|
FEKETE
J. JÓZSEF
Szerb Antal naplóiról
Szerb Antal: Naplójegyzetek
(1914 - 1943)
"...az
intelligens modern embernek kell magát stilizálni, kell egy kicsit pózolnia,
mert ha olyannak mutatja magát, mint amilyen, akkor semmilyen..."
(Szerb Antal)
Más naplóit olvasni indiszkrécó. Ennek
ellenére meggyőződésem, hogy a jövő műfaja a naplónak egy különleges változata
lesz, nem valami irodalmi napló, hanem egy olyan szöveg, amely szerves
kapcsolatot teremt az író személyes tapasztalata, olvasmányélményei és
fikciója között. Olyan mű, amely szinte születésük állapotában képes megragadni
a szerző gondolatait, feltárván ezáltal gondolkodásának módját, érdeklődésének
körét, világlátásának milyenségét, nem választván külön a nagy művészetet
a múlandó élettől, a szerző levelezését, naplóját a regényeitől
vagy éppen verseitől. Legutóbb Füzi László bizonyította Lakatlan sziget
című naplójával egy ilyen határműfaj kialakulásának a lehetőségét,
amelyben a szépirodalom eszközeivel jegyzi le a maga körötti történéseket,
és személyes közvetlenséggel éli tovább olvasmányélményeit, elegyíti
az általánost az egyénivel.
Szerb Antal
naplóinak megjelenését természetesen nem ilyen elvárásokkal fogadta az
olvasó. Szerb ugyanis közismerten nem volt jó naplóíró, a Naplójegyzetek
(1914-1943) című kötetbe foglalt feljegyzései nem azért jelenhettek
meg az író születésének 100. évfordulójára, mert szerzőjük is erre szánta
őket, hanem mert nem semmisítette meg a feljegyzéseket tartalmazó füzeteket.
A szövegeket sajtó alá rendező Tompa Mária és ebben segítségére lévő Petrányi
Ilona ennek alapján ítélte - s tegyük hozzá: joggal - közölhetőnek, sőt
feltétlenül közölendőnek a naplókat.
Szerb Antal
azonban minden igyekezete ellenére rossz naplóíró. Alig volt huszonhat
éves, amikor a Naplónak tett fogadalmát így rögzítette: "Naplót fogok vezetni
újra - hogy formát adjak életemnek." (1927. II. 3.) - És ezzel gyakorlatilag
föl is hagyott a naplóírással. A következő bejegyzés ugyanis egy 1929.
április 5-i keltezésű szonett, a rá következő 1930. november 12-i, ahonnét
(és visszamenőleg) a naplót már csak "szúrószavakban" írta. Három könyvoldalnyi
aforisztikus jegyzetsort követően az újabb dátum 1942. V. 21., vagyis majdnem
tizenkét év kihagyás után folytatta a "formát adó" naplóírást. A Naplójegyzetek
1927-1943 című, alig pár könyvoldalas, kerekre csiszolt bölcsességeket
és sommás megállapításokat tartalmazó rész a szinte gyermekfejjel vezetett
cserkésznapló mellett a legizgalmasabb része a kötetnek. Mármint annak
számára, aki pergő szellemi kalandot és nem melankolikus utazást várt ettől
a kiadványtól.
Nem lehetnek
azonban elégedetlenek az indiszkrécióra szomjazók sem, bár kétlem, hogy
ilyen jellegű óhajok kielégítése végett érdemes-e végigolvasni a 350 oldalas,
apró szedésű könyvet. Szerb Antal ugyanis szinte alig foglalkozik naplójegyzeteiben
életének külső eseményeivel, még a 13 évesen kezdett cserkésznaplójából
se derül ki, hogy szülei is vannak, öccse, családi élete, csak jóval később
suhannak át árnyakként a szövegeken, amelyek nem a valós események rögzítését
szolgálják - Szerb végtére is ritkán írt folyamatos és az eseményekkel
egyidejű bejegyzéseket füzeteibe. A feljegyzések "egy gondosan stilizált
kaméleon" azon erőfeszítéseit dokumentálják, hogy szellemét jellemével
egyetemben maga fejlessze és irányítsa, ne hagyja a külső erők kénye-kedvére.
