|
KELEMEN
ZOLTÁN
"Így rendezték
ők a lovas Hektór temetését"
"Megvan!
Potemkin! [...] Ő
a bűnös!
Ezt felejtettem el.
A grófnő
mondta a Higgins
evű tengerésztisztnek:
'A
bűnös
Potemkin, de ő már
régen
meghalt.'"
(P. Howard:
Az elátkozott part)
Lehet, hogy valóban minden a zenével
és a fénnyel kezdődik. A zene platóni harmóniájával, amely a kozmosz születésének
törvényét jelenti, vagyis a teremtés történetét. A fénnyel, amely minden
mitológiában - a tahiti Ta' aroában éppúgy, mint a walesi Mabinogionban,
a lét személyes vonatkozásainak megvalósulásához kapcsolható, a személy
önmeghatározásának szempontjából fontos. A J. R. R. Tolkien által teremtett
mitológia igazodik ehhez az elvhez, amennyiben a Teremtő munkáját zenei
harmóniával próbálja meg leírni, és első teremtményei is dallal hódolnak
előtte, mint az emberiség legősibb mítoszaiban. Amikor az úgynevezett tündékkel
a személyes mozzanat is belép a mítoszba - annak minden hitványságával
és hősiességével -, a fény megjelenése sem várat sokáig magára. A zene
és a fény évezredek óta összekapcsolódik az emberi tudatban az isteni transzcendens
fogalmával, a mítoszok ősgyökerével. Antropológiainak nevezhető bizonyítékok
is szép számmal támogatják ezt az elvet: a zene hatására lelkünkben közelebb
kerülünk Istenhez, halálközeli állapotban, beszámolók szerint látni fogjuk
a fényt. De a fény, a Nap általában is isteni princípium, a dicsőség egyik
legalapvetőbb megnyilvánulási formája, minden élet és a világosság, a jótékony
meleg forrása. Határ Győző Özön közöny című bölcseleti munkájában
szemügyre veszi ezeket a mitológiák szempontjából alapvető jelenségeket
is. A zenével kapcsolatban egyáltalán nem tartja kizártnak, hogy harmóniájával
biológikumunk kellemességérzetét ingerli, és a legáltalánosabb értelemben
vett gyönyört szimulálja érző szerveink számára, tiszta pszichikus öröm1.
A fény egyértelműen pozitív. Hasznossága szempontjából is (világít és melegít),
s mielőtt gyertyánk utolsót lobban, idegpályáink rendkívül erős fényt villantanak
föl észleletünk számára, ezzel együtt szervezetünk jóérzést sugároz érző
szerveinknek, a kínt, az elmúlást kábítandó, ellensúlyozandó. Az egész
azonban nem tart tovább egy-két másodpercnél, és ha átbillentünk azon a
bizonyos vékony határon, akkor már nincs az a furmányos túlvilágjáró, aki
be tudna számolni "szaklapjainknak" az élményeiről. Mitológiákkal és misztikus
legendákkal foglalkozván, ha nem is kétkedünk, azzal mindenképpen tisztában
kell lennünk, hogy vizsgálódásaink során föltett kérdéseinkre az általunk
várttal és esetleg adottal homlokegyenest ellenkező választ is kaphatunk
vagy adhatunk.
A nyelvész
J. R. R. Tolkien, aki szépirodalmi műveivel iskolát, műfajt, mítoszt, sőt
- rajongóira tekintve - életstílust teremtett eredetileg föltehetően játéknak,
szimulációnak szánta a történeteit. Ki kellett próbálni a teremtett tünde
nyelvet, díszleteket, kliséket kellett köré építeni. Konfliktusokra, tehát
történetekre volt szükség. Kitalált szereplőket mozgatni az egyik nézőpontból
becses, a másikból hitvány célok érdekében. Mindez kamasz gyerekeknek arra
a játékára emlékeztet, midőn elképzelt szigeteken mozgatnak lerajzolt hadseregeket
egymással szemben, megtervezett utánpótlási és erődítési vonalakkal, még
térképeket is készítenek hozzá, ahogy annak a nyáron tanúja is voltam.
