|
WEHNER
TIBOR
Textilművészeti
kiállítások, 2002
Szövésvariációk elvont motívumokra
- Prohászka Margit
Prohászka Margit textiltervező iparművész
Budapesten, a Kispesti Vigadó Galériájában rendezett tavaszi kiállítása,
a tárlaton felvonultatott munkák együttese egy több mint négy évtizedet
felölelő munkásság utolsó húsz esztendejének törekvéseibe adott bepillantást.
A művész ezen válogatása így természetesen nem foglalhatta össze, nem összegezhette
az életművet, csak mintegy felvillanthatta azon szerteágazó, változatos
művészeti tevékenységének jellemzőit, amely ugyanakkor számos egységesítő
jegyet is hordoz - így rajzolva meg egy karakteres textilművészeti világot
építő művész alkotói portréját.
Talán a legfontosabb,
a legjellemzőbb vonása ennek az alkotói portrénak, hogy Prohászka Margit
mind az alkalmazott, az ún. ipari textil, mind az autonóm, a szuverén művészi
elképzelések jegyében megszülető kompozíciók művészeként is aktívan tevékenykedett
és tevékenykedik. Ez a kettős vonzódás kétféle, gyakran egymással ellentétes
alkotói magatartást követel a művésztől a főiskolai tanulmányainak lezárulása,
1959 óta. Az alkalmazott, az ipari textilművészeti tervezőmunka a korlátok,
az alkalmazkodások, a szűkre szabott feltételek, az önálló elképzelések
nehéz megvalósíthatóságának szférája, míg az autonóm textil a szabadság,
a függetlenség, a korlátlan kísérletezések, az ismeretlen területek felfedezésének
tartománya. Az alkalmazott munka olyan feladat, amelyet szigorú feltételek
között kell teljesíteni, míg az autonóm alkotás maga a fantáziatobzódás,
az alkotói szárnyalás. A kispesti tárlat művei azt tanúsították, hogy Prohászka
Margit mindkét területen elmélyülten és avatottan, a lehetőségeket maximálisan
kiaknázva dolgozott és dolgozik. Egyedi kivitelezésű, a művész kezenyomát
hordozó falitextilek - vagy inkább textildomborművek - karakterizálják
az elvont motívumokra hangolt műalakítási metódusát, de ugyanígy egyéni
jegyekkel képes felruházni a tervezőasztalon megkomponált, a gyári kivitelezésű,
alkalmazott, funkcionális textiljeit. Az egyedi kivitelű kompozíciók és
a nagy tömegben gyártott anyagok közös vonása a technikai azonosság: a
szövés, illetve a szövésfajták nagy változatosságú körének sokszor egyedi
alkalmazása. E technika variatív felhasználásával őrzi évtizedek óta Prohászka
Margit munkássága egységét, s teremti meg egyúttal tartózkodó sokszínűségét,
finom változatosságát.
Prohászka
Margit pályájának alakulásában meghatározó jelentőségű volt 1963 és 1991
között a Latex - a Lakástextil Vállalat - textilművészeti Stúdiója, amelynek
tagjaként megannyi bútorszövetet, függönyt, terítőt, takarót és szőnyeget
tervezett. E munkák közül számos tervben maradt, több csak prototípusként
létezett, de rendkívül sok, döntő hányada könnyűipari felhasz- nálásra,
kereskedelmi forgalomba került, a lakberendezésben, a háztartásokban, a
belső terekben alkalmazott anyag volt: a művész archívuma egy művészpálya
állomásaiként, s egyszer- smind egy kor lenyomataként is őrzi ezeket a
textileket. Mint a közelmúlt két évtizedének terméséből válogatott, az
ezredforduló éveiben tovább már nem gyarapodó, a tárlaton bemutatott anyagok
is oly hűen reprezentálták, e munkák lelke, alapeleme az a minta, amelynek
motívumait Prohászka Margit a síkgeometrikus formarend világában, illetve
alapelemeinek variációiban lelte meg. A színek és a formák által szerveződő
motívumsorolást, a konstruktív szellemiséget sugárzó kompozí- ciókat szemlélve
az avatatlan szemlélő nem is gondol arra, hogy milyen fontos összetevői
vannak egy-egy harmóniát sugárzó, vagy érzékeny vibrálást keltő, a környezetével
együtt megszólaló, vagy abban hangsúlyt teremtő anyagnak: a fonalvastagságnak,
a fonalsűrűségnek, az egymás mellett használt színeknek, az alapanyagok
minőségének - Prohászka Margit műveiben e tényezőket mindig tökéletes összhangba
hangolja.
