|
OLASZ
SÁNDOR
A Semmi közelében
Füzi László gondolkodástörténeti
vázlataJózsef Attiláról, Németh Lászlóról, Márai Sándorról
"Mikor az ember értelmezni kezdi
a világot, akkor a világ nem válaszol. Ezért a Semmit kell értelmeznünk."
Heidegger biztatásának azonban sokféleképpen lehet eleget tenni. Hogy Füzi
László a 20. század meghatározó magyar szellemei közül éppen ezt a hármat
emelte ki, az életművek súlya, jelentősége mellett minden bizonnyal a választásban
mindig benne rejlő szubjektív mozzanat, önkényesség is magyarázza. Hiszen
egy Ady-Babits-Kosztolányi vagy éppen egy Szabó Lőrinc-Weöres-Esterházy
sor is izgalmasan érzékeltetné a nagy 20. századi léttapasztalattal, a
Semmivel való szembenézést. De említhetnénk Illyést, aki kései lírájában
úgy lett az egyetemes létösszefüggések lírikusa, hogy A Semmi közelít
élményét fogalmazta meg, miként ezt a hátrahagyott versek címe is sugallja.
Füzi László kutatói érdeklődésének centrumában évtizedek óta Németh László
életműve áll. Ezúttal a kihívást érzékelhette: párhuzamba állítani olyan
írókat, akiket ma joggal látunk együtt, együvé tartozásuk azonban az elmúlt
évtizedekben korántsem volt evidens, bizonyítva korábbi és mai kategóriák
(népi, polgári, marxizáló-hegeliánus stb.) tarthatatlanságát.
"Nincsen semmi,
ami van, / Egy Való van: a Nincsen" - írta Ady A Nincsen himnuszában.
A semmi irtózata azután a két háború között csaknem mindegyik nagy írói
életműben hangot kap. Kosztolányiéban éppúgy (Ének a semmiről),
mint József Attiláéban (Eszmélet IV.) vagy Weöres Sándoréban. "Csak
ami nincs, annak van bokra, / csak ami lesz, az a virág, / ami van, széthull
darabokra" - mondja József Attila, s mintha Adyra is, József Attilára is
rímelne, ami Weöres Rongyszönyegében olvasható: "Száz ponton zörget
a kezem / s megakad a kilincsen: / a Van mindig bizonytalan, csak egy biztos:
a Nincsen." Nem föltétlenül az egzisztencialisták (Sartre: A lét és
a semmi) fogalma jelenik meg ezekben a művekben. Füzi László - Lengyel
Andrást és Bradley-t idézve - úgy látja, hogy a metafizikai érdeklődés
a bizonyosság keresésével, a mindenség egészére irányuló megértési törekvéssel
magyarázható. Abban a szellemben, ahogy erről a makacs útbejárásról az
angol filozófus írt: metafizikán "a puszta látszattól megkülönböztetett
valóság megismerésére irányuló törekvést értünk, vagy az első elvek, vagy
a végső igazságok tanulmányozását, vagy pedig arra irányuló törekvést,
hogy a világegyetemet ne apránként vagy részleteiben, hanem valamiképpen
mint egészet ragadjuk meg." Az "otthontalan, csupa-csősz világban" nagy
végső kérdésekkel foglalkozó József Attila így kerülhet egymás mellé Németh
Lászlóval és Máraival. A rokonság ebben keresendő, s nem a három író közötti,
olykor fulmináns megjegyzésektől sem mentes, bonyolult, idővel persze változó
kapcsolatrendszerben. Az életrajzot Füzi László most sem hanyagolja el,
minthogy a tények műveket megvilágító, az értelmezést segítő szerepében
hisz. De nem a hagyományos írói életrajz eszközeihez ragaszkodik, hiszen
ezekkel a semmivel való találkozás története elmondhatatlan. "Füzi megkíméli
témáját az irodalomtudomány anatómiai teátrumától" - írta Vekerdi László
a 2001-ben megjelent Németh László-könyvről (Alkat és mű). "...mindent
a maga képére egyszerűsítő korunk az élet és a mű összetettségével
nem tud mit kezdeni" - írja Füzi László a Németh-fejezetben. Új kötetét
is az irodalomtudományos módszereknek, különösen a divatos eljárásoknak
fittyet hányó gyakorlat jellemzi. Három magatartást, három gondolkodói
magatartást vizsgál, mégpedig úgy, hogy a szövegek és az elméleti kérdések
egyetlen probléma köré szerveződnek. Mi mindennek a szinonímája a semmi?