A játék csak a résztvevőket, kitalálóit hozza lázba, és őket is csak rövid
ideig, mivel eléggé ötlettelen és mechanikus. Ahhoz, hogy életet vigyünk
belé, és milliók érdeklődésére tarthasson számot, valószínűleg arra van
szükség, aminek a létezésével kapcsolatban az imént kételyeket ébresztettem:
mitológiára. Tolkien természetesen nem hoz létre új, önálló mitológiát;
és ha elgondolkodunk rajta, hogy az emberiség hagyományaiban létező mítoszok
azon túl, hogy többnyire egymás variációi, alterációi, lényegi mozzanataikban
(mint amilyen a már említett fény és zene mellett például az özönvíz vagy
a teremtés sémái) azonos gyökerekkel rendelkeznek (akár elfogadjuk C. G.
Jung elméletét a kollektív tudattalanról, akár nem), akkor ezt nem is róhatjuk
föl neki. Mindenesetre a finn, germán (főleg északi germán, azaz viking)
és kelta mitológiák többségi hatása mellett nyomokban utal hindu, sőt közép-amerikai
indián vonatkozásokra is (Manwe szent hegyének, a Taniquetilnek neve azték
hangzású). A következőkben tehát mítoszteremtésről, a mitológiák megjelenési
formáiról, területeiről lesz szó, legfőképpen pedig a mítosznak az epikához
általában fűződő viszonyáról.
Jan Assmann
A kulturális emlékezet című könyvében a megalapozó történeteket
nevezi mítoszoknak2. A mítosz fogalmát
véleménye szerint a történelemével szokták ellentétbe állítani. "Az a múlt,
amely megalapozó történetté szilárdult és bensővé lett, attól függetlenül
mítosz, hogy koholt-e vagy tényszerű. [...] A mítosz olyan történet, [...]
amely [...] normatív igényeket is támaszt és alakító erővel bír."3
A múltat, amelyről még egyéni vagy kollektív emlékeink vannak, alaptörténetekre
fordítjuk le, ezek a mítoszok. Ez persze nem azt jelenti, hogy az események
realitása megkérdőjeleződne, hiszen a mítosz éppen hogy előtérbe helyezi
a "jövőt megalapozó, elkötelező érvényüket, amelynek semmi szín
alatt nem szabad feledésbe merülnie."4
Hayden White mintha óvatosabban fogalmazna, amikor mítosz és történeti
elbeszélés viszonylatában arról ír, hogy a mitikus elbeszélés számára semmilyen
kötelezettség sincs a képzelt és a valós rend elkülönítésére.5
Úgy tűnhet, mintha a mitikus elbeszélés a közmegegyezés által valósnak
tekintett világot is lehetséges világnak tartaná, vagyis ideális terepet
kínál az epikai megnyilvánulási formák számára.
De mi
történik akkor, ha mítosz és történelem szükségszerűen és véglegesen összefonódik?
Ha olyan identifikációs aktussá válik, mint Tolkien tündéi számára a Szilmarilok
visszaszerzésének történelmi küldetéstudata? (Megjegyzem a tündékkel kapcsolatban
csak bizonyos megszorításokkal lehet történelemről beszélni, hiszen halhatatlanságuk
éppen arra utalhat, hogy a történelmen kívüli időben élnek, a halál, mint
az emberek számára adott ajándék, ahogy ezt Tolkien hangsúlyozza, ilyenformán
a felelősség és a felelősségtudat ajándéka, történelmi aktus.) Robin G.
Collingwood számára a mítosz "kvázi" történetírás6,
így tehát még mindig a szaktudományhoz jár közel a történelmi epika meghatározása.
