FÜZI
LÁSZLÓ
Világ és mű
- József Attila -
"A dallam nem változtat szövegén" -
írta József Attila az Emberek című versében. A rezignált megállapítás
nem a "dallam" és a "szöveg" elválaszthatatlan kapcsolatára utal, a versben
még csak nem is esztétikai vonatkozásban kerül elő ez az általánosító érvénnyel
bíró megállapítás, hanem inkább társadalmi, ha tetszik, etikai összefüggések
alapján, ahogy az a vers egésze alapján megmutatkozik. "Kibomlik végül
minden szövevény" - olvashatjuk a versben, másutt azt jegyeztük meg, hogy
"felfeslik a törvény szövedéke" - érezhetjük, hogy amit József Attila mond,
az a társadalom működésével, ember és társadalom egymáshoz való viszonyával
van kapcsolatban: "Kibomlik végül minden szövevény. / Csak öntudatlan falazunk
a gaznak, / kik dölyffel hisszük magunkat igaznak. / A dallam nem változtat
szövegén."
Mert mi teremtünk szép, okos lányt A teremtés mozzanata önmagában is kizárta
gondolat és forma, ha tetszik "szöveg" és "dallam" szétszakadását, ám József
Attila verseiben többről és másról van szó, mint költői szó vagy kép és
gondolat egymásra találásáról. Gondolkodása - számos példa kínálkozik erre
- az ösztön, a társadalom és a természet szférájára terjeszkedett ki, Tverdota
György ennek kapcsán A város peremén című verset idézte: "mellyel
az elme tudomásul veszi / a véges végtelent, / a termelési erőket odakint
s az / ösztönöket idebent..." Helyezzük az idézett rész mellé a [Magad
emésztő...] egyébként az Eszmélet negyedik szakaszát részben megismétlő
versszakát:
Akár egy halom hasított fa, Láthatjuk, A város pereménben Tverdota György által megfigyelt hármasság itt is ismétlődik: a világ törvényei vetítődnek át a társadalomba, a társadalom viszonyait viszont József Attila az ösztönök felől magyarázza. Kései nagy összefoglaló, s az általa teremtett világot a motívumok szintjén is lezáró verseiben szintén találkozunk majd ezzel a három szférával, s kell is, hogy találkozzunk, hiszen a versírásnak és a gondolkodásnak az összekapcsolódása, összeforrása éppen ez által teremtődik meg. Lengyel András írta ennek kapcsán nagyon pontosan: "... a lelki élmény, a teória és az alkotástechnika együtt, egymást alakítva, átformálva és fölerősítve hozott létre egy olyan gondolati alakzatot, amely művészileg magasrendű formában fejezi ki a világ és az emberi lét végső bizonytalanságát, törékenységét, a tökéletes magány létélményét. Ennek az alakzatnak a gondolati szerkezete a maga összetettségében így csak a motívum (s a vele rokon, azt előkészítő, kísérő és átszínező) képzetkör alakulástörténetében mutatkozik meg." Láthatjuk, a gondolat a motívum szerkezetében mutatja meg magát, így válik eggyé a motívum a gondolattal... József Attilát a nagy végső kérdések,
az abszolutumok foglalkoztatták - különösen szembetűnő ez ún. teoretikus
írásaiban, bár életének és életművének bármelyik pontján ráakadhatunk a
végletességre. Ilyen vonásnak kell tartanunk a bizonyosság keresésének
eltökéltségét: "... e léha, locska / földön szorongva keresek / bizonyosabbat,
mint a kocka", írta az Eszmélet egyik változatában, a végleges változatban
a következőket olvashatjuk: "Sovány vagyok, csak kenyeret / eszem néha,
e léha, locska / lelkek közt ingyen keresek / bizonyosabbat, mint a kocka."
A bizonyosság kereséséig vezető fölfokozottsággal nála végső soron a Semmiben
való elmerülés állt szemben - erre a későbbiekben jócskán látunk majd példákat.
