|
TÓTH
ÁKOS
Kultúrtermi tűz
Krasznahorkai László:
Este hat; néhány szabad megnyitás
Egy alapos Krasznahorkai-bibliográfiával
ismerkedőnek feltűnhet, hogy az író munkássága kezdetén már megjelenik
a legújabb könyvben is tematizált probléma: a kép mellé rendelt szöveg
helyzete (ld.: Richter Ilona: Úton-útfélen című könyve). Az 1981-es
kötetben régi orvosi-botanikai munkákból válogat részleteket Krasznahorkai,
míg a művészeti írásokat tartalmazó új kötet legtöbb darabjában ehhez az
eljáráshoz hasonlóan a montírozás által alakít ki új, önálló szövegminőségeket.
A kötet címe
az egyetlen műfajmegjelölő mozzanat, egyébként az írások kerülik az öndefiniálás
látványosabb formáit. A megszólalás tágabb körének belátása mellett mellőzik
a konkrét környezet (kiállítás, album) kijelölését is. E tekintetben a
jegyzetek szolgálnak bővebb információval, illetve a kötetkompozíció szisztémája,
mely az egy művészhez kötődő szövegeket a hozzá kapcsolódó reprodukció
után közli. A képzőművészeti esszé ilyen átértelmezése együtt jár az írások
szépírói eredményeinek előtérbe kerülésével, ezáltal autonómmá válásával,
mely a hagyományosan értekező prózaként felfogott műfaj legújabbkori magyar
történetében nem egyedülálló jelenség (pl. Tandori Dezső Balkon-beli
munkássága, Tolnai Ottó művészeti írásai). Az interpretatív szándékoltságú
művészeti esszéstílus reakcióként tételeződő irányával ellentétben Krasznahorkai
írásai a képzőművészeti akció megismétlését, reprodukálását tűzik ki célul,
s így egy kevésbé értékelő, értelmező mozzanattal járulnak hozzá a műhöz.
Az autoritás
szempontjából két szélső pozíción helyezkednek el a szövegek. Az egyik
csoport a csak szelektív és újrarendező gesztusában megnyilvánuló szerzőség
kéznyomait viseli magán, míg a másik csoport az intertextualitás minden
formáját kerülő monologizálás programbeszédszerű dikciójában készült. Az
utóbbiak a Krasznahorkai-regényekből ismert kultúra- (sőt civilizáció-)
kritikai attitűd kifejtett változatai, míg a szövegmontázsok variációk
e szituáció tudatos felülírására, és jellegzetesen az ismeretelmélet egy
nosztalgikus/archaikus vagy speciális (tudományos, költői stb.) változatát
érvényesítik. A kétféle megszólalás egymásba érését mutatja be a feLugossy
Lászlóhoz írt Mózes 5. könyvéből építkező szöveg, mely utolsó, V.
részében az eredeti textus negatív átértelmezésén keresztül világossá teszi
a narrátor mózesi pozícióba helyezését.
A tárgyától,
azaz a műtárgytól függetlenített esszé azonban osztozik abban az ikonográfiai
szakirodalomban régóta jelentkező szkepszisben, mely a látvány verbalizálhatóságára
vonatkozik. A művekről való beszéd helyett megjelenő művek mellé-beszélés
jelenségét rögzítették már korábban is, mint a képleírás egy retorikus
sajátosságát: "Belloni tehát visszavonul egy olyan területre, amely közös
a festészet és a nyelv számára: fejtegetéseit a kigondolásra (nála ez lényegében
a tematikát jelenti), a gondolatok kifejezésére és az alakok affektusaira
korlátozza. Nem követi azonban azt a hibát, hogy ezekre szűkítse le a festészet
egészét. Ehelyett úgy véli, hogy a festészetnek van egy olyan területe,
amelyből a nyelv semmit sem képes megragadni. A festészetnek ez a saját
birodalma a szépség, amely előtt elnémul a leírás. Belloni képismertetései
során többször demonstrálja ezt a szépség előtti elnémulást, és a beszéd
felfüggesztésével mutat rá arra a határra, amelyen túl a festészet terül
el. A kép előtti beszéd határát már a 16. században is éreztették - a nescio
quid-je ne sais quoi (annyi mint: »fogalmam sincs, hogyan«) formula segítségével.
A beszéd ilyesféle korlátozásai gyakoriak a művészettörténeti irodalomban
- anélkül, hogy Bellonira hivatkoznának, vagy az elnémulás e hagyományos
formuláit alkalmaznák." (Oskar Bätschmann: Bevezetés a művészettörténeti
hermeneutikába - Corvina Kiadó, Bp., 1998. 54.)
