GRECSÓ
KRISZTIÁN
Szigligeti napló
2002
augusztus 27., kedd, az első nap (a napló fedele) Izzítok: nem lehetek elég fürge. Izzítok,
nincs az az Isten, hogy ne legyek lemaradásban, késésben; bánatos kullogás
lesz ez a naplónak szánt vágta, szomorúak és megtépázottak lesznek a mondatok,
mint Balatonodoricsnál (Ficsku Pali után szabadon) az elninjó gyötörte
part. Izzítok, ahogy Szilasi tanáruram, mesterem írta volt legendás, már
többször is emlegetett naplójában: laptop elő, szorongós mégis édeskés
pakolászás, az előkészület teátrális mozdulatai, a szendvicsek, szőlő,
csokoládé, hamutál arrébb: félre, de tüstént, hatodik év után először le
kívánok írni egy mondatot a JAK-táborban. Az izzítás, bár szeretném gördülékenyen
és korszerűen elővezetni, döcögős lesz és körülményes, nincs az asztalkorcban
konnektor, csak balról, kilóméterekre az egyik ágy mögött. Az Omega márkájú
írógép kárörvendően és kajánul feketéllik a sarokban, mintha azt mondaná,
én az ujjbegyeid érintésétől is életre kelek, apukám, nem kell a menőzés
azzal a háromnyolcvanhatos asztali turmixgéppel. Szóval csak izzítanék.
Az első akadály máris előttem tornyosul, hosszabító után kajtatni holtbiztos
lebukás, nevetséges és megalázó kikürtölése titkos küldetésemnek, nullanullanullás
ügynök; Grecsó a hunyó, bazzeg, ingyen nyaralunk. Erőt vesz rajtam a kétely
és a kishitűség. Mily csodás is volt színtiszta nyugalommal átkortyolgatni
eddig az esős augusztus végeket, míg a folyamatosan cserélődő mindig mások
körmöltek, idegeskedtek, bujkáltak, tiszteletbeli JAK-taggá avatták a Trabantomat,
és nem kis energiával alibiket gyártottak távolmaradásukra, föltűnő érdeklődésükre,
figyelmükre vagy józanságukra. Most meg nincsen egy lyuk, amit be lehetne
tömni. Beavatott bizalmasom és szobatársam, Elek Tibor, akit - ha ezt befejezem
- meghívok egy sörre, mert a bejelentkezési lapon észrevettem, hogy ma
van a születésnapja, konstruktív ötlettel áll elő, rángassuk arrébb az
asztalt, menni fog, semmi kétség, és akkor minden rendben lesz, javulni
fognak a közállapotok. Rövidre rá, mikor kiderül, hogy némi szobarendezés
után tényleg beizzítható a gép, azt is kitalálja, miféle ritmust kopog
majd az ajtón, ha rátapad valaki, ha vele akar tartani egy kutakodó, intoleráns
féreg, intim terembe akar gázolni valami kíváncsi állat, egyszerűen csak
úgy be akar jönni (menni) egy idegen szobába, hogy lebuktasson, kikészítsen,
tönkre tegyen, szóval akkor tititá, és innen már tudni fogom, hogy lehet
a leplet (fátylat) dobni a gépre, és ujjaimat tördelni, mint aki megzavartak
onanizálás közben, szevasztok mindnyájan, de régen láttalak titeket. Tényleg
egy kicsit ügynökös ez a naplóírás, háromper akárhányas vagyok, most érzem
csak, zsarolás, feszültség, szervezés, no és..., de ezt inkább hagyom,
mert még ha nem lenne sekélyes, akkor sincsen értelme. Izzítok, elő a géppel,
nyitom a fedelet, mert a mondatok már tülekednek, sírnak és zakatolnak
a fejemben, nyitom az idei napló fedelét, izzítok, ez nem tréfa dolog,
föl... mondom föl!; cibálom, pontosabban cibálnám, de semmi, már ugyan mikor
akarna eltörni, kettérepedni, szétzülleni a laptop, ha nem most, ilyet
még az életemben nem láttam: be lehet pillantani oldalról a monitorba,
a zsinórok meg a kedves kvarckristályok közé, akik szorgalmas munkával
fölépítik a monitoron a mondatot, és akik szaladgálnak, fogócskáznak, s
kuncognak, ha szépen ível a szöveg, ha van ritmusa a pötyögésnek. Ha van.