A végletek, az egymással szemben álló pólusok keresése, az adott szituációban
pedig a végletek között megmutatkozó feszültségek megélése mögött minden
bizonnyal ott húzódtak gyermekkorából eredő aránytalansági képzetei. Fontosnak
tűnik itt az "ott húzódtak" kifejezés használata, hiszen a gyermekkori
tapasztalatokra a felnőtt ember aránytalansági képzetei épültek, azok emezeknek
jelentették az alapzatát, ahogyan azt Szigeti Lajos Sándor bizonyította
a Szabad-ötletek jegyzéke kapcsán. "A hiábavalóság érzete [...] egyúttal
a harmonikus, természetesnek tartott világlátás hiányát, az arányosság
hiányát is jelenti - olvassuk. - [...] amikor a felnőtt férfi megidézi a
gyerekkort, verésélményeit, a gyermeknek oly nélkülözhetetlen játék hiányától,
mint a gyermekhez arányos világ szimbólumának hiányától szükségszerűen
jut el a felnőttkori aránytalansági képzetek megfogalmazásához. [...] Nem
egyszerűen a gyerekkort idéző sorok utólagos arányteremtési igényéről van
itt csupán szó; a felnőtt szól itt önmagáról: magát vetítve vissza a gyermeki
énbe." Mindebből következően József Attila világlátása és az általa teremtett
világ szükségszerűen két pólusú, ahogyan ismét csak Szigeti Lajos Sándor
írta: "József Attila költészetének értelmezői gyakran kerülnek kapcsolatba
egy sajátos jelenséggel, a költő érzeteinek hirtelen arányváltozásaival:
a költő önmagát a létezés különböző szintjeire helyezi, s e szintek szemben
állnak egy aránytalanul nagy vagy kicsiny világgal, azaz a költő maga is
aránytalanul nagy vagy kicsi az így értelmezett világban." Az aránytalansági
képzet jeleként növesztette fel önmaga alakját az Ars poetica című
versben: "Rám tekint, pártfogón, e század: / rám gondol, szántván a paraszt:
/ engem sejdít a munkás teste / két merev mozdulat között; / rám vár a
mozi előtt este / suhanc, a rosszul öltözött", míg - csak példát idézve
- "kis" rikkancsnak nevezte magát az Ad sidera... című versben. Szinte
a teljes József Attila-i világ felfűzhető lenne az így megteremtődő kettősségre,
aminek csupán az egyik összetevőjét jelentené az én és a világ szembenállása,
sőt maga a szembenállás is, hiszen az én és a világ ellentéte mellé a világ
és a mű, a gyermek és a felnőtt, a játék és a valóság, a élet tényeinek
és a műben megteremtett világ tényeinek az ellentmondása került. Csupán
ez utóbbi kapcsán idézem a következő vallomást: "Én azt az egyet tudom,
hogy amikor verset írok, nem költészetet akarok csinálni, hanem meg akarok
szabadulni attól, ami szorongat. Engem csak ez érdekel. Az életem." Máskor
azonban a versírást tartotta legfontosabb tevékenységének, Adyhoz hasonlóan
vallotta magát költőnek, s így teremtette meg a versírás terét, időnként
a legendáját is, ami az általunk felvetett kettősségek további bővülésére
utal. Ennél azonban fontosabbnak tartom annak a kiemelését, hogy nem csupán
a különböző pólusok között vibrált József Attila költészete, hanem - ha
tetszik - különböző szintek között is, és költészetének a hihetetlen összetettségét,
gazdagságát éppen a különböző szinteknek és pólusoknak egy zárt világ törvényei
szerinti elrendeződése biztosítja. Lássunk minderre egy példát. Korai szonettkoszorújában,
A kozmosz énekében így írt: "Külön világot alkotok magam. / Kerengő
bolygó friss humussza lelkem, / s szépségfák állnak illatokkal telten,
/ dübörgő gépváros zúgó agyam." Állítsuk ezzel szembe egyik utolsó versét,
a már említett "Költőnk és Kora" című verset. A versről főképpen
Tverdota György rendkívül gazdag és számos értelmezési szempontot érvényesítő
elemzéséből tudjuk, hogy "1937 augusztusának legvégén-szeptemberének legelején
íródott, tragikus összeomlása ritkuló világos pillanatainak egyikében,
barátai, főképpen Ignotus Pál biztatására, megrendelésére". A vers, ahogyan
ugyancsak Tverdota György bizonyította, formateremtő elvként rögzíti is
megszületésének körülményeit: "Íme, itt a költeményem. / Ez a második sora.
