Sajátnapló/Azúrkék álmok
MÁJUS ELSEJE. Ennek a napnak, nevezzük
ünnepnek, az alkalmából kénytelen vagyok végigdolgozni a napot, holnap
le kell adnom a komplett szám korrektúráját. Kint ülök tehát a teraszom,
ebédig, majd a kertben, ebéd után, és félmeztelenül izzadok a nap sugaraitól
vagy - ki tudja? - a korrigálandó szövegektől.
MÁJUS MÁSODIKA. Terjesztési nap, mint
mindig a hónap első munkanapja, Imrével, főnökömmel rójuk Budapest utcáit
és külterületi raktárait. Közben egy-két antikvárium vagy könyvesbolt,
hogy motiváció is legyen. Délután Győr, a Tenger-számok (három szám egy
dobozban) bemutatója. Késésben vagyunk, mint mindig, ha fotós barátommal
megyek, és a sietség meg is hozza eredményét, még Tata határában megbüntetik
gyorshajtásért. A bemutató alkalmából rendezett beszélgetésen, a múzeumi
képtárban a hosszú asztal mögött jó néhány olyan ember ül, akit nagyon
lehet szeretni. Jól sikerül az "est", a mellettem ülő Tolnai Ottó arról
mesél, hogyan nem lett ez idáig tengerparti háza, noha már többször is
tulajdonosnak érezte magát. Talán nem is baj, mert ez az élmény nagyon
jó szövegeket generált Ottóban, ugyanis ezt írta meg a Tenger-trilógia
Adria kötetében. Én arról beszéltem, milyennek látszik fürdőkádból a
tenger. Márai nyomán fejtve ki, hogy vannak olyan emberek, akik onnan
is képesek a tengert látni. Erre mondja tatabányai fotós barátom, nekünk
(íróknak) könnyű, csak elképzeljük, és kész, de nekik oda kell utazni,
felfedezni a témát, elkapni a pillanatot stb. Látom, megint nem figyelt,
Ottóra például, aki éppen arról a negyven évről beszélt, amely szükségeltetett
ahhoz, hogy jelen írása elkészülhessen. Én egy kamaszkori, lengyelországi,
frusztrált tengerélménnyel kezdtem, azóta eltelt húsz év, mire megírtam.
S ha Zsolt következetes, ő sem fogja a pillanatra kenni a kenhetőt... És
észre se vesszük, hogy két óra elröppent, nem úgy tatabányai fotós barátom
holland ismerősei, akik beülnek szerencsétlenségükre e programra. (Ahelyett,
hogy a napsütéses-árnyékos Rába-parton sétálnának, ha már egy kukkot sem
tudnak magyarul.) Sajnos, a bemutató után minden olyan ember, akivel nagyon
ritkán lehet találkozni, a szereplők és a közönség soraiból, elrohannak,
ki zsűrizni, ki haza, ki programra, ugyanis Mediawave van, zajlik a városban.
A Széchenyi téren, ettől függetlenül, lassítjuk a tempót, kiülünk a sarki
kerthelységbe, és majdnem éjfélig beszélgetünk-ücsörgünk ott.
MÁJUS HÁROM. Rövid éjszaka, vagyis inkább
rövid, megszakításokkal teli alvás után szokásosan indul a reggel. Etetés,
reggeli, kutyaséta, iskola. Délután Esztergom, az elmúlt időszak legmelegebb,
legfülledtebb napján. (Barátaim hónapok óta ígérik, hogy elvisznek egyszer,
arrafelé menet, de jobb is így, nyugodtabb.) Kaposi Bandi Mozart-portréját
megyek megnézni, szívem várakozással teli, meg fáradtsággal. Útközben Szentkuthy
Mozart-regényét olvasom (változatok W.A. M. életére), még jó néhány ilyen
utazásra kitartana a sok száz oldalas művecske. Vendéglátóm tudja mi kell
nekem, egy kis hűvös rozé, hogy elmúljon a fejfájásom, és egy nagy bögre
kávé. Meg egy kis egymásra hangolt dialógus. Aztán jön a kép, nem szólok
semmit a Mesternek, hogy milyen, csak mutatom a kezem, feláll rajta a szőr.
Csalhatatlan esztétikai mérce, ezúttal a tetszés jele. Bandi megkérdezi,
látván, hogy fázom-e. Nem mondom meg neki, majd úgyis beszélnem kell róla,
nyilvánosan, de a megdöbbenés, aminek átsuhanását észrevette az arcomon,
annak szólt, hogy a kép olyan, mintha a fia, Tamás, egyik nagy kedvencem
festette volna. Mintha, mondom, hiszen Tamás tíz éve meghalt, jelentős
életművet hagyva maga után. Mégis úgy érzem, ha élne, így festene. Nem
merem tehát az apai szívet ilyen észrevétellel felzaklatni, majd írásban.
