|
PÉCSI
GYÖRGYI
Nagy Gáspár: Ezredváltó,
sűrű évek
Nagy Gáspár - nem utolsó sorban - az
Új Forrásban (Öröknyár: elmúltam 9 éves, 1984), illetve a
Tiszatájban (A fiú naplójából, 1986) megjelent emlékezetes
versei révén a nyolcvanas években (ha nem egy esetben vitatottan is, de)
az új közéleti, politikus költészet emblematikus alakjává vált. Vélekedhetünk
bárhogy az effajta poétikáról, ma már bizonyos, hogy verseivel, illetve
e versek nyilvánosságával tabut tört meg, és a politikai, közéleti kimondhatóság
határait is radikálisan tágította -, ugyanis többé nem lehetett úgy beszélni
és hallgatni, mint előtte. Az az erkölcsi radikalizmus, amellyel költészetében
Nagy Gáspár a Kádár-rendszer hallgatólagosan elfogadott sajátos, az irodalomban
mindennapos használattá vált tolvajnyelvet fölcserélte egy kevésbé rejtjelezett,
akkortájt rendkívül provokatívnak minősült egyenes(ebb) beszédre, konzekvensen
folytatódott a "botrányokat" követő években is. A rendszerváltozás utáni
esztendők szabadabb nyilvánossága azonban a közéleti kimondhatóság - és
részben a kimondhatóság, mint esztétikai érték - tekintetében átrendezte
az irodalmi megszólalást, s várakozás élt, miként folytatható az a nyelv,
amely előtte hiteles is, meg hatásos is volt. Hogy esztétikailag hitelesen
folytatható a közéleti költészet, számomra Nagy Gáspár lírája is igazolja,
aki a kilencvenes években sem kevésbé problémás olvasói szövegkörnyezetben
(mondogatni való akadt aztán is, a nyilvánosság fórumai sem működtek kívánatosan)
is részben eme erkölcsi radikalizmus jegyében írta új verseit. Részben,
ugyanakkor látnunk kell az erőteljes hangsúlyeltolódást: bár változatlanul
érzékenyen érinti a félmúlt, a mindennapok erkölcsének kudarcos tapasztalata,
költészetének mindez csak egyik kristályosodási pontja.
Nagy Gáspár
ismert és olvasott költő, még ha - miként a Derűs glossza az olvasás
évében című ironikus, önironikus versében írja - az olvasáskutatás
más eredményre jut is. (Jegyezzük meg: irodalmi érték és népszerűség ritkán
jár együtt, az ún. reprezentatív felmérések inkább az aktuális kultúrpolitika
hatékonyságát jelzik, és sohasem a tömeg irányított érdeklődése dönti el,
mi az igazi érték). Ismertsége összefügg közéleti költészetével, és ezt
helyénvalónak vélem. A magyar íróknak bizonyos korokban éppen a civil szféra
készületlensége miatt kellett erőteljesebben állást foglalniuk erkölcsi
kérdésekben, mint a szélárnyékosabb országok íróinak. E szempontból mellékes,
hogy személy szerint Nagy Gáspár (és még néhány millióan) a félmúltban
történetesen a kommunizmustól szenvedett-e vagy más totalitarizmustól,
mellékes, mert a költő nem a politikai tartalomra, hanem az emberi létezés
lelki, morális megnyomorításának fölmutatására helyezi a hangsúlyt. Nagy
Gáspár költészetének "befogadói" története ugyanakkor érzékelhetően dilemmássá
vált az utóbbi évtizedben. Czeszlaw Milosz még a klasszikus közép-európai
szocialista diktatúrákkal kapcsolatban írta, hogy "a nemzetiszocializmus
bizonyította be, hogy az alapvető értékeket nem lehet relatívnak tekinteni,
és nem lehet kompromisszumokat kötni tárgyukban anélkül, hogy ne váljunk
a gaztetteket elkövetők bűntársaivá. [...] Az a hosszú távú program, amelynek
az a célja, hogy az Állam fokozatosan bekebelezze a társadalmat, végül
is ahhoz vezetett, hogy a gyakorlatban már nehéz különbséget tenni aljasság
és tisztesség, hazugság és igazság között."1
A nyolcvanas években a költő erkölcsi bátorsága még egy egyezményesen diktatórikusnak
tekintett hatalommal szembeni civil kurázsiként nyilvánult meg, a rendszerváltozással
azonban furcsa helyzet állt elő. A kilencvenes évekre a korábban egyezményesen
totalitáriusnak tekintett hatalmi félmúlt részben "jogtiszta" lett anélkül,
