|
JUHÁSZ
ATTILA
Több fény ((?))
Szabó T. Anna: Fény
Tanulni kell a téli fényeket. Ahogyan
a tavaszt jelzik elő: hol csak megfakuló-sápadó nosztalgiával, hol meg
reményt ébreszt- ve. "Most tél van és csend és hó és halál" - hivatkozott
a jelenre a romantika nagy szkeptikusának verse, melyben a békeidők nosztalgikus
felidézése után a világ hanyatlásának előszava fogalmazódik meg; "most
tél van, csend" - utal a vershelyzetre a kötetzáró és -címadó nagykompozíció
végén Szabó T. Anna is, ám az ezredforduló húsvétját idéző szöveg- környezet
más hangszereléssel más összefüggésekbe állítja a reminiszcenciát: mintha
a megkönnyebbülő várakozáson lenne itt a fő hangsúly, s ez nemcsak azért
volt várható, mert az említett opusban túlcsorduló életvágy és életenergia
mutatkozik meg, hanem azért is, mert a kötetkompozícióban előzmény gyanánt
éppen eléggé nyomasztóvá vált már a sötét erők hatalma. Vajon világképi
érvényű szemléletváltozást is tükröz ez a fordulat, vagy inkább az önszuggesztió
szándékát kell a háttérben feltételeznünk?
Ha a válaszkeresést
már a borító szemrevételezésével elkezd- jük, érdekes információkhoz juthatunk.
Az imént mondottakkal ellentétben a címoldal fény-árnyék arányai derűsebbek,
s a záró- borító látványa (meg az ott idézett szövegrész zárlata) borúsabb,
nyomasztóbb. Elöl a romantikára jellemző kontrasztosságot érzé- keny árnyalatú
átmenetek finomítják, a rövidke címszó sugárzá- sát pátosztalanítja a kisbetűs,
egyszerű íráskép, az alsó sarkos elhelyezés. Bár a direktséget kerülni
látszik ez a "látványterve- zés", a kettősségből, a szélsőségek küzdelméből
mégis megjelenít valami lényegeset.
Poétikailag
és világképi szempontból, hangulatában és motívumkincsében egyaránt homogénebbenek
tűnt költőnk előző kötetének (Nehézkedés) szerkezetileg is osztatlan
versegyüttese. Ott szintén fontos szerephez jutott a ború bölcselete és
képvilága, olyan kulcskifejezések felhasználásával, mint: hiánytalan
sötét, roppant csöndű sötét víz alatt, beledől a sötétségbe, osztatlan
sötét, sötét szivárog, legvégső sötét, a nagy sötétben súlyosabb sötét
vonzza, űri sötét stb. Bár a mostani könyv fülszövegében található
utalást, mely szerint a fény motívuma az arkhé minőségében szerepel, a
versek tanúsága alapján el kell fogadnunk, mégis úgy látszik a két kötet
közös bölcseletété tekintve, hogy a sötét alapvetőbb szubsztanciaként
említhető.
Tanulni kell
a fényeket: árnyalatokat, jelentésüket, tanulni a láttatással együtt még
magát a látást is. Ennek iskolájába vezeti be olvasóit Szabó T. Anna mint
valamely pályaelhagyó fizikatanár, aki most már filozófus-fotóművészként
kalauzol bennünket a fényjelek világában. Kiváló alkalom és szereplehetőség
ez a költő számára az objektivációhoz, a tárgyszerű szemlélés és szemléltetés
pozíciójához ("hátralépsz, / elkülönülsz, csak nézel").
Bár az előző
kötet metaforizáltan költészetté avatta már a gravitáció fizikáját is,
költőnk eleve a fénytan, a fotózás szakkifejezéseinek többértelműségére,
jelentésátvitelére alapozza kulcsmotívumai kiválasztását. Világképi vonatkozásban
ez egyértelmű szenzualizmusról tanúskodik, melynek poétikai vetülete a
képvilág érzékletessége, anyagszerűsége. Hűen az alapkoncepcióhoz és ahhoz,
hogy érzékleteink forrása négyötöd részben a látás, igen gazdag, mintegy
százas nagyságrendű szókincshányadot alkot a vizualitás terminológiája.