Ilyeneket nehéz szóban elmondani. Hazajövet ismét Szentkuthy, és mintha
gyorsabb lenne a busz hazafelé, szinte mindig így érzem Esztergom felől
jövet. Este, sötétben kiülök még a teraszra, gyertyával, fröccs-készlettel,
és Pilinszky prózakötetével felszerelkezve. Fellapozom, mit írt Mozartról,
elsőként József Attila kapcsán említi a zeneszerzőt, amin lemerevedek egy
pillanatra, hiszen Kaposi Bandival is róla beszéltünk a kép előtt ácsorogva.
Pilinszky Mozart fiúságáról beszél, és én egyre helytállóbbnak érzem a
Kaposi Tamás-párhuzamot. Írok is egy egész oldalnyi, használhatónak tűnő
vázlatot a kép bemutatásához.
MÁJUS NEGYEDIKE. A betonozás napja.
Tatai alkalmazott grafikus barátom hív (bajban van, nincs segítség), nem
lehet nemet mondani, noha tudom, meg lesz az eredménye. Ez a nap is úgy
tűnik, hogy az elmúlt időszak legmelegebb napja, én hosszú nadrágban, pólóban,
végig. A munka után vaddisznó pörkölt, bográcsban, finom környékbeli borok
(Szomód, Neszmély). Ez a nap a betonozásról szól, hiába érek délután ötre
haza.
MÁJUS ÖTÖDIKE. Ez nap pedig a derékfájásról
szól, a nemalvás, és a folytatódó fájdalommal való küzdelemről. És nem
tudok kimenni a temetőbe, anyámhoz, virágot ültetni anyák napja alkalmából,
kicsit rendbe rakni a sírt. Még a bicikli gondolatára is fájdalomvillámokat
érzékelek a derekamban. És az eső egész nap megállíthatatlanul zuhog. Abban
bízom, ilyen helyzetekben a rágondolás is elég, addig, amíg pótolni tudom
a mulasztást.
BOLGÁR BARÁTOM, Nikolaj írja, miért
írtam arról esszét, hogy miért nem írok regényt, mivel szerinte éppen azt
teszem ezzel a naplóval.
LÁNYOM OSZTÁLYTÁRSA, aki az iskolai
szavalóversenyen első helyezett lett (az én karácsonyos versemmel, de ez
nem az én érdemem, hanem az övé), azt kérdezi feleségemtől, mikor ő megy
a lányomért, Máté, kisebbik gyerekünk nélkül, hogy a nagy költő vigyáz
most a tesóra? Feleségemék hazáig nevetnek rajta. (Érdekes, hogy számukra
nem a nagy költőt jelentem. Bár a lányom egyszer azt nyilatkozta, neki
két kedvenc költője van, Weöres Sándor és én. Részemről teljes mértékben
vállalható. Haha!)
"NYUGALMAT ÉREZTEM a hangodon" - írta
N., korábbi telefonbeszélgetésünk után. Én inkább a megbékélés szót használnám,
megbékéltem a helyzetemmel, munkamániámat letörtem kissé, mivel nem megy
a jelen helyzetben úgy, ahogy megszoktam, ahogy szeretném. És megbékéltem,
belenyugodtam ebbe. Furcsa, hogy azóta jobban megy a munka, kevesebb idő
alatt jobbat tudok írni. (?) Nagy küzdelem ez, az alkotók részéről, na
nem az idővel, hanem a családdal, a helyzettel, amit az ember teremtett.
Úgy is mondhatjuk, az élettel. Így kis betűvel persze. Mondom mindezt utólag,
miután zaklatott heteimben jó néhány barátommal összerúgtam a port. Ilyenkor
lehet kijavítani a megrongálódott falakat.
A PARADICSOMLEVES MIATT barátom védelmébe
veszi feleségemet, hogy egészen más több száz embernek vagy néhánynak főzni
stb. (Ld. az előző naplót.) Megvédi tehát velem szemben, mire én visszaírom
neki, hogy tudom, de az a szép a dologban, hogy ő akarja, szeretne nekem
olyan paradicsomlevest főzni, amilyet csak a menzákon lehet enni. Hogy
úgy szeretem.
