|
DANYI
ZOLTÁN
Élni jó!
Garaczi László:
Nevetnek az angyalok
Úgy vettem észre, hogy ez az író, akiről
szó lesz, szereti távolabbról kezdeni a dolgokat, vagy néha éppen távolabbról
folytatni őket - olykor akár még látszólag oda nem illő fordulatokkal is.
Ez tehát az ő magabiztos módszere, már ahogy észlelem.
Másrészt azt
is észrevettem még, hogy ez az író (ez a szóban forgó!) kedveli
az imitációt is. Végül ezért döntöttem úgy, hogy egy recenzió imitációjával
kedveskedek most neki, és ezen a módon szólok néhány sort a legújabb könyvéről.
Akkor tehát
néhány napnyival távolabbról kezdeném.
A közelmúltban
egy ételbemutatóval egybekötött vegetáriánus előadáson volt szerencsém
részt venni. Jó kaják voltak, de ezt csak mellékesen jegyzem meg; ahogy
az előadó is csak mellé- kesen jegyezte meg azt, ami utóbb, pontosabban
az azt követő napon rendkívül fontossá vált számomra. Azt mondta ugyanis,
hogy a legújabb, még csak mostanában született nemzedék gyermekei valami
hihetetlen nagy érzékenységgel jönnek a világra. (Egészen más az aurájuk,
pontosan így mondta, de ehhez én nem nagyon értek, úgyhogy ezt ebben a
formában nem is taglalom részletesebben.) Nos, ami azt illeti, ez nagyon
jó, végtelenül megnyugtató és reménykeltő dolog lenne, folytatta a vegetáriánus
szakácsnő; csakhogy van ám egy hatalmas, egy óriási veszélye. Mégpedig
az tudniillik, hogy amennyiben a világ nem lesz "vevő" az érzékenységükre,
akkor ezekre az új érzékenységű gyermekekre a lehető legvacakabb elzüllés
vár. A materiális szempontokat előnyben részesítő, rettenetesen eldurvult
valós viszonyok közepette éppen ezek az új aurájú, minden eddiginél finomabb
lelkű fiatalok válhatnak a legkönnyebben alkoholfogyasztókká és drogfüggőkké.
Ez azért eléggé elszomorító - röviden hát, ennyit mondott erről a témáról
az előadónő.
Másnap délben
egy kórházi váróteremben ücsörögtem, amikor egyszer csak odalépett hozzám
egy elragadóan bájos fiatal lány (Anikó). Azt kérdezte tőlem, hogy be tudnám-e
állítani a mobilján az ébresztést, hajnali fél ötre. Gondolom, érthető,
hogy az olyan lányoknak, akiknek vonzó bokájuk és gyönyörű szép lábujjaik
vannak, bármikor örömmel segítek (ezzel biztosan mások is így vannak).
Készséggel igyekeztem hát megkeresni a mobiltelefonján a kérdéses menüpontot,
amikor a bájos lány megkapóan kedves hangon, teljesen váratlanul azt kérdezte
tőlem, van-e valami közöm a kertészethez. Meghökkenve válaszoltam neki:
tulajdonképpen igen, van némi közöm a kertészethez, ugyanis az apám kertészettel
foglalkozik, sok-sok rózsája van neki, ezek között olykor én is meg-megfordulok
kapálgatás, metszés, egyebek ürügyén. Megrökönyödésem csak tovább fokozódott,
amikor a lány erre így szól: "Jól van, igen, akkor hát ezért érzem körülötted
a rengeteg virágot." Nem találtam szavakat. Csak azt éreztem, hogy jó érzés
önti el bensőmet, önkéntelenül elmosolyodok.
Elárulhatom
talán, hogy egy drogfüggő lányról volt szó, aki minden bizonnyal a poklok
poklát járta meg tizenéves korára: veszekedések, verekedések, alkohol,
erőszak, kábítószer, elszigetelődés, fejfájás, görcsök, hányinger, magány,
elgyengülés, rosszullétek. Végül idegösszeomlással került be a kórházba.
A mindössze néhány perc alatt, amíg beszélgettünk, úgy éreztem, hogy valami
nagyon jó érzés kering körülöttünk: egy rendkívül érzékeny lénnyel, egy
érzéssel, érzelemmel teli lélekkel találkoztam, akinek a közelében végtelen
nyugalom töltött el, tetőtől talpig átjárt a szeretet és megnyugvás.
Eldöntöttem
ugyan, hogy nem fogom használni, de most mégis ide kell írnom, két kettőspont
közé: angyal: ez volt az a szó, és ennek a különböző származékai, mint
például angyali, angyalian, őrangyal, melyek eszembe jutottak akkor, abban
a kórházi váróteremben. (Mintha angyalok lengtek volna körülöttünk, hogy
így mondjam - nem csak metaforikusan.)
Egyébként
is lehetetlen lett volna nem használni ezt a szót, mert annak a könyvnek,
amelyről jelen esetben írok, az a címe, hogy Nevetnek az angyalok.
Garaczi László írta, ő az, aki most szóban forog. A könyv rövid írásokból,
"bagatellekből" áll, az alcím szerint pontosan negyvenhét darabból (ez
azért vitatható: az én technikámmal például csak negyvenöt-negyvenhatot
sikerült begyűjteni). A cím nagyon jó, sőt kiváló, bevallom, azonnal megtetszett.
Tudja ez az író, hogy mitől döglik a légy. Garaczi László nagyon tud címeket
adni: ezzel a készséggel külön is foglalkozik az egyik bagatell, a Csodálatos
vadállatok, melyben arról van szó, hogy micsoda remek időtöltés jó
címeket kitalálni, és hogy a címek kitalálása lényegében egy önálló, nagyon
jelentős irodalmi műfaj.
