|
BABUS
ANTAL
Fülep Lajos az
1918-1919-esforradalmakban
III. rész
Egyetemi tanársága
Az őszirózsás forradalomban győztes
erők a Budapesti Tudományegyetemre is igyekeztek kiterjeszteni a hatalmukat.
A támadások az egyetem autonómiája körül bontakoztak ki. Az európai egyetemek
önrendelkezési jogának a középkor óta része volt, hogy a karok demokratikus
szavazással választották és hívták meg a tanárokat. Az ősi szokásjog azt
a célt szolgálta, hogy az oktatókat ne a politikai széljárás és erőviszonyok,
hanem tudásuk, szakmai rátermettségük alapján válasszák ki. Ezért az egyetemek
féltékenyen őrködtek autonómiájuk fölött. A magyarországi egyetemeken is
ugyanez volt a gyakorlat. Kunfi Zsigmond, a Tanácsköztársaság majdani közoktatási
népbiztosa, 1919. január 22-étől Károlyi Mihály kormányának szociáldemokrata
közoktatásügyi minisztereként mindent elkövetett, hogy elvtársai- és saját
szájíze szerint reformálja meg az egyetemet, saját embereit juttassa katedrához.
Elsősorban nem a professzorok szakmai színvonala, hanem világnézetük ellen
volt kifogása. Az egyetem közvetlenül nem vett részt politikai küzdelmekben,
de érezhetően nemzeti alapon állt. Ez egyebek közt abban is megnyilvánult,
hogy Beöthy Zsolt a bölcsészkar megbízásából szózatot szerkesztett Magyarország
területi integritása védelmében. Kunfi a jogi karon indított támadást.
Három lépcsőben, a kar megkérdezése nélkül nevezett ki tanárokat, köztük
Rónai Zoltánt, Varga Jenőt és Ágoston Pétert, a kommün leendő népbiztosait,
Vámbéry Rusztemet, és Jászi Oszkárt. Kunfi január 25-én, felháborodástól
izzó légkörben, a jogi kar után a bölcsészeti karra nevezett ki tanárokat
a kar megkérdezése nélkül. Beöthy Zsolt, az esztétika tanára nyugalomba
vonult és Babits Mihály lett az utóda. Babits tudása előtt mindenki meghajolt,
de a formai feltételeknek nem felelt meg, nem volt meg a kinevezéshez szükséges
doktori címe. A kinevezettek között volt még Révay József, Lukács György,
valamint "egyetemi rendes tanszéket kap a bölcsészeti karon dr. Fülep Lajos,
a községi iparrajziskola ideiglenes tanára és Fogarasi is, akik eddig szintén
esztétikával foglalkoztak."1
Alexander
Bernát és Beöthy Zsolt 1918 ősze óta igyekezett Fülepet kineveztetni egyetemi
tanárnak. (Alexander már 1913-ban, Zambra Péter nek, az olasz tanszék professzorának
elhunytakor szerette volna megszerezni neki a megüresedett katedrát.2)
Alexander és Beöthy 1918-as kezdeményezéséről bővebbet nem tudunk. Nem
tudjuk, hogy kapcsolatban volt-e vele a Pesti Napló 1918. november
17-i cikke, amely Fülepet hiányolta az egyetemről.3 Fülep neve,
mint lehetséges egyetemi tanáré, ekkor került szóba először a nyilvánosság
előtt. Nem véletlen, hogy éppen Hatvany lapja foglalkozott a témával. Hatvany
élénk figyelemmel kísérte az egyetemi és a tudományos életet - alighanem
szeretett volna egyetemi tanár lenni -, a legtöbb egyetemi reformmal kapcsolatos
hírről kifejtette véleményét.4 1919. január 16-án Hatvany Beöthy
és a többi nyugdíjazott tanár védelmére kelt, majd felsorolta, hogy kit
szeretne az egyetemen látni: Fülep nincs köztük.5 A január 26-i
Pesti Napló egy névtelen cikkírója (osztom F. Csanak Dóra véleményét,
hogy Hatvany burkolózott névtelenségbe) az autonómia semmibevevésén háborgott.
Erre a kinevezett tehetségtelenek miatt volt szükség - mondja -, akiket
az egyetem egyébként nem fogadott volna el. Nem elég, hogy ki mindenkit
neveztek ki, de ráadásul még milyen tanszékre. Fülep kinevezése mellett
sem megy el szó nélkül: "Fülep Lajos - akit személy szerint is nagyrabecsülök
- jó essayt írt kettőt-hármat, zsurnalisztának is bizonyára kitűnő - de
mért lett professzora a filozófiának?"6 Az újsághír megjelenésekor
Fülep Rómában tartózkodott diplomáciai szolgálaton, s Gábor Zsuzsannától,
leendő második feleségétől értesült róla, hogy neve szóba került a kinevezendő
egyetemi tanárok között.7 Február 9-én kelt levelében Gábor
Zsuzsanna arra panaszkodott, hogy az újsághír fölröppent, de azóta nem
történt semmi. S valóban, még az is bizonytalan volt, hogy Fülep melyik
tanszékre kerül: "Ők (Lesznai Annáék - B. A.) az olasz tanszékről beszélnek[...]
Az újságok pedig művészet-történeti és philosophiai tanszékről írtak Magával
kapcsolatban." - írta leendőbelije. Gábor Zsuzsanna soraiból arra következtethetünk,
hogy Lesznai Annáék, s főként bizonyára férje, Jászi Oszkár - akinek fiumei
kormánybiztosságát is köszönhette - szorgalmazta Fülep kinevezését. A kinevezés
azonban, feltehetőleg taktikai okokból, a nagy felháborodás miatt késett.
Sőt, a Népszava, a szociáldemokraták, tehát Kunfi pártjának a lapja, a
hírt már másnap alaptalannak minősítette.8 Az egyetem nem hátrált
meg, nem nyugodott bele évszázados jogai megcsorbításába, nem akarta felesketni
a kinevezetteket. Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a "vaskalapos", "reakciós"
professzorok tiltakoztak, hanem Somló Bódog és Pikler Gyula, a Társadalomtudományi
Társaság két alapító tagja is.9 Válaszul Kunfi 1919. február
2-én felfüggesztette az egyetem autonómiáját, s élére leghűségesebb szövetségesét,
Jászi Oszkárt nevezte ki kormánybiztosnak. Jászit, akit a jogi kar megkérdezése
nélkül korábban egyetemi tanárnak nevezett ki. Olaj volt a tűzre, hogy
a miniszter pár nappal korábban megígérte az "egyetem autonómiáját a legmesszebbmenő
módon védő törvény mihamarabbi megalkotását."10 Kunfi intézkedései,
szószegése, óriási "népfrontos" felháborodást keltett.11 Értelmiségi
körökben ez volt akkor a beszédtéma. Az Alkotó Művészek és Tudományos Kutatók
Szövetsége nevében az Otthon körben vitát is rendeztek róla.12
A Rómából
hazatérő Fülep kényesebb ízlésű volt, hogysem ilyen módon és ilyen áron
legyen egyetemi tanár. Nem rejtette véka alá, hogy tudása, műveltsége alapján
megilleti őt az egyetemi katedra, de ilyen formában nem kellett neki. Ránk
maradt egy erősen vázlatos, alig központozott feljegyzése erről az időszakról:
"mialatt Rómában voltam, jelent meg egyetemi tanári kinevezésem; Károlyi-éra
idején tiltakoztam, hogy autonomia sérelmével történjék; [...]hazajövet szabályszerű
kinevezést nem kaptam; húzódott a dolog; Egyetemen kormánybiztos: megmondtam,
nekem csak úgy kell, ha kar hív meg."13
Nem tudjuk,
hogy a "kinevezettek" közül még kit aggasztott ennyire az egyetemi autonómia
megsértése. Mai ismereteink alapján úgy tűnik, hogy nem sokukat. Jászit
elégedett vigasz töltötte el.14 Benedek Marcell úgy gondolta,
hogy tanít, amíg lehet.15 Turóczi-Trostler József egészen más
okból habozott elfogadni a megbízást. Benedek Marcellel osztotta meg kétségeit:
"nem lenne-e jobb félreállni? Mert ha a rendszer megbukik, örökre vége
egyetemi karrierünknek."16 Babits sem finnyáskodott: örömmel
foglalta el a katedráját.17 A kinevezés addig-addig húzódott,
míg kitört a Tanácsköztársaság. Gábor Zsuzsanna még március 22-én is azt
írta neki, hogy "A Maga ügyéről ismét azt hallottam, hogy meg lesz mindenkié,
kivéve talán L.-t"18. (Feltehetőleg Lukács Györgyről van szó.)
Március 21-e
után a kommunisták újult erővel láttak hozzá az oktatási reformhoz. Két
nappal a diktatúra kikiáltása után a Közoktatásügyi Népbiztosság előtt
tüntető diákok és ifjúmunkások követelték a teológiai kar megszüntetését
az egyetemen. Mivel a nép szava isten szava, a népbiztos meghajolt a "népakarat"
előtt, s pár nap múlva bejelentette, hogy az 1918-1919-es tanév végén a
hittudományi kar meg fog szűnni.19 A többi kart sem kímélték.
A félév végét sem várták meg, évközben fogtak hozzá a tisztogatáshoz. Március
26-án a bölcsészettudományi karon húsz oktatót mentettek fel állásából,
köztük olyan tekintélyes tudósokat, mint Beöthy Zsolt20 és Pauler
Ákos. Az elbocsátott tanárok megüresedett helyére a népbiztos április 7-én,
a félév végéig átmenetileg új oktatókat bízott meg. A bölcsészet, nyelv
és történeti csoportban az új oktatók a következők voltak: Varjas Sándor,
Czebe Gyula, Révay József (nem Révai!), Király György, Schmidt József,
Trostler József, Honti Rezső, Laczkó Géza, Alexics György, Popovics Iván,
Obál Béla, Meller Simon, Antal Márk, Babits Mihály, Fogarasi Béla, Kármán
Elemér, Mannheim Károly, Balassa József, Beke Ödön, Munkácsi Bernát, Benedek
Marcell, Latzkó Hugó, Rózsa Dezső, Antal Frigyes, Wilde János, Osztern
Salamon Pál és Fülep. Fülep hivatalos megbízása április 10-én kelt - iktatószáma:
77224/919 szám /IV. -, s Kármán [Tódor] h. csoportvezető írta alá. Megbízása
az 1918/1919-es tanév második félévére szól, Dante Vita nuovajának
heti egy órában való előadására, és az előadással kapcsolatos szemináriumi
gyakorlat vezetésére szintén heti egy órában.21 Hivatalos megbízása
és titulusa: "az olasz irodalom heti 2 órás előadásával megbízott előadó".