Bár néhány
kisebb, térbe helyezett kompozíció is szerves alkotórésze volt a kollekciónak,
Prohászka Margit művei mégis a textilművészet több évszázados hagyományát,
a síkhoz, a falhoz való illeszkedését, illetve a tárgyak beborításához
kötődő jellegét őrzik. A mindig kizárólag természetes anyagokat felhasználó
autonóm kompozíciók azonban, síkszerűségük ellenére gazdag változatosságú
felületkialakításúak: esetenként eleven hatású textildomborművekként szemlélhetők.
És itt megintcsak egy, az alkotómódszer lényeges vonását jelző mozzanatra
kell hivatkoznunk: a Prohászka-textilfaliképek tartózkodó színvilágát,
visszafogott, nyers, vagy inkább pasztell színeit, az egyetlen színnel
és árnyalataival komponált művek hatásvilágát az alapsíkból kiemelkedő
ugyancsak szőtt motívumok, esetenként az áttörések fokozzák, s a kompozíciókat
csaknem minden munka esetében az eltérő szövéstechnikákból eredő felületkialakítás
változatossága élteti. Az alkalmazott textilek világos, áttekinthető, és
elsősorban a dekorativitást szolgáló - gyökereit, tradícióit vizsgálva
népművészeti forrásra visszavezethető - motívumrendszerével szemben az
autonóm művek kifejezése elvontságokba, a szimbólumok, a jelképek, a metaforák
világába emelkedő: egy-egy a teljességet, de a bezártságot is szimbolizáló
kör, s ennek áttörése, áthatása a művész egyéni sorsához kötődő tartalmakat,
s egyúttal a kor emberének ambivalenciákban játszó életérzéseivel rokonítható
szellemiséget is megfogalmaznak.
Prohászka
Margit kiállításával, egy konzekvens életmű alkotásainak felsorakoztatásával
egyúttal Kispest is ünnepelt: ünnepelte a városrész művész-szülöttét, az
alkotót, akinek életútja több mint hat évtizede elszakíthatatlan szálakkal
ide kötődik. Tíz évvel ezelőtt, a Nagy Balogh János Kiállítóteremben rendezett
kiállítása kapcsán Szabolcsi Hedvig - az ágazat mostoha sorsát illusztrálandó
- az iparművész, az ipari művész magányosságáról értekezett. Nos 2002-re
a körülmények, az alkotólehetőségek még reménytelenebbekké váltak, de az
iparművész magányosságát némiképp azért oldja a befogadókkal való találkozás
lehetősége: Prohászka Margit egy finom szépségekben játszó, tartalmas műegyüttessel
köszöntötte szűkebb pátriája közönségét.
Mint a mintakárpit - Regős Anna
"Recseg-ropog napjainkban a művészeti
klasszifikáció és vele a művészeti ágak, műfajok hierarchiájának egykoron
stabil építménye. Többek között ez tette lehetővé, hogy egy elsiratott,
eltemetett, a dicső vagy éppen dicstelen, de mindenképpen a múlttal összefüggésbe
hozott műfaj, akár egy főnixmadár, feltámadjon hamvaiból, s a kilencvenes
években vitalitással telítve visszatérjen a kortárs művészeti színtérre.
A visszatérés, még inkább annak elfogadtatása nem is olyan egyszerű és
magától értetődő folyamat egy, a kívánalmak szintjén mozgékony és nyitott,
a valóságban azonban gyakorta megörökölt klisék, kiüresedett sztereotípiák
által befolyásolt kortárs művészeti színtérre." - írta András Edit művészettörténész
a 2001-es, a budapesti Szépművészeti Múzeumban rendezett nemzetközi kárpitkiállítás
katalógusának bevezetőjében. E nagy kárpitművészeti reneszánszba csak nagy-nagy
fenntartásokkal, a speciális jellemzők mérlegelésével és megjelölésével
illeszthetők be Regős Anna legújabb alkotásai - amelyeket a Szentendrei
Képtárban 2002 tavaszán tárt közönség elé -, még akkor is, ha kiállításának
címéül a talányos Mintakárpitok-fogalmat választotta. A klasszikus
kárpit-meghatározással ugyanis - amely bútorok szövött vagy hímzett szövetborításaként,
szövőszéken szőtt mintás selyemszövetként vagy nyomottanyagként, falikárpitként
pedig falat takaró, festéssel vagy nyomással mintázott bőrborításként,
illetve gyapjúfonálból szövött képes ábrázolásként vált évszázadok során
erőteljes műformává és művészettörténeti fogalommá -, nos e kritériumokkal
aligha közelíthetjük meg, jellemezhetjük Regős Anna különös anyagokat és
szerkezeteket felvonultató és rendhagyó, de mégiscsak valamifajta textilmű-
vészeti logika, rend, rendszer szellemében létrehozott, szövedékszerűen
komponált alkotásait.
