|
SÁNTA
SZILÁRD
Farkas Roland munkáiról
A főiskola első két évében Farkas Roland
érdeklődése a festé- szet, grafika és fotográfia területéről fokozatosan
a multimédia (objektek, installációk, performance-ek és videoművészet)
irányába tolódik el. Tevékenysége a 20. századi konceptua- lizmusból táplálkozik,
annak legbefolyásosabb alkotójától Marcel Duchamptól kezdve, érintve az
akcionizmust és a neodadaiz- must, a Fluxus mozgalmat: Nam June Paik, Joseph
Beuys, John Cage munkásságát, J. Kosuth konceptualizmusát egészen a neo-konceptualizmusig.
Az egyetemi tanulmányai során Rónai Péter és Szentjóby Tamás voltak leginkább
hatással pályájának további alakulására.
Farkas Roland
tevékenységében kiemelt szerepet játszik a társadalmi reflexió és az önreflexió.
A képernyő, mint új kép- típus, kiváló lehetőséget nyújt számára a társadalmon
belüli manipuláció, demagógia és az emberek mentális kényelmes- ségének
kritizálására. A Jövő Embere Jean Baudrillard és V. Flusser szerint a számítógépet
mentális protézisként használja majd. Önreflexív jellegű munkái mások és
saját korábbi tevé- kenységét parafrazeálják, ezáltal új kontextusba helyezik
(pl. site-specific projektjei) és további jelentésekkel gazdagítják azokat.
Munkáinak egy csoportja az önidentifikáció problémá- jával foglalkozik,
az ego és alter ego kérdéseivel.
A Tájak című
kiállításról
Csemadok galéria, Komárom, 2000
A képek,
metaforikusan szólva, visszapillantó szemek (...)Vissza-pillantásuk révén
a néző szubjektum döntően átalakul,
egy produktív játék kölcsönhatásának részesévé válik,
amely túllép a kép és tényállás közti egyszerű tükröződés viszonyán.
(Gottfried
Boehm)
Boráros Henrich, Farkas Roland és Szabó
Szilárd megalapították a Csallóközi Ifjú Tájképfestők Társaságát, majd
rögtön csopor- tos kiállítással mutatkoztak be: Tájak című kiállítás
(Csemadok Galéria, Komárom, 2000. április 14.).
Első ránézésre
egy teljesen hagyományos kiállítás részesei voltunk. Ahhoz, hogy egy kiállítást
kiállításként észleljünk nagyon jól működő konvenciók állnak a rendelkezésünkre
(pl. képek, terem, kurátor, meghívók, megnyitó, frissítők stb.). A három
fiatal kiállító művész az említett komponensek jelenlétéről gondoskodott,
majdnem tökéletesen szimulálva egy tájképki- állítást. Mégis mi az a különbség,
eltérés, amely valami egészen másra tereli a figyelmet és képes kibillenteni
ezt a stabilnak hitt konstrukciót?
A képméret
azonossága - mindegyik 25x45 cm-es -, mindegyik képen három fa található
és a mindegyiken jelenlévő apró kaparások egyfajta szerialitást implikálnak,
jelölik a képek egymásra utalását, a kép-kép relációt, közvetítve az egyéniség
és eredetiség felszámolódásának tapasztalatát, és egyfajta ironikus hagyománykezelés
felé nyitnak horizontot. Ezen posztmo- dernként is értelmezhető eljárás
következő játékos eleme a datálás kérdése. A képek alatt különböző dátumok
szerepeltek, miközben azok rendkívül rövid időintervallumon belül készültek
el. Nemcsak a dátumok, de a képek alatt található originalitást biztosító
tulajdonnevek is tetszés szerint felcserélhetőnek bizonyultak. Az említett
jegyek tükrében a reprezentáció helyett a kiállítás "concept"-jellege került
előtérbe. A három jeles "festő" támadja az eddig jól funkcionáló kódrendszert,
mely lassan észrevétlenül automatizmussá vált, éppen ezért veszélyes lehet.
