|
MÓROCZ
MÁRIA
Két történet a sírásról
A napok nem tagolódnak. A van nem folyamat.
Nincs kezdete és vége. Más az anyaga. Elnyúlik az idő. A jelen, mint egy
űr tátong. Nincsenek referenciák. Nincsenek emlékek és viszonyítás. Tudata.
Tudása. Nincsenek fogalmak. Megelozi a nyelvet. Innen a látvány, mint egy
örvény magába húz. A van.
A madarak.
A hőség kárörvendőn várakozik. Láthatatlan áramok mozgatják a kiakasztott
ruhákat. Távolban a csobogó víz. A csobogás. Ez az állandóság. A konstans.
Erre rakódnak/ülnek a zajok. Senki sincs a közelben. Az állandó változás
állapotáról nincs ismeret. Nincs fogalom.
Az udvaron,
a naptól elfordított gyerekkocsiban egy mozdulatlan gyerek ül tágra nyílt
szemmel. A kutya szaglássza a kocsi kerekeit, majd ásítva leheveredik.
Figyel/vár valamire. Tyúkok kapirgálnak a földön, a kutya figyelmeztetésképp
fölmordul. Épp ekkor a forró szél újabb lendületre kap, a kutya szőrét
megborzolja, aztán kárörvendon továbbfut. A kocsi tetején a kendő meg-megrezdül.
A szél újra mozdul, belekap. Szálain a nap megtörik és szivárványfényű
ragyogás lesz. Akár lenyugöző is lehetne. Szép sincs, csak ez a fényes
ragyogás mely az összes érzéket magához húzza. Ha sokáig nézed (nem tudod
levenni róla a szemed) belecsúszol a látvány kínálta térbe. Eltűnsz benne,
ragyogás leszel, hullámzás, a szél fog kergetni maga előtt, vihogva, az
idők végezetéig. De ez a gondolat sincs. A látvány.
Nem, nem sír
föl. Szeretném, de mégse sír föl. A félelme ilyen. Mozdulatlanul ül (félig
oldalra csúszott a párnán,) és mereven szemléli a szél borzolta kendő lassú
hullámzását. Az idők végezetéig.
A változások,
ez az állandóság népesíti be a teret. Belakja. A láthatár így meglehetősen
zsúfolt. Terhes. Ha ezt kimondom, látom az ígéretet. Ez megkönnyebbülésre
ad okot. Ha az arcodba nézek, eszembe jutnak hasonló és különböző arcok,
látott és elképzelt arcok, megtörtént és meg nem történt lehetőségek ezen
az arcon belül, az én megtörtént és meg nem történt lehetőségeim ezen az
arcon belül, és ez így megy sokáig. Az hogy kifárad, nem jelent semmit,
mert minden egyes mozzanatod (minden egyes beesési szöged) új olvasat lehetőségét
tárja föl.
Ma azonban
nem nehezülünk. Egymásnak. Nem illesztgetünk. Csak magadhoz húzol, minden
előzetes nélkül. Szükséged van rám. Én vagyok a te szükséged! Így maradunk
sokáig. Nem fáradunk el egymás szükségében. Olyan vagy nekem, lopódzik,
de hagyom. El is száll. Nem hasonlítok. A van a szükség. És a szükség.
Van. A tartásunk is illik egymáshoz. Ahogy hallgatjuk a vant, az is illik
egymáshoz.
Nyár van.
Késő este. A hőség átjárja a szobákat. A szél se rebben, mintha a következő
lélegzetvételre várna. Sóhajra. A szemközti nyitott ajtókban meglátod a
cigaretta égő parazsát, a várakozó, fürkésző tekinteteket. Türelmetlenségük
(várakozásuk) ragályos. A bőrödön érzed. Elered az eső. Súlyos cseppek
koppannak a tetőn, kinyújtott kezeden. A szomszéd házban fölsír egy gyerek.
Zokogása nem némul. Az eső pedig egyre dühödtebben veri ritmusát, mintha
versenyre akarna kelni a gyerek kétségbeesett, követelőző dühével. Milyen
szép. Milyen szívet tépően szép. A mondat áthatol a párás levegőn. A sötétben
nem látni tested melyik részén landolt. |
|