|
JUHÁSZ ATTILA
Csend, rend,
fegyelem(?)
Nádasdy Ádám: A
rend, amit csinálok
(Persze az
olvasó-recenzens is próbál rendet csinálni érzéseiben, gondolataiban és
mondandójában, de úgy tűnik, ebben a költő előnye behozhatatlan. Nádasdy
Ádám beszélni tud valamiről, ami a mindannyiunkban ott lévő görcsök
diagnózisát és kezelését is jelenti egyszerre. Bár mondandója és
beszédmódja kezdetben akár riasztónak tűnhet, mégis rögtön ráérzünk: ha
riadalmunkban feladjuk a kitartóbb szembesülés lehetőségét, kevesebbet
fogunk érteni az emberi lényekből, az emberi lényegből. Elementáris
hatással vannak e szövegek olvasójukra; a szerző számára oly fontos
zsigeri megérzés, megélés, megértés folyamatában itt többször is egy-egy
gyötrelmes stáción keresztül következik be a katarzis, mely a szépség
különös terréniumainak felderítésével rendhagyó együttrezdülésre és
-borzongásra késztet.) Habár a verseskötet sem
formálisan, sem egyéb utalásokkal nem ad olyasfajta jelzést, mégis úgy
tűnik, a Csokonaitól ismert poétai román egy sajátos változatával
találkozhatunk itt. A több mint félszáz opus elsősorban egy szerelem
történetének és utóéletének tragikumát idézi fel erőteljes érzelmi és
stiláris változásokkal. Az alapszituáció amúgy közelebb áll A
huszonhatodik év vershelyzetéhez, de a kötetegész karaktere olyannyira
egyedi, hogy az említett párhuzamok részletesebb vizsgálata most nem is
tűnne célszerűnek. Talán még annyit, a kor-tükröző, frontvonal mögüli
jelzések apropóján: Lilla költőjének kirekesztettség- és idegenségérzete
lehetett hasonló lelki motiváltságú, a személyes szférán is túlmutató
korjelenség. A személyes szféra
érintettségét hangsúlyozó, próza formájú felvezető szövegben is benne
rejlik az általánosítás lehetősége: nem hiszünk magunkban, nem merünk
szeretni, nehezen adunk a szeretetünkből, de mindehhez remek ideológiát
tudunk gyártani, s igazi felismeréseink többnyire későiek, megkésettek,
keserű élcelődést és kíméletlen öniróniát válthatnak ki, ha belátjuk:
sorsunk groteszkségéért magunk vagyunk felelősek. A bölcsességnek erre a
fokára eljutni, mindezt az érzelmek teljességében megtapasztalni - más-más
korok költői szerint is - jórészt életkor és veszteségek megélésének
függvénye. Máshogyan jelenti ugyanazt az elmúlás egy ifjú és egy
meglett ember számára, s másként képes a világ- és önszemlélésre, a
kívülállásra is, ha végre dolgait kívánja rendezni. Nádasdy Ádámot
mostanra készítette fel erre az az élethelyzet, amely a magyar kortárs
líra szerencséjére az ihlet perceivel tette mindezt még teljesebbé.