Halállal való szembesülés, "valami szétesésének pora", a világegyetem tágulása,
szétesése, a "felnövesztett világ ellentettje" (József Attilánál), a szétesés
(Németh Lászlónál). Füzi a Németh-életmű egyik legjobb ismerőjeként antinómiákkal
teli gondolkodói alkatot jelenít meg: "...pályája kezdetén önmagát, ezt az
Emberi színjátékból vett töredékek is jelezték, a Semmi eluralkodásának
folyamatába helyezte, s a szétesés ellenére próbálta a világban a lábát
megvetni, ezerkilencszáznegyvenöt után viszont az újkori szellem gondolkodásmódját
tanulmányozta, az elemzés uralomra jutását, s ennek eredményeit igyekezett
a gondolkodásába építeni." Ugyanakkor már a húszas-harmincas évek fordulóján,
a nyugat-európai modernekkel való ismerkedés idején látható, hogy a nagy
újítókkal sem szemléletben, sem poétikában nem tud teljesen azonosulni.
A "sötét, nihilista ár" riasztotta, amely azokból a művekből áradt. Németh
László, Márai Sándor - noha egyébként egyetlen jó szavuk sem volt egymásról
- egyaránt a ráció, a karteziánus felvilágosultság eszményét hirdették
egy olyan korban, melyben az ilyen elveket vallók (Márai szavaival) nem
ok nélkül érezhették magukat "vesztett csatából itt maradt hírmondónak".
Ezt írja Füzi László az Egy polgár vallomásai szerzőjéről: "Ezzel
a széteső, felbomló világgal állította szembe, a múltra visszautalóan,
a keresett-vágyott életérzést, amelyben egyetlen pillanatra újra
megteremtődhettek-megjelenhettek a múlt értékei vagy azok az értékek, amelyek
képesek lehetnek feledtetni a múltat." A világ kiürülésének folyamatát
mélyen átélő Márait idézi 1958-ból: "A probléma nem az, mi a felbomlási
tünetek oka és értelme - erre lehet felelni. Az atomrobbanás nem elszigetelt
tünemény; a láncreakció reng tovább, a művészetben és az irodalomban is.
Titokzatosabb, mi az, ami így felbomlik. Világkép? Nyersanyag? Az
emberi tudat? A szakállas, rücskös ripők végül is csak következmény. De
minek a következménye? Ez titokzatos."
Füzi László
könyvét olvasva különösen négy problémakör jelenik meg igen hangsúlyosan.
A személyiségfölfogás, a filozófiai-világképi jellemzők, a nyelvszemlélet
mellett - bár a könyvnek nem elsősorban az esztétikai elemzés a feladata
- azok a poétikai konzekvenciák is figyelemre méltók, melyek a kötetben
tárgyalt világnézeti kérdésekkel függenek össze.