A klasszikus
értékrendtől való elszakadás - és a hagyományokkal való, rejtett kapcsolattartás
- egyik magyarázatát e művek, illetve Regős Anna pályájának korszakba-ágyazottságával
magyarázhatjuk. Ez a művész a budapesti Iparművészeti Főiskoláról kilépvén
a nyolcvanas évek közepén kezdte meg munkásságát, akkor, amikor a magyar
textilművészet avantgárdjának hulláma elült, amikor a kísérletezésekben
és újításokban, új szemléletű kompozíciókban, a más művészeti területek
eszközeit és jelenségeit integráló és szintetizáló kezdeményezésekben oly
gazdag és termékeny korszak kifulladt vagy lezárult, s amikor az ágazatot
ért megrázkódtatások feldolgozásának, érlelésének kevésbé látványos időszaka
következett. Ez a meditatív periódus a kezdetben elsősorban funkcionális,
használati textileket készítő, a foltvarrás magyarországi térnyerésében
oly tevékeny szerepet vállaló Regős Anna számára valamikor a kilencvenes
évtized közepén ért véget: ekkor alkotta meg azokat az első textil-falkép-kollázsait,
amelyekben a szövött-varrott-festett anyagok mellett fémeket, tárgyakat,
különböző alkatrészeket, részegységeket is a síkszerűségek és a térbeliségek
határán egyensúlyozó alkotásaiba komponált.
Bár néhány
visszafogott, egy-egy képzőművészeti alkotás által ihletett alkalmazott
textilnemű, asztalterítő is bemutatóteret kapott a szentendrei kollekcióban,
a fő hangsúly azonban a hajtogatással, varrással és szegecseléssel készített,
ismétlődő és variatív minta-elemeket felsorakoztató faltextileken és az
első generációs kompjúterpanelek és evőeszközök - különböző színű fémszálakkal
megerősített és színezett szövedékekre applikált - kollázs-együttesein
volt. Különös rész-egész-viszonyok, állandóság és váltakozás-ritmusok,
összefonódások és autonomitások, egységesülések és egymástól való elválások,
áttekinthetőségek és bonyolult motívumburjánzások teremtik meg e művek
kaotikus rendjét. A mintaalkotó, ismétlődő, és ismétlődésük révén változásokat
indukáló motívumokra hangolt hajtogatott-varrott-szegecselt textil-falképek
optikai villódzásokat is keltenek. A körök, a háromszögek, a négy- és hatszögek
egymás mellé, alá- és föléhelyezésével, sorozásával, a textilrétegek takarásával
és feltárásával, az élénkséget mindig kerülő, tartózkodó színváltakozásokkal
mintha geometrikus elemekkel játszott, önfeledt dekorativitásokban tobzódó
játékokat, elvont képi játszmákat szemlélnénk.
Lehet, hogy
Regős Anna szentendrei együttesének munkái között a látogató a klasszikus
díszítőmotívumok egyéni alkotói leleménnyel való alkalmazására figyelt
fel, de lehet az is, hogy inkább a gyorsan avuló informatikai csúcstechnológia
titokzatosságokat rejtő alkatrészeinek és a rusztikus vízcsaptömítések
dekorativitásokban fürdő találkozásának varázslatos bája bűvölte el. Megeshetett,
hogy a műveket szemlélő a műszaki rendszerek ismeretlen szépségében gyönyörködött,
esetleg az egyre gyorsabban és gyorsabban meghaladt technikai újítás rekvizitumainak
szemétdombra vetettsége, és a másodlagos leleményes alkalmazása feletti
tűnődés befogadói útját választotta. Az értelmezési és elmélyülési lehetőségek
tehát továbbra is tágasak és korlátozatlanok: vagyis Regős Anna, akinek
másfél évtizedes munkásságát a változatos műteremtés, az új textilművészeti
terrénumok felfedezése jellemezte, az ezredforduló éveiben is a korábbi
alkotóperiódusok szellemiségével, ötletgazdagságával és frissességével
áthatottan készíti új és új műveit.
