|
FEKETE
J. JÓZSEF
Táborírás
Vass Tibor: Előzuhany
kötelező
Vass Tibor számára a költészet teljesen
személyes ügy, mostani kötetében kissé familiáris jellegű, de mégis önközpontú
cselek- vés, amely nem titkoltan a kielégülést szolgálja önkörének vonzá-
sában. Mondanám, versteremtő libidóját legyezgeti vele, ha ekkora képzavart
össze lehetne hordani csak azért, mert ebben a pillanatban éppen e fogalmakkal
fejezhetem ki legplasztikusab- ban azt, amit kötete kapcsán érzek. Ám -
kérdezem is azonnal -, ha a költőnek lehetett akkora bátorsága, hogy a
neki tetsző parancsformulát - Előzuhany kötelező -, (így, felkiáltójel
nélkül) címbe foglalja, sejtésem szerint nem valami mély tanulság ked-
véért, hanem csupán azért, mert verseskötet címeként meglepő, hangulatos,
van valami csalogató holdudvara, egyszerűen jól hangzik, tetszett a költőnek
a berekfűrdői medencék mellett látható tábla, akkor a kritika miért ne
élhetne a neki tetsző kép- zavar hangulatkeltő és gondolkodásra serkentő
erejével? Persze, azért hamis a dolog. Vass Tibor számára a művészet mégsem
önmagáért való kéj, hanem cselekvés, aktivizmus.
Egy tábla
a medence mellett. Ám nem lényegtelen, hogy hol, mint ahogy az sem, hogy
ki vette annyira komolyan ezt a felszólítást, hogy nyomban verseskötetet
írt belőle, róla, illetve kapcsán. Ettől személyes az ügy. Önéletrajzi
Ich-letés. Olyannyira személyes és olyannyira önéletrajzi, hogy "a szerző
véleménye feltétlenül megegyezik a versekben foglaltakkal", illetve, hogy
"a versek valóságtartalmát a szerző folyamatosan vizsgálja, azokért felelősséget
vállal". Vége tehát a mellébeszélés- nek, a gondolati ambivalenciának,
a szándékosan polifonikusra hangolt poézisnek - itt szavatolt portéka kerül
ki a mester keze alól ("Parnasszusa a miskolci Avas, / Versre, Új Holnapra
ébred a Vass. / Nem lírai lőre - igazi bor, / Mit laptopjából szüretel
Tibor." - Körmendi Lajos: vasstibi), hermeneutikai bizonyosság:
lacafaca helyett arra figyeljen az olvasó, amit Tibi leírt, ne a dupla
sorközök barázdáiban tévelyegjen, ne szépséget és költőiséget keressen,
hanem fogadja el a vers szövegét annak, ami: alkotói megnyilatkozásnak;
a jelentést kereső (szó)játék terének, a szóbűvészkedés porondjának, a
lírai én Ich-lető terrénumának.
Az 1968-ban
született szerző nem pusztán a költészet elkötelezettje, bár az elmúlt
években sorjázó kötetei, meg az a tény, hogy a Parnasszus költészeti
folyóirat olvasószerkesztője, és szerkesztője az Új Holnap művészeti,
irodalmi, társadalmi folyóiratnak, mindenképpen irodalomközpontú érdeklődésről
árulkodnak. A költészet mellett vasstibi jeleskedik prózaírásban és publicisztikában
is, de még inkább a vizuális művészetekben, mindenek előtt a küldeményművészet
és a fotó terén, közben jeles projektumokat folytat a világháló adta lehetőségek
útján is, bizonyítván, hogy akárcsak a mail art, úgy az Internet köreiben
sincsenek határok, mindannyian valahol ott vagyunk ugyanannak a falunak
a valamelyik szélén, és lassan megtanuljuk beszélni egymás nyelvét.
Vass Tibor
vizuális érzékenységének köszönheti, hogy észrevette a medence melletti
táblát, és hogy az élményt egy vizuális szempontból is kiválóan megoldott
könyvben adta közre.
Egy tábla
a bereki medencék mellett, ami ihletőként együtt- fürdőzésre hívja a szerzőt
és az olvasót; a költőt, aki tábort verni érkezett a fürdőbe, de a munkanapokat
megelőző és követő hétvégét családostól "a tulajdonosnő szíves invitálására
a Fürdő utcai Mária Zsófia Lakban" töltötte, és az olvasót, aki már a kötet
szellemes bevezetőjéből megtudja, hogy a Lakban "folyton szólt a boniem,
és a fiam úgy táncolt rá, ahogy én annak idején". Nincs mellébeszélés,
nincs metafizika, csak pontosan rögzíthető tények vannak, amelyek a rögzítésük
által hoznak létre magas- feszültségű erőteret, amelyben versbe transzponálódik
a szemé- lyesség és a tárgyilagosság. Meg a szójáték. Különben majdnem
naplóvá válik a vers, narratív gesztussá, amit a történetmondó humora,
iróniája, nyelvi szellemessége - s nem utolsó sorban a mindent "beirodalmazó"
szándéka - lendít át versbe. Vas Ti- bornak egyszerűen jól áll ez a jópofa
beirodalmazó törekvés, ami azon a felismerésen túlmenően, hogy tulajdonképpen
minden beirodalmozandó, ezt a teremtés hét munkanapja alatt - ennyi verset
tartalmaz a kötet -, meg is kívánja valósítani. Itt versírás lesz, és kész
- mondhatná, de inkább azt írja: "táborírás" törté- nik, de nagyon eltökélten.
