy vigasztalást. És erőt. Ez azonban még nem kozmikus
látásmód, ez inkább csak az emberi élet mint fogyó látszat
körébe tartozó energetikai és esztétikai kategória. Körülbelül így lehetne
ezt egészen durván megfogalmazni, megközelíteni.
Ahhoz, hogy
követni tudjuk magunkban a lét szüntelen folyamatát - akár ha a mai helyzetre
gondolok, ami miatt (mégiscsak) nem lehet eleget beszélni a zenéről -,
ahhoz nekünk valóságosabb, teljesebb zeneszemléletre, más zenefelfogásra
kell jutnunk, és ebben óriási segítségre van a Hamvas Béla által megfogalmazott
egyetemes, kozmikus gondolkodás. Eme (régi) új szemléletnek van egy mai
szemmel már (vagy még) különös, ám egyetemes és fundamentális (élet)jelensége,
amit nem győzök hangoztatni. Az improvizativitásra gondolok, az
improvizációra mint olyan zenei jelenségre (amit hallottunk, az improvizáció
volt), amellyel nem tud a tegnapi ember, de még a mai sem igen mit kezdeni.
A tegnapelőtti legfeljebb. Hamvas maga sem becsülte azt, ami improvizatív.
Ezt én másként látom; a zene, a zeneiség fundamentális jelenségének tartom.
Sőt. Természeti jelenségnek. Az improvizativitás és az improvizáció. Előbb
az improvizativitásról mesélnék, mert az tágasabb és széleskörűbb és lényegesebb
valami: maga az élet, ami öntudatlanul folyik. Ha nem vagyok improvizatíve
felkészült, tehát ha nem vagyok éber, nem vagyok tapasztalt, nem vagyok
érzékeny, nem érzem a lényeget és egyben az időt, a szituációkban nem vagyok
rutinos, akkor mint vétlent is, halálra gázolnak. Az improvizativitás azt
jelenti, hogy szinte idővel nem illethető, tehát azonnali reflexióval be
kell töltenem a szükséges dolgot, azt a választ, azt a cselekedetet, amire
adott pillanatban szükség van. Az improvizativitás alapvetően: életrevalóság,
életképesség. Részvétel a teremtésben, a teremtés aktusa. Ezért maximális
igényű követelmény. A művészetben ez elsősorban azoknál a művészeti ágaknál
érhető tetten, amelyek időben történnek. Egy vászonra öntögető festőnél
ez kevésbé értelmezhető, de a színjátszásban, a filmezésben, a zenében,
a táncban, ott, ahol azonnali válaszokra, és olyan válaszokra és olyan
megjelenésekre, a jelenségeknek olyan felmutatására van szükség, amely
üzenet, a szellem megszólalása, amelynek titkos tartalma és szükségszerű
helye és ideje van, ott az improvizativitás nélkülözhetetlen. A tiszta
és direkt megnyilatkozás. A világ színpadai például a tánc tekintetében
már szinte csak így működnek (mondjuk a klasszikus balett és egyéb hagyományos,
kialakult, szigorúan kötött, apologetikus stílusok kivételével). Az improvizativitás
ma korunk művészetének a legfontosabb jelensége, úgy tűnik, a közönség,
öntudatlanul is, jobbára már csak erre "vevő".
De miért alakult
ki, mi hozta elő az improvizativitásnak ezt a kultuszát? Azt kell mondanom,
hogy ez az improvizativitás nem tudna működni és nem is került volna elő
a kultúránkban, ha egyrészt nem következett volna be civilizációnk szellemének
és zenéjének (valójában szemlélete hitelességének) az az összeomlása, amelyre
utaltam, másrészt hogyha az emberben nem lenne jelen (ab ovo) az improvizativitás,
még akkor is, ha nem ismeri Hamvas zeneelméletét vagy a tradícióban ezt
az egész látásmódot. A muzsikusokban azonban ott volt, ott van. Egy direkt
csatorna, mely egyszer csak elkezdett hihetetlen intenzitással, önégetéssel
és boldogsággal működni. Miért? Mert a korszellem, úgy is mondhatjuk, a
jelen hiányérzete, a lét szomja ezt követelte. Ez volt soron. S mert ez
az ember kozmikus adottsága. Isten belénk teremtette.
