|
GRÓH
GÁSPÁR
Töredékek Ács Margit
A hely hívása című kötetéről
"Nyitott könyv" szokás mondani az első
pillantásra átlátható, titkokat nem rejtő, könnyen áttekinthető dolgokról.
Dramaturgiai és stiláris okokból azonban a recenzens nem állíthat ilyet
az általa véleményezett kötetről. Pedig kedve lenne hozzá. Ács Margit A
hely hívása címmel adta közre negyed század terméséből válogatott kritikáit,
tanulmányait. Első pillantásra feltűnik egyértelműsége, nyíltsága (ezért
jön elő a "nyitott könyv") képzete), de elmélyültebb olvasás után előbukkannak
- sajátos módon főként a legnagyobb igénnyel, elszántsággal létrehozott
írásokban - a valósággal nehezen igazolható, inkább hangulatilag-érzelmileg,
mintsem teoretikusan is igazolható tételek. Ezektől a recenzens zavarba
jön. De nem csukja be a könyvet, hanem még többször nyitogatja. Megfejtéshez
nem jut, sőt, újabb kérdései támadnak, de mégis ráismerni vél az írások
sajátos hitelességére. A személyesség erejére. Ennek eredménye,
hogy a szerteágazó tematikájú, egymástól távol született írásokat tartalmazó
kötet egységes marad. (Annak ellenére is, hogy közben radikálisan átalakul
- ahogyan a világ.) A rendszerváltás időszakáig csendesen beolvad a hatalmi
rendszerrel szembeni általában néma, de minőségelvében mégis annak alapjait
kétségbevonó közutálatba. A pártállam bukása után azonban a konzervatív-nemzetiliberális-népi
(a politikai jobbközép) oldalhoz, annak szellemi értékrendjéhez kerül közel.
És elvszerűen elutasítja, hogy ezt az irányt (nemcsak szellemi, hanem
politikai alapon) ellenfelei egészében elutasítsák. Nem hajlandó
elfogadni, hogy számára fontos értékeket bármilyen okból kirekesszenek
a ma emberének örökségéből. Mérhetetlenül bántja, egész személyiségét sérti
a "mi jobban utálunk titeket, mint ti minket" típusú gondolkodásmód, a
nemzetiszonyos liberalizmus önvédelemnek vélt, valójában magának ellenfelet
generáló preventív háborúja. Az így keletkező hamis alternatíva nemcsak
szellemi gond számára, hanem személyes-pszichikai síkon is megélt krízis.
A megosztottság olyan régi ismerősökkel fordítja szembe (olyan régi ismerősöket
fordít vele szembe), akiket összetett értékrendje okán továbbra is tisztel.
Elviselhetetlennek tartja, ahogyan oly sokan mások is, hogy bizonyos értékek
(népi irodalom, magyarság stb.) tisztelete okán nemcsak ezek apologetájaként
kell hadakoznia, hanem azért is meg kelljen küzdeni, hogy ne rekesszék
ki más, általa is becsült érték (urbánus hagyaték, európaiság stb.) tisztelőinek
köréből.
Szemléletében
természetesen simulnak össze a sokak szemében egymással össze nem békíthető
áramlatok értékei: a népiek és újholdasok, a később a "nemzeti"-nek és
"liberális"-vak nevezett szellemi-világnézeti áramlatokhoz sorolt alkotók
termette művek nem zárják ki egymást. Az irodalmi érték iránti érzékenységét
nem torzítja a szellemi életbe gyakran művi úton kevert politikum. Egyben
azonban kérlelhetetlen: az irodalmat egzisztenciális kérdésnek tekinti,
a művektől megköveteli a teljességre törekvést, a katarzis iránti igényt
nélkülözhetetlennek tartja. Világképének hagyományos teljességigénye aligha
független szellemi életútjától. Mint "első generációs" értelmiségi maga
is megküzdött azzal a csapdával, amelybe a pártállam terelte - volna. A
hagyományos értelmiség kiszorítására, leváltására szánt "új" értelmiség
jelentős része nem fogadta el a neki szánt szerepet. Igazi értelmiségivé
akart válni, ki akart szabadulni a hatalom gyámsága alól, vállalta, sőt
kiharcolta a maga kiszolgáltatottságát. Ez a szabadságharc élete meghatározó
tartalmát jelentette, de minél eredményesebb volt, annál kevésbé lehetett
sikeres.
