Új Forrás - 2003. 7.szám
WEHNER TIBOR Négy válasz Értelmezési
kísérletek tájértelmezésekre Száz éve, az 1908-ban közzétett, A tájkép virágzása című tanulmányában Petrovics Elek állapította
meg: "A tájkép útja szinte állandó emelkedőben van azóta, hogy a múlt század első
tizedeiben a nagy angol mesterek virágzásba indították. Sőt, azzal, hogy az
újabb festészetnek talán legtermékenyebb vívmányai a szabad természet
tanulmányához, a napfény és a levegő hatásainak kutatásához fűződnek, a
tájkép szinte döntő fontosságra tett szert a modern művészet életében. Ezért
mindenki, aki az újabb képzőművészet fejlődéséről írt vagy gondolkodott,
szembe került ezzel a kérdéssel: mi az oka a tájkép nagy fellendülésének? A válasz
többnyire az, hogy az ok a természeti érzék nagy megerősödése. Ezt pedig
főkép az ijesztően hatalmassá vált nagyvárosi élet fejlesztette."1 Majd Petrovics
Elek a történeti áttekintés, a barbizoniak és az impresszionisták munkálkodásának
elemzése után a tájkép szerepét és művészeti jelentőségét taglalva leszögezte:"Lázas
keresés indul meg, mely sorra pattantja ki a természet szem nem látta
titkait: az atmoszféra örökmozgású életének ezer rejtélyes tüneményét, a
napfény ragyogásának és bágyadásának kimeríthetetlen árnyalatait. S a
megfeszített kutatás nyomán bő jutalom jár: királyi pompája hajt ki az új
szépségeknek. A tájkép gazdag és változatos lesz, mint maga a természet. A
mindenség egész költészete tükrözik benne."2 A tájképpel, mint a mindenség egész költészetének
tükröződésével kapcsolatban, csaknem száz évvel később, Bukta Imre művészetét
analizálva Keserű Katalin szögezte le: "Az utóbbi évszázadok talán
legjelentősebb civilizációs és műfajtörténeti eseménysora a táj(kép) körül
zajlott. Nemcsak a hihetetlen méretű és gyorsaságú urbanizációval függ össze
a táj és természet felértékelődése, de a szekularizációval és
profanizálódással is a különleges, a szent, a tradíciókat őrző helyeké: a
földi, vízi, égi és űrutazásokkal a földi és kozmikus táj nézőpontjának és
nézési módjának megváltozása; az ún. nagy történetek viszonylagos értékére
való rádöbbenéssel a történetekben aktívan részt nem vevő természet
mikro-történetei iránti érdeklődés."3 A tájkép módosulásának
folyamatát vizsgálva Keserű Katalin konklúziója: "Az átalakulás feltétele a
mű és a táj azonosítása, ennek pedig az a meggyőződés, hogy a táj lényegileg
ugyanolyan, mint az ember (a művész), s hogy a mű éppen ezt reprezentálja.
Azaz egy szubjektív mű- és tájértelmezés, és a szubjektív objektívként való
minősítése, a kettő közötti határ felszámolása, ami a műalkotás világa és a
környezet közti különbség eltűnését is jelenti."4 A Petrovics Elek és Keserű Katalin tájkép-elemzése,
illetve -értelmezése között feszülő ellentétek pontosan illusztrálják a festészetet
és a tájkép műfaját ért 20. századi radikális átalakulást. Petrovics Elek
tájkép mint természet/költészet tézise a 20. század végére tájképtermészetté
alakul. A Bukta Imre művészetében oly szemléletesen tetten érhető fázis
valamifajta véglet, a klasszikus táblaképfestészet dimenzióit és szabályrendszerét
végérvényesen meghaladó, konvencióit elvető, korszakzáró és egyben határtalan
távlatokat nyitó új tartomány. E tanulmányban az ide vezető út egy-egy
állomását próbáljuk megragadni négy festő a hagyományokhoz még erős
szálakkal kötődő, de a művészeti tájláttatás és tájértelmezés, illetve a
tájmodellezés, a tájteremtés eltérő lehetőségeit, metódusait reprezentáló
festészetének elemzése segítségével. A Budapesten 2002-ben a rákoshegyi Erdős
Renée-házban megrendezett Táj mint
valóságmodell-kiállításon műveit bemutató, egyszersmind
analízis-kísérletünk részesévé is vált négy művész: Hajdú László, M. Novák