Vége van egy
időszaknak, a hegemonikus európai kultúrának, amit ugyan szerethetünk,
és én nagyon is szeretem és csodálom. Vége van egy zenetörténetnek, az
európai zenetörténetnek, az európai gondolkodásnak a maga többszólamúságával.
Ez a többszólamúság egy egyeztetőművészet; a többszólamúságban külön-külön
minden szólamnak megvan a megadott története, léte, folyamata, és az ember
az érzetei szerint egyeztet (Bach erre mondta, hogy zenét szerezni nem
más, mint a megfelelő hangokat a kellő helyükre tenni), létrehoz valami
olyan egységet, amely kifejezi azt a szellemet, azt a világlátást, azt
az élményt, azt a hatást, amit akar. Ez az európai gondolkodásmód, a lényeg
eme dolgokban. Ennek a meggyengülése, elfáradása, összeomlása miatt - hiszen
mint mondtam, az első világháború körüli időktől kezdve a zenei alkotók
is már idegen tájakon keresgéltek, mert már nem volt jelen a titok eredendő
varázslatos és mély egyszerűsége -, ennek következtében támadt elemi erejű
kedv más látásmódokra. S a forma csak másodrendű kérdés. Mára oda jutott
a dolog, hogy nem lehet eléggé mélyen kutakodni magunkban. Annyira mélyen
kell kutakodni, hogy az adott kor, az adott élet, amelyben élünk, divatjai
alá, az adott korszak stílusai alá, az adott kultúra, az adott kultusz
és az egyén, a személy legmélyebb titkai mögé kell lemenni, vagyis újra
mindenek mögé, arra a pontra, ahol minden mindennel összefügg, ahol még
nem váltak szét a dolgok, ahol minden egy, és ahol tagolatlanul bőgünk,
mert nem tartozunk sehova, még saját magunkhoz se, de bőgünk, mert valamilyen
módon igenis szenvedünk, és ezt ki kell ordítani. Csak ezután következik
majd, újra bőgésünk eme rögtönzései után, improvizativitása után (az én
sejtésem szerint és a dolgok ebbéli természetéből is ez fakad, hiszen semminek
sincs vége) következhet egy olyan újabb korszak, amely újra artikulálja
magát, ha megérjük, és nem történik valami förtelmes dolog, valami olyan
katasztrófa ezzel a lassan hétmilliárd emberrel, mint gyanítom, hogy történni
fog.
Sejtjük, hogy
ez az artikuláció annak a jegyében történik (majd), aminek a jegyében barlangemberré
vált Hamvas Béla és mi is, akik a Hamvas szellemisége körüli előadások
rendszeres látogatói vagyunk és csodálói vagyunk az ő szellemének. Mert
ez a mi történetünk is. Nagyon is elevenen éltük és éljük át ezt a létet.
Ugyanis Hamvas amiatt vált barlangemberré, mert fölismerte: mindent újra
kell gondolni. Mások is, de ezt ő is fölismerte, és büszkék vagyunk arra,
hogy magyar gondolkodóként oly korán és oly pontosan ismerte fel. Hamvas
a gondolkodás nagy improvizatőre volt. Ez látszólag ellentmondás. Látszólag,
de voltaképp nem az. Azért nem az, mert egy improvizatőrre (pl. aki zenében
improvizál, de hát, mint mondtam, az élet minden területén improvizálunk),
egy improvizatőrre nem az a jellemző, hogy neki mindent szabad, mert ő
rögtönöz. Nem. A lényeg éppen nem ez. Az improvizatőrnek a kritériumai
százszor szigorúbbak, mint a szabályokon felnőttek kritériumai. Már-már
az Isten szemével, fülével kell látnia, hallania. Aki kijárta a zeneművészeti
iskolákat, mondjuk hármat, mert elvégezte a magyart, aztán elment Darmstadtba,
és még netán elment Távol-Keletre is, és ezeket elkezdi egyeztetni, az
soha se fogja utolérni azt az improvizatőrt, aki nem járta végig ezeket
az akadémiákat, hanem kegyetlen belső figyelemmel és aszkézissel, szellemi
aszkézissel, hihetetlen fáradságos munkával és önmegtartóztatással végigjárja
azt a benső iskolát, amelynek feltételrendszere: az autoritás és a mindentudás.