És ha a kedves kvarckristályok méltóztatnak benne maradni a monitorban
és szolgálni a köz érdekét. Izzítok, ahogy Szilasi barátom írta volt. Mentés,
ég a ház. El lehet nevezni a fájlt, mondjuk, naplo.doc-nak.
(a híres famalac) Jánossy Lajos azt állítja, hogy magával
hozta híres famalacát, amit tavalyelőtt vezetett be a szigligeti létbe,
és amire igen sokatmondóan az van írva, baj van. Nem baj, hogy hozta, csak
vegye is elő. Tartsa föl, vigye körbe, ez a JAK-tábor véres kardja, baj
van, emlékeztessen mindenkit valami olyasmire, amit egyébként is tud. A
buddhista szerzetesek évekig készítik homokszemcsékből képeiket, amit aztán
egy mozdulattal félresöpörnek, így emlékeztetik magukat a lét mulandóságára;
a lét mulandóságát pedig nem lehet elfelejteni, és lám, mégsem árt fölidézni
újra és újra...
(szállj el, Csuhai) Az Öreg-szem megújult, a Széchenyi-terv
égisze alatt abszolváltak egy zenegépet, nem baj, végül is nem baj, hadd
csordogáljon ott is az idő, mint buzgárokon át a Duna. A masina tövében
üldögélek a Csuhai-Gács házaspárossal, akik amint tehetik meggyanúsítanak,
hogy én írom a naplót, biztosak a dolgukban, munkál bennük a tapasztalat,
nem tiltakozom, elég gyanús vagyok már így is. Tűrök, tűrök, egészen addig,
míg Csuhai Pisti rá nem szabadul a zenegépre, Máté Péter, Republic, Roxette,
száz forintért hármat lehet kívánni, mint az aranyhaltól, és Pista kíván,
aztán odasomfordál egyenként az asztalokhoz, és elhinti, hogy a következő
dalt én kértem, hallgassák csak, mi az. A Szállj el, Kismadár mindenki
régi kedvence, Ficsku Pali az édesanyámat szólítja és egyéb följebbmenőimet
emlegeti, de aztán belefeledkezik a slágerbe. Mozgása a hordóaraszolásra
emlékeztet, ahogy a fenekére állított hordóval araszolgatnak a pincében;
izmos, bájosan formátlan alakja eltakarja a felajzott közönség elől Nagygabit.
A második refrénnél valaki rájön, hogy a Szállj el, Nagygabi sokkal
többet mond, mitöbb a Szállj el, Csuhai bizonyosan hermeneutikai
rejtély, amellett, hogy remekül hangzik, tényleg nem is szólva a Szállj
el, Ficskupál című megaslágerről. Nem hiába, a Republic énekese, bizonyos
lábbeli, annak idején költőnek indult.
augusztus 28., szerda, 2. nap (tépet szárnyú Kupidó) Elek Tibinek semmi se szent. Ordítva
telefonál hajnali fél tizenegykor, nem elég, hogy bizonyosan lemaradtam
a reggeliről, legjobb esetben egy kávét és egy teát tudok kisírni magamnak,
még galád módon föl is ver. Nem a Bárka szerkesztősége ez Tibikém,
hogy csak úgy talpra! A délelőtti program az irodalmi sikerek, Károlyi
Csaba már javában beszél, mire beérek; legalább nem vagyok gyanús a pedantériámmal,
gondolom. Az irodalmi siker testét jómagam egy kék, tépett szárnyú Kupidónak
képzelem, természetesen vak, mint egy bányaló, és csak úgy lövöldözi a
nyilait bele a nagy magyar íróvilágba, aztán akit hónaljban megsebez, annak
a könyvét lehet kapni a Tescoban is, a többieké meg kizárólag az Írók boltjában
föllelhető; dögöljön meg mindenki az Ezer író országában. Károlyi Csaba
képe azért kicsit árnyaltabb a kérdésről, tényleg izgalmas összevetés az
Esterházy-Nádas fogadtatás kérdése, az idei könyvhét nagy dobásaiból a
Milota és a Rakovszky-regény fogyásának ügyei, az író és a média,
eseteink az RTL-Klubbal. Egyszerű, követhető és érdekes. Molnár Gábor Tamás
elméleti közelítését viszont csak az első tételig bírom, hogy akkor forintban
is van a könyv, a piac, ugye, az van, és akkor hány darab izé, hamburger,
kiló cukor, akármi egy Márton-regény. Eszembe jut az a rendszerváltás utáni
Radnóti-JA-Ady kötet, aminek a fülszövegében könyörögnek az olvasónak,
hogy vegye meg ezt a mindössze két hamburger árába kerülő kötetet. Kifordulok
az ajtón, irány a gálya: napló. Mire visszaérek, sajnos már Gács Anna is
befejezi előadását, amit a Vámos-életműről tartott, kár.