Ács Margit,
az intellektuális elit körébe került, de nem születetten oda tartozó értelmiségiként
viszolygott attól, hogy helyzete a rendszer természetétől, mozgásaitól
függjön. Elfogadta (miért ne tette volna?) azokat a kedvezményeket, amelyeket
a diktatúra működtetéséhez, konszolidációjához szükségesnek ítélve neki
is adott, de nem fogadta el a diktatúrát. Élt a lehetőséggel, amely szerint
kívánatos a társadalmi mobilitás, a rátermettek emelkedése, de nem tetszett
neki, hogy a hatalom a maga új elitjével a régit akarja kiszorítani. Elfogadhatatlan
volt számára, hogy amit a rendszer ad, azt egyúttal a megjutalmazott számára
erkölcsileg, szellemileg kérdésessé teszi.
Ki akart szabadulni
ebből a csapdából, és mert nem volt főszereplő, a konszolidálódott diktatúra
viszonyai között ezt nagyobb konfliktusok nélkül megtehette, de tartósan
rossz közérzetével fizetett érte. A problémára ezért különösképp érzékeny
maradt. A népi-urbánus polarizációból származó feszültség második korszakára
vonatkozóan érzékeli, hogy az Újhold körének engesztelhetetlen ellenérzései
nem elsősorban pl. Nagy László személyének, költészetének szóltak, hanem
annak, hogy ezt a költői "rajt" a hivatalos kultúrpolitika a negyvenes
évek végén a "polgári" irányzatok totális kiszorításának eszközeként "emelte
ki", s hogy azok - Nemes Nagy Ágnes és Lengyel Balázs érzése, értelmezése
szerint - ezt a szerepet elfogadva törhettek előre. Hogy később ez a történet
miként alakult, s hogy a népiek megbélyegzését szinte példa nélküli párthatározat
is rögzítette (meglehetősen ördögi módon éppen a "népi"-nek számított Király
István főszerepével...), annak az elmérgesedett viszonyok között már kevés
volt a jelentősége. S külön szomorú, hogy nagyszerű alkotók is beugrottak
a megosztás trükkjeinek, és a sértettségek, a tudatosan szított bizalmatlanság
mélyen szembefordított olyan költőket-írókat, akik a dolgok természete
szerint egy táborba tartoztak.
Ács Margit
szíve szerint e konfliktusok fölé emelkedne. Azt dicséri Fodor Andrásban,
hogy elutasította azt a szerepet, amit hatalmi manipuláció szánt neki:
"ő is meg volt kínálva ugyanazzal a szereplehetőséggel", mint Simon István,
"csakhogy ő mást választott, az akkor polgári dekadensnek bélyegzett, modern
művészeti nyelvet választotta". Ez a szuverenitás azért vonzó számára,
mert hasonló gondokkal küzdve - közvetlen szerepajánlat nélkül is - hasonló
választ adott a maga helyzetét tekintve hasonló dilemmájára.
Ez a gondolkodásmód,
értékrend, kötődés, amely a rendszerrel szembeni egység idején szinte bármely
csoport felé kínált szabad vegyértékeket, a rendszerváltozás idején súlyos
töréseket okozott, korábbi kapcsolatrendszerek felbomlásához vezetett.
Ács Margit
számára ez lényegét tekintve feloldhatatlan belső konfliktust jelent: egy
társadalmi-kulturális törésvonal megjelenését saját, legszemélyesebb problémájaként
éli meg. Nem véletlenül: évtizedeken át a szomorú véget ért Szépirodalmi
Kiadó szerkesztőjeként a később egymással szembeforduló táborok meghatározó
szellemeinek közelében, azok rendszerellenességét egységként megélve nem
számított arra a konfrontációra, ami a kilencvenes évek elején bekövetkezett.
