|
WEHNER TIBOR
Két szobrász és
egy festő-szobrász
Nem válhat a légüres
tér martalékává Kalmár János huszonöt évének
szobrai
Kalmár János
szobrászművésznek a budapesti Horánszky utcában álló Atelier Pro Arts
emeleti galériájában 2003. októberében-novemberében rendezett gyűjteményes
kiállítása azt sugallta, hogy e művésznek a plasztikai tárgy erejébe és
jelentőségébe vetett hite huszonöt éve megingathatatlan. Ez a
negyedszázados visszapillantásra indító tárlat ugyanakkor természetesen
csábító történeti-művészeti párhuzamok megvonására is ösztönzött: hogy
felelevenítsük a hetvenes-nyolcvanas évek magyarországi és kelet-európai
ún. valóságát, hogy képzeletben újra átéljük a tehetetlen sodródást a
rendszerváltó évek felé, hogy felidézzük a kilencvenes évek
társadalmi-politikai-történelmi manipulációit, kisszerű játszmáit és
abszurditásokba torkolló küzdelmeit, hogy szembesüljünk az ezredforduló
időszakának nehezen körvonalazható törekvéseivel, és hogy elérkezzünk a
napjainkat belengő fülledt, fojtogató légkörig, a kibogozhatatlan
eseményekig és a jelent determináló immorális léthelyzetekig, morális
válságig - vagyis hogy végső soron szembesítsük a műveket megszületésük
korával és körülményeivel. A Kalmár-szobrok azonban hallgatnak: fenségesen
őrzik autonomitásukat, még jelzésszerűen sem utalnak konkrétan korra,
helyre vagy körülményre, mert e szobrok kizárólagosan szobrászati
problémákkal, esztétikai kérdésfelvetésekkel foglalkoznak - és mert a
szobrászati problémák bőségesek és érdekfeszítők, van miről beszélnünk.
Természetesen a szobor-, a szobrá- szat-kifejezésekkel ma már rendkívül
óvatosan kell bánnunk - és erre intenek Kalmár János munkái is, amelyek
kapcsán nem véletlenül használtuk a plasztikai tárgy-meghatározást. A
fogalmak, a kifejezések, a jelentések ma már korántsem egyértelműek: a
művek, és így a szobrászati alkotások sem a nehezen változó szabályok és
kategóriák szorításában, hanem éppen ezek ellenében, ezek meghaladásával,
a folytonos változás és változtatás, a megújítás igényével és szándékával
jönnek létre. Az alapvetően a megújító szellemiségű - de a klasszikus
gyökerekhez erős szálakkal kötődő - tárgyformáló művészet alkotói
csapatához csatlakozott az 1978-ban a budapesti Képzőművészeti
Főiskoláról, Vigh Tamás műhelyéből kilépett Kalmár János is, akinek
művészetét sokkal inkább a művészi talányok és a rejtelmességek, mintsem a
világosságok és bizonyosságok határozzák meg. Ez a budapesti
visszapillantó tárlat azt sugallta, hogy évtizedekre szóló, termékeny
művészeti program lehet még a jelen alkotója és művészete számára is a
szobrászat több évezredes médiuma, az emberalak plasztikai megjelenítési
lehetőségeinek kutatása, ha ezt a kutatást eredeti és leleményes
szellemiség vezérli: az alak jelzésszerű megidézése, aztán az eltávolodás
az ember tárgyi világa, szimbolikus tartalmú rekvizitumai felé, majd a
visszatérés a figurához gazdag felismerésekkel, tartalmi és formai
nóvumokkal kamatozhat. Kalmár János a hagyományos szoborműhöz kötődő, de
erőteljesen megújított plasztikai tárgyakat készít: tradicionális és
rendhagyó anyagalakítási metódusokat, egyedi technikákat alkalmazva
alkotja meg a dinamikus térszervező erőket kibontakoztató szoborműveit:
kisplasztikákat és kisszobrokat. A klasszikus mintázással, bronzöntéssel
kivitelezett munkák mellett számos műve építkezik talált tárgyakból -
fatáblákból, vas- és bádoglemezekből, vasdarabokból -, de matéria gyanánt
vissza-visszatérőn megjelenik a papír és a szövött textil is.