EGY TEKNŐST találtam az erdőben, hazavittem
megmutatni a lányomnak, nem mocsári, azt rögtön láttam, jó nagy, nagyrészt
fekete és sárga jelecskék vannak időnként elrejtve mindenfelé a testén,
másfél tenyérnyi páncélján, szóval szép, és különlegesnek látszik. Letettem
a lányom ablakába, éppen tanult, egyből észrevette, nagyon tetszett neki.
Mit csináljunk vele, vigyük vissza, vagy próbáljuk meg a kertben háziasítani?
Persze, a gyerekek véleménye, lányomé és enyém, csak ez lehet. Beásunk
majd egy lavórt a földbe, köveket rakunk bele stb. Például, megkérdezzük
Babics Imrét, mit is kell csinálni velük, milyen műtavat szeretnek, ilyenek.
Adjunk egy nap próbaidőt a teknősnek, ha marad, hívják Ernőnek. De estére
nyoma veszik. Másnap reggel viszont Csárli gyanúsan kerülget egy helyet,
szimatol a húsos liliomlevelek között, gyanakszunk, de nem találunk semmit.
Nincs sehol.
Aztán az előtér ablakából kinézve elkapok egy ismerős páncéldarabot a tekintetemmel,
befúrta magát az elszáradt levelek alá.
MÁJUS A LEGRÖVIDEBB hónap. Miért? Mert
el se kezdődött, és már véget is ért. Előbb még április volt, épp indult
"be" a természet, most meg már a könyvhétről beszélünk. Pedig, talán, a
legszebb hónap.
A SZERDAI KOSÁRNAPON azt figyelem meg,
hogy úgy kosarazom, amilyen vagyok. Ez azért meglepő, mert eddig mindig
azt hittem, viszonylag jól kosarazom. Most, hogy gyakrabban "kivan" a két
csapat, "idegenek" is játszanak, és nagyon is jól, figyelem magam. Intellektuálisan
játszom, túl érzékenyen, s ha önző módon rádobok, bocsánatot kérek a többiektől
akkor is, ha bemegy. Nem vagyok elég erőszakos, és bár kitartóan védekezem
és támadok, mégsem vagyok már elég gyors és ruganyos. Néha kifejezetten
törékenynek és nyámnyilának érzem magam a pályán. Nyilván ez sem véletlen,
kaptam a múltkor is egy olyan vállast a bordáim közé, hogy benntrekedt
a levegő, nem tudtam kiegyenesedni, le kellett feküdnöm az öltöző kövére.
Bár szabályait tekintve még mindig a leginkább nekem megfelelő játék, ugyanis
agymunkát igényel, ügyességet és minimális szabálytalanságot tűr el. Fociban,
emlékszem, egyik barátom mindig utánam rúgott, ha kicselezetem. A kosárlabdázásban
is kell hozzá ügyesség, hogy a szabálytalan szerelés ellenére be tudd dobni
a labdát, és plusz egy dobást kapsz. Fociban meg azt mondják, előnyszabály.
KUTYA-MACSKA BARÁTSÁG. Olyan, amilyennek
lennie kell. Az udvaron sport az üldözés, de bent nem vesszük el a macskák
kajáját, és ha szemtelenkedünk velük, kapunk egy jól irányzott figyelmeztető
mancsost, melynek nyomán néhány csepp vér is kiserken, de megy tovább minden.
Az öreg macska meg akarja tanítani Csárlit, hogy mit kell csinálnia, hogyan
kell hízelegnie neki. Odadörgölőzik hozzá, én tudom, hogy azt akarja, hogy
Cs. nyalogassa a fejét, ahogy néhai kutyám vagy ahogy Mici, nőstény társa
szokta. Cs. persze nem érti, óvatosan átfogja állkapcsával a törékeny macskanyakat,
beleszuszog a fülébe, megcsócsálja egy kicsit, úgy hogy Ábri sértődötten
otthagyja, szinte látom a macskaarcon, azt gondolja, hülye, reménytelen
eset.
NAPSZÚRÁST (vagy valami vírust) kaptam,
majd három napomba kerül. Jóleső szünet, gondolhatná a naplóolvasó... De
nem kellemes, hanem kényszerű pihenés. Némi javuló tendencia után nagy
erővel vetem bele magam újra a munka lassan erősödő sodrába. Addig viszont,
a vegetálásnak is megvannak a pozitív oldalai. Mivel sem írni, sem olvasni
nem volt erőm-kedvem, zenét hallgattam, Mozartot. Sikerült megszeretnem
az operát is, Mozarton keresztül, mert eddig inkább csak kíváncsiságból
(sznobériából?) hallgattam, néha. Úgy éreztem mindig, nem az én műfajom.