Ebben egyaránt előfordulnak a látás-nézés fogalomkör szinonimái és származékszavaik,
tárgyiasult alapszimbólumok (tükör, kép, üveg, szem, szemüveg, fotó, negatív,
film), a (tér)geometria, optika polivalenssé tett szakszavai, és - bár
nyelvi újításokban költőnk mindeddig sosem volt túl törekvő - szóalkotásai
is jószerivel e tárgykörhöz kapcsolódnak (röntgensötét, vakszürke, fénykötél).
Ha azonban e kulcsszavakat az előző kötetéivel egybevetve vizsgáljuk, a
legfeltűnőbb talán mégis a színnevek kétszeresre bővült kínálata, illetve
előfordulási arányuknak határozott megnövekedése, melyben talán szintén
felfedezni vélhetjük az árnyaltabb láttatás ars poeticus szándékát.
Míg a rögzíthető,
azonosítható valóságot vizsgálva-keresve a költői láttatást minden ízében
áthatja a karakteres érzékletesség, a bölcselő szemlélésnek érdekes ellenpontja
néhol az érzékelő pozíció távolodásával/köztességével kapcsolatba hozható
agnosztikus látásmód (Káté, Másképpen látás, A kenesei töltés, Titkosírás),
s talán nem véletlen az sem, hogy ennek első jelentkezése e kötetben éppen
egy "optikaprofesszor" hatásának is köszönhető ("Örök jelenidőben" -
Egy félreolvasott Ferencz Győző-sorra).
A megismerhetőség,
azonosság bölcseleti kételyei nemcsak a képek vizuális hitelességében gondolkodó,
hanem a szavak megjelenítő képességét is kételkedve mérlegelő művészi ábrázolás
apropóján válnak termékeny feszültségforrássá költőnk számára. Szabó T.
Anna - több verse (Szél, hold, eső, "Örök jelenidőben", Sirályfényképezés,
Balaton) tanúsága szerint - csatlakozik a nyelvkritikai bölcselethez,
s bár művei ilyen értelemben nem közvetlen tematizáltságúak vagy experimen-
tálisak, van, ahol a problematika mégis hangsúlyozottan jelenik meg (Autófókusz,
"A tiszta ismeret", Napóra, Másképpen látás), egy alkalommal pedig
az alkotó sajátos nyelvi próbát tesz, a kimondás nélküli közölhetőség terrénumát
az izolálás és a repetíció módszerével felderítendő:
úszni (láthatár) úszni (könnyű
fény)
úszni (súlytalan) úszni (víz színén)
úszni (nincs a part) úszni (alkonyul)
úszni (messzeség) úszni (szótlanul)
(Balaton)
S ha már a kimondhatatlan megjelenítése
bölcseleti alapon is fontos a költő számára, nem tekinthető véletlenszerűnek,
hogy a szöveg gyakorta paradox módon fogalmazza meg, szemlélteti a jelenségek
kettős, ellentmondásos, dialektikus természetét: "Üres tükör legyél,
ha nézni kell", "egyhelyben áll, ki menekül", "ami nem övé, nem ismerheti
- / és ami övé: már nem az, ami", "Akkor tehát ilyen / vagyok, ha nem vagyok",
"Az idő, ég a víz fölött, / múlik és megmarad", "A tér / romlik és újul,
de nem változik".
Érdekes, hogy
bár elvben az ismeretelméleti képlékenység bölcselete annak ellentmondani
látszik, költőnknél mégis gyakori az aforisztikus megnyilatkozás. A tömörség,
sőt az olykor sziká- ran leredukált nyelv számomra Pilinszky világával
való rokonsá- got idéz, s ehhez a feltételezéshez kapcsolnám elsősorban,
hogy Szabó T. Anna gondolkodásmódja az egzisztencializmushoz közeli vonásokat
is mutat. Előző kötetéről szólva Mesterházy Mónika már hangsúlyozta, hogy
a versekben erős és egyetemes szorongásélmény mutatkozik meg (Holmi,
1999/9.), s ez karakteresen jelen van az új kötetben is. A motivikus
áthallások (fekete szorongás, rácsok, viszolygás, sötét, éjszaka, sivatag)
mellett a szövegek rövidsége, érzékletessé tett fogalmisága, gyakorta egysoros
vagy még rövidebb mondatainak feszültség- intenzitása szintén e kapcsolat
meglétét valószínűsíti.