András, Neuberger István és Szotyory László "tájképfestészete". Hajdú László
a hatvanas évek közepén, M. Novák András a hatvanas évek végén, Neuberger István
a hetvenes évek végén, Szotyory László a nyolcvanas évek első felében indult
a festő-pályán, de ezt a generációs sorrendet nem követhetjük festészetük
tájértelmezésének jelenségvilágát, összefüggéseit vizsgálva: a tájjal
teremtett művészi kapcsolat érdekes módon szorosabb, a tradícióhoz erősebben
kötődőbb a két fiatalabb, és módosultabb, új minőséget hordozó a két idősebb
festő esetében. Neuberger István a nyolcvanas-kilencvenes években - a
bibliai témákat és tartalmakat idéző, bibliai jelentéskörökkel érintkezési
pontokat kereső és létrehozó kompozíciók mellett - olyan, a klasszikus
impresszionista, vagy posztimpresszionista alkotóelvek, alkotómódszerek
szellemében és gyakorlata szerint dolgozik, a szabad térben rögzíthető - és
ott is rögzített - olyan látványélményekre alapozott témákat dolgoz fel,
amelyeknek meghatározó motívuma a magyar Alföld sík, és a Dunántúl
hegyes-dombos vidéke, illetve a vízpartok világa. A művek megszületésének
kerete és színtere a tradicionális plein air-művésztelep. Az alkotóelvek, az
alkotómódszerek 19. századi párhuzamai ellenére e piktúra mégis hallatlanul
korszerűnek ítélhető és különösségek, egyediségek által éltetett. Neuberger a
Tata melletti kis falu, Baj szőlőhegyén, még a főiskolai tanulmányaira
készülve festette első tájképeit, majd a hetvenes évek első felében nyaranta
a Tisza-holtág festői környezetében, a mártélyi művésztelepen fejlesztette tudását,
folytatta tájképfestészeti stúdiumait. E két térség, a dunántúli hegyvidék és
az alföldi sík terep, és a vízpartok mozgalmas, inspiratív környezete mint
festői közeg, mint vissza-visszatérő motívumkör az ezredfordulóig megőrződött
Neuberger István számára, s kibővült a Balaton-part, Balatonakali és Tihany
térségével. E művész minden évben az Alföldön a Tisza, és a Dunántúlon a
Balaton mellett fest, de természetesen nem a tájfestő elődök képei sorát
másolja vagy folytatja, hanem az adott természeti közegbe helyezve
látomásszerűvé érlelt, feszültségekkel telített érzelmi-gondolati világát új
mű-valóságot teremt. Aki már járt Mártélyon, a mártélyi Tisza-parton, az is
tudhatja, és aki felidézi balatoni emlékképeit, és megpróbálja összevetni a
Neuberger-képekkel, az is furcsa eltérésekre figyelhet fel: az idilli, a
harmonikus, pazar természeti szépségek megbontatlansága, harmóniája,
gazdagsága ezeken a munkákon szertefoszlik. A víz és a part találkozásának,
egymásba olvadásának, és a romos alföldi tanyák Neuberger-komponálta festői
közegeiben furcsa feszültségek éledeznek. Egy-egy nagyívű, sokszor
felülnézetben, vagy nagy rálátásban szemlélt - vagy csak nehezen kitapintható
nézőpontból megragadott -, az alig-alig meghatározható távlat-viszonyokkal
felépített tájmotívumban csaknem minden képen különös jelentőséget kap néhány
apró, tulajdonképpen jelentéktelen, de kompozicionálisan mégis központi
jelentőségűvé avatott, gondosan kidolgozott részlet: valamely eszköz, tárgy,
emberalak vagy állat, vagy csak egy megcsillanó fénysugár. Kiemelkedik
környezetéből, talányos jelentéskörökkel dúsul egy-egy folyókanyarulat,
meghajló partsáv, hosszan futó gát, vízgyűrűáramlás, a víztükröt megtörő móló
vagy horgászstég. Minden felismerhetőnek vélhető, de minden el is torzul
kissé: a világ dolgai mintha látszatszerűségekbe foszlanának, mintha a
konkrétumok felszívódnának a festőiségekben. A tárgyszerűség és a
fantáziavilág talányos együttese, a megnyugvás és az ideges vibrálás - az
idill és az őrületbe való hajszoltság - szintézise a Neuberger táj-leképezés.