Most, mintha megértettem volna. Megérettem volna rá?
EGY TÁL EPRET kaptunk a szomszédból,
illatos, nagy szemű, korai epret, amilyet mindig csak apám hozott nekünk,
vagyis unokájának, ahogy megérett, rögtön. Csodálkozunk is, milyen rendes
a Laci, még este is, amikor megesszük (nem úgy, ahogy Hamvas javasolja,
a jóisten uzsonnájaként, mivel nincs itthon tejföl, hanem csak) összevágva,
cukrosan, vacsoraként. Reggel aztán arra ébredek, az eper kellemes emlékével,
hogy tudom, miért hozta Laci, a Szomszéd úr, a néhai Imre bácsi unokaöccse
a frissen szedett gyümölcsöt. Mondom is a feleségemnek, aki nevet rajta.
A Laci bele akar kerülni a naplóba.
A FŰSZÁLAKON LEPKÉK ALUDTAK. Többnyire
búzalepkék. A levegő kellemes volt, kidobósoztunk a lányommal az alkonyati
réten. Cs. felriasztott egy szép kék lepkét, és elkezdte üldözni, nem tudta
elkapni. A kábult, félálmos lepke tévedésből az orrára szállt. Cs. nézett
körbe, ránk, hogy most mi van. Néhány nap múlva mesélem öreg barátomnak,
ebéd közben, aki szintén elmesél egy lepkés történetet. Gyerekkorában,
Bácskában lepkére vadászott, hálóval. Kopaszra volt nyírva azon a nyáron,
és megpillantott egy fecskefarkú pillangót, üldözőbe vette. Majd eltűnt
a szeme elől, nem látta sehol, és rájött, hogy a feje tetején ülhet. A
hálót egy mozdulattal, barátom mutatta is, fejébe csapta, és megvolt a
lepke.
DÍNÓ A NYOMTATÓBAN. Új csomag papírt
veszek, hátha az előző túl vékony, azért nem viszi rendesen, új tintapatront,
az előző már jó ideje kifogyóban (bár még csak villog a piros, figyelmeztető
lámpa), a nyomatató makacsul egyetlen lapot hajlandó csak kinyomtatni -
egy parancsra. Én meg egy egész könyvet szeretnék. Már éppen az intelligens
gépek szerepének növekedésén kezdek filozofálgatni, hogy a számítógép beleszól
az alkotásba, szelektál helyettem, amikor valami mást keresve a nyomtató
mellett, észreveszek benne egy kék hátú Tyrannosaurus Rexet. A lányomtól
kaptam, s korábban a nyomtatón trónolt, észre se vettem, hogy eltűnt, és
nem a gép, hanem ő szelektált, lassította a munkát, egyszerre csak egy
lap.
HALAS A SZIVÜNK. Egy ímélben szerepelt
ez a mondattöredék, amit barátomtól kaptam, külföldről, és talán azért,
talán nem, vagy az ő cirill ábácéjük visszafordításakor tűnt el az ékezet
az á betűkről. Nekem nagyon tetszett, mindenesetre. Azóta halas tematikájú
rajzos levelek vándorolnak oda-vissza lányom és Nikolaj között.
CSÁRLI FÉL ÉVES születésnapjára megkapja
a vizet ajándékba. Először fürdik a tóban, először találkozik a vízzel,
mint elemmel. Mint egy nyúl ugrál a sekély vízben, ledugja fejét a víz
alá, majd kikapja, és értetlenül rázza. Úgy látom, nagy találkozás, jó
ajándék volt.
A KUTYA FÜLÉT. Rágcsálja, csócsálja,
majd lenyeli a kisfiam. Egy pici, fa játékkutya bőr fülecskéjét, figyeljük,
mikor bukkan fel újra.
"ÉV KÖNYVE" DÍJ. Soha ilyen korrekt
kuratórium, soha ilyen korrekt döntés (az én négy évem alatt). Ilyenkor
az ember azt is el tudja viselni, ha az, akit csak szeretett volna, hogy
sok megérdemelt díj mellett még ő is kapjon..., kevésbé fáj. Úgy látszik,
tényleg ennyire egyszerű a képlet. Nem tehetsz többet (nem kell többet
tenned), csak hogy legalább te megpróbálsz korrekt lenni.