Az újságokban a filozófiai és a művészettörténeti katedráról felröppent
hírek hamisnak bizonyultak, végül az olasz tanszék lett az övé. Nem tudjuk,
mindez hogyan történt. Több mint negyedszázaddal későbbről, 1945-ből ismerjük
egy odavetett mondatát: "Nálam nem kell az olasz irodalom tudományát pártfogolni,
- professzora voltam Pesten 1919-ben, s magam választottam."22
Mit értsünk azon, hogy "magam választottam"? Esetleg az említett három
katedra közül választhatott? Vagy egyszerűen csak hányaveti fogalmazás?
Nem tudjuk. A megbízást megkapta, de Füleptől úgy tudjuk, hogy csak egy
hónap múlva, májusban kezdte meg előadásait. Késlekedése okát nem ismerjük,
de mindenesetre furcsa, mert április 8-án, egy hét szünet után, újra indultak
az előadások a bölcsészkaron, s például Laczkó Géza és Fogarasi Béla április
12-én illetve 16-án meg is tartotta első előadását.23 A Vörös
Újság április 9-i számában felsorolja, hogy ki mindenki fog előadni
az egyetemen: Fülep nincs köztük.24 Érdekes, hogy Fülep később
is megfeledkezett áprilisi megbízásáról, csak a májusi kinevezését említette.25
Úgy tűnik,
hogy valamilyen okból a kommunisták kezdetben nem számítottak Fülepre,
nem szántak neki katedrát, vagy megfeledkeztek róla. Ugyanis a Jászi Oszkárt
felváltó Dienes Pál, az egyetem politikai megbízottja, április 1-én megbeszélésre
hívta az újonnan megbízandó előadókat: Fülep nem volt köztük.26
Két fő kivételével ezeket a meghívottakat meg is bízták. De nemcsak őket.
Az április 1-jei lista az április 7-i kinevezés napjára alaposan kibővült.
Egyebek közt Varjas Sándorral, Fogarasi Bélával, Mannheim Károllyal, Antal
Frigyessel, Wilde Jánossal, Füleppel. Csupa ismerős név: a vasárnaposok.
Nincsenek dokumentumok a kezünkben, de ennek a bővülésnek elég prózai oka
lehetett. Április 5-től a Közoktatásügyi Népbiztosságon a főiskolai oktatást
irányító csoport vezetését a vasárnapos Fogarasi Béla vette át. A tudományos
propaganda irányítását pedig a szintén vasárnapos Varjas Sándor.27
Úgy vélem, ezek után nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Fülep egyetemi
tanári megbízásában Lukács Györgynek, és közvetve Fogarasi Bélának volt
szerepe.
Lukács György
népbiztos a Közoktatásügyi Népbiztosság 1919. május 3-án kelt 88.226/1919.
számú rendeletével Fülepet, az eddig megbízott egyetemi tanárt, kinevezte
a Budapesti Tudományegyetem bölcsészeti karán az olasz nyelv- és irodalom
rendes tanárává az V. fizetési osztályba. Egyetemi professzori fizetéséről
1919. július 7-én kelt értesítés szerint május1-től kezdve "fizetésül évi
8000 K.-t, személyi pótlékul évi 2000 K.-t, háborús segélyül évi 4800 K.-t
havi előleges részletekben, drágasági segélyül havi 300 K.-t, lakpénzül
évi 3500 K.-t"28 kapott, összesen évi 21900 koronát. A fizetési
osztályba ugyan besorolták, de több forrásból is tudjuk, hogy semminemű
fizetést, anyagi jutalmat nem vett fel.29 A hivatalos kinevezésre
tovább kellett várni, csak a Hivatalos Közlöny XXVII. 22. számában,
május 22-én jelent meg. Tanári fogadalomtételre május 17-én került sor.30
Amikor megbízott előadóból rendes tanárrá lépett elő, feladta állását a
Külügyben, s megkezdte rövid egyetemi pályafutását. Egyetemi tanárnak kinevezték,
de az egyetemi hierarchiában nem futott be karriert, nem választották be
a kari tanácsba - akkori nevén bölcsészkari bizottságba - sem.
Magától Füleptől
tudjuk, hogy ezért az állásért egy lépést sem tett, pályázati kérvényt
nem adott be, csak kapott egy iratot, amely értesítette a kinevezésről.
Fülep vívódott, hogy elfogadja-e az állást. Református lelkésznek készült,
türelmetlenül várta, hogy falura mehessen, s elkezdhesse evangelizációs
munkáját a nép körében. Tudván, hogy a református lelkészi hivatás és a
kommunista egyetemi katedra nehezen fér össze, tanácskozott egyházi elöljárójával,
Petri Elek dunamelléki püspökkel, és Pruzsinszky Pállal a budapesti református
teológiai akadémia igazgatójával. Mindketten azon a véleményen voltak,
hogy az állás visszautasítását a kommunisták nyílt ellenforradalmi tettnek
tekintenék, s ekkora kockázatot veszedelmes lenne vállalnia, mert a detektívek
már így is figyelték, s többször jártak a lakásán. Rábeszélésükre, s gondolván,
hogy a kommün napjai egyébként is meg vannak számlálva, végül elfogadta
az állást.31 (Fülep azt állította, hogy Praznovszky Ivánnal,
a Külügyminisztérium sajtóosztályának vezetőjével is egyeztette a lépését,
de 1931-ben Praznovszky erre nem emlékezett.)32
Fülep csak
májusban kezdte meg egyetemi oktató munkáját, jóllehet megbízatása április
7-én kelt. 1931-ből származó nyilatkozata szerint a kommün alatt mindössze
két-három előadást tartott olasz nyelven Dantéval kapcsolatban Assisi Szent
Ferencről, 6-8 hallgató előtt.33 Évtizedekkel később azt mondta,
hogy "A Dantét előző ismeretek jegyében a Fiorettiről beszélt, egész
idő alatt a padok közt sétálva."34
Fülep nem
volt ismert, felkapott, népszerű tanár. Saját bevallása szerint hat-nyolc
diák látogatta óráit.35 Összehasonlításképpen jegyzem meg, hogy
Babits olyan óriási tömegnek adott elő, hogy még a folyosón is tolongtak
a hallgatók.36 Fülep hallgatóinak száma meg sem közelítette
a Babitsét, de azon keveseknek, akik jártak az óráira, maradandó élményt
jelentett, s ragaszkodtak professzorukhoz. 1962 táján - több mint negyven
évvel később - is kapott levelet egy hajdani hallgatójától, aki szívesen
emlékezett a ’19-es órákra.37 Fülep hallgatóinak számát már
eleve erősen szűkítette, hogy olaszul adott elő. Hallgatói ezért voltak
leginkább fiumeiek, mert ők tudtak megfelelő szinten olaszul.38
Fülepnek mindössze pár előadásra futotta az időből. Mivel nyári szemeszter
nem volt, az egyetemi félév hamarosan véget ért, ő befejezte előadásait,
s elment nyaralni. Augusztusban, amikor a kommün bukása után hazatért,
már nem volt katedrája: az új kurzus érvénytelenítette a diktatúra alatti
kinevezéseket. Mivel az egyetemnek sem magántanára, sem más alkalmazottja
nem volt, igazolásával nem törődtek.39
Végül meg
kell vizsgálni, hogy mennyiben volt ez politikai, s mennyiben szakmai jellegű
kinevezés. A kommün bukása után Babits azzal védekezett, hogy az ő kinevezése
nem lehetett politikai jellegű, hiszen Lukácsék tudták róla, hogy nem kommunista,
mert visszautasította a kommunista pártba való belépést, s mégis kinevezték.40
Ha elfogadjuk Babits logikus érvelését, azt kell mondanunk, hogy ezek szerint
Fülep kinevezése sem volt politikai jellegű, mert Lukács tudhatta, hogy
Fülep miként vélekedik a kommunizmusról. S ebben van is némi igazság. Viszont
Molnár Kálmán pécsi jogászprofesszor érveiben is van igazság, aki 1931-ben,
Fülep pécsi egyetemi habilitációja körüli huzavona idején azt mondta: ha
a kommunisták nem érezték volna a magukénak, nem nevezték volna ki. A kinevezettek
kétségkívül szakmailag kiváló tudósak voltak, de ezen kívül mindannyian
"haladók" is. Horváth János - 1908 óta az Eötvös Collegium tanára - szakmailag
legalább olyan kiváló volt, mint a kinevezettek, mégsem lett egyetemi tanár.
Aligha tévedünk, hogy ebben közrejátszott konzervatív világnézete is. Ellenpéldának
pedig vegyük Szekfű Gyulát. Vitathatatlanul kitűnő történész, de kinevezéséhez
bizonyára hozzájárult 1913-as nem nacionalista könyve, A száműzött Rákóczi
is. Pár évvel később, a már konzervatív Szekfű ezt ki is fejti a Három
nemzedékben, de kinevezésekor még "haladó" volt. Bizonyosnak látszik
azonban, hogy az egyetemen nem volt olyan éles politikai küzdelem, mint
máshol. Legalábbis az ideológiai munka nem szorította teljesen háttérbe
a szakmai munkát. A májusra teljesen apolitikussá váló Babits sehová máshová
nem, de az egyetemi értekezletekre hajlandó volt eljárni. Még július 2-án
is részt vett kari ülésen, sőt július 22-én felszólalt a Tanítóképző Főiskola
tantervértekezletén.41
Válása Erdős Renée-től
Erdős Renée második gyermekükkel, Veronikával
volt várandós, amikor 1918. április 7-e táján, a szülés előtt, Fülep elköltözött
a családjától.42 Fülep egész élete talán legkíméletlenebb
lépésének közvetlen előidéző okát nem ismerjük. Erdős Renée helyzetét súlyosbította,
hogy a szülés után tüdőembóliát kapott, három hónapig kórházban feküdt,
majd csaknem egy évig alig tudott járni.43
A válás tehát
nyilván Fülep elköltözése óta napirenden volt. Gábor Zsuzsanna Fülepnek,
leendőbeli férjének, 1919. január 20-án Olaszországba írt leveléből kiderül,
hogy Lesznai Anna közvetített a válásban, vagy legalábbis be volt avatva
a részletekbe.44 Fülep ügyvédje, bizonyos Billitz45,
továbbította Erdős Renée "ravasz levelét" Lesznainak. A február 9-i levélből
Erdős Renée válási feltételeiről értesülünk: az eddigi kiadások fedezésére
7950 koronát kér egy összegben, és ezen túl havi 600 koronát, valamint
ezekre garanciát. Gábor Zsuzsanna szerint ezek a feltételek nem nehezek,
az ügyvédnek mindössze az okozott némi fejtörést, hogy mi legyen a garancia.