hogy maga a kor történelmileg, politikailag, erkölcsileg a "helyére lett
volna téve" - ezt az állapotot azonban a költő, morális okok miatt nem
fogadja el. Nagy Gáspár tehát már nem a független művész pozíciójából,
hanem mindössze egyik térfélre kerülve, bizonyos értelemben marginalizált
pozícióból idézi föl a személyes sorsát is behatároló történelmi élményeit,
az ötvenhatos forradalom mártíromságát (Láthatatlan kőre vésem),
a csehszlovák 68-at (Prágai hajnalok), sőt - költészetében azt hiszem,
ez a legborzongatóbb rész - saját besúgóit, följelentőit (Szigorúan
titkos álombiztonsági barlang-rajz). Föl lehet tenni persze a kérdést
- különösen a mai, politikai pártok mentén igen megosztott "szövegkörnyezetben"
- , mire jó a múlt sebeire újra rámutatni, és eléggé "korszerű-e" mindezekről
versben vallani. De amikor maga a múlt olyan "probléma", amely mindennapjainkban,
kultúránkban, gondolkodásunkban folyamatosan kísért és mérgez, indulatokat
szít a gyűlölködésig, akkor a költőnek - ha van értelme ennek a kifejezésnek,
s miért ne volna - kötelessége lehet az emlékezetet ébren tartani és a
személyes erkölcsi felelősségre rámutatni akkor is, ha "nehéz különbséget
tenni aljasság és tisztesség, hazugság és igazság között". Nem politikai,
hanem morális értelemben. Ez persze nem Nagy Gáspár személyes ügye, legkevesebb
a 20. századi Európa legneuralgikusabb pontja.
A történelmi
felelősség kérdése és a történelmi emlékezetvesztés veszedelmes érdekházasságáról
írja Tzvetan Todorov, hogy "a 20. század totalitárius rendszerei rámutattak
arra, hogy létezik egy veszély, amelynek létéről e rendszerek előtt senki
nem tudot: az emlékezet eltüntetése. [...] Ezek a törekvések időnként megbuktak,
de bizonyos, hogy más esetekben (melyeket per definitionem nem tudunk számba
venni) sikeres volt a múlt nyomainak eltüntetése." Todorov szerint a múlt
megszüntetésének veszélye nem csak a kommunista és fasiszta rendszerek
sajátossága volt, más előfordulásban, ám lényegét tekintve ma is hasonlóan
folytatódik a fogyasztói társadalmakban, ahol, amikor "hagyományainktól
elszakadva és a szabadidő társadalmának követelményétől elbutulva, megfosztva
olyasfajta szellemi kíváncsiságtól, mint például a múlt nagy műveiben való
otthonosság, arra vagyunk ítélve, hogy vidáman ünnepeljük a feledést, és
elégedjünk meg a pillanat hívságos örömeivel. [...] És ily módon a demokratikus
államok ugyanabba az irányba terelnék polgáraikat, amerre a totalitárius
rendszerek: a barbárság uralma felé."2
Todorov morálfilozófiai értelemben veti föl a kérdést, és morálfilozófiai
értelmezésben utasítja el a múltfelejtést; vagyis a múlt totális megtagadása
nem a konzervatív ízlés, esztétikai értékrend és nem a megmerevedett hagyomány
elleni progresszív lázadás, hanem egy ahumánus újbarbárság megvalósulásának
fenyegetően reális előjele. Nagy Gáspár nemcsak közéleti versvonulatában,
hanem valójában egész kötetében - a nemzeti irodalmi, kultikus és transzcendens
hagyományban való otthonosság élményének örömteljes megjelenítésével -
pontosan Todorov szavaira válaszol. Az emlékezettől való megfosztás, a
múlt nyomainak eltüntetése ellen pörölnek versei, azt ismétli, hogy létezik
folytonosság, illetve, hogy a múlt (történelmi, irodalmi örökségünk, sorsunk
tudásának) birtoklása megadhatja a világban való otthonosság békéjét és
örömét, s ezért az emlékezet fönntartása valóságos alternatíva a "barbárság
uralmá"-val szemben. Morálfilozófiai szempontból elhanyagolható, hogy a
múlt leltárszerű számbavétele történetesen kényelmetlen a mai politikai
szövegkörnyezetben -, hogy mégis kényelmetlen, abból adódik, hogy nem lehet
"általában" fönntartani az emlékezetet, azaz nem lehet anélkül emlékezni,
hogy ne neveznénk meg az emlékezet tartalmát.