(egyedi felni) Jó a víz, csodával határos módon ki
lehet fáradni a partra fürödni, merthogy, bár ezt eddig még egyszer sem
élvezhettük, Szigliget egy Balaton parti falu, én ezt már tulajdonképpen
el is felejtettem, JAK-táborban utoljára Tatán fürödtem a csónakázó tóban,
ahol igazán jót természetesen se csónakázni, se fürödni nem lehetett. Mikorra
visszaérek a Csuhai-Gács házaspáros már készülődik, 120-as versenyskodájuk
motorja bőg és izzik. Amiért a Trabantom meg lett énekelve, mondja Pista,
írjam meg az ő Skodáját, szemtelen magabiztossággal blöfföl, tökéletesen
biztos benne, hogy én írom a naplót. Ennyit azért, mondja, ők is megérdemelnek,
aztán megmutatja, hogy néz ki a Skoda egykori kereke, amin defekt után
még nyolc, azaz nyolc kilométert tettek meg, mert olyan gyalázatosan hangos
volt a motor, bizonyos vezérmű-lánc probléma (ismerjük, ismerjük a kérdést,
mi öregautósok...), hogy nem vették észre az ütemesen csapkodó belsőt.
Legkevesebb azt mondani, egyedi lett a felni. A cafatokká szakadt gumi
nyilvánvalóan JAK-ereklye, megható látvány.
(nehéz ízek és szagok) Tibivel kitesszük a magunkkal hozott
Bárkát, lehet tudatosítani magunkban, drága JAK-tagok, hogy az utóbbi évek
legjobban fejlődő folyóiratáról van szó, ugye.
(az Elvira egy létező női név) Az este második felében, ahol Kepes
András Könyv-jelző című sorozata van terítéken, érintve vagyok,
Kepes, Lévai Balázs, Harcos és én vagyunk a csapat, Nagy Gabi a moderátor.
Nem tudom, ki a másik naplóíró, de erről írjon ő, bántson, ha akar, nem
haragszom, nem vagyok érzékeny, mert a magyar író nem érzékeny, bírja a
kritikát, baráti viszonyt épít ki a sok másik magyar íróval, részemről
legyen elég annyi, hogy akárki a másik naplóíró, ha most itt lehúzza, meggyalázza,
földbe tapossa nekem, nem olvasok tovább, kiiratkozom, hulljon az ilyen
miatt a férgese. Az éjszaka folyamán megjött Király Levi és Karafiáth Orsi,
nagy az öröm, bár Orsi egész este artikulálatlanul üvölt az Öreg-szemben,
kár. Farkas Zsolt arról beszél nekem, hogy benne belül van egy apró műszer,
ami mindig megmondja, hogy mi igaz, és mi nem, a bármilyen kijelentés igazságértékét
meg tudja állapítani, a hamisságnál egyszerűen szirénázni kezd egy apró
gép belül, és ez a hasznosnak mondható tudás élete egyik első nagy töréséhez
kapcsolható, mikor is a kis Zsolti először kapta tévedésen az apját, mikor
is a kis Zsolti arról vitatkozott a bátyjával, létezik-e olyan női név,
hogy Elvira ("olyan név, hogy Attila, nincsen"), s mivel nem tudtak dűlőre
jutni, nehéz egy abszolút kijelentésről meggyőzni a másikat, döntőbírónak
hívták az édesapjukat... No, Zsoltikám, akkor mostan azt mondom, egyre
fáradtabb és nyúzottabb vagyok, Tibi és a teljes békés megyei szekció Kiss
Laci és Balogh Tomi, mitöbb Harcos barátom is elmennek holnap reggel haza.
Én is röpülnék, mert kurva nehezen bírom a magamfajtát. Igaz ez, vagy hamis?
augusztus 29., csütörtök, a harmadik nap (lazuló fegyelem) Elek Tibi még büszke is arra, hogy ő
korán kell. Hogy mászkál, csukja, nyitja az ajtót, és beszél hozzám, mikor
látványosan alszom. Amikor minden kétely nélkül eldönthető, hogy nem vagyok
ébren. Még egyszer mondanám: amikor pihenek. A kávé és a tea ma már sokkal
könnyebben megy, sőt maradt egy kis dzsem is. A Hans Peter Bleuellel folytatott
beszélgetés azonban teljes egészében kimarad. Hiába, minden szempontból
lazul a fegyelem.