Nem mindent tudás, hanem mindentudás. Ahhoz, hogy azon az alapon, amelyről
eddig beszéltünk, vagyis azon a zeneszemléleti alapon, amely gyakorlatilag
az isteni teremtés - mint e világ tünet-együttese - méltóságában akar részt
venni és alkotóként, társként, egyszerű szolgaként méltóan tevékenykedni,
annak elsősorban is a mindentudás szimatát kell magában megérezni, azt
felkelteni, és önmagát fölkészíteni. A művészetekre elsősorban születni
kell, másrészt föl kell készülni. Először ifjúként szembesülni és beavatódni
- ehhez ideák rendkívüli jelenléte és kételymentes jóhiszeműség kell -,
aztán később, mikor ennek a vállalása, belátásos vállalása megtörtént,
nap mint nap, óráról órára, percről percre fel kell készülni. Mindenből
tanulni kell, minden percből: az éberség ezt jelenti. Nincs lanyhulás.
Pihenés van, de ott sincs lanyhulás, mindig a mindentudás kontinuitásában
és az éberség kontinuitásában kell lenni, mert különben elüt az autó. Ahhoz
viszont, hogy ez megtörténjék, ahhoz pl. egy Hamvas Bélának meg kell élnie
azt, hogy kitaszítja őt a társadalom, a félre vezényelt korszellem, Lukács
György képében. Ez sorsszerű dolog volt. Lukács György volt "megbízva"
azzal, hogy őt barlangemberré tegye. És a barlangember elmegy, és élvezi
a melósok diszkrét, titkos csodálatát, a cselekvők csodálatát, akik között
élt. Ilyen távol van egymástól a szellemi ember, a brahmani ember és a
sudri ember, a dolgozó? Abszolút közel van egymáshoz. Ez csak felfogás
és általános tisztelet kérdése. Ott élt közöttük, és improvizált. Az ember
minél többet olvas tőle, ugyanúgy, mint Bachnál, azon csodálkozik, hogy
a fenébe tudta ezt a sok mindent, hogyan volt erre ideje, megcsinálni?
Hát, éppen ez a titok. Bach is nagy improvizatőr volt, ezért nem írt dinamikai
jeleket a kottáiba, éppen csak annyi ideje volt, hogy gyorsan leírogatta
a dallamokat, mert hétről hétre le kellett adni az anyagot a püspöknek.
Jött neki, szólt benne a zene. Aki nem erre született, annak nem
jön, aki erre született, és olyan kvalitással született, annak jön. Hamvas
Béla korán reggel fölkelt, és rögtön írt. Összeállt neki az írás,
mert erre született. Improvizált. Mindentudott. Improvizálhatott. Ebből
következik, hogy az improvizativitás, az improvizáció hihetetlen szigorú
valami, mert az ilyen ember médium, Isten médiuma. Összeszedett. Lehet,
hogy ez nagyképűen hangzik, de tudni kell, hogy mindnyájan Isten valamire
való médiumai vagyunk. Jobbára méltatlanok ugyan, de mindnyájan Isten médiumai
vagyunk, s így már nem tűnik olyan nagyképűnek a dolog. Ez az állapot nem
kábulat, hanem éleslátás. Lám, az előbb kiderült Lukács Györgyről is. Nem
tudta, mit cselekszik. Hogyha ezt egyszer belátjuk és átlátjuk, abban a
pillanatban világossá válik, hogy hogyan mozog ez az egész.