Ugyanakkor
Nagy Gáspár kilencvenes években írt verseinek csak kisebb részét képezik
a közéleti (az új politikai-hatalmi diskurzusban is "kényelmetlen") versei,
költészetének újabb szakaszában nagyobb hangsúlyt kap a lét fölött való
elmélkedés, a metafizikai érintettség megvallása, valamint az örökölt hagyományok
folytathatóságának gondolatköre; de költészetének spiritualizálódása nem
jelenti az "életes" versek világának spiritualizálódását is egyúttal. Költészetének
szokatlansága, jellegzetessége éppen markáns kettősségéből adódik: a direktebb
közéleti reflektálás, a hétköznapok közéleti eseményeinek számbavétele
és a metafizikai kiteljesedés, a lét transzcendens szemlélete -, e két
távoli tartomány egyszerre (egymás mellett) van jelen - ez a jellegzetes
nagygáspáros attitűd, hiszen e két, igen távoli regiszter rendszerint
nem szokott egyetlen költészetben tartósan, közel egyforma hangsúllyal
érvényesülni. E költészeti duplex azonban nem szenved törést, mert a mindennapok
valóságának versbe hívása is nagyon stabil alapra épül; a kereszténység
(katolicizmus) morális, transzcendens és (nemzeti) közösségképző alapjára.
Koncentrikus körökként a mindennapok valóságából a transzcendencia felé
tágul (és szűkül viszont) a költő lét- és sorsértelmezése, s ebben a metafizikai
létértelmezésben a nemzeti hagyomány, a történelem, a szerelem, a bensőséges
emberi kapcsolatok sokasága, cáfolván a modern ember Semmihez kötődő, az
evidenciákat megkérdőjelező alaplményét, a költő minden emberi kételye,
disszonáns tapasztalata ellenére is rendre a teljesség élményét erősíti
meg, sőt - ma provokatívnak tűnik - végső harmóniáját.
Nagy Gáspár
költészete indulása pillanatától szoros kapcsolatban áll a katolicitással.
Eleinte e hagyomány szakrális, liturgikus jelképeinek, szimbólumainak versbe
emelésével, majd pedig - s ez mostani kötetének szembetűnő erőssége - a
katolicitásból kinövő metafizikai kiteljesedéssel, kegyelmi állapotra való
rátalálással. Ezen a ponton költészete némiképp dilemma elé állítja az
olvasót, hiszen nem a modern személyiség Istennel szembeni kételyeit, vívódását
állítja a vers középpontjába, hanem egy, a transzcendenciába vetett, már
birtokolt hitet. Vagyis számára Isten, metafizikai létezés - axióma. De
mégis azt mondhatjuk, bár verseiben többször is megvallja személyes hitét,
tulajdonképpen indifferens, hogy maga a költő hisz-e Istenben, vagy hogy
mennyire mély személyes hite, fontosabb, hogy személyes létezését, a halandó
és olykor gyarló Ént hogyan pozícionálja. Egyik versében, az Isten költeménye
című mesteri számvetésében ezt írja: "Isten hatalmas verse / a teremtett
Világ." - a filozófiai, irodalmi toposz mozgósítását mindössze jól
hangzó költői játékosságnak tekinthetnénk, hisz tudjuk, a költőember roppant
hiú, őt leginkább saját halhatatlansága érdekli. A metaforát ez az önironikus,
a személyes hiúságot, gyarlóságot is beismerő dilemma folytatja: "De azért
mind jobban érdekel / hogy ebben a nagy versben / akár csak egyetlen
betű hurkában is / ott van-e a te grafitporod?"; az öncélúnak induló, kacér
költői-irodalmi játék komolyra fordul: "S ha nincs?" A válasz meglepő:
"A Világ akkor is hatalmas / örökkévaló és tökéletes költemény! / Bár nap
mint nap te is / csak tökéletlen / és felületes olvasója vagy..." Ebben a
puritán nyelvezetű szabadversben a világ mint költészeti szolipszizmus
divatos posztmodern tételét viszi ad abszurdum, s eközben a maga tradicionális
létfilozófiáját erősíti meg úgy, hogy fönntartva a szolipszizmus lehetőségét
is, azt saját lét- és világértelmezésének metaforájául használja föl. A
metaforákkal való játék a nyelvi felszínen könnyeddé válik, de gondolati
súlya megőrzi eredendő komolyságát: az Én pozícionálása a vers valódi,
meghökkentő meglepetése - személyes hiúságával, emberi gyarlóságával együtt
(ellenére) is elfogadja a Kreatúrában személyének elhanyagolható súlyát.