A szellemi
polgárháború kialakulásának veszélyét hamar megérezve próbálta meg már
1989 februárjában A kisebbség, a többség s az ember című vitacikkében
elejét venni annak a továbbiakban oly sok formában föltörő, részben az
elfojtások után természetesen jelentkező, részben módszeresen gerjesztett
konfliktusnak, amely a helyzettől függően oly változatos fedőnevekkel jelentkezett
(népi-urbánus, nem zsidó-zsidó, MDF-SZDSZ, nemzeti-konzervatív kontra szociál-(vagy
szocialista)-liberális szembenállásként).
A folyamat
politikai-szociológiai leírása aligha illene ide, annyit azonban fontos
rögzítenünk, hogy a látszategységtől a tudatosan megélni kényszerült konfrontációig
vezető út gyötrelme aligha múlhat el nyomtalanul. S ennek fenyegetését
Ács Margit már az első pillanatokban pontosan érzékelte. Ami ellen tiltakozott,
az a korábbi években megtapasztalt, a vétkesség tudatát származási alapon
megkövetelő szemlélet, ami ugyanolyan kirekesztés (ez volt a rendszerváltozás
első éveinek leggyakrabban használt műszava), mint az, amelyért bűnösök
és ártatlanok egyaránt vétlen utódainak folyamatos szégyenérzettel kellene
vezekelniük.
A megértés
esélyét értelmiségiként kereső Ács Margit intellektuális kérdésként él
meg egy hatalmi-politikai konfliktust. A diktatúrával korábban szemben
egy oldalon mutatkozó körök a demokráciában versenyhelyzetbe kerültek,
politikai és gazdasági csoportok kulturális segédcsapatává válva antagonizmusuk
nem meglepő. Összeütközéseiket Ács Margit továbbra is értelmiségi belháborúnak
tekinti, olyan történetileg meghatározott, szellemileg jogfolytonos vitának,
amelyben van esélye konszenzusnak, általában véve: amely szellemi téren,
szellemi eszközök használatával folytatható. Csakhogy erről szó nincs.
Diktatúra fölszámolásáról, diktatórikus erők alakváltoztatásáról, hatalmi
pozíciók megőrzéséhez szükséges manipulációkról, megtévesztő manőverekről,
a közvélemény félrevezetéséről, köztörvényes és emberiség elleni bűnök
büntetlenségének biztosítását célzó álságos játszmákról. Olyasmiről, amelyhez
az esetek többségükben jó szándékú értelmiségiek, jámbor filoszok és széles
horizontú írók asszisztenciáját egy át-intellektualizált színjáték biztosította.
A végeredmény Ács Margit esetében is az, hogy a végre megtalált szabadság
boldogsága helyett tehetetlennek, frusztráltnak érzi magát, mert egy súlyosan
politikai-hatalmi játszmát értelmiségi vitának él meg. De mi mást is tehetne
egy értelmiségi, aki a közéletiséget nem politikusként gyakorolja?
Ugyanez a
probléma kísérti akkor is, amikor a népi írók örökségével, az általuk képviselt
kérdéskör mai megjelenítésével kapcsolatosan foglal állást. A "népi hagyomány"
azonban (talán a politikai indulatok beszűrődése miatt) gyűjtőfogalom marad,
definiálatlan és differenciálatlan. Ugyanúgy, mint a "vádlók" dialektusában,
holott a méltatlan támadások többsége már pusztán azáltal védhető volna,
ha a felszínes általánosítások pontosítására is sor kerülhetne. Így azonban
mindez meglehetősen ködös: a népi jelenthet parasztit, nemzeti-baloldalit,
a népművészettel eljegyzettet, nem-zsidót, a népi mozgalomban politizálót
és még sok mást is. De hogy aktuálisan éppen mire utal, azt igen nehéz
kideríteni - akár támadásról akár védekezésről van szó. Így aztán nem annyira
pontos jelentéstartalmú, mint erős érzelmi töltésű, de valós tartalmakra
utaló mondatok születnek: "Az Antall-kormánynak tűrnie kellett a
lábszagú, matyóhímzéses, a törzsi jelzőket[...] Tűrni, hogy besulykolják
a közvéleménybe: utálja a szakértelmet, csak a melldöngető hazafiságot
díjazza, de azt nagyon. Holott inkább túlságosan is felsőközéposztály-beli
benyomást keltett ez a kormánytabló, s valójában a középosztályt tekintették
bázisuknak. De mert tagságuk és szavazóik nagy része a népi program miatt
választotta pártjukat, nem rúghatták el magukat ettől az alaptól, nem tehettek
semmit a rágalmak ellen." De milyen "népi program"-ról van itt szó? Az
MDF-éről? Vagy népinek számít az, amit az MDF ellenfelei korábban narodnyikságnak,
akkortájt populizmusnak neveztek? De nem éppen ezt az állítást sérelmezi
Ács Margit? És nem ugyanilyen "címkézés" az is, amit nem vádként ugyan,
de érezhető averzióval ő is idéz - a középosztályi bázisról?