Kompozícióinak csak egyik eleme a megszokott és szokatlan anyagokból
tárgyiasult plasztikai forma: a materializálttal, a megformálttal
egyenrangú mű-alkotóelem a plasztikát befogadó tér, az a közeg, amelyet
láthatatlanul és mégis átérezhetőn betölt, áthat. Ez a plasztikai-téri
mű-jelenlét a lehető legkevesebb eszközre, a tőmondatszerű szobrászati
kifejezésre redukált: a szobrok sima felületű, a részletezést kerülő,
áttekinthető rendszerbe szervezett, egynemű, emblematikus összhatást
teremtő körvonalakkal közrefogott kompozíciók, amelyek finoman, gyengéden
simulnak téri környezetükbe, vagy - a legújabb munkák esetében -
villámcsapásszerű élességgel sértik meg téri közegüket. A negyedszázados
munkásságot szemléző válogatás olyan műcsoportokból épült fel, amelyeket
az általánosságok szférájába emelt emberalak-tematika, valamint a
plasztikai formálás jellegzetességei és a térhez való viszony aspektusai
kötnek össze: kitapinthatók voltak a logikus összefüggések, az egymásra
épülések, a visszautalások és az elrugaszkodások, az eltávolodások. Az
1978-as Önarckép és a nyolcvanas évtizedfordulón, majd a nyolcvanas
években született művek, a Pierrot, a Kis pár már jelzik
Kalmár János organikusságtól, a súlyos tömegektől, a burjánzó formáktól
való idegenkedését: lapszerű elemekből, a testiségtől megfosztott,
kisimuló burkokból és héjakból alakítottak ezek a munkák, amelyeknek
felületein alig észrevehető hajlatok, finom törések, elmozdulások
szerveznek plasztikai feszültségeket. A kilencvenes évek Erdője,
majd Zsalugáter-műcsoportja és Zászló-sorozata már valóságos
pengesíkokkal és a pengesíkok rendszerével organizálják azt a teret,
amelybe intenzív hatóerőket indukáló térberendezések gyanánt épülnek. Az
erőteljes vertikális hangsúlyú, felületükön bemélyedésekkel és
kiugratásokkal gazdagított, antropomorf-emlékképeket idéző Erdő- és
a Zsalugáter-lapszobrok plasztikai hatásvilága festői-grafikai
elemekkel is gazdagított: finoman modellált, geometrikus alakzatokból
szerkesztett, hol elvont, hol házakra, ajtókra, ablakokra, kéményekre
emlékeztető motívumokat hordoznak. Miként ezen műveknél, a
plasztikai-festői történetet puszta anyagi valóságában is tükröztető
Zászlók-nál is a művész lágy, tartózkodó, lírai-meditatív hangokat
szólaltat meg. És az e tárgyi- és szimbólum-világ igézetében alkotott
munkák után a legújabb, a kétezres években alkotott
Emberek-bronzsorozat művei a figura ismételt felbukkanásának tanúi:
a stilizált, a testet és a fejet jelzésszerűen megtestesítő, filigrán,
finom síkváltakozásokkal hangsúlyozott pengeszerű alak-alakzatok mintegy
belehasítanak a térbe. Élességek és törékenységek, függőleges és ferde
tengelyek feleselgetnek egymással ezekben a megtestesülést minimalizáló,
az emberi testet kardok és kések, kaszák képzeteivé szintetizáló, légies
élszobrokban. A művész józanul
felmérte: a tömegek, a formák eltestetlenítésének folyamatában van egy
pont, ahol meg kell majd állnia, ahonnan nem léphet tovább, mert ott már
nincs plasztika, nincs anyag, forma és nincs tér se, és ahol nincs
plasztika, anyag, forma és tér, ott minden értelmetlenné válik. A hiteles,
a tehetséggel megformált, érzékeny szépségekben villódzó plasztikai tárgy,
a szobor-tárgy eleven gondolat hordozója, szellem tükröztetője - nem
válhat a légüres tér martalékává. Az első huszonöt év szobrász- és
szobor-létének eme Kalmár János művei által megvonható tanulsága
kiindulópont lehetett a szemlélő számára az alkotások megközelítéséhez és
értelmezéséhez, s termékeny alap lehet a művész számára az elkövetkező
huszonöt év munkájához.