Ráadásul a történésznek is kellően jó képzelettel kell rendelkeznie. Collingwood
bevezeti az a priori képzelet fogalmát a történetírással kapcsolatban,
ugyanakkor rámutat arra, hogy az a priori képzeletnek történeti
funkcióján kívül még két igen lényeges funkciója van. Az első a művészi
képzelet, amely "tiszta vagy szabad, de semmiképpen sem önkényes. [...] Aki
regényt ír, az olyan történetet komponál, amelyben [...] az alakok és az
események egyaránt képzeletbeliek, a regényíró minden erőfeszítése mégis
arra irányul, hogy úgy mutassa be az alakok tetteit és az események alakulását,
mint ami szükségszerűen belőlük fakad."7
A második funkció az észlelő képzelet, amely a tapasztalat útján megismert
tényeket az elsődleges spekuláció adataival egészíti ki, melyek nyilvánvalóan
következnek a megfigyelésekből. A képzelet itt is a priori: nem tudjuk
nem elképzelni azt, aminek ott kell lennie. A történeti képzelet nem a
priori jellegében különbözik ezektől, hanem abban, hogy sajátos feladata
a múlt elképzelése, ami nem a lehetséges észlelés tárgya, minthogy most
nem létezik, viszont e tevékenység révén gondolkodásunk tárgyává lehet.8
Ide kapcsolódik a mítosz és történelem közti viszony is, pontosabban az,
ahogyan a mitikus történetírás a történelemhez, valamint a szépirodalomhoz
kapcsolódik: "Az igazi mítosz mindig teogóniai jellegű" - írja Collingwood.
Egy ilyen típusú történetírásban "az emberiség nem alanya, hanem részint
eszköze, részint elszenvedője a feljegyzett cselekedeteknek."9
Johan Huizinga sokkal árnyaltabb következtetésekre jut, mikor kijelenti:
"A társadalmi világot a beszéd építi fel és tartja lendületben."10
Ez azt jelenti, hogy mítoszaink formálói mi vagyunk, a nyelvhasználat által
megvalósuló nagy társadalmi elbeszélés az, ami szavatol a mítosz és tartalma
fönnmaradásáért, sőt, könnyen lehet, hogy megvalósulásáért. Egy adott közösség
nemzetformáló mítoszát tehát valós vagy valósnak beállított történelmi
események alapíthatják meg, pontosabban az ezekre az eseményekre vonatkozó
különleges emlékezés. Ez természetesen nem tekinthető történelemnek, sőt
szubjektivitásánál fogva gyakran meg is nehezíti a történelmi kutatást.
Paul Ricoeur Metafora és a történetmondás című tanulmányában11
ír azokról az eseményekről, amelyeket egy "történelmi közösség" fontosnak
tart, "mert bennük eredetét vagy erőforrását látja."12
Ezeknek az eseményeknek a jelentése pontosan olyan erő által határozódik
meg, amellyel megalapozzák a közösségnek és tagjainak azonosságtudatát.
Erkölcsi jellegű érzelmeket váltanak ki, összefonódnak a megemlékezés,
az átkozódás, a felháborodás, a siránkozás, a kegyelet, a büszkeség, a
könyörület, a bűnbocsánat aktusaival, megnyilvánulásaival. A történésznek
természetesen tartózkodnia kell mindezektől. Ez lehet, hogy sikerülhet
olyan esetekben, mint az ókori témakörök vagy a 18-19. századi európai
és amerikai forradalmak, de Ricoeur felhívja a figyelmet arra, hogy például
a fajüldözés 20. századi történetével kapcsolatban a történész is ki van
szolgáltatva az érzelmi befolyásoltságnak, sőt Ricoeur úgy véli (minden
bizonnyal helyesen), hogy a társadalom kényszeríti a történészt és így
a mindenkori elbeszélőt (például a holocaust esetében) arra, hogy adja
fel erkölcsi semlegességét, és kötelezze el magát a humanizmusnak azon
megjelenési formái iránt, amelyeket a társadalom a maga számára morálisan
irányadónak tart. Az emlékezésre való felszólítás nemcsak a történettudományt
alapította meg, hanem a nemzeti identifikációs aktusokat is. Ricoeur a
deuteronomiumi zakhor (emlékezzél) szót használja ezzel a problémával
kapcsolatban, mint olyat, ami az identitásszervező aktusokra vonatkozik.
