SZALAI
ZSOLT
Ember, föld és ég az ötödik hatványon
Az idén Kossuth-díjat kapott Bertók
László új kötete megerősíti a már régebben kialakult véleményt, miszerint
szerzője rendre képes megújulni, amely általában együtt jár a műfajváltással,
formaelhagyással és teremtéssel is. A (szétírt) szonettek és szabadversek
után ezúttal a japán haikuhoz nyúlt vissza s hozzá, háromkának nevezve
el a hagyományos háromsoros strófaszerkezetet szótagszámában megtartó,
ám a két, öt szótagos sort rímeltető versformát. De nem csak formai újítást
vitt véghez, hanem tartalmit is; magyarította, saját élményeihez igazította
a természetközeliség, az időpillanatban való megállás, szemlélődés jegyeit
jellegében amúgy is magában hordozó formát.
(Fagy, hó, macskanyom (3))Föld, ember és ég. Összefügghet mindez azzal is, hogy Bertók
László költészete bár eredendően realista jegyekkel rendelkezik, azonban
az ismeretelméleti igény mindegyre áttör a tények plasztikusságán, de annyira
sohasem, hogy teret adjon a valóságtól függetlenedett idealizmusnak.
(Fagy, hó, macskanyom (5))Ha csak képzeled, Az Olvad a hó, odafagy című első
ciklus a télből a tavaszba való átfordulás ábrázolásával egyúttal tehát
egy szemléleti fordulatot is tükröz, amely az impresszionisztikus megragadás-
és kifejezésmód segítségével, a haiku-háromka sajátosságainak megfelelően,
jobbára természeti képekben tárul fel. Hasonlatosan Oravecz Imre A megfelelő
nap című kötetének Madárnaplójához, Bertóknál is a természetközeli
lét történéseinek állandó megfigyelése történik, annak tizenhét szótagos
lejegyzése. Természetközeli és nem csak természeti, hiszen a kertben az
ember, a költő is jelen van, akinek tevékenysége éppúgy tárgya a verseknek,
mint a fák, kutyák, madarak.
(Felhőből a hold (2))Verebek, rigók De a szemlélődést állandó önreflexió
is kíséri, így a naturalisztikus réteg mögött mindig ott van egy másik
értelmi sík, amelyben bölcseleti, etikai, de néha egészen mindennapi kérdések
megfogalmazását adja az azokon való, lélektanilag is hangsúlyos tűnődés
mozzanataiban. A keletkezés és elmúlás gondolata foglalkoztatja leginkább
a jövőre hetvenéves szerzőt, sőt az értékelés szükségességét is megfogalmazza
az élet és életmű viszonylatában egyaránt.
(Kötél (4))Minek az ára? Máshol is, de a Kétezer címet
viselő háromkákban különösen erős a jelenkori, egyetemes értelemben vett
életérzés helyzetelemzése, ahol a tömeggé válásnak, a munka lélekölő és
lélektelen hajszolásának, a szabadszombat-várásnak, a látszatszabadságnak,
az értékbizonytalanságnak helyzetképeit tömöríti. Már az ünnepek is elvesztették
jelentőségüket, kiüresedtek, a húsvéti megtisztulás helyett elgazosodás,
a szeretet megnyilvánulásai helyett hideg tekintetek. Néhol az irónia ("A
happy endre / az a legjobb rím talán, / hogy Ady Endre."), máshol a figurális
és absztrakt kifejezés egymásba játszása késztet mosolygásra, illetve töprengésre,
hiszen a lényeges és lényegtelen dolgok elkülönbözetlenségére világít rá.
A semmin nem változtató ezredforduló fesztiváli hangulatát is lehűti (így
utólag):
Gyufásdobozra (9)Három kilences. Összességében átfoghatatlan a kötet
243 darabja, a három ciklus (Olvad, odafagy; Csukódna, nyílna; Kazalban
a tűt) háromkái ugyanúgy kérdések, mint Bertók László verseinek majd
mindegyike, s a válaszadást, vagy legalábbis a kérdések megértését és az
azok feletti eltűnődést az olvasóra bízza. Ahogy a fülszövegben írja, az
olvasót csupán meginvitálja "ebbe a virtuális kerted kertje virtuális kertbe",
amelynek kapuja nyitva áll, ám bizonyos, az eligazodást segítő, feltétlenül
szükséges tájékozódási pontok kijelölésén túl nem kíséri tovább. Bár egy
beszélgetésben elmondta, ezek az útnakindítók sem igazán lényegesek, a
kert bejárható saját magunk által vezéreltetve is, akármerre induljunk,
akárhogyan haladjunk, mindenképpen rábukkanunk azokra a szavakra, amelyek
megállásra késztetnek- kényszerítenek. S ha már megálltunk, a szemlélődés
közben feltáruló végtelennek is adjunk helyet, s a kontemplációban feltárulkozó
metafizikai tér lassan egyet jelent majd azzal a kerttel, ahová beléptünk,
a lényeget itt és önmagunkban kell keresni:
(Kazalban a tűt (8))A végtelenbe |