Voltaképpen
ezzel a megidézett improvizativitással arra a pontra jutottunk, ahonnan
megpillanthatjuk, milyen változás történt az elmúlt száz évben az emberi
tudat, az emberi szellem felfogásában és tájékozódásában. Megidézek itt
egy másik nagy filozófust is: Ortega y Gasset-et, aki egy ma rendkívül
aktuális írásában (Einstein elméletének történelmi jelentősége)
olyasmit ír, ami megvilágítja, hogy a mélyben milyen szellemtörténeti változás
állt be körülbelül akkor (ha ezt egyáltalán lehet dátumozni), amikor Einstein
az elméletét megfogalmazta. (Ezek persze sosem naptár szerinti adatok és
események, hanem folyamatok, csak azért kötjük dátumokhoz, hogy valahogy
tájékozódni tudjunk.) Ebben voltaképpen megfogalmazódik valami, ami látszólag
ellentétes a hamvasi szellemiséggel. Hamvas tradicionalista gondolkodó,
abból a szempontból, hogy a modern korban - amely gyakorlatilag mindent,
ami állt a lábán, szétrobbantott (a modern kornál nincs destruktívabb kor)
- ő a megoldást a múltban való kutakodásban találta meg, és kiderült, hogy
a múlt valóban a legnagyobb kincsesbánya. Hiszen azok az értékek maradtak
fenn "gondolatice" is, konzekvenciákként, amelyek kiállták az idő próbáját.
Ezek azok a fundamentumok, az egyetemes háttér, amelyeknek a színe előtt
szcenírozódik a történés, az állandó változás, folyik a világtörténet,
miközben ezek a törvények csak vannak és időtlenek, tehát van egy állandóság.
Hamvas Béla ebben a körben gondolkodott. Persze közhely, hogy ez a világ
az állandó változás terepe, és a kettő: az állandóság és a változás voltaképpen
egy. Ám nem lehet úgy élni és gondolkodni, mint a modern korban, hogy mindent
csak a változás aspektusából vizsgálunk és élünk meg, mert az egyenlő lesz
a széthullással. Ortega y Gasset-nek ezt az esszéjét azért tartom hihetetlenül
fontosnak, mert nem tudok arról, hogy valaki ezt a problémát, az einsteini
gondolat eme konzekvens elemzését így fölvállalta volna, hogy egy fizikus
látszólag csupán fizikai következtetéseinek szellemtörténeti s így történeti
vonatkozásit is megnyitotta, elemezte és értékelte volna. Fölolvasom azt,
amit a legfontosabb mondatnak érzek e tekintetben, mert ez sokkal jobban
illusztrálja, mint hogyha én magam mondanám el. Azt mondja Ortega:
"A kultúra
többé nem kényszerítő norma, mint eddig, amihez hozzá kell szabni az életünket.
Most egy kölcsönösségi, árnyaltabb és igazabb viszonyt látunk közöttünk.
Az élet jelenségei közül kiválasztásra kerül több, kultúrára alkalmas forma,
de ezek közül a lehetséges formák közül az élet választja ki azt a néhányat,
amelynek meg kell valósulnia."
Arról van
szó, hogy minden változik, a kultúra kényszerítő normája is relatív. Ha
ezt úgy fogjuk fel a hamvasi gondolkodás alapján, hogy vissza kell térni
ahhoz a stabilitáshoz, amely az állandóság stabilitása, akkor a relativitás-elmélet
látszólag ellentmond mindennek. Történeti léptékben véve van itt egy merőben
új valami, az einsteini következtetés, amely azt mondja, hogy vége van
annak, hogy hozzá kell szabni az életünket valamihez. Én úgy látom, hogy
e kettőből egy olyan képlet adódik, amely a szellem szakralitásában oldja
fel a látszólagos ellentmondást. Hiszen itt gyakorlatilag a kettő - találkozik.
Sőt, egy. Az egyik, a hamvasi azt mondja, hogy fundamentumok építményén
áll minden, de ez nem egzakt, mert ami egzakt, az illúzió. A másik, az
einsteini meg azt mondja, hogy ami eddig olyan képlet volt, amihez magunkat
tartanunk kellett, az egy relatív szituáció volt, magunk mögé dobhatjuk.
És lesz ami lesz. Az egyik a relatív világ, s ez mindig provizórikus, ideiglenes,
a másik az örök, a fundamentális, az isteni, a fenntartó. S a kettő egy,
élő egység. Az "egyik", ami van, a másik, ami időről időre megjelenik.