(Budapest, Atelier Pro
Arts, 2003. október-november)
Lerombolt házak
építője Szanyi Péter új kisplasztikái
Szanyi Péter
szobrászművész - a budapesti Dorottya Galériában 2003 őszén, az októberi
és novemberi hetekben bemutatott - új műveket felölelő kiállítási
együttesének megközelítéséhez számos lehetőség kínálkozik. Kiindulópontunk
lehet a művész személye és ez idáig kifejtett munkássága, a felvonultatott
művek által meghatározott művészeti ágazat jelenkori állapota, a műnem
vizsgálata, az alkalmazott technika elemzése, és mindezeken túlmenően az
alkotások által körvonalazódó tematika, illetve a tematika által hordozott
tartalmi kör, a jelentéstartomány, amelyet a munkák felületi rétegeit
felfejtve kibonthatunk. Ezt az ingoványos területet utolsónak hagyva,
haladjunk sorjában. Szanyi Péter a kortárs
magyar művészet középnemzedékének az idősebb mesterek laza kategóriája
felé ballagó alkotója: maholnap hatvan esztendős, s több mint három
évtizedes alkotóút áll mögötte. A három évtized alatt készített
kisplasztikát és monumentumot, portrét és emlékszobrot, érmet, plakettet
és díszítő jellegű köztéri kompozíciót, autonóm alkotói programot
reprezentáló nagyméretű művésztelepi plasztikát és kisszobrot, megrendelői
kívánalmak által determinált, közösségi belső térben megvalósult
domborművet és külső térben felállított, emlékmű-funkciót szolgáló
körplasztikát, dolgozott fával, bronzzal, vassal, acéllal, kővel, betonnal
és műanyaggal, mintázott, öntött és faragott, s alkalmazta a legújabb
anyagmegmunkálási metódusokat is. E sokoldalúság, e funkcionális, műfaji,
tematikai, és technikai változatosság, és legelsősorban a művész
stilisztikai mozgékonysága kapcsán jegyezhettük fel néhány éve a Szanyi
Péter művészetét jellemző, egymásnak ellentmondó, mégis igaz két
megállapítást: "1. E szobrász műveivel
a magyar szobrászati hagyomány klasszikus szellemiséggel áthatott, azon
áramlatához kapcsolódik, amelyben az alakidézés, a valósághűség-vezérelte
figurativitás, a figurateremtés a domináns. 2. E szobrász műveivel
a magyar szobrászati hagyomány klasszikus szellemiséggel áthatott
áramlatától elrugaszkodó, azon törekvéshez, tendenciához kapcsolódik, ahol
a térszervezői kutatások kiterjesztése, az elvont nyelvezetű műépítés
játszik kiemelkedő szerepet." A Dorottya Galéria
közönsége elé tárt egységes kisplasztikai kollekciót is a természetelvű
megjelenítés és az elvonatkoztatás kettőssége határozta meg, s ezáltal a
jelzésszerű fogalmazás, a konkrét formai utalások és az öntörvényű
formarend alakításának különös szintézise uralta az együttest.