A nagy, elringató, nyugodt foltok mellett egyszer csak összekuszálódnak a
dolgok, amelyek interpretálása nehéz szemlélői-befogadói feladat, mert nincs
kompozíciós sablon, nincs kurrens színalkalmazási gyakorlat: laza táj- és
emlékfoszlányokból, kép-pillanatokból, feljegyzésszerű oldottságokból, finom
ötletekből, üde változatosságokból szerveződik a Neuberger-tájképsorozat. Az
élénk színekre hangolt, a sárgák, a rózsaszínek, és a világoszöldek uralkodó
hangsúlyaira szervezett kompozíciók a békés táj felszíne alatt motozó
nyugtalanságot sugározzák, és ezt a feszültséget összpontosítják a nehezen
megokolható, inkább túlfűtött izgalmakkal, mintsem kiegyensúlyozottságokkal
jellemezhető, köznapi szorgoskodásaikba bonyolódó alakok is. Az expresszív
hevülettel áthatott, átfogó, már-már festői panorámaképekké alakított,
akrillal festett táblaképek tehát kelet és nyugat, a nomád, nyers sík és a
gyengédségekkel átitatott pannon vidék jelenléte: a tájképfestészet az
ezredfordulón is csak-csak továbbélő hagyományának érdekes kettőssége
regisztrálható Neuberger István képegyüttesében. De idézze meg az alföldi
vagy a dunántúli tájat, benne mindig a világ hajszoltságokkal,
felfokozottságokkal megzavart, egyensúlyát vesztett, a valószerűségeket a
lázas látomásosságba fordító képe jelenik meg. Szotyory László piktúrájában a nyolcvanas években a figurális
kompozíciók domináltak: Amerika-atmoszférával, Amerika-hangulattal árnyalt
filmjelenetek, autós életképek, épületábrázolások. A kilencvenes években
Szotyory érdeklődése a szobrokkal, szökőkutakkal ékesített parkok felé
fordult, majd az évtized második felében, az ezredforduló éveiben egyre
erőteljesebbé váltak a természetábrázolások: a ligetek, fasorok, erdők,
vízpartok, vízesések leképezései, illetve pontosabban megjelenítései. A
Szotyory László által megjelenített táj többszörösen is különösségekben
játszó: a szabályosságok és a szabálytalanságok talányossága, a valószerűségek
és a képzeletszerűségek kettősségei miatt. Az egy-egy véletlenszerűen
feltűnő útrészlet, az egy-egy kitüntetett pozícióba helyezett szökőkút a
szabályozott-meghódított természet-mivoltot sugallja, de az érintetlennek
tűnő tisztások és ligetek, erdőrészletek, vízpartok, víztükrök is -
megkomponáltságukból eredően - civilizációs beavatkozásokat sejtetnek. Feltételezzük
tehát, hogy Szotyory László képein kalandozva parkban járunk, amely a
természet, és a meghódított, a kordában tartott, az emberi akarat által
szabályozott és rendezett természet tartománya: átmeneti közeg. A
Szotyory-park, a Szotyory-táj fölött bizarr fények derengenek, sejtelmesen
gomolyognak, egymásba olvadnak a kivilágosodások és az elsötétedések - nem eldönthető
hogy virrad, vagy alkonyul -, és a szürkékkel keveredő sötétzöldekben, a
feketékbe váltó kékekben mintha valami súlyos fenyegetettség munkálna, mintha
e baljós, sötétségekbe burkolózó árnyalatokba félelem vegyülne. Mélységekbe
szédítő, titokzatosságokkal átitatott, sejtelmes Szotyory képein minden
motívum: az ég, a fák, a bokrok, a tisztások és a víztükrök, a fények és az
árnyékok. Talán a dolgok pontos festői megragadhatatlanságának és
megjelölhetetlenségének belátása következményeként oldódnak fel a formák,
válnak puhaságokká, tompaságokká, bizonytalanságokká a máskor határozott, a
környezettől elváló világos testkiterjedések: a körvonalak és az élességek
elvesznek, s komor, fojtott atmoszféra lengi át és mossa egységessé a
képelemeket és képközegeket. Géczi János írta le a kilencvenes években
festett Szotyory-parkokat és -tájakat elemezve: "A park, amely nem olyan
ambivalens, mint a táj, de azzal szemben inkább metafizikus, festőnk képi
szándékaihoz mostanság nagyon illeszkedik [...] Habár Szotyory parkjai
általában ember nélküli üres terek, a színpadukon mégis lappangó, antropomorf
tragédiák, átkokkal terhes történetek, isteni gonoszságok és élvezésekkel
eltervezett regények játszódnak le [...] De továbbra is az ambivalenciáknál
maradva: festőnk panoptikumot idéző térszervezése, történetnélkülisége
egyszerre lehet mítoszi helyzetek imitációja és megtörtént dolgok mementója.