MOZART-PORTRÉ. A már említett Kaposi-mű
bemutatója, természetesen Mozart (élő) zenéjének kíséretében, két szonettel
és egy esszével. Éreztem, hogy megfogtam a lényeget a szövegben, Bandi
odajött a végén, és átölelt, s azt mondta, köszönöm barátom. Persze az
egész est jól sikerült, pont úgy, ahogy elterveztem, ahogy szerettem volna.
A zene, amiről önző módon eddig nem beszéltem, a zongoraszóló és a trió,
kitűnő volt (természetesen, hiszen profik adták elő). Ritkán adódik, hogy
ilyen maradéktalanul megvalósulnak szándékaink. (Bár egy úriember, aki
csupán a legvégére ért oda, kifogásolta a túl sötét tónust. Emelni kellett
volna, mondta, pozitív érzéseket kihozni, nem a tömegsír felé utalni. Nézzen
a képre, mondtam, és a tömegsír-pletyka hülyeségéről hallgattam, bár nehezemre
esett.)
ISMÉT FURCSA ismertetés jelent meg a
megyei napilapban, a 24 ÓRÁ-ban az Új Forrás aktuális számáról.
A cikkíró, a kultúra megszállottja, a tőle - évtizedek óta - megszokott
módon leszólja a verseket, érthetetlenek, elvontak, olvashatatlanok. Bár
az az érzésem, el se olvasta őket, mert Vörös István verseire sok mindent,
de éppen az elvontságot nem lehet ráerőltetni. Szerintem. A "prózát" vállonveregeti,
legalábbis a valóságközeli részeket, majd levonja a tanulságot, hogy persze
ez is csak "torzó". (Amit már a tartalomjegyzékből felismerhetett, ugyanis
odaírtam, hogy "részlet". No nem regény-, ahogy vájtfülű kritikusunk véli,
ugyanis a hexameterek lüktetését nem hallotta ki e prózaként tördelt eposzból.)
A kritika-rovat is kapott egy pofont, így Kemény István, Bartis Attila
és Krasznahorkai László művei és elemzései is le vannak szólva. Megjegyzem
Kemény e kötetét az "Év könyve" kuratórium ösztöndíjjal jutalmazta, Bartis
meg majdnem díjat kapott regény kategóriában. Bartis egyébként a művéről
szóló elemzések közül - ld. majd minden folyóiratban - ezt a kritikát emelte
ki, tartotta legjobbnak. De hát a szerző mindig elfogult... Majd a napilap
újságírója megmondja, ahogy nekem is immár tíz éven keresztül, hogy kellene
írni, s főleg miről. Az is megtudható, hogy Füst Milán leveleit értelmezni
kellett volna... (Hűha!) Igen, ahogy annak idején az Art Limes kapcsán
is megkaptam, meg kellett volna adnom a lap hátulján, kicsoda Akutagava
vagy Hoffmansthal, esetleg Borges vagy Cioran. Dicséretet - a kritikák
közül - csak Domokos Matyi alkalmi bemutatószövege kap, G.G. szerint a
kritikaírás csúcsa. Szerintem Matyi nevetne rajta legjobban, s talán "e"
tárgyú tanulmánykötetéhez utasítaná feldicsérőjét. Babus Anti is kap azért
egy dicsérő mondatot (megérdemli), sőt én is, mint "rendkívül érzékletesen,
színesen" naplózó "költő, szerkesztő". Egy svájci, hivatalos meghívás után
már nem lehet leszólni, hitelesített író vagyok. (Vállamon lila milka tehén
tetoválást sejteni. A svájci írók ajándéka.)
MÉGIS NYARALUNK. Lányom úgy döntött,
neki kell kézbe vennie a dolgokat, összehozni egy megérdemelt nyaralást.
Kinézett valami csokoládéspapíron hirdetett rajzpályázatot, melynek a fődíja
egy olyan utazás, ami bárhová szólhat, a nyertes határozhatja meg a helyet.
És azt is kell megrajzolni. Lányom úgy gondolta, hogy talán legszívesebben
az indiánok közé mennénk, de azért legyenek ott pálmafák is, és ne sátorban,
hanem házban lehessen lakni. Ez van a nagy méretű pasztellrajzon (egy indián
táncol, egy másik a tűz mellett pipázik, egy harmadik pedig, egy sámánszerű
mintha kígyót bűvölne). Mi pedig repülő helyett gólyával érkezünk a célterületre.
(Állítólag repülőt nem sikerült rajzolnia, így gólya lett belőle.) Legjobban
azonban az tetszett, hogy én a gólya nyakát fogó sort zárva, nagy hátizsákkal,
kezemben könyvvel vagyok megjelenítve a madár hátán.