Puha, lágy, kemény, nyers -
Karattur Katalin és Kiss Katalin
A kortárs magyar iparművészet - illetve
képzőművészet - két, egymással évtizedek óta szoros baráti és szakmai kapcsolatot
tartó alkotója mutatkozott be 2002. őszén a budapesti Csepel Galériában
rendezett kiállításon: az eredeti szakmája szellemében rendszerint alkalmazott
bőrmunkákat készítő, de a textilművészeti fórumokon is rendszeresen fellépő
Karattur Katalin, és az ipari, az alkalmazott textil területén, megannyi
ágazatában hivatásszerűen tevékenykedő, de autonóm kompozíciókat is alkotó
textilművész, Kiss Katalin. A két önálló egységet teremtő kollekció egymástól
független mű-világokat tárt a látogató elé: Karattur Katalin elvont, a
természet-élményt, a természet-emlékeket áttételesen őrző dekoratív papírmunkákat,
Kiss Katalin tradicionális, a képi ábrázolás konvenciójához kapcsolható
falikárpitokat és hímzett textil-faliképeket mutatott be.
Karattur Katalin
néhány esztendővel ezelőtt egy Komárom- Esztergom megyei művésztelepen,
Gyermelyen ismerkedett meg a papírmassza viszonylag könnyen alakítható,
mintázható, keménnyé megszilárduló anyagával, s alkotásaival csatlakozott
azon magyar művészek csapatához, akik a papírral, ezzel az egyszerre köznapi
és különleges anyag feldolgozásával, megformálásával alkotják meg műveiket.
A papírművészeknek - akiknek munkáiban a papír nem csupán másodlagos szerepű
hordozó felületként, hanem lényegi mű-összetevőként van jelen - napjainkban
kitűnő alkotókat tömörítő társasága, egyesülete működik, s Kaposváron rendszeresen,
vissza-visszatérőn megrendezésre kerülő kiállítási fórum az Országos Papírművészeti
Kiállítás, ahol 1999-ben Karattur Katalin a Csepelen is kiállított Kékazégészöldafű
című kompozíciójával nyerte el a seregszemle fődíját. A massza, az alapanyag
tömeggé és testté való alakíthatósága, könnyű volta, tartóssága, felületi
változatossága, színezhetősége miatt a papír különleges plasztikai matériaként
használható, s mint a most felvonultatott műegyüttes is bizonyította, Karattur
Katalin elsősorban a plaszticitást és a festői effektusokat egyesítő kitűnő
lehetőségeket aknázza ki a domborművek logikája szerint a falra applikált,
sok-sok kis domború formából összeállított, és a tojás-, vagy gumó- alakzatokat
idéző, nagyobb térformákból felsorakoztatott műveivel. Kékazégészöldafű
című, nyolc elemből álló kompozíciónak intenzív térszervező, a teret
betöltő-átható funkciója van, s ugyanígy túllép a bensőséges hatóerők közegén
a meghajló körvonalakkal határolt ovális lapokból szerkesztett domborműegyüttes
is: az amorf formákban, a pasztell színekben visszafogott, de mégis intenzív
dekoratív kifejezések élednek. Nem feledkezhetünk meg a részletek világáról
sem: arról, hogy a kis papírtesteket határoló körvonal-formák hol amőbaszerűek,
hol a hosszúkás ovális és a körforma között váltakozón ismétlődnek, s teremtenek
nagyvonalú arány-viszonyokat, téri ütemrendszereket: a szabályosságok és
a szabálytalanságok játékos szövetét. És ha még közelebb lépünk e papírművekhez,
akkor gyönyörködhetünk a felületek rücskös, puhán durva változatosságaiban,
s a "tojások" szín-váltakozásaiban, a színrétegek felfejtődéseiben, az
üreges test-feltárulásokban: felismerhetjük, hogy érdességekkel feleselő
lágyságok, finom játékosságok éltetik ezt a mű-sorozatot. Csepelen a művek
önértékeinek felfedezésén túl a látogató Karattur Katalin több alkotássorból
felfűződő műegyüttesét térberendezésként is értelmezhette: munkáival a
művész a kiállítótermet üde, egységes atmoszférájú, átható sugárzású plasztikai
közeggé avatta.