/ K betűkkel szól keményen / címe: ’Költőnk és Kora’". Láthatjuk, a vers
felidézi, annyi más vershez, így A kozmosz énekéhez hasonlóan az
önálló világ teremtésének mozzanatát, de nem csupán valódi világtól elzárkózó,
abban csak részt képviselő teremtett világ létét, keletkezését hangsúlyozza,
visszautalva az én és a világ eredendő szemben állására, hanem az aránytalansági
képzetek más-más szintjét is a felszínre hozza. "Kerengő bolygó friss humussza
lelkem" - áll A kozmosz énekében, a "Költőnk és Kora" című
versben ismét csak kozmikus képpel találkozunk, ha lehet azt mondani, az
aránytalansági képzetek korábbival ellentétes pólusán a felnövesztéssel
szemben a kiüresedés kozmikussá növesztésével: "Űr a lelkem".
Ha eltekintünk József Attila elméleti
írásainak teoretikus értékelésétől - megtehetjük, hiszen kiváló elmék,
közöttük Németh G. Béla, Tverdota György és Lengyel András ezt már megtették
-, s "csupán" saját költészetére vetítjük rá az általa kialakított fogalmi
rendet, akkor is fontos megállapításokhoz juthatunk el. Elsőként ahhoz
a megállapításhoz, hogy a világ" képzete költészetének is fontos összetevőjét
jelenti, azt is mondhatjuk, hogy annak egyik legfőbb viszonyítási pontja,
s így nem csupán a versek logikai rendjében és motívumvilágában foglal
el kitüntetett helyet, hanem maga a szó is számos esetben és kitüntetett
pozícióban tűnik fel. A kiindulópontot ebben a vonatkozásban is József
Attila korai, világbánatos, ám ugyanakkor valós társadalmi tartalmakat
hordozó költészetében találjuk meg. Korai verseinek visszatérő jellemzője
a világ és a költői én szembenállásának tételezése. Az 1922-ben írott Csöndes
estéli zsoltárban olvashatjuk: "Egyszerű ajakkal mondom zsoltáromat.
/ De ha nem akarod, ne hallgasd meg szavam. / Tudom, hogy zöldel a fű,
de nem értem, / minek zöldel, minek zöldel, meg kinek zöldel." Az 1924-ben
írott Kakuk Marci című versben a világot idegennek mutatja be: "Kakukkos
isten rakott idegen világ pihéibe...-". Az 1926-ban írt Bődülj torony
című vers is a világ és a költői én szembenállását, ennek az énnek
a kiszolgáltatottságát mutatja be: "Kardhegyen pörg a világ. / Háborúság
a hitem. / Szépekkel, nagyokért - / nincsen jobb a csatánál! // Behúnyom
a szememet: / ki rúg belém nagyobbat? Kacagok, nyílt a szám: ki dug békát
beléje?" A világ ezekben a versekben értékeitől megfosztva jelenik meg,
ezért okunk van azt is feltételezni, hogy a kézenfekvő és József Attila
által is alkalmazott világ-virág rímpár tagjai egymással ellentétes tartalmakat
jelenítenek meg. "...ha már elpusztul a világ, / legyen a sírjára virág"
- áll a Kertész leszek című versben, s ugyancsak megengedi ezt a
feltételezést a Medáliák második része is: "zöld füst az ég és lassan
elpirul, / csöngess, a csöngés tompa tóra hull, / jéglapba fagyva tejfehér
virág, / elvált levélen lebeg a világ". Láthatjuk, a virág és a világ itt
is elszakadt egymástól, a virág a tisztaság megjelenítője, s tőle elszakadva,
mintegy önmagába zárkózva - ez a zártság a József Attila által megteremtett
világok egyik legfőbb jellemzője lesz - létezik a világ. Kései verseiben
a virág egyértelműen a meglévőnél teljesebb világ kifejezőjévé válik, Lengyel
András hívta fel a figyelmet a Május című vers egyik három soros
fogalmazványára: "s a szabadság kihordja majd / szép gyermekét, a rendet,
/ az ágon a virág kihajt". A vers végleges változata is ebben a motívumkörben
helyezhető el, a szabadság világa jelenik meg benne, hozzákapcsolódik a
májusi kép: "A rengő lomb virágban ég, / és készül a gyümölcsre..." A szerelem
is a virág képzetét hívta elő, s ez által lényegült át a világ "aranyos
kalitkává". Az [Én, ki emberként...] című vers egyik fogalmazványában
olvasható: "Flóra, karcsú kehely / pompázik benned a világ / beléd van
tűzve a fellegekkel / e könnyü, remegő levelekkel / a nagy, lehajló fejű
virág".