MINDENKI EPÉRŐL BESZÉL. Ismét esemény
lett Esterházy regénye, aminek a szerző valószínűleg közel sem örül annyira,
mint két évvel ezelőtt. (A háromperhármas apával való szembesülés története,
a Javított kiadás.) Meghallgatom a véleményeket, látom, hogy előbb-utóbb
el kell olvasnom, de most, előbb, még nincs kedvem. Ahogy Závada új regényét
meg éppen azért, mert mintha azt meg agyonhallgatnák. De vissza Esterházyhoz.
Különböző véleményeket hallok, de mégis az jön ki belőle, amit a hír hallatán
is lehet sejteni. Füzi Laci nyolc oldalas levelét (EPéhez) olvasom a könyvről.
A szabadságról ír, hogy Esterházy mer beszélni arról, amiről korábban nem
volt szokás. Egyébként megfigyeltem, hogy mindenki magáról kezd el beszélni
e könyv kapcsán. Ahogy a helyi napilap újságírója is ezt teszi. (A helyi
cikkíró kiemelt, nagyon dicsérendő módon, az elemzett műből két helyi érdekű
mondatot: "Holnap még lesz egy Harmonia felolvasásom Tatabányán. Utoljára
fogják az emberek úgy látni az apámat, ahogy mindig is szerettem volna."
És tényleg, a kérdésre, hogy min dolgozik, igen homályosan válaszolt, ami
e jelen kötetet tükrében válik érthetővé.) A cikkíró viszont sajátosan
olvassa (félre?) Esterházyt, ambivalens konklúzióra jutva: "Mert senki
nem volt ártatlan, és nem is volt bűnös." Azt gondolom Esterházy csupán
az első tagmondattal értene egyet, a második tagmondat gyanúsan önfelmentő
jellegű. Kínos. "...bevalljuk a múltat, miközben gyógyíthatatlan sebeket
tépünk föl. Kell-e folyton temetni, sebeket feltépni? Be kellene végre
már fejezni!" Stb. Írja az újságíró. És arra kell gondolnom, félnivalója
van - e mondatok alapján. A (fél)múltat ugyanis nem (végképp) eltörölni
kell, szerintem, hanem tisztázni. Aztán meg lehet emészteni, majd
megnyugodni, s aztán jöhet a G. G. által olyannyira áhított béka. (Amit
nem kell lenyelnünk többé. Remélhetőleg.)
ÚGY LÁTSZIK, a frontok váltakozása,
a telihold vagy az újhold megteszi hatását. Ugyanis mindenfele negatív
hatások sülnek ki, fojtott indulatok kerülnek felszínre. Most nem arról
a néhány napos pauzáról beszélek, ami néha nálunk is előfordul, amikor
nem beszélünk egymással, itthon. Mondom, nem erről van szó, de azért idézem
a téma kapcsán R. Blyt: "A tudatos harc nagy segítség a férfiak és a nők
közötti kapcsolatokban. Jung mondta: "Az amerikai házasságok a legszomorúbbak
a világon, mert a férfiak egész harci kedvüket az irodában élik ki.«" Más.
Egy barátom könyve méltánytalan támadást kapott. Negatív kritikát intelligensen
is meg lehet fogalmazni, attól csak jobban fáj. Az ilyen mondatok azonban
nem fájnak, csak értetlenséget és hátsó gondolatokat szülnek, főként egy
- feltehetően egyetemista - lány szájából (tollából-kezéből?): "Az ’ó mivé
fajul ez a világ’ felettébb fájdalmas felsóhajtásáról térjünk azonban vissza
egy pindurit az ismétlődés kérdésére, amivel igazán nem akarok sokat pöcsölni,
csak csak." Hmmm-hmmm.
EGY BARÁTOMMAL EPÉ könyvéről (kérdés,
hogy regény-e) beszélünk, kényszerűségből. Mondom, bemancsolt neki a sors
(vagy isten?) az apamítosz, a sok díj után - olyan ez mintha ezzel ismét
egyensúlyba kerülne a világ. Lehet, hogy élete legzseniálisabb könyvét
írta meg ezáltal, pedig azt hittük, a Harmonia volt az. Szóval,
nem menekülhet senki, ahogy én sem, el fogom olvasni.
FELESÉGEM TOLNAI Ottó tenger-szövegét
olvassa esténként. Reggel felkel és azt meséli, gyönyörű azúrkék álma volt.