Petrányi Ilonának a kötetből kimaradt előszavából* tudjuk, a kötet kétharmadát
kitevő Feljegyzések és elmélkedések 1920-1924 szövegében alig van
javítás, vagyis Szerb a már készre stilizált szöveget másolta be a füzetébe,
tehát alaposan megszűrte, megrostálta, mi kerülhetett a naplójába. A kötet
előszavát író Tompa Mária azt is közli, hogy a Szerb-feljegyzések egyfajta
régies gyorsírással, meg egyfajta sajátos titkosírással íródtak, amelynek
megfejtése továbbra is számos szakértőt foglalkoztat. Egyfelől tehát jelen
van a naplókban a kész irodalmi szöveggé való stilizálás igénye, másfelől
pedig a leírtak titkosításának szándéka, az indiszkréció leplezése, amiből
következően Tompa Mária szinte pszichoanalitikus vallomásokként tételezi
ezeket a feljegyzéseket.
"Eseményekről
nem érdemes írni, hisz nem az események az események" - vélte Szerb Antal,
és ez a meggyőződése magyarázza, hogy a körötte lévő világból csak azt
engedte beszüremleni naplófeljegyzéseibe, amelyek meghatározók voltak,
illetve lehettek szellemi és erkölcsi fejlődésére, vagyis előkészítőivé
válhattak a formába öntött életnek: a műnek. Az 1920 és 1924 közötti naplójegyzetek
szinte egyenesben vetítik a feltételezett olvasó elé az Utas és holdvilág
vándorvilágát, de a naplójegyzetek némi eligazítással szolgálnak a Madelon,
az eb és a Pendragon legenda megértéséhez is.
A stilizált
naplótól a stilizált művekig a stilizált emberen át vezet az út. A Naplójegyzetek
(1914-1943) című kötetben közölt szövegek a stilizálás irányából közelítve
kettősséget mutatnak: a naplónak közvetlennek kellene lennie, ez a napló
nem közvetlen; ha meg nem közvetlen, akkor stilizált, de ez a stilizálás
nem a regényíró, esszéista, kritikus Szerb Antalt állítja elénk, hanem
a halovány, modorosságba és önsajnáló mélabúba boruló, romantikus ifjú
véresen komoly ujjgyakorlatait. A naplót egyébként végig ilyen disszonanciák
működtetik: a kamasz cserkész homoerotikus táptalajon burjánzó nőgyűlölete
egyszerre csak az újlovagiasság romantikus gesztusára vált, majd
az éteri szerelem felől a testiség felé kanyarodik, közbevetve újból a
homoszexualitás kísértetével vívott harcot. Keresztényként született, de
zsidóságának megismerésére törekedett, miután ráébredt faji hovatartozására,
a piarista diákról, Sík Sándor kedvenc tanulójáról lehullott a neokatolicizmus
magabiztossága, és egyetemistaként eljutott a felismerésig, hogy legpontosabb
öndefinícója a magyar anyanyelvű zsidó. Iskolaellenes, de olthatatlan
tudásvágy sarkallja, gáncsnélküli lovag, aki perverz disznólkodásokról
álmodozik... egyszóval sok minden akad, amit a helyére igyekezett tenni
lelkében a fiatal Szerb Antal.
Egyszer öngyilkosságot
is elkövetett: áttételesen, mások keze által, és csak egy novellában. Tizennyolc
évesen igyekezett leszámolni vélt eltévelyedéseivel, az óhajtott görög
szerelemmel és szexuális fantáziálásával a Hogyan halt meg Ulpius
Tamás? című novellájában. Nagy Csaba a Ki ölte meg Ulpius Tamást?
