|
BOHÁR
ANDRÁS
A középről másképpen
Tőzsér Árpád: Finnegan halála
Ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk
Mittel úr "mittelszolipszizmusának" olvasását (Mittelszolipszizmus
1994-1972, Széphalom Könyvműhely, Bp.). A jelenből történő kényszerű önkiiktatás,
az emlékezés oda-vissza játéka azzal a poétikai élménnyel ajándékozta meg
Mittel úrat, hogy "a gombák üveges belső csarnokaiban, / a nekünk valóban
meglátta a magánvalót". A nem érthető leírása és azonosítása a magánvalóval,
az egzisztencialitás sérülékenységének, múlékonyságának érzékeltetése és
a közép-európai történet sorsszerűségének jellegzetességei most is különböző
nézőpontokból jelennek meg, csak a hangütés változott.
De az irónia
és kétely távolságtartó beállítódásai immáron egy újfajta pozíciónak is
helyet biztosítanak, s ez az apokaliptikus látásmóddal elegyített
korkritika hangulatleírásaiban ölt testet. Azt a megváltozott pozíciót
érzékelteti már a címadás is - Joyce Finnegan ébredését visszájára
fordítva -, ami a későmodernitás alapérzéséhez kötődik. Visszaperelni valamit
abból, ami a modern ember számára végképp elveszni látszik: a természetes
életet és az ebből való értelmes távozás igényének kimondását.
A mondás
és hallgatás tisztasága jelzi az első kiindulópontot: "S hallgass!
Még szádban válogasd szét / a sírást s a csendet, s csak azzal érvelj,
/ hogy ne valld be, amit nem követtél el. / Most ez adatott feladatként."
(Sebastianus) A mindenkori közvetítés jellegzetes etikai mozzanataira
utaló poéma úgy állítja reflektált helyzetbe a közép-európai jelen egzisztenciális
választásokra ítéltetett sorsösszefüggéseit, hogy a közvetlen megélés hitelessége
kerüljön kitüntetett helyzetbe. Ami egyúttal szavatolhat a költészeti formatartalmak
változó megjelenési módjainak minőségeire. Azaz, ha mindezt visszafordítjuk
Tőzsér egzisztenciális fedezetet biztosító jelenvalólétére, akkor a mindig
más, ám mégis önazonos én jelenik meg előttünk.
Ami egy folyamatot
reprezentál, a saját halál gondolatának viszonyfogalmával összefüggésben:
"ő mindig a mások halálának a tragédiájában játszott, / sosem a magáéban,
s így nem érinthette meg a szabadság, / amely csak a halálunk kiterjedésének
választhatóságában / részünk" (Euphorbosz monológja). A halál választása
így mint az élet filozófiájának szerves, elválaszthatatlan részeként mutatkozik
meg. Ekképpen az egyes mozzanatok, a saját történethez kötődő inkognitók
fölrajzolása lehetőséget teremt saját és mások szerepeinek újraértelmezéséhez.
Az egyik kontextus, a Nezval-parafrázissal emléket állító remek darab,
a szerep és lényegi egzisztencialitás megkülönböztetéséhez
kapcsolódik: "Nehéz szerepeim ha voltak, / megküzdöttem velük híven. /
Rossz (s jó) vagyok, akár e korszak, / embernek gyarló, bábu nem." (V.
N. mester testamentuma) Azért fontos jeleznünk ezt a beállítódást,
mert Tőzsér az önazonosság-keresés hosszabb és fáradságos útjait járta
be eddig is, s teszi ezt mostani könyvében is. A szerepekben végérvényesen
sohasem megmutatható lényegiségünk így változó és dinamikus téridő kontínuumban
teljesítheti ki/be önmagát. Ám, hogy ez mégis megtartsa jellegzetes és
sajátosan autonóm erkölcsiségét, ahhoz szükség van a mindenkori belső szabadság
folyamatos meglétének tételezésére, amit eminensen jelez a honi tradíciók
legjavához - Weöres, Ady, Babits, Kosztolányi - való kötődés. "S mégis,
ha a külső világ bezárul / előttem, avagy - sziklaként - épp reám hull,
/ a szó segít. Belső terem kitárván." (Vértelen áldozat) S az is
kitetszik Tőzsér helykijelöléseiből és történetértelmezéseiből, hogy az
adott külső meghatározottságokra való reflexió ugyan sokféleképpen formálódhat
művészetté, expresszív-aktív megnyilatkozásoktól a rejtőző-meditatív alakulatokig
(s ezeket a stációkat maga is végigjárta), egy dolgot bizonyosan meg kell,
hogy mutasson a költő. A mértéket, a gyorsaságot és lassúságot, hogy miképp
találhatjuk meg helyünket, közepünket (Mittel úr), ebben a valójában hely
és otthon nélküli világban.