Valójában
ez a konfliktus (eltekintve manipulált-torzult felszínétől, émelyítő propaganda
vonásaitól) éppen a korábban elmaszatolt értékrendbeli sokszínűség újra
születését jelentette, azt, hogy a korábbi négy évtizedben a köztudatból
kipusztítottnak vélt paradigmák ismét megjelentek. Ezek ellen folyt az
a harc, amelyben egykori kiszorítóinak (a pártállamban formálódott véleményterroristák
és nyelvi monopolisták) köre megváltozott közegben és argumentációval,
de változatlanul a maga diktatúrában született egyeduralmát akarta megőrizni.
Ez a küzdelem maga volt a rendszerváltás-változás-változtatás, a demokráciáért
folyó csata, amelynek eredményeként jelentősen átalakult a szellemi értékpreferanciák
rendszere. Ennek a folyamatnak az eredménye, hogy lassanként eltompult
a pártállamban megbélyegzőnek szánt, súlyos ítéleteket hordozó szavak pejoratív
éle, s a napi diskurzusban semleges stílusértékűvé váltak olyan kifejezések
(nemzeti, konzervatív), amelyeknek a rá alkalmazása miatt a kilencvenes
évek elején Ács Margit még csodálkozik...
Nehéz egyetérteni
általánosításaival. Mire alapozva mondja, hogy "senki nem hitte volna akkor
[???]akkor, hogy az igazi frontvonal nem a kádárista elit és köztünk [???]
húzódik majd, hanem minket választ el egymástól, az imént még szövetségeseket.
Mintha akár Illyésék, akár Fejtőék Horthyval kötöttek volna szövetséget
a másik ellen"- írja 1996-ban, az MSZP-SZDSZ koalíció működésének második
évében. Olyan évtizedek után, amelyek során egy jól körülhatárolható szellemi
körből makacs következetességgel éppen Illyésék "árulását" bizonygatták
(az Új Szellemi Front ürügyén), amikor párthatározat bélyegezte meg a népi
írókat, amikor szellemi B-listán szerepelt szinte minden, ami nemzeti.
És ez érzékelhetően a hatalommal szemközti oldalnak csak az egyik felén
számított bűnnek... Lehetséges-e ezek után, hogy "a klasszikus népi urbánus
ellentét megmaradt merőben szellemi természetű vitának"?
Elolvasva
a népi irodalomról szóló mondatokat, nem teljesen világos, hogy Ács Margit
miként is definiálja. Éppen úgy nem elegendő a túlságosan képlékeny a "nép"
irodalma kitétel, mint a "klasszikus népi eszme" kifejezés használata.
