|
MEZEI
OTTÓ
Lovász Erzsébet
festőművész kiállítása a szentendreiVLS Pince-műhelyben
Lovász Erzsébet válogatásnyi anyagáról,
az utóbbi évtized gondosan kiválasztott-felsorakoztatott darabjairól e
szeptember végi napokban nehéz patetikus hangok mellőzésével higgadtan,
szakszerű tárgyilagossággal szólni. Tíz évvel ezelőtt az őt saját szavai
szerint megihlető Hamvas Béla irodalmi pamfletjével való összefüggése festészetének
a csirihauk világáról, akár művészetidegen megközelítésnek tűnhetett. Mit
szóljunk ma, ezekben a napokban, amikor ennek az időközben - láthatóan
- még nagyobb szenvedéllyel lobogó frestészetnek a szellemi táptalaját
már nem (csak) az irodalom, legjelentősebb moralista esszéírónk szürreális
látomása, hanem a józan emberi értelmet riadt félelemmel behálózó realitás
(is) hitelesíti?
Először is
- nyugtatva magunkat - az irodalmi mű csiholta ihlet fogalma közelebbi
magyarázatot igényel. Ez alkothatja a szakszerű megközelítés egyik, vízszintes
irányban mozgó aspektusát. Hozták már kapcsolatba Lovász Erzsébet festészetét
a vele méltányosan foglalkozó kritikusok legalább fél tucat, többé-kevésbé
ismert nevű hazai és külhoni kortárs művész munkásságával; történtek érdemleges
kísérletek sajátos ikonográfiája meghatározására, körülírására, az egyes
elemek, jelek, tárgyak önmagukra szorítkozó verbális azonosíthatóságára,
mint ahogyan festményei dinamikusan színgazdag szövetének mélyen szántó
strukturális elemzésére is.
Nyilvánvaló,
hogy az irodalmi ihlet fogalma nem illusztratív értelemben veendő, a tényleges
vagy mindössze "áthallásos" kapcsolatok jelen világhelyzetben mindössze
formális, a tömény lényeget kevéssé érintő rokonságra mutatnak, még ha
ez utóbbi azok nélkül nem is létezhetne. Az ikonográfiai elemek viszont
nem egyediségükben, hanem egymást motiváló összefüggésükben, többé-kevésbé
egységes jelentéskörükben értelmezhetők.
Különben is
- magam részéről ezt tartom alapvető fontosságúnak, revelatív erejűnek
- a művésznő rajzainak, vázlatainak, kisméretű vegyes technikájú darabjainak
tanúsága szerint a vissza-visszatérő elemek, "motívumok" egy folytonos
dinamikus mozgás, változás, átalakulás "áldozatai". A művész nem valamilyen
tárgyi motívummal, emberi testrésszel, emblematikus jellel "azonosul" az
alkotás pillanataiban, hanem azok grafikailag-festőileg leképzett, új és
új arculatot öltő, akár egymással társuló "nyomával". Magát annak tökéletesen
átadván azt alkítja, fejleszti tovább. Ezért is öltenek annyira különböző,
de grafikailag-festőileg "hiteles", "meggyőző" megjelenést a lényegében
ugyanazok a motívumok.
Az ikonográfiai
elemek egységesnek mondható jelentéskörére a vízszintes irányú formai aspektus
már kevéssé adhat megnyugtató választ. Ehhez már vertikális irányú "mélyfúrásra"
van szükség, még ha ez kockázatos vállalkozásnak tűnik is. Lovász Erzusébet
azonban a maga festészetét kimondva-kimondatlan létértelmezésnek tekinti,
művészetének egyedisége - a formai jellegzetességekkel, rokoníthatóságokkal
összefüggésben, vagy azokat akár mellőzvén - e mélyfúrás révén ragadható
meg legtisztábban. Hogy korábbi magamat (Új Művészet, 91/2) Hamvasra
hivatkozván még hangsúlyosabban idézzem: "Pandora szelencéjének vészhozó
tartalma kiáradt (hozzátehető: a Biblia szerint az első emberpár meggondolatlansága
következtében), s kérdés, vajon ellensúlyozhatja-e ezt a csapást, a sovány
reményen kívül, az ember önmaga alkotta műve, tevékenysége, melynek révén
a legjobb szándéktól vezérelve eredendő (ti. édenkerti) állapotának visszanyerésére
törekszik."
Nos, Lovász
Erzsébet festészetének válogatott anyaga e felismerés nyomán támadt döbbenet
emberi viszonylatait példázza, s ezzel egyetemben azt a leplezetlenül szenvedélyes
gesztus értékű művészi erőfeszítést, amely e katasztrofális állapot feloldására
irányul. Az ezt megtestesítő képek tanúsága szerint kozmikus állapotról
van szó, az ember - akár az ősrégi, akár a jelenkori művészetből ismert
módon metaforikusan megjelenítve -, mondjuk így: "felfokozott érzékenységű"
érzékszerveivel "világraszólóan" érzékeli ezt az egyetemes léthelyzetet.
Miközben végzetszerű sorsra ítélten senyved-szenved, felismervén és nem
leplezhetvén az olthatatlan vágyat és görcsös igyekvést, amely e végzetszerű
állapot mágikus erejű béklyóitól megszabadíthatná. E vágy és mozdulatokba
merevült erőfeszítés, még ha mitizáltan is, emberi szinten, emberi síkon
mozog, a "másikkal", a másik emberi lénnyel, embertársunkkal való benső
"találkozásra" irányul, amely lelki-szellemi találkozásnak, minimális eszközökkel
megoldottan, a nagy Egész is részese.
Lenyűgöző
látomásokban ölt testet e találkozás utáni mitizált vágyakozás, a nem szűnő
fenyegetettség légkörétől kísérve. Az ikonográfiai tárgyi és antropomorf
elemeket a kéz belső hévtől fűtött (de kiművelt) szenvedélyes mozgása vonja
egységbe, amely ilyenformán autonóm grafikai-festői minőséggel is hivalkodhat.
Ez a kettősség: a többé-kevésbé azonosítható jelképek, jelképes fragmentumok
és az emlékképektől megszabaduló festői lendület egysége a legújabb olajképeken
elaprózott artisztikumtól mentesen, fakturálisan fokozottan kimunkáltan
szólal meg. A létnek értelmet adó "kapcsolatteremtés" nélkülözhetetlen
igényét és annak végtelen "sebezhetőségét" sugallják ezek a munkák összességükben,
a mindenséget uraló szeretetvágy és a mártírium egymást emésztő, egymásba
záródó - rendeltetésszerűen végzetes? - jelenlétét. |
|