Az említett
élethelyzet és biográfiai előzményei Az Úr hegedűje című
"előhangból" válnak ismeretessé. Vallomásos őszinteség jellemzi ezt az
áttekintést, mely - bár metaforikája talán kissé egyenetlen - poétikájában
legalább annyira lírai, mint az utána következő versek. Azt hihetnénk, e
nagy erejű szöveg kisugárzása majd túlzottan is rátelepszik a későbbiekre,
de ez mégsem így történik: a verseknek nincs szigorú életrajzi-történeti
kronológiája, az egyes szövegek érzelem- és gondolatvilága, motívumkincse
autonóm, a kötetegész kompozícióját alig rendszabályozza meg a
felvezetés. Annak ellenére,
hogy a könyv címadása utalhatna a makrostruktúrában vagy az egyes
szövegekben alkalmazott tudatosan fegyelmező alkotói metodikára, forma és
szerkezet szempontjából is az eddig legkevésbé megregulázott
kötetkompozícióval van itt dolgunk. A ciklusokra tagolás most csupán a
versek keletkezésének időrendiségében ad némi eligazítást, a
versszerűség klasszikus kellékei már nemcsak rejtőzködni szeretnek, hanem
többnyire be sem épülnek a szövegbe (a rímes-ritmikus alakzatok részaránya
az induló kötetéhez képest a felénél kevesebbre esett vissza, az
aszimmetrikus szövegtestek viszont kétszer akkora gyakorisággal bukkannak
fel, s a korábban preferált szonettformából mostanra csupán egyetlen egy
maradt, mutatóban). Az Úr
hegedűjében kapott áttekintés után a versfolyam egyes darabjai
emlékképekben, pillanatképekben nagyítják ki a felismerések által más vagy
erősebb megvilágításba kerülő momentumokat. Vibráló, olykor csapongó
érzelemmenet és gondolatiság jellemzi ezt az ábrázolásfolyamatot, melyhez
a makrokohézió szintjén gazdag kapcsolatrendszer, összefüggés-hálózat
társul. Ha egyívű kompozícióról nem is beszélhetünk, az mégis feltűnik,
hogy a kezdet robbanásig feszült érzelmi intenzitását a zárásnál egyfajta
elcsendesedés, kényes egyensúlyú megnyugvás váltja fel. A legfőbb állandóságot
a rend-motívum szó szerinti, szinonimikus vagy éppen antinomikus
felbukkanásai jelentik, s ez alátámasztja, hogy a fogalomkör nem csak a
kétszeri, címadásbeli kiemelés által tekintendő fontosnak. Életrajzi
aktualitását az elvesztett társ hagyatékának rendezése szolgáltatja,
melynek felkavaró pillanatai a versekben közvetlenül is megjelennek (Az
övtáska, a bríftasni; Gyász), s ehhez társulnak azok a direkt
utalások, melyek szerint a költő, életének alakulásában, a transzcendens
rendező akarat érvényesülését is érzékeli (Az Úr hegedűje; Hiába hoztuk
a párnákat). A rendcsinálás elsősorban a rendkívüli számvetéshelyzet
velejárója, de jelentéskörének összetettsége megéri a részletesebb
vizsgálódást is. A kötetcím nyitott. E
közbeékelést sejtető értelmezős szerkezet egy lezáratlan folyamatosságot
feltételező hiányos mondat nagyobbik hányada, mely azonban éppen az új, a
lényegi információt hordozó állítmányi részt hagyja jelöletlenül,
kifejtetlenül. Nyilván az olvasó dolga lesz tehát annak a minősítése, hogy
milyen is az a rend, amit a "csinálás" részfolyamataiban a szerző versei
megelevenítenek. Vagy esetleg más logikával is folytathatnánk a cím
félmondatnyi felütését? Például: A rend, amit csinálok - csak látszólagos
/ nem működik / a káoszt idézi (vö. rendcsinálás - káoszteremtés:
Együttlét, A Montparnasse-on csapkod) / radikális változtatásokat
feltételez (Záróra után, A tempó) segít áttekinteni, megérteni a
dolgokat (A lexikális vágy) / együtt jár a megkomolyodással / a
készülődés, a készenlét rendje (A rendről, A kompnál, Mi volt abban a
gyengéd?) / segít lezárni a történteket / segíti letisztulni az
érzelmeket, megtisztulni a gondolatokat. Számomra úgy tűnt, hogy a sok
lehetőség közül a leghangsúlyosabb a készülődő rendezkedés motívuma, amely
olykor közvetlenül is kimondja, hogy a társ után való készülés a halálra
is felkészülő, "meglett ember" foglalatossága. A címbeli közbeékelt