De mi lesz?
Itt lép közbe Ortega, és ezt gyönyörűen megmagyarázza. Azt mondja, hogy
az élet választja ki az esélyek közül és a formák közül azt,
amire szükség van. Az Élet tehát az örök, a fundamentum, s az élet megmutatkozásai
a relatív valóság. A Zenében mi az élet? Az improvizáció. Az improvizativitás
az élet, erről beszéltünk mostanáig. Ma már a hagyományos klasszikus zenének
egészen triviális szórakoztató műfajai alakultak ki. Claydermann egyszerűen
semmi mást nem csinál, mint a legegyszerűbb klasszikus formákat, édes kapcsolatrendszereket
használja, és hétmilliárd embert el lehet szépen andalítani ezzel. De attól
még ez a hétmilliárd ember ugyanúgy boldogtalan és éhes marad, és azt se
tudja, hogy hol lakik az Úristen. A dolog visszakerül a titokhoz, a nem
egzakthoz. Mihez? Az élethez. Ady is azt mondja, hogy valami megfoghatatlan
okból az élet élni akar. Csak ennyit tud mondani, és mindenki csak ennyit
tud mondani, Hamvas Béla is csak ennyit mond, és ezt szolgálja. De azt
is tudja (és ezt szolgálja számtalanszor, különösen a Scientia Sacra három
kötetében), hogy ezt csak a magasztosság jegyében lehet: az életet csak
a magasztosság jegyében lehet élni, és ennek a magasztosságnak az alapfeltétele
az áldozat, az áldozatosság, a feltétel nélküliség. Egybekötni a változatlant
és a változót. A megnyilatkozást és a megnyilatkozót, az időtlenséget és
az időt. Annak a zenésznek, annak a muzsikusnak, aki meri ebben a légritka
helyzetben a megszólalás felelősségét magára venni mint médium, annak tudnia
kell azt, hogy áldozatot tesz. Ezért nem játszhat sajátmaga gyönyörűségére,
ezért nem élvezhet, mert ez nem onánia (bocsánatot kérek, hogy ezt a szót
használom, de ki kell mondani, sajnos ma már szinte minden onánia; és nyíltan
kell beszélni). Ez a modern kor. És azt remélem, hogy a magyar gondolkodás,
amelynek két ilyen fantasztikus tünete van, mint a magyar nyelv és a magyar
zeneiség, kiállja ennek az időnek, az élet új válogatásának is a próbáját.
Nem úgy mondom ezt a magyar jelzőt és magyar látásmódot, mint ahogy
általában használják. Én ezt nem DNS-problémaként látom. A magyar gondolkodás
a magyar nyelvben érhető a legegzaktabb módon tetten, de a magyar zenei
gondolkodásban is. A kettő egymást gyönyörűen fedi. Ez külön téma lehetne,
de ezek a témák ma nemigen mennek. Ma olyan szemléletű témák mennek a tudományban
is, még a zenetudományban is, hogy pl. hogyan "illeszkedik" a magyar zene
az ún. új zenéhez, vagy az angol nyelvhez stb-stb. Ma az ilyen témák érdekesek,
holott mind vertikálisan, mind horizontálisan a magyar zeneiség legalább
olyan elemi és ősi jelenség, ha nem elemibb és ősibb - mint muzsikus mondom,
aki megélte ezeket a dolgokat -, mint az európai zenék és nyelvek, s mint
maga a magyar nyelv, eme titkos, ősi valami, amelynek a mélyén fundamentális
erkölcsi vonatkozások vannak. Ezt nem győzöm eléggé hangsúlyozni.
Mert ennek az összeomlásnak, a mi civilizációnk (akárcsak a zenei) összeomlásának
is az egyik kulcsproblémája, hogy eltűnt belőle az erkölcs. És nemcsak
a hétköznapi, de a művészi erkölcs is, és a nyelvi erkölcs is.