Mit tehetnék, irigykedek, s remélem, mielőbb elolvassa azt a kisregény
terjedelmű Tolnait, mert én is szeretnék azúrkék álmokat.
BOLGÁR BARÁTOM, Nikolaj, egy feljegyzésfűzért
küldött, hagyományos, iskolai vonalas füzetbe kézzel írva, sőt másolva
át a kedvemért, s valahol az eleje tájékán találok egy nagyon szimpatikus
versszerű megfogalmazást, két sort. Kifejezem tetszésemet. S hogy ez az
a típusú szöveg, amiről azt szoktam volt gondolni, olyan mintha én írtam
volna. De az ember ilyet nem mond, nem akar indokolatlanul nagyképűnek
látszani, s inkább úgy fogalmaz, ezt szívesen magamra vállalnám. Aztán
kiderült, hogy tényleg én írtam, csak nem emlékeztem rá.
(LÁNYOM LEVELE:) Kedves Apa! elmentünk
a tériszony keltő körhintához, onnan az ovóda megyünk a boltba. most fél-6
van
szia! kis családod
(Egyébként a múltkor meg drámát írt
és mutatott be, minden volt benne, szerelem, kövér és sovány szereplő,
veszekedés, válás és kibékülés. Csak remélem, hogy nem a családi életünk
volt a modell.)
KÖNYVHÉT. Még az ünnepélyes megnyitás
előtt megveszem az előre kiszemelt könyveket. Ha jól számolom, kettőt.
A többit, remélem, vagy meg- vagy kölcsön kapom, esetleg kivárom a könyvtárban.
Szomorúan látom, s konstatálom, hogy az írók megsegítésére létrehozott
könyvünnepbe is beszivárgott a politika, beszivárogtak a politikusok és
az újságírók. Könyvet írnak, a könyvről beszélnek (hülyeségeket, papírból),
kampányolnak - rutinból. A Vörösmarty téren talán transzparensekkel kéne
megjelenni: A KÖNYVHETET VISSZA AZ ÍRÓKNAK. Legalább azt.
ÖREG BARÁTOM JELZI, hogy tetszik neki
a tenger-tematika kapcsán írt esszém, egy-két apróbb dologra azonban felhívná
a figyelmemet. Elém tesz egy kinyitott könyvben található levelet, ami
így kezdődik: "Luciekém, itt vagyok a tengertől néhány lépésnyire, Nizzától
20 percre autóbuszon. Az ég? Róla már hallottál rengeteget - igazán csodálatosan
kék. Pompásan illik hozzá a bőröm, néha összetévesztem emez utóbbit az
itatóssal, olyan piros. Ugy jellemezhető legjobban ez a hely, hogy itt
a szívfájdalom szerepét átveszi a bőrfájdalom..." Vagyis tévedtem, József
Attila mégis csak járt a tengernél, s noha azt gondolom, mondanivalóm egészét
ez a tény pontosítja, alapvetően nem kell változtatnom rajta. Írt azonban
az ottani tengerélmény kapcsán egy tipikus és gyönyörű J.A.-morzsát:
Örökkön háborog a tenger
Örökkön zúgnak a lombok
örökkön fájdalmas az ember
örökkön kicsik a dolgok.
BARÁTAINKTÓL, SEGÍTSÉGKÉNT egy könyvet
kaptunk. Hogyan tanítsuk meg/szoktassuk rá újszülött gyermekünket az (önálló)
alvásra. Feleségem esténként felolvas belőle, de még én is félek, hogy
rémálmaim lesznek tőle. A gyerek, mint ellenfél tűnik fel a könyvben, aki
hányást, sírást egyebeket színlelve (mert hogy hihetetlenül tudatos lényről
van szó, aki túl akar járni a szülők eszén). Az amerikai könyv, mondhatni,
maximálisan elítéli azt a régimódi felfogást, hogy a gyereknek az anyjára
van szüksége, a testmelegre, az anyaszagra, mindezt szigorúan megvonja
a gyerektől, sőt még szólni sem szabad hozzá. Barátainknak bejött, gyerekük
e módszernek köszönhetően jól alszik. Rutinos (kétgyerekes) szülőként ezt
a módszert nem is kezdjük el. És magunkra vetünk, mert persze a miénk nem
alszik, de hihetetlenül aktív, egyre veszélyesebb, ahogy első lépéseit
próbálgatja. Szerencsére, még kapaszkodnia kell. Elképzelni sem tudom,
mi lesz néhány hét vagy hónap múlva, milyen csoda, hogy jár, és hogy lassan
beszélni fog - mindez kárpótolja a nem alvást. Majd nyugdíjas korunkban
bepótoljuk.