szókapcsolat egyes szám első személyű aktivitást feltételező alanyisága
mellett fontos jelzések utalnak arra is a versekben, hogy a rend elérése
vagy inkább helyreállítása külső megerősítést feltételez. A Kései
siratóra emlékeztető, nagy hatású hívások, megszólítások jelzik, hogy
a halandó akaraton túli segítségre is szükség van, szükség lehet ebben az
élethelyzetben ("...engedj vissza a józan négynegyedes ritmusba, a rendes
kerékvágásba" - Az Úr hegedűje, "...gyere vissza, vagy csinálj
valamit [...] mondd meg, hogy kit szeressek, mit fogyasszak" - Oszlopi
közt lebegő). Habár a versekben
felidézett emlékképek olykor mozgalmas élethelyzeteket elevenítenek fel, s
a hozzájuk kapcsolódó tudat- és lélekállapot feszültségekkel teli, a
bensőben lezajló rendteremtés, az emlékező átgondolás mégis a csend
világához kötődik elsősorban. A szerző beszél az intimitás csendjéről, a
teremtő csendről (Együttlét), a szembesülés és a fájdalom
csendjéről (A csend világa; Hercegi vizit; Gyász), de akkor szól
róla a leghatásosabban, amikor elviselhetetlenségét (Oszlopi közt
lebegő, A nézőtéren kívül) vagy éppen elviselhetetlen hiányát
eleveníti meg a versben (A tavon át). Sajátos dialektikája van a
szövegközi (sokszor halmozott) és a versvégi kérdésfelvetéseknek: utánuk
ott a hiányzó válasz csöndje vagy az általuk indukált újabb próbálkozások
türelmetlensége, pl: Azt, ami halmozódik, Ha akkor, 1963-ban, Morzsás,
forró ágyban, Zsidótemető, Az övtáska, a bríftasni, Hiába hoztuk a
párnákat, Üres gyomorral. És még egy adalék a csend-motívum teljesebb
értelmezéséhez: talán nem túlzás formai metaforaként elkönyvelni, hogy e
kötet minden korábbinál nagyobb részarányban tartalmaz 4-8 sornyi - hol a
sűrítettséget, hol az impressziózusságot mutató - rövidverseket. (Az
olvasó cseppet sem csodálná, ha a kimondás vágya, a teljesség igénye
hosszabb opusokat szülne, de a többi vers is az intenzitás lehetőségeit
aknázza ki. A 20 soros terjedelmet mindössze 3 szöveg lépi át, kevés
többlettel.) A rendcsinálás
szándéka mellett a gyász csendje is fegyelmezettséget kíván, feltételez.
Míg azonban korunkban a rezzenetlen érzelemmentességet mutató pózolás a
megszokott, költőnk rapszodikusabb kimenetelű küzdelmeket vív önmagával és
a verssel. A "kemény lélek" olykor hűvös racionalitással szemléli a
dolgokat (A kompnál, Fő feladatunk), olykor hihetetlen
önfegyelemmel fogja vissza magát (Családi album), van, hogy ezt
megbánva értékeli át tetteit (Elzártam, elaludtam), máskor viszont
elementáris indulatokkal tör ki: "...és sosincs nálam elég zsebkendő /
tudom, tudom, tudom, tudom, tudom. / Mit hittél, bazmeg, hogy
megjavulok?", "Ölelni kellett volna, hagyni, hagyni, / hogy szétnyíljon a
köpeny, az övünk / kiszakadjon az övtartó fülekből, / a cigarettánkat
egymásba nyomni, / megpördülni tengelyünk körül / és letépni a függönyt
karnisostul", "Szeretnék ordítozni, verekedni, / vádolni bátran,
alaptalanul. / Enyém vagy úgyis - kockáztatni kéne, / elhagyott pályán
vakmerőn vezetni." Az imént idézett sorok
is tanúsítják, hogy a gyász érzelemvilága rendhagyó módon jelenik
meg Nádasdynál. Nem állítom, hogy a szentimentális-romantikus
érzelmességnek semmi nyoma a kötetben, de a pózolás már említett hiánya a
pátosz minden árnyalatát távol tartja e szövegektől. Költőnk annak
ellenére sem engedi azt beszüremleni, hogy az ábrázolás teljes
hitelességét biztosító széles és versről versre, sőt néha sorról sorra
változó érzelmi-indulati színezet a hangnemek, stílusárnyalatok szokatlan
gazdagságát és szélsőségeit is elfogadja és felvonultatja. A klasszikus
tragikumélményt leggyakrabban az irónia, az önirónia kezdi ki. "Nehéz nem
gúnyolódni" - állítja költőnk egy nagyon is komoly szituációban, és
érezzük, hogy szenvedése, az érzelmek küzdelme ettől csak elmélyültebbé
válik, a groteszkség pedig a megélés és az ábrázolás hitelét erősíti.
