|
WEHNER
TIBOR
Szobrászati alkotótelepek:
szépségek és kétségek*
Bevezetésként nyomban szögezzük le:
több a kétség, mint a szépség. A hetvenes-nyolcvanas évek kibontakozása,
virágzása után a kilencvenes évekre, az ezredfordulóra általános válsághelyzet
lett úrrá a magyarországi szobrászati alkotótelepeken: képletesen fogalmazva
a szobrokat befogadó tér légüres, a terület - mind fizikai, mind fogalmi
értelemben - gazdátlan, egyre inkább elnéptelenedő. A vészjelzések közül
most csupán egyet idézünk, amelyet egy magyar szobrászati alkotótelepen,
Dunaújvárosban dolgozott amerikai szobrász, Barry Parker írt 2001-ben a
Sculpture című amerikai szakfolyóiratban: "A szimpozion, amelyet a kommunista
rezsim alatt hoztak létre azért, hogy kulturális hagyományt alapozzanak
meg egy ipari városban, most fenyegetve érzi magát az új, átmeneti gazdasági
helyzetben. A Dunaferr, ahogy más iparvállalatok is Magyarországon, a kommunizmus
bukása óta ’eladók’, és aktív kutatás folyik egy befektető után. Új tulajdonlás
esetén az acélszimpozion a nyerészkedés áldozatává válhat, és a művészek
meghívásának értékes hagyománya - hogy munkákat készítsenek a város és
a park számára - véget érhet."
Az aggodalmak
nem alaptalanok, mint ahogy több szünetelő, vegetáló, vagy időlegesen működő
alkotótelep példája is bizonyítja. A fenntartás, a működtetés meghatározó,
anyagi feltételeinek hiánya abból az alapvetően hihetetlen tényből, abból
a kulturális költségvetési, finanszírozási rendszerből ered, amelyben egészen
egyszerűen nincs a kortárs vizuális művészetek, a képző- és iparművészet
támogatását, üzemszerű fenntartását biztosító tétel. Míg a színházművészet,
a filmművészet, a könyvkiadás léte és "működtetése" központi és önkormányzati
önálló fejezetek és kulturális, a művészeti területek által kialakított
alapok által támogatott, addig a képző- és iparművészet alkotóinak és gondozóinak
munkája, infrastruktúrája és létfenntartása, a kortárs művészet működése
a kulturális költségvetés számára egyszerűen nem létezik, illetve minden
és mindenki a Nemzeti Kulturális Alaphoz utalt, egyre bonyolultabb pályázati
rendszeréhez irányított, amely tudvalevőleg fenntartási, működtetési költségeket
nem fedez. Ilyen körülmények között valóságos, megfejthetetlen csoda, hogy
a rendszerváltás után is beszélhetünk még szobrászati alkotótelepekről
Magyarországon, és hogy a több évtizedes múltú telepek mellett újabbak
kezdték meg működésüket.
A finanszírozási
rendszer abszurditásából, illetve csaknem teljes hiányából fakadó aggasztó
jelenségek, a kétségek számbavétele előtt azonban emlékezzünk meg a szépségekről
is. Arról, hogy a szobrászat monumentális ágazatában, a meglehetősen csüggesztő
köztéri termés mellett az alkotótelepek közegében, műhelyeiben születhettek
és születhetnek meg azok a nagyméretű, a maradandóság igényével készített,
és valamilyen korlátozott nyilvánosságú, de mégiscsak közösségi térbe helyezett
műalkotások, amelyeket nem korlátoz, befolyásol, deformál megrendelői akarat,
igény, korlát. A millenniumi emlékmű-áradásban, amelyben csaknem száz,
többnyire sematikus Szent István-szobor került a magyar közterekre és amely
műegyüttes valószínűleg kitűnő vizsgálati terepet bizosít majd a köztéri
műágazat konvencióinak minden rendszert túlélő tanulmányozásához, és amely
monumentális kollekcióban a hitelesen fogalmazott, a korszerű, sablonokat
elvető, szobrászi leleménnyel megoldott terv megvalósításának esélye megnyílása
esetén természetesen már-már leküzdhetetlen akadályokat állítanak (Zalaegerszeg,
Fischer György műve), nos ebben a mélyen lehangoló köztéri igény-rendszerben
a művésztelepi szobrászati törekvések továbbélésének, továbbéltetésének
kiemelt, létfontosságú jelentősége van. Vagy a millenniumi mellett említhetjük
a hivatalos szobrászat 56-os emlékmű-ágazatát is, annak is legújabb, elplázásított
példányát a budai Mammut-üzletközpont előtt, de hivatkozhatunk arra a példátlan
és minősíthetetlen esetre, ami Kecskeméten történt: a város főterén az
1975-ben felavatott, a város-szülött Kodály Zoltánt megidéző portréemlékművet
(Városi Tanács és Melocco-Kerényi) az emlékhely elemeinek felhasználásával
56-os emlékművé alakították át (Városi Önkormányzat és Kerényi). Kodály
Zoltán félre, 56-osok előre; Kodály Zoltánnal helyet cserélnek az ötvenhatosok
- az e szlogenek jegyében működő, az illúziókat véglegesen és visszavonhatatlanul
szétromboló köztéri emlékállítási gyakorlat mellett a szobrászati alkotótelepek
még így, hanyatlásukban, helyenként romjaikban is szobrászati elíziumi
mezőknek tűnnek.