Erre a felfokozott költői tudatosságra jellemző, hogy még a tábor kezdete
előtt megírta a Mária Zsófia Lak falán elhelyezendő emléktábla szövegét:
"2002. szeptember 8-án itt szállt meg Vass Tibor, / és erről a helyről
gyönyörködött / az ég kékjében, / s azt írta a Mária Zsófia Lak ihletésében
az égről, / hogy rezidenciánkék, itt szín- / lelte ezt a kifejezést / és
szólt közben / körös-körül a boniem."
A "sajátélet-beirodalmazó",
önreflektált Vass Tibor "a Vass-élet / gondosan válogatott alapanyagaiból
/ készített szöveg szerzője / újdonság- / számba // menő alak, // szép
pacák / tarkította / költő-kény- / szerképzet, / itt írásjel jön, az a
vessző, / paripa." S ebben a tempóban nyargal a vers, leleményesen, szóviccesen,
nem egy ügyes megoldásával kacajt fakasztóan, szinte feledtetve, hogy ennek
az önbeirodalmazásnak komoly tétje van: a szerző élete. Vass Tiboré és
vasstibié egyszerre, hiszen ebben a költészetben egybevágóságig fedi egymást
a szerző és a szerzői funkció, az entitások csupán aszerint különíthetőek
el, hogy az előbbi még nem, az utóbbi pedig már beirodalmaztatott. Az idő
választja el a kettőt egymástól, a szerzői megmunkálás aktusának utólagossága
fordítja irodalomba a szerzői entitást és identitást, aki a könyv elején
egy fotón tagadhatatlanul azonosítható figuraként is megjelenik a túlorros
és túlszőrős kutyával, vasviszkivel, akit éppen a könyv ajánlását írva
siratott el a szerző. Túljátszottság, túlszerepeltetés és túlszereplés
lenne az, amit Vass Tibor művel a költészetében? Aligha, hiszen az öntematizálás
narratív poétikájának kialakí- tásában fontos helye van a büszkeséggel
átitatott öntudatosság harsány kivetítésének, nyomatékosításának, ismételt
megerősí- tésének. A költő élményszámba megy a maga számára. A többi már
mérték kérdése: miként képes a szerző nyelvileg szabályozni az áramló én-séget.
Ehhez van jó érzéke vasstibinek. Nála egyszerűen hatóerővel telítődnek
a hétköznapi banalitások: semmit se magasztosít fel, mégis hatnak nála
a dolgok. Bátran használja a nyelvet, hiszen versírás közben a nyelv az
egyedüli támasza, költeményének hitelessége éppen azáltal mérhető le, hogy
nyelvileg időzik el a versben - minden porcikájában, ízig-vérig a nyelvben/versben
él: "szótestépítő, / terro- és motorizált szövegfaragó, eldobható szórágó",
"jelentés-újra- hasznosító" alkotói funkciója áttetszik az életen, vagy
ha a másik irányból szemléljük, az élet tetszik át a költészetén. A könyv
hat hosszúverse és egy rövid darabja kivétel nélkül az írótábor történéseiből
indukálódik, két költeményben azonban a többinél magasabbra hág a teremtő
indulat. A Lakos versben a beiro- dalmazó feladat mellett egy olyan irodalmi(as)
feladatot is kitűz maga elé, amely által a narratív struktúrán túlmenően
a költőt bombázó benyomásokat ("a szállásadónő hangjába beleírtakat") is,
vagyis az alanyi élményeket is maradéktalanul megragadja ("nekem ki kell
írni ide vissza") a költemény, amit a szóteremtés mellett olyan keresetlen
eszközökkel valósít meg, mint a szituációhoz való visszatérés, és az ismétlés.
A Patronköltős közéleti vers alaphelyzete az iménti ellentéte: egy
nagyon is az egyénre, a személyre települő esemény, tapasztalat, aktus
és folyamatos lefojtás személyes élményét magához közel engedve ugyan,
de távolságtartással, személyeskedés nélkül, a maga partikularitásán túllépve,
általános érvényű költői élmény tapasztalataként közölje. Mindkét esetben
sikerrel oldotta meg a költői feladatot, azzal, hogy pusztán a nyelvre
hagyatkozott, a (nyelvi) játék lehetőségeit aknázta ki, tehát az írói entitás
felül- kerekedett az alanyi elmagányosodásában központba kerülő valós én
hangulati-érzelmi indulatán.
Úgy vélem,
nem bűn azt állítani egy verseskönyvről, hogy szórakoztató. Az irodalomnak
és az irodalmiságnak ugyanis nem mércéje a komor hangütés és az élet gondjai
feletti kesergés, Vass Tibor verseszményének esetében meg éppenséggel nem.
Játékossága, egyik szavát a másikba öltő szócsavarásai, humora, iróniája,
a karikaturális hatást kiváltó ismétlései ellenére komoly költészet
Vass Tibor munkája, hiszen óriási a tétje: vasstibi "beirodalmazása". Mostani
táborírása kétséget kizáróan azt bizonyítja, hogy a szerző ezt a tétet
halálkomolyan kezeli, cél- jának eléréséhez kellő tehetséggel rendelkezik.
(Bereki Irodalmi Társaság, Berekfürdő 2002)
|
|