Másképp talán már el sem juthatnánk manapság a katartikus
fellélegzésig. Az érzelmek tusája
mellett a bölcseleti alapvetések is szerves részei a belső
rendezésfolyamatnak. A számvetéshelyzet visszatekintő mérlegelést,
tapasztalatösszegzést hoz magával, költőnk értékel és átértékel. Míg
stílusa sokárnyalatú, világszemlélete lényegében egységes, benne
harmóniavágy és bizonyosságkeresés mellett némi szkepszis. Nagyon komoly
alaptétellel nyit a következő szövegben ("Tudtam pontosan, hogy az igazi
életcél: kiönteni a világra magamból, mint pici edényből, az isteni
szeretetet"), de a versek gondolatmenetébe később már nem illeszti be az
itt még tucatszor kiemelt kulcsszót. Többször is latolgatja, van-e teljes
és igazi egymásra találás, van-e előrevivő alkalmazkodás, mennyire
szivárog be a legszorosabb kapcsolatokba is az idegenségérzet. Visszatérő
gondolat az is, hogy értelmetlen az emlékekhez való ragaszkodás. Ars
poeticus vetületét érzékelhetjük, mikor azt fontolgatja, átadhatók-e
érzéseink, tapasztalataink. Említettem már, hogy költőnk kedveli a kérdező
bölcselkedést ("Felelek-e azért [...] hogy éljenek az ifjak [...] általam
befújt gonosz balzsammal?", "Mit kér az, aki meg akarja úszni / a
választást, a mérlegelgetést?", "...kéne egy büntető meg egy jutalmazó, /
melyikhez forduljak, kinél használ a szó", "Miért jöttem ki? Kizuhanni
akartam / az életből, a hőből, az egy pont felé / gravitáló százfejű
figyelésből? / Tudni akartam, hogy kívül mi van, / hogy működik-e a valós
idő?"), olykor azonban az aforisztikus megállapításoktól sem riad vissza:
"A pénz nem boldogít, a kripta se, /a fiatalság - tudjuk - szart se ér",
"...vártam a kis halált. Kis élet lett helyette". A nyelvi kivitelezés
jól idomul az ábrázolásmód koncepciójához. Nem véletlenül kevés a korábban
jelentősebb szerephez jutó játékosság, a köznyelvinél alig emeltebb,
többnyire prózai versbeszéd alaphangja pedig keményebb, az indulatosság
függvényében olykor drasztikusan-vulgárisan szókimondó. A nyelvi-formai
hatáskeltés intenzitása hitelesen motivált, s hozzájárul jónéhány egyedi
társítás a hasonlatokban, a halmozásos mondat- és szövegstruktúrák
dinamizmusa, néhol pedig a mondathossz végleteinek váltogatása a versben,
pl.: Záróra után, Amikor édes, Zsidótemető. A figyelemfelkeltés
sajátos metódusa e kötetben, hogy a versek felének címe az adott szövegből
kiemelt, a kötetcímhez hasonlóan hiányos kontextusú szövegtöredék, pl.:
Ezt most pótlólag, És kint van az ember, Igyál, lakás!, Mi volt abban a
gyengéd? Odi et amo. A régi kor
költője óta sokan próbálták feltárni szerelem és szenvedés együttes
csodájának misztériumát. Nehéz élethelyzet, nehéz küldetés. Különös öröm,
hogy Nádasdy Ádám és kötete a sikeres kevesek egyike a sorban. (Magvető
Könyvkiadó, Bp. 2002) |
|