Ám ugyanakkor, egy tágabb szempontot
érvényesítve ez a műcsoport mintegy a hosszú kivitelezési-megvalósulási
folyamat lezárulásaként a közelmúltban felavatott miskolci Hősi emlékmű
egyik tartalmi-formai ellenpontjaként is minősíthető volt, vagyis
megállapítható, hogy a Szanyi Péter három évtizedes munkálkodását jellemző
üde stilisztikai kavalkád, szeszélyes műfaji kalandozás és műnem-csapongás
továbbra sem csillapodik. És ha a kilencvenes évek domináns műalakítási
gyakorlatára, a vázszobrok készítésére, a térben grafikai vonalakként,
illetve térvonalakként futó, csupasz szerkezeteket alkotó kompozíciókra
gondolunk - mint amilyen a dunaújvárosi Memento, vagy a lágymányosi
Carpe diem és számos kisplasztika -, akkor ismételten éles váltásra
kell hivatkoznunk a zárt síkokból, lapokból, meghajló lapszerű elemekből,
architektonikus struktúrákból szervezett, bonyolult külső és belső tereket
alkotó kompozíciókat szemlélve. Míg korábban a téri rajz, a kontúr,
újabban a térbe helyezett sík, a síkok által közrefogott tér, a zárt síkok
által keretelt tömeg hangsúlyai kerültek a szobrász érdeklődésének
középpontjába. Nos, ismét, mint a
múltban általában két-három évente, most is egy olyan új
kisplasztika-műegyüttessel jelentkezett Szanyi Péter, amelyben a
szobor-tárgy pozícióját, a szobormű és környezete viszonyát - ebben az
installáció korszakát követő szobrászati etapban - a megszokott szabályok
vezérlik: a mű a szemmagassághoz mérve középmagasságban elhelyezett, tehát
enyhe rálátásra komponált és körüljárható, körüljárásra kényszerítő, a
pontosan, egzakt módon nehezen meghatározható kisplasztika. A kicsiny
méretű, a tárgyi világot sejtésszerűen idéző szobrok zöme a nyíregyházi
éremművészeti és kisplasztikai alkotótelepen a 2003-as év nyarán született
meg, és utólagosan a Magánmitológia sorozatcímet kapta. A
Magánmitológia-sorozat darabjai egytől egyig egyedi példányok: a
bronzművesség azon klasszikus, a magyar szobrászatban a
nyolcvanas-kilencvenes években újrafelfedezett viaszveszejtéses
eljárásával készültek, amely rendkívül érzékeny felületek, finoman
modellált plasztikai egységek, törékenységet tükröztető, különös sugárzású
testek alakítását, légies töltetű bonyolult terek szervezését teszi
lehetővé. A külső jellemzők futó
elemzését követően a tartalmi vonatkozásokat faggatva - míg távoli formai
analógiák után kutatva Schaár Erzsébet és Vilt Tibor műveire, illetve
életművének egy-egy műcsoportjára bukkanhatunk - a szoborarchitektúra, a
ház, az építmény, a falak jelenségvilága, a nyitottság és a zártság, az
építettség és a romboltság ellentéte, villódzása által éltetett
jelentések, tartalmi utalások, kifejezések meghatározó voltát
regisztrálhatjuk. A ház a menedék, a védelem, a megpihenés színtere, az
élet központi közege, s ugyanakkor univerzum-jelkép: kozmikus középpont
is. A ház a belső én tükröztetése, megszemélyesítője, mint ezt oly szépen
jeleníti meg József Attila Flóra-ciklusában: "Már nem képzelt ház
üres telken, csinosodik, épül a lelkem." Szanyi Péter érintetlen és
megközelíthetetlen titokszekrényei, ereklyetartói - kis halottas házai -
virtuálisan zártak, míg valóságosnak tűnő házai ablakokkal, áttörésekkel
meg-megnyitottak, vagy kifosztott, üres közegekké csupaszítottak, lapszerű
halmazokká rogyasztottak. Új plasztikai szerepvállalásukkal elvesztik
eredeti, felismerhető, logikus felépítettségüket, és tovatűnvén egykori
forma- rendjük, elemeik új rendszerré, új tartamokkal felruházott
plasztikai tárggyá szerveződnek: egy meditatív, borongós érzésekkel
éltetett, lefojtott szándékokkal gátolt magatartásmód, a végletesen szűk
cselekvési lehetőség oly beszédes tükröztetéseivé, eleven erőkkel
dinamizált térbeli lenyomataivá. A szobrász
bevehetetlen, egyszersmind elhagyhatatlan lélek-erőd házakat konstruál,
vagy eredendően lerombolt házakat épít: a plasztika érzékeny szépségeit a
tárgyi abszurditások által éledő fájdalmas megérzések és tragikus sejtések
emelik a fenségességek szférájába.