Állandóság
és változás, sötétség és fény mitikus távlatokba visszanyúló dialektikájával
párhuzamosan elmúlás és élet kettősének egymásra hatása, kapcsolatuk permanenciája,
ciklikussága is fontos témája e költeményeknek. Úgy tűnik, a bölcseleti
alapkérdések szemlélése terén ebben jelentkezik a legteljesebb szintézis,
mely motivikusan az immanens folytonosságot szemlélteti, s bár a Vörösmarty-féle
idő- és történetbölcselet rokonsága itt is érzékelhető, a problematika
megjelenítésével járó nyugtalanság mégis megnyugvásközelibb, szkepszise
feloldhatóbb, mint az Előszó már megidézett látásmódjáé. Azt is
látnunk kell azonban, hogy a könyvbéli szövegek e téren egy változásfolyamat
végigkövetésének feladatát is megkapták, s míg a kötetkompozíció centrumában
elhelyezett opusok (egyáltalán: a középső versciklus egésze) a szemléletmódbeli,
hangulati mélypont árnyalt érzékeltetésével hatnak, addig - hosszú felvezetés
után - a kötetzáró versek alapvető fordulat megérlelődésének és bekövetkezésének
folya- matát teszik követhetővé. (Az említett végleteket tükrözik a fény-sötét
motivikus szinonimacsoportok szövegeken és ciklu- sokon belüli előfordulási
arányának végletei: a Sötétkamra című ciklusban ez 3 a 8-hoz, az
Előhívás címűben már 2 az 1-hez, de még szemléletesebb, ha kiemeljük
a középütt elhelyezett Éjjeli lomb - Baba-jaga - Boszorkánydal vershármas
0:12-es, illetve a záróvers 6:1-es motivikus arányait. A versek többségében
őszt vagy telet idéző képeket találunk, a Fény mint kulcsvers azonban
a húsvét kapcsán a tavaszt idézi.)
A három versciklus
összeállítása egyébként a fényképkészítés stádiumaihoz kötődik olyan módon,
hogy egy-egy kulcsvers címe motivikus cikuscímmé is előlép (Autofókusz,
Sötétkamra, Előhívás), egyszersmind modellezve, miféle szerepeket kap
a fény a látás és a láttatás folyamatában. Ennél közvetlenebb kapcsolatban
áll a fotózással a Népstadion metró-megálló nyolcrészes kisciklusa,
amely Moholy Nagy László nyomán a képi látás módozatait tematizálva a képrögzítés
nyelvi metodikáját hozza kapcsolatba a különböző fotótechnikákkal. Szabó
T. Anna tudatos szerkesztéstechnikája ciklusokon belül főként a szomszédság
motivikus-hangulati analógiájának koherenciájára épül, de fontosak a távolabbi
kapcsolódások (pl. Pillanatképek - Hamu) csakúgy, mint a kötetek
közti motivikus-tematikus összeköttetés (Vonat - Kísérlet borral és
gyertyával; Nyírfa - Este; Lakás - Új lakás stb.), melyet kiegészítő
jelleggel támaszt alá a háromszor négysoros szövegalakzatok kedvelése,
a leíró szövegek és szövegrészek rendszeres szerepeltetése, illetve a szerep
szerinti vagy az (ön)megszólító versbeszéd jelentkezése.
Vajon tanulni
kell-e még a tavaszi fényeket is, melyek sugárkévéje a hentespultokon a
csúszós szívek és májak élénkvörösében, egy karnyi vastag marhagége vagy
a pacal csipkefehérjében, dagadó tüdő nyálkásrózsaszínjében vagy éppen
hagymák püspöklilájában, temetői beroskadt hátú kőangyalok fehérségében
szórja szét spektrumát? A groteszkbe hajló, ironizáló búcsúzás elgondolkodtatja
az olvasót, aki azért szívesen megadja magát a bizsergető nap, a - nemcsak
halotti gyertyák, de - győzelmi fáklyák, a fákban őrjöngve keringő nedvek,
a zengő madárdal erejének, bár bizonyára felfokozott kíváncsisággal azt
szeretné, ha máris kezébe vehetné még teljesebb bizonyosságot várva-remélve
Szabó T. Anna következő verseskötetét... (Magvető Könyvkiadó, Bp. 2002) |
|