Csak egyetlen
példát hadd mondjak. Hamvas Bélának van egy írása, a második világháború
után nem sokkal írta, Bartók a címe. Amikor ezt elolvastam, nagyon
megdöbbentem. Talán az egyetlen olyan írása Hamvasnak, amellyel vitatkozom
(ezt meg is írtam, és továbbra is tartom a magam álláspontját). Ugyanis
Hamvas ebben az írásban elmarasztalja Bartók Bélát, abban, hogy neki minden
adottsága megvolt ahhoz, hogy népzenei beavatottsága alapján az egész addigi
műzene-történeti zsákutcát revideálja. Ha egy konzekvens utat járt volna
végig, egy teljes zenei megújulásnak lehetett volna a fundamentális jelensége
Bartók és a bartóki zene. Ám ezt ő nem vitte végbe. Többek között abban
marasztalja el őt Hamvas, hogy a legnagyobb zeneműveit zárlatokkal látta
el, vagyis zárt rendszerként kezelte, márpedig a megújulás csak nyitott,
nyílt rendszerek mentén, rendszerek nyitottsága mentén történhet meg. Mindamellett,
hogy van ebben a vélekedésben némi doktrinerség, ez nagyon érdekes felvetés
volt a számomra, és ezt végiggondolva jutottam oda, hogy lehet, hogy a
második világháború környékén (sőt már az első világháborútól kezdve, ahogy
említettem) ez a tanácstalanság, ez a megújulási kényszer, ez a nyitás
a civilizáció kultúrájának szükségszerű, egyetemes programjaként állt elő;
csak éppen az az ember, mondjuk egy Bartók Béla, aki maga is holisztikusan
gondolkodott, ezt másként ítélte meg és dolgozta fel. Nem azért érdekelte
pl. a jazz-zene, mert az újdonság, vagy egzotikum volt. Egy nyitás, a saját
karrierje szempontjából. És nem is a jazz élvezete miatt szerette, hanem
egyszerűen azért, mert meghallotta benne a paradicsomi hangot. Meghallotta
azt, hogy teljesen váratlanul, egy förtelmes szenvedés alapján, ami a feketék
szenvedése volt azáltal, hogy áthajózták és rabszolgává tették őket - hiszen
Afrikában magas kultúra volt, és belőlük rabszolgákat csináltak -, ennek
a kozmikus fájdalomnak a mentén az a bizonyos ős-zene egyszer csak, hogy
úgy mondjam, megnyilatkozott. A fekete éneklő amerikai egy teljesen természetes
szakralitásban "tagolatlan bőgésbe" kezdett, és megkezdődött egy újabb
elemi nagyvonalúság a zenében, ami olyan elképesztő energiával ömlött elő,
hogy abban a pillanatban, amikor pl. az európai ember ezt meghallotta és
felfogta, maga is valamiféle vitális injekciót kapott, egy energetikai
injekciót kapott a jazz-zene révén. Nem a kávéházak zenéjére gondolok itt,
hanem a feketék szakrális zenéjére. Ez látszólag faji kérdésnek tűnhet,
de semmi köze hozzá, a legmagasabb rendű kozmikus szellemi vizsgálódás,
meglátás és átélés kérdése. Nyilvánvaló volt Bartók Béla számára, hogy
nincs nyílt rendszer. Nincs nyílt rendszer, minden zárt rendszerben működik
és csak úgy tud működni, mert különben nem ölt testet és nem artikulálódik.
A dolog tehát nem a nyitott vagy zárt formán múlik. (Mint ahogy tagadta
a zene "fejlődését" is. Csak a változás szót fogadta el.) Mit mond a barlangember?
"Mi ez az új testet öltés?" - kérdezi ott a barlangban. Valami elkezd újra
élni és virágozni, és ő, aki be van zárva oda, halálra van ítélve, rájön,
hogy mindig van újjászületés, mindig van, valahonnan előjön valami, ami
elkezd bimbózni. És ezt kimondja, mert érzi, megérzi, mert benne megszólalt,
és már az Óceán válaszol.