Az identitás
szakralizálása az uralkodói mítoszokban, egy etnikai alapú ellenállási
mozgalom létrejöttével kapcsolható össze, melynek vezérszavaivá az "elkülönülés"
és az "ellenállás" válnak, ahogy erre Jan Assmann is rámutat a Deuteronomium
kapcsán.13 Ez a Melkort Középföldére
követő üldöző tündék hagyományaira és végzetes átok-szövetségükre különösen
érvényes. Egyrészt a közösség rendkívül szoros összekovácsolódását eredményezi
az eskü hagyománya, hosszú távon viszont a teljes bukáson keresztül ennek
a törzsnek vagy nemzetségszövetségnek a tökéletes fölszámolódását és pusztulását
okozza. Mindezek a metaforák célszerűsítik a történelmet. A probléma az,
hogy úgy tűnik, kénytelenek vagyunk metaforákat használni a történelmi
megismerés, illetve a történelem megismerése kapcsán. Collingwood szerint
ebből a körből Kant próbált kitörni azzal, hogy a "törvényalkotó természet"
fogalmának mintájára megalkotta a "törvényalkotó történelem" fogalmát.14
Mircea Eliade írja mítosz és történelem viszonyát elemezve, hogy csak ismétlés
és utánzás teremtheti meg a valóságot azokban a társadalmakban, világokban,
amelyeknek világszemlélete archetipikus. A minta nélküli cselekvés vagy
létező értelmetlen, a valóság lényege hiányzik belőle: az archetípus. "Az
ember ily módon afelé halad, hogy maga is archetipikussá és paradigmatikussá
váljék. Ez az irányulás ellentmondásosnak tűnhet olyan értelemben, hogy
a hagyományos kultúrában élő ember akkor látja önmagát valóságosnak, ha
megszűnik önmaga lenni, és megelégszik azzal, hogy másokat ismételjen,
illetve utánozzon."15 A mitikus hagyomány
által teremtett vagy megszilárdított társadalmi etikai rendszer szerveződését
tekintve ez a követelmény már korántsem paradox. A Szilmarilok készítője
leszármazottainak számára sem a saját életük, sem másé nem drága, ha az
ékszerek visszaszerzéséről van szó, és éppen ez a törekvés az, amely közösségüket
formálja. Eliade az elbeszélő költeményekkel kapcsolatban megállapítja,
hogy egyfelől bizonyítottnak tekinti az epikus hősök történelmi létezését,
másfelől kijelenti: "A mitizálás mégis kikezdi történetiségüket. A történeti
eseményt, lett légyen bármilyen fontos, nem őrzi meg a népi emlékezet,
s a költői képzeletet is csak abban az esetben ihleti meg, ha az esemény
megközelíti a mitikus mintákat. [...] Az igazat a mítosz mondta, a valódi
történet már csak hamisítás."16 Ugyanehhez
az Eliade által tárgyalt problémakörhöz közelít Hayden White a történettudomány
felől. Kijelenti, hogy a történelmi narratívák valójában nyelvi fikciók,
bár ezt a tényt nem szívesen ismerik be azok, akik létrehozzák ezeket a
narratívákat. A történelmi narratíva "tartalma legalább annyira kitalált,
mint amennyire talált, [...] formája közelebb áll irodalmi, mint természettudományos
megfelelőikhez. Kétségtelen, hogy a mitikus és történelmi tudatnak ez az
összeolvasztása sérti a történészek egy részét, és zavarja azokat az irodalomtudósokat,
akiknek az irodalomról alkotott fogalma a történelem és fikció vagy a tény
és a képzelet radikális ellentétén alapszik."17
A továbbiakban White Northrop Frye-t idézi, aki szerint a történelmi,
legalábbis bizonyos történettudományi értelemben, a mitikus ellentéte.