A népi áramlat "klasszikus" korszakában is igen sokféle szellemiséget,
törekvést foglalt össze, s inkább csak a külső, ellenséges túláltalánosítások
felől látszott - esetleg - egységesnek... De homogén eszmerendszer sohasem
volt: a franciás műveltségű, Babits tanítvány Illyés, a Szabó Dezső nyomdokán
a maga ideológiáját formáló européer Németh László, a Szabó Dezső indulatait
újraélő Féja Géza, a halk szavú Gulyás Pál, a marxista Kodolányi vagy az
"őstehetség" Sinka, a mindinkább balra forduló Erdei, a politikai antitalentum
Szabó Lőrinc, a felsőbb körök felé kapcsolatot teremtő Zilahy és a csendőrök
felügyelte Veres Péter a maga módján egyaránt klasszikusan népi. De egymástól
majdhogynem jobban különböznek, mint némely vitapartnerüktől. És egyáltalán:
a népi hagyomány irodalmi vagy politikai örökség, netán mindkettő? E kérdésekre
a látottnál határozottabb választ kellene megfogalmazni ahhoz, hogy értelmezhető
legyen az e hagyomány mai folytatásáról való tűnődés.
A személyesség e kérdések megoldásában
a véglegesség igényének érvényesíthetőségét eleve kizárja. Ami azonban
a velük való birkózás komolyságát nem teszi vitathatóvá, de más mezőre
tolja ezeket az írásokat. Ezek nem is annyira tanulmányok, mint inkább
kísérletek, esszék, némely esetben vitairatok. Igazi értéküket őszinteségük,
személyes fedezetük adja, maradandóan rögzítve a megírás korszakának egy
markáns értelmiségi áramlat gondolkodásában való tükröződését. Ebből a
szempontból feltétlenül kiemelendő: Ács Margit egyike lett azoknak, akik
a rendszerváltozás folyamatában kialakult kultúrharcban a "konzervatív"-"népi"-"nemzeti"
(az idézőjeleket a definíció hiánya indokolja) oldal védelmében, illetve
képviseletében - imponáló következetességgel és önmagát sem kímélő igazságkereséssel
lépett a kűzdőtérre, miközben az eldurvuló hangnemű vitákban is megőrizte
stílusa eleganciáját.
A viták azonban
lényegükből adódóan még szerencsés esetben is csak teljes folyamatukban
fejeznek ki átfogó igazságokat, az egyes vitairatokban szükségszerűen fölerősödnek
az apologetikus vonások, előtérbe kerül bizonyos debatteri szemléletkorlátozás.
Ezért természetes, hogy Ács Margit legjobb írásai azok, amelyekben gondolkodásának
tárgya az a szűkebb irodalmi közeg, amiben nagyon otthon van, ahol érzékenysége
más személyiségekre rezonál, amikor közvetlenül írókkal, művekkel foglalkozik.
Ott tehát, ahol anyaga kijelöli határait, rákényszeríti a maga szerkezetét.
A személyesség áradásának idején (éppen a legigényesebbnek mutatkozó írásokban)
a tapasztalatokra, érzésekre épülő gondolatmenetben az önkifejezés (és
a gondolat folyamatába ékelődő önreflexió) kényszere szembekerül a szerkesztés
ökonómiájának szempontjával. (Ezt olykor Ács Margit is érzi, s megpróbál
ironikusan viszonyulni hozzá: Egy ilyen intellektuális izé címet
viseli egyik írása.)
Egyidejűleg leplezni és mégis megmutatni
kívánt szorongás munkál a szövegek mögött: mindkettőben a védekezés kényszere
(kényszeres védekezés) érhető tetten. Ennek okait vagy csak túl egyszerűen
vagy csak túl bonyolultan lehet meghatározni. Maga Ács Margit mindkettőre
ad példát (több ízben utal már említett első generációs értelmiségi szorongására,
a szocializmus oly kedvelt vulgárszociológiai patentjére, illetve bonyolódik
az e helyzetből fakadó lelki-szellemi következmények szövevényére, a gondolkodásban
is fellelhető női princípiumra, a változatos eredetű frusztrációk változatos
tematikájú intellektuális teljesítményekbe forgatásának kérdésébe).