AZ ÉN KÖNYVHETEM vidéki kisvároshoz
kötődik, a Műhely folyóirat Tenger-számai kapcsán hívnak szerzőként
Sopronba a Könyvhét ünnepélyes, megyei megnyitójára. Igazából inkább alkalom
a várossal és barátaimmal való együttlétre. Villányi Laci és Karátson Bandi
a csapat. Bandi a vonaton kielemzi napi horoszkópomat, mely valami balesetet
vagy fizikális problémát jelez előre. Ettől fogva a "fiúk" minden zebránál
körbefognak és minden építkezés elől elrángatnak, látványosan figyelnek,
vigyáznak rám. Az estről, a megnyitóról szándékosan nem beszélek. Politikai
szólamok az egyik serpenyőben, míg mi tartalommal igyekszünk megtölteni
a másikat. Látszólagos sikerrel, hiszen a tetszésnyilvánítást besöpörve
a zsebünkbe, néhány könyvet dedikálva, megyünk-mondjuk tovább a magunkét,
a meggyőződésünket, míg a politikusok jövőre is ugyanezt a romantikus retorikát
fogják nyomni, ugyanezzel az idézetparkkal. De a város most is gyönyörű
volt, akár egy éve. Egy mondat még a megnyitó helyéről, az eklektikusan
archaizáló hotel konferencia terméről. Az est végeztével Bandi a mellékhelységet
keresve egy kínzókamra szerűségbe nyitott be. Ijedten hőkölt vissza. Mint
kiderült, a hotel tulajdonosa egy orvos házaspár, akik tulajdonképpen az
osztrák klientúra elhelyezésére és fogadására rendezkedtek be. Bandi egy
fogászati rendelőbe nyitott be. A szállásunk viszont a már ismert Evangélikus
vendégházban volt, a Lőverekben, gyönyörű helyen. Éjjel - és ez volt az
egész utazás-együttlét tényleges értelme - kielemeztünk egy mondjuk úgy,
shakespeare-i problémát (szándékosan vagyok homályos, téma letiltva). Bandi
kitűnő és praktikus ötleteket adott (az érintett félnek), amin jókat rötyörésztünk.
A csillagok jóslata nem jött be (engem illetőleg), szerencsére, ha csak
azt nem tekintem szerencsétlenségnek, hogy másnap este leszállván a tatabányai
állomáson az interszitiről, nem indult vonatom. Lesétáltam hát a buszvégállomásig,
ahol viszont éppen indult, és a viharos szél ellenére nem áztam el.
A KERTRŐL KELL MÉG írnom ebben a fejezetben,
hiszen az eddigi látvány maximálisan kiteljesedett és -dik, és - egyre
jobban - életünk terévé is válik, noha még mindig nem tekintjük sajátnak.
De azért élvezzük, akár az életet, ha már ajándékba kaptuk, és néha elfeledkezünk
a lét nehézségeiről. A kertben annyi mindent lehet csinálni, ami jó. Szándékosan
nem írok "kell"-t, a kertben semmit sem kell csinálni, ez szerintem téveszme.
A kertben jó csinálni valamit. A gyomnövényekkel amúgy sem lehet lépést
tartani, a fű növésével esetleg. Szóval, lehet füvet nyírni, szőlőt metszeni,
kötözni (kis mennyiségben persze, és csemegét), rózsákat tetvetleníteni,
gyomlálgatni, öntözni minden este a virágokat, locsolni a füvet, hogy a
frissen elszórt fűmagokkal rendesen megerősödjön stb. Az almafa ágára hintát
szerelni, a gödröket betemetni, amiket Csárli rejt el időnként a legkülönbözőbb
helyeken, vagy épp a kiskutya ürülékét eltávolítani, ne másszanak bele
a gyerekek játék közben. Mindez van, és talán unalmasnak hangzik, de jó
otthagyni időnként a papír- és betűízű szövegkerteket a földszag, a fű-
és virágillat miatt. Mert öntözés-locsolás után, alkonyatkor, ha megáll
az ember vagy kiül a teraszra, nem rohan be a házba sorozatot nézni, nagyon
nyugtató ez a szag- és illatkavalkád. Ilyet nappal nem érezni. És a nyár,
ami előttünk van még, remélhetőleg ilyesmiről fog szólni. Egy szem ribizlit
csippenteni a bokorról, rózsaszín még, de ízében ott a savanykásan bíztató
ígéret. Aztán még egyet, hogy biztosan emlékezzünk az ízére.