Kiss Katalin
megtartva a falikárpit, a falhoz simuló textil hagyományos pozícióját két,
egymástól mind kifejezésében, mind technikájában ellentétes jellegű műcsoportot
tárt közönség elé. A kopár tájakat fel- és megidéző, a klasszikus gobelin-technikával
szőtt faliképek érzékeny, már-már festői minőségű eszközrendszerrel élő
alkotások. A horizontvonal kiemelt, határozott vízszintes hangsúlya fűzi
össze ezt a három kárpitot, amely egy-egy őszi barnákba és téli hótakaróba
burkolózó földi sík vidéket, és a végtelenben úszó vízfelületet jelenít
meg. A művek által megragadott világ leírásának csupán egyik lehetséges
módozata ez: ugyanígy értelmezhetjük e kompozíciókat elvont, csak színekkel
és foltokkal, s egy vízszintes vonallal hangsúlyozott, olyan költői látomásokként
is, amelyekben talányos színátmenetek, fény-átszüremlések, elsötétülések
és kivilágosodások sejtelmességekkel áthatott közege tárul fel. E bensőséges
atmoszférát árasztó munkák mellett keményeknek és nyerseknek hatnak Kiss
Katalin hímzett faliképei, amelyek ugyancsak talányokban bővelkedő alkotások.
Fontosak e művek előképei: a már-már népművészetté oldódó, az egy-egy mai
lakásbelsőben még napjainkban is fellelhető és aktív szerepet játszó naiv-népies-giccses
falvédők, amelyeknek eredeti feliratait, bárgyú versikéit alkotásain megtartotta
a művész, mint ahogy megőrizte a sziluettel jelzett alakok és tárgyak puritán
megjelenítő módszerét is. Ám Kiss Katalin falvédő-textil-faliképein felbomlanak
az édeskés látszatharmóniák, az alakok és a tárgyak kimozdulnak eredeti
helyzetükből, eltorzulnak a formák, mindent átitat valami izgatott, vibráló
expresszivitás. A nagy fehér - vagy szürke - textilfelületen egyenes, éles,
szögekben találkozó vonalakból rögzülnek a hímzett motívumalkotó körvonalak,
amely motívumok között művészettörténeti idézetek, és a jelenkor tipikus
jelenségei, alakjai is felbukkannak. A falvédő-forma és az abszurd, kesernyésen
ironikus jelenet-idézések, a falvédőre átemelt középkori falkárpit-motívum,
az egyszarvú és a 20. század végi mozihős Batman találkozása különös disszonanciákat
keltő világáról egy néhány éve megjelent beszélgetésben így vallott a művész:
"Régóta szeretem, gyűjtöm a falvédőket, bugyuta versikéikkel együtt. Úgy
éreztem, hogy ma, amikor minden érték elvész és olykor a giccs is értékké
válik, és a harsányság túlkiabálja a szelídséget, ezt meg lehet csinálni,
hátha valakit ráébreszt a további ellentmondásokra." És ha úgy éreztük,
hogy ebből az ellentmondásokkal terhelt, feszült közegből ki kell hátrálnunk,
akkor Csepelen szerencsére visszatérhettünk a kárpitok nagy nyugalmakat,
rejtelmes szépségeket összpontosító műveihez.
A természet,
a növények, a virágok által inspirált színes Karattur-papírmunkák, és a
formai-technikai és tartalmi hagyományt egyéni módon újraértelmező Kiss
Katalin-textilkompozíciók érett együttese kortárs művészetünk két karakteresen
egyéni arculatú alkotójának portréját rajzolta meg a Csepel Galéria kiállításán.
A két művész - az ipar- és a képzőművészet határmezsgyéjén egyensúlyozó
- műveit egyszersmind finom, érzelmi-gondolati érzékenységekben játszó,
az ezredforduló kíméletlen, meghökkentő, embertelen kihívásaira adott reflexiókként
is minősíthette a kiállítás látogatója.
|
|