Krasznahorkai
megfigyelőként elismétli a tételt, kiegészítve azzal, hogy számára a probléma
alapvető antropológiai sajátosságként mutatkozik. "A kép kijelentés. A
kijelentések azonban nem ábrázolják a valóság logikai formáját, pusztán
tükrözik. Vagyis: nem »szólnak« semmiről, hanem a világ állványzatát jelenítik
meg. Amikor feltételezik, hogy a kijelentéseknek értelmük van, tévednek,
ugyanis ez az értelem meg is előzi őket, mint ahogy meg is haladja. Amit
mutatni lehet, azt nem lehet mondani." (Fény- és lombfestészet,
47.)
A kötetben
szereplő művészek névsora eklektikus művészetfelfogásra utal: a ’70-es
évek akcióművészetéhez kapcsolódó Szentjóby Tamás, a ’80-as évek magyar
új szenzibilitás nemzedéke, illetve olyan besorolhatatlan alkotók, mint
például Szilágyi Lenke. A válogatás heterogeneitását ellensúlyozza a kötet
írásaiban kiépülő egységes művészetszemlélet, mely sokszor a modernség-kritika
egyes téziseinek egyéni intonálású változatait nyújtja.
Ide sorolható
az írások azon rétege, mely érdekes módon parafrazeálja a hegeliánus narratívának
a művészet múlt-jellegére vonatkozó állítását, melyet a 20. század radikális
művészeti kísérleteivel kapcsolatban rendre beteljesülni láttak. Látszólag
elutasítja a post-histoire filozófiája által felkínált nézőpontot, mikor
így ír: "Nincs vége a történelemnek, és nincs vége semminek sem, mi már
nem áltathatjuk magunkat azzal, hogy velünk bármi is bevégződnék. Csak
folytatunk valamit és fenntartjuk valahogyan, valami folytatódik, valami
fennmarad." (Nem egy, nem egy, 43.) Valójában azonban az érvényes
művészetet a múltidejűséghez köti, hiszen a jelent a korszak fogalomban
megragadható kronológikus kiterjesztéssel konkretizálja: "Egy cinikus önleszámolás
kellős közepén vagyunk; egy olyan nem túl kiváló korszak nem túl kiváló
gyermekeiként, amelyik korszakként majd csak akkor tekinti igazán beteljesedettnek
önmagát, ha minden benne vergődő lény, az emberi történelem egyik legmélyebb
árnyékában elheveredvén, szomorú és átmenetileg világos célját: a felejtést,
végérvényesen eléri." (43.) Amikor Krasznahorkai a képzőművészeti diskurzus
kommunikációs és társadalmi nehézségeit érinti, akkor szintén a modern
művészet sokat tárgyalt kérdését újítja meg, melyet Wilhelm Worringer 1921-ben
a következőképpen vetett fel máig érvényesen: "...tovább élhet-e a művészet
a művészek által akkor is, ha megszűnik szociológiai funkciója?" (Uő: Absztrakció
és beleérzés - Gondolat, Bp., 1989, 220.)
A Szuhumi-fotók
című írásban Szilágyi Lenke abháziai fotósorozata kapcsán Krasznahorkai
érzékeli, hogy e fotók borzalmát nehéz összeegyeztetni a szépségükkel.
A hülomorfikus nyelvhasználat felelevenítése már önmagában eltávolít a
modern művészetfilozófia esztétikai redukciót és esztétikai meg-különböztetést
(Gadamer) paradigmatikussá emelő szellemiségétől és gyakorlatától. A szépséget
ily módon problematizáló nézet szintén Hegelhez vezet vissza, aki a klasszikus
művészeti formának tartja fenn a valóban szép fogalmát, míg a romantikus
művészet "felbomlási formái" kapcsán kétségesnek tartja, hogy egy "olyan
korszakban, amely extrém módon túl külsőséges és bensőséges ahhoz, hogy
bírhatna azzal a »benső külsőséggel« és »külső bensőséggel«, amelyet lehetséges
lenne művészi módon »szépként« utánozni." (idézi: Odo Marquard: A tudattalan
elmélete és a többé - nem szép - művészet - Az esztétika vége, Ikon
Kiadó-ELTE Esztétika Tanszék, Bp., 1995, 100.) Amikor Krasznahorkai "először
csak megnyugszik a fényképek belső szerkezete miatt", a harmónia-elvnek
való megfeleltetéssel elutasítja a szépség változó művészetfogalmakhoz
kötött változatait, és a szépség hiányát nem társítja automatikusan a kortárs
fejlemények esztétikailag "semleges" jellegével, hanem azt válságként könyveli
el.