Némely történész számára sértés, ha könyvét mitikus meghatározottságúnak
tartjuk. Habár egy ponton túl Frye szerint minden történelmi munka a mitikushoz,
sőt a költőihez közelít érthetőségében, megfogalmazásában. Persze White
megjegyzi, hogy Frye azokkal a történészekkel kapcsolatban beszél a fönti
mítoszok használatáról, akik olyannyira az alkotói folyamat hatása alatt
állottak, hogy "eltompult a 'talált' adatok iránti felelősségérzetük."18
White arra a következtetésre jut, hogy a történelmi narratívák valójában
metaforikus kijelentések, amellett, hogy természetesen egyúttal a múlt
eseményeinek és történéseinek modelljei. Ezek a metaforikus kijelentések
azokra az eseményekre, történésekre és történettípusokra emlékeztetik,
"melyeket hagyományosan arra használunk, hogy életünk eseményeit kulturálisan
szentesített jelentésekkel ruházzuk fel. Tisztán formai oldalról nézve
a történelmi narratíva nemcsak a benne közölt események reprodukciója,
hanem szimbólumok komplex rendszere, amely irányt mutat nekünk,
hogy megtaláljuk az események szerkezetének az irodalmi hagyományban rejlő
ikonját."19 White szerint a történeti
munkák nem kizárólag eseményeket örökítenek meg, de feltárják mindazokat
a feltételezhető kapcsolatrendszereket is, amelyek a történelmi mozzanatok
között kialakulhatnak. Mindezeket a kapcsolódási pontokat azonban a történelmi
események a priori nem tartalmazzák, pusztán a történész tudatformáiból
vetülhetnek a történeti szövegre. "Úgy élnek ott (a történész tudatában
K. Z.), mint azok a kapcsolatformák, amelyeket a történész saját kultúráját
alkotó mítoszokban, mesékben, népművészetben, tudományos ismeretekben,
vallásban és irodalomban megfogalmaztak. Ennél lényegesebb, hogy ezek a
kapcsolatcsoportok immanens részei a nyelvnek, amelyet a történésznek arra
kell használnia, hogy leírja az eseményeket, mielőtt még tudományos
vizsgálatnak vagy fikciós cselekményesítésnek vetné alá őket."20
A mítosz kétféle
funkciójáról elmélkedve Jan Assmann21 megkülönbözteti
a jelent statikus állapotként kezelő mítoszt, és azt a mitológiát, mely
dicső múltra emlékező történelmi tudatot fejleszt ki az emlékező alanyokból.
Azokat a - nemritkán a hivatalos politikai irányokkal, hatalmi konstrukciók
érdekeivel ellentétes - történelmi emlékeket hozza kitüntetett emlékezői
helyzetbe, melyek egy bizonyos ideig az adott társadalom intézményes keretek
között létrehívott történelmének perifériáján helyezkedtek el, vagy éppen
feledésre lettek ítélve22. Azonban éppen
ezek a történelmi emlékek alkalmasak arra, hogy egy értékvesztő vagy értéktévesztő
jelent a nemzet daliás idejével, aranykorával szembesítsenek, hiszen, ahogy
Assmann megjegyzi: "A múlt nem magától támad, hanem kulturális konstrukció
és reprodukció eredményeként születik; mindig sajátos indítékok, elvárások,
remények és célok vezérletével."23
Tolkien történeteinek
mitikus hátteréről szólva persze nem szabad elfeledni, hogy szimulált mítoszról
van szó, amely leginkább arra szolgál, hogy a történetek kitalálója olyan
eredetet hozhasson létre, amely nem pusztán logikai vagy történeti értelemben
alapítja meg elbeszélését, hanem narratív folyamatainak esztétikai vonatkozásait
megteremti, illetve igazolja. A Szilmarilok, A Babó és A Gyűrűk
Ura történetfolyama megvalósítja mindazt, amit Jean Baudrillard a szimulákrumról
kijelent: "A szimuláció ma már nem területre, referenciális létezőre, szubsztanciára
irányul, hanem egy eredet és realitás nélküli reálisnak a modelleken keresztül
történő generációja. [...] A térkép előbbre való a területnél - ez a szimulákrum
elsőbbsége - ő hozza létre a területet."24
Évkönyveivel, genealógiai táblázataival és különösen térképeivel Tolkien
pontosan ezt a szimulációs aktust próbálja minél tökéletesebben megvalósítani.