Van egy megrendítően
árulkodó bekezdéskezdet Ács Margit Mándy-tanulmányában: "Ha az ember Mándyt
olvas, homályos veszélyérzet telepszik rá"- kezdi. A veszélyérzet okainak
felsorolása azzal fejeződik be, hogy "nem fogja-e el újra gyermeki sóvárgás
a szeretet iránt". A tétel igaz Mándyra, itt azonban többről van szó. Arról,
hogy a szeretet iránti sóvárgás az utolsó esély. Amennyiben a kritikust
ez veszélyérzettel tölti el, az a műelemzésen túlmutatva már a kritikus
világképére utal. Arra a szorongásra, amelyben egyszerre jelenik meg a
szeretetre való őszinte szomjúság és a félelem az ennek kifejezéséből fakadó
kiszolgáltatottságtól. Ács Margit tanulmányaiban-kritikáiban a személyiségnek
eminens szerepe van, olykor erre maga is utal. Egy Bergman filmről írt
elemzésének elején bevallja, hogy a rendező alkotásainak megtekintésére
"a »de jót fogunk lelkizni« kicsit restellt, de kéjes várakozásával" megy
el. A vallomásban van némi önirónia, de Ács Margit kötetének egészét tekintve
hitele nem vonható kétségbe. Nemcsak írói-kritikusi személyessége hitelesíti
ezt, hanem az irodalommalművészetekkel kapcsolatos normarendszere. Alapjában
véve a személyes szólítottság nélküli alkotás számára nem lehet fontos,
s ezért utasítja el a posztmodern személytelenséget, ezért nem érintheti
meg a szövegirodalom. De a posztmodern kritika mibenlétével kapcsolatos
aggályai is innen erednek: ez a "kritikusi beszédmód is egyetlen olvasói
metszetet ad a műről, s az, hogy ez a metszet érzelmileg teljesen, intellektuális
tekintetben pedig részlegesen személytelen, nem jelent feltétlenül objektivitást,
lévén, hogy a korszak bizonyos elfogultságait érvényesíti gépies következetességgel".
(Érdemes figyelni arra, hogy e szerint az intellektualitás is személyes!)
Máshol ezt írja: "Nem ismertetés, elemzés, kritika szándékával szólok Bodor
Ádám regényéről, hanem a választ próbálom megfogalmazni, amit e meglehetősen
provokatív könyvre olvasói ösztönöm adott." Másutt így fogalmaz: "...csak
a kritikusi személyiség előtérbe kerülése, a személyes vélemény teljes
vállalása orvosolhatja azt a bajt, amit a testületi határozatoknak vélhető
kritikák hitelvesztése okozott." (A szöveg logikája szerint a mondat második
állításának ellenkezőjét gondolja Ács Margit: aligha tekinti bajnak a testületi
határozatnak tetsző kritikák hiteltelenségét, viszont nem tudja elfogadni,
hogy ilyesféle kritikák hiteltelenítik a műfajt.) A lényeg tehát a kritikus
személyes hitelének, szuverenitásának és szubjektivitásának együttese.
Ez a szubjektivitás azonban nem csak személyesség, beleépül az alkotó minden
ismerete, külső és belső története, alkalmasint mélyebben determinált,
mint "objektivitásra" törekvő gondolati konstrukciói. S ez a meggyőződése
megerősíti azt a feltételezést, hogy a (politikai felhangokkal, áthallásokkal
terhelt) szellemi életben való elhelyezkedését nem csupán ideológiai, vagy
irodalmi-esztétikai szempontok határozzák meg, hanem teoretikus megfontolásoknál
erősebb, a lélek mélyrétegei által determinált reflexek.