A támadó aktust nem kívülről hajtják végre, hanem belülről beilleszkedve
de-konstruálnak. Az sem véletlen, hogy a kiállításra a helyi galériában
került sor - az ott uralkodó alkotói és befogadói folyamatokat találóan
jellemzi Jean-Luc Nancy Ami a művészetből megmarad című írásának
egy helye: "...az értetlenség és az ellenségeskedés, csakúgy mint a kényszeredett
bólogatás, a tudás hiányát és a tudás akarásának hiányát jelzik, a művészet
már nem érthető és nem fogadható be a korábbi sémák alapján". Ezáltal viszik
színre azt a felismerést, hogy a jól bejáratott alkotásmódok közlésképtelennek
bizonyulhatnak. Ily módon kénytelenek vagyunk felülvizsgálni saját befogadói
attitűdünket. A kiállítást megnyitó Sebők Zoltán a következő- képpen utalt
erre: "...hogy mit is fest a tájképfestő: nem a természetet, még csak nem
is a tájat, valami tevékenységi terepszerűt, ami irtózatosan át van itatva
kultúrával, ugyanis rengeteg tájkép született, s rengeteg klisé van a táj
láttatására, és mi ezeken a kliséken, a művészettörténet kliséin keresztül
nézzük a tájat és ezt a klisészerű látást vállalta föl ez a három nagyszerű,
tehetséges fiatal festő".
Kapcsolat - Connection
Limes Galéria, Komárom, 2002
Boráros Henrichnek, aki díszlettervezést
tanul a prágai DAMU-n és Farkas Rolandnak a következő közös munkája a Connection.
A kiállításmegnyitó
- melyre a komáromi Limes templom- galéria előterében került sor, a látogatókat
a belső tértől egy üvegfal választotta el - tulajdonképpen egy csodatétel,
varázslat volt. A város szélén található helikopter gondos becsomagolása
és eltüntetése után az megjelent a templombelső terében. Az előtérben a
látogatók folyamatosan "kapcsolatban" álltak a külső csapattal, egy nagy
méretű képernyőn figyelhették az ottani történést, és adóvevőn keresztül
értesültek az eseményekről. Az égből érkező helikopter olyan médiummá vált,
mely hozzáse- gítette a résztvevők képzeletét egy mágikus repülés, transz-
cendentális utazás megtételéhez. Ezt erősítette a szakrális tér atmoszférája,
a mennyezetre vetített égbolt pedig a nyitottságot szimulálta. A kapcsolatok
sokfélesége tovább bővült: a látogatók a művészek segítségével ugyan, de
maguk teremtették meg a transzcendenshez az utat, megtörtént a limes (a
galéria) átlépése. A drámaiságot, a mysterium fascinanst fokozták a tér
és a gép monumentális méretei és az erős audiovizuális effektusok. Az akció
a show-műsorok narratívájából is építkezett, gondoljunk csak David Copperfield
produkcióira.
Az akció videó-
és fotódokumentációja Project H címmel Budapesten, a Stúdió Galériában
volt megtekinthető.
Striptease
Kultiplex, Budapest, 2002
Farkas Roland - mint a bevezetőben említettem
- előszeretettel parafrazeál, felhasznál más műalkotásokat. Az új médiumok,
elsősorban a videó nyújtotta lehetőségeket aknázza ki korábbi alkotások
másként látásához/láttatásához. Jelen esetben a Sixtusi kápolna mennyezetfreskója
a moziterem plafonjára vetített kép. Michelangelo eredetileg ruha nélkül,
mezítelenül festette meg néhány figuráját, majd pápai utasításra azt később
módosították, ruhákat festettek rájuk. A freskó jelenleg is így látható.