Ő pedig nem érti, hogy miért van erre szükség, hiszen az csak természetes,
hogy amíg Fülepnek van, elsősorban a gyermekeiről fog gondoskodni.46
Fülep úgy
fogalmazott tanítványainak, hogy "neki két kommunizmus kellett ahhoz, hogy
el tudjon válni: 1919 és 1945".47 Valóban, kétségkívül a Kommünnek
köszönhette, hogy első házasságát fel tudta bontani. A hatályban lévő,
1894. évi XXXI. törvénycikk megengedte ugyan a válást, de az eljárási szabályok
oly bonyolultak és körülményesek voltak, hogy az életközösségüket megszüntetett
házasfelek nagy része kénytelen volt megmaradni névleges házassági kötelékben.
Ez a lehetőség Damoklész kardjaként függött Fülep feje fölött is. Fülep
többször is hamiskásan hivalkodott vele, hogy a Forradalmi Kormányzótanács
XCIX. rendeletét "a házasságoknak közös megegyezéssel való megszüntetéséről"
az ő kedvéért alkották, az ő problémájához igazították, a jól értesültek
csak lex-Fülepként emlegették.48 Vajon elképzelhető-e, hogy
kapcsolatai révén Fülep el tudta érni, hogy az ő szája íze szerint alkossanak
egy rendeletet? Nem tudjuk, hogy személyesen ismerte-e Rónai Zoltán igazságügyi
népbiztost. Barátai révén azonban, ha akart, utat találhatott a törvények
legfőbb őréhez. Rónai és Jászi Oszkár szabadkőműves páholytársak és barátok
voltak, Fülep pedig ekkortájt bizonyíthatóan többször ebédelt a Jászi-Lesznai
házaspárnál.49 Ráadásul Lesznai Anna szívén viselte a sorsát.
Elméletileg Lukács György is közbenjárhatott az érdekében, mert jelen volt
a május 10-i kormányzótanácsi ülésen, amikor Rónai a házasság felbontásáról
szóló tervezetet ismertette.50 A lehetőség tehát adott volt,
hogy Fülep barátai, ismerősei megpróbálják befolyásolni a rendeletalkotó
folyamatot, de tőle függetlenül, a Tanácsköztársaság jogalkotásának egyik
legtöbbet és leggyakrabban vitatott témája a házasságkötés és a válás volt.
Fülep hiúságát legyezgette, hogy az ő kedvéért rendeletet alkottak, s ezért
ezt a mítoszt ő maga is táplálta, de nyugodt szívvel kijelenthetjük: biztos,
hogy nem az ő egyéni baját volt hivatva orvosolni a rendelet. A Forradalmi
Kormányzótanács sietve, VIII. számú rendeletében az együttélést házasságnak
nyilvánította, de érezvén, hogy túllőtt a célon, az igazságügyi népbiztos
másnap visszavonta a rendeletet.51 A téma azonban napirenden
maradt. A Szocialista Jogászszövetség óriási tömeg előtt, többször nyilvános
vitát rendezett a kérdésről. A férfiak a feministákkal karöltve követelték
a házassági kötelékek lazítását. A napilapokban rendszeresen tudósítottak
ezekről a rendezvényekről, a Proletárjogban, a Szocialista Jogászszövetség
lapjában pedig lépésről-lépésre nyomon követhetjük a Tervezet a házassági
jogról szövegének alakulását, formálódását. A rendelettervezetet egy
bizonyos Varga András dolgozta ki, a vitaesteken pedig Zilahi László, a
Szocialista Jogászszövetség hivatalos lapjának, a Proletárjognak
a főszerkesztője ismertette. Egyikük sem tartozott Fülep baráti, de még
ismeretségi köréhez sem. Sokan jártak Fülephez hasonló cipőben, ezért a
válást akkor is megkönnyítették volna, ha ő nem akart volna válni. A válást
könnyítő rendelet iránti tömeges igény abból is kitetszik, hogy életbe
lépése után a bíróságok feltűnően sok bontó határozatot hoztak.52
A szocialista forradalmak forgatókönyvéhez egyébként is ősidők óta hozzátartozik
a házassági kötelék lazítása-rombolása, gyakorta a nemi szabadosság, a
szabad szerelem is. A Tanácsköztársaság sem volt ez alól kivétel. A szóbeszédek
és pletykák nyomán pánik tört ki, mert sokan attól tartottak, hogy bevezetik
a nőközösséget.53 A szabad vallásgyakorlásról április 17-én
kelt rendeletet húsvétkor és a reá következő két vasárnapon a papoknak
a szószékről kellett kihirdetniük. A rendelet 4. pontja kimondja, hogy
"a kommunizmus, a Tanácsköztársaság, a proletárdiktatúra nem akarja és
nem fogja megváltoztatni a házasságnak és családi életnek eddigi rendjét,
nem akarja és nem fogja behozni a nőközösséget..."54 A nagy papírínség
ellenére két brossura - A nők kommunizálása és a szabad szerelem,
valamint a Kommunizáljuk-e Zsófit? - igyekezett megnyugtatni a lakosságot.
A kommunistáknak időről-időre védekezniük kellet, vagy valamilyen rejtélyes
okból szükségét érezték, hogy védekezzenek, a nőközösség vádja ellen. A
rejtély nyitja a kommunista mozgalom alapvető dokumentumában, a Kommunista
Kiáltványban olvasható: "De ti, kommunisták, a nőközösséget akarjátok
bevezetni, kiáltja felénk karban az egész burzsoázia." Marx válasza: "A
kommunistáknak nem kell a nőközösséget bevezetniük, mert ez majdnem mindig
létezett. A polgári házasság a valóságban feleségközösség. Legfeljebb azt
lehetne a kommunistáknak szemükre vetni, hogy a képmutatóan leplezett nőközösség
helyett hivatalos, őszinte nőközösséget akarnak bevezetni."55
A rendelet és a brossurák ezt a világos beszédet voltak hivatva elködösíteni.
A Proletárjog
legelső, április 12-i számában közzétett szövegtervezet szerint a házasság
felbomlik, ha "a házasfelek bármelyike az anyakönyvvezető előtt bejelenti,
hogy a házasságot felbontja". Ehhez az első megfogalmazáshoz, és a többi
változathoz56 képest is, a rendelet még sokat módosult, finomodott,
s végül szigorúbb lett, mint előterjesztői szerették volna. A szocialista
felfogásnak - és Fülepnek is - az egyoldalú bontás felelt volna meg57,
hogy tudniillik a házasságot az egyik fél kérelmére minden bontó ok igazolása
nélkül fel lehessen bontani. Ehelyett "A Kormányzótanács a rendelettervezetet
azzal a módosítással fogadja el, hogy a felek kölcsönös megegyezése alapján
a házasság feltétlenül felbontandó, egyébként az összes életkörülmények
figyelembe vételével a házasság felbontása tekintetében a bíróság belátása
szerint dönt."58
A XCIX. számú
rendeletet május 20-án hirdették ki a Tanácsköztársaságban, és azonnal
életbe lépett. Fülep állítólagos kitűnő kapcsolatai ellenére a válási tárgyalására
csak két hét múlva, 1919. június 4-én került sor a budapesti központi járásbíróságon.59
Igaz, akkor sürgősséggel tárgyalták az ügyét. Ha Erdős Renée hajlandó lett
volna válni, tárgyalásra nem is lett volna szükség. Ugyanis a rendelet
1. § kimondja, hogy ha a felek, akár a bíróság, akár az anyakönyvvezető
előtt közös megegyezéssel élőszóban kijelentik, hogy fel kívánják bontani
a házasságukat, a bíróság a házasságot tárgyalás nélkül végzéssel, azonnal
jogerősen felbonthatja. Fülepéknél éppen azért került sor tárgyalásra,
mert Erdős Renée erre nem volt kapható. Automatikusan a rendelet 2. § lépett
életbe: "Ha a házasság felbontását csak egyik fél kéri, a bíróság a kérelemre
tárgyalást tűz és erre a másik felet is megidézi. Ha a másik fél a tárgyaláson
vagy a tárgyalás előtt személyesen bejelenti, hogy a házasság felbontásához
hozzájárul, a bíróság az 1. § második bekezdése szerint jár el. Ha pedig
a másik fél a házasság felbontását ellenzi, a bíróság ítélettel határoz."
Fülepéket nem végzéssel, hanem bírói végítélettel választották szét, tehát
az alperes, Erdős Renée ragaszkodott a tárgyalás lefolytatásához. A tárgyalásnak
volt egy kritikus pontja, amelyet Fülep évtizedekkel később is emlegetett:
"amikor hosszú tárgyalás után ő (a nevét sohase mondja ki) visszakozott,
hogy meggondolta magát, s nem akarták szétválasztani őket, [...] elszántan
azt mondta: - Jó, akkor most megyek, és leugrom az emeletről. Erre aztán
helyben hagyták a bontást."60 S valóban, a végítélet a házasságot
a felek "közös megegyezése" folytán bontotta fel.61
A válás körülményeiről
a Gondolat című tiszavirág életű ellenforradalmi lapból tudhatunk
meg egyet s mást. A Pápua név mögött megbúvó publicista Fülepnek Szabó
Dezső Az elsodort falujáról írt cikke ürügyén Fülep magánéletét
és válása körülményeit teregette ki. A jólértesült, de rosszindulatú Pápua
a következő mondatot adta Fülep szájába a tárgyaláson: "A nő kihasznál
engemet[...] én alkotó lélek vagyok s engem a házasság meggátol jelentős
munkámban."62 Nyers szavak, de a házassághoz való ilyen hozzáállás
nem volt teljesen idegen Füleptől. Tanítványait többször óvta a házasságtól,
mondván, hogy a produktív emberek házassága általában nem sikerül.63
Ha tényleg ilyen, vagy hasonló formában hangzott is el Fülep kijelentése,
akkor sem arról van szó, mint Lukács György esetében, aki Kierkegaard példáját
követve a Mű (a Werk) érdekében szakított szerelmével, Seidler Irmával.
