|
MÚJDRICZA
PÉTER
Hangulatok
Molnár János fotókiállítása
elé*
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Miután megnéztem Molnár János előző
kiállítását a balatonboglári művelődési házban, elementáris erejű beszélgetés
bontakozott ki közöttünk a bemutatott művek generálta hangulatok vonzásában.
Gondolataink a mérnöki, hadiipari technika valamint a Földgolyó élővilága
és a későújkori embermivoltért érzett felelősség feloldhatatlannak tetsző
ellentmondásai körül forogtak. Milyen esélyei vannak a lélek legmélyéről
fakadó alkotói vágy, a "Kunstwollen" - szó szerinti fordításban: művészetakarat
- felszabadító, gyógyító erejének az új évezred kezdetén?
Talán csalódást
okozok önöknek, de úgy általában a professzionalizmusról alapvetően lesújtó
véleményem van. A Kárpát-medencében az elmúlt félévszázad során előbb szocialista
realista és proletkult, majd kapitalista realista és profitkult
tendenciák jelentek meg. E folyamatok az irodalomtól, filmtől, építészettől
és képzőművészetektől a fotográfiáig kultúránk egészében tetten érhetőek.
A levitézlett ázsiai és a még agyaglábakon álló euroatlanti társadalmi
berendezkedés egyaránt gyarmatosító jellegű. Mindegyik professzionális
pusztítást végzett és végez bolygónk bioszférájában éppúgy, mint az egyetemes
vallási, kulturális és művészeti értékekben. A két nagyhatalmi érdekszféra
közt tapasztalható eltérés szinte jelentéktelen, mindkét struktúra alapvetően
a Mammonizmus jegyében fogant. Ez az a jelenség, amit újabban globalizációnak
neveznek, ám én a globalibugris jelzőt találóbbnak érzem. Pontosan
ez az objektív, egyneműsítő, Mammonizmus generálta, "kaparj kurta" művészeti
professzionalizmus az, melytől messzemenően el kell, kellene tekintenünk
közösségi és alkotói függetlenségünk megőrzése érdekében. Meddig uraljuk
valójában mi a technikát, a gépet és a számítógépet (akár a fényképező
masinát is), és hol az a határ, amitől a technika ural minket? Mikortól
válunk a Technogólem rabszolgáivá - Goethe bűvészinasához hasonlatosan
- az ezredfordulós információ és képözönben, ebben a jószerével világméretű
szellemi környezetszennyezésben?
Talán többen
látták önök közül azt a fotókiállítást, mely az Első Magyar Látványtár
tapolca-diszeli kiállítóházában tavalyelőtt fogadta a nagyérdeműt. Molnár
János itt bemutatott fényképei és a Látványtár Szubjektív című,
nagyszabású válogatása közt jó néhány teoretikus és praktikus "áthallás",
akaratlagosnak nem nevezhető szellemi köszönőviszony fedezhető fel. Mintha
mindkét tárlat hasonló kérdésekre keresné a választ. Megfoghatóak-e a hangulatok,
a mesterség mindennapi rutinjától szabadulni vágyó alkotó szeszélyek, akár
a rontás, vagy a legszemélyesebb civil giccs suhintásait is meglovagolva?
Amely hangulatok által a fényképezőgép objektívje oly végtelenül szubjektívvé
válhat, mint a megtervezhetetlenül spontán emberi lélek...
Molnár János
képein ősibb és modernebb impulzusok, természet és ipari táj, környezeti
katasztrófa és mediterrán otthonosság, építészeti giccs és mammonizmus
monoton szekvenciái villannak fel. E jobbára kibékíthetetlennek tűnő ellentmondások
úgy járják át és oldják fel egymást, mint mondjuk az ősi keleti kultúrákban
a jin és jang. Tükröződések: víztócsákon és olajfoltokon, autószélvédőn,
amúgy silány minőségű épület homlokzatán vagy épp valamely velencei lagúna
hátán; vérbő latinos, már-már indiainak tetsző szín és fényvilággal, itt-ott
penetránsan rozsdás ipari erotikával. Rafinált virág-portrék, nylonba csomagolt
pszeudo-szobrok, esetenként az Első Magyar Látványtár leleteivel, sejtelmes
alig-szobraival köszönőviszonyban. Egyfajta komplementer, "crossover" fotográfia
ez, spontán utalásokkal Borges-re, Vasarelyre, Swierkiewiczre és másokra...
Molnár János műveinek archaikusan újszerű szakralitása, valamely spirituális
gyógyító erőt is sugároz itt, az egykori esztergomi zsinagóga Technika
Házává alakított terében, csendesen jelezve, hogy ahol most összejöttünk,
valamikor szent hely volt.
Talán igazuk
van akkor, ha úgy érzik, hogy a fotográfus hangulataira valójában illékony,
definiálhatatlan hangulatokkal reagáltam. Nem gondolom azt, hogy ez olyan
nagy baj volna. Hiszen az alkotó és befogadó közti kapcsolat, netán spontán
félreértés, adott esetben a művészet megragadhatatlan lényegét érintő jelenség
is lehet. Ennek igazolásául, felolvasnék néhány sort Anna Ahmatovától,
amit először Beney Zsuzsa költő rádióműsorából hallottam:
"Egyszer,
alighanem félreértettük egymást Modiglianival. Elmentem hozzá, de nem találtam
otthon. Úgy döntöttem, várok néhány percet. A kezemben egy csokor vörös
rózsa. A zárt kapu fölött a műterem ablaka nyitva volt. Hogy valamivel
elüssem az időt, elkezdtem behajigálni az ablakon a virágokat... Nem vártam
meg Modiglianit. Eljöttem. Amikor találkoztunk, mondta, hogy nem érti,
hogyan juthattam be a bezárt szobába, mikor a kulcs nála volt. Elmagyaráztam,
hogyan történt a dolog. - ‘Az nem lehet - mondta -, olyan szépen voltak
elrendezve’"
Hölgyeim és
Uraim, a kiállítást ezennel megnyitom!
* Az "elméleti kalandor"
feljegyzései. Egy személyiség és létszemlélet (ki)alakulásának története.
Műhely (Győr) 2001/4 |
|