Nem cáfolja a moder nitás individualizmusát, az Én nagyságra áhított szerepét,
felnövesztett szereptudatát, de e felfokozott énközpontúságot végső értelmezésben
mégis fölülírja a Mindenség nagysága - s szinte elhanyagolható, hogy Mindenség
alatt az isteni kreatúrát értjük-e, vagy pusztán a világmindenség anyagi
végtelenjét. A filozófus Molnár Tamás szerint a modern ember legnagyobb
hibája a gőg, vagyis az alázat hiánya - Nagy Gáspár enyhén panteisztikus
alázata pontosan e modernkori gőgöt írja felül.
A költő létértelmezésének
metafizikuma legtisztábban a halál gondolatkörében jelenik meg: a halálmény
- mely már korai verseiben is meglepő gyakorisággal előfordult - lesz verseinek
egyik fő szólama, melyet igen gazdag regiszteren, sokféle formában, megközelítésben
fogalmaz meg, s úgy vélem, éppen a halálközeli versek az egyik igazi meglepetése
új kötetének. A költő számára nem maga a halál a probléma, hanem a meghalás
aktusa. A halál nem tragédia, mert a halállal nem abbamarad, lezárul valami,
hanem beteljesedik: a születés kiűzetés, a halál pedig visszatérés; halálakor
"hazatér" Teremtőjéhez a keresztény hit szerint. Ez a repedésmentes keresztényi
hit azonban mélyen, megrendülten emberi vonatkozásban teszi próbára az
individuumot. Az a nehezen földolgozható élmény kerül versbe, hogy halálával
ugyan belesimul a Kreatúra/Mindenség egészébe, de személyes sorsával az
itt lét, az egyszeri emberi élet szép és fájdalmas esélye is megszűnik.
A meghalás aktusa, az emberi létformából a másik, teljesebb világba való
áttűnés lesz a vers és a költői beszéd tárgya, amely aktust siettetni is,
lassítani is akar. Szembenéző, várakozó, elégikus, konfesszionális vallomásai
(Illa berek, ha jön egy szép illanó álom; Amikor vége; Még szeretném
elnapolni) ezt a leendő élményt, drámai pillanatot járják körül variatív
gazdagsággal. Hangsúlyoznám, nem önkínzóak ezek a versek, nem lázadások
a végesség tudata ellen, hanem egy metafizikai végtelenség tudásának a
belátásai és elfogadásai; hangja éppen ezért nem tragikus, hanem elégikus;
sőt az élet szeretete és a transzcendenciát elfogadó ember dilemmája olykor
még ironikus, önironikus, játékos, könnyed hangütést is megenged (H(1);
H(2); H(3)). Személyes istenhit és statikus istenkép bontakozik ki
a versekből, e személyes hit természetétől azonban mi sem idegenebb, mint
a misztikusság: Isten "hatóköre" a világegyetem, a Kreatúra egésze, az
ember/Én pedig választ. Választ, el tudja-e fogadni e világrendet és e
világrendben a maga helyi értékét, s a hierarchiát, mely szerint nem az
ember áll a teremtés csúcsán, hanem van fölötte álló akarat és erő, létünk
értelme pedig túlmutat az anyagi szubsztancián.