Fülep nem ilyen mesterséges, entellektüel okok miatt hagyta el feleségét,
hiszen ha a Művet féltette volna, nem nősült volna meg másodszor is. Erdős
Renée nehéz természetű hölgy volt, a csalárdság és a számítás sem volt
idegen tőle. Nem érzelmi, hanem inkább anyagi okokból nem akart válni.
Még évtizedekkel később, a negyvenes-ötvenes években is megesett, hogy
pénzért zaklatta egykori férjét. A jólértesült Pápua szerint Fülep azzal
hárította el felesége pénzzel kapcsolatos aggodalmait, hogy "Én - mint
az írói direktórium elnöke - életfogytig a háromezer koronás írói kataszterbe
sorozom őnagyságát s abból megélhet." Pápua pontatlan. Fülep sohasem volt
a Direktórium elnöke, csak május 31-étől egyik tagja. Fülepnek valóban
volt beleszólása a kataszteri besorolásba, előbb a kataszteri bizottság
tagjaként, később, amikor a Direktórium vette át ezt a munkát, direktóriumi
tagként. Lehetetlen, hogy Fülep életfogytiglan 3000 koronát ígért volna
Erdős Renée-nek, mert ebbe a kategóriába csak a klasszikusok kerültek:
Babits, Gárdonyi, Herczeg Ferenc, Móricz, Krúdy. Fülep nyilván tisztában
volt vele, hogy ezek közé az írók közé még ő sem tudja benyomni feleségét.
Hazudni pedig sohasem hazudott! Ha Erdős Renée nem is került volna a legelőnyösebb
kategóriába, egy fennmaradt publikálatlan tervezetből tudjuk, hogy igen
méltányos összegre lett volna jogosult: öt évig havi 2500 koronára. (Fülep,
a kataszteri bizottsági tagja, csak három évig kapta volna ugyanezt az
összeget.)64 Ez a tervezet nem valósult meg. Ellenben a Sajtódirektórium
1919. július 31-i ülésén augusztus 1-től kezdve Erdős Renée-nek havi 1680
korona fizetést utalt ki azzal a feltétellel, hogy az Írói Direktóriumnál
köteles munkára jelentkezni.65 A kiutalásban azonban aligha
volt benne Fülep keze, hiszen július folyamán nyaralni volt. Az előterjesztő
sem ő volt, hanem dr. Ágai Béla. A fizetéskiutalás azonban későn érkezett:
augusztus 1-én a Tanácsköztársaság megbukott, s Erdős Renée nem jutott
hozzá a pénzhez.
Pápua úgy
tudja, hogy a szovjet havi hatszáz korona tartásdíjat szavazott meg, amit
Fülep önhatalmúlag háromszáz koronára csökkentett. Az állítás első fele
kétségtelenül igaz. A budapesti központi járásbíróság végítéletében ez
áll: "A gyermekek tartásáról a felek közösen és egyetemlegesen kötelesek
gondoskodni. Amíg a felek életviszonyaiban lényeges változás nem következik
be, a tartás költségeihez az apa havonként 600 (hatszáz) koronával köteles
hozzájárulni és köteles ő ezt az összeget 1919 június 1-től kezdődőleg
minden hónap 3 napjáig bezárólag havonként előre végrehajtás terhével Erdős
Renée alperesnek megfizetni."66 Ellenőrizhetetlen, hogy Fülep
valóban felére csökkentette-e az összeget. A végítélet azon kitétele, hogy
"amíg a felek életviszonyaiban lényeges változás nem következik be" olyan
"gumi" megfogalmazás, hogy ez elég jogalap lett volna neki. Tudjuk viszont,
hogy bár Fülep sohasem dúskált az anyagi javakban, leányairól mégis mindig
gondoskodott. A válási végzés utolsó mondata is figyelemre méltó: "Alperest
a múltra járó gyermektartási igényeivel elutasítja." Ez csak kétféleképpen
magyarázható: miután Fülep 1918 tavasza előtt elköltözött feleségétől,
vagy egyáltalán nem fizetett apanázst Erdős Renée-nek, vagy fizetett, de
kevesebbet, mint amit felesége elvárt tőle.
Nem tudjuk,
hogy milyen okok vezettek a váláshoz. Az érzelmi elhidegülésen kívül, az
egyik mellékes válóok lehetett, hogy a mozgalmas, világvárosi élethez szokott
Erdős Renée nem szívesen követte volna férjét falusi magányába. Márpedig
Fülep mindenképpen falura kívánkozott, mert a népet akarta evangelizálni.
Apró kényelmetlenségek forrása lehetett az is, hogy a református egyházban
nem sokkal korábban szigorították meg a házassági feltételeket: református
tanítónak református felesége kellett legyen.67A református
egyházi törvény 143. § D/e pontja pedig a lelkész kötelességei közé sorolja,
hogy "feleségül református vagy ágostai hitvallású evangélikus nőt vegyen".68
Mivel Fülep már nős emberként iratkozott be a teológiára, ennek a kötelességének
csak úgy tudott volna eleget tenni, ha Erdős Renée elhagyja katolikus hitét.
Egyháza nem kívánta volna ezt Füleptől, de Erdős Renée nem is lett volna
hajlandó rá, mert a konvertitákra jellemző túlbuzgósággal, majdhogynem
vakbuzgósággal gyakorolta vallását. Hangsúlyozom, Fülep ellen semmiféle
adminisztratív rendszabályt nem hozott volna az egyháza, de a korhangulat
nem kedvezett a vegyes házasságoknak.
Csupán szellemessége
miatt említem meg a Fülep válása körül keringett legendát. E bájos, anekdotikus,
de nyilvánvalóan hamis történet szerint a válóokot Erdős Renée egy műve
adta. Az írónő - még Firenzében - férje éjjeliszekrényére tette egyik regénye
kefelevonatát. Fülep hajnalra elolvasta a regényt, s még aznap fölbontotta
a házasságát.69
Bizonyára
színesebb, árnyaltabb képünk lenne a válás körülményeiről, ha Erdős Renée
Ifjúságunk című kiadatlan emlékiratai hozzáférhetők lennének. A
kéziratos mű azonban ismeretlen helyen lappang.70 Azt tudjuk,
hogy Erdős Renée sebei még csaknem harminc évvel később is sajogtak: "Füleppel
való házasságom pokol volt: noha csak három évig tartott, nagyon megviselt."71
Második házassága
Június 4-én kimondták a várva várt válást,
s Fülep még aznap - Pápua szerint félóra múlva72 - a budapesti
I. kerületi magyar állami anyakönyvvezető előtt feleségül vette Gábor Zsuzsannát.73
Nem tudjuk, hogy tényleg félóra múlva-e, de a hivatalos okmányok tanúsága
szerint valóban ugyanaz nap vált el és kötött házasságot.74
A pánikszerű sietségnek prózai oka volt. Nyilván attól rettegett, hogy
a kommün megbukik, helyre áll a polgári rend, s elszalasztja a válás lehetőségét.
Félelmének volt alapja. A román és a cseh csapatok áprilisban megtámadták
a proletárállamot, s a helyzet egyre válságosabbra fordult. Fülep kész
helyzetet akart teremteni, ahonnan már nincs visszaút, ezért sietve újra
nősült. Fülep még évekkel később is tartott első feleségétől.75
Bajai lelkészként a város küldöttségével Rómába - a szeretett Rómába! -
utazhatott volna, de attól félt, hogy találkozik Erdős Renée-vel, s lemondott
a részvételről.76 Erdős Renée férjhez menésének hírét 1926-ban,
hét évvel a válás után, ujjongva, pontosabban megkönnyebbüléssel fogadta.
Ekkor zárult le végérvényesen életének egy korszaka.
A június 4-i
polgári esküvőt június 9-én követte az egyházi. Ezen egyrészt nincs mit
csodálkoznunk, hiszen Fülep túl volt az első lelkészképesítő vizsgán, segédlelkész
volt, másrészt nagyon is van min csodálkoznunk. A kommunisták nagyot nyelhettek
- ha egyáltalán tudtak róla -, hogy az ő ateista rendszerük által katedrához
jutott "vörös" egyetemi tanár templomban tartotta az esküvőjét. Egy teológiát
végzett hívő szolgálta az ateista kommünt, az ateistáknak köszönhetően
elvált, majd egyházi esküvőt tartott. Az ifjú párt a Kálvin-téri templomban
Petri Elek püspök adta össze. A két házassági tanú Csók István festőművész
és ifj. (II.) Victor János református lelkész volt.77
Gábor Zsuzsannáról
elég keveset tudunk. 1896-ban Budapesten született, tehát huszonhárom évesen
ment feleségül a tizenegy évvel idősebb Fülephez. Apja Dr. Gábor Béla,
anyja Galambos Vilma. Jómódú, de nem gazdag családból származott. Budán
az Istenhegyen volt lakásuk, amelyből nem hiányzott a zongora sem.78
Zsuzsanna gondos nevelést kapott, nyelveket tudott. Nem tudjuk, hol végezte
iskoláit, hol szerezte középiskolai tanári képesítését.79 Ötödikes
gimnazistaként talált rá Istenre. Fülep leveléből tudjuk, hogy a református
Leánydiákszövetség80 titkára volt. Kutatásaim szerint Gábor
Zsuzsanna nem titkára, hanem helyettes titkára, majd választmányi tagja
volt a Magyar Evangéliumi Keresztyén Leánydiákszövetségnek, mert hisz erről
van szó.81 A szövetség lapjából kitetszik, hogy Gábor Zsuzsanna
szívvel-lélekkel részt vett a vallási, lelki megújulás programját a zászlajára
tűző szervezet életében: többször pénzadománnyal segített, hetente bibliakört
vezetett, konferenciáin rendszeresen előadott.82 Cikket is írt,
s nem is akárkiről: Eckhart mesterről.83 A színvonalas cikk
több szempontból is szerfölött tanulságos. 1916-ban Eckhart mester Fülepnek
(és a Vasárnapi Körnek) egyik legkedvesebb szerzője volt. Izgalmas kérdés,
hogy vajon Gábor Zsuzsanna ismerte-e már 1916-ban Fülepet, az ő hatására,
vagy tőle függetlenül olvasta a nagy német misztikust? Nem tudjuk, de cikke
szellemisége közeli rokonságban van Fülepével: "...nem külső gyakorlatok
gépies teljesítése a vallás lényege, hanem: életem való Istennek teljes
odaadása, a szívem és lelkem megújulása és élete, cselekedeteim belső és
külső megtartása, egyszóval: egész világnézetem." Ezt Fülep is írhatta
volna, arról nem is beszélve, hogy a "világnézet" szó is jellegzetesen
"fülepes". Még meghökkentőbb az Eckharttól választott idézete: "Lélek gyakorold
magad a Krisztus emberi volta követésében. Utánozd őt a szenvedésben is,
mert Istenen kívül nincs nagyobb dolog, mint a szenvedés." Lelki érése
során Fülep szintén sokat, ha nem a legtöbbet köszönhette a szenvedésnek,
műveiben számtalanszor magasztalja léleknemesítő, emberformáló erejét.