Persze az már a befogadói hozzáállás különösségének köszönhető, hogy mindezek
a kiegészítők nem pusztán a főszöveg verifikálhatóságát segítik, hanem
a variációs lehetőségek folytán a közvetlen folytatás megvalósításának
lehetőségét kínáljak föl az olvasók, illetve a rajongók számára. A szimuláció
azonban Baudrillard szerint oly tökéletes, hogy eltünteti a különbséget
saját realitása és a között a realitás között, amit egykor jelenvalóságnak
nevezhettünk, és éppen ez a különbség az, ami értelmet ad az absztrakciónak.
Ezzel közel kerültünk ahhoz a kijelentéshez, amely kétségbe vonja Tolkien
Középfölde-sagájának műalkotás voltát. Hiszen talán éppen az absztrakció
az, amely a műalkotás létrejöttét lehetővé teszi25.
Csakhogy a realitásnak a realitás jeleivel történő fölváltása immár sokkal
közvetlenebb és egyértelműbben megvalósuló, mint az utánzás, a kettőzés
vagy a paródia. "Eltitkolni annyi, mint úgy tenni, mintha nem lenne az,
amink van. Szimulálni annyi, mint úgy tenni, mintha lenne az, amink nincs."26
Ez a megállapítás segített mottóm kiválasztásában is, hiszen Rejtő Jenő
művében valóban szimulációról van szó, ráadásul a tükör-elv is működik,
amennyiben a két város (a valós és a megvalósított) a folyó két átellenes
partján található. Éppen a térképek, főképpen pedig az expedíciós följegyzések
teszik lehetővé a szimuláció leleplezését. Baudrillard számára azonban
szó sem lehet leleplezésről, mert nincs mit leleplezni. A szimuláció nem
egyszerűen megvalósult. A valóságot váltotta föl, de nem eltörléssel, megszüntetéssel,
hanem önnön megvalósításával. Tolkien művében azért van szükség
a térképekre, mert segítségükkel, szinte mint régészeti terepbejárások
dokumentumaival (a két legjellemzőb "régészeti terepbejárás" a hobbitok
kalandja a Sírbuckákon, valamint Frodóék utazása a Holtlápon, ahol a hajdanvolt
történelem, a halott kor újra megvalósulási kísérleteinek lehetünk
tanúi) másolódnak - képződnek egymásra a történetek, megteremtve a hagyomány
folytonosságának szimulációját. Ráadásul ez a hagyomány egyszerre megélt
és élő.
Baudrillard
az etnológia kapcsán ír arról a jelenségről, amelyről már Órigenész is
értekezett a Genezishez írt homíliáiban, miszerint a megfigyelés,
a vizsgálat végez a tárgyával. A tudományok óhatatlanul élettelen tárgyakkal
foglalkoznak élő folyamatok szemlélése helyett.27
Ugyanez a helyzet a mitológiával is. Az elemzés kiszakítja létköréből,
a szakmunka olvasója nem egy szölkup sámán aktuális szertartásának lesz
a tanúja, hanem a sámánizmus leírásával, értelmezésével megvalósuló megszüntetésének.
Hogy a kutatás tárgya (esetünkben a mitológia) életben maradhasson, a kutatónak
le kell mondania róla, és meg kell teremteni a szimulációját. Baudrillard
példája erre a lascaux-i barlang felépített pontos mása, amit azért hoztak
létre, mert az eredeti éppen megtekintése, vagyis paradox módon létének
folyamatos bizonyítása által a pusztulás lassú, de biztos útjára lépett.