A Mándy-értelmezésben
van egy másik fontos szó is: a veszélyérzet. Kicsit arrébb csúsztatva,
de jelentése lényegét nem változtatva, köznapibban a félelem. Ez is nyomatékos
kifejezés, Ács Margit gondolkodása mögött folyamatosan kísért. Jelenlétével,
hiányával egyként központi kategória. Nemes Nagy Ágnesről emlékezve elmondja:
"Húsz valahány éves voltam, megsemmisülten és reménytelenül tekintettem
az irodalom ‘csarnokaira’, ahol még a barátságos fényben is a nekem járó
gúny csillanását láttam." Vas Istvánról írva azzal kezdi, hogy "alighanem
ő volt az egyetlen ember, akitől nem féltem". Albert Gábor novelláiról
szólva közli: "Kulcsszó: a félelem." De korábbi félelmek emléke kísérti,
amikor polemikusan is vállalt népi elkötelezettsége, nemzeti, konzervatív,
jobboldali szimpátiája ellenére visszautasítja azt, hogy neki ilyen álláspontot
(a sajátját!) tulajdonítsanak. "Most népinek, nemzetinek, konzervatívnak
(következéskép jobboldalinak) minősül az a látás- és gondolkodásmód, ízlés,
mondhatni szociális beágyazottság, amely negyvenévi értelmiségi-írói pályámat
meghatározta, ami az enyém. Ezen nem győzök csodálkozni."Ács Margitot nemcsak
a művek foglalkoztatják, hanem azoknak az irodalmi élet közegében elfoglalt
helye is. Sajátos, hogy a népinek nevezett irodalomról kevesebbet szól,
a népi irodalom helyzete érdekli: ahogyan megosztja a kérdés az irodalmi
közéletet, ahogy értékeihez jól-rosszul körülhatároló csoportok "viszonyulnak".
Az irodalmi élet egyetlen szalon, barátságokkal és ellenszenvekkel, elkülönült
asztaltársaságokkal, tagoltan, de mégis egy térben. Ács Margitot úgy idegesíti,
hogy nem alakul ki mindenkit magával sodró, egységes és a feszültségeket
elimináló vidámság ebben a szalonban, mintha ő hívta volna össze a megjelenteket.
A békebontás elkerülésének szándéka beépül véleményalkotásába is. A kötet
kritikai írásaiban a méltatás jelleg uralkodik. Az uralkodó értékrendtől
legföljebb abban tér el, hogy a nagy divathullámoktól függetlenül is dicsér
(pl. Balázs Józsefet).
A kritika bizonyos mértékig a kockázatvállalás
műfaja is. A kritikus a mű megjelenését követően megkísérli a művet nagyobb
összefüggésbe helyezni, megkísérel távlatot teremteni a tényleges távlat
helyett. Kijelentéseivel könnyen fölsülhet: ítéletét a későbbi fejlemények
megcáfolhatják. Még akkor is (vagy annál inkább), ha a "szakmai konszenzus"-ra
hagyatkozik. Ez azonban nem baj: a kritika akkor is jelent valamit, ha
ítéletét megcáfolja az idő. Ács Margitnak is vannak ilyen ítéletei: pl.
Pilinszky életművének egységességét, látásmódjának állandóságát költészete
fontos vonásának tarthatjuk, 1976-ban, a kor szellemének megfelelően Ács
Margit a költőben harminc év alatt végbement változásról ír, viszont nem
ír a Kráter fölvetette sajátos poétikai problémákról. Azt viszont a szakmai
közélet egyik áramlata hatásával magyarázhatjuk, hogy Hubay Miklós meglehetősen
élettelen, s izzó gondolatiságúnak aligha mondható színműveit már-már a
klasszikusoknak kijáró tisztelettel értékeli túl.
Vannak telitalálatai is: ezek között
a legfontosabb a Szilágyi István Agancsbozótjáról írt kritikája.
Elemzésének egyik aforisztikus tömörségű értékelése irigylésre méltóan
pontos: "az Agancsbozót nagy mű, de nem jó regény". S hasonlóan
érzékeny (bár ennyire nem aforisztikus) jó néhány más kritikája is: Nagy
Gáspár, Ágh István verseiről, Bodor Ádám vagy Ottlik Géza köteteiről. Vagyis
az olykor talán túlságosan is sok vitatható tézist felvető átfogóbb igényű
dolgozatokkal szemben a kisebb vállalkozások tűnnek igazán sikereseknek.
Az persze már egyéni ízlés kérdése, hogy az utóbbiak lezártsága vagy az
előbbiek gondolatébresztő nyitottsága tűnik-e vonzóbbnak. (Antológia
Kiadó, Lakitelek 2000) |
|