Farkas Roland ezeket e fedőrétegeket távolította el a videó és a számí-
tógépes technika segítségével. A kezdeti stádiumban az eredeti freskó vetített
mása volt látható. Bizonyos időközönként a sta- tikus vetített kép megelevenedett
néhány pillanatra és a figurák ledobtak egy ruhadarabot, leplet, mely perspektivikusan
hullott lefelé, majd szertefoszlott és megjelent a mezítelen figura.
NOMAD
At Home Gallery, Somorja, 2001
A kiállítás címe (NOMAD) olyan
egyénre utal, amelyhez már nem kötődik identitás - ehhez lásd: Chantal
Mouffe: The Politics of Nomadic Identity (A nomád identitás politikája).
Flusser a következőket mondja a nomád identitásról: "Az információs forradalom
óta definiálhatatlanok vagyunk [...] viszont tulajdonképpen csak most válunk
konkrétan megélhe- tővé. Mert hisz minden definiálás bebörtönzés, tehát
a konkrét megélés kizárása. Csak amióta nem tudnak bennünket címkékkel
ellátni, besorolni, beilleszteni, csak amióta nem vagyunk letelepedve,
csak azóta tudunk konkrétan eljutni önmagunkhoz. Ez pedig azt jelenti,
hogy egy konkrét vonatkozásba ágyazott- ként, egy másiknak a másikaként
tapasztalhatjuk önmagunkat. Mondhatni: egy kábel termináljaként." A kiállításra
egy zsina- góga-galériában került sor, ahová Farkas Roland egy lemezlovast
(DJ-t) hívott meg. A DJ a templom felső galéria részében zenélt, a látogatók
számára nem látható helyen. A galéria alsó részében, ahol a látogatók voltak,
a DJ egy nagyméretű bekeretezett vászonra volt kivetítve, akinek az asztalára
Farkas egy gyü- mölcstálat helyezett el, a jelenet egy reflektorral kapott
meg- világítást. A videó által közvetített kép olyan hatást keltett (egy
új médium közbejöttével), mint Caravaggio néhány festménye. A DJ és a művész
identitása közötti párhuzamról bővebben l. Felix Stalder: Digital Identities.
A lemezlovas rutinszerűen használ több álnevet eltérő zenei stílusokhoz,
így az egyes nevek más és más közönség számára ismertek.
Egy lépés előre,
egy lépés hátra
Óbudai Társaskör Galéria, Budapest,
2002
Az előadó számára nagyon is csábító
vagy kényszerítő erejű a farkasi keretek közt mozogni, annak logikáját
követni: egy lépés előre, egy lépés hátra.
Talán a műalkotás-keret
oppozícióból érdemes kiindulni. A keret kiemel, kimetsz, kijelöli művészet
és nem művészet határát, de általában utólagos, járulékos és kiegészítő
voltánál fogva visszahúzódik. Farkasnál a keret elsődlegességéről be- szélhetünk,
nem először használja ezt az előre konstruált keretet (lásd Nomad),
melynek határtalanságát az anyagiból a meta- forikusba való átmenet adja.
"A kerettel foglalkozni annyi, mint a Művészettel és kultúránkban betöltött
státuszával foglalkozni." (Lebenszteijn).
A vetített
kép előttje és bentje közti távolság mellett megjelenik a képen belüli
- közeledő és távolodó, mondjuk "egy lépésnyi" - távolság, így azt kettős
hozzáférhetetlenség jellemzi. Az előre-hátratörténő, szabályosan ismétlődő
mozgás az egyszerű ismétlés (repeatability) és a nem önazonosságon alapuló
ismétlés (iterability) viszonyát is problematizálja. Farkas Roland utazásra
invitál, erősen fogalmi keretek közt.
Nem leszek a tükröd!
