|
RADÁK
ESZTER
Római körkép
A nagy, egy-egy művészettörténeti korszakot,
jelenséget összefoglaló időszakos kiállítások a világ minden pontján tömegével
vonzzák a turistákat. Rómában kissé más a helyzet, a művészettörténet nagyrészt
nem a múzeumokra korlátozódik. Az utcán, a száguldozó motorosok között
botorkáló, két dolgot nem tud nem észrevenni: több ezer év kultúrái épülnek
egymásra, és idén Róma focicsapata a bajnok. Az ablakokból lógnak a csapatzászlók,
a szűk sikátorokban a "hősök" színei kötik össze az egymással szemben lévő
ablakokat. Láttam büszke feliratokat utcakövön, frissen restaurált barokk
templomon egyaránt.
A nagy kiállítások
hirdetései nem kapnak olyan kitüntetett figyelmet, mint mondjuk Párizsban,
Londonban vagy Bécsben - a Caravaggiot és korát bemutató tárlat ("Il genio
di Roma Palazo Venezia, szept. 12-ig) plakátjával tömegközelekedési eszközök
belsejében és a helyszínen találkoztam. A futurista kiállításnak ("Il Futurismo
1909-1944", Róma Palazzo della Esposizioni, okt. 22-ig) talán még ennél
is kisebb a nyilvánossága. Ennek ellenére a látogatókra lehet számítani,
nincsenek üresen tátongó termek, pont akkora a tömeg, hogy mindenki saját
ritmusának megfelelően nézheti a képeket. A helyiségeket elválasztó ajtók
mellett feliratok (olaszul, angolul) segítenek tájékozódni mit látunk,
milyen elv szerint rendezték a műveket.
A Palazzo
Venezia mai kopottságában is tekintélyt parancsoló, az összhatást a beállított
paravánok sem tudják tönkretenni. Szobáról szobára haladva egyre fokozódik
a várakozás, mikor láthatjuk végre a fő attrakciót, az ígért Caravaggio-életművet.
Elvétve ugyan felbukkan néhány műve, mert a rendezési elv témákra bontja
a korszakot. Más-más festők, de nagyon hasonló beállítások, szereplők,
kompozíciók, festészeti megoldások uralnak egy-egy termet. A sok közepes
mű, a művészettörténetből kevéssé ismert név között a csattanó elmarad.
Utólag visszagondolva tíz Caravaggio képet láttam. Az első csalódás után
érdemes átgondolni, mit is vártam, mit szerettem volna kapni? Eleve gyanúsnak
kellett volna lennie, hogy a kiállítás megtekintése előtti napon a Santa
Maria del Popoloban volt Caravaggio két képe: a Szt. Pál megtérése és a
Szt. Péter keresztre feszítése. Akkor rendjén valónak találtam, hogy ott
vannak, csodálkozva méltatlankodtam volna, ha helyükön cetlire bukkanok,
mely szerint a képek éppen időszakos kiállításon szerepelnek. Két helyen
egyszerre pedig nem lehetnek. Tényleg fontosabb, hogy eredeti rendeltetésüknek
megfelelően tempomokban függjenek. (A többi római templomban lévő Caravaggio-képet
is megtaláltam időközben.)
Eddig az volt
a meggyőződésem, hogy egy remekmű számára a múzeumi közeg a legjobb hely.
Ennek felülbírálása után már más szemmel néztem a kiállítást. Így már sokkal
jobban tudtam értékelni hogyan tűnik ki valaki vagy tűnnek ki valakik egy
metszetében bemutatott korból. Hatalmas mennyiségű, közepes minőségű festmény
nézése közben az ember, ha a neveket nem is nézi, mégis közelebb lép Caravaggio
és Guido Reni munkáihoz.
A "nagy" futurizmus-kiállításra,
ha előítéletektől nem is mentesen, de óvatosabban mentem el. Miért pont
most, ebben a politikai helyzetben rendezték meg? A futuristák egykori,
egyértelműen nacionalista beállítottsága mekkora hangsúlyt kap a kiállításon?
Kellemes meglepetésként ért, hogy a tárgyilagos bemutatásé a főszerep.
A termekben
szisztematikusan, időrendben végig követhető az irányzat a ‘10-es évektől
a ‘40-es évekig. A festmények, szobrok mellett építészeti tervrajzok, ruha-,
plakát- és bútortervek, fotók, fotómontázsok, egymáshoz írt levelek és
a sajtóban megjelent publikációk (manifesztumok, versek) láthatók. A három
hatalmas terem paravánokkal tagolt labirintusában a jó rendezés miatt könnyű
tájékozódni. A furcsa, ipari jellegű zöld terekben színes pótfalakkal világosan
elkülönítik a korai korszak darabjait - itt a paravánok narancssárgák -
és a korszak képei zöld és kék környezetben függenek.
Az első pillanatban
feltűnik, hogy a futurizmus képviselői nem egységes képalkotó elv szerint
dolgoztak. A korai darabok eltérő módon készültek, de mindenki munkáján
érezhetők az előképek, olykor a kortársak hatásai: a századelő nagy francia
irányzatai, a kubizmus (Braque, Picasso), a fauve-ok (Matisse), a szürrealisták,
Pisarro, Kandinszkij és Malevics szuprematizmusa. A kiállított munkákban
markánsan különválnak az alapítók, a "nagyobb figurák" munkái, ezek külső
jegyek alapján nem feltétlen hasonlóak, de ha az életműveket külön-külön
vizsgáljuk, észrevehető egyfajta stilisztikai következetesség, azonosság.
Művészettörténeti közhely, hogy ők szellemi közösséget alkottak. A mechanika,
az iparosodás, a technikai eszközök magasztalása alapvető programjuk. A
kiállított darabokat nézve azonban megdöbbentő, hogy mégsem a munka, a
gépek és emberek megfeszített ereje a leggyakoribb téma. Felső középosztálybeli
városlakók nézőpontjából szemlélik a világot. Ezt mutatják a színházi kellékek,
dívák, és a humortól sem mentes ruhatervek. (Balla: Úriember reggeli, délutáni
és esti ruházata a hozzátervezett kanapémintázattal együtt.) A vicc mellett
persze, a ‘30-as évektől láthatók a háború képei: széttöredezett emberi
testek, vadászrepülőkből felülnézeti városképek. A perspektívaváltásból
adódóan hasonló kompozíciók születnek, emiatt ezeknél a munkáknál új, sajátos
egység jön létre a festők között, nem kötődnek semmilyen hagyományhoz.
Szerettem
volna megnézni, hogy a mostani generáció mire építkezik, hová tart, de
hiába kutattam eldugott épületek omladozó emeletein a római Art Guide (itthon
Index) adatai alapján, az ígért nyitva tartás helyett csak csukott ajtókat
találtam. Talán máskor... Lesz miért Rómába visszajönni. |
|