|
WEHNER
TIBOR
Eklektika-egység
Pázmándi Antal győri
kiállításáról
A hajdani Műgyűjtő című folyóirat
harminchárom évvel ezelőtt megjelent, 1969. évi l. számának első oldalán
jelent meg Pázmándi Antal keramikusművész Sárkányölő Szent György
című alkotásának reprodukciója, amely a képaláírás szerint: "40 cm magas
kerámiafigura. A formai alakítás stilizáltságát és összefogottságát lendületes
és friss vonalvezetésű színfoltokkal oldja fel. Játékos mozgalmasságú,
dekoratív alkotás, amely nagyobb terű, sima vonalvezetésű enteriőr önállóan
érvényesülő szép darabja lehet."
Ez a korai,
a pályakezdés periódusához kötődő, hagyományos szemléletű kerámiatárgy
a Győrben, a Városi Könyvtár galériájában az áprilisi hetekben bemutatott
teljesen új, a kemencéből frissen kiemelt alkotásokból összeállított műegyüttesben
- felidézve a hatvanas évek atmoszféráját, kijelölve a Pázmándi-munkásság
alkotói ívének kezdőpontját - minden bizonnyal erőteljes disszonanciát
teremtett volna. Mint ez a Műgyűjtő reprodukciója által megidézett
Szent György figura is bizonyítja, Pázmándi Antal is - iparművészeti főiskolai
tanulmányait 1967-ben lezárván - a kerámia-figura készítésétől indult,
hogy aztán tevékenyen részt vállaljon az iparművészeti ágazatok nagy megújításának
folyamatában. A hetvenes-nyolcvanas években a tradicionális terminológiával
iparművészetnek nevezett művészeti területen a legfontosabb cél a funkcionalitás-jelleg
és a díszítő-státus meghaladása volt: a művészek az ágazati és a műfaji
határokat kitágítva vagy áttörve az autonóm, a jelentéssel átitatott műtárgyak
megalkotására vállalkoztak. Pázmándi Antal kezdetben a geometrikus jelleggel
megformált, elvont kompozíciókhoz vonzódott, majd egy fordulattal a pop
art tárgy- és jelenségvilágának bűvkörébe kerülve alkotta meg kompozícióit
- mint a grillcsirkét, az Agip-olajosflakont, vagy a Vezessünk puhán
kispolszkis jelenését -; azokat a műveket, amelyeknek legjellemzőbb vonása
a szobrászi igényű formaalakítás, a színekkel éltetett plasztikai kifejezés
volt, s amelyek tartalmi-gondolati síkon együttlélegeztek korukkal. A kis-
és középméretű kerámiaplasztikák mellett Pázmándi számos - többnyire pályázaton
elnyert - monumentális megbízást is teljesített: szabad térben álló és
épület-külsőkhöz, belső terek falaihoz, építészeti tagozataihoz kötődő
nagyméretű alkotásokat, mint a debreceni városközpont üzletházának domborművét,
a budapesti Benczúr utcai épület-homlokzatdíszt, a Hold utcai bankbelső
üveg-kerámia plasztikáját, a Kovács Gyulával közösen jegyzett Ürömi úti
irodaház gazdag szobor- és domborműegyüttesét és a tavaly felavatott -
és a megrendelő által átadása előtt durván megcsonkított - debreceni szökőkutat.
Ezen nagyméretű,
közösségi külső és belső terekben elhelyezett alkotások már leginkább a
posztmodern szellemiség eklektikájának jegyében születtek meg. Ezekben
a munkákban szabadon ötvöződnek a figurák és az absztrakt motívumok, a
harsány és a visszafogott effektusok. Az eklektika jellemezte a kilencvenes
évek kisebb, az önálló művészeti program szellemében készített műveit is:
különféle anyagok - fémek, fadarabok, üveg -, és talált tárgyak kompozícióba
illesztésével Pázmándi különös sugárzású műveket formált. És most, ez az
új, Győrben felvonultatott együttes azt jelezte, hogy az alkotó visszatért
a tradicionális anyagokhoz és technikákhoz: a kerámiához, az égetett, mázas
agyaghoz, de motívumaiban megőrizte az izgalmas eklektika-egységet: a geometrikus,
szabályos alakzatok mellett fontos alkotóelemei alkotásainak az organikus
képződményekre emlékeztető alkotórészek is. A statikus, a szilárdan álló
és az ún. billegő, labilis egyensúlyi helyzeteket tükröztető és keltő kompozíciók
is a mesterséges építettség és a szerves fejlődés kettősségeinek terepe:
nagy sík felületekből és kisebb, függelékszerű összetevőkből szerveződnek
a Pázmándi-munkák. Illeszkedések és elválások, pontos, rendszeralkotó elemek
- körlapok, korongok, háromszögek, rácsok - és szeszélyes, megzabolázhatatlannak
tűnő nyúlványok, ágaskodások teremtik meg a tömegviszonyokat, a teret dinamikussá
szervező formarendet, amelyet az egységes nagy színfelületekből és a kis
motívumokként festett foltokból, mintaszerű ismétlődésekből szervezett
színvilág éltet. Elementáris hatású, fantáziagazdag, a formateremtés leleményeiben
tobzódó, festői kerámiaplasztikák mozgalmas kollekcióját mutatta be Pázmándi
Antal a győri galéria közönségének.
Alig egy esztendeje,
az Új Forrás 2001. évi 8-as számában közölt beszélgetésben a művész
a jelenkor keramikusainak nehéz helyzetét körvonalazta: "A mi munkálkodásunk
szerves előzménye a pécsi, a fénykorát a múlt századfordulón megélt Zsolnay-gyár
épületkerámiagyártó-tevékenysége. A pécsi gyárban hallatlan magas technikai
színvonalon dolgoztak. Volt egy tervező, aki megtervezte, egy rajzoló,
aki megrajzolta, egy gipszes, aki legipszelte, egy brigád, amelyik kipréselte,
majd kiégette, lemázazta a modellt, és volt egy utolsó munkatárs, aki felrakta.
Elkülönültek egymástól a fázisok, és nemcsak azért, mert tömegméretű termelés
zajlott. És most, száz évvel később mit csinálunk mi? A tervezéstől a felrakásig
mi vagyunk az egyetlen munkatárs. Nekünk kell mindent megcsinálni, ezért
hihetetlenül nehéz helyzetben vagyunk. És közben feszegetjük a szellemi
és a teljesíthetőség-határokat, hogy meddig tudunk még minden tekintetben
magas színvonalat tartva hiteles és időálló műveket kreálni." A győri kiállítás
azt tanúsította, hogy Pázmándi Antal, mint 21. századi, egyszemélyes kerámia-gyár
a nehéz helyzettel, a reménytelen körülményekkel dacolva ismét egy jelentős
műsorozatot készített: a lassan négy évtizedessé érő életművének szintézis-érvényű
munkáit alkotta meg. |
|