A szimulált mitológia azonban hálás téma. Hagyja magát leírni, vizsgálni,
figyelni, meghatározni. Szimulációs valósága eközben csorbítatlan marad,
Tolkien mitológiája ebből a szemszögből tökéletes. Nem egyszerűen jobb
mint az Arthur-mondakör vagy az Edda, hanem valóságosabb. Lehetővé
válik az aktuális azonosulás, ami az említett két másik mítoszgyűjtemény
esetében legutóbb több mint ezer évvel történhetett meg. Ráadásul alaposan
téved, aki azt hiszi, hogy Tolkien mítosza időfüggő. A szimulációban éppen
az a legeredetibb, hogy vírusként viselkedik, amennyiben tetszés szerinti
ideig várakozhat fölhasználatlanul, azaz megvalósítatlanul, frisseségéből
azonban mit sem veszít, hiszen az nincs neki. Nem az időben van, mint a
teremtett dolgok, hanem az időn kívül, de nem úgy, mint a teremtés, hiszen
annak kétségbevonásaként is értelmezhető. Ahogy Baudrillard írja II. Ramszesz
múmiája megőrzésének, mint a nyugati civilizáció identitása megőrzésére
tett kísérletnek példáját fölhasználva: "Mi már nem vagyunk egyébre
képesek, mint hogy tudományunkat a múmia rendbehozásának, vagyis
egy látható rend helyreállításának szolgálatába állítsuk, holott
a bebalzsamozás mítikus tevékenység volt, amely egy rejtett dimenzió halhatatlanná
tételére volt hivatott. Nekünk látható múlt kell, látható kontinuum, a
kezdet látható mítosza, ami megerősít bennünket végcélunkat illetően. Mert
hát alapjában véve soha nem hittünk benne."28
Csakhogy azzal, hogy eszközként használjuk föl, kiemeljük a mítoszt vagy
az archaikus hagyomány egyéb megvalósult formáit abból a szimbolikus rendből,
amely enyészet fölötti uralmukat szavatolja, és ezzel nem kevesebbet teszünk,
mint hogy szabadjára engedjük szakrális titkokkal szembeni pusztító gyűlöletünket.29
Itt már nem Tolkien jóhiszemű mitikus kísérletezgetéseiről van szó, hanem
az ezredforduló emberének praktikus, sóvár befogadói-értelmezési stratégiáiról.
Hulladékot újrahasznosító civilizációnkban a szimulált mítoszok (Mikiegér,
Csillagok háborúja vagy éppen A Gyűrűk Ura) annak az eljárásnak
a termékeivé válnak, minden bizonnyal éppen a befogadói aktus jellegzetességei
miatt, amely a gyermekek és felnőttek álmait, képzelgéseit, tündéri és
legendás káprázatait hasznosítja újra30,
keringeti vég nélkül a fogyasztói körben. Ahogy Baudrillard példáiban II.
Ramszeszt és a lascaux-i barlangfestményeket szimulációjuk kívül helyezi
az általunk valóságnak vélt rendszeren, éppen úgy bánik a szimulált mítosz
az emberiség hagyományainak alapító történeteivel, mint amilyen az Íliász,
amelyet a címben idéztem. A szimuláció tökéletessége véget vet a mítoszoknak
és a mitikus elbeszéléseknek. Az Íliász utolsó sora tehát minden
szempontból utolsóvá, illetve végsővé válik, a halottnak adott végtisztesség
a megszüntetés metaforája lesz. Így rendezzük mi a lovas Hektór temetését.
Jegyzetek
1 Határ Győző: Özön közöny.
Tevan Kiadó Békéscsaba, 1997. 64.
2 Jan Assmann: A kulturális emlékezet.
Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Atlantisz
Könyvkiadó Budapest, 1999. 76
3 I.m. 76-77.
4 I.m. 78.
5 Hayden White: A történelem terhe.
Osiris Kiadó Budapest, 1997. 108.