Az Irgalom című versben is az én legmélyebb lényegét állítja szembe a világgal:...Fogamban És hallgatom a híreket, A Nagyon fáj című versben akkori létállapotából következően a szembenállást kitaszítottságként jelenítette meg: hisz kitaszít Végül az ugyancsak
a világidegenségét felidéző, bizonyára gyermekkori emlékekre visszanyúló
képet idézem a Kirakják a fát című versből:
Tőletek féltem, kemény emberek, Élete utolsó
éveiben írta az idézett verseket, akkor, amikor gondolkodásán, ebből következően
pedig a versein is eluralkodtak a gyermekkori emlékek. Szigeti Lajos Sándor
figyelte meg, hogy az ekkor írt versekben megjelent a gyermeki énhez, a
gyermekhez való arányosításnak az igénye, minden bizonnyal a gyermekkori,
öcsödi tapasztalatokhoz kapcsolódva. Gondolkodásában bármenyire is hangsúlyozódott
a világ és az én szembeállítása, ráadásul ennek a szembeállításnak még
az elméleti alátámasztását is megteremtette, költői világában ez a szembenállás
nem merevedett egyoldalú kapcsolattá. Az Alkalmi vers a szocializmus
állásáról Ignotusnak című versében a már megfigyelt szembenállást jelenítette
meg:
Fák közt, Ezzel szemben az Eszmélet hatodik szakaszában a szembenállást ellenkező irányból mutatja be, nem az énnek a világba való bekerülését érzékelteti, hanem a világnak az én világába való behatolását: Sebed a világ - ég, hevül A költői képet megteremtő gondolkodás érzékelte a világ és az én szembenállását, ugyanakkor a kép a világot teljes egészében az én részévé formálja, a világhiányt - láttuk, a világ a legtöbb esetben értékvesztetten jelent meg, ráadásul önmagába záródó egyes világként, ezzel még foglalkozni fogunk - az én hiányává formálja át, s ezzel kiváltja egy másik világ, ha megelőzhető az elnevezés: az új világ képzetét. Az én és a világ közötti ellentétes irányú, a világ irányába, majd az onnét kiinduló mozgás ebbe a gondolkodási rendszerbe kapcsol más különböző irányú mozgásokat is. A Dunánál című versnek az eddigiek alapján szokatlan, ám József Attila aránytalansági képzeteit ismerve ugyancsak érthető kijelentése ("A világ vagyok - minden, ami volt, van") mellé a múltból a jelen irányába ható mozgássor, ha tetszik, építkező jellegű mozgássor kapcsolódik, két szakaszt idézek ide kapcsolódóan: Megszólítanak, mert ők én vagyok már; Mindezzel
ellentétes irányú mozgássor is megfigyelhető József Attila költészetében.
Nemcsak a voltból építette fel magát önálló világgá, hanem önmagába is
befogadta, s megsemmisítette a világot: "Világot hamvasztottam el szivemben"
- olvassuk a Mint gyermek... című versben. Ehhez hasonlóan az építkező
jellegű mozgássorral ellentétes széthullás is a világ képzetéhez kapcsolódva
jelent meg József Attila világában, éppenséggel a világteremtéssel kapcsolatban
már idézett A kozmosz éneke című versben: "Ha bolygók és világok
mind kihűlnek, / minden atom az ősbe visszahull, / minden lélek az Úrba
szabadul..." A kozmikus széthullás képe megőrződött József Attila költészetében,
a Kövek című, nagyon is reális kiinduló képeket tartalmazó versben
is felnagyítódik: "Hát nem segít a jaj s az allelúja? / Se hit? se malter?
se Krisztushabarcs? / széthull az ember millió darabra, / mint esőben a
vályogkaliba." Feltűnő, hogy az Eszméletben a széthullás ("ami van,
széthull darabokra") a vanra (világra?) vonatkozik, vele szemben az "ami
lesz, az a virág"(!) jelenik meg. A világ-virág rímpár megismétlődik a
Flórának című, az egyik utolsó nagy számvetést tartalmazó versében:
Mert jó meghalni. Tán örülnék, A Ritkás erdő alatt című vers
főmotívuma az eltűnés, a vers a "tökéletesen absztrakt képek ugrásával"
a kozmikusság érzetét kelti fel, s így kapcsolódik egy egészen más, már
elvont voltában is eredendően "tudati kategóriarendszerbe". A széthullás
képe egyik utolsó, tulajdonképpen a vers felépítését önmaga tárgyává tevő
versében, a már idézett "Költőnk és Kora" című versben válik egyetemessé,
az ebben a versben megformált kép magába sűríti léttapasztalatát: önnön
szétesésének megtapasztalását, a kozmosszal kapcsolatos tudását, s mindazt
a tudást, amelyet az én-identitás (Lengyel András) széteséséről szerzett.