A tévé mint
szakrális objektum, rocksztárok hímvesszői, olasz turisták Magyarországon,
a rabul ejtő heideggeri beszéd- mód, a világ legnagyobb techno-őrülete
Berlinben, a Kos jegyé- ben született írók fölénye, a több mint gyanús
internet, az élete utolsó tárcáját megíró Krúdy Gyula: efféle komoly és
kevésbé komoly témákkal foglalkozik a könyv, de mindig könnyedséggel, garaczis
bájjal, jóleső humorral. Az írásokból több minden kiderül, részben tehát
az is, hogy vannak dolgok, melyeket a szerző kedvel, és vannak viszont
olyanok is, melyeket nagyon nem. Így például nem szereti, ha a "monoklienyvező-
berendezéseket" gyártó cégek hülyének nézik, nem szereti továbbá a reklámokat,
meg a bugyuta, hülyébbnél hülyébb tudományos-fantasztikus filmeket; tulajdonképpen
en bloc nem szereti a butaságot és a politikusokat. Azok a dolgok, amelyeket
viszont szeret, nagyjából a következők: foci, tollaslabda, képzőművészet,
jó nők, jó írások. Ez a szerző bevallottan szeret írni, és milyen jó az
is, hogy szereti az életet. (Ja, majdnem kihagytam: az iróniát is szereti
ez az író, persze.)
Külön ki kell
emelni egy nagyon kedves kis bagatellt, a tollaslabdázásról szóló írást.
Viszonylag tömör címe van: Tollas. Arról szól, hogy a tollasozást
egy teljesen szabályos ütővel és egy "merészen elvonatkoztatott" labdával,
azaz "stilizált madárral" játsszák (pintynek is nevezik), többnyire strandon,
a legjobb esetben egy lány és egy fiú. Jó játék, de az igazság érdekében
az író kénytelen megjegyezni, hogy a tollasozás soha nem tudott kinőni
a nagy testvér, a tenisz árnyékából, ráadásul strandi körökben a hetvenes
évek közepén halálos csapást mért rá a frizbi. Ennek ellenére, folytatja
töretlen lelkesedéssel, ma is vannak még olyanok, akik szeretnek tollasozni,
aminek a magyarázata valójában roppant egyszerű: tollasozni jó dolog, ez
pedig tagadhatatlanul az egyik legnagyobb előnye és erénye ennek a "parasportnak".
Nagyon
jó tollasozni.
Azt is elmondom, hogyan.
Nekem kell tollasozni a Ligetben egy lánnyal. Nap süt, fű zöld, szellő
balzsamos, száll a pinty a levegőben. Nem beszélünk, megdöntjük az ezres
álomhatárt. Nincs idő, kín, csömör, csak a játék örök ritmusa. A játék
játszik minket. A pinty az öröm origója.
És vár a hideg barna sör a fűben.
Nem is olyan nagyon áttételes módon
mindezt az irodalomra is érthetjük: mert ha a játékosságot megnyújtva most
úgy vesszük, hogy a tollasozás egyfajta szöveg, a lány és a fiú
pedig nem más, mint olvasó és író, akkor azt a végeredményt kapjuk, hogy
az irodalom előnye, hogy jó dolog. Írni és olvasni jó, az irodalom- ban
feloldódik a világ keserve. Vagyis másképpen mondva ugyanezt: tollast játszani
jó, fűben sörözni jó, a világ meg csináljon, amit akar (vagyis bekaphatja).
Talán az egyik
legfrappánsabb, legjobb, legfigyelemremél- tóbb, legderűsebb, leghatásosabb,
legvigasztalóbb bagatell a kötet befejező írása (Költők a cicaszéken).
Napnál is fényesebben kiderül ugyanis, hogy ebben a megkeseredett világban
található még egy jó dolog, a költészet. (No meg a szűzhártya, de a szűzhártyát
ezúttal hagyjuk meg másnak.) Szóval, a költészet is jó dolog, noha igaz,
hogy őt ma le se tojja a világ. A költők mára eltörpültek, lényegtelenné
váltak, nem közvetítenek többé ég és föld között. A költők ma csak ülnek
a legalacsonyabb széken, és onnan próbálnak meglátni valamit abból, ami
körülöttük történik (számukra érthetetlenül bonyolult, és tegyük hozzá,
boldog- talanítóan értelmetlen módon). A közfelfogás szerint - melyet jelen
írás esetében az író egykori iskolatársa, egy "tekintélyt parancsoló külsejű
úriember" képvisel - a költők és a szépírók, mivel "haszontalan léhaságokkal"
foglalkoznak, elvesztek a közösség számára. A társadalmi szerepük nagyjából
annyi, mint a munkanélkülieké vagy a hajléktalanoké. Nem több. Csakhogy!
És itt jön a tanulság: a költészet mégsem halt meg, és nem is halhat meg!
Mert van néhány dolog a világban, néhány nagyon fontos dolog a teremtésben,
amit az "üzleti esélyekről" tanakodó, pocakos úriemberek a rengeteg teendő
és elintéznivaló miatt nem láthatnak meg. Azt például, hogy milyen szépen
szállnak "a fényes és forró vízcsöppek a medence feletti gőzben". Erre
vannak a költők. Megmutatják nekünk "ezeket a kicsi szépségeket és bolondosságokat
és fájdalmasságokat", és ezzel mégiscsak arra emlékeztetnek, hogy "élni
jó".
Van ezekben
az írásokban jó sok öröm. Fel van oldva ben- nük a világ keserve. Jó olvasni
ezt a könyvet, jó olvasni ezeket a bagatelleket: felnevethetnek végre az
angyalok. Hajnali fél öt van, egy ébresztőre állított mobil megszólal.
Kijelzőjén az üzenet: "Nevess te is, Anikó!" |
|