A személyiség
megjelenési formáinak változásai a három író esetében nem adnak végletesen
szembenálló megfogalmazást. József Attila költői hagyományából a legfontosabb,
hogy a versek középpontjában mindig teljes személyiség áll, s ez még akkor
is igaz lehet, ha tudjuk, József Attila írta a Ki-be ugrál... én-felszámolással
kapcsolatos sorait is: "Gondoljátok meg: ezen a világon / nincs senkim,
semmim. S mit úgy hívtam: én, / az sincsen. Utolsó morzsáit rágom, / amíg
elkészül ez a költemény." Ám József Attila akármilyen hiányról szól, a
személyiség minden pillanatban megragadható. A személyiség magvául szolgáló
én egyszerre erősödik föl és megy veszendőbe, s ebből a megrendítő folyamatból
rendkívül problematikus kizárólag az utóbbira koncentrálni, miként azt
újabban jó néhányan teszik. Az individualizmust manapság nagyon sokan a
modernség kritériumának tekintik. Füzi László érzékeny elemzéseiből kitűnik,
hogy az individualizmusellenes etikában lehetőséget látó Németh László
ugyanúgy elhelyezhető a másodmodernség körében, mint a személyiség válságát
látványosabban kifejező kollégái. Különösen az Irgalomról mondottak
bizonyítják, hogy Németh "a maga gondolkodását önmaga és a világ közötti
érintkezési felületre helyezi". Ily módon "olyan regényvilág teremtődik
tehát, amelyikben a hangsúly az egyén és a világ kapcsolódási pontjaira
helyeződik át..." Könnyű belátni, hogy ugyanaz a személyiségvédelem, a személyiség
szuverenitásának ugyanaz a hite él Németh gondolkodói világában, mint Kosztolányiéban
(Édes Anna vajon nem Kurátor Zsófi vagy Kárász Nelli lelki rokona?) vagy
Máraiéban. Hogy "személyiségnek lenni a legtöbb", sok helyen (legszebben
talán a Béke Ithakában című regényben) leírta Márai. Az Ortegát
olvasó író ezért állapítja meg olyan rezignáltan, hogy "a világ megtelt
tömeggel. Mindenféle emberek élnek, akik már nem különbözni akarnak, hanem
hasonlítani, nem ellenállni, hanem elvegyülni."
Gondolkodói
alkatokat vizsgálva megkerülhetetlen volt Füzi László számára a három író
filozófiai érdeklődésének jellemzése, József Attiláról szólva szakít a
korábbi szakirodalom Hegel, Marx, Freud nevével kijelölt koordinátáival.
Tverdota György és Lengyel András kutatásaira támaszkodva fölfedezi József
Attila kozmikus képeinek hátterében Einstein világmodelljének ismeretét,
James Jeans táguló világegyetem gondolatát. Különösen izgalmas érintkezési
pontot talál Eddington A természettudomány új útjai című könyvében,
melyet József Attila és Németh László egyformán ismert, utóbbi 1935-ben
még recenzeálta is a mű angol kiadását. Bizonyára egymástól függetlenül
tájékozódtak, s Füzi Lászlót inkább az érdekli, Németh leírása milyen fogódzókat
adhat József Attila képeinek értelmezéséhez. Ezek a figyelő követések és
továbbgondolások a könyvecske legfőbb érdemei közé tartoznak. A Németh
Lászlóval foglalkozó tanulmány (Mű vagy vallomás?) látszólag új
szempontot vezet be: "...önálló, saját alakjáról leváló műveket írt-e Németh,
vagy olyan, önmaga alkatából-világából táplálkozó munkákat, amelyek külön-külön
való létek mellett egységessé összeolvadó vallomás-sorozatként is olvashatók."
Mintha mű és szerzői személyiség viszonya kerülne érdeklődésének középpontjába.
Törekedett-e Németh regényvilágainak "az önnön világától való eltávolítására"?