(Budapest, Dorottya
Galéria, 2003. október-november)
Merengve néznek el a
távolba Kovács Tamás Vilmos festett
fadomborművei
Martyn Ferenc és Tóth
Menyhért, Deim Pál és Schéner Mihály, Konkoly Gyula és Kéri Ádám, Paizs
László és Orosz János, Birkás István, ef Zámbó István, Almásy Aladár, Tóth
Ernő, Nagy Gábor, Barabás Márton, Szabó Tamás - e találomra összeállított,
hevenyészett névsor szereplőit az oly ellentétes indíttatások, az
egymástól gyökeresen eltérő gondolat- és érzelemvilághoz, más és más
stíluseszményhez való kapcsolódások és kötődések mellett az a korántsem
elhanyagolhatatlan közös jellemző egységesíti, hogy munkásságukban a
festészet mellett a szobrászat is fontos, a festészettel egyenrangú
szerepet kapott, vagy azt meghaladó jelentőségűvé emelkedett. E különleges
festő-szobrász státus az alkotót különös művek alkotására predesztinálja:
gondoljunk vissza akár Tóth Menyhért Afrika című, megdöbbentő
plasztikájára, Deim Pál fájdalmas szépségű győri 56-os
emlékmű-vére, Paizs László poliésztertömbbe foglalt, a füstöt és a
kormot is megragadó felrobbant televízió-képcsöveire, Almásy Aladár drámai
zaklatottságú Zarathustra- bronzaira vagy Barabás Márton meghajló
ívekre simuló klaviatúráira. Mint Kovalovszky Márta művészettörténész az
egyik tanulmányában megállapította, a festőművészek plasztikáiból "...
szinte kézzel foghatóan olyasmi sugárzik, ami szobrászatunkból csak
ritkán: szín és szabadság. A szobrászt ugyanis általában a műfaj számtalan
szempontja, összetevője, adottsága és tradíciója nyűgözi le egyfelől, a
felhasznált anyag, a financiális körülmények és a pillanatnyi kondíciók
kötik meg kezét és fantáziáját másfelől. A festő azonban többnyire csak
'kirándul' a plasztika területére és akkor, amikor a kedve tartja. Így
elfogu- latlanabbul 'garázdálkodhat', kötelmek nélkül, szabadon. Mivel
egzisztenciálisan sem függ megrendelőtől, sem potenciális gyűjtőtől,
megszokások, beidegződések és öncenzúra nélkül követheti saját vizuális
ötleteit, téri gondolatait. A szobrá- szatban használatos anyagoknak is
kevésbé van kiszolgáltatva: bátran mellőzheti a matéria 'nemességét',
fütyülhet a 'mívességre', ha a gipsz, a műbőr vagy éppen a tészta, meg a
töredékesség és hevenyészettség fokozza a mű kifejezőerejét."
A
budapesti-belvárosi Kortárs Galériában rendezett kiállításával e kivételes
alkotói jogokkal és lehetőségekkel felruházott művészcsapathoz
csatlakozott a festőművész Kovács Tamás Vilmos is, akinek festői
tehetségét több mint két és fél évtizedes munkásság igazolja, s aki
táblaképeivel épp a közeli múltban nyerte el az ötvenedik Vásárhelyi Őszi
Tárlat nagydíját. Ez a festő már évek óta tervezi, hogy elszakad a
táblakép-síktól, hogy birtokba veszi a teret: hogy az illuzio- nisztikus
síkok és terek, közegek világából átlép a valóságosságok dimenzióiba, ahol
az anyagokkal, a tömegekkel, a térbe szervezett formákkal, és az ezek
által megtestesített hatóerőkkel nyomatékosíthatja kifejezését. A
festőművész műfaj-, illetve művészeti ágazat-váltása korántsem ítélhető
előzmények nélkülinek: Kovács Tamás Vilmos ugyanis 1971 és 1972 között - a
főiskolai felvételre kényszerűen várakozván - stylbútor-faszobrász
szakmunkásképző iskolába járt, és letette a szakmunkásvizsgát is, így hát
nem avatatlan kezekkel nyúlt a fához, amely szobrászathoz kapcsolható
műveinek eleddig kizárólagos alapanyaga. Mint a középkori mesterek - a
jelenkori szobrászat provizórikus anyagainak felvonul- tatásával és
használatával szemben mintegy demonstratíve - alkotásait a könnyen
faragható, de időtálló hársfából kivitelezi, éspedig nem a tradicionális
dombormű-alakítási eljárással, mert az alapsík mélyítése mellett