- Avagy töredékek egy irodalmi nyomozás jegyzőkönyvéből című
tanulmányában egy érdekes adalékot fűz ehhez az írásműhöz. A naplófeljegyzésekből
nem nehéz kideríteni, hogy Ulpius Tamás kulcsfigura, valós alakja Térey
Benno, Szerb Antal gimnazista társa, kamaszkorának meghatározó fiú-szerelme.
(Az egyetemista Szerb Antal az újlovagiasság programja értelmében egyszerre
több hölgynek tette a szépet, ám ahol szerelemre is lobbant, ott az érzelmek
hevületét mindig a Térey Benno iránti vonzalmának intenzitásával mérte.)
Az említett tanulmányban Nagy Csaba közli, hogy a Szerb Antal ifjúkori
novelláját rejtő "füzetben egy fénykép is lapult. Egy törékeny alkatú,
szőke fiú képe, akinek finom metszésű, lányosan szép arcában az Utas
és holdvilág titokzatos hősének »főhercegi, törékeny mélabújára« ismerhetünk.
Ő Ulpius Tamás, alias Térey Benno, Szerb Antal iskolatársa." A fotót ugyan
nem volt alkalmam látni, ám a Naplójegyzetek címoldalán szereplő
portréról, noha tudjuk, Szerb Antalt ábrázolja, Ulpius Tamás tekint az
olvasóra, minden főhercegi, törékeny mélabújával, azé az Ulpius Tamásé,
akit Szerb Antal a novellájában és a naplójában, mintegy a kéjelgés extázisában,
meggyilkolt.
Magából a
naplóból pedig aligha olvashatunk ki kimondott önmegsemmisítő hajlamot
- ha működött is ilyen Szerb Antalban, addigra eredményesen érdektelenné
stilizálta, mire napok, hetek, évek múltán feljegyzést tett füzetei egyikébe.
Ugyanis nem napló az, amit Szerb Antal írt: az 1920 és 1924 között vezetett,
legterjedelmesebb részt illetően maga adta meg a kulcsot, miszerint műve
(maga sem nevezi naplónak) gyökerét Kierkegaard regényében, A
csábító naplójában kell majd keresniük a leendő filológusoknak. S ez
a napló, akárcsak a modellje, bár kétharmadában a szerelemről szól - valamiféle
csábító naplója lehetne valóban, amelynek többszörös fókuszáltságban Schultz
Dóra, Lakner Klára és húga, Lili, Szerb leendő felesége, valamint egy meg
nem nevezett, csillaggal jelölt egyetemi évfolyamtársa áll, akik körül
külön-külön színekben ragyog a görög antikvitás, a katolikus erény, a filozófiai
tökély, és a test démonának kisugárzása.
"A Szerb Antal-napló
tehát tulajdonképpen ott végződik, ahol a művészi formát megtaláló író
regénye, az Utas és holdvilág elkezdődik" - szögezte le tanulmányában
Petrányi Ilona. Hozzá kell tennem, hosszú vajúdás dokumentuma a most megjelent
könyv, ami csak részleteiben olvasható naplóként, szépirodalmi alkotásként
pedig még részleteiben sem. Annyira nem, hogy magyarázatul ismét csak Szerb
Antalhoz kell fordulnom, aki a naplójába azt is lejegyezte: hogy "ha egy
könyvet a kezembe veszek, az jut eszembe, hogy fölösleges volt erről a
témáról ekkora könyvet írni".
Magunk is
így érezzük, hacsak nem a filológus érdeklődésével olvassuk Szerb Antal
naplóit. Mert azok is hozzátartoznak az életműhöz. Ezért fontos, hogy Tompa
Mária egybegyűjtötte, jegyzetekkel látta el, és a Magvető Kiadó megjelentette
őket. (Magvető Könyvkiadó, Budapest. 2001)
* Az "elméleti kalandor"
feljegyzései. Egy személyiség és létszemlélet (ki)alakulásának története.
Műhely (Győr) 2001/4 |
|