Pannonhalma
latinos teologikus katolicitása és a gyermekkor népi vallásosságának öröksége
más dimenziók felé nyitotta a költőt, mint a filozófusok istentagadása
vagy istenkeresése. Nagy Gáspár tradícióra épülő katolicizmusa bensővé
vált, személyes élményként megélt metafizikumként teljesedik ki, de az
e hitre épülő metafizikai létszemlélet történelmileg is megerősítést nyer
a kereszténység kétezeréves megtartó erejével, a kereszténység kultúrantropológiai
szerepével, amely ráadásul szorosan összefonódik a magyarság, a nemzet
létével, sorsával. Nagy Gáspár az ezer-kétezer esztendőt olykor szinonimaként
használja -, okkal, hiszen a magyarság legnagyobb vállalkozása, az állam
születése is a kereszténység fölvételéhez kapcsolódik, és a kereszténység
honosításával együtt formálódott a nemzet, az állam, a kultúra és a szellemiség.
Vagyis a metafizikai lét- és sorsértelmezés nem szubjektív, egyszemélyes
tudatforma számára, hiszen e hitben fogant az országépítés is, a kereszténység
egybeforrt a nemzet méltósággal telt felemelkedésével.
A nemzet méltósággal
telt felemelkedésével, hangsúlyoznám, mert Nagy Gáspár ezúttal sem a dilemmákra
helyezi a hangsúlyt, s nem újraértelmezni (átírni, lefokozni, deheroizálni,
demitizálni) akarja a nemzeti múltat, hanem a történelmi folyamat ünnepi,
szakrális jelentőségére mutat rá. Ez az értéktanúsító megközelítés szemben
áll a posztmodern kor értékrelativizmusával, mely gyakorta a múlt valós
értékeinek cinikus kétségbe vonásában nyilvánul meg, s szemben azzal a
félmúlttal, amelyik ideologikusan és intézményesen utasította el az önértékére
büszke múlt-tudatot (l. "bűnös nemzet", "reakciós egyház" stb.). A veszedelmes
múltfelejtése ellen úgy tiltakozik, hogy fölerősíti a múltra való emlékezést,
és a múlt nagyszerű műveiben való otthonosság örömét fogalmazza meg -,
amely nem elhanyagolható mértékben, minden múltfelejtő, a múlt értékein
ironizáló erő ellenére bennünk él. Kötetének - a közéleti versek és a metafizikai
sík hangsúlyossága mellett - ez újabb kristályosodási pontja: a nemzeti
múlthoz és a hazához fűződő bensőséges kapcsolatnak, a megnyugvást adó
"itthon otthon lenni" élményének a megvallása és reflexív megjelenítése.
A nemzet történelme
felemelő pillanatainak a versbe hívása a Nagy Gáspár-lírában azért is lehet
meggyőző, mert a költő viszonya morális és alapvetően, igen hangsúlyozottan
artisztikus. A kötet egyik maradéktalanul esztétikummá formálódott (s alighanem
az utóbbi évek egyik legszebb magyar) verse - a némiképp Csanádi Imre Írott
képek ciklusára emlékeztető - a Hullámzó vizeken kereszt című
ciklus, mely, kompozicionálisan is hangsúlyozottan, szinte matematikailag
is a könyv középpontjában kapott helyet. A König Róbert linómetszet-sorozatához
készült vers-illusztráció kétszeres artisztikus törésben lesz értéktanúsítás,
a folytonosság, a folytathatóság megerősítése, a közösséggel való örömteljes
azonosulás szép vallomása - káprázatosan virtuóz nyelvi és verstechnikai
formában. A metszetek ikonszerűségét a versek szakrális idillként és zsánerként
transzmutálják, a régies hangulatot (két rövid szakasz kivételével) az
ütemhangsúlyos, változó metszésű nyolcasok keltik. Az archaizáló ragrímektől
(választottál-sírtál, szülője-megőrzője) az asszonáncokig (alkalom-hírhalom,
fellegjáró-könnyű ráró) ível a rímek pazar használata; a Weöres Sándor-i
mesteri könnyedségű rím- és ritmustechnika és a koridéző, hangulatfestő
szavak gyakori használata, a versszöveg belső ritmusának elegáns gördülékenysége,
a ciklus erős zeneisége rendkívül koherens szöveg-artisztikumot hoz létre.