A megrendelő
(a mindenkori hatalom) igény- és ízlésszintje kizárásával tehát a szobrászati
művésztelepeken autonóm, művészeti indíttatásra, esztétikai vezérelvekre
alkotott monumentális kompozíciók jöhettek, jöhetnek létre, és mindehhez
az anyag- és technika-segítség is adott, s általában az optimális alkotókörülmények
is biztosítottak. Viszonylag nagy nyilvános műegyüttesek szerveződhettek
így a megmunkált anyag, a szobrászati technika által meghatározottan: Villányban
a kő, Dunaújvárosban a vas és az acél, Nagyatádon a fa művelői valósíthatták
meg monumentális elképzeléseiket. Mindenhol létrejöhetett a művész-párbeszédre
alapozott alkotói műhely, ahol a magyar és az Európából, vagy a világ más
tájairól érkezett szobrászok munkálkodása révén nemzetközi kollekciók szerveződhettek.
A három nagy alkotótelep mellett és nyomában a kilencvenes években Tatabányán
a fémszobrászok, Zalaegerszegen először a fa és a fémek, majd a kő művelői
dolgoztak úgy, hogy a villányihoz, a dunaújvárosihoz, a nagyatádihoz hasonlóan
szoborparkok kiépülése kezdődött meg. A kor progresszív szellemisége által
áthatott, az egyes életművekben kimagasló jelentőségű alkotások formálódtak
ezekben a műhelyekben; létrejöttek azok a művek, amelyeknek létre kellett
jönniük, s amelyek összességükben viszonylag korlátozásoktól mentesen teremtették
meg egy-egy periódus szobrászati lenyomatát: a művésztelepi monumentális
szoboregyüttesek - néha töredezetten - de mégiscsak művészeti folyamatokat
rajzoltak és rajzolnak meg, fontos tendenciákat nyomatékosítanak, s mint
a múzeumok által gyűjthetetlen és raktározhatatlan, bemutathatatlan műtárgyak
gyűjtőhelyei nélkülözhetetlenekké váltak.
A szobrászati
alkotótelepek eme pozitív mérlegének összetevői mellett súlyos kétség-szempontokat,
kétség-tételeket is felsorakoztathatunk. Az egyik kiindulópontunk a program
tisztázatlansága lehet. Valamilyen rejtett program - az anyag és a technika
meghatározottságain túlmenően - az alkotótelepen résztvevő, dolgozó művészek
kiválasztásában lappang, de ez a tényező a legtöbb esetben nem tisztázott.
Általában meghívással, ritkább esetben pályáztatással nyerhetik el a szobrászok
az alkotási, a monumentális mű-teremtési lehetőséget, de a kiválasztás
szempontjai ismeretlenek. Nem tudható, hogy kvalitás-, stílus-, esetleg
nemzedéki vagy hovatartozási szempontok befolyásolják a résztvevőket kiválasztó
döntéseket, vagy az addig kifejtett munkásság a döntő tényező a munkalehetőség
felkínálásában és elnyerésében, esetleg az addig létrejött gyűjtemény kiegészítésének,
bővítésének, sokrétűbbé alakításának akarata, egy-egy jellegzetességének
megerősítése determinálja az állásfoglalásokat. A személyi ügyeken túlmenően
azonban a kialakult műegyüttes, a helyenként már a százas számot közelítő
műszám sem ad magyarázatot a gyűjtemény szellemi vezérelvére. Villányról
értekezve Csenkey Éva jegyezte meg: "A visszatérő külföldiek[...] szemlélete
és munkája beépült a szimpozionok történetében ritka, erős belső kohéziót
adó, nem deklarált, inkább csak gyakorolt művészeti programba. A felületes
beskatulyzás szerint a Magyarországon késleltetve áthullámzó nonfiguratív
művészet termékeinek látszanak ezek a szobrok, de indítórugójuk egyáltalán
nem a látványvilág, az ábrázolás tagadása, hanem az átérzett, csakis szobrászi
eszközökkel megjeleníthető ábrázolnivaló keresése volt." Ám ez természetesen
nem minősíthető önálló programnak, amiként Dunaújvárosban a művészek a
gyárba-mozgalom, vagy az első évek műtermését csaknem beolvasztásra ítélő
gyakorlat sem, amelyről Sasvári Edit emlékezett meg tanulmányában: "A szobrok
[...] a beolvasztást elkerülve egy ideig a Partfenntartó Vállalat telepén
hevertek. Egyes vélemények szerint éppen egy pártközponti utasításra a
’szerencse’ (a francia kommunista párt egyik tagja személyében, aki szerette
volna megnézni a szobrokat) azonban nem sokáig késlekedett. A műveket összeszedték,
és a Duna-parton felállították..."