Jóllehet kísértetiesek az egyezések Fülep és későbbi felesége gondolatai
között, jóllehet Fülep bizonyíthatóan ellátta leendőbelijét lelki olvasmányokkal,
kezébe adta kedves könyveit, az Assisi Szent Ferenc körül kialakult irodalmat,
és a Büchlein von vollkommen Lebent84, egyéb adatok hiányában
egyelőre mégsem jelenthetjük ki, hogy Eckhart mesterrel is ő ismertette
meg. Gábor Zsuzsannának elvben az evangéliumi megújulási mozgalmakban is
felhívhatta valaki a figyelmét a német misztikusra. Ezek után az azonban
bizonyos, hogy nem üres retorikai fordulat volt, midőn 1921-ben Fülep azt
írta Ravasz Lászlónak, hogy felesége minden evangéliumi munkájában hűséges
segítő- társa.85
Nem tudjuk,
hogy Fülep hol ismerkedett meg a feleségével. Gál István szerint a Tanácsköztársaság
alatt, az egyetemen, Fülep Dante-szemináriumán.86 Biztos, hogy
nem ott, mert Gábor Zsuzsanna már hónapokkal korábban levelezett a diplomáciai
szolgálatban levő Füleppel. Sokkal valószínűbb, hogy református körökben
találkoztak. Az Evangéliumi Diákszövetség lelke, mindenese ifj. Victor
János volt. Gábor Zsuzsannának ő volt a házassági tanúja, s Fülep is jól
ismerte, írt az Ébresztő-Magyarságba is. Victor János ugyanabba a körbe
tartozott, mint Fülep, Ravasz László és mások: személyes lelki megújulást
sürgettek a református egyházban. Victor János Jézus önarcképei
című 1915-ös könyve haláláig megvolt Fülep könyvtárában.
Pápua szerint
Gábor Zsuzsanna 1919-ben radikális kommunista volt.87 Nem tudjuk
ezt az állítást ellenőrizni, de néhány jel valóban arra utal, hogy rokonszenvezett
a szélsőbalos törekvésekkel. 1919. február 9-én írta Fülepnek: "Én a Pesti
Naplót olvasom, s ez amily haladó volt eddig, vagy annak mutatkozott, annyira
valósággal retrográd lett, a bourgeoisia organuma, ami most ellentéte mindannak,
ami a napokat, »Pestet«, a közeget mozgatja."88 Tehát a baloldallal
együtt ő is a balszél felé sodródott. Március 22-én értesítette Fülepet,
hogy járt bent egy meg nem nevezett minisztériumban, ahol beszélt egy bizonyos
Gönczyvel (sic!), aki megígérte neki, hogy hozzá lesz beosztva, s pár nap
múlva ki fogják nevezni.89 Nyilván Gönczi Jenőről, az ismert
polgári radikális jogászról, közgazdászról, a Martinovics-páholy alapító
tagjáról van szó. Gönczi a Károlyi-kormány alatt a Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium államtitkára volt, a Tanácsköztársaság idején pedig a Közoktatásügyi
Népbiztosság csoportvezetőjeként az oktatásüggyel foglalkozott. Látszólag
minden egybevág, s igazolni látszik Pápua állítását Gábor Zsuzsanna radikális
kommunista voltáról. Csakhogy, a március 22-i, szombati leveléből kiderül,
hogy csütörtökön, azaz március 20-án járt benn először a minisztériumban.
Tehát még a Károlyi-kormány alatt folyamodott azért az állásért, amit a
proletárdiktatúra alatt töltött be, ha egyáltalán betöltött. Minisztériumi
tevékenységéről, működéséről ugyanis semmit sem tudunk, s a minisztérium
vezérkarának listáján nem szerepel.90
Gábor Zsuzsanna
baloldali radikalizmusára még egy apróság utal. A kommün alatt egyik levelét
Fülep Lajos elvtársnak címezte.91 Feltehetjük-e, hogy Gábor
Zsuzsanna félelemből idomult a kor szokásához és ezért használta az "elvtárs"
szót? Aligha. Igaz, hogy a leveleket tilos volt leragasztani, tehát bizalmas
dolgokról nem írhatott, de abból semmi baja nem származott volna, ha "elvtárs"
nélkül, csak simán Fülep Lajosnak címezi a borítékot. A proletárdiktatúra
alatt a baloldaliak - a szociáldemokraták már korábban is - elvtársnak
szólították egymást.92 A frissen kinevezett egyetemi oktatók
is "elvtársozták" a hallgatókat, de Babitsnak a haja szála sem görbült,
hogy csupán egyetlen egyszer, első Ady-szemináriumán fordult így a diáksereghez.
Egyébként Babits a magánéletben sem szólított meg így senkit.93
Szász Zoltán újságíró, a református püspök és műfordító fia, az Otthon
körben tartott vakmerő beszédében, sőt a kihallgatása során, Korvin Ottó
előtt - tehát életveszélyben! - sem elvtársazott.94 Egyrészt
vízválasztó, másrészt konjunkturális jelenség volt akkor az "elvtársozás".
Lengyel József meg is jegyezte, hogy a friss "újhitűek" "gyomorkeverítőn
elvtársazták az embert".95 Mivel Gábor Zsuzsannát sem kényszerítette
senki, ez a megszólítás feltehetőleg politikai rokonszenvét tükrözi. Mellesleg
a "keresztény kurzusban" az egyszeri "elvtársozást" is a szemére hányták
Babitsnak. (Nem tudjuk, hogy Fülep hogyan szólította meg a hallgatóit,
ez is egy apró, nem is olyan jelentéktelen adalék volna 1919-es működéséhez.
Mivel olaszul adott elő, aligha "elvtársazott", de ez egyelőre csak feltételezés.)
Gábor Zsuzsanna
későbbi életútja is megerősíti Pápua feltevését a benne szunnyadó radikális,
szélsőbalos energiákról. 1945 után, immár Füleptől elválva, Pécsett maradt,
s kommunista funkcionáriusként a Magyar Demokratikus Nőszövetség pécsi
szervezetének elnöke volt.96 (A Fülepet Zengővárkonyban meglátogató
Talpassy Tibor már a harmincas években radikális-kommunisztikus eszméket
adott a református papné szájába. Még ha a Talpassy által írottakat nem
is vehetjük készpénznek, mivel Fülep szerint a "neki tulajdonított nyilatkozat
hamis"97, a papné esetében a jövő Talpassyt igazolta.)
Eleinte boldog
házasságban éltek. A mindig zárkózott, magánéletéről hallgató Fülep 1921-ben
szokatlan vallomást tett Ravasz László református püspöknek, akkor még
barátjának: "1919 tavasza óta boldog házas vagyok."98 A későbbi
évek már nem voltak ennyire harmonikusak, felhőtlenek. Van tudomásunk a
házastársak közötti surlódásról. Igaz, hogy a válásuk közvetlen oka Gábor
Zsuzsanna hűtlensége volt, de a házastársak közötti perpatvarokban Fülep
sem volt vétlen. Hirtelen, érdes modorára - a bajai hívek emlékezése szerint
- finoman bár, de többször panaszkodott Zsuzsanna asszony.99
A papné mégis azt tanácsolta asszonytársainak, hogy a férjek gorombaságait
el kell tűrni. Gábor Zsuzsanna részéről azonban kezdettől fogva hiányzott
a férje iránti feltétlen bizalom, ami Fülep szemében a legfontosabb volt.
Csak házasságkötésük után negyedszázaddal, a nyilas időben árulta el férjének,
hogy mind apai, mind anyai ágról zsidó származású100, s kérte
férje segítségét.
Református lelkészként
a Tanácsköztársaságban
Fülep 1919-es szereplése azért is kényes
kérdés, mert ő református lelkészként vett részt az egyházellenes, ateista
Tanácsköztársaságban. Fülep az egyházi intézményeket másodlagosnak tekintette,
mert szerinte a vallás megváltó ereje csak a tökéletes, személyes hit révén
érvényesülhet, de egy teológiát végzett embert meg kellett, hogy botránkoztasson
a kommunisták egyházellenes, egyházüldöző tevékenysége. Mint minden kommunista
rendszerben, a támadások legfőbb célpontjai a nem reformált - a katolikus
és a pravoszláv - egyházak voltak, de a többi felekezetet is sok atrocitás
érte. Például a reformátusok Ráday utcai teológiai főiskoláját a IX. kerületi
hatóságok lefoglalták.101 A püspöki iroda helyiségeit feldúlták,
május elsején a Kálvin-téri templomot vörös drapériával vonták be. A Fülepet
eskető Petri Elek püspök nyilatkozatából tudjuk, hogy a vörösök szemétre
akarták dobni a Teológiai Akadémia könyvtárát, de ennek végrehajtására
már nem futotta az idejükből.102 Elképzelhetetlen, hogy a Külügyminisztériumban
szolgáló Fülep ne tudott volna a vallás- és egy házellenes akciókról. Tudnia
kellett azt is, hogy a Közoktatásügyi Népbiztosságon belül Vallásügyi Likvidáló
Hivatal, később Országos Vallásügyi Likvidáló Bizottság működött a lutheránusból
katolikussá lett Fáber Oszkár vezetésével. Pont Fülep fülébe nem jutott
volna el, hogy az evangélikus egyetemes egyház küldöttsége előtt Fáber
minden csűrés-csavarás nélkül kijelentette: "Ne kerteljünk: megmondom nyíltan,
hogy a mi célunk az egyházak teljes megsemmisítése."103 Itt
nem részletezhető gyakorlati lépéseket is tettek e cél érdekében.
Az egyházakat,
köztük a református egyházat, felkészületlenül, tájékozatlanul érte a kommunista
hatalomátvétel, megtévesztették őket a csábító ígéretek, a hangzatos szólamok.