Az egyéni tapasztalat mellé az általános tudás társult, mindezt pedig teljesen
egyénítve, önmaga világából és költői szemléletmódjából kiindulva jelenítette
meg. Ha van titka József Attilának, akkor ez a legnagyobb titka, az általános
tapasztalatot nem gondolatilag közelítette meg, hanem megteremtette. Az
építkezés és a széthullás képzetének párhuzamos jelenlétéről mondottakat
megerősíti az, ahogyan Lengyel András bebizonyította, hogy József Attila
"a Szabad ötletek jegyzékében és A Dunánál című ódájában,
nagyjából egyazon pillanatban, problémáira diametriálisan ellentétes válaszokat
adott". Eszerint mindkét szöveg - nevezzük így őket - 1936 májusának második
felében, az első május 22-én és 24-én, a második pedig május 31-én született.
Lengyel András szerint A Dunánál kulcsmondata az "...Én dolgozni akarok",
ez pedig szembefordulás "saját önanalízisének negativizáló törekvésével".
A "párviadalban", tudjuk, a kiüresedő világ tükörképeként, s az én széthullásának
fájdalmas végső tapasztalataként a lélek kiüresedése, s az én szétesése
győzedelmeskedett. A Ki-be ugrál című versben olvashatjuk:...
A semmiből vissza ne rántsatok. A [Kiknek adtam a boldogot...]
című vers ebben az értelemben rögzítette a széthullást, ismét csak a kiüresedő
világnak az egyénben való megjelenéseként:
Kitetszik, mily üres dolog, A "Költőnk és Kora" című versben a más versekben is megjelenített semmi ezért jelenhetett meg - igaz, "mintha" - a valami szétesésének poraként: Úgy szállong a semmi benne, Bár - végső tapasztalatként - a világ
és az én szétesése József Attila gondolkodásában összekapcsolódott, ennek
a tapasztalatnak legtovább éppen a vers állt ellen, láttuk, azt teljes
világként akkor is felépítette, amikor önmaga széthullását a világegyetem
egészére vetítette ki (Tverdota György). A széthullás a világ és az én
szembeállításához kapcsolódó képzetekben jelent meg, ennek a folyamatnak
a térnyerése azonban számos más folyamat, s más irányú mozgás közepette
ment végbe. Ha kiindulópontként nem egyszerűen a világ és az én, vagy a
világ és a költészet szembe állítását fogadjuk el, hanem a létező, ám a
valóságelemek által elnyelt világot és a valóságnyivá növesztett, a "való
világ" törvényeit önmagában hordozó költészetet szemléljük, akkor láthatjuk,
hogy ehhez az egymást feltételező két jelenséghez az alapvető mozgásirányok
mellett is számos más jelenség és mozgás kapcsolódott.
Már fölszáll az éj, mint kéményből a füst, Az 1934-ben írott [Magad emésztő...] című versben találjuk az alábbi sorokat: Botot faragtál, ábrákkal tele, S még a kései Judit című versben
is rátalálunk a korai versek statikus, a költői én hangulatát kozmikus
méretűvé növesztő eljárására: "Hideg csillagok égnek tar fák ága közt."
A kései versek képzetvilágát (a lélek és az űr egymásba való átjátszását)
a korai versek statikus képi világával elegyíti Az árnyékok című
vers:
Az árnyékok kinyúlanak, A kozmikus képek eredetével kapcsolatban
természetesen csupán találgatásokra hagyatkozhatunk, eredetük minden bizonnyal
ott húzódik, ahonnét a versírás szándéka is ered, ebből fakadóan eredetüket
minden kétséget kizáróan akkor tudnánk értelmezni, ha az első versek, képek
megszületésének folyamatát is ismernénk. Ezek a képek József Attila költői
gyakorlatának részei voltak, alkalmazásukkal József Attila kitágította
versei világát, ezért rendszeresen alkalmazta őket, mintegy a magyarázat,
okfejtés részeként is. Ám mivel eredendő módon kapcsolódtak József Attila
világához, talán nem fölöslegesen föltételezzük, hogy akkor, amikor az
abszolutumok megértésére törekvő költő teljes, az elrejtőző világ helyére
új világot képviselő költészetet akart teremteni, tudatosan élt a kozmikus
képek adta lehetőségekkel.
(Folytatjuk)
|