És ha nincs
megfogható program, akkor nincs a gyűjtemény felépítését, karakterét behatároló
gyűjtőkör sem, hacsak az anyag- és technikai adottságok nem tekinthetők
annak. Viszont itt, ezen túlmenően van egy furcsa bizonytalansági tényező.
A múzeum kész művet szerez, vásárol meg, ítélete meghozatalában kontroll-tényezők,
tanulságok, támpontok serege segíti, míg a szabadtéri szoborgyűjtemények
tradíciókat nélkülöző, változó intézményi háttereket képviselő organizátorai,
gyűjteménykezelői sokszor csak vázlatos tervek alapján, vagy csupán a művész
munkásságának felületes ismeretében döntenek, dönthetnek arról, kinek a
mozdíthatatlan, vagy nehezen áthelyezhető, állandóságra ítélt, és ezért
körülményesen raktárba helyezhető, vagy megszüntethető alkotása készüljön
el. A minősítés, a kvalitás- és érték-megítélés a szobrászati alkotótelepen
utólagos - és ez veszélyeket hordoz: mi legyen egy esetleg nagyon gyengén
sikerült, rosszul kivitelezett, az egész gyűjtemény színvonalát rontó,
megkérdőjelező alkotás esetében?
Talán ennél
is aggasztóbb a nagy nehézségek által biztosított körülmények között létrejött
művek megőrzésének, fennmaradásának esélye, problematikája. A művésztelepi
mű nyilvántartása és dokumentálása nem múzeumi szintű: mert nincs egységes
intézmény, intézményrendszer, és mert nincs törvényi szabályozás a művésztelepi
szoborgyűjtemények mögött. Nincs leltárkönyv, nem készül leírókarton, fotódokumentáció,
és általában elmarad a feldolgozás, a tudományos igényű publikáció is.
Ezzel összefüggésben nincsenek meg a megőrzés objektív feltételei: a nyilvános
terekben elhelyezett művek védtelenek a fémgyűjtők, a szoborrongálók ellen.
A szabad térben álló művek esetében folyamatos állagmegóvó, restauráló
munkálatokra lenne szükség: ezekhez az anyagi feltételek, az adottságok
és lehetőségek nem léteznek. Művek sora tűnik el csaknem teljesen nyomtalanul,
az időjárás hatására pusztulnak, károsodnak a fa-munkák: másoké mellett
Berczeller Rezső nagyatádi munkája már nyomokban sem látható, ugyanitt
Farkas Ádám és Deim Pál műve elkeserítő állapotban sodródik a megsemmisülés
felé. Ezek a válságjelzések is azt tanúsítják, hogy a helyi kezdeményezőkészségre
beindított és működtetett alkotótelepek képtelenek az önálló, folyamatos
munkára, és ezzel lényegük: a permanens építkezés, a folyamatos gyűjteményszervezés
akadozik, szakad meg. A szobrászati alkotótelepek műegyüttesei így zárványokká
válnak, és a fenntartási körülményeket mérlegelve kimondható: lassú pusztulásra
vannak ítélve.
Némi reményt
ad, hogy 2000-ben Dunaújvárosban újabb monumentális fémkompozíciókat -
magyar és külföldi szobrászok munkáit - állították fel a Duna-parti szoborparkban,
hogy Tatabányán, szinte anyagi bázis nélkül, Lois Viktor és kollégái is
újabb műveket alkothattak, és hogy Zalaegerszegen a korábbi vasból és fából
alakított szobrok, konstrukciók mellett most kőből faragott monumentális
alkotások valósulhattak meg, kerülhettek helyükre a gébárti szoborparkban.
Zalaegerszeg egyszersmind ezzel a magyarországi szobrászati alkotótelepek
körében egyedülálló módon szakított az egynemű anyag- és technika-központú
profillal, és így egy változatos, sokágú monumentális szoborgyűjtemény
alapjait teremtette meg, amely szerencsés esetben tovább bővíthető, tágítható
lesz. Hangsúlyozzuk, hogy szerencsés esetben: ha a kulturális kormányzat
felismeri, hogy nemcsak a kiemelt, reprezentatív nagyberuházásokra van
szüksége a magyar kultúrának, a kortárs magyar művészetnek, hanem azokra
az alapelemekre, vidéki bázisokra is, amelyek szerény de nélkülözhetetlen
éltetői és továbbvivői a műteremtés soha fel nem adható szándékának. Pátoszmentesen:
állandó pénzt az alkotótelepeknek!
E szándék
csak egységes, átfogó, koncepciózus művészeti, és művész-érdekképviseleti
rendszerrel, fellépéssel érvényesíthető - és tudható, hogy a pénz mellett
ebben van a legnagyobb hiány Magyarországon.
* Elhangzott a Zalaegerszegi
Nemzetközi Művésztelep 10 éves évfordulója alkalmából rendezett szimpozionon,
Zalaegerszegen, 2001. november 24-én. |
|