beragasztásokkal mintegy felépíti művei kiemelkedő részeit is. E kettős,
az elvétellel és a hozzá- adással egyszerre élő módszerrel erőteljes
plasztikai hatásokat élesztő, esetenkét már-már körplasztikává emelkedő
részleteket, motívumokat hordozó kompo- zíciókat alkothat, amelyeknek
előképei sorában középkori művészetünk egyik legszebb emlékének, az
Esztergomban őrzött garamszentbenedeki úrkoporsó alsó, sírláda-részének
domborművei, vagy a felvidéki gótikus templomok, Lőcse és Bártfa
festett-faragott oltárainak varázslatos szépségű plasztikai együttesei
idéződhetnek fel emlékezetünkben. Miként középkori elődei
és jelenkori festő-szobrász kortársai, természetesen Kovács Tamás Vilmos
is megőrizte művészetének kolorisztikus hatásvilágát, s ebben az esetben
színeinek intenzitása sem szorult háttérbe vagy halványodott el: a
plasztikai elemek és a formák, a tömegek által hordozott színek
jelentősége fokozódott, erejük ha lehet, még dinamikusabbá vált. A
semleges foltokkal lezárt háttér előtt jelennek meg az élénk színekkel
életre keltett portrék és félalakok. Mert a művek témavilága a korábbi
táblaképekhez viszonyítva alig változott: itt is azok a kicsit
félrehajtott fejjel, kissé megdöntött felsőtesttel megjelenített alakok
jelennek meg a környezeti elemekkel csak néha, s akkor is csak egy-egy
építészeti motívummal, oszloppal, lépcsővel jelzett közegben, mint a
képeken: a figurák merengve néznek el a távolba, vagy inkább
átszellemülten valahová befelé, önmagukba tekintenek. Ez a bizonytalan, a
művek szereplőit egyszerre összefűző és egymástól eltávolító, a
valószerűség és az álomittasság határmezsgyéjén leledző állapot, ez az
állapotrajz teremti meg műveinek feszült, szorongásokkal telített,
izgalmas atmoszféráját. Két évtizeddel ezelőtt
Kovács Tamás Vilmos képei kapcsán jegyezte fel P. Szabó Ernő
művészettörténész: "Talán egyetlen kor emberére sem volt annyira jellemző
a hiány, a kiszolgáltatottság mint a 20. századéra, s a szorongás, a
megtisztulás vágya sohasem teremtett nagyszerűbb műveket, mint ma. Akkor
legalábbis, ha a művész nem mond le arról az igényéről, hogy műveivel a
lét alapkérdéseire keressen választ. Kovács Tamás Vilmos egyik képével
kapcsolatban így ír: 'Állandóan bennünk van a nyugtalanító érzés, hogy
nincs meg, amit keresünk.' E mondat szerint őt is a hiányérzet, a
várakozás állapota foglalkoztatja, mégpedig nem mint az egyes ember
elszigetelt érzése, hanem mint társadalmi méretekben megfigyelhető
jelenség. Éppen ezért igyekszik elkerülni, hogy a képen teremtett
szituációk konkrétan meghatározhatóvá, irodalmi tartalmúakká váljanak.
Alakjai egyetlen tónusban tartott - sötét, vagy éppen erős kékkel,
vörössel, sárgával festett - felületen jelennek meg, mintegy térből-időből
kiemelve, csupán mikrokörnyezetükkel és egymással tartva kapcsolatot." Ez
a gondolatmenet, ez a mű-értelmezés a képeket követően akár ezekre az új,
a legújabb alkotóperiódusban megszületett, összegyűjtötten 2003 őszén első
alkalommal nyilvánosság elé került plasztikai alkotásokra, e festett
domborművekre is érvényesíthető lenne. Mert az ezredfordulót követően a
20. század égető problémáit tovább hurcolja magával ez a 21. század, mert
a hiányok fokozódnak, mert a lét kihívásaival egyre jobban
elbizonytalanodva, egyre tanácstalanabbul szembesülünk, mert szűkebb
környezetünk feszültségei fenyegetőn feloldatlanok maradnak. E
kilátástalanságokkal fenyegető léthelyzetre döbbentenek rá Kovács Tamás
Vilmos mesterien megdolgozott, festői domborművei, s ezzel egyszersmind e
léthelyzet belső konfliktusainak megoldását, feloldásának halvány reményét
villantják fel a befogadó előtt.
(Budapest, Kortárs Galéria, 2003.
október)
|
|