A püspökök a Tanácsköztársaság iránti segítőkészséget, együttműködést javasoltak
a lelkészeknek és az egyházi testületeknek. A Lelkészegyesület 1919.
március 29-i számában szerkesztői üzenetben adott eligazítást a lelkipásztor
olvasóknak: "A kommunizmus krisztusi elv. Tehát elvileg kifogás ellene
keresztény alapon nem emelhető."104 Baltazár Dezső tiszántúli
református püspök, a Konvent és az Országos Református Lelkészegyesület
elnöke táviratban köszöntötte Garbai Sándort, a Forradalmi Kormányzótanács
elnökét. A kommunisták kezére játszott az is, hogy egyházi körökben csakúgy,
mint a világiakban105, erős chiliasztikus hangulat uralkodott.
A világháború apokaliptikus szenvedései Messiás-váró érzelmeket ébresztettek
az emberekben. Így fordulhatott elő, hogy a debreceni tudományegyetem református
teológiai karának 1919. március 26-ai határozata a bolsevizmust, "mint
a Názáreti által hirdetett és az emberiség által várt istenországát" köszöntötte,
s fölajánlotta annak megvalósításához támogatását.106 Számos,
ma már groteszknek tűnő kezdeményezésről tudunk. Például Somogyban Tildy
Zoltán megszervezte a református lelkészek szakszervezetét, Borsodban pedig
57 lelkész testületileg belépett a szociáldemokrata pártba.107
Fülepben is
éltek chiliasztikus remények. Az 1917. júniusában írott Az orosz nép
című cikkéből tudjuk, hogy az 1917-es februári oroszországi forradalomtól,
az orosz néptől nagy fordulatot várt: az evangéliumi kor beköszöntét, vallási
megújulást, a kétezer évvel ezelőttihez hasonló fordulatot. Talán nem belemagyarázás,
ha nagyon óvatosan felteszem, hogy a Tanácsköztársaság első napjaiban az
is megfordult a fejében, hogy hátha mégis beköszönt az evangéliumi idő.
1918-1919-ben
Fülep a református egyházon belüli semmiféle reformmozgalomban, semmiféle
reformeseményen nem vett részt. A világi eseményekben azonban a református
lelkészek közül a legtöbbet vállalók, a legtevékenyebbek közé tartozott.
Talán csak Jánosi Zoltán debreceni lelkésznek jutott az övénél fontosabb
és látványosabb szerep. Jánosi, a Nemzeti Tanács tagja, a Károlyi-kormányban
belügyi államtitkárként, a Tanácsköztársaság idején Debrecenben a Közalkalmazottak
Szakszervezetének főtitkáraként tevékenykedett. Az intelligenciához intézett
1918. november 3-i kiáltvány aláírói között Fülep az egyetlen református
lelkész. A katolikusokat is csupán a minden baloldali-liberális mozgalommal
(feministák, Galilei Kör stb.) kapcsolatot tartó, a Munkásmozgalomtörténeti
Lexikonban szócikket kiérdemlő keresztényszocialista Giesswein Sándor,
a Szent István Akadémia elnöke, a Magyar Nemzeti Tanács tagja képviselte.
Valamint a különös életpályát befutott, cisztercita szerzetesként induló,
református teológiát is végző, Társadalomtudományi Társaságbeli Czakó Ambró.108
1919-ben, az írói szervezetekben sem jutott szerep Fülepen kívül teológiai
végzettségű embernek egyik történelmi egyházból sem.
A kommün bukása
után a református egyház elszámoltatta a diktatúra alatt szerepet vállalt
tagjait. Volt, akit megfosztottak papi palástjától, sokak ellen konventi
bírósági eljárást folytattak.109 (Többek között Arany Antal
medinai lelkész ellen, aki 1920-21-ben pokollá tette a helyettes lelkészként
mellette szolgáló Fülep életét.) Fülep 1919-es működésében a református
egyház nem talált kivetnivalót, nem vonta felelősségre, nem számoltatta
el. Egyébként tevékenységéről tájékoztatta egyházi feljebbvalóit és teológiai
tanárait, az ő tudtukkal fogadta el az egyetemi katedrát is. Némi bizalmatlanság
azért az ő személye körül is érezhető volt, mert 1920 októberében, második
lelkészképesítő vizsgája után oklevelét visszatartották, amíg nem igazolta
magát.
Számvetés a proletárdiktatúrával
Milyen haszna, előnye származott Fülepnek
a proletárdiktatúra alatti szerepvállalásából? Vajmi kevés, és nagyon sok.
Öregkorában némi kajánsággal és malíciával ugyanis elismerte tanítványainak,
hogy neki van mit köszönnie a Tanácsköztársaságnak: el tudott válni Erdős
Renée-től. Ezen kívül még egy másik előnyről tudunk, amit részben funkciójának
köszönhetett volna: a dolgozószobáját. A lakás rekvirálások és kommunizálások
idején felkerült a Közoktatásügyi Népbiztosságon összeállított, az Írók,
kiknek dolgozószobája okvetlenül megvédendő listára.110
Ez azonban nem személyre szóló, egyedi kiváltság, mert a szakszervezet
a Direktóriummal karöltve elérte, hogy a kormányzótanács rendeletet bocsásson
ki az írók dolgozószobájának mentesítésére.111 A kérelmekhez
csatolni kellett a lakás tervrajzát, s meg kellett jelölni a mentesítendő
szobát.112 Biztos azonban, hogy Fülep a kisujját sem mozdította
a lakásáért, nem adhatta le a lakása tervrajzát, mert júliusban, a rendelet
tárgyalásakor, nyaralt. A kommün bukása miatt a nyilvánosság elől egyébként
eltitkolt rendelet végrehajtására nem maradt idő, tehát sem Fülep, sem
a többi író nem élvezhette a kiváltságot. Még csak bőségesebben sem táplálkozott
az ínséges időkben, mint más. Bár a külügyminisztérium konyháján étkezett,
ugyanúgy nélkülözött és koplalt, mint a többi budapesti lakos. A külügyminisztérium
étkezdéjében szörnyűséges ételeket ettek. Sokszor mozgott a kolbász, és
a levesben egyáltalán nem volt zsír. A vendéglőkben sem volt rózsásabb
a helyzet, csak "káposztalevessel" tudtak szolgálni, csapvízben úszott
egy-egy káposztalevél, de lehetett volna akár gesztenyelevél is.113
Egyszer avas szalonnát tudott szerezni, s Lukács és a többiek csodájára
gyűltek. Ezek szerint viszont még a népbiztos Lukács, és a jómódú vasárnaposok
- mert hisz az esetnek ott kellett lejátszódni - sem dúskáltak a földi
jókban. (Az avas szalonna körül azonban valami bűzlik. Valamelyik vasárnapos
úgy emlékszik, hogy Lukács szalonnájának jártak csudájára. Máshol Fülep
arról beszélt, hogy milyen nagy szenzáció volt, amikor Schöpflin és Móricz
szerzett a délvidékről avas sárga zsírt.)114
A fehérnemű
rekvirálást sem úszta meg, tőle ugyanúgy rekviráltak, mint mástól. Május
12-én két-két jó állapotban levő inget és alsónadrágot szolgáltatott be.115
Nem bíztak
benne a kommunisták. Nem tudjuk mi okból, de figyelték, több ízben detektívek
jártak a lakásán.116 Saját szavait idézve: "előfordult az a
furcsa helyzet, hogy míg egyik oldalról kineveztek, a másik oldalról le
akartak fogni."117 A bizalmatlanság általános volt akkoriban
még a jobboldalinak nem mondható személyek iránt is. Lovászy Mártonra,
Károlyi Mihály egyik leghűségesebb harcostársára, nem lehetett ráfogni,
hogy "reakciós", s mégis a gyűjtőfogházban kötött ki. Vagy: a jobboldalisággal
szintén semmi szín alatt sem vádolható Fényes László is felkerült a lecsukandók
listájára.
A Tanácsköztársaság
idején Fülep fölöttébb visszafogottan viselkedett, nem húzott anyagi hasznot
a tisztségeiből. Valószínűleg csak a minden írónak járó 3000 koronát vette
fel, mert valamiből meg kellett élnie. Ezt az összeget azonban Kassák szerint
mindenki felvette. De ez is csak föltevés, ha úgy tetszik "gyanúsítás",
dokumentum erről sincs. Nem szerepel azoknak a listáján sem, akik pénzt
kaptak valamely művükért.118 Fehéri Armand könyve tanúsítja,
hogy semmilyen címen egy fillért sem vett fel a Direktórium pénztárából,
még a lektori fizetését sem.119 És ekkortájt nem ez volt a jellemző
magatartás. Egyrészt a kereset nélkül maradt írók valóban rákényszerültek
a központi pénzre, másrészt boldog-boldogtalan ostromolta a Közoktatásügyi
Népbiztosságot előlegért, segélyért, honoráriumért. A 133 nap alatt igen
sok, ma már klasszikusnak számító szépírónk kisebb-nagyobb summához jutott:
Babits, Déry Tibor, Füst Milán, Kassák, Kosztolányi, Márai Sándor, Móricz
Zsigmond, Szabó Dezső, Tóth Árpád. A sort hosszan folytathatnám.120
S Fülep nem azért nem vett fel pénzt, mert ő nem volt szépíró. Mannheim
Károly és Hauser Arnold sem voltak azok, mégis vettek fel pénzt. Igaz,
hogy másokhoz képest feltűnően szerény összeget. Fülep nem élt vissza a
lehetőséggel, hogy közel volt a húsosfazékhoz, nem dolgozott a saját zsebére.
A proletárdiktatúra alatt mindössze egy rövid, jelentéktelen cikket tett
közzé. Tehát - mondhatni - ezért az apróságért nem is nagyon tarthatta
volna a markát. Igen ám, de más írók korábban megjelent műveikért is elég
csinos összegekhez jutottak. Vagy ha már keveset írt, megtehette volna,
amit Révész Béla, hogy fizetésemelésért folyamodik.121 Arról
nem is beszélve, hogy Fülepen kívül a Direktórium és a Választmány harminckét
tagja közül mindössze tizenhárman nem vettek fel előleget. S ez a szám
lényegében még tovább csökken, mert Révész Béla - láttuk - másként talált
írt a problémájára. Karinthy sem vett fel pénzt, de neki nem is volt rá
szüksége, mert Pogány József siófoki "udvarában" tejben-vajban fürdött.