Műcsarnok, Budapest, 2002
Létezik egy tétel, miszerint "a videó
olyan, mint a tükör", s ez elég jól körülírja a videó ilyen természetű
felhasználását - tudniillik az önmegfigyelést, önmagunk (voltaképp igen
intim) kifejezését. A közvetlen visszatükrözés, önreflexió, magunkkal való
szembesülés a videó technika további tulajdonságai. A néző maga is a műalkotás
részévé, tehát tartalommá és aktív résztvevővé válhat. Hans Backes pszichológus
szerint, a művészet egyfajta gyógyító eszköz lehet. Számos művészről szóló
könyvben elszigetelt alakokat mutatnak. Azonban az izolált szemlélő és
az izolált művész vagy az egyes videó-objektek találkozásában eljuthatunk
a saját énünkkel való azonosu- lásunkon keresztül az önmagunkkal való találkozáshoz.
Farkas Roland soron következő munkájában a tükröt a fenti tétel (a videó
olyan, mint a tükör) értelmében használja.
A látogató
egy 3x4,5 méter alapnagyságú térbe lép be, mely- nek bejáratát egy függöny
takarja. A falak fehérre vannak festve, az egyik falra egy 3 m széles és
1 m magas tükör van elhelyezve. A tükörrel szembeni falon egy nagyméretű
fordított felirat látha- tó, mely a tükörből olvasható: Nem leszek a tükröd!
A tükör felett fény világítja meg a terem plafonját. A látogató önmagát
látja a tükörben, mögötte a felirattal. Ha a tükör felé közelít, tükörképe
hirtelen eltűnik, miközben a tér és felirat ugyanúgy látható marad (csak
a látogató képe tűnik el). Az üres terem, a feladatát megtagadó tükör és
az erre utaló fenyegető felirat szorongató érzése veszi körül a látogatót.
E mondat, (felirat) Jean Baudrillard egyik szövegében (Az emberiség
tükörképe) jelenik meg J. L. Borges esszéje kapcsán, ahol a tükör mögött
élők megtagadják a rájuk szabott büntetést, az utánzást: "Régen a tükör
világa és az emberek világa nem volt légmentesen elválasztva, ahogyan ma.
Különbözőek voltak - lények, színek és formák nem egyeztek egymással. Mindkét
birodalom, a tükör és az emberi, kölcsönös békében élt. Az egyikből a másikba
a tükrön keresztül jutottak át. Egy éjjel a tükör népei megtámadták a Földet.
Kemény csapás volt, de végül véres csaták után a Sárga Császár bűvös művészete
győzött. Leverte a támadókat, a tükör mögé zárta őket és megparancsolta
nekik, hogy álmukban ismételjék az összes emberi gesztust. Megfosztotta
őket erejüktől, formájuktól és szófogadó tükörképekké változtatta őket.
Egy nap viszont feltámadnak elvarázsolt álmukból... Aztán a többiek is kezdenek
ébredni. Fokozatosan elválnak tőlünk, fokozatosan megszűnnek hasonlítani
ránk. Majd áttörik az üveg és fém akadályát, és ezúttal nem ők maradnak
alul." (Zvířatá ze zrcadel, Praha, 1988)
Egy 3x9 méter
nagyságú teret egy tükörfal választ ketté. A látogató az egyikbe juthat
be, a másiknak nincs bejárata. A megvilágítás a szenzoros mozgásérzékelő
hatására kapcsol, miközben a külső termet megvilágító fény fokozatosan
gyengül. Az alkalmazott tükör egy félig áteresztő tükör, mely ha belső
oldalán sötét és külső oldalán megvilágított, akkor hagyományos tükörként
funkcionál. Viszont, ha belső oldalát kellően megvilágítják teljesen áttetszővé,
üvegszerűvé válik, elveszíti tükörfunkcióját. A szenzorkapcsoló beindítja
a belső fények fokozatos felerősödését, mely a tükröződő személyek fokozatos
eltűnésének látványillúzióját kelti. Az üveg mögött megjelenő terem a tükrözött
terem tökéletes mása: a bejárati oldal helyén függöny van, a falon ugyanabban
a pozícióban látható a felirat, de már olvasható formájában, ott és úgy,
ahogyan a tükörből láttuk. A látogató mozgásának (navigációjának) hatására
működik az installáció. |
|