(alkotássá züllik) Marno és Háy jönnek, aztán meg mennek.
Befut, kilő. Tömít, kipufog. Akár egy nyári zápor, egy heveny hascsikarás,
elmúlnak a táborból. Pedig igen sokan keresik őket, én is, kérdések záporoznának
hozzájuk az Öreg-szemben, a Marno és a nyelv témakörben többen is szeretnének
komolyan elmerülni, kételyt oszlatni, magyarázatot kérni, de a Marno-Háy
duó az est után elpárolog. Pedig a Marno-portré az eddigi legjobb program,
mindamellett, hogy nem lázad a vér a testben, itt hangzik el a tábor legeredetibb
mondata, miszerint "érdemes figyelni, ahogy a valóság, a megannyi szirszar
élet-tény alkotássá züllik". Szép, mint Krúdy híres mondata, hogy "hajnalban
megy egy vonat Pestre". Végletek között hallgatom a beszélgetést, amiben
Háy majdnem olyan fontos bója, kilométerkő, utcasarok, mint maga Marno,
végletek között vergődöm, időnként kimegy belőlem az áram, és akkor csak
a szájmozgást tudom követni, aztán meg annyira rákapcsolnak a diskurzusra,
annyira a gyomromba kúszik le Marno őszintesége, mintha én magam készülnék
egy a létezés legapróbb szeleteit átfogó vallomásra, mintha jómagam akarnám
az élet tényeinek legpindurkább értékeit jelekkel ellátni, megtalálva ehhez
a nyelvet, ami meg ezeket a jeleket látja el jelekkel, hogy végül valahol,
egy másik élet másik személyében megtaláljam mindehhez a jelentést is.
(költőnk és kora) Igazi-e az a Költőnk és kora
kézirat, amelyik az udvari bejártnál lóg a falon? Azt mondja Szilágyi Zsófi,
hogy Harcos kolléga is mindig ezzel nyaggatja, aztán álldogál, toporog,
tétlenkedik előtte, tördeli az ujjait a húszadik szemlélésre is kérkedően
eredetinek tűnő kézirat előtt, és ahogy én is, ő is arra jut, hogy milyen
becsületes is a magyar író, meg a magyar JAK-tag, mert az ottan, ha eredeti,
az már magában is szép, de az úgy egészében még szebb, hogy ott is maradt.
Még. Nagyon tűnődöm ugyanis, hogy bearaszoljak-e vele a szobámba, és letegyem
a rádió mellé, aminek a hangerő gombjához fölragasztottak egy föliratot,
miszerint "halkan". Akkor aztán bátran kicserélhetném ezt az illedelmes
és bájosan egyszerű fölszólítást lassan, tünődvére. Az én fantáziám
kevés hozzá, hogy elképzeljem, milyen balhé lenne belőle, ha kifeszíteném
azt a filológiai kéjzuhatagot a keretéből. Csak azt tudom, hogy mikor átnyergeltünk
ide Tatáról, mert a KISZ-tábor étkezdéjében alumínium tálcán osztották
a lecsót, akkor már az első nehéz nap éjszakája után pityergős hangon telefonált
a portás néni Pestre. Hogy mikor mennek már ezek innen haza. Hiába no,
asszimilálódni nehéz.
(arany pálma) A fiatal filmesek szerencsére sokkal
jobban dolgoznak, mint beszélnek; ez vitathatatlanul a jobbik eset: Kepes
is ezzel próbálta vigasztalni a fiatal írókat. Mispál Attila maga is érzi,
hogy lyukasak a kérdések, mint falusi kútnál a vödör, mentegetőzik, hogy
nem olyan buta fölvetés az, mint amennyire látszik. De, sajnos olyan buta.
A legkisebb film a legnagyobb magyarról elsöprő sikerrel mutatkozik
be, csak Tóth Kriszta kisfia értetlenkedik, ő pillanatnyi hangulatának
megfelelően parancsszavakban utasítja megrettent és elcsigázott édesanyját:
"ne nevess!, gyere ki!, minek nézed ezt?"