Mai ismereteink szerint a következő tizenegy fő állt ellen a kísértésnek:
Bíró Lajos, Balázs Béla, Osvát, Bresztovszky Ede, Gárdonyi Géza, Gellért
Oszkár, Jób Dániel, Lesznai Anna, Révész Mihály, Szász Géza. Mikor a pénzt
osztották, Fülep jobboldali-konzervatív volt: közülük ugyanis senki sem
kért és kapott egy fillért sem.
Bár papíron
Fülep az irodalmi élet irányítói közé tartozott, a csatározásokból kivonta
magát, nem nyüzsgött. A március 23-án megalakult Szocialista Irodalmi,
Művészeti és Tudományos Társaság tagjai között is hiába keressük a nevét.
Jóllehet ismerősei közül többen csatlakoztak hozzá, egyebek közt Kárpáti
Aurél, Osvát Ernő, Márffy Ödön, Lukács György.122 Krúdytól tudjuk,
hogy egyszer Heltai Jenő lakásán Kun Béla személyesen is találkozott körülbelül
hét íróval, többek között Osvát Ernővel, Kóbor Tamással, Ambrus Zoltánnal,
s kifejtette előttük irodalompolitikai nézeteit. Krúdy nem említi köztük
Fülepet.123
Visszahúzódó,
apolitikus magatartását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy miközben körülötte
forrongott, vajúdott a világ, s az írók szakmányba röpiratokat gyártottak,
ő Lustig Géza Misztikusok, költők és gondolkodók című könyvébe merült.
Megint plágium című cikkében a Nyugat május 1-16-i számában leplezte le
a szerzőt.124
Júliustól
Fülep végleg kivonult a közéletből, véget ért számára a proletárdiktatúra.
Egy Nógrád megyei pusztán, Rétságon húzta meg magát, itt nyaralt.125
(Harminc évvel később itt tartották fogva Mindszenty bíborost.) Nem tudjuk,
milyen úton-módon és milyen megfontolásból került éppen ide, azt viszont
tudjuk, hogy csak akkor tért vissza Pestre, amikor az egész országban véget
ért a Kommün.126
(Folytatjuk)
Jegyzetek
1 Újabb tanári kinevezések
a budapesti egyetemen. Az Est, 1919. január 26. 5.
2 Fülep Lajos levelezése
I. Bp. 1990. 305.
3 Földi Mihály: Tudomány
és tudományegyetem. Pesti Napló, 1918. november 17. 17.
4 A Pesti Naplóban,
1917. április 27-28-án Magyar fűzfatudósok című cikkében Császár Elemért
és Kéky Lajost támadja. Az Esztendő 1918. januári és márciusi számában
pedig Berzeviczy Albertet és Rákosi Jenőt bírálja kíméletlenül.
5 Hatvany Lajos: Tudomány
és vidéke (A kultuszminisztérium figyelmébe). Pesti Napló, 1919.
január 16. 4.
6 Babits professzor
és a többiek. Pesti Napló, 1919. január 26. 6. Lukács Györgyöt még
nyersebben intézi el. Hogyan lehetett a magyar irodalom tanára, "aki nem
tud magyarul írni."
7 MTAKK Ms 4587/27.
8 Népszava,
1919. január 26. 6.
9 Obstrukció az egyetemen.
Pesti Napló, 1919. január 29. 1. Ld. még: Az egyetem harca a hét
kinevezés ellen. Pesti Napló, 1919. január 29. 4.
10 A bolsevizmus Magyarországon.
Szerkesztette Gratz Gusztáv. Bp. Franklin-Társulat, 1921. 675.
11 Vö. Hatvany Lajos:
Tudomány és vidéke (A kultuszminiszter figyelmébe). Pesti Napló,
1919. január 16., Újhelyi Nándor: Ha szabad megjegyezni. Új Nemzedék,
1919. febr. 9. 17.
12 Meghívó az Alkotó
Művészek és Tudományos Kutatók Szövetségének ülésére. Vö. A vádlott:
Babits Mihály. Dokumentumok, 1915-1920. Szerk. Téglás János. Bp. Universitas
Kiadó, 1996. 311-312.
13 Fülep Lajos személyi
iratai, életére vonatkozó dokumentumok. A fiumei kormánybiztosi működés
és a római kiküldetés kiküldetéssel kapcsolatos iratok. 1918-1920.
MTAKK Ms 4592/83.
14 Jászi Oszkár naplója
1919-1923. Bp. 2001. 15.
15 Benedek Marcell: Naplómat
olvasom. Bp. 1965. 313.
16 Benedek Marcell: Naplómat
olvasom. Bp. 1965. 312.
17 Basch Lóránt: Mester
és tanítvány. Kortárs, 1966/2. 294.
18 MTAKK Ms 4587/28.
19 A Budapesti Tudományegyetem
a Tanácsköztársaság idején. Adatgyűjtemény. Tankönyvkiadó. Bp. [1959.]
9-11.
20 Egy újabb, április
7-én kelt rendelet Beöthy Zsoltnak engedélyezte, hogy óráit a második félévben
is megtarthassa.
21 Fülep Lajos egyetemi
működésére vonatkozó iratok. 1919. MTAKK Ms 4594/2. Ld. még: A Budapesti
Tudományegyetem a Tanácsköztársaság idején. Adatgyűjtemény. Tankönyvkiadó.
Bp. [1959.] 18.
22 Fülep Lajos levelezése
V. Bp. 2001. 72.
23 A Budapesti Tudományegyetem
a Tanácsköztársaság idején. Adatgyűjtemény. Tankönyvkiadó. Bp. [1959.]
24-25.; 26.
24 Új tanárok az egyetemen.
Vörös Újság, 1919. április 9. 6.
25 Fülep Lajos levelezése
III. Bp. 1995. 37.
26 A Budapesti Tudományegyetem
a Tanácsköztársaság idején. Adatgyűjtemény. Tankönyvkiadó. Bp. [1959.]
13.
27 A Budapesti Tudományegyetem
a Tanácsköztársaság idején. Adatgyűjtemény. Tankönyvkiadó. Bp. [1959.]
15.
28 F. L. egyetemi
működésére vonatkozó iratok. A budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem
olasz tanszékére való kinevezésének iratai. MTAKK Ms 4594/6. Ebből az is
látszik, hogy az egyetemi tanárokat rosszabbul fizették mint az írókat,
akik közül a legjobban keresők havai 3000 koronát kaptak volna életük végéig.
29 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Az Egyetemi Tanács 1931. február
25-én tartott VI. rendes üléséről felvett jegyzőkönyv. Ld. még: Fülep
Lajos levelezése III. Bp. 1995. 37.
30 Fülep Lajos egyetemi
működésére vonatkozó iratok. 1919. MTAKK Ms 4594/4.
31 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Az Egyetemi Tanács 1931. január
28-i V. rendes üléséről felvett jegyzőkönyv. 6.
32 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Az Egyetemi Tanács 1931. január
28-i V. rendes üléséről felvett jegyzőkönyv. 6. Valamint: Praznovszky Iván
levele Bozóky Géza rektornak. 1931. február 23.
33 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Kivonat a m. kir. Erzsébet
tudományegyetem Tanácsának 1931. évi január hó 28.-án tartott V. rendes
üléséről felvett jegyzőkönyvből. 3.
34 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. II. 438.
35 Fülep Lajos levelezése
III. Bp. 1995. 37.
36 Barta János: Babits
Mihály egyetemi előadásai. Irodalomtörténet, 1961/1. 42.
37 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. II. 122.
38 Fülep Lajos levelezése
III. Bp. 1995. 37.
39 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Papp Károly dékán levele Bozóky
Géza rectornak. 1931. január 10.
40 Dr. Szabó Tivadar:
Babits Mihály. Diákkultúra. 1919. október 20. In: Babits Mihály:
"Itt a halk és komoly beszéd ideje". Interjúk, nyilatkozatok, vallomások.
Celldömölk, 1997. 44.
41 Barta János: Babits
Mihály egyetemi előadásai. Irodalomtörténet, 1961/1. 43. Ungvári Tamás:
Adalékok Babits Mihály pályaképéhez. Irodalomtörténeti Közlemények,
1959/2. 245.
42 Erdős Renée: Emlékeim.
Bp. 1931. 23.
43 Erdős Renée: [Különös
önéletrajz]. [Napló] [1945 után]. PIM V. 2160/152. 11. Ld. még: Erdős
Renée: Emlékeim. Bp. 1931. 24.
44 MTAKK Ms 4587/26.
45 Bizonyára Dr. Billitz
Albert ügyvédről van szó. Vö. Budapesti czím- és lakásjegyzék. 1916.
46 MTAKK Ms 4587/27.
47 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. I. 140. Második feleségétől 1945-ben
vált el.
48 F. Csanak Dóra szóbeli
közlése.
49 Jászi Oszkár naplója
1919-1923. Bp. 2001. 20., 24.
50 A forradalmi kormányzótanács
jegyzőkönyvei 1919. Akadémiai Kiadó Bp. 1986. 394. skk.
51 Vö. Engel Zsigmond:
A kommunista állam családjoga. In: Proletárjog, 1919. március
29. 6. A visszavont rendeletet hihetetlen alapossággal és gondossággal
igyekezett eltüntetni a későbbi kommunista történetírás: szinte sehol sincs
nyoma.
52 Térfy Gyula: A
házasságkötések megkönnyítése. Proletárjog. 1919. július 5. 65.
53 A kommunisták körében
dívó nőközösségről már a Károlyi-kormány idején lábrakaptak ilyesféle mendemondák.
Vö. Müller Ernőné: "Oroszorszában a nőket is kommunizálják" In:
Így látták a kortársak. Magyar költők, publicisták a Nagy Októberről.
1917-1919. Bp. 1977. 484-486.
54 Vörös Könyv 1919.
Lakitelek, 1993. 94.
55 Marx, Karl és Engels,
Friedrich művei (MEM). Bp. 1957-1988. 4. k. 456-457.
56 Vö. Tervezet a
házassági jogról. Proletárjog, 1919. április 26.
57 Engel József: A
házasság felbontása a Forradalmi Kormányzótanács új rendelete szerint.
Proletárjog. 1919. június 7. 44.
58 A forradalmi kormányzótanács
jegyzőkönyvei 1919. Akadémiai Kiadó Bp. 1986. 399-400.
59 MTAKK Ms 4592/92.
60 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. I. 140.
61 FL személyi iratai,
életére vonatkozó dokumentumok. Válási végzés. 1919. MTAKK Ms 4592/92.
62 Fülep Lajos a toreádor.
Gondolat, 1920. január 8. 10.
63 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. I. 48., 127.