Természetesen törekedett, mert regényt írt (sőt, önéletrajzi indíttatású
művei is regényként olvashatók) és nem önéletrajzot. Hogy aztán "a szerző
tükörszerű alakzata" szinte mindenre rávetül, az Németh prózájának vallomásos
karakterével függ össze. Sokkal fontosabb a tanulmány eredeti kiindulópontja,
mely szerint Dosztojevszkijből (róla egyébként alig írt Németh) a gondolkodói
magatartás legfontosabb elemei vezethetők le. Ám Németh Dosztojevszkij-élményét
Czesław Milosz (Az Ulro országa) tükrében megközelíteni, nem akármilyen
trouvaille. Ezek a szövegek közötti dialógusok is emlékezetesek Füzi László
könyvében. Fontos gondolkodástörténeti párhuzamot bont ki Németh és Márai
kétféle Ortega-olvasata között. A tömegben, a fogyasztásban mindketten
ugyanazt a veszedelmet látták. Németh azonban következetesebben megmarad
az ortegai gondolatrendszernél. Csejtei Dezső találó hasonlatával élve
az ő szemlélete a kilőtt nyílvesszőéhez hasonlítható, Máraié a körhöz.
(Lásd: Nyílvessző és kör: Ortega y Gasset és Spengler hatása Németh
László gondolkodására. Tiszatáj, 1996. 3. szám.)
Nem nyelvi-poétikai,
hanem gondolkodói magatartásokat elemez Füzi László. A korlátozott terjedelem
ezt a másféle nézőpontot szükségképpen szorítja háttérbe. Ám poétikai vonatkozások
még így is akadnak. József Attila kozmikus költői képeinek elemzésében,
Németh regényformájáról tett megjegyzésekben (valóban a bahtyini monologikus
regény kései változata mindegyik Németh-regény?), sőt, akkor is - talán
akaratlanul -, amikor a hatalmas Márai-életműből a naplóírást a szerző
a regények fölé emeli. Ez utóbbi valószínűleg vitára adhat okot, nem is
szólva arról, hogy napló és regény között oly sok átjárás van, hogy szinte
lehetetlen a műfajokat szétválasztani. Utószavában azt írja Füzi László,
hogy a "rokonítás" mellett egyre jobban a különbségeket is érzékelte. Most
mégis az analógiákat toldom meg újabb adalékkal. Hogy a modernségnek ugyanabban
a szakaszában van mindhárom író, mi sem bizonyítja jobban, mint nyelvszemléletük
hasonlósága. Az anyag nem problematikus, még Márai számára sem. Pedig a
nyelvkritikai kételynek számtalan jele van írásaiban. Mégis azt mondja
(és tartja is magát ehhez), hogy "az élet irtózatos zűrzavarában nincs
menekvés, csak a jól megfogalmazott mondat: minden más csak esküszegés
vagy halandzsa". József Attila - noha a kimondhatóság-kimondatlanság dilemmája
őt is megérinti - a romantikától szinte napjainkig jelen lévő szópoétika
híve. Németh László és Márai is fölmagasztosítja a nyelvet és nem rombolja
le. József Attila és Németh László a kemény igenek és nemek embere, s Esterházy
Péter szavaival a mi "vajpuha korunkban" ez a beszédmód olykor nagyon nem
mainak tűnik. Ám az is igaz, hogy nagyon hiányzik. Átlátható és többnyire
értelmezett világuk ellentétes volna az emigrációs korszak Máraijával?
Az ezredforduló átláthatatlanságait tapasztalva ezért tűnik időszerűbbnek
a száműzetés 20. századi léthelyzetét létmodellé alakító Márai? Nehezen
eldönthető kérdés. Mindenesetre álljon itt az ismertetés végén Füzi Lászlónak
az az idézete a 49-es naplóból, amely mintha a mai állapotot is megvilágítaná:
"Különös sakkjátszmát kezdettem én el mostanában. A Semmivel sakkozom,
ő a partnerem, a Semmi hajol a tábla másik oldalán a figurák fölé. Nem
tudom, lehet-e az ember erősebb, ravaszabb, kitanultabb ellenfél, mint
a Semmi."
Füzi László
imponáló anyagismeret birtokában merész és inspiratív könyvet írt, mely
a jelenből szemléli a három életművet és a jelen megértéséhez is segítségül
hívja a mögöttünk lévő század klasszikusait. (Kalligram Kiadó, Pozsony,
2003) |
|