A jazz-zene
volt az, ami az improvizativitást visszahozta. Azt az improvizativitást,
amit az európai zenetörténet mint pejoratív szabados létet és formát fokozatosan
kalodába zárt és elsorvasztott. Végtére már mindent akkurátusan le kellett
írni. A megítélés a leírt anyagok alapján történt, gutenbergi alapon történt
a zene megítélése és ez elvárások érvényestése. Ez a látszatos, attitűdjében
megörökítő, egzaktságra törő, racionális és apologetikus, kihatásában pedig
"totalitarisztikus"-sá vált, bizonyosságot áhító bizonytalanság odáig fajult,
hogy az elkészült, netán megrendelt művet nem engedélyezték addig, míg
át nem nézték százszor, még meg sem szólalt, s már nem lehetett előadni.
Szóval, ez a lemerevedés hihetetlen dolgok melegágya lett, amelyek mutatják,
hogy itt szellemtörténetileg mi történt, és még ma is történik. Csak egy
utalás: nemigen értékeli a zenetudomány, hogy attól kezdve - amint azt
Rajeczky Benjámin leírta és kimutatta -, hogy a gregorián kottában a németség
a középkor során, gondolkodását követve behozta, becsempészte az ütemvonalat,
egy új európai történelem kezdődött el. Ez igen tanulságos felismerés.
Azóta, hogy a német gregorián kottákban megjelent az ütemvonal, ami addig
nem volt, egy sajátos szemlélet terjedt el Európában. Ami nem azt jelenti,
hogy az ütemvonal miatt lett ilyen az európai gondolkodás (állandóan
ellenőrző, átlátható kis viszonylatokba kötő, mindent állandóan facholó),
tárgyiasító és identitív. Hanem fordítva. Egyfajta bizonytalan, de független
emberi művilág öntudata mentén való alkotás akarata és kedélye. Ennek első
piciny tünete az volt, hogy az énekelt szakrális zenében, a gregoriánban
egy ütemvonal megjelent ott, ahol eddig nem volt. Nem volt ütemvonal, mert
a lélek szárnyalása énekeltette a gregorián dallamot, nem a számolás. A
kételyes lélek bizonytalansága azonban behúzta. Nézzük meg, hogy a szimfonikus
zenekarok hogyan játszanak ma: úgy játszanak, hogy a fejükkel billentgetik
a ritmust. Számolnak! S lassan minden kikerült az emberből, nem éltté,
hanem egzakttá vált.
Beszélhetnénk
erről sokáig. Azzal szeretném ezt az előadást lezárni - be kell vallanom,
egy picit magam felé és a világban immár egyre több művésztársam felé hajlott
az előadásom mondanivalója, pedig nem vagyunk szentek, akiknek (mint mondják)
maguk felé hajlik a kezük -, azzal tehát, hogy úgy látom, mi úgy látjuk
(és ez abszolúte a hamvasi gondolkodás tartozéka): itt egy nagy visszatérés
van ahhoz az alapálláshoz, amit Hamvas a "zeneóceán" szóval fejezett ki,
mely szerint minden, ami él, hangilag magát megjeleníti, és ez egy csodálatos
kozmikus zene, ezt az ember képes felfogni és megérteni. Egy új zeneiség,
egy feltámadó kultusz, hogy a Világot megérteni és megtanulni csak végtelen
tisztelettel lehet. A tagadás öntelt évszázadai után Isten-hitünknek új,
megerősítő hatása, ami égibb és teljesebb kultúrát teremthet, s amelyen
belül az embernek is tovább teljesedhet a maga kozmikus zenéje. Ennek a
kozmikus emberi zenének az alapfeltétele az, hogy a legkomolyabban újra
vállalja fel az emberi élet tragikumának a megszólaltatását, amely tragikum
sokszor hatalmas kacagásban végződik, és mégsem szűnik meg tragikumnak
lenni. De ezt nem lehet másként művelni, nem lehet másként újra megszólaltatni,
felmutatni, és örülni annak, hogy netán szolgái voltuk egy új kibontakozásnak,
mint azzal az aszkézissel, ami nemcsak Hamvas Béla szellemiségére, hanem
egész sorsára jellemző volt.
Köszönöm szépen,
hogy meghallgattak.
|
|