6 Robin G. Collingwood: A történelem
eszméje. Gondolat Kiadó Budapest, 1987. 64.
7 I.m. 304.
8 I.m. 305.
9 I.m. 64.
10 Johan Huizinga: A történelem
formaváltozásai. Maecenas Holding Rt. Budapest, 1997. 140.
11 Paul Ricoeur: Válogatott irodalomelméleti
tanulmányok. Osiris Kiadó Budapest, 1999. 161-411.
12 I.m. 363.
13 2. jegyzet 156.
14 6. jegyzet 148-149. Kantnál: Immanuel
Kant: Az ítélőerő kritikája: Az ítélőerő kritikájának második
része, a teleológiai ítélőerő kritikája. (Különösen a 84-86. §.) Figyelemreméltó
összefüggés, hogy Johan Huizinga véleménye szerint is teleologikus megismerési
folyamat a történelem, akárcsak a kultúra fogalma. In: 10. jegyzet.
15 Mircea Eliade: Az örök visszatérés
mítosza avagy a mindenség és a történelem. Európa Könyvkiadó Budapest,
1993. 16, 59. Eliade a továbbiakban arra is felhívja a figyelmet, hogy
ez az általa "primitívnek" nevezett archaikus lételmélet platonikus szemléletű,
hiszen az archaikus ember "csak akkor látja önmagát valóságosnak, azaz
‘igazán önmagának', ha már nem önmaga". Platónt "Mind a mai napig azért
csodáljuk, mert arra törekedett, hogy elméletileg igazolja az archaikus
emberiség szemléletét, mindazzal a dialektikus eszköztárral, amelyet korának
szellemiségéből meríthetett." (59-60.)
16 I. m.: 71., 76. A 72. oldalon azt
is megjegyzi Eliade, hogy "'A mítosz az utolsó, nem pedig az első lépcsőfoka
a hős fejlődésének.'"
17 5. jegyzet 70.
18 I.m. 71.
19 I.m. 81-82.
20 I.m. 92.
21 2. jegyzet 79.
22 Ezzel kapcsolatban a következőket
írja Herbert Marcuse Az egydimenziós ember című könyvében (Kossuth Könyvkiadó
Budapest 1990.): "A múltra való emlékezés veszedelmes fölismeréseket hívhat
elő, s a fennálló társadalom láthatóan tart az emlékezet fölforgató tartalmaitól.
Az emlékezés az adott tényektől való elszakadás egy módja, olyan módja
a ‘közvetítésnek', amely rövid pillanatokra megtöri az adott tények mindenütt
érvényesülő hatalmát. Az emlékezés visszaidézi a múltbeli borzalmat és
reménykedést." 120.
23 2. jegyzet 88.
24 Jean Baudrillard: A szimulákrum
elsőbbsége. In. Testes Könyv I. (Szerk. Kiss Attila Atilla,
Kovács Sándor s.k. és Odorics Ferenc) Ictus és JATE Irodalomelmélet Csoport
Szeged, 1996. 161.
25 Ezzel kapcsolatban. A. C. Danto
véleményére szeretnék utalni, amelyet A műalkotások értékelése és értelmezése
című tanulmányában fejt ki, midőn a tárgy és a műalkotás különbségeiről,
egészen pontosan a tárgy műalkotás-létének lehetőségeiről, azaz magáról
a műalkotás mibenlétéről elmélkedik, és az absztrakciónak a műalkotást
meghatározó szerepéről figyelemre méltó megállapításokat tesz. In. A. C.
Danto: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet? Atlantisz Kiadó
Budapest, 1997. 37-61.
26 24. jegyzet 162.
27 I.m. 165-167. és Órigenész: A
betű öl, a szellem éltet. Tizenhat homília a Teremtés könyvéhez.
Paulus Hungarus - Kairosz Budapest, 1999.
28 24. jegyzet 168.
29 Uo.
30 I.m. 170 |
|