"Ha a világnak
volna tengelye, akkor volna értelme a nézésnek is."- kezdi a szerző a Medvigy
Gábor művészetét tárgyaló, Egy fényképészre című írását. Ez a gondolat
viszatér a kötet egyéb írásaiban is (A Szuhumi-fotók, Hogy visszanyerjük).
A művészet, és főleg a kép létének jelentőségét abban látja, hogy a rend
és tengely nélküli világgal szemben mesterséges/rendezett világként a mű
jeleníti meg önmagát. E nézet esztétikai következményein túlmutatva összekapcsolódik
egy utópikus állapot leírásával, ezzel igazolva a Krasznahorkai-recepció
által emlegetett metafizikus szemlélet jogosultságát. Az újkori művészet
dilemmája - hogy a vallás általános térvesztésével párhuzamosan az válik
a "művészetvallás" alapjává, átvállalva a szakrális narratíva világnézetet
konstituáló szerepét - itt szintén aktualizálódik: "Nem lesz hát segítségünkre
semmiféle rejtett nagyság, nem lesz kinek hódolni többé, ott állunk majd
saját világunk abszolút középpontjában, hogy újabb évezredeken át most
meg már a dolgok visszafordíthatatlanságának halálos konstrukcióját próbáljuk
megfejteni." (Hogy visszanyerjük, 71.) Ezzel összefüggésben jelzésértékű,
hogy egy olyan beállítódás számára, mely leginkább a műalkotás világvonatkozásaiban
érdekelt, a fényképművészet kiemelt jelentőséggel bír, hiszen abban mutatkozik
meg legvilágosabban a valóságdarabok és a mű alkotóelemeinek ekvivalenciája,
példázva a műtárgy ontológiai státuszának rendhagyó jellegét.
A szövegmontázs-technika
egyik kötetbeli példája A költészet elkerülhetetlenségéről című
esszé, mely feLugossy László művészetére reflektálva bekapcsolódik egy
évszázados esztétikai diskurzussorba, mely a költészetnek a többi művészeti
formához - és legkivált a festészethez - való viszonyát tárgyalja. A Jorgosz
Szeferisz-verseket (néha kisebb módosításokkal) prózába tördelve közlő
munka a költői megszólalás lehetőségét a 20. században leghatásosabban
Heidegger A műalkotás eredete című írásában kifejtett szellemtörténeti
vonulathoz hasonlóan gondolja el. A kommentár nélkül megidézett verseknek
tulajdonított funkció az újrafelidézés reprodukáló gesztusa, mely a diszkurzív
nyelvhasználat működéséhez köti a közlés sikerét. Ilyen szempontból lényegesnek
tűnhet a Rilke- és Hölderlin- írások (mindketten a legszűkebb heideggeri
kánon tagjai) zárásként való elhelyezése, mely szintén fenntartja a költészet
számára a szemantikumok befogadói aktiváción alapuló kiterjesztését. Ez
pedig a költészet szerepének olyan felfogása felé mutat, mely szerint a
poétika "nem csupán a nyelv művészetének elmélete, hanem a művészet egészéé,
mindenféle művészeté, mivel a művészet egészének megvan a metanyelve a
nyelvben, nem feledkezve meg a művészet »nyelvként« való metaforizációjának
kritikájáról sem." (Henri Meschonnic: A modernitás poétikája mint az
esztétika kritikája - In.: Változó művészetfogalom, Kijárat
Kiadó, Bp., 2001, 242.) A Krasznahorkai által "néző vakságként" leírt jelenség
ismeretében így a költészet, mint az egyirányú érzékszervi befogadást elkerülő,
a hangsúlyt a kognitív műveletekre áthelyező műmodell jelenik meg.
A kortárs
képzőművészeti esszé önmagát több szempontból paradoxikus helyzetben mutatja
föl. E problémák egyike az esszé műfaj aktualitása a szaktudományos megközelítésekkel
szembesítve, majd a vizuális művészetek interpretálhatóságának művészetfilozófián
végigvonuló két ségei, illetve a kortárs művek a képleírást, analízist
radikálisan megkérdőjelező gesztusai.
Krasznahorkai
László e kérdéseket nem megkerülve, hanem problematizálva újabb érvényes
változatát szolgáltatja a művészeti esszének. E "kultúrtermi tűzként" (28.)
ható erőteljes írások képesek megszólalásuk alkalmiságába integrálni a
megelőző munkákat igazgató főbb problémákat és eljárásokat is. A kötet
remélhetőleg nem marad egyszeri teljesítmény, és e hang képzőművészetünk
jövőbeni alakulásaiban is ösztönzésre talál. (Dovin-Magvető, Bp.,
2001) |
|