|
FERENCZ
GYŐZŐ
Szabad átjárás
Tábor Ádám: Hajóház
Tábor Ádám lappangó költő. A folyóiratokban
ugyan időről időre megjelennek versei, mégis, talán mert egyetlen szerkesztőséghez
és szerkesztőséghez kötődő csoporthoz sem tartozik belsőleg, szinte meglepetéssel
olvasom nevét. Kötettel pedig kifejezetten ritkán jelentkezik. Kötetei
hosszabb periódusokat fognak át, évtizednyi termésből válogatnak. Méghozzá
nagy önfegyelemmel: Tábor Ádám rokonszenves módon a folyóiratközlést kísérleti
terepnek tekinti, előkészületnek a komolyabb feladatra, a versek kötetté
szerkesztésére. A kötet megszerkesztése során sok vers kihullik és sok
vers átértékelődik.
A költői
pályát sok esetleges, külső tényező alakítja. De az, hogy Tábor Ádám költészete
így lappang a kortárs irodalom felvilága alatt, nem a lehetőségek pillanatnyi
állásán múlik. Költészetének lényegi rejtőzködése, hermetikus vonása fejeződik
ki benne. Ezoterikus költészetet művel, de az ezotéria úgy lappang a versek
felhámja alatt, mint költészete a kortársi líra felszíne alatt. A versek
nem hivalkodnak misztikus magvukkal, hermetikus tudásanyagukkal, olvasásuk
nem válik beavatási szertartássá: a kabbalisztikus, teozófiai utalások
valós természetüknek megfelelően félig rejtve maradnak. Talán nem is merő
udvariasságból, korántsem az ilyesmire kevésbé fogékony olvasót akarja
megkímélni tőlük. A verset védi, nehogy gondolatok illusztrációja legyen,
hanem az irodalom körén belül maradjon.
Ebből a
körből aztán további körök gyűrűznek. A Hajóházat, csakúgy, mint
korábbi köteteit, koncentrikus körökből szerkesztette össze. Bárhonnan
kezdjük olvasni, ugyanoda jutunk el. Rögtön az első vers címe - Születésnaplemente
- felvillantja a véget, míg az utolsó vers, a Beűzetés a születéshez
tér vissza:
Így találtam így hagyom
itt a kertet
a teljes Nap fényében lubickolva
mézzel Istennel csordultig részegen
A Fa óramutatója éppen
a Nagy Delet jelzi az ég számlapján
mikor kiűzöl megint egy világévre
hogy műveljem az időt mibe születtem.
A vég tehát
a kezdet, a kezdetben a vég: Tábor Ádám körei - ahogy egyik verscíme mondja:
Évgyűrűk táguló körök - mágikus körök.
Az önmeghatározás
igényével rajzolja meg őket, de az én definíciója nem önmagáért van, sőt,
önmagában nemcsak hogy nem érvényes, de nem is lehetséges. Az a szubjektum,
amely a versek fókuszpontja, egy nagyobb erőhöz való viszonyában nyeri
el végső értelmét. "Hát elhoztam a kertbe a Kertet / a fa elé ültettem
a Fát", mondja A káprázat a kertben című versben, ahol a nagy kezdőbetűs
szavak elhelyezéséből világossá válik, hogy az egyszerit, a földit, a mindennapit
átlényegíti a megnevezetlen, de megszólítható nagyobb hatalom jelenléte.
A kötet ismétlődő kulcsszavainak - mint év, idő, fa, ég, sivatag és mindenekelőtt
a kert - ezért kettős szerepük van. Poétikailag metaforikus többletjelentést
hordoznak, ritmikus ismétlődésük a kötetszerkezet kohézióját erősíti. A
figyelmes olvasó, ha mintázatukat követi, egyre beljebb találja magát a
káprázat kertjében. Mert másrészt viszont közvetlenül a mágikus-mitikus
tartományokba vezetnek.
Az átmenet
észrevétlen. Hiszen a versek sokféle szövetből készültek. Például a lírai
költő örök hozott anyagából, a személyes életrajzból. A Visszhang
című gyászversben a személyes vallomás fájdalma áttételek nélkül zeng fel:
apámat vetted el te égi
ki engem földre kényszerítsz
szavam és kínom őt idézi
miatta könyörgök segíts
lábra állni a magasba nézni
hogy amit átadott megint
legyen erőm tovább kísérni.
De ahogy
a vers előrehalad, a veszteség fájdalma, miközben intenzitásából mit sem
veszít, az égi és földi kozmikus ellentéte közé feszítve lüktet tovább:
"az ő hangját visszaverődni / örökké hallom".
A versek
egy másik vonulatában a tudós költő maszkját ölti fel, de a kultúrtörténeti
utalások - Blake misztikuma, Goethe romantikája, Eliot mítosz-rekonstrukciója
- mind a tudás köreit tágítják. Végül pedig a politikum is nagy hangsúlyt
kap a kötetben, ha nem is napi aktualitások szintjén. Tábor Ádám, a hetvenes-nyolcvanas
kísérletező avantgarde-ja, a lapalapító, az Örley-kör szervezője Rendszerkiváltás
című fohászában rezignáltan csatlakozik azokhoz, akiknek a szabadság valaha
egészen mást jelentett, mint amit most maguk körül látnak. A költő kénytelen
tudomásul venni, hogy a szabad átjárás, amely a szellemi tartományokban
nyílik test és lélek, föld és ég között, a mindennapok terepén bizony eltorlaszolódik.
De a kötet
végszava nem ez. Az utolsó versek a kabbala koronáját, a misztikus kertet,
az "egyetlen tisztás"-t idézik meg, ahol "a véletlenek láncba szedve" mutatják
fel az élet magasabb rendjét. Ez a magasabb szervezőerő láttatja meg a
vereségek-veszteségek elkerülhetetlen sorozatában is a végső értelmet.
Tábor Ádám új kötetének fő feszültségforrása az, ahogyan a mágikus és a
magánéleti körök egymásba gyűrűznek:
mostantól egészen árván
növök a földbe s az ég fele
mögöttem üres út kidőlt fák
lábnyomok volt élet jele
de koronám koronádhoz ér
leveledre felel levele
s előttem termésünkből nőtt
sudár fák sugárzó tere
A Vonulás
című versben, amelyet teljes terjedelmében idéztem, az árvaság személytelenné
emelt személyes fájdalmának tiszta artikulációja a költészet legmélyebb
rétegeiből tör fel. (Palatinus, Bp. 2001) |
|