Ennek egyik
formatartalma a megjelenített érzéki szabadság pátosza: "A vers:
látható szabadság -" Ám ugyankkor mindennek parafrázisa, a dolgok visszája
is kitüntetett helyzetbe kerül, mert másképp nem láthatjuk az előző tényleges
értelmét: "nyakkendőnk ómódi szabadsága csorogjon le, s ne vér.[...] - szóval
nincs olyan / együgyű isten, aki ennyi pénzből posztmodern szabadságot
teremt.)" S ezt a pátosszal szembehelyezkedő, mintegy ellenfolyamatot reprezentáló
iróniát a költészetre s önmagára is kiterjeszti Tőzsér: "S a semmi ágasán
infúziós köcsög / pöffedez, ragyog hangtalan - / Urbánus népszínmű! A Nagy
Dramaturg most / pfujolhat, ha van, s ha szákja van." (Kihűl a szó is)
De az is látható,
s ezért érdemes elsőként (jómagam is ezt tettem) talán elejétől a végig
forgatnunk Tőzsér szép kiállítású kis kötetét, hogy sohasem téved egyetlen
egy kiteljesítő vagy redukciós folyamat kényszerpályájára. Mert az ön-
és korkritikát (The Love Song of Bill Prufrock, Vezér-monológok, Nem
lesz új csontvetemény, Ezred végi sorok a könyvről) és ennek végpontján
fölsejlő apokaliptikus víziót ismét egy nézőpontból láttatja velünk.
A címadó és
kötetzáró Finnegan halála a humor és kétely látószögéből éppúgy
megvilágítja a 20. századi történelemfilozófiai és poétikai ihletettségű
panorámát, mint a valóságos én érzékelését reprezentáló bizonytalansági
relációk szemszögéből. Nem tudjuk, hogy most egy jól kivitelezett költői
álomargumentum részesei vagyunk-e avagy éppen egy valóságos folyamat végpontjáról
kapunk tudósítást. Mindkét változat lehetséges. Hogy kinek mikor, melyik,
miképpen jelenti azt a bizonyos fogódzót és kapcsot, amivel az értelmes
élet és saját halál egyként válik megélhetővé az már egyediségünk zálogának
titka: Tőzsér Árpád sajátos nézőpontjai ehhez mindenképpen hozzájárulhatnak:
(Virrad hát. Már nincs itt dolgom,
s ez éppen egybeesik azzal a földtani korral,
hogy az embernek már nincs itt dolga. Nézelődöm,
az álmom, mint húsos, nehéz parasztlányok hátulról nézve,
távolodik, a szó bontóvasa még nyomul és élvez, de már
tudja, hogy hajléktalan, hogy a gyerekkocsiban,
amit ma tolni fog, nem gyerek lesz, hanem
a sírok urnáiból kigyűjtött motyó.
Rég nem lakott fejek, ti, ha a részletekhez
enyv kell, hamu a vers falához, ím megint titeket
égetünk meg. A mi üvegszálakkal huzagolt agyunk, PVC-
testünk már nem ég és nem, nem lehet belőlünk sem hamut,
sem humuszt nyerni, corsónkhoz nincsen recorso, szomorú
történetemnek nem Wake a vége. De azért ne sírjon senki!
Csak hát: Jó vicc, ki akar itt sírni?! "Itt a kijárat.
A múzejumból. A cipőket kérem, ha kilépünk."
(Kalligram, Pozsony
2001)
|
|