64 Magyar Országos Levéltár.
VKM (a Párttörténeti Intézettől visszakapott iratok). Szellemi Termékek
Országos Tanácsa iratai. 1919. Írói Direktórium iratai. Kataszteri szaktanács.
65 Részletek a Sajtódirektórium
üléseinek jegyzőkönyvéből. In: "Mindenki ujakra készül..." IV.
Bp. 1967. 1113.
66 Válási végzés. 1919.
MTAKK Ms 4592/92.
67 Nagy János: A politika
mögül. Egy jubileum után. Nyugat, 1917. november 15. 839.
68 Egyházi törvények
a magyarországi református egyházban. Bp. 1906. 53.
69 Illyés Gyula: Az
eligazító. In: Fülep Lajos emlékkönyv. Bp. 1985. 180. Ha
igaz lett volna, a történet akkor is csak Rómában játszódhatott volna le.
70 Juhász Ferencné Bródy
Sándorról készült monográfiája (Bp. 1971.) szerint az Eötvös Könyvtárban
kellene lennie.
71 Erdős Renée: [Különös
önéletrajz]. [Napló] [1945 után]. PIM V. 2160/152. 11.
72 Pápua: Fülep Lajos
a toreádor. Gondolat, 1920. január 8. 10.
73 Vö. Válási iratok.
1945. MTAKK Ms 4592/102.
74 Vö. MTAKK Ms 4592/92.
és MTAKK Ms 4592/102.
75 Vekerdi László szellemes
megjegyzése szerint, Erdős Renée volt az egyetlen ember, akitől Fülep félt.
76 Fülep Lajos levelezése
II. Bp. 1992. 273.
77 Budapesti Kálvin-téri
Egyházkösség: Házassági anyakönyv 1916-1923. április 2.
78 Vö. Gábor Zsuzsanna
levele Fülep Lajosnak. MTAKK Ms 4587/26.
79 Fülep Lajosné, Gábor
Zsuzsanna iratai. MTAKK Ms 4603/21-22.
80 Fülep Lajos levelezése
II. Bp. 1992. 65.
81 Vö. Közlemények
az Evangéliumi Leánydiákszövetség munkájából. 1915. szeptember-október.
2. évf. 1-2. sz. 14.; 1918. szeptember, október, november. V. évf. 1-3.
sz. 17.
82 Vö. Közlemények
az Evangéliumi Leánydiákszövetség munkájából 1915-1918. közötti számait.
83 Gábor Zsuzsanna: Meister
Eckehart. Közlemények az Evangéliumi Leánydiákszövetség munkájából.
1916. április-május. 1. évf. 7-8. sz. 60-63.
84 Vö. Gábor Zsuzsanna
levele Fülep Lajosnak. MTAKK Ms 4587/25.
85 Fülep Lajos levelezése
II. Bp. 1992. 65.
86 Gál István: Jegyzetek
Fülep Lajosról. In: G. I.: Bartóktól Radnótiig. Bp. 1973. 50.
87 Vö. Pápua: Fülep
Lajos a toreádor. Gondolat, 1920. január 8. 10.
88 MTAKK Ms 4587/27.
89 MTAKK Ms 4587/28.
90 Vö. Tanúságtevők.
Visszaemlékezések a magyarországi 1918-1919-es forradalmak résztvevőitől.
Bp. 1978. 260.
91 MTAKK Ms 4587/29.
92 Az "elvtárs" megszólítás
nagyon elterjedt volt. Például a korábbi "Édes Zsigám", "Kedves Zsigáék"
helyett Rippl-Rónai József is elvtársnak szólította kommün alatti levelében
Móricz Zsigmondot. Vö. Rippl-Rónai József emlékezései. - Beck
Ö. Fülöp emlékezései. Bp. 1957. 155.
93 Dr. Szabó Tivadar:
Babits Mihály. Diákkultúra, 1919. október 20. In: Babits Mihály:
"Itt a halk és komoly beszéd ideje". Interjúk, nyilatkozatok, vallomások.
Szerk. Téglás János. Celldömölk, Pauz-Westermann Könyvkiadó Kft. 1997.
45.
94 Lengyel József:
Visegrádi utca. Bp. 1968. 195.
95 Lengyel József: Visegrádi
utca. Bp. 1968. 146.
96 Nagy érdeklődés
mutatkozott a "Magyar Demokratikus Nőszövetség" vasárnapi alakuló közgyűlése
iránt. Új Dunántúl, 1945. április 24.
97 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. II. 285.
98 Fülep Lajos levelezése
II. Bp. 1992. 65.
99 Kőhegyi Mihály: Beszélgetés
Juhász Ilonával Fülep Lajosról és feleségéről. Ártér. Bajai Kulturális
Szemle. 1992/1. 36.
100 Fülep Lajos levelezése
V. Bp. 2001. 93. Erről ld. még: uo. 34.
101 Jankovich Sándor:
Az egyház a tanácsköztársaság idején II. In: Katolikus Szemle.
Róma, 1969/2. 130.
102 Brutalitások a
reformátusokkal szemben. Nemzeti Újság, 1919. október 4. 3.
103 A bolsevizmus
Magyarországon. Szerkesztette Gratz Gusztáv. Bp. Franklin-Társulat,
1921. Balanyi György: Egyház és vallás. 615.
104 Idézi: Kónya István:
Az 1918-19-es forradalmak és a magyar református egyház. Alföld,
1969/7. 58.
105 Például Móricz az
orosz fogságból hazatért unokaöccse szájába adta, hogy "Most jön az igazi
krisztusi kor". Vö. Itt csak a jóság segít. In: Móricz Zsigmond: Erkölcsi
sarkantyú. (Tanulmányok II). Bp. 1982. 501.
106 Vö. A bolsevizmus
Magyarországon. Szerkesztette Gratz Gusztáv. Bp. 1921. 615. Ld. még:
A magyar protestantizmus 1918-1948. Bp. 1987. 36.
107 Kormos László: A
református egyház a magyar politikai életben. In: Studia et Acta
Ecclesiastica V. kötet. (Tanulmányok a Magyarországi Református Egyház
történetéből 1867-1978.) Bp. 1983. 273.
108 Fülep futólag ismerte
Czakót. Vö. Fülep Lajos levelezése V. Bp. 2001. 255.
109 Kormos László: A
református egyház a magyar politikai életben. In: Studia et Acta
Ecclesiastica V. kötet. (Tanulmányok a Magyarországi Református
Egyház történetéből 1867-1978.) Bp. 1983. 273.
110 Magyar Országos Levéltár.
VKM (a Párttörténeti Intézettől visszakapott iratok). Szellemi Termékek
Országos Tanácsa iratai. 1919. Írói Direktórium iratai. Írók, kiknek dolgozószobája
okvetlenül megvédendő.
111 Vö. A vádlott:
Babits Mihály. Dokumentumok, 1915-1920. Szerk. Téglás János. Bp. Universitas
Kiadó, 1996. 374.
112 A forradalmi kormányzótanács
jegyzőkönyvei 1919. Akadémiai Kiadó Bp. 1986. 488.
113 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. II. 229. Ld. még: uo. II. 18.
114 Fodor András: Ezer
este Fülep Lajossal. Bp. 1986. I. 626.
115 Beszolgáltatással
kapcsolatos iratok. 1919. MTAKK Ms 4592/90. Itt jegyzem meg, hogy furcsa
módon már a Károlyi-korszakban is szolgáltatott be ruházati cikkeket. Vö.
MTAKK Ms 4592/91.
116 Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Kivonat a m. kir. Erzsébet
tudományegyetem Tanácsának 1931. évi január hó 28.-án tartott V. rendes
üléséről felvett jegyzőkönyvből. 6.
117 Fülep Lajos levelezése
II. Bp. 1992. 551.
118 Magyar Országos Levéltár.
VKM (a Párttörténeti Intézettől visszakapott iratok). Szellemi Termékek
Országos Tanácsa iratai. 1919. Írói Direktórium iratai. Díjazás.
119 Vö. Fehéri Armand:
A vesztegető forradalom. Politikusok, írók és hírlapírók az országpusztítók
zsoldjában. Kertész József könyvnyomdája, Budapest. Cenzurat: Moldovan.
É. n. 114-128.
120 Vö. Fehéri Armand:
A vesztegető forradalom. Politikusok, írók és hírlapírók az országpusztítók
zsoldjában. Kertész József könyvnyomdája, Budapest. Cenzurat: Moldovan.
É. n. 114-128.
121 Vö. A Sajtódirektórium
1919. június 3-i ülésének jegyzőkönyve. Magyar Országos Levéltár. VKM iratai.
K 807.
122 Megalakult a Szocialista
Irodalmi, Művészeti és Tudományos Társaság. Népszava. 1919. március
25. In: "Mindenki ujakra készül..." IV. Bp. 1967. 25.
123 Krúdy Gyula: A
bolsi. In: A tegnapok ködlovagjai. Tevan. 1925. 60-61. Valószínűleg
ez az találkozó, amelyet Babits is említett, s amire ő nem ment el. Vö.
Dr. Szabó Tivadar: Babits Mihály. Diákkultúra. 1919. október 20.
In: Babits Mihály: "Itt a halk és komoly beszéd ideje". Interjúk,
nyilatkozatok, vallomások. Szerk. Téglás János. Celldömölk, Pauz-Westermann
Könyvkiadó Kft. 1997. 46.
124 Fülep tájékozottságát
fölösleges bizonygatnom, de jellemző, hogy a könyv, amelyből Lustig plagizált,
egy évvel korábban Franciaországban jelent meg, s ő már olvasta. Volt aki
fölült Lustignak, megcsodálta műveltségét, s dicshimnuszt írt a könyvéről.
Vö. S. Nagy László: Lustig Géza könyvei. Erdélyi Szemle, 1918. október
27- november 3. 75.
125 Fülep rosszul emlékezett,
amikor azt állította, hogy június közepétől tartózkodott Rétságon, ugyanis
a június 24-i monitor-lázadás még Pesten találta. Vö. Baranya Megyei Levéltár.
A Pécsi Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem Rektori Hivatalának Iratai:
649/1931/32. In: 873/1931/32. sz. iratcsomó. Kivonat a m. kir. Erzsébet
tudományegyetem Tanácsának 1931. évi január hó 28.-án tartott V. rendes
üléséről felvett jegyzőkönyvből. 6. Valamint: Fodor András: Ezer este
Fülep Lajossal. Bp. 1986. I. 631.
126 Fodor András:
Ezer este Fülep Lajossal. Bp. 1986. II. 122. |
|