Lehet felsorolás is, számbavétel, egész és töredék, jelzett és jelölt - és persze
mindenekelőtt festmény."5 A Szotyory-park- és -tájvilág felismerhető, de
kétségeket élesztő, gyanút keltő, furcsaságokban játszó. A köznapiság, a
valószerűség misztikussá, már-már irreálissá transzponálódik - pedig
látszólag teljesen valószerű természetkivágásokat látunk -, és ez a
kettősség, ez a határhelyzet fókuszálja a Szotyory-képek tartalmi, gondolati
szövevényességét: ember nélkül is az ezredforduló emberének válságos
létállapot-tükröztetését. Hajdú László - Deim Pál meghatározása szerint - a hatvanas-hetvenes
években még "tájszerű absztrakt" képeket festett6, majd a
tájszerűség lefoszlott festészetéről, vagy pontosabban: rejtett szférákba
utaltatott. A festő a 2002-es, a budapesti Vigadó Galériában megrendezett
tárlata alkalmából megjelent katalógusában közölt beszélgetésben a
szentendreiséget, a festészetét ösztönző élményvilágot firtató kérdésre a
következő választ adta: "Úgy érzem, bárhol máshol éltem volna, lényegében
ugyanilyen képeket festettem volna. Inspirációim nem a közvetlen szentendrei
környezetből, hanem máshonnan származnak. Nekem például ma a Velencei-tó
csöndje, és magánya sokkal többet jelent, sokkal ösztönzőbb hatású, mint
Szentendre közege. Amiként most, fiatalabb éveimben is elsősorban a
természeti élmények izgattak, befolyásoltak."6 A néhány színre
és vonalra redukált, elvonatkoztatott tájidézetekként értelmezhető Hajdú-kép
élmény-hátterét bővebben kifejtve jegyezte meg a festő: "Az élményt tágabban
kell értelmezni. Nem csak a szemnek szóló látványról van szó, hanem általában
egy szituáció átéléséről, esetleg egy drámai helyzetről, például melyben a
lét és nemlét kérdésével szembesülünk. Azt hiszem egyébként, hogy a művészek
nem azt festik, amit szeretnének, hanem amit kell. A kép rajtuk kívülálló
forrásból származik. A festő médium, közvetítő szerepet tölt be egy évezredes
folyamatban."7 Az egy-egy függőleges és vízszintes, valamint az
ezekhez kapcsolódó, ezeket eltérítő vagy ezeket elmetsző, a képfelületet
alkotó vászonsíkok határát mélységben is kijelölő egyenesek Hajdú festészetében
nem csupasz geometrikus motívumok, nem jelentéstelen jelzések, hanem
létállapot tükröztető és összegző tengelyek, amelyekre a rendszer épül. Ismét
a festő interpretációjára hivatkozunk: "A legegyszerűbb vonal a vízszintes,
elválasztja a végest a végtelentől. A függőleges meghatároz egy helyzetet a
térben. A diagonális elvezet az egyik ponttól a másikig, a közelitől a
távoliig, akár a végtelenbe, vagy onnan vissza [...] A vonal e három
alapformája talán már elegendő motívumkincs ahhoz, hogy kialakulhasson belőle
egy akár igen bonyolult (nem Piranesi-féle) szabad perspektíva. A tengeren
mélyen belém rögződött a horizontvonal, ami kettéosztja a világot. Ennél
egyszerűbb és mégis összetettebb motívumot nehéz találni. A horizont alatt
itt a véges, fölötte a végtelen, és az ember ennek határán él. Hogy mi ebben
a dráma? Itt a lét és nemlét kérdése megkerülhetetlen. És ez nemcsak fizikai
értelemben van így, hanem pszichológiailag, és tulajdonképpen a hitvilágot
szemlélve is. Bennünk van ez a választóvonal, ami a végtelent és a végest
elválasztja."8 M. Novák András is - pályatársaihoz hasonlóan - a
hatvanas évek végén, majd a hetvenes évek során "rendes" képeket festett:
tradicionális témákat dolgozott fel hagyományos festői eszközökkel. A
természet-élményt expresszív sugárzású, zaklatott kompozíciókká érlelte.