(szerelmi lózat) Karafiáth művésznőnek estére kelve beolvasok,
elég a kommandóból, izgalmas ez a három napja feszegetett téma, de Ágoston
kocsija alá vetem magam, ha kristálytisztának a legjobb indulattal sem
mondható hangján még egyszer elnyikorogja a Szerelmi lózat című
slágerüket. Aztán hamar megbánom, egy: mert a mesternő gyalázni kezd, kettő:
mert rájövök az ő keserédes hamisa mindig más és más, ezáltal mondhatni
izgalmas, hiszen még egyszer sem hallottam két egymással legalább köszönőviszonyban
lévő dallamverziót.
negyedik nap, augusztus 30., péntek (bifidusz eszenzisz)
[Már csak kettőt kell aludni és röpülök
haza, szerelmem, kitartás!]
(a JAK mikrója) Egy közgyűlés átlagos izgalmi szintje
egy ékszerteknős és egy levelitetű nemi életének izgalmi értéke közötti
ampitúdóban mérhető, Menyhért Anna kitartása és türelme üdvös, szavazunk,
mint a gép. Deák Boti zseniális javaslattal áll elő, fizessenek be némi
plusz tagdíjat a tisztelt tagok, mert aki focizik, az nem tudja időben
megenni a vacsorát, hát kellene egy mikró, már nem azért, hogy mindig a
luxus, de dermedt rizseshússal a hasában nincs az a parkett ördöge, aki
szívesen megmozdulna az Öreg- szemben. Az elnök egyetért: Botié a misszió.
(az identitásrúl) Németh Zoli meséli éjjel az Öreg-szemben,
hogy a Bárka-díj átadása után vallatóra fogta Csabán a Szlovák étterem
pincéreit, tud-e ottan valaki, dobre vécser, tótul. Erre nagyon néztek
a Szlovák Kultúra házában, hogy milyen igényei vannak a kedves vendégnek,
osztán mi nem kéne még, jön a sztrapacska inkább, evés közben úgysem illik
diskurálni. Aztán nagy-nagy erőfe- szítéssel előrángattak egy megrettent,
remegő lábú, a langyos levessel sírva visszatámolygó fiatalembert. Hogy
ne ez itten, dobri gyeny, tud. Nem akart ő galibát, mondta Zoli, csakhogy
meg akarta adni ennek a soknyelvű, toleráns megyének, ami neki jár, és
mivel ő felvidéki magyar, és beszéli a szóban forgó nyelvet, hát üsse kavics,
rendelne tótul. A honvágytól hasfájós pincérfiúnak erre fölcsillant a szeme,
dehát, testvér, hebegte, onnan jönni én is, azért beszélni szlovák. Závadának
mondom ezt, hogy apám, hát ezért híílak haza, az egyetlen szlovák pincér
felvidéki magyar, már nem azért, de egy beépített ember hozza ottan neked
a mákos gubát, dobre vécser, te meg még meg is mézezed. Semmi megrettenést
nem látok a szemében, két hét múlva nősül, az ilyennek minden mindegy.
Uccsó nap, augusztus 31., szombat (ami tegnap volt) Az ebédre épphogy beérek project remekül
működik, beállt a biológiai óra, a hajnal négy és negyed egy közötti időszak
törölve. Delete. Át is folyhatok a fikcióba, például mindjárt azt írom,
ami tegnap volt, nem csúztatás ez, hanem általam konstruált aktuális világ,
saját törvényei vannak, Szerbhorváth például folyton azzal nyaggat, hogyha
nem írom bele a naplóba, akkor ő nem létezik. Kezdem élvezni, élet-halál
ura vagyok. Szerbhorváth Gyurit fölvették udvarosnak az alkotóházba, sámliról
nyírja a sövényt, mert olyan flancos ez a park, hogy nem jó, ha tökig ér,
mint Kishegyesen a piszkebokor. Mondom, az van, amit akarok.
(a napló fedele kettő, keretes szerkezet) Ebéd közben Nádasdy Ádám arról panaszkodik,
hogy egy gyanú ütötte föl benne a fejét. Meglehet, a lánya kém. Mindenféle
lehetetlen helyekre utazik, ki tudja miből, és onnan küld, mondjuk vízilovas
képeslapot. Gyanús. Úgysem mondaná meg a gyerek az apjának, hogy kém, láttuk
ezt James Bondnál, ő sem árulta el drága véreinek. Vagy nem láttuk? Nem
is tudom. Erről mondjuk meg az a Darvasi tárca jut eszembe, amelyikben
a szép karriert befutott fiúk vallatni kezdik a vasárnapi rántott hús illatban
drága édesapjukat. Hogy nem akar-e elmondani valamit. Hogy nincs-e valami
háromper akárhányas titkolni valója.
|