Az énekmondó föloldódik, elszemélytelenül az énekben, a gótika templomépítőinek
névtelenséget parancsoló belsővé tett törvénye szerint: a közös sors megélt
élménye semmiféle disszonanciának nem hagy rést, az ország, a haza és hű
vitézei űzöttségükben is gyönyörűek, megmaradásra, méltóságra serkentők.
A Kalevala és a krónikás énekek archaizáló hangulatát újrateremtő,
de az egyszerű dal kecsességével, játékosságával is bíró, nehezen definiálható
műfajú ciklus tengelyében az a meggyőződöttség, létbizonyosság áll, hogy
"ameddig egy harang szól / és a tájban áll kőkereszt / Isten addig ott
araszol / ladikodban s veled evez."
A költő lét-
és sorsértelmezése, sőt magán-közérzete is ezért lehet végső értelmében
harmonikus, mert hatalmas történelmi, kulturális hagyományhoz, örökséghez
kapcsolódik, és ezt az emelkedett, az önérték tudatára büszke örökséget
nemcsak artisztikumként hozza közel, de az örökség mai emberi folytatóit
is megnevezi. Versek sokaságában vall, igen gazdag költői regiszteren arról
a kötésről, amit a családi eredet, a példázatos sorsok, a pályatársak emberi,
szellemi közelségének tudata jelent: annak a felismerésnek az örömteli
hangja, hogy a jelen nem kezdete valaminek, hanem folytatása: egy nagy
nyelvi-irodalmi kultúrának és egy méltóságteljes emberi magatartássornak,
és létünk sem magányos lét, s nem csupán virtuális, de valóságos közösségekhez
is tartozunk. Nagy Gáspár korábban is szokatlanul sok pályatársát szólította
versbe, hommage-okat írt, játékos üzeneteket, derűs glosszákat, tréfás-groteszk
meg pátoszos köszöntőket (Nagy László, Kormos István, Jékely Zoltán, Illyés
Gyula és hosszan sorolható a címzettek névsora); ezekben a versekben költői
rokonszenve, megbecsülése és közönséges emberi szeretete, ragaszkodása
is kifejezést nyert. Az Ezredváltó, sűrű években mások mellett Németh
Lászlóval, a Püski házaspárral, Simonyi Imrével, Vekerdi Lászlóval, Zbigniew
Herberttel folytatódik, erősíttetik meg a sors- és értékazonosulás költői
bejelentése. Csoóri Sándornak borongós elégiákat ajánl az ő modorában,
Czine Mihály emlékezetére zsoltárt ír, Fodor András a közös lisszaboni
út emlékéből lép elő, az Öreg pap - tűnődő, esti imája Walt Whitman
Kolumbusz imája című megrendítő vallomására alludál, Erdélyi Zsuzsanna
köszöntésére újrakölti az archaikus népi imát. Az egyenletesen magas szintű
versek közül a Kereszt című szép portrét emelném ki, amely a jellegzetes
romantikus műfajt, a zsánert újítja meg. A kortárs költők közül leginkább
Kányádi Sándor fordult az életképhez, aki elsősorban a szociográfikus tartalom
és a lírai vallomás ötvözésével korszerűsítette e műfajt. Nagy Gáspár zsánere
depoétikus módon prózavers lesz, mely tovább depoétizálódik azzal, hogy
az egyszerű, beszélt köznapi nyelvet használja, s nem több, mint egy lineárisan
emlékező, belső monológ. Tulajdonképpen versnek is csak azért nevezhető
biztonsággal, mert versek társaságában, verseskötetben jelent meg; szöveg,
"textus" mindössze, ám a rendre megerősített érzelmi viszony és a portré
megrajzolása mégis belső ritmust teremthet - az olvasóban; a Keresztanya
és a megváltói kereszt finom egymásba játszása pedig jelentéstöbbszörözéssel
a transzcendencia felé nyithatja meg az értelmezést. Nagy Gáspár a zsánert
sokféle módon költi meg, a már említett Öreg pap - tűnődő, esti imája
szintén zsánernek is nevezhető, amely a konfesszióval mutat rokonságot,
a Látok, világomra pedig a 3/2, ill. a 2/3 osztatú, xaxa rímes dalformát
használja. Verseinek gondolati gazdagsága, árnyaltsága mellett az Ezredváltó,
sűrű évek a kötet a költő - nem új, hanem eddig kevésbé értékelt és
értelmezett - poéta doctusi magatartására is föl kell hívja a figyelmünket.
Nagy Gáspár pompázatos, meghökkentően változatos formában, virtuóz mód
versel; a hagyományos tagoló énektől a prózaversen, szabadversen, szonetten
át a groteszk dalokig, az archaizálástól a depoétizált szövegig minden
műfajban és nyelvi megszólalási módban, hangütésben otthon van; zsoltárokat,
idilleket, zsánereket ír, zenei etűdöket, berzsenyis, jékely, csoóris elégiát,
de Csokonai, Balassi, Ady és a történeti magyar (és a világ-) irodalom
több alakja is megidéződik a versek intertextuális szövetében; a Librettó
egy balladához pedig a klasszikus - goethei - műballada mesteri darabja.
Bravúros, nem ritkán valóban weöresi mód virtuóz rím- és ritmustechnikája
(van, hogy az egész versen következetesen végigvonulnak a félrímek). Nyelvi,
ritmikai, formai, műfaji gazdagságában megújítva mutatja föl a magyar irodalmi
örökséget, melynek úgy örököse és folytatója, hogy a jellegzetes Nagy Gáspár-i
vízjel - a hangulat megteremtésének elégikus, szelíden groteszkbe játszó
nagymestere - mindenkor fölismerhető. Költészetének formai gazdagságát,
nyelvi sokszínűségét, szövegeinek intertextuális összhangzatát, klasszicitását
mindenképpen külön tanulmányokban kell majd vizsgálni.
Nagy Gáspár egyik versében Zbigniew
Herbertet idézi: "A tehetség semmi, ami egyedül számít, az a jellem." Az
újdonság varázsának szövegkörnyezetében, amikor minden eldobható, az igazság
is csak egy napig érvényes, legföljebb kettőig, az állandóság, a hit, a
múlt és az erkölcs tudásának bizonyossága szinte már provokáció. Nagy Gáspár
új kötete nem csupán egy virtuóz költő nagyszerű teljesítménye, hanem abban
az értelemben is jelentős, hogy rendkívül koherens, követhető és vállalható
világképet is közvetít. A "tehetség" mellett "jellemet" is.
Az Ezredváltó,
sűrű évek kötet sejtésem (és reményem) szerint több antológiadarabot
tartalmaz, talán többet, semmint könnyedén fölsorolhatnám. Ugyanakkor azt
is vélem, hogy a maradandó darabok kevésbé a politikus, direktebb módon
közéleti versek közül fognak kikerülni, inkább a metafizikai dimenziók
felé nyíló és nemzeti hagyományt újraköltő versek közül. Az a politikus
költői szerep, amely a nyolcvanas években kialakult és a költőre rendre
rá is rakódott, bizonyos értelemben megköti az értelmezéseket. Holott a
civil bátorság versei csak egyik sűrűsödési pontját képezik költészetének.
Az Ezredváltó, sűrű évek kötet virtuóz költőt mutat, nagyon szép
versek sorát - reprezentatív műveket is - hozza; vagyis, megfordítva a
herberti tételt, a "jellem" mellett ott a "tehetség" is.
Jegyzetek
1 Czeszlaw Milosz:
A mi Európánk. In uő.: A kétségbeesés méltósága. Bp., 1999,
Osiris, 327.
2 Todorov, Tzvetan: Az
emlékezet hasznáról és káráról. Napvilág Kiadó, Bp., 2003., 9., 12.
|
|