Aztán a nyolcvanas évtized elsöpörte a tiszta festőiséget és előtérbe került
a kollázsszerű képépítés gyakorlata, a kollázstechnika alkalmazása: a
képfelületbe különböző anyagokat applikált. De M. Novák András festészetében
nem valaminek a felépítése, nem valaminek a rekvizítumokkal való
kiegészítése, képpé érlelése zajlott, hanem inkább valamifajta lebontás: hogy
maradványszerűvé, töredékessé, töredezetté alakuljanak a dolgok. Mint
amilyenek valójában. Már ekkor a kopottságok, a fakóságok vették át a
főszerepet, s a festő búcsút intett a cizelláltságnak, a tisztaságnak, az
élénkségnek, a csillogásnak. Képletesen szólva: festés helyett képroncsolásba
kezdett. Kollázsképfelületei a lepusztult nagyvárosi tájak megidézéseivé
váltak, illetve maguk voltak a nagyvárosi tájak: falak, sötét zugok, a
felejtés, az elhasználtság, a süllyedés, a bomlás, a már-már felismerhetetlenségekké
válás szférái. Megjelentek a képeken a hullám- és a csomagolóanyagpapírok, a
koszlott tapéták és az elkoptatott csiszolópapírívek, a szövetfoszlányok, a
terítő- és szőnyegdarabok, a szövegrészleteket hordozó dokumentumok, az
egykori múltra hivatkozó feliratok, mígnem a festett képfelület fokozatosan
eltűnt, hogy csak véletlenszerű foltokként bukkanjon aztán elő egy-egy
színrészlet a képterep rétegei alól. Már nem jelölhető meg itt, nem
választható szét a festői gesztus és a konkrét képtárgy. És az anyagok eme,
az idő vészes múlását szuggeráló voltát, a dolgok már-már lehangoló eggyéolvadását,
eggyébomlását szemlélve belátható, hogy az egységgé szerveződő tárgy- és
matériaváltozatosság nem csupán a művek formai gazdagságát megteremtő eszköz,
nem csak a texturális és a fakturális izgalmakat indukáló médium, hanem
egyszersmind a művek gondolati kibontásának, kibomlásának színtere is,
illetőleg: maga a gondolat az. Vannak a közelmúltra, az aktualitásokra
vonatkozó, vonatkoztatható motívumok, jelzések is M. Novák András különös
kollázs-kompozícióin, de ennél fontosabbak az általánosságokba emelkedő
jelentések, jelentéskör-kitágulások, a szellemiség: a végletes
reménytelenségekbe fulladó létállapot-tükröztetés. Neuberger István valóság-alapozottságú, torzított tája
- valóságossá torzított tája -, Szotyory László mitikussá avatott, belső emlékkép-lélek-tája,
Hajdú László geometrikus logikai képletté redukált, létkérdésekkel
feleselgető táj-analízise és M. Novák András önmagává tárgyiasított,
lehangoló városképkollázsa egyként nyitott festői utakat jelöl - vagyis mint
az előttük járóké, a tájfestők jelenkori, és az új és új nemzedékei előtt a
táj-távlatok továbbra is lezáratlanok; lezárhatatlanok és beláthatatlanok. Jegyzetek 1 Petrovics Elek: A tájkép
virágzása = Művészet 1908. 162. p. 2 Petrovics Elek i.m. 167. p. 3 Keserű Katalin: Tájkép és táj-kép
Bukta Imre művészetének kialakulásában = Novotny Tihamér-Wehner Tibor: A Szentendrei Vajda Lajos Stúdió.
Szentendre, 2000. 245. p. 4 Keserű Katalin i.m. 245. p. 5 Géczi János: Szotyory László =
Olaj/vászon. Bp. 1997. Műcsarnok. 282. p. 6 Hajdú László. Bp. 2002, Vigadó Galéria. 7 